Z PRAXE: Jak úspěšné české firmy udržují dobré lidi v týmu?

Tentokrát se s našimi klienty podíváme na to, jak a čím se jim daří udržet v týmu šikovné a výkonné zaměstnance a netradičně se zeptáme i zaměstnanců, co je drží ve firmě, co je motivuje a co naopak jejich motivaci podrývá. 


Jak to vidí úspěšní zaměstnavatelé

  1. Jak u vás ve firmě udržujete šikovné zaměstnance?​​​​​​​
  2. Děláte pravidelně interní audit či anketu spokojenosti?
  3. Pokud ano, jak nakládáte s výsledky?
  4. Co je podle vás tou největší chybou v udržování šikovných zaměstnanců ve firmě?
Jana Jiřincová, asistentka CEO, PR a personalistka ve společnosti KLAUS Timber a.s.

Jana Jiřincová, asistentka CEO, PR a personalistka ve společnosti KLAUS Timber a.s.

  1. Snažíme se dávat pozornost produktivním lidem a přistupovat ke každému individuálně. Jsou lidé, kteří se rychle aklimatizují a začnou brzy produkovat, ale jsou i lidé, kteří mají své první výsledky trochu vydřené a až časem se stanou výbornými a stabilními zaměstnanci.
  2. K internímu auditu používáme osobnostní test, který nám ukazuje, jakým směrem se zaměstnanec ubírá. Nemáme však striktně zavedenou periodu. Je to pro nás také vhodná příležitost k rekapitulaci uplynulého období a stanovení nových cílů do budoucna.
  3. Výsledky se zaměstnancem probereme a domluvíme se na dalším směru jeho postupu. Také považujeme za důležité seznámit se závěry auditu nadřízené. Dáváme jim tak dostatek informací pro to, aby mohli s lidmi efektivně pracovat.
  4. Myslet si, že práce produktivních a šikovných zaměstnanců je samozřejmost. Nedávat jim péči a pozornost a místo toho se zaměřovat na neproduktivní a problematické pracovníky.
Eva Púčiková, personalistka a mzdová účetní ve společnosti ASKO a.s.

Eva Púčiková, personalistka a mzdová účetní ve společnosti ASKO a.s.

  1. U nás projde každý nový zaměstnanec zaškolovacím „kolečkem“. Protože jsme všichni jeden tým a výsledek naší práce je ovlivněn funkcí každého článku, věnují se kolegové novému zaměstnanci ze všech sil. Již v tomto období mám k dispozici zpětnou vazbu, jak si nový kolega vede a kde má rezervy. Sleduji jeho pohyb jednotlivými odděleními a ptám se, jak zaškolení probíhá. Jsme pružná firma, kde zaměstnanec může být kreativní a díky tomu nejen dosahovat lepších výsledků své práce, ale i ukázat cestu, jak zvýšit produktivitu ostatních, a to je pro šikovné zaměstnance výzva a motivace k další práci. Když se osvědčí, mají navíc možnost postupu.
  2. Ano, personální pohovory u nás probíhají průběžně. K tomu ještě během neformálních rozhovorů s kolegy navazuji na informace získané při pohovorech a zjišťuji postoj dalších zaměstnanců k danému problému, případně řešíme prostě to, co má právě kolega „na srdci“.
  3. Získané informace jsou pro nás podnětem k jednání. Hledáme cesty, jak zvýšit atraktivitu naší firmy jako zaměstnavatele a na základě formálních i neformálních rozhovorů rozhodujeme o opatřeních zvyšujících komfort zaměstnanců, např. v oblasti vzdělávání nebo pracovního prostředí. Samozřejmě také hledáme řešení situací, které vyvolávají nespokojenost zaměstnanců, ať už na úrovni jednotlivých oddělení nebo – pokud je třeba – i vedení společnosti.
  4. Největší chybou je zaměření pozornosti na slabší zaměstnance s cílem zvýšit jejich produktivitu.  To je samozřejmě potřeba, ale v první řadě je důležité pochválit šikovné zaměstnance a vytvářet jim podmínky pro jejich další růst. 

Jak to vidí úspěšní zaměstnanci

  1. Co je to hlavní, co vás motivuje ve vaší práci?
  2. Co podle vás naopak motivaci šikovného člověka podrývá?
  3. Co konkrétně vás drží ve firmě, kde teď působíte?
Kateřina Počtová, personalistka ve společnosti Backbone s.r.o.

Kateřina Počtová, personalistka ve společnosti Backbone s.r.o.

  1. Největší motivací je, pro mě osobně, vidina práce, která má smysl. Například když se mi podaří přijmout šikovného člověka, který se zapojí do týmu, je produktivní a jeho nadřízení jsou s prací spokojeni, motivuje mě to do další práce. Velkou motivací je i to, když přijdu na zefektivnění stávajícího procesu, díky kterému se práce zrychlí a zautomatizuje.
  2. Myslím, že je velmi demotivující, pokud nadřízený věnuje příliš pozornosti neproduktivnímu nebo jiným způsobem problémovému pracovníkovi a šikovného zaměstnance si naopak nevšímá. Demotivace přichází i v momentě, kdy nadřízený pracovníkovi slíbí odměnu za práci vykonanou nad rámec jeho běžných povinností, ale odměna se poté nedostaví. Z vlastních zkušeností mohu říct, že pokud se to párkrát zopakuje, nemá zaměstnanec chuť plnit cokoliv navíc a přestává mít i vlastní inovativní nápady a řešení.
  3. Určitě tým lidí, který jde společnými silami za svým cílem. Dále samozřejmě práce s lidmi, která mě velmi baví. V  neposlední řadě vědomí, že vždy mohu bez problémů jít za svým nadřízeným, který mě vyslechne a dokáže poradit, případně povzbudit v další práci. Velkým přínosem pro mě je i to, že po mně vždy požaduje návrh konstruktivního řešení všeho, s čím si nevím rady, díky čemuž se stále učím něco nového a posouvám se pracovně i osobně stále dopředu.
Jakub Moc, manažer prodejního týmu severních Čech ve společnosti BAUMIT, spol. s r.o.

Jakub Moc, manažer prodejního týmu severních Čech ve společnosti BAUMIT, spol. s r.o.

  1. V současné chvíli je pro mě motivující především naplňování pozice leadera celého týmu. Leadera, který ukazuje lidem cestu v obchodních případech a vytváří celému týmu pracovní podmínky, které mu k dosažení cílů pomáhají. Stále je co zlepšovat, aby se lidem pracovalo lépe, aby byl produkt práce každého kvalitnější a aby ho bylo možno dosáhnout efektivněji. Hledat cesty ke zlepšování je to, co mě motivuje k práci.
  2. Překážky v práci uvnitř vlastní firmy, neznalost nebo nepochopení procesů, které pak člověka matou, brzdí a následně demotivují. Pracuji nyní s týmem obchodníků. Každý počítá s vnějšími překážkami, se kterými se potká na cestě za svým cílem, ale šikovný obchodník najde způsob, jak je zdolat. To ho následně posílí. Ale překážky uvnitř vlastní firmy je to, co lidem ubírá sílu a chuť bojovat na trhu. Mou snahou je tyto vnitrofiremní „překážky“ odstraňovat, nepřenášet je na lidi ve svém týmu.
  3. Ve firmě Baumit je vedení, které je ochotné naslouchat a nechává se inspirovat nápady, které firmu a značku posouvají dál, posilují její postavení na trhu. Nacházet řešení pro odbourání překážek, nacházet nové příležitosti, cesty k uzavření obchodu – to jsou výzvy, které mě baví zdolávat a posouvat tak značku Baumit dopředu. Mottem firmy Baumit je „Nápady s budoucností“ – jsem rád, že motto svého zaměstnavatele mohu přijmout i za své.

Rozhovor připravila: Lenka Macháčková

Foto: archiv klientů

Chcete se dozvědět více o našich U-testech, které výše zmínění klienti k auditům a náborům využívají?


O autorovi článku

Barbora Hartmannová

Bára je kreativec v pravém slova smyslu a s nadšením se vrhá do nových nápadů. Zároveň má skvělý "marketingový čuch" na to, co nejvíce funguje, a schopnost to držet a nepustit. Jako někdo, kdo nese PR firmy, je absolutně na svém místě, protože Báru není možné nemít rád. Připravuje třeba časopis Dobrodružství personalistiky nebo články pro média a pravidelně vás seznamuje s tím, co je u nás nového.

SOCIÁLNÍ SÍTĚ: Kdo má vlastně tvořit jejich obsah?


Často v českých firmách narážíme na otázku, kdo má vlastně tvořit obsah sociálních sítí. První nás možná napadne samotný správce, tedy osoba, která dostala sociální sítě na starosti. Od ní se často očekává, že sama naplní obsah firemních stránek na sociálních sítích. Nicméně úplně tomu tak nemusí a možná ani nemá být.

celý článek

MICHAELA DŽUPINOVÁ: Když přijdete do firmy, poznáte, jaká atmosféra tam panuje, a to je to, co přitahuje konkrétní typ lidí


Michaela Džupinová, ředitelka Realitní kanceláře Pubec, je jednou z velmi úspěšných žen, které jsou ale zároveň ohromně skromné. Nejen že se na pozici ředitelky firmy vypracovala z pozice recepční, ale je již od roku 2008 výraznou oporou celého týmu převážně makléřů, v němž panuje skvělá atmosféra.

celý článek

Negativní komentáře na sociálních sítích: Kde se berou a jak na ně?


Často se ve své praxi setkáváme s dotazem, jak reagovat na případné negativní odezvy na sociálních sítích. Když pak blíže zkoumáme firmy, ze kterých tyto otázky přichází, zjišťujeme, že i jejich vedení samo dost často cítí, že nálada v jejich firmě a firemní kultura nejsou na dobré úrovni. Tedy nezřídka také tuší, že pravděpodobnost negativních reakcí na sociálních sítích může být větší.

celý článek

Jana Poulíková: Lidé dnes hodně dají na doporučení, tak se to snažíme co nejvíce podporovat


Jana Poulíková přiskočila na palubu společnosti AHORN, která dnes nejen na českém trhu udává trendy v oblasti spaní, v listopadu 2007 a od té doby jí na pohovorech prošla rukami dlouhá řada lidí, z nichž velká část ve firmě pořád pracuje. Ač má obrovskou řadu zkušeností, bude se vám možná z rozhovoru zdát, že vše jde tak nějak samo. Nevěřte tomu a čtěte tipy a inspiraci také mezi řádky.

celý článek