Z PRAXE: Jak vidí české firmy budoucnost nejen v oblasti HR
Nikdy jsme nezažili tak intenzivní využití moderních technologií a internetu jako v době „koronavirové krize“. Jak to ovlivnilo a ovlivní české firmy a jak v budoucnu udržet krok nejen v oblasti personální takovým způsobem, abychom nebyli překvapeni? Na to jsme se podívali s těmi, kteří to zažívají přímo v praxi.
1. Změní podle vás život v online světě do budoucna vztahy mezi lidmi na pracovišti?
2. V čem si myslíte, že jste u vás moderní, a co je podle vás naopak vaše slabina, na které byste chtěli zapracovat?
3. Co by měla dělat firma, aby dokázala udržet krok s novinkami a inovacemi ve světě práce?
4. Jaká je podle vás budoucnost HR a personalistiky?
Kateřina Krejčí, jednatelka ve společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o.
1. Sektor, ve kterém působíme, tedy stavebnictví, není jedním z těch, které by přešly do režimu online v takovém rozsahu jako jiná odvětví. Osobní setkání jsou pro úspěšnou realizaci stavby nezbytná. Obecně jsem však toho názoru, že vztahy mezi lidmi na pracovišti jsou pro mnohé velmi důležité a že jsou lidé rádi za příležitosti, kdy se mohou z online světa přesunout do toho skutečného a potkat se se svými kolegy osobně.
2. Není jednoduché definovat, co znamená být moderní. Pro každé odvětví to může znamenat něco jiného. Moji spolupracovníci mě vždy překvapí nějakým nápadem, který firmu posune zase o něco dál, ať se to týká pracovních postupů, oblasti BOZP*, vzájemné komunikace, nebo vybavení firmy. Naší slabinou však je komunikace směrem k široké veřejnosti v rámci sociálních sítí a působení na internetu celkově.
3. Pro mě osobně jsou velmi přínosná setkávání se zástupci jiných společností ať už osobně, nebo v online světě. Poznávání inspirativních osobností a sdílení zkušeností nám nedovolí ustrnout na jednom místě. Určitě nás také posouvají dál náročné požadavky našich zákazníků. Nové myšlenky a nápady se u mě zrodily například také při seminářích pořádaných společností Performia.
4. Personalistika bude určitě čím dál náročnější, ale také čím dál zajímavější obor. Personalista bude muset být schopný například mnohem více využívat nástroje marketingu, prostřednictvím kterých bude hledat nejen zájemce o práci dle aktuálních požadavků, ale především vzbuzovat zájem o obor, ve kterém firma působí, u dětí a mládeže. Zejména u technických oborů to bude platit dvojnásob.
Tadeáš Kubík, HR manažer ve společnosti LOMAX & Co s.r.o.
1. Současná situace spoustu z nás vzdělala v online komunikaci. Vyzkoušeli jsme si, že mnoho činností lze dělat z domu. Zároveň ale všichni vnímáme, že lidský kontakt je nenahraditelný. A v HR to platí dvojnásob. Těžko ale někdo z nás, co jsme touto dobou prošli, dokáže odhadnout, zda se vztahy v rámci pracoviště změní. Za sebe mohu říct, že se home office bude využívat ve spoustě firem hojněji, ale být na pracovišti nám přináší tu nenahraditelnou energii, sociální kontakt a možnost řešit problémy pružněji.
2. U nás ve firmě si nepotrpíme na žádné oficiality a všechno funguje v dosti přátelské atmosféře. Navzdory tomu, že máme 180 zaměstnanců, se stále profilujeme jako rodinná firma, kde si jednatel tyká skoro se všemi lidmi ve výrobě. To je určitě naše velká přednost. Může se zdát, že jsme v některých směrech konzervativní, ale opak je pravdou. Aktivně sledujeme moderní trendy a zvažujeme, zda by pro nás byly, či nebyly přínosné, a také to, do jaké míry jsme schopni je aplikovat na téměř 30 let fungující systém a zavedené firemní postupy.
3. Je třeba sledovat novinky a inovace ve všech oblastech průběžně. Na základě podnětů by společnost nebo jednotliví pracovníci měli vyhodnotit, jestli by mohly být přínosné, a zabývat se tím. Reagovat na novinky až v době, kdy už jsou dávno na trhu, je pozdě.
4. Personalistika je stále ve spoustě firem dost upozaďovaná. Majitel, potažmo ředitel si často neuvědomuje, že lidské zdroje jsou z těch nejcennějších, a nepřikládá práci s nimi velkou váhu. Myslím si, že s nastupujícími moderními trendy, nadějnými start-upy a progresivními mladými podnikateli se bude personalistika v Česku nadále rozvíjet. A já chci být u toho.
Martin Sokol, jednatel ve společnosti effective energy CZ s.r.o.
1. Pokud se lidé fyzicky vrátí na pracoviště, tak asi ne. Ale myslím si, že minimálně část firem, včetně té naší, bude využívat zkušenosti z práce online i po „covidové krizi“. Co se týká budoucích vztahů, asi můžeme čekat nějaké změny, ale zatím nic zásadního neevidujeme. Budoucnost nám ale za pár let ukáže, jaká bude realita.
2. Moderní jsou určitě produkty „zelené energetiky“, které prodáváme a instalujeme. Jsme také rádi, že se nám podařilo rozběhnout na míru programovaný systém CRM**. Aktuálně ve firmě bojujeme s procesy a optimalizací práce.
3. Pro malé a středně velké firmy je těžké se soustředit na světové novinky a sledovat personalistické trendy. Ředitel malého podniku se potřebuje soustředit v první řadě na svoje produkty pro zákazníky. Asi vám tedy trochu nahraji, když řeknu, že toto by si měla menší firma outsourcovat*** u personální agentury.
4. Pravděpodobně pokračující outsourcing, jak je tomu v jiných odvětvích. Každá firma by se měla soustředit na to, v čem je dobrá, a podpůrné činnosti přenechat profesionálům. Běžná firma si přece objedná externího revizního technika na revizi elektřiny v kanceláři a nebude ho zaměstnávat na hlavní pracovní poměr. Podobně to bude asi i s personalistikou. Je lepší si objednat službu u profesionálů než se snažit vymyslet něco na koleni.
*** BOZP = bezpečnost a ochrana zdraví při práci.
*** CRM = systém pro řízení vztahů se zákazníky. Z anglického „Customer relationship management“.
*** Outsourcovat = zajišťovat části provozu organizace jinou, externí organizací. Z anglických slov „out“ – vnější a „source“ – zdroj.
Rozhovor připravila: Dara Smreková
Foto: archiv dotazovaných, freepik.com
Chcete se dozvědět více o našich U-testech, které výše zmínění klienti k auditům a náborům využívají?
Další články
DANIEL TOVTH: Když nechápete potenciál svých lidí, nemůžete jim pomoct být lepší
Zavřete oči a představte si úřad, ve kterém pracují lidé, co se rádi vzdělávají a neustále se pídí po tom, jak věci zlepšit. Úřad, jehož zaměstnanci si vzájemně pomáhají a pracují na vlastním potenciálu. Máte? Otevřete oči a přečtěte si rozhovor se skutečným člověkem, který přesně na takovém místě zastává funkci vedoucího odboru kanceláře ředitelky úřadu. Je to Daniel Tovth z Krajského úřadu Karlovarského kraje.
celý článekTéměř 200 kandidátů na brigádnickou pozici za 14 dní? Bez Performie jsem si to neuměla představit, říká ředitelka MushGO
Společnost MushGO je prodejcem vybavení pro psy a psí sporty se zaměřením na mushing (běh a jízda na koloběžce, do níž je zapojen i čtyřnohý kamarád). Má 6 zaměstnanců a v jednu chvíli potřebovali přijmout nejméně 6 brigádníků na podporu prodeje. Zdálo se jim to nemožné, ale nakonec se nám to společně vydařilo za 4 týdny a inzerce nás navíc stála necelou pětistovku.
celý článekOLDŘICH A MARCELA BEZCHLEBOVI: Rozloučit se s brzdiči je psychicky náročné, ale nutné
Z receptů ve starých kuchařských knihách vytvořili skvělé produkty a založili rodinnou konzervárnu Via Delicia v Zábřehu na Moravě. Oba jsou srdcaři, kteří svou práci milují. O to horší bylo období, kdy se museli rozloučit s neproduktivními zaměstnanci a s těmi, kdo firmu záměrně brzdili. Jak náročné to bylo a jak takovou situaci zvládnout? O tom jsem si povídala s manželi Oldřichem a Marcelou Bezchlebovými, ředitelem a ekonomkou rodinné firmy Via Delicia.
celý článek6 věcí, které by měl manažer o svých lidech vědět
Když jste šéf a vedete lidi, máte dvě možnosti, jak k vedení přistoupit. Buď budete souhlasit s tím, že lidé jsou komplikovaní a vést je, že je těžká a nevděčná práce, nebo se rozhodnete lidem lépe porozumět, aby bylo společné fungování pro vás i pro ně snazší a třeba vám přinášelo i radost. Pokud jste se rozhodli pro druhou variantu, najdete tu pár základních věcí, které byste měli o svých lidech vědět, a zdroje, kde se můžete případně dozvědět ještě víc.
celý článek