Znalosti? Skvělé! Ale co když chybí něco zásadního?
Hlavním kritériem při výběru pracovníků jsou pro mnohé zaměstnavatele znalosti dotyčného kandidáta. Ten, který o dané oblasti podle údajů z životopisu ví nejvíce, má nejvíce nastudováno a má nejrozsáhlejší znalosti, se jeví jako ten nejlepší. Zdá se to logické. Zaměstnavatel si řekne: „Když to ví, tak ušetříme čas i finance, které bychom vynaložili na jeho zaučení. Bude to tedy celé jednodušší.“
Bohužel ne vždy se výběr podle tohoto kritéria vydaří! Jsou zde totiž ještě další parametry, které jsou ve většině případů důležitější a přinesou následně kvalitnější ovoce, než jsou JEN znalosti.
Nezapomínejte na OCHOTU kandidáta znalosti použít!

Existují dva předpoklady, které jsou u člověka důležité pro to, aby v práci dobře fungoval. Jsou to kompetence a ochota. Ať už ve svém stávajícím týmu nebo u lidí vně firmy můžeme vidět různé varianty skombinování těchto dvou předpokladů:

A) IDEÁLNÍ VARIANTA
Osoba, která je zároveň kompetentní i ochotná. Nejenže má takový člověk znalosti a předpoklady pro výkon práce, ale je také ochotný odvádět výkony a být lepší a lepší. Těchto lidí je ve společnosti asi jen 20 % a při výběrech na ně natrefíte spíše zřídka.
B) NEJHORŠÍ VARIANTA
Člověk, který je kompetentní, ale neochotný. Máte před sebou odborníka, který má vystudované potřebné školy a má znalosti, které by mu mohl každý závidět! Nicméně nic z toho v životě neuplatňuje tak, jak by mohl a jak je žádané. Jeho znalosti a předpoklady jsou k ničemu, pokud mu chybí opravdová ochota a nasměrování na produkci. Většinou se na začátku jeví jako výborný adept na hledanou pozici, ale po nějaké době jsme z něj zklamaní. Tito lidé tvoří přibližně 20 % společnosti.
C) NEJČASTĚJŠÍ VARIANTA
Lidé, kteří jsou ochotní, ale ne zcela kompetentní. Takový člověk nejspíše nemá znalosti a předpoklady podle našich ideálních představ. Pokud je ale ochoten „vzít za práci“ a můžeme ho věci naučit nebo ho zlepšit, máme před sebou dobrý potenciál. S těmito lidmi se setkáváme asi v 60 % případů. K čemu je však vzdělání a kompetence, když pracovník není ochoten přiložit ruku k dílu? V praxi je totiž vždy mnohem snazší zvyšovat kompetenci lidí než jejich ochotu.
Máme tedy dvě možnosti, jak přijmout co možná nejlepšího zaměstnance:
1. Potřebujete odborníka, který má patřičné vzdělání (IT specialista, chirurg apod.)? Vždy vyberte z kandidátů toho, který je ochotnější.
2. Nevyžaduje daná pozice odborníka? Dejte přednost těm, kteří již dosáhli v životě úspěchů (praxe, brigáda, práce) a přitom jsou ochotní se v dané oblasti dále vzdělávat.
Doporučení
Dejte raději přednost lidem, kteří již prokázali svou schopnost, že jsou ochotní pracovat a i nadále se zlepšovat. Tím pomůžete i tomu, že i vaše firma bude na stále lepší úrovni.
Chcete se o tomto tématu dozvědět více? Přijďte na naší odbornou přednášku Jak efektivně vybírat zaměstnance a nekoupit zajíce v pytli.
Zdroj fotografií: Thinkstock
Chcete se dozvědět více o tom, jak efektivně nabírat nové lidi do týmu?
Máme pro vás klíčovou přednášku, o tom jak rozeznat ty pravé od těch nepravých.
Další články
Kvalita interní komunikace ovlivňuje váš celkový úspěch, shodují se tři různé skupiny
Podíváme na to, jak může interní komunikace fungovat v komunitě, jaké to je v terénu daleko od centrály a až příliš blízko kritickým situacím a v čem tkví záludnosti komunikace mezi pobočkami po celém světě. Abyste se nám v tom neztratili, celé to uzavřeme jednou věcí, kterou bychom v každém z případů měli udělat jako první.
celý článekJANA JIŘINCOVÁ: Interní komunikace pomáhá, aby lidé ve firmě šli stejným směrem
Představte si firmu, která sídlí v malé vesnici v západních Čechách. Firmu, která vznikla ve stodole a dnes má již tři provozovny. Firmu, která za poslední tři roky vyrostla z 200 zaměstnanců na bezmála 400. Firmu, která je plná pracovitých lidí zaměřených na výsledek. Taková firma vážně existuje. Jmenuje se KLAUS Timber a.s. a v čele jejího personálního oddělení stojí již od roku 2013 Jana Jiřincová.
celý článekHledání práce je peklo, říká nemálo uchazečů
Tentokrát jsme se podívali na předsudky v náboru z pohledu uchazečů, kteří se s nimi potkali na vlastní kůži. Naším cílem není jen předložit vám jejich špatné zkušenosti, ale spíše vám ukázat, že předsudky jsou v náboru pořád ještě až příliš „doma“ a že to pro vás může v určitém ohledu být výhoda.
celý článekMÅRTEN RUNOW: Když někoho najímáte, ujistěte se, že to pomůže prosperitě firmy
Koncept PPM vznikl pod taktovkou dvou specialistů na lidi. Jedním spolutvůrcem pojmu PPM je Lucie Spáčilová. Druhým je pak Mårten Runow, mezinárodně uznávaný expert na budování produktivních týmů a zakladatel společnosti Performia International. Pojďme se podívat, co o PPM říká on.
celý článek