Znalosti? Skvělé! Ale co když chybí něco zásadního?

Hlavním kritériem při výběru pracovníků jsou pro mnohé zaměstnavatele znalosti dotyčného kandidáta. Ten, který o dané oblasti podle údajů z životopisu ví nejvíce, má nejvíce nastudováno a má nejrozsáhlejší znalosti, se jeví jako ten nejlepší. Zdá se to logické. Zaměstnavatel si řekne: „Když to ví, tak ušetříme čas i finance, které bychom vynaložili na jeho zaučení. Bude to tedy celé jednodušší.“


Bohužel ne vždy se výběr podle tohoto kritéria vydaří! Jsou zde totiž ještě další parametry, které jsou ve většině případů důležitější a přinesou následně kvalitnější ovoce, než jsou JEN znalosti.

Nezapomínejte na OCHOTU kandidáta znalosti použít!

Performia-znalosti? Skvělé!

Existují dva předpoklady, které jsou u člověka důležité pro to, aby v práci dobře fungoval. Jsou to kompetence a ochota. Ať už ve svém stávajícím týmu nebo u lidí vně firmy můžeme vidět různé varianty skombinování těchto dvou předpokladů:

A) IDEÁLNÍ VARIANTA

Osoba, která je zároveň kompetentní i ochotná. Nejenže má takový člověk znalosti a předpoklady pro výkon práce, ale je také ochotný odvádět výkony a být lepší a lepší. Těchto lidí je ve společnosti asi jen 20 % a při výběrech na ně natrefíte spíše zřídka.

B) NEJHORŠÍ VARIANTA

Člověk, který je kompetentní, ale neochotný. Máte před sebou odborníka, který má vystudované potřebné školy a má znalosti, které by mu mohl každý závidět! Nicméně nic z toho v životě neuplatňuje tak, jak by mohl a jak je žádané. Jeho znalosti a předpoklady jsou k ničemu, pokud mu chybí opravdová ochota a nasměrování na produkci. Většinou se na začátku jeví jako výborný adept na hledanou pozici, ale po nějaké době jsme z něj zklamaní. Tito lidé tvoří přibližně 20 % společnosti.

C) NEJČASTĚJŠÍ VARIANTA

Lidé, kteří jsou ochotní, ale ne zcela kompetentní. Takový člověk nejspíše nemá znalosti a předpoklady podle našich ideálních představ. Pokud je ale ochoten „vzít za práci“ a můžeme ho věci naučit nebo ho zlepšit, máme před sebou dobrý potenciál. S těmito lidmi se setkáváme asi v 60 % případů. K čemu je však vzdělání a kompetence, když pracovník není ochoten přiložit ruku k dílu? V praxi je totiž vždy mnohem snazší zvyšovat kompetenci lidí než jejich ochotu.

Máme tedy dvě možnosti, jak přijmout co možná nejlepšího zaměstnance:

1. Potřebujete odborníka, který má patřičné vzdělání (IT specialista, chirurg apod.)? Vždy vyberte z kandidátů toho, který je ochotnější.

2. Nevyžaduje daná pozice odborníka? Dejte přednost těm, kteří již dosáhli v životě úspěchů (praxe, brigáda, práce) a přitom jsou ochotní se v dané oblasti dále vzdělávat.


Doporučení

Dejte raději přednost lidem, kteří již prokázali svou schopnost, že jsou ochotní pracovat a i nadále se zlepšovat. Tím pomůžete i tomu, že i vaše firma bude na stále lepší úrovni.

Chcete se o tomto tématu dozvědět více? Přijďte na naší odbornou přednášku Jak efektivně vybírat zaměstnance a nekoupit zajíce v pytli.


Zdroj fotografií: Thinkstock

Chcete se dozvědět více o tom, jak efektivně nabírat nové lidi do týmu?
 

Máme pro vás klíčovou přednášku, o tom jak rozeznat ty pravé od těch nepravých.


O autorovi článku

Iva Schulzová

Ivě nechybí zapálení pro práci, profesionalita, ale i smysl pro humor, který způsobuje, že spolupráce s ní je často opravdová zábava. Je výborný odborník ve své oblasti, ať už v pomoci klientům v hledání těch nejšikovnějších lidí, nebo v konzultaci a směrování klientů na tu správnou službu. Stará se o klienty v Praze a okolí.

Dvě ingredience, bez kterých se dobrý personalista na pohovoru neobejde


Dobrá komunikace je základ všeho. Lidé spolu mluví dennodenně. Ptáme se, odpovídáme a zároveň posloucháme. Někdy se ale stává, že sice slyšíme, co nám ten druhý říká, ale nevnímáme. Při povídání s přáteli to není tak zásadní problém. Ten nastává až ve chvíli, kdy například máte pohovory.

celý článek

TÝM TEST: Jak zvládnout každou náročnou situaci?


Ať už jste teď, nebo v budoucnu budete v nějaké náročné situaci, vždy myslete na to, že řešení existuje. A abyste se z toho rychleji vymotali, připravili jsme pro vás takový zjednodušený testík, který vás dovede k tomu správnému řešení. A je vám asi jasné, že je opět spojen s vaším týmem a lidmi, které ve firmě máte.

celý článek

Rutinér, milovník změn a vedení firmy. Vražedná kombinace, nebo příběh s dobrým koncem?


Sehrané vedení se vzájemným porozuměním i v době krize je úspěšnější nežli nesjednocené vedení, které se dohadovalo už před krizí. To je asi každému nad slunce jasné. Co když máme ale ve vedení dva úspěšné, rozumné manažery, z nichž je ale jeden milovníkem změn a druhý upřednostňuje rutinu a raději nic nemění? Je možné tyhle pohledy na věc sladit tak, aby se firma i se svými lidmi nerozpadla na kousky a oba si o sehraném vedení nemuseli nechat jen zdát? Podívejme se na jeden konkrétní příklad.

celý článek

Mårten Runow: To nejhorší řešení kritické situace je nedělat nic


Marten Runow už poznal příběhy tisíce firem, a proto jsme věděli, že jeho pohled na kritické okamžiky, které mnoho z nich prožívalo a prožívá, nám toto téma osvětlí i z dalšího úhlu. Co má dělat šéf firmy, když se firmě nedaří? Jak v tu chvíli zacházet s lidmi, které má na palubě? Nebo jak má šéf jako někdo, na koho jsou upřeny nejedny oči, ustát stres, který je s takovým obdobím nepochybně spojen? Pojďme si spolu s Martenem Runowem na tyhle otázky odpovědět

celý článek