Znalosti? Skvělé! Ale co když chybí něco zásadního?

Hlavním kritériem při výběru pracovníků jsou pro mnohé zaměstnavatele znalosti dotyčného kandidáta. Ten, který o dané oblasti podle údajů z životopisu ví nejvíce, má nejvíce nastudováno a má nejrozsáhlejší znalosti, se jeví jako ten nejlepší. Zdá se to logické. Zaměstnavatel si řekne: „Když to ví, tak ušetříme čas i finance, které bychom vynaložili na jeho zaučení. Bude to tedy celé jednodušší.“


Bohužel ne vždy se výběr podle tohoto kritéria vydaří! Jsou zde totiž ještě další parametry, které jsou ve většině případů důležitější a přinesou následně kvalitnější ovoce, než jsou JEN znalosti.

Nezapomínejte na OCHOTU kandidáta znalosti použít!

Performia-znalosti? Skvělé!

Existují dva předpoklady, které jsou u člověka důležité pro to, aby v práci dobře fungoval. Jsou to kompetence a ochota. Ať už ve svém stávajícím týmu nebo u lidí vně firmy můžeme vidět různé varianty skombinování těchto dvou předpokladů:

A) IDEÁLNÍ VARIANTA

Osoba, která je zároveň kompetentní i ochotná. Nejenže má takový člověk znalosti a předpoklady pro výkon práce, ale je také ochotný odvádět výkony a být lepší a lepší. Těchto lidí je ve společnosti asi jen 20 % a při výběrech na ně natrefíte spíše zřídka.

B) NEJHORŠÍ VARIANTA

Člověk, který je kompetentní, ale neochotný. Máte před sebou odborníka, který má vystudované potřebné školy a má znalosti, které by mu mohl každý závidět! Nicméně nic z toho v životě neuplatňuje tak, jak by mohl a jak je žádané. Jeho znalosti a předpoklady jsou k ničemu, pokud mu chybí opravdová ochota a nasměrování na produkci. Většinou se na začátku jeví jako výborný adept na hledanou pozici, ale po nějaké době jsme z něj zklamaní. Tito lidé tvoří přibližně 20 % společnosti.

C) NEJČASTĚJŠÍ VARIANTA

Lidé, kteří jsou ochotní, ale ne zcela kompetentní. Takový člověk nejspíše nemá znalosti a předpoklady podle našich ideálních představ. Pokud je ale ochoten „vzít za práci“ a můžeme ho věci naučit nebo ho zlepšit, máme před sebou dobrý potenciál. S těmito lidmi se setkáváme asi v 60 % případů. K čemu je však vzdělání a kompetence, když pracovník není ochoten přiložit ruku k dílu? V praxi je totiž vždy mnohem snazší zvyšovat kompetenci lidí než jejich ochotu.

Máme tedy dvě možnosti, jak přijmout co možná nejlepšího zaměstnance:

1. Potřebujete odborníka, který má patřičné vzdělání (IT specialista, chirurg apod.)? Vždy vyberte z kandidátů toho, který je ochotnější.

2. Nevyžaduje daná pozice odborníka? Dejte přednost těm, kteří již dosáhli v životě úspěchů (praxe, brigáda, práce) a přitom jsou ochotní se v dané oblasti dále vzdělávat.


Doporučení

Dejte raději přednost lidem, kteří již prokázali svou schopnost, že jsou ochotní pracovat a i nadále se zlepšovat. Tím pomůžete i tomu, že i vaše firma bude na stále lepší úrovni.

Chcete se o tomto tématu dozvědět více? Přijďte na naší odbornou přednášku Jak efektivně vybírat zaměstnance a nekoupit zajíce v pytli.


Zdroj fotografií: Thinkstock

Chcete se dozvědět více o tom, jak efektivně nabírat nové lidi do týmu?
 

Máme pro vás klíčovou přednášku, o tom jak rozeznat ty pravé od těch nepravých.


O autorovi článku

Iva Schulzová

Ivě nechybí zapálení pro práci, profesionalita, ale i smysl pro humor, který způsobuje, že spolupráce s ní je často opravdová zábava. Je výborný odborník ve své oblasti, ať už v pomoci klientům v hledání těch nejšikovnějších lidí, nebo v konzultaci a směrování klientů na tu správnou službu. Stará se o klienty v Praze a okolí.

Proč jsme tak fixovaní na první dojem?


Někteří personalisté mají tendenci klást velký důraz na první dojem, který z kandidáta mají. To ale někdy může být obrovská chyba. Neznamená to ale, že na prvním dojmu nikdy nezáleží, jen že se mnohdy přeceňuje. Nejen v HR. Proč to tak je a kdy si na to dát pozor? Tím se zabýval napsal Marten Runow, expert na budování produktivních týmů.

celý článek

Z PRAXE: Je produktivita opravdu tak důležitá?


Jak důležitá je produktivita pro významného výrobce obalů, profíka z oboru stavebního klempířství a výjimečnou reklamní agenturu? Proč a jak měří výsledky svých lidí a proč je podle nich právě sledování produktivity u lidí klíčové? Odpovědi jsme hledali u úspěšných českých firem, na které jsme náležitě pyšní.

celý článek

Co české firmy neví? Jak odhalit produktivitu při náboru


Při najímání nás některé specifické faktory kandidáta mohou ovlivnit a my se rozhodneme, že by do našeho týmu nezapadnul. Existují určité parametry, které u nového zaměstnance hledáme a které bychom potřebovaly. Může se ale stát, že nás ve výběru něco omezuje. A naše představy to nejsou.

celý článek

Největší bariéra při hledání zaměstnanců podle firem? Nedostatek kvalitních kandidátů


Jaké jsou největší bariéry při hledání nových zaměstnanců? A co firmy nejvíce odrazuje? Na to se zaměřili při průzkumu AMSP. Co české firmy nejvíce trápí?

celý článek