5 tipů pro hladkou spolupráci HR a vedoucího při náboru
Úkolem personálního oddělení je mimo jiné zajistit příliv kvalitních kandidátů do společnosti a pomoct vedoucímu se rozhodnout, který kandidát je na danou pozici nejvhodnější. Nábor nových lidí ale určitě není pouze zodpovědností HR oddělení. Je to týmová práce a někdy se na to bohužel zapomíná.
Personalista si pak může připadat jako osamocený voják v poli, který dělá všemožné „psí kusy“, jen aby do firmy dostal nějaké zajímavé uchazeče. Ze zkušenosti víme, že čím více lidí se do náboru zapojí, tím to jde lépe a můžeme se dobrat kýženého úspěchu – šikovného a pracovitého člověka na palubě naší společnosti.
5 tipů pro hladkou spolupráci
Na co bychom neměli zapomenout a co si s daným vedoucím vyjasnit ještě před nastartováním výběrového řízení?
- Přesná a jasná specifikace pozice Tady nemluvím o odkazu na popis pracovního místa. Každý šéf je jiný a má na své lidi v týmu jiné nároky. Je dobré si sednou s přímým nadřízeným a vyjasnit si, jakého člověka v týmu chce (i nechce). Čím jasnější bude představa, tím lépe se bude tvořit i inzerát a celková strategie náboru.
- Vytvořený časový prostor pro výběrové řízení Je dobré zjistit, jak je na tom vedoucí pracovník následující měsíc. Může se denně věnovat alespoň jednu hodinu výběrovému řízení? Například udělat pohovor či prozkoumat doporučené kandidáty? Pokud zjistíte, že se šéf chystá na služební cestu, pak dovolenou a završí to auditem ze zahraničí, nemá cenu výběr spouštět a je lepší ho odložit. Proč? Ze zkušenosti víme, že když vedoucí nemá čas se výběru věnovat a vyjádřit se ke kandidátům, vznikají velké časové prostoje, ve kterých si šikovní a pracovití lidé najdou jinou práci. A zůstanou vám ve výběru uchazeči, kteří zřejmě nebudou ti správní pro vás.

- Nastavení efektivní komunikace Jelikož dobří kandidáti nebývají na trhu práce dlouho, rychlost výběrového řízení je klíčová. Nastavte si s vedoucím pravidlo, že maximálně do 48 hodin se vám vyjádří k zaslaným kandidátům. Udělejte dohodu, že pokud se neozve, budete ho uhánět (v dobrém slova smyslu). Je dobré zjistit, jaký typ komunikace je pro vedoucího příjemnější (zda chce uchazeče probrat osobně, po telefonu či online přes nějakou aplikaci).
- Vyjasnění si vzájemných očekávání Zeptejte se, co od vás vedoucí pracovník v rámci dobré spolupráce očekává. Zároveň i vy jemu sdělte ta svá. Doporučuji zmínit, že jste ve výběru spolu jako partneři. Zjistěte, jak by se samotný šéf mohl do výběru zapojit – napadá ho k tomu něco?
- Pravidelná komunikace Informujte vedoucího alespoň jednou týdně, jak běží výběrové řízení (kolik lidí se přihlásilo, kolik proběhlo pohovorů, kde všude inzerujete apod.). Velmi to pomáhá danému šéfovi vidět akce, které se za celým výběrem skrývají.
Ještě od nás nedostáváte každé dva týdny odborné tipy z oblasti budování týmu a výběru zaměstnanců?
Vedoucí pracovníci jsou velmi vytížení lidé, kteří jsou většinou odborníky na oblast práce, kterou zastávají. Personální agenda je pro ně okrajovou záležitostí. Určitě budou vděční, když se stanete jejich průvodcem na cestě za novými posilami. Pokud to vy budete mít pevně v rukou a výše uvedené kroky spolu projdete, jsem si jistá, že to alespoň o krůček vylepší dosavadní spolupráci (ať je na jakékoliv úrovni).
Zdroj fotografií: freepik.com
Chcete vědět, jak nejlépe nastavit spolupráci personalisty a vedoucího?
Přijďte oba na klíčový seminář "Jak vytvořit a udržet skvělý tým".
Další články
Nábor lidí do výroby? Mission possible!
Vhodného kandidáta aby dnes člověk pohledal a u pozic ve výrobě to platí dvojnásob. Nedávno jsme pomáhali jedné naší klientce přenastavit náborový proces, a protože se nám tato strategie vydařila a vhodného zaměstnance jsme nakonec našli, rádi bychom se s vámi o celý proces a změny v něm podělili. Někdy se totiž může zdát, že najít vhodného člověka je doslova mission impossible neboli nemožná mise. My vám však chceme ukázat, jak z mission impossible pár kroky udělat mission possible. Zkrátka, že uspět je možné.
celý článekALENA JETELINOVÁ: Když chci, aby byli lidé produktivní, sama pro ně tu energii musím mít
Za půl roku práce se jí podařilo obsadit deset klíčových pozic. Nové kolegy získala třeba přes doporučení na LinkedInu, obsadila pozici řidiče, která byla volná několik měsíců, a o hledaných pozicích bylo díky ní slyšet třeba i v lokálních rozhlasech. To všechno se zanedbatelnými náklady na inzerci. Pokud chcete argumentovat, že to není možné, připravte se, že při čtení rozhovoru s velmi šikovnou, kreativní a zároveň skromnou personalistkou společnosti STAVOSPOL, s.r.o., Alenou Jetelinovou možná změníte názor.
celý článekJak dnes posilovat loajalitu zaměstnanců
Když už někoho do firmy seženeme, on projde zaškolením a vydrží první rok nebo dva, nechceme o něj přijít. Úkol je tedy jasný – posilovat loajalitu zaměstnanců. Jak ale na to v době, kdy jsme si zaměstnance rozmazlili a teď nevíme co s tím?
celý článek6 znaků, které by měl mít moderní zaměstnavatel
Úspěch v náboru se skrývá hlavně ve vašem postoji a několika základních krocích z vaší strany. Pokud byste tedy rádi změnili postoj z „Nejsou lidi, s tím nic nenadělám.“ na „I kdyby lidi nebyli, my to nějak zvládneme.“, máme pro vás dávku inspirace.
celý článek