5 tipů pro hladkou spolupráci HR a vedoucího při náboru
Úkolem personálního oddělení je mimo jiné zajistit příliv kvalitních kandidátů do společnosti a pomoct vedoucímu se rozhodnout, který kandidát je na danou pozici nejvhodnější. Nábor nových lidí ale určitě není pouze zodpovědností HR oddělení. Je to týmová práce a někdy se na to bohužel zapomíná.
Personalista si pak může připadat jako osamocený voják v poli, který dělá všemožné „psí kusy“, jen aby do firmy dostal nějaké zajímavé uchazeče. Ze zkušenosti víme, že čím více lidí se do náboru zapojí, tím to jde lépe a můžeme se dobrat kýženého úspěchu – šikovného a pracovitého člověka na palubě naší společnosti.
5 tipů pro hladkou spolupráci
Na co bychom neměli zapomenout a co si s daným vedoucím vyjasnit ještě před nastartováním výběrového řízení?
- Přesná a jasná specifikace pozice Tady nemluvím o odkazu na popis pracovního místa. Každý šéf je jiný a má na své lidi v týmu jiné nároky. Je dobré si sednou s přímým nadřízeným a vyjasnit si, jakého člověka v týmu chce (i nechce). Čím jasnější bude představa, tím lépe se bude tvořit i inzerát a celková strategie náboru.
- Vytvořený časový prostor pro výběrové řízení Je dobré zjistit, jak je na tom vedoucí pracovník následující měsíc. Může se denně věnovat alespoň jednu hodinu výběrovému řízení? Například udělat pohovor či prozkoumat doporučené kandidáty? Pokud zjistíte, že se šéf chystá na služební cestu, pak dovolenou a završí to auditem ze zahraničí, nemá cenu výběr spouštět a je lepší ho odložit. Proč? Ze zkušenosti víme, že když vedoucí nemá čas se výběru věnovat a vyjádřit se ke kandidátům, vznikají velké časové prostoje, ve kterých si šikovní a pracovití lidé najdou jinou práci. A zůstanou vám ve výběru uchazeči, kteří zřejmě nebudou ti správní pro vás.

- Nastavení efektivní komunikace Jelikož dobří kandidáti nebývají na trhu práce dlouho, rychlost výběrového řízení je klíčová. Nastavte si s vedoucím pravidlo, že maximálně do 48 hodin se vám vyjádří k zaslaným kandidátům. Udělejte dohodu, že pokud se neozve, budete ho uhánět (v dobrém slova smyslu). Je dobré zjistit, jaký typ komunikace je pro vedoucího příjemnější (zda chce uchazeče probrat osobně, po telefonu či online přes nějakou aplikaci).
- Vyjasnění si vzájemných očekávání Zeptejte se, co od vás vedoucí pracovník v rámci dobré spolupráce očekává. Zároveň i vy jemu sdělte ta svá. Doporučuji zmínit, že jste ve výběru spolu jako partneři. Zjistěte, jak by se samotný šéf mohl do výběru zapojit – napadá ho k tomu něco?
- Pravidelná komunikace Informujte vedoucího alespoň jednou týdně, jak běží výběrové řízení (kolik lidí se přihlásilo, kolik proběhlo pohovorů, kde všude inzerujete apod.). Velmi to pomáhá danému šéfovi vidět akce, které se za celým výběrem skrývají.
Ještě od nás nedostáváte každé dva týdny odborné tipy z oblasti budování týmu a výběru zaměstnanců?
Vedoucí pracovníci jsou velmi vytížení lidé, kteří jsou většinou odborníky na oblast práce, kterou zastávají. Personální agenda je pro ně okrajovou záležitostí. Určitě budou vděční, když se stanete jejich průvodcem na cestě za novými posilami. Pokud to vy budete mít pevně v rukou a výše uvedené kroky spolu projdete, jsem si jistá, že to alespoň o krůček vylepší dosavadní spolupráci (ať je na jakékoliv úrovni).
Zdroj fotografií: freepik.com
Chcete vědět, jak nejlépe nastavit spolupráci personalisty a vedoucího?
Přijďte oba na klíčový seminář "Jak vytvořit a udržet skvělý tým".
Další články
MARKÉTA SOUHRADOVÁ: I když jsme korporát, daří se nám neztrácet lidský přístup
Když se řekne „korporát“, nemálo z nás si kromě benefitů a dobrého zápisu do životopisu vybaví i nemožnost věci flexibilně měnit, hromadu procesů a směrnic nebo malý zájem o názory jednotlivce. Ale když se řekne Wienerberger s.r.o., napadne mě téměř přesný opak. Více jsem si o tom všem povídala s country HR manažerkou firmy s více než tisícovkou zaměstnanců Markétou Souhradovou. Jsem zvědavá, co si o korporátech budete po přečtení myslet vy.
celý článekALŽBĚTA TRUPAROVÁ: Pocitům při návratu domů z náročné mise se nic nevyrovná
Personální a finanční manažerka Lékařů bez hranic Alžběta Truparová má za sebou devět misí. Působila v různých zemích, od Mexika, Ukrajiny a Iráku až po Súdán nebo Jemen. Samotných lékařů či zdravotnických pozic je v organizaci, která poskytuje zdravotnickou a humanitární pomoc v konfliktních oblastech, po přírodních katastrofách a při epidemiích, asi jen polovina. Bez odborníků v oblasti lidských zdrojů, financí, zásobování a bez dalších technických profesí by se totiž projekty ve více než sedmdesáti zemích světa neobešly.
celý článekVERONIKA KALLAUSCHOVÁ: Když je někdo produktivní a chce, vše ho naučíme
Představte si firmu plnou techniků. Máte? A teď si představte drobnou mladou holčinu, která rozhoduje o jejich přijetí do firmy, zaškolování a progresu. Jestli se vám to aspoň trochu povedlo, pak máte obrázek společnosti Backbone s.r.o. a její personalistky Veroniky Kallauschové, která je sama živým důkazem toho, že zdání klame a předsudky je lepší raději hodit do koše.
celý článekZtracená generace nebo skrytý potenciál? Co s dětmi, které se nedostaly na střední
Nadcházející generace, která právě skončila základní školu, se ocitá v obtížné situaci. Mnoho z nich se totiž z důvodu nedostatku kapacit nedostalo na střední školy s maturitou, což jim odepře možnost získat tradiční vysokoškolské vzdělání. Na trhu práce se tak v budoucnu objeví značné množství mladých lidí, kteří nebudou disponovat vysokoškolskými tituly. Tento vývoj vyvolává otázku: Není na čase změnit náš pohled na důležitost dosaženého vzdělání?
celý článek