5 tipů pro hladkou spolupráci HR a vedoucího při náboru
Úkolem personálního oddělení je mimo jiné zajistit příliv kvalitních kandidátů do společnosti a pomoct vedoucímu se rozhodnout, který kandidát je na danou pozici nejvhodnější. Nábor nových lidí ale určitě není pouze zodpovědností HR oddělení. Je to týmová práce a někdy se na to bohužel zapomíná.
Personalista si pak může připadat jako osamocený voják v poli, který dělá všemožné „psí kusy“, jen aby do firmy dostal nějaké zajímavé uchazeče. Ze zkušenosti víme, že čím více lidí se do náboru zapojí, tím to jde lépe a můžeme se dobrat kýženého úspěchu – šikovného a pracovitého člověka na palubě naší společnosti.
5 tipů pro hladkou spolupráci
Na co bychom neměli zapomenout a co si s daným vedoucím vyjasnit ještě před nastartováním výběrového řízení?
- Přesná a jasná specifikace pozice Tady nemluvím o odkazu na popis pracovního místa. Každý šéf je jiný a má na své lidi v týmu jiné nároky. Je dobré si sednou s přímým nadřízeným a vyjasnit si, jakého člověka v týmu chce (i nechce). Čím jasnější bude představa, tím lépe se bude tvořit i inzerát a celková strategie náboru.
- Vytvořený časový prostor pro výběrové řízení Je dobré zjistit, jak je na tom vedoucí pracovník následující měsíc. Může se denně věnovat alespoň jednu hodinu výběrovému řízení? Například udělat pohovor či prozkoumat doporučené kandidáty? Pokud zjistíte, že se šéf chystá na služební cestu, pak dovolenou a završí to auditem ze zahraničí, nemá cenu výběr spouštět a je lepší ho odložit. Proč? Ze zkušenosti víme, že když vedoucí nemá čas se výběru věnovat a vyjádřit se ke kandidátům, vznikají velké časové prostoje, ve kterých si šikovní a pracovití lidé najdou jinou práci. A zůstanou vám ve výběru uchazeči, kteří zřejmě nebudou ti správní pro vás.
- Nastavení efektivní komunikace Jelikož dobří kandidáti nebývají na trhu práce dlouho, rychlost výběrového řízení je klíčová. Nastavte si s vedoucím pravidlo, že maximálně do 48 hodin se vám vyjádří k zaslaným kandidátům. Udělejte dohodu, že pokud se neozve, budete ho uhánět (v dobrém slova smyslu). Je dobré zjistit, jaký typ komunikace je pro vedoucího příjemnější (zda chce uchazeče probrat osobně, po telefonu či online přes nějakou aplikaci).
- Vyjasnění si vzájemných očekávání Zeptejte se, co od vás vedoucí pracovník v rámci dobré spolupráce očekává. Zároveň i vy jemu sdělte ta svá. Doporučuji zmínit, že jste ve výběru spolu jako partneři. Zjistěte, jak by se samotný šéf mohl do výběru zapojit – napadá ho k tomu něco?
- Pravidelná komunikace Informujte vedoucího alespoň jednou týdně, jak běží výběrové řízení (kolik lidí se přihlásilo, kolik proběhlo pohovorů, kde všude inzerujete apod.). Velmi to pomáhá danému šéfovi vidět akce, které se za celým výběrem skrývají.
Ještě od nás nedostáváte každé dva týdny odborné tipy z oblasti budování týmu a výběru zaměstnanců?
Vedoucí pracovníci jsou velmi vytížení lidé, kteří jsou většinou odborníky na oblast práce, kterou zastávají. Personální agenda je pro ně okrajovou záležitostí. Určitě budou vděční, když se stanete jejich průvodcem na cestě za novými posilami. Pokud to vy budete mít pevně v rukou a výše uvedené kroky spolu projdete, jsem si jistá, že to alespoň o krůček vylepší dosavadní spolupráci (ať je na jakékoliv úrovni).
Zdroj fotografií: freepik.com
Chcete vědět, jak nejlépe nastavit spolupráci personalisty a vedoucího?
Přijďte oba na klíčový seminář "Jak vytvořit a udržet skvělý tým".
Další články
Jak ztratit kandidáta v deseti krocích
Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.
celý článek5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci
Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.
celý článekJak v lidech vzbudit chuť se rozvíjet
Máte ambice svou firmu rozvíjet? Pak vám je asi jasné, že bez toho, aby se rozvíjeli také lidé uvnitř ní, to nepůjde. Rozvoj je přirozený, pokud vychází z nějaké potřeby – to je v nás tak nějak odjakživa. Nezřídka se ale stává, že je ve firmě potřebný intenzivnější či rychlejší rozvoj jednotlivců nebo konkrétní skupiny. Když vám jde váš člověk naproti, a dokonce se na svůj posun těší, je to snadné, pokud se ale brání, nemáte velkou šanci.
celý článekZ PRAXE: Ovlivňuje interní komunikace spokojenost zaměstnanců?
Interní komunikaci se v poslední době věnuje stále více pozornosti a je pravda, že díky ní můžete přímo ovlivnit firemní kulturu i to, jak se lidem u vás ve firmě pracuje. Navíc existují různé kanály pro interní komunikaci. Co funguje ve firmách našich klientů? Nechte se inspirovat.
celý článek