INZERCE PRÁCE: Kam ji umístit, abyste měli tu správnou odezvu?

Situace na trhu práce je kritická – máme jednu z nejnižších hodnot nezaměstnanosti v historii České republiky. To nám jako personalistům a šéfům, kteří se zabývají náborem zaměstnanců, dělá velké vrásky. Inzerce práce na pracovních portálech už prostě nestačí. Kde tedy inzerovat, aby se to dostalo k těm správným lidem?


S tímto nám pomůže definice cílové skupiny. Cílová skupina je skupina osob, které něco spojuje (např. nějaké povolání) a díky tomu mají určité společné rysy. Samozřejmě každý člověk je jedinečný jako otisk prstu a má specifické zájmy. Naše zaměstnání nás však do jisté míry definuje a určuje okruh našich zájmů.

Abychom tedy mohli určit správné komunikační kanály, je třeba udělat podrobnou definici cílové skupiny pozice, kterou chceme obsazovat. Z těchto informací pak snadno získáme data, kde účinně propagovat inzerci. Zde je jeden příklad:

Hledám IT programátora. Mám vysledováno, že IT programátoři bývají většinou introverti, pohybují se městkou hromadnou dopravou se sluchátky na uších, čtou knihy v elektronické podobě, zajímají se o sci-fi, fantasy a komiksy, filmy a seriály sledují v originálním znění s titulky, když navštíví nějakou webovou stránku, dívají se na zdrojový kód této stránky (jak je tato stránka naprogramována), nakupují zásadně přes e-shopy, hrají počítačové hry a tak dále.

Peformia- inzerce práce

Jaké komunikační kanály můžeme tedy na základě těchto zjištění k inzerci práce využít? Například vizuálně poutavý inzerát (co takhle ho udělat v komiksovém stylu?) v dopravních prostředcích a na zastávkách s odkazem na vaši kariérní stránku. Inzerovat můžeme třeba také na e-shopech, které prodávají elektronické knihy, fantasy literaturu a komiksy. Do zdrojového kódu stránek, které jsme vytvořili, vložíme odkaz na náš inzerát. Nebo můžeme zvolit reklamu na webových portálech, které se zabývají počítačovými hrami.

Do dokonalosti to dotáhla jedna společnost, která hledá IT odborníky. Před časem měl premiéru americký seriál z prostředí počítačových hackerů. České titulky každého dílu měly na začátku reklamu na práci v IT u této společnosti. Dotyční se totiž spojili s lidmi, kteří tvoří tyto titulky a sponzorovali jejich překlad výměnou za inzerci jejich práce. Vzhledem k tomu, že seriál sledovala velká skupina lidí z IT, byl tento nápad perfektním zacílením na cílovou skupinu.

A takto můžeme definovat cílovou skupinu včetně účinných komunikačních kanálů na každou pozici ve firmě.

TIP: Nejste si jistí, jak začít a co danou profesi spojuje? Běžte za svými lidmi a udělejte si průzkum. Co je zajímá, co čtou, kde se pohybují apod. Ze získaných informací vám jistě vzejdou některé společné znaky.

POZOR! Neberte definici cílové skupiny jako nástroj ke škatulkování lidí. Určitě toto nepodporujeme. Je to jen podpůrný prostředek k tomu, abyste se dostali ke skupině lidí, kterou chcete oslovit s vaší nabídkou práce.
 

Zdroj fotografií: Thinkstock

Chcete umět inzercí přitáhnout přesně toho, koho hledáte? 

Naučíme vás to na našem workshopu Jak na funkční náborou inzerci!


O autorovi článku

Hana Slačálková

Hanka si personalistiku oblíbila od prvního okamžiku. Do každé práce se vrhá s nováčkovským nadšením, i když už je ostříleným profesionálem. Její agenda je široká, nejčastěji ale přednáší o výběru a hodnocení zaměstnanců. Její přednášky jsou opravdovým zážitkem – Hanka totiž do nich vkládá energii sobě vlastní a účastníci seminářů oceňují její upřímnost a otevřenost, se kterou s nimi jedná. Kromě přednášek a seminářů také pomáhá firmám v Praze a okolí vybrat ty správné kolegy nebo nastavit fungující personální oddělení.

Přehled klíčových změn v zákoníku práce: Na co se připravit v roce 2025


Rok 2025 přinese několik změn v zákoníku práce, které mají za cíl zjednodušit administrativní procesy a zvýšit flexibilitu pracovních vztahů. Díky Petře Kubáčové z Accace Legal s.r.o. jsme připravili článek, který přináší přehled nejvýznamnějších změn, které nás čekají od ledna 2025, a zejména navrhovaných úprav, které se (k 1.12.2024) stále nacházejí v legislativním procesu.

celý článek

DANIEL TOVTH: Když nechápete potenciál svých lidí, nemůžete jim pomoct být lepší


Zavřete oči a představte si úřad, ve kterém pracují lidé, co se rádi vzdělávají a neustále se pídí po tom, jak věci zlepšit. Úřad, jehož zaměstnanci si vzájemně pomáhají a pracují na vlastním potenciálu. Máte? Otevřete oči a přečtěte si rozhovor se skutečným člověkem, který přesně na takovém místě zastává funkci vedoucího odboru kanceláře ředitelky úřadu. Je to Daniel Tovth z Krajského úřadu Karlovarského kraje.

celý článek

Téměř 200 kandidátů na brigádnickou pozici za 14 dní? Bez Performie jsem si to neuměla představit, říká ředitelka MushGO


Společnost MushGO je prodejcem vybavení pro psy a psí sporty se zaměřením na mushing (běh a jízda na koloběžce, do níž je zapojen i čtyřnohý kamarád). Má 6 zaměstnanců a v jednu chvíli potřebovali přijmout nejméně 6 brigádníků na podporu prodeje. Zdálo se jim to nemožné, ale nakonec se nám to společně vydařilo za 4 týdny a inzerce nás navíc stála necelou pětistovku.

celý článek

OLDŘICH A MARCELA BEZCHLEBOVI: Rozloučit se s brzdiči je psychicky náročné, ale nutné


Z receptů ve starých kuchařských knihách vytvořili skvělé produkty a založili rodinnou konzervárnu Via Delicia v Zábřehu na Moravě. Oba jsou srdcaři, kteří svou práci milují. O to horší bylo období, kdy se museli rozloučit s neproduktivními zaměstnanci a s těmi, kdo firmu záměrně brzdili. Jak náročné to bylo a jak takovou situaci zvládnout? O tom jsem si povídala s manželi Oldřichem a Marcelou Bezchlebovými, ředitelem a ekonomkou rodinné firmy Via Delicia.

celý článek