INZERCE PRÁCE: Kam ji umístit, abyste měli tu správnou odezvu?

Situace na trhu práce je kritická – máme jednu z nejnižších hodnot nezaměstnanosti v historii České republiky. To nám jako personalistům a šéfům, kteří se zabývají náborem zaměstnanců, dělá velké vrásky. Inzerce práce na pracovních portálech už prostě nestačí. Kde tedy inzerovat, aby se to dostalo k těm správným lidem?


S tímto nám pomůže definice cílové skupiny. Cílová skupina je skupina osob, které něco spojuje (např. nějaké povolání) a díky tomu mají určité společné rysy. Samozřejmě každý člověk je jedinečný jako otisk prstu a má specifické zájmy. Naše zaměstnání nás však do jisté míry definuje a určuje okruh našich zájmů.

Abychom tedy mohli určit správné komunikační kanály, je třeba udělat podrobnou definici cílové skupiny pozice, kterou chceme obsazovat. Z těchto informací pak snadno získáme data, kde účinně propagovat inzerci. Zde je jeden příklad:

Hledám IT programátora. Mám vysledováno, že IT programátoři bývají většinou introverti, pohybují se městkou hromadnou dopravou se sluchátky na uších, čtou knihy v elektronické podobě, zajímají se o sci-fi, fantasy a komiksy, filmy a seriály sledují v originálním znění s titulky, když navštíví nějakou webovou stránku, dívají se na zdrojový kód této stránky (jak je tato stránka naprogramována), nakupují zásadně přes e-shopy, hrají počítačové hry a tak dále.

Peformia- inzerce práce

Jaké komunikační kanály můžeme tedy na základě těchto zjištění k inzerci práce využít? Například vizuálně poutavý inzerát (co takhle ho udělat v komiksovém stylu?) v dopravních prostředcích a na zastávkách s odkazem na vaši kariérní stránku. Inzerovat můžeme třeba také na e-shopech, které prodávají elektronické knihy, fantasy literaturu a komiksy. Do zdrojového kódu stránek, které jsme vytvořili, vložíme odkaz na náš inzerát. Nebo můžeme zvolit reklamu na webových portálech, které se zabývají počítačovými hrami.

Do dokonalosti to dotáhla jedna společnost, která hledá IT odborníky. Před časem měl premiéru americký seriál z prostředí počítačových hackerů. České titulky každého dílu měly na začátku reklamu na práci v IT u této společnosti. Dotyční se totiž spojili s lidmi, kteří tvoří tyto titulky a sponzorovali jejich překlad výměnou za inzerci jejich práce. Vzhledem k tomu, že seriál sledovala velká skupina lidí z IT, byl tento nápad perfektním zacílením na cílovou skupinu.

A takto můžeme definovat cílovou skupinu včetně účinných komunikačních kanálů na každou pozici ve firmě.

TIP: Nejste si jistí, jak začít a co danou profesi spojuje? Běžte za svými lidmi a udělejte si průzkum. Co je zajímá, co čtou, kde se pohybují apod. Ze získaných informací vám jistě vzejdou některé společné znaky.

POZOR! Neberte definici cílové skupiny jako nástroj ke škatulkování lidí. Určitě toto nepodporujeme. Je to jen podpůrný prostředek k tomu, abyste se dostali ke skupině lidí, kterou chcete oslovit s vaší nabídkou práce.
 

Zdroj fotografií: Thinkstock

Cílovou skupinu si také můžete definovat za pomoci našeho trenéra!

Zarezervujte si místo na našem specializovaném workshopu
SOCIÁLNÍ SÍTĚ: Další zdroj Vašich nových kolegů, kde navíc dostanete velice jednoduché a praktické návody, jak budovat personální marketing vaší firmy na sociálních sítích.


O autorovi článku

Hana Slačálková

Hanka si personalistiku oblíbila od prvního okamžiku a velmi rychle se stala opravdovým odborníkem na tuto oblast. Její nováčkovské nadšení se jí neztratilo a neustále se s ním vrhá do nové práce. Nejčastěji přednáší o výběru a hodnocení zaměstnanců. Vidět ji přednášet je opravdový koncert někoho, kdo to miluje a zároveň se s účastníky seminářů moc "nemazlí", když ví, že jim to pomůže. K tomu navíc pomáhá firmám v Praze a okolí vybrat ty pravé nebo nastavit fungující personální oddělení.

PŘÍKLAD Z PRAXE: Správný inzerát je pořád základ


Nízká nezaměstnanost se nás neustále snaží přesvědčovat o tom, že lidé nejsou. Ale jak kdysi řekl zakladatel Performie  Marten Runow: „Nemusí vás zajímat, zda je nezaměstnanost 10 % nebo 2 %, stějnětejně primárně stojíte o ty, kteří tu práci mají.“ A to je rozhodně něco, pod co se osobně ráda podepíšu. Lidi prostě jsou, jen je třeba k nim hledat ty správné cesty a vědět, jak je oslovit.

celý článek

EVA SVOBODOVÁ: Řeči nemají cenu, důležité jsou výstupy


Již od roku 2006 stojí jako generální ředitelka v čele Asociace malých a středních podniků a živnostníků České republiky. Během jejího působení asociace pomohla nemalému množství českých firem prosadit jejich zájmy a třeba i přežít. Spolu s Karlem Havlíčkem, současným vicepremiérem a ministrem průmyslu a obchodu a bývalým předsedou asociace, vybudovali z AMSP ČR silnou značku, která budí respekt nejen u podnikatelů, ale také u vlády.

celý článek

Proč někdy i ty nejmodernější motivační nástroje nefungují?


Na současnou napjatou situaci na trhu práce už si stěžovat nemůžeme. Pokud jste jako firma ještě stále nezačali pracovat na konkrétních strategiích, změnách a inovacích tak, abyste se přizpůsobili této době, pravděpodobně jste propásli spoustu dobrých příležitostí. Ve kterých třech oblastech se firmy za poslední roky nejvíce posunuly a proč některé inovace nezafungovaly a nezafungují ani v budoucnu, i kdybyste se rozkrájeli?

celý článek

Bez podpory vedení to na sociálních sítích můžete zabalit


Ve své praxi se někdy setkáváme s tím, že na naše workshopy o sociálních sítích dorazí zaměstnanec společnosti s tím, že by chtěl začít aktivně komunikovat na sociálních sítích, aby zvýšil povědomí o firmě jako zaměstnavateli. Vždy hledáme řešení toho, jak efektivně rozproudit komunikaci na sociálních sítích a jaké příspěvky tam dávat, aby byl obsah pestrý a zajímavý. Nezřídka však narazíme na to, že vedení se toho nechce účastnit, nechce být v tomto ohledu propagováno a o fotografiích nemůže být ani řeč. V tento moment se u klientů dostáváme do slepé uličky.

celý článek