INZERCE PRÁCE: Kam ji umístit, abyste měli tu správnou odezvu?

Situace na trhu práce je kritická – máme jednu z nejnižších hodnot nezaměstnanosti v historii České republiky. To nám jako personalistům a šéfům, kteří se zabývají náborem zaměstnanců, dělá velké vrásky. Inzerce práce na pracovních portálech už prostě nestačí. Kde tedy inzerovat, aby se to dostalo k těm správným lidem?


S tímto nám pomůže definice cílové skupiny. Cílová skupina je skupina osob, které něco spojuje (např. nějaké povolání) a díky tomu mají určité společné rysy. Samozřejmě každý člověk je jedinečný jako otisk prstu a má specifické zájmy. Naše zaměstnání nás však do jisté míry definuje a určuje okruh našich zájmů.

Abychom tedy mohli určit správné komunikační kanály, je třeba udělat podrobnou definici cílové skupiny pozice, kterou chceme obsazovat. Z těchto informací pak snadno získáme data, kde účinně propagovat inzerci. Zde je jeden příklad:

Hledám IT programátora. Mám vysledováno, že IT programátoři bývají většinou introverti, pohybují se městkou hromadnou dopravou se sluchátky na uších, čtou knihy v elektronické podobě, zajímají se o sci-fi, fantasy a komiksy, filmy a seriály sledují v originálním znění s titulky, když navštíví nějakou webovou stránku, dívají se na zdrojový kód této stránky (jak je tato stránka naprogramována), nakupují zásadně přes e-shopy, hrají počítačové hry a tak dále.

Peformia- inzerce práce

Jaké komunikační kanály můžeme tedy na základě těchto zjištění k inzerci práce využít? Například vizuálně poutavý inzerát (co takhle ho udělat v komiksovém stylu?) v dopravních prostředcích a na zastávkách s odkazem na vaši kariérní stránku. Inzerovat můžeme třeba také na e-shopech, které prodávají elektronické knihy, fantasy literaturu a komiksy. Do zdrojového kódu stránek, které jsme vytvořili, vložíme odkaz na náš inzerát. Nebo můžeme zvolit reklamu na webových portálech, které se zabývají počítačovými hrami.

Do dokonalosti to dotáhla jedna společnost, která hledá IT odborníky. Před časem měl premiéru americký seriál z prostředí počítačových hackerů. České titulky každého dílu měly na začátku reklamu na práci v IT u této společnosti. Dotyční se totiž spojili s lidmi, kteří tvoří tyto titulky a sponzorovali jejich překlad výměnou za inzerci jejich práce. Vzhledem k tomu, že seriál sledovala velká skupina lidí z IT, byl tento nápad perfektním zacílením na cílovou skupinu.

A takto můžeme definovat cílovou skupinu včetně účinných komunikačních kanálů na každou pozici ve firmě.

TIP: Nejste si jistí, jak začít a co danou profesi spojuje? Běžte za svými lidmi a udělejte si průzkum. Co je zajímá, co čtou, kde se pohybují apod. Ze získaných informací vám jistě vzejdou některé společné znaky.

POZOR! Neberte definici cílové skupiny jako nástroj ke škatulkování lidí. Určitě toto nepodporujeme. Je to jen podpůrný prostředek k tomu, abyste se dostali ke skupině lidí, kterou chcete oslovit s vaší nabídkou práce.
 

Zdroj fotografií: Thinkstock

Chcete umět inzercí přitáhnout přesně toho, koho hledáte? 

Naučíme vás to na našem workshopu Jak na funkční náborou inzerci!


O autorovi článku

Hana Slačálková

Hanka si personalistiku oblíbila od prvního okamžiku a velmi rychle se stala opravdovým odborníkem na tuto oblast. Její nováčkovské nadšení se jí neztratilo a neustále se s ním vrhá do nové práce. Nejčastěji přednáší o výběru a hodnocení zaměstnanců. Vidět ji přednášet je opravdový koncert někoho, kdo to miluje a zároveň se s účastníky seminářů moc "nemazlí", když ví, že jim to pomůže. K tomu navíc pomáhá firmám v Praze a okolí vybrat ty pravé nebo nastavit fungující personální oddělení.

MARKÉTA SOUHRADOVÁ: I když jsme korporát, daří se nám neztrácet lidský přístup


Když se řekne „korporát“, nemálo z nás si kromě benefitů a dobrého zápisu do životopisu vybaví i nemožnost věci flexibilně měnit, hromadu procesů a směrnic nebo malý zájem o názory jednotlivce. Ale když se řekne Wienerberger s.r.o., napadne mě téměř přesný opak. Více jsem si o tom všem povídala s country HR manažerkou firmy s více než tisícovkou zaměstnanců Markétou Souhradovou. Jsem zvědavá, co si o korporátech budete po přečtení myslet vy.

celý článek

ALŽBĚTA TRUPAROVÁ: Pocitům při návratu domů z náročné mise se nic nevyrovná


Personální a finanční manažerka Lékařů bez hranic Alžběta Truparová má za sebou devět misí. Působila v různých zemích, od Mexika, Ukrajiny a Iráku až po Súdán nebo Jemen. Samotných lékařů či zdravotnických pozic je v organizaci, která poskytuje zdravotnickou a humanitární pomoc v konfliktních oblastech, po přírodních katastrofách a při epidemiích, asi jen polovina. Bez odborníků v oblasti lidských zdrojů, financí, zásobování a bez dalších technických profesí by se totiž projekty ve více než sedmdesáti zemích světa neobešly.

celý článek

VERONIKA KALLAUSCHOVÁ: Když je někdo produktivní a chce, vše ho naučíme


Představte si firmu plnou techniků. Máte? A teď si představte drobnou mladou holčinu, která rozhoduje o jejich přijetí do firmy, zaškolování a progresu. Jestli se vám to aspoň trochu povedlo, pak máte obrázek společnosti Backbone s.r.o. a její personalistky Veroniky Kallauschové, která je sama živým důkazem toho, že zdání klame a předsudky je lepší raději hodit do koše.

celý článek

Ztracená generace nebo skrytý potenciál? Co s dětmi, které se nedostaly na střední


Nadcházející generace, která právě skončila základní školu, se ocitá v obtížné situaci. Mnoho z nich se totiž z důvodu nedostatku kapacit nedostalo na střední školy s maturitou, což jim odepře možnost získat tradiční vysokoškolské vzdělání. Na trhu práce se tak v budoucnu objeví značné množství mladých lidí, kteří nebudou disponovat vysokoškolskými tituly. Tento vývoj vyvolává otázku: Není na čase změnit náš pohled na důležitost dosaženého vzdělání?

celý článek