INZERCE PRÁCE: Kam ji umístit, abyste měli tu správnou odezvu?

Situace na trhu práce je kritická – máme jednu z nejnižších hodnot nezaměstnanosti v historii České republiky. To nám jako personalistům a šéfům, kteří se zabývají náborem zaměstnanců, dělá velké vrásky. Inzerce práce na pracovních portálech už prostě nestačí. Kde tedy inzerovat, aby se to dostalo k těm správným lidem?


S tímto nám pomůže definice cílové skupiny. Cílová skupina je skupina osob, které něco spojuje (např. nějaké povolání) a díky tomu mají určité společné rysy. Samozřejmě každý člověk je jedinečný jako otisk prstu a má specifické zájmy. Naše zaměstnání nás však do jisté míry definuje a určuje okruh našich zájmů.

Abychom tedy mohli určit správné komunikační kanály, je třeba udělat podrobnou definici cílové skupiny pozice, kterou chceme obsazovat. Z těchto informací pak snadno získáme data, kde účinně propagovat inzerci. Zde je jeden příklad:

Hledám IT programátora. Mám vysledováno, že IT programátoři bývají většinou introverti, pohybují se městkou hromadnou dopravou se sluchátky na uších, čtou knihy v elektronické podobě, zajímají se o sci-fi, fantasy a komiksy, filmy a seriály sledují v originálním znění s titulky, když navštíví nějakou webovou stránku, dívají se na zdrojový kód této stránky (jak je tato stránka naprogramována), nakupují zásadně přes e-shopy, hrají počítačové hry a tak dále.

Peformia- inzerce práce

Jaké komunikační kanály můžeme tedy na základě těchto zjištění k inzerci práce využít? Například vizuálně poutavý inzerát (co takhle ho udělat v komiksovém stylu?) v dopravních prostředcích a na zastávkách s odkazem na vaši kariérní stránku. Inzerovat můžeme třeba také na e-shopech, které prodávají elektronické knihy, fantasy literaturu a komiksy. Do zdrojového kódu stránek, které jsme vytvořili, vložíme odkaz na náš inzerát. Nebo můžeme zvolit reklamu na webových portálech, které se zabývají počítačovými hrami.

Do dokonalosti to dotáhla jedna společnost, která hledá IT odborníky. Před časem měl premiéru americký seriál z prostředí počítačových hackerů. České titulky každého dílu měly na začátku reklamu na práci v IT u této společnosti. Dotyční se totiž spojili s lidmi, kteří tvoří tyto titulky a sponzorovali jejich překlad výměnou za inzerci jejich práce. Vzhledem k tomu, že seriál sledovala velká skupina lidí z IT, byl tento nápad perfektním zacílením na cílovou skupinu.

A takto můžeme definovat cílovou skupinu včetně účinných komunikačních kanálů na každou pozici ve firmě.

TIP: Nejste si jistí, jak začít a co danou profesi spojuje? Běžte za svými lidmi a udělejte si průzkum. Co je zajímá, co čtou, kde se pohybují apod. Ze získaných informací vám jistě vzejdou některé společné znaky.

POZOR! Neberte definici cílové skupiny jako nástroj ke škatulkování lidí. Určitě toto nepodporujeme. Je to jen podpůrný prostředek k tomu, abyste se dostali ke skupině lidí, kterou chcete oslovit s vaší nabídkou práce.
 

Zdroj fotografií: Thinkstock

Cílovou skupinu si také můžete definovat za pomoci našeho trenéra!

Zarezervujte si místo na našem specializovaném workshopu
SOCIÁLNÍ SÍTĚ: Další zdroj Vašich nových kolegů.


O autorovi článku

Hana Slačálková

Hanka si personalistiku oblíbila od prvního okamžiku a velmi rychle se stala opravdovým odborníkem na tuto oblast. Její nováčkovské nadšení se jí neztratilo a neustále se s ním vrhá do nové práce. Nejčastěji přednáší o výběru a hodnocení zaměstnanců. Vidět ji přednášet je opravdový koncert někoho, kdo to miluje a zároveň se s účastníky seminářů moc "nemazlí", když ví, že jim to pomůže. K tomu navíc pomáhá firmám v Praze a okolí vybrat ty pravé nebo nastavit fungující personální oddělení.

Václav a Barbora z VASKY: Mladá generace si často neuvědomuje, jak se má dobře


Oba už v teenagerovském věku lákal svět podnikání. On založil v osmnácti letech svou vlastní firmu na výrobu bot, která má dnes stamilionový roční obrat. Ona od svých devatenácti vyzkoušela nemálo různých prací a dnes je srdcem Vaškovy firmy. „Kéž bych byla v jejich věku tak uvědomělá jako oni,“ řekla jsem si po rozhovoru s nimi. O koho jde? O Václava Staňka, majitele obuvnické značky Vasky, a Barboru Čápkovou, jeho personalistku.

celý článek

Co nám o našich lidech řekla doba home officová?


To, že nám doba pandemická v mnohém otevřela oči, je zřejmé. V oblasti výkonnosti a loajality zaměstnanců zažívalo mnoho firem doslova očistec. O to bolestivější procitnutí to bylo, když to přišlo do zcela idylické doby, kdy panoval všeobecný blahobyt. Zaměstnanci si mohli práci vybírat a zaměstnavatelé si často ani nevšimli, že platí za nedokonalou, nedokončenou nebo pomalou práci. Poučili jsme se? A na co bychom si nově měli dát pozor?

celý článek

5 tipů pro hladkou spolupráci HR a vedoucího při náboru


Jak by mělo personální oddělení komunikovat s vedoucími, když vybírá nové zaměstnance do jejich týmu? Máme pro vás 5 tipů.

celý článek

Víte, kdo brzdí vaši firmu?


Brzdič, skrytý nepřítel, had, travič studní – to všechno jsou výrazy (a zazněly i peprnější), které popisují člověka, který rozkládá firmu zevnitř. Bývá těžké ho objevit, protože se dokáže umně skrýt. Čím vyšší IQ má, tím lépe umí všechno kolem sebe zkomplikovat. Těžko se tak rozplétá klubko zmatených informací, které se po firmě šíří. Jak někoho takového rozpoznat a nesplést si ho s někým, kdo prostě jen občas nemá svůj den?

celý článek