Brzda úspěšného najímání, na kterou se často zapomíná

Dnes ze všech stran slýcháme, že je nízká nezaměstnanost a sehnat kvalitního člověka (téměř na jakoukoliv pozici) je prakticky nemožné. Ano, máme jednu z nejnižších nezaměstnaností v historii ČR, a ano je těžší se dostat k zajímavým kandidátům. Rozhodně to však není nemožné. Co je to, co nás ale může velmi dobře brzdit?


První zádrhel, který často vídáme ve firmách, vězí už v samotném přístupu personalistů a vedoucích pracovníků. Ještě, než se osoba pověřená výběrem nové posily pustí do výběrového řízení, má v hlavě hned několik bariér a pochybnosti o úspěšnosti obsazení pozice.

Nejčastější bariéry, které v sobě nosíme

Těmi nejčastějšími bariérami, které v sobě nosíme jsou:

  • Je nízká nezaměstnanost a lidé na trhu práce nejsou.
  • Daná pozice je náročná, nepopulární a špatně placená.
  • Jsme malá neznámá společnost, která si nemůže dovolit zaplatit odborníky (např. IT pracovníky) tak, jako to dělají velké nadnárodní společnosti.
  • Nemůžeme svým zaměstnancům nabídnout tolik benefitů (nebo žádné benefity) jako jiné společnosti.

… a jistě by vás napadla celá řada dalších protiargumentů, proč by daný člověk neměl pro vaši firmu pracovat.

Výše uvedené námitky, které má v hlavě personalista či vedoucí pracovník ještě před spuštěním výběrového řízení, značně komplikují průběh přijímacího procesu a je dost pravděpodobné, že nového šikovného pracovníka nenajdeme. Tímto přístupem si totiž sami komplikujeme práci. Prací šéfa a personalisty je samozřejmě mimo jiné nadchnout potenciální pracovníky k práci u vás, a to jde opravdu velmi těžko, pokud já sám/sama mám pochybnosti o tom, že jsme dobrým zaměstnavatelem.

Performia- brzda úspěšnějšího najímání

Zažeňte své negativní úvahy o najímání

Náš tip je tedy následující. Ještě než rozběhnete hledání nového kolegy, zažeňte veškeré pochybnosti o úspěšnosti výběru a důvody, proč by daný zaměstnanec pro vás neměl pracovat. A jak na to?

Zde je pár příkladů, jak se zbavit výše uvedených negativních úvah:

  • Ano, je nízká nezaměstnanost. K dobrým kandidátům se dostat je těžší, jelikož klasická inzerce už přestává být účinná. Začneme tedy hledat nové komunikační kanály, abychom se dostali k potřebným kandidátům. V dnešní době hýbou světem sociální sítě – ty lidé navštěvují i několikrát denně. Zaměřím se tedy na propagaci firmy (tzv. personální marketing) třeba zrovna zde.
     
  • Ano, práce u vás je možná opravdu náročná a téměř nikdo ji nechce dělat (např. výrobní dělník). Přesto však určitě již nyní máte ve svých týmech lidi, kteří tuto profesi dělají už několik let. Mají k tomu jistě nějaký důvod. Běžte, zeptejte se jich, proč tu práci dělají, co je na tom baví a proč je baví práce právě pro vás. Veškerá pozitiva, která o vás řeknou, jsou informace, které byste měli ukázat veřejnosti nejen při inzerování.
     
  • Možná jste malá neznámá společnost s omezeným budgetem a nemůžete odborníky zaplatit jako velké nadnárodní společnosti. Jste ale třeba malá firma, kde se každý zná, a zakládáte si na rodinném přístupu. Nebo vyvíjíte zajímavý a užitečný produkt a lidé za sebou mohou rychle vidět výsledky své práce. Možností je spousta, tak běžte za svými lidmi a zeptejte se jich, čeho si na práci u vás nejvíce cení. To jsou opět cenné informace, které poslouží k propagaci firmy.
     
  • Nemáte téměř žádné benefity, které bychom mohli potenciálním novým pracovníkům nabídnout? Dle jednoho průzkumu zaměstnanců jsou nejčastějšími důvody odchodu ze zaměstnání: 1. nemožnost osobního a profesního růstu, 2. neznalost účelu společnosti (neboli mise či vize) a jejich nedostatečná komunikace vedení směrem k podřízeným a 3. peníze.
    Zaměřte se na první dva důvody odchodu ze zaměstnání, zapracujte na nich a nebudete se svými potenciálními zaměstnanci tolik řešit benefity.

    Jednoduše najděte všechna pozitiva, která vaše firma může zaměstnancům nabídnout.
    Vyzbrojte se pozitivní náladou a argumenty, proč by si potenciální pracovníci neměli nechat uniknout šanci pro vás pracovat. Samozřejmě byste neměli slibovat něco, co nemůžete dodržet, nebo ze své firmy na pohovoru dělat něco, co nejste, přesto však věřím, že najdete celou řadu pádných argumentů, proč je práce u vás skvělá.
Performia- brzda úspěšnějšího najímání


Zdroj fotografií: Thinkstock

Chcete více zapracovat na svém interním PR, či více proniknout do tajů sociálních sítí a personálního marketingu?

 Pro oboje tu máme workshopy, na kterých našim klientům právě s touto oblastí pomáháme. 


O autorovi článku

Hana Slačálková

Hanka si personalistiku oblíbila od prvního okamžiku a velmi rychle se stala opravdovým odborníkem na tuto oblast. Její nováčkovské nadšení se jí neztratilo a neustále se s ním vrhá do nové práce. Nejčastěji přednáší o výběru a hodnocení zaměstnanců. Vidět ji přednášet je opravdový koncert někoho, kdo to miluje a zároveň se s účastníky seminářů vůbec nemaže. K tomu navíc pomáhá firmám v Praze a okolí.

Šárka Marčíková: Bez spolupráce s managementem by to nešlo


„Nečekala jsem, že by to mohlo vyjít,“ říká dnes Šárka Marčíková o tom, jak se jí podařilo získat místo personalistky ve společnosti Bonita Group Service s.r.o., kam nastoupila teprve před osmi měsíci bez zkušenosti v oboru. Od té doby už přijala čtrnáct nových lidí včetně obchodníků. Mimo jiné jí to výrazně usnadňuje důkladná příprava a komunikace s managementem. Jak to celé vidí mladá personalistka, která je ve firmě poměrně čerstvě? Právě to je ten pohled, který jsme se vám tentokrát rozhodli přinést.

celý článek

Kde ušetřit čas? Investujte ho do správných věcí


Vstávají vám vlasy na hlavě, když se vás někdo zeptá „Máš čas?“? Máte pocit, že už jste natolik efektivní, že lepší už to nebude, ale stále byste potřebovali nějaký ten čas navíc? Pak možná svůj čas neinvestujete tím správným směrem.

celý článek

Jak vypadá měření osobnosti u nás a v zahraničí


V době, kdy se čím dál výrazněji pracuje na tom, aby šikovní lidé z firmy neodcházeli, ještě mnohem více rezonuje téma testování osobnostního potenciálu. Schopnost porozumět lidem se rázem přesouvá na první koleje zájmu nejen českých firem. Protože jsme známí naším U-testem, který se na osobnost velmi podrobně dívá, rozhodli jsme se tuto rubriku věnovat právě jemu. A věřím, že ač je to trochu jednostranné, dozvíte se velmi zajímavé informace.

celý článek

SOCIÁLNÍ SÍTĚ: Kdo má vlastně tvořit jejich obsah?


Často v českých firmách narážíme na otázku, kdo má vlastně tvořit obsah sociálních sítí. První nás možná napadne samotný správce, tedy osoba, která dostala sociální sítě na starosti. Od ní se často očekává, že sama naplní obsah firemních stránek na sociálních sítích. Nicméně úplně tomu tak nemusí a možná ani nemá být.

celý článek