Brzda úspěšného najímání, na kterou se často zapomíná

Dnes ze všech stran slýcháme, že je nízká nezaměstnanost a sehnat kvalitního člověka (téměř na jakoukoliv pozici) je prakticky nemožné. Ano, máme jednu z nejnižších nezaměstnaností v historii ČR, a ano je těžší se dostat k zajímavým kandidátům. Rozhodně to však není nemožné. Co je to, co nás ale může velmi dobře brzdit?


První zádrhel, který často vídáme ve firmách, vězí už v samotném přístupu personalistů a vedoucích pracovníků. Ještě, než se osoba pověřená výběrem nové posily pustí do výběrového řízení, má v hlavě hned několik bariér a pochybnosti o úspěšnosti obsazení pozice.

Nejčastější bariéry, které v sobě nosíme

Těmi nejčastějšími bariérami, které v sobě nosíme jsou:

  • Je nízká nezaměstnanost a lidé na trhu práce nejsou.
  • Daná pozice je náročná, nepopulární a špatně placená.
  • Jsme malá neznámá společnost, která si nemůže dovolit zaplatit odborníky (např. IT pracovníky) tak, jako to dělají velké nadnárodní společnosti.
  • Nemůžeme svým zaměstnancům nabídnout tolik benefitů (nebo žádné benefity) jako jiné společnosti.

… a jistě by vás napadla celá řada dalších protiargumentů, proč by daný člověk neměl pro vaši firmu pracovat.

Výše uvedené námitky, které má v hlavě personalista či vedoucí pracovník ještě před spuštěním výběrového řízení, značně komplikují průběh přijímacího procesu a je dost pravděpodobné, že nového šikovného pracovníka nenajdeme. Tímto přístupem si totiž sami komplikujeme práci. Prací šéfa a personalisty je samozřejmě mimo jiné nadchnout potenciální pracovníky k práci u vás, a to jde opravdu velmi těžko, pokud já sám/sama mám pochybnosti o tom, že jsme dobrým zaměstnavatelem.

Performia- brzda úspěšnějšího najímání

Zažeňte své negativní úvahy o najímání

Náš tip je tedy následující. Ještě než rozběhnete hledání nového kolegy, zažeňte veškeré pochybnosti o úspěšnosti výběru a důvody, proč by daný zaměstnanec pro vás neměl pracovat. A jak na to?

Zde je pár příkladů, jak se zbavit výše uvedených negativních úvah:

  • Ano, je nízká nezaměstnanost. K dobrým kandidátům se dostat je těžší, jelikož klasická inzerce už přestává být účinná. Začneme tedy hledat nové komunikační kanály, abychom se dostali k potřebným kandidátům. V dnešní době hýbou světem sociální sítě – ty lidé navštěvují i několikrát denně. Zaměřím se tedy na propagaci firmy (tzv. personální marketing) třeba zrovna zde.
     
  • Ano, práce u vás je možná opravdu náročná a téměř nikdo ji nechce dělat (např. výrobní dělník). Přesto však určitě již nyní máte ve svých týmech lidi, kteří tuto profesi dělají už několik let. Mají k tomu jistě nějaký důvod. Běžte, zeptejte se jich, proč tu práci dělají, co je na tom baví a proč je baví práce právě pro vás. Veškerá pozitiva, která o vás řeknou, jsou informace, které byste měli ukázat veřejnosti nejen při inzerování.
     
  • Možná jste malá neznámá společnost s omezeným budgetem a nemůžete odborníky zaplatit jako velké nadnárodní společnosti. Jste ale třeba malá firma, kde se každý zná, a zakládáte si na rodinném přístupu. Nebo vyvíjíte zajímavý a užitečný produkt a lidé za sebou mohou rychle vidět výsledky své práce. Možností je spousta, tak běžte za svými lidmi a zeptejte se jich, čeho si na práci u vás nejvíce cení. To jsou opět cenné informace, které poslouží k propagaci firmy.
     
  • Nemáte téměř žádné benefity, které bychom mohli potenciálním novým pracovníkům nabídnout? Dle jednoho průzkumu zaměstnanců jsou nejčastějšími důvody odchodu ze zaměstnání: 1. nemožnost osobního a profesního růstu, 2. neznalost účelu společnosti (neboli mise či vize) a jejich nedostatečná komunikace vedení směrem k podřízeným a 3. peníze.
    Zaměřte se na první dva důvody odchodu ze zaměstnání, zapracujte na nich a nebudete se svými potenciálními zaměstnanci tolik řešit benefity.

    Jednoduše najděte všechna pozitiva, která vaše firma může zaměstnancům nabídnout.
    Vyzbrojte se pozitivní náladou a argumenty, proč by si potenciální pracovníci neměli nechat uniknout šanci pro vás pracovat. Samozřejmě byste neměli slibovat něco, co nemůžete dodržet, nebo ze své firmy na pohovoru dělat něco, co nejste, přesto však věřím, že najdete celou řadu pádných argumentů, proč je práce u vás skvělá.
Performia- brzda úspěšnějšího najímání


Zdroj fotografií: Thinkstock

Chcete více zapracovat na svém interním PR, či více proniknout do tajů sociálních sítí a personálního marketingu?

 Pro oboje tu máme workshopy, na kterých našim klientům právě s touto oblastí pomáháme. 


O autorovi článku

Hana Slačálková

Hanka si personalistiku oblíbila od prvního okamžiku. Do každé práce se vrhá s nováčkovským nadšením, i když už je ostříleným profesionálem. Její agenda je široká, nejčastěji ale přednáší o výběru a hodnocení zaměstnanců. Její přednášky jsou opravdovým zážitkem – Hanka totiž do nich vkládá energii sobě vlastní a účastníci seminářů oceňují její upřímnost a otevřenost, se kterou s nimi jedná. Kromě přednášek a seminářů také pomáhá firmám v Praze a okolí vybrat ty správné kolegy nebo nastavit fungující personální oddělení.

6 věcí, které by měl manažer o svých lidech vědět


Když jste šéf a vedete lidi, máte dvě možnosti, jak k vedení přistoupit. Buď budete souhlasit s tím, že lidé jsou komplikovaní a vést je, že je těžká a nevděčná práce, nebo se rozhodnete lidem lépe porozumět, aby bylo společné fungování pro vás i pro ně snazší a třeba vám přinášelo i radost. Pokud jste se rozhodli pro druhou variantu, najdete tu pár základních věcí, které byste měli o svých lidech vědět, a zdroje, kde se můžete případně dozvědět ještě víc.

celý článek

Co lidi na jejich šéfech nejvíc štve a kdo za to může?


Nevyvážený work-life balance, neférové odměňování, špatná firemní kultura, nemožnost růstu, pocit nedoceněnosti, nesoulad s firemními hodnotami. To jsou nejčastější důvody k odchodu ze zaměstnání, které uvádějí zahraniční i české průzkumy. Jedna dlouholetá stálice mezi nimi ještě chybí – špatný šéf či vedení. Co ale ten „špatný šéf“ pro lidi vlastně znamená?

celý článek

Role šéfa je čím dál náročnější, ale řešení existuje


Všimli jste si v posledních letech toho, že když nějaký lídr něco vyhlásí či rozhodne, je velmi často spíše zpochybňován než následován? Lidé tráví čas diskusí, zda je jeho rozhodnutí správné, a často se přiklánějí k názorům amatérů či ke zdrojům, které jsou pro danou oblast nekompetentní. Čím to je? A vede z toho nějaká cesta ven?

celý článek

7 největších chyb v inzerci a jak je napravit


Pokud vám inzerce na volné pozice nefunguje, je nejspíš něco špatně. Ale také máte určitě možnost to nějak změnit a tím to zlepšit. Jaké největší chyby v inzerátech nejčastěji vídáme? A jak si s nimi poradit, abyste měli šanci přitáhnout ty pravé kolegy? K těm největším chybám jsme vám připravili i konkrétní příklady z praxe. Autory inzerátů záměrně neuvádíme, protože každý má šanci se zlepšit, že?

celý článek