Brzda úspěšného najímání, na kterou se často zapomíná

Dnes ze všech stran slýcháme, že je nízká nezaměstnanost a sehnat kvalitního člověka (téměř na jakoukoliv pozici) je prakticky nemožné. Ano, máme jednu z nejnižších nezaměstnaností v historii ČR, a ano je těžší se dostat k zajímavým kandidátům. Rozhodně to však není nemožné. Co je to, co nás ale může velmi dobře brzdit?


První zádrhel, který často vídáme ve firmách, vězí už v samotném přístupu personalistů a vedoucích pracovníků. Ještě, než se osoba pověřená výběrem nové posily pustí do výběrového řízení, má v hlavě hned několik bariér a pochybnosti o úspěšnosti obsazení pozice.

Nejčastější bariéry, které v sobě nosíme

Těmi nejčastějšími bariérami, které v sobě nosíme jsou:

  • Je nízká nezaměstnanost a lidé na trhu práce nejsou.
  • Daná pozice je náročná, nepopulární a špatně placená.
  • Jsme malá neznámá společnost, která si nemůže dovolit zaplatit odborníky (např. IT pracovníky) tak, jako to dělají velké nadnárodní společnosti.
  • Nemůžeme svým zaměstnancům nabídnout tolik benefitů (nebo žádné benefity) jako jiné společnosti.

… a jistě by vás napadla celá řada dalších protiargumentů, proč by daný člověk neměl pro vaši firmu pracovat.

Výše uvedené námitky, které má v hlavě personalista či vedoucí pracovník ještě před spuštěním výběrového řízení, značně komplikují průběh přijímacího procesu a je dost pravděpodobné, že nového šikovného pracovníka nenajdeme. Tímto přístupem si totiž sami komplikujeme práci. Prací šéfa a personalisty je samozřejmě mimo jiné nadchnout potenciální pracovníky k práci u vás, a to jde opravdu velmi těžko, pokud já sám/sama mám pochybnosti o tom, že jsme dobrým zaměstnavatelem.

Performia- brzda úspěšnějšího najímání

Zažeňte své negativní úvahy o najímání

Náš tip je tedy následující. Ještě než rozběhnete hledání nového kolegy, zažeňte veškeré pochybnosti o úspěšnosti výběru a důvody, proč by daný zaměstnanec pro vás neměl pracovat. A jak na to?

Zde je pár příkladů, jak se zbavit výše uvedených negativních úvah:

  • Ano, je nízká nezaměstnanost. K dobrým kandidátům se dostat je těžší, jelikož klasická inzerce už přestává být účinná. Začneme tedy hledat nové komunikační kanály, abychom se dostali k potřebným kandidátům. V dnešní době hýbou světem sociální sítě – ty lidé navštěvují i několikrát denně. Zaměřím se tedy na propagaci firmy (tzv. personální marketing) třeba zrovna zde.
     
  • Ano, práce u vás je možná opravdu náročná a téměř nikdo ji nechce dělat (např. výrobní dělník). Přesto však určitě již nyní máte ve svých týmech lidi, kteří tuto profesi dělají už několik let. Mají k tomu jistě nějaký důvod. Běžte, zeptejte se jich, proč tu práci dělají, co je na tom baví a proč je baví práce právě pro vás. Veškerá pozitiva, která o vás řeknou, jsou informace, které byste měli ukázat veřejnosti nejen při inzerování.
     
  • Možná jste malá neznámá společnost s omezeným budgetem a nemůžete odborníky zaplatit jako velké nadnárodní společnosti. Jste ale třeba malá firma, kde se každý zná, a zakládáte si na rodinném přístupu. Nebo vyvíjíte zajímavý a užitečný produkt a lidé za sebou mohou rychle vidět výsledky své práce. Možností je spousta, tak běžte za svými lidmi a zeptejte se jich, čeho si na práci u vás nejvíce cení. To jsou opět cenné informace, které poslouží k propagaci firmy.
     
  • Nemáte téměř žádné benefity, které bychom mohli potenciálním novým pracovníkům nabídnout? Dle jednoho průzkumu zaměstnanců jsou nejčastějšími důvody odchodu ze zaměstnání: 1. nemožnost osobního a profesního růstu, 2. neznalost účelu společnosti (neboli mise či vize) a jejich nedostatečná komunikace vedení směrem k podřízeným a 3. peníze.
    Zaměřte se na první dva důvody odchodu ze zaměstnání, zapracujte na nich a nebudete se svými potenciálními zaměstnanci tolik řešit benefity.

    Jednoduše najděte všechna pozitiva, která vaše firma může zaměstnancům nabídnout.
    Vyzbrojte se pozitivní náladou a argumenty, proč by si potenciální pracovníci neměli nechat uniknout šanci pro vás pracovat. Samozřejmě byste neměli slibovat něco, co nemůžete dodržet, nebo ze své firmy na pohovoru dělat něco, co nejste, přesto však věřím, že najdete celou řadu pádných argumentů, proč je práce u vás skvělá.
Performia- brzda úspěšnějšího najímání


Zdroj fotografií: Thinkstock

Chcete více zapracovat na svém interním PR, či více proniknout do tajů sociálních sítí a personálního marketingu?

 Pro oboje tu máme workshopy, na kterých našim klientům právě s touto oblastí pomáháme. 


O autorovi článku

Hana Slačálková

Hanka si personalistiku oblíbila od prvního okamžiku. Do každé práce se vrhá s nováčkovským nadšením, i když už je ostříleným profesionálem. Její agenda je široká, nejčastěji ale přednáší o výběru a hodnocení zaměstnanců. Její přednášky jsou opravdovým zážitkem – Hanka totiž do nich vkládá energii sobě vlastní a účastníci seminářů oceňují její upřímnost a otevřenost, se kterou s nimi jedná. Kromě přednášek a seminářů také pomáhá firmám v Praze a okolí vybrat ty správné kolegy nebo nastavit fungující personální oddělení.

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek

Jak v lidech vzbudit chuť se rozvíjet


Máte ambice svou firmu rozvíjet? Pak vám je asi jasné, že bez toho, aby se rozvíjeli také lidé uvnitř ní, to nepůjde. Rozvoj je přirozený, pokud vychází z nějaké potřeby – to je v nás tak nějak odjakživa. Nezřídka se ale stává, že je ve firmě potřebný intenzivnější či rychlejší rozvoj jednotlivců nebo konkrétní skupiny. Když vám jde váš člověk naproti, a dokonce se na svůj posun těší, je to snadné, pokud se ale brání, nemáte velkou šanci.

celý článek

Z PRAXE: Ovlivňuje interní komunikace spokojenost zaměstnanců?


Interní komunikaci se v poslední době věnuje stále více pozornosti a je pravda, že díky ní můžete přímo ovlivnit firemní kulturu i to, jak se lidem u vás ve firmě pracuje. Navíc existují různé kanály pro interní komunikaci. Co funguje ve firmách našich klientů? Nechte se inspirovat.

celý článek

Předsudků je na českém pracovním trhu ještě velmi mnoho


Čísla z nejrůznějších průzkumů bohužel ukazují, že předsudky u nás stále přetrvávají. Na druhou stranu stále častěji pozorujeme, že se v tom firmy pomalu zlepšují. Ti, kdo už dnes předsudky nemají nebo je postupně bourají, mají a budou mít velký náskok. Mohou totiž pro sebe získat výjimečné a loajální zaměstnance, které jinde kvůli některému z předsudků nechtěli. Podívejte se na jednotlivá čísla a zamyslete se u každého nad tím, jak jej ovlivňujete zrovna vy.

celý článek