BÝT, DĚLAT a MÍT aneb klíčové rysy personalisty
Mnoho šéfů firem vnímá personalistu jako administrátora, který má za zákonnou povinnost vyřizovat pracovní smlouvy, nástupy a odchody zaměstnanců a hlášení změn týkajících se personálu na příslušné úřady. Většina šéfů chce také po svých personalistech, aby hledali pracovníky na pozice, které si konkrétní firma v daném okamžiku žádá. A co dál? Tady většinou nápady končí.
Pokud má šéf toto hledisko, nemůžeme se divit, že mít personalistu se mu zdá jako naprosto nadbytečná a drahá záležitost. Ze své praxe vím, že i velké množství uchazečů o pozici personalisty smýšlí podobně. Na druhou stranu ale také vím, že existuje nemalé množství šikovných a zapálených lidí, kteří příležitost prosadit se na poli personálním využijí maximálně ve prospěch firmy.
Nabízejí se tedy 2 otázky:
- Jak s jistotou rozeznat ty, kteří si na pohovoru jen „kasají triko“, od těch, kteří jsou na pozici personalisty firmě skutečně užiteční?
- Co máme od této pozice očekávat a jak z pozice personalisty vytěžit maximum?
Odpovědi jsou jednoduché. Pojďme se podívat na to, bez jakých vlastností se skutečný PAN PERSONALISTA zkrátka neobejde.
BÝT: Jaký má BÝT personalista?
Produktivní - sám musí být zaměřený na výsledky. Pokud produktivní není, nedokáže pak přijmout do firmy další produktivní lidi, protože je nepozná. A úspěšnost výběru se pak stává dílem náhody.
Loajální - určitě je důležité, aby měl vysokou úroveň motivace. Pokud máte personalistu, kterého motivují pouze peníze, nepočítejte s tím, že bude hledat zaměstnance jiného smýšlení. Nechceme personalistu odboráře, ale personalistu, který stojí za svým chlebodárcem!
Kompetentní - musí své práci rozumět. Aby byl kompetentní, je potřeba jej pravidelně vzdělávat a dát mu k dispozici funkční nástroje pro oblast výběru zaměstnanců. Pak může být ve své práci efektivní a úspěšný.
Iniciativní a zvídavý - měl by přicházet s vlastními nápady na zlepšení a zajímat se o své okolí, uchazeče i nové trendy.
Komunikativní a pozitivní - nezdráhá se komunikovat s cizími lidmi, nemá vůči nim předsudky a umí naslouchat, zároveň je zaměřen na řešení problémů a situací.
Ještě od nás nedostáváte každé dva týdny odborné tipy z oblasti budování týmu a výběru zaměstnanců?
DĚLAT: Jakým činnostem se personalista věnuje?
Personalista se samozřejmě věnuje výběru zaměstnanců, správě personálních složek a vedení personální administrativy a zaškolení nováčků v týmu. Zároveň by ale měl plánovat kvalifikace a kontrolovat naplňování plánů. Kromě toho realizuje výroční pohovory a ankety spokojenosti a mezi jeho činnosti patří také komunikace s managementem firmy a pomoc při práci s jejich podřízenými.
Činností na tomto postu je ještě mnohem více. Co je však důležitější? Výsledky jeho práce!
MÍT VÝSLEDKY: Co firmě skutečně přináší produktivní a vysoce motivovaný personalista?
Měl by přinášet perfektně a rychle pokrytou personální potřebu dané společnosti – dostatek kompetentních pracovníků. Na palubě firmy jsou díky němu produktivní a spokojení pracovníci, kteří vědí, co je jejich práce, ví, jak ji mají dělat a jsou v ní úspěšní.
Zároveň je jeho výsledkem práce vyřízená pracovně-právní agenda, která je v souladu s aktuálním zákoníkem práce. V neposlední řadě je jeho výsledkem velmi dobré renomé firmy jakožto zaměstnavatele.
Ať už mluvíme o „personalistovi“, „HR řediteli“ či „personálním manažerovi“, mají v podstatě jedno společné, a to je splnění výše uvedeného. Liší se vlastně jen množstvím činností, které jsou schopni pojmout, a to často záleží pouze na velikosti firmy. Znám šéfy firem, kteří nakonec překonali své předsudky, obavy a špatné zkušenosti a získali tak personálního „parťáka“, tedy PANA PERSONALISTU. A dnes se nestačí divit, jak přínosný tento člověk pro jejich firmu je a nechápou, jak to dříve mohli zvládnout bez něj.
A jak si být jistí, že správně odhalíte kandidátovo "MÍT"?
Můžete třeba přijít na naší přednášku Jak efektivně vybírat zaměstnance a nekoupit
zajíce v pytli, kde vám rádi předáme naše mnohaleté know-how.
Další články
KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem
Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.
celý článekZ PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti
Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?
celý článekJak ztratit kandidáta v deseti krocích
Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.
celý článek5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci
Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.
celý článek