BÝT, DĚLAT a MÍT aneb klíčové rysy personalisty
Mnoho šéfů firem vnímá personalistu jako administrátora, který má za zákonnou povinnost vyřizovat pracovní smlouvy, nástupy a odchody zaměstnanců a hlášení změn týkajících se personálu na příslušné úřady. Většina šéfů chce také po svých personalistech, aby hledali pracovníky na pozice, které si konkrétní firma v daném okamžiku žádá. A co dál? Tady většinou nápady končí.
Pokud má šéf toto hledisko, nemůžeme se divit, že mít personalistu se mu zdá jako naprosto nadbytečná a drahá záležitost. Ze své praxe vím, že i velké množství uchazečů o pozici personalisty smýšlí podobně. Na druhou stranu ale také vím, že existuje nemalé množství šikovných a zapálených lidí, kteří příležitost prosadit se na poli personálním využijí maximálně ve prospěch firmy.
Nabízejí se tedy 2 otázky:
- Jak s jistotou rozeznat ty, kteří si na pohovoru jen „kasají triko“, od těch, kteří jsou na pozici personalisty firmě skutečně užiteční?
- Co máme od této pozice očekávat a jak z pozice personalisty vytěžit maximum?
Odpovědi jsou jednoduché. Pojďme se podívat na to, bez jakých vlastností se skutečný PAN PERSONALISTA zkrátka neobejde.

BÝT: Jaký má BÝT personalista?
Produktivní - sám musí být zaměřený na výsledky. Pokud produktivní není, nedokáže pak přijmout do firmy další produktivní lidi, protože je nepozná. A úspěšnost výběru se pak stává dílem náhody.
Loajální - určitě je důležité, aby měl vysokou úroveň motivace. Pokud máte personalistu, kterého motivují pouze peníze, nepočítejte s tím, že bude hledat zaměstnance jiného smýšlení. Nechceme personalistu odboráře, ale personalistu, který stojí za svým chlebodárcem!
Kompetentní - musí své práci rozumět. Aby byl kompetentní, je potřeba jej pravidelně vzdělávat a dát mu k dispozici funkční nástroje pro oblast výběru zaměstnanců. Pak může být ve své práci efektivní a úspěšný.
Iniciativní a zvídavý - měl by přicházet s vlastními nápady na zlepšení a zajímat se o své okolí, uchazeče i nové trendy.
Komunikativní a pozitivní - nezdráhá se komunikovat s cizími lidmi, nemá vůči nim předsudky a umí naslouchat, zároveň je zaměřen na řešení problémů a situací.
Ještě od nás nedostáváte každé dva týdny odborné tipy z oblasti budování týmu a výběru zaměstnanců?

DĚLAT: Jakým činnostem se personalista věnuje?
Personalista se samozřejmě věnuje výběru zaměstnanců, správě personálních složek a vedení personální administrativy a zaškolení nováčků v týmu. Zároveň by ale měl plánovat kvalifikace a kontrolovat naplňování plánů. Kromě toho realizuje výroční pohovory a ankety spokojenosti a mezi jeho činnosti patří také komunikace s managementem firmy a pomoc při práci s jejich podřízenými.
Činností na tomto postu je ještě mnohem více. Co je však důležitější? Výsledky jeho práce!

MÍT VÝSLEDKY: Co firmě skutečně přináší produktivní a vysoce motivovaný personalista?
Měl by přinášet perfektně a rychle pokrytou personální potřebu dané společnosti – dostatek kompetentních pracovníků. Na palubě firmy jsou díky němu produktivní a spokojení pracovníci, kteří vědí, co je jejich práce, ví, jak ji mají dělat a jsou v ní úspěšní.
Zároveň je jeho výsledkem práce vyřízená pracovně-právní agenda, která je v souladu s aktuálním zákoníkem práce. V neposlední řadě je jeho výsledkem velmi dobré renomé firmy jakožto zaměstnavatele.
Ať už mluvíme o „personalistovi“, „HR řediteli“ či „personálním manažerovi“, mají v podstatě jedno společné, a to je splnění výše uvedeného. Liší se vlastně jen množstvím činností, které jsou schopni pojmout, a to často záleží pouze na velikosti firmy. Znám šéfy firem, kteří nakonec překonali své předsudky, obavy a špatné zkušenosti a získali tak personálního „parťáka“, tedy PANA PERSONALISTU. A dnes se nestačí divit, jak přínosný tento člověk pro jejich firmu je a nechápou, jak to dříve mohli zvládnout bez něj.
A jak si být jistí, že správně odhalíte kandidátovo "MÍT"?
Můžete třeba přijít na naší přednášku Jak efektivně vybírat zaměstnance a nekoupit
zajíce v pytli, kde vám rádi předáme naše mnohaleté know-how.
Další články
Kvalita interní komunikace ovlivňuje váš celkový úspěch, shodují se tři různé skupiny
Podíváme na to, jak může interní komunikace fungovat v komunitě, jaké to je v terénu daleko od centrály a až příliš blízko kritickým situacím a v čem tkví záludnosti komunikace mezi pobočkami po celém světě. Abyste se nám v tom neztratili, celé to uzavřeme jednou věcí, kterou bychom v každém z případů měli udělat jako první.
celý článekJANA JIŘINCOVÁ: Interní komunikace pomáhá, aby lidé ve firmě šli stejným směrem
Představte si firmu, která sídlí v malé vesnici v západních Čechách. Firmu, která vznikla ve stodole a dnes má již tři provozovny. Firmu, která za poslední tři roky vyrostla z 200 zaměstnanců na bezmála 400. Firmu, která je plná pracovitých lidí zaměřených na výsledek. Taková firma vážně existuje. Jmenuje se KLAUS Timber a.s. a v čele jejího personálního oddělení stojí již od roku 2013 Jana Jiřincová.
celý článekHledání práce je peklo, říká nemálo uchazečů
Tentokrát jsme se podívali na předsudky v náboru z pohledu uchazečů, kteří se s nimi potkali na vlastní kůži. Naším cílem není jen předložit vám jejich špatné zkušenosti, ale spíše vám ukázat, že předsudky jsou v náboru pořád ještě až příliš „doma“ a že to pro vás může v určitém ohledu být výhoda.
celý článekMÅRTEN RUNOW: Když někoho najímáte, ujistěte se, že to pomůže prosperitě firmy
Koncept PPM vznikl pod taktovkou dvou specialistů na lidi. Jedním spolutvůrcem pojmu PPM je Lucie Spáčilová. Druhým je pak Mårten Runow, mezinárodně uznávaný expert na budování produktivních týmů a zakladatel společnosti Performia International. Pojďme se podívat, co o PPM říká on.
celý článek