BÝT, DĚLAT a MÍT aneb klíčové rysy personalisty
Mnoho šéfů firem vnímá personalistu jako administrátora, který má za zákonnou povinnost vyřizovat pracovní smlouvy, nástupy a odchody zaměstnanců a hlášení změn týkajících se personálu na příslušné úřady. Většina šéfů chce také po svých personalistech, aby hledali pracovníky na pozice, které si konkrétní firma v daném okamžiku žádá. A co dál? Tady většinou nápady končí.
Pokud má šéf toto hledisko, nemůžeme se divit, že mít personalistu se mu zdá jako naprosto nadbytečná a drahá záležitost. Ze své praxe vím, že i velké množství uchazečů o pozici personalisty smýšlí podobně. Na druhou stranu ale také vím, že existuje nemalé množství šikovných a zapálených lidí, kteří příležitost prosadit se na poli personálním využijí maximálně ve prospěch firmy.
Nabízejí se tedy 2 otázky:
- Jak s jistotou rozeznat ty, kteří si na pohovoru jen „kasají triko“, od těch, kteří jsou na pozici personalisty firmě skutečně užiteční?
- Co máme od této pozice očekávat a jak z pozice personalisty vytěžit maximum?
Odpovědi jsou jednoduché. Pojďme se podívat na to, bez jakých vlastností se skutečný PAN PERSONALISTA zkrátka neobejde.

BÝT: Jaký má BÝT personalista?
Produktivní - sám musí být zaměřený na výsledky. Pokud produktivní není, nedokáže pak přijmout do firmy další produktivní lidi, protože je nepozná. A úspěšnost výběru se pak stává dílem náhody.
Loajální - určitě je důležité, aby měl vysokou úroveň motivace. Pokud máte personalistu, kterého motivují pouze peníze, nepočítejte s tím, že bude hledat zaměstnance jiného smýšlení. Nechceme personalistu odboráře, ale personalistu, který stojí za svým chlebodárcem!
Kompetentní - musí své práci rozumět. Aby byl kompetentní, je potřeba jej pravidelně vzdělávat a dát mu k dispozici funkční nástroje pro oblast výběru zaměstnanců. Pak může být ve své práci efektivní a úspěšný.
Iniciativní a zvídavý - měl by přicházet s vlastními nápady na zlepšení a zajímat se o své okolí, uchazeče i nové trendy.
Komunikativní a pozitivní - nezdráhá se komunikovat s cizími lidmi, nemá vůči nim předsudky a umí naslouchat, zároveň je zaměřen na řešení problémů a situací.
Ještě od nás nedostáváte každé dva týdny odborné tipy z oblasti budování týmu a výběru zaměstnanců?

DĚLAT: Jakým činnostem se personalista věnuje?
Personalista se samozřejmě věnuje výběru zaměstnanců, správě personálních složek a vedení personální administrativy a zaškolení nováčků v týmu. Zároveň by ale měl plánovat kvalifikace a kontrolovat naplňování plánů. Kromě toho realizuje výroční pohovory a ankety spokojenosti a mezi jeho činnosti patří také komunikace s managementem firmy a pomoc při práci s jejich podřízenými.
Činností na tomto postu je ještě mnohem více. Co je však důležitější? Výsledky jeho práce!

MÍT VÝSLEDKY: Co firmě skutečně přináší produktivní a vysoce motivovaný personalista?
Měl by přinášet perfektně a rychle pokrytou personální potřebu dané společnosti – dostatek kompetentních pracovníků. Na palubě firmy jsou díky němu produktivní a spokojení pracovníci, kteří vědí, co je jejich práce, ví, jak ji mají dělat a jsou v ní úspěšní.
Zároveň je jeho výsledkem práce vyřízená pracovně-právní agenda, která je v souladu s aktuálním zákoníkem práce. V neposlední řadě je jeho výsledkem velmi dobré renomé firmy jakožto zaměstnavatele.
Ať už mluvíme o „personalistovi“, „HR řediteli“ či „personálním manažerovi“, mají v podstatě jedno společné, a to je splnění výše uvedeného. Liší se vlastně jen množstvím činností, které jsou schopni pojmout, a to často záleží pouze na velikosti firmy. Znám šéfy firem, kteří nakonec překonali své předsudky, obavy a špatné zkušenosti a získali tak personálního „parťáka“, tedy PANA PERSONALISTU. A dnes se nestačí divit, jak přínosný tento člověk pro jejich firmu je a nechápou, jak to dříve mohli zvládnout bez něj.
A jak si být jistí, že správně odhalíte kandidátovo "MÍT"?
Můžete třeba přijít na naší přednášku Jak efektivně vybírat zaměstnance a nekoupit
zajíce v pytli, kde vám rádi předáme naše mnohaleté know-how.
Další články
Z PRAXE: Co způsobuje koncept PPM v českých firmách
Koncept PPM pokrývá mnoho oblastí, a když s ním začínáte, je téměř nemožné věnovat se všem najednou. Už teď ale známe české firmy, které koncept PPM zavedly, a právě v těch jsme se zeptali, jak jim v praxi funguje a jaké další kroky chystají.
celý článekKdo vás připraví o nejlepší kandidáty? Vaše vlastní předsudky!
Od té doby, co na většinu pozic nečekají za vraty firem zástupy kandidátů, jsou předsudky nevděčným luxusem. Některé jsou už tak zažité, že je lidé pokládají za platné zákonitosti, se kterými je prostě potřeba počítat. Například takový věk. Spousta lidí je opravdu přesvědčena, že mladý člověk má v sobě automaticky více pracovního entusiasmu nežli lidé starší. Vychází to ze zkušenosti, ze sociologického výzkumu nebo je to jen chybná domněnka? Pojďme se na to podívat blíže.
celý článekInzerce: Co přitáhne ty nejlepší uchazeče
Ačkoli se může zdát, že inzerát není ve výběrovém řízení tak důležitý prvek, je to možná právě naopak. Možná se nám ti nejšikovnější ani nepřihlásí, protože je inzerát nezaujme nebo v něm požadujeme něco, bez čeho bychom se možná klidně obešli. Abychom se na to podívali z jiné perspektivy, zeptali jsme se úspěšných uchazečů, kteří už dnes jsou velmi hodnotným článkem firmy, jak inzerci vnímají oni.
celý článekNábor lidí do výroby? Mission possible!
Vhodného kandidáta aby dnes člověk pohledal a u pozic ve výrobě to platí dvojnásob. Nedávno jsme pomáhali jedné naší klientce přenastavit náborový proces, a protože se nám tato strategie vydařila a vhodného zaměstnance jsme nakonec našli, rádi bychom se s vámi o celý proces a změny v něm podělili. Někdy se totiž může zdát, že najít vhodného člověka je doslova mission impossible neboli nemožná mise. My vám však chceme ukázat, jak z mission impossible pár kroky udělat mission possible. Zkrátka, že uspět je možné.
celý článek