Jak rozpoznat úroveň motivace u kandidáta?

Jak rozpoznat úrověň motivace Vašich zaměstnanců a co by vlastně mělo být tím správným měřítkem? Je to poměrně snadné, ale ne vždy se na to hledí z tohoto úhlu pohledu. Přečtěte si, jak být v oblastni ověřování motivace tak trochu napřed.


Druhy motivace vašich potencionálních zaměstnanců

Úroveň motivace může být u každého člověka jiná, a proto nemůžeme říct, že někdo buď je, nebo není motivovaný. Je na jakési pomyslné škále motivace na nějaké konkrétní úrovni. Abychom kandidátům na zaměstnání nerozkryli karty, nemůžeme zde uvést konkrétní otázky, jež byste mohli použít při pohovoru na zjištění úrovně motivace. Můžeme ale vysvětlit jeden jednoduchý princip, který vám může pomoci rychleji se zorientovat v motivaci kandidátů.

Motivační škála má dva krajní typy lidí, žádný svět však
není černo-bílý

Klíčovou roli zde hraje pozornost, tedy kam je pozornost nasměrována. Víme, že pokud kandidát mnoho své pozornosti věnuje výšce platu, benefitům a dalším výhodám, je více nasměrovaný na takzvané "inflow", čímž myslíme tok dovnitř. Více ho motivuje to, co získá pro sebe a co k sobě přitáhne. Opačným případem je pozornost nasměrovaná ven, tedy "outflow". Tento člověk má zájem o samotnou práci. Chce ji dělat, protože ho baví a dává mu smysl. Neznamená to samozřejmě, že by nepožadoval za práci plat, ale není to pro něj to nejdůležitější, na co upírá svou pozornost. Outflow orientovanou osobu mnohem více zajímá, o čem konkrétní práce bude, jaká je její náplň, smysl a podobné aspekty. Jedná se vlastně o orientaci na samotný výkon práce.

Jaký je rozdíl mezi fungováním inflow a outflow orientovaného zaměstnance?

Inflow orientovaný pracovník

Od takového člověka můžeme očekávat, že bude velmi pečlivě propočítávat svou mzdu, dožadovat se proplácení i sebemenších výloh a poměrně hodně pracovní doby stráví tím, že bude prosazovat zvýšení svého platu. Bohužel kvůli tomu, že je jeho pozornost fixovaná na inflow, nemá dost pozornosti na outflow (a teprve díky outflow může přijít inflow), a tak neustále řeší problém, jak si dobře vydělat.

V případě, kdy od něj potřebujete nějakou práci navíc nebo chystáte změnu platové politiky, která je více zaměřená na výsledky, to může být pro něj tak velký problém, že jednoduše vaši firmu opustí. Ale předtím pořádně rozvíří vody a zaměstná nejen vás, ale nejméně půlku vašeho týmu.

Jeho postoj je: Nejprve mi zaplaťte a já pak budu ochoten něco udělat.

Outflow orientovaný pracovník

Protože tato osoba opravdu ráda pracuje a je pro ni přirozené posouvat věci kupředu, pak je to právě to, na co má většinu času upřenou pozornost. Díky tomu většinou nemá problém dobře vydělávat a udržet si dlouhodobě pracovní místo. Pokud by jej chtěl někdo zneužívat a nezaplatil mu za jeho chvályhodný výkon, půjde jednoduše outflow dělat jinam. Tento typ lidí chtějí všude. Nemusíte jej pobízet, aby byl ochoten pracovat, přispívat a chápe základní princip, že nejprve musí něco dát a pak také něco dostane.

Jeho postoj je: Když budu dělat dostatek hodnotného outflow, inflow přijde.

Toto jsou samozřejmě dva extrémní případy. V praxi se nezřídka setkáte také s lidmi, kteří jsou na motivační škále na úrovních někde mezi nimi. Na této škále však existuje bod, jehož překročení znamená, že před sebou máte člověka, který hledá způsob, jak získat co nejvíce ze spolupráce s vámi pro sebe. Jakmile pro tohoto člověka už nemáte další výhody, snadno přesídlí jinam.

Naučte se rozpoznat outflow orientované lidi, a ty získejte do svého týmu. Motivovat je je snadné a spolupracovat s nimi pak také. Můžete samozřejmě zaměstnat také inflow orientované lidi, ale neočekávejte od nich vysokou loajalitu a připravte se na to, že vám dá určitou práci je směrovat na to, aby se věnovali raději zvládání své práce namísto nahánění příplatků, pojištění a stravenek.

Zdroj fotografií: Thinkstock

Chcete se dozvědět více o tom, jak rozpoznat motivaci u kandidáta?
 

Přihlašte se na některý z našich klíčových seminářů, které už pomohly spousta firmám
najít ty správné zaměstnance.


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

3 důvody, proč přes všechny snahy nábor nových lidí nefunguje


Možná jste někdy byli v situaci, kdy jste se snažili všemožnými cestami získat do své společnosti kvalitní pracovníky. Inzerovali jste na všech možných i nemožných pracovních portálech, spolupracovali se školami, aktivně využívali sociálních sítí, ale dlouhodobě bez pořádného výsledku, tedy bez nového šikovného kolegy na palubě. Čím to může být? Mám pro vás tři možnosti.

celý článek

V ČÍSLECH: Jak se české firmy starají o psychické a fyzické zdraví lidí na home officu


Legislativa a bezpečnost práce je jeden rozměr, druhý je ten obyčejně lidský. Jak pečujeme o zdraví lidí na home officu a děláme toho opravdu dost? Přinášíme aktuální čísla a praktické tipy od reálných firem, které můžete ihned použít.

celý článek

Testování na covid a GDPR. Jak na to?


Není testování jako testování. Momentálně budeme mluvit o testování na koronavirus. To je povinné i pro firmy, které mají nad 10 zaměstnanců. Jak ale výsledky testů uchovat tak, aby nedošlo k porušení GDPR?

celý článek

Chcete znát budoucnost? Prozkoumejte minulost!


Představa, že dáme šanci někomu, jehož přínos byl doposud téměř mizivý, nebo dokonce mínusový, s tím, že právě u nás změní svůj postoj a produktivní začne být, je velmi romantická, ale také vysoce nepravděpodobná. Možná právě proto o takových příbězích natáčí Hollywood své filmy, protože jsou tak výjimečné. Pojďme opustit Hollywood a oblíbené happy endy“ a podívejme se na to, jak je to doopravdy a co si z toho můžeme vytěžit pro svůj tým.

celý článek