Jak rozpoznat úroveň motivace u kandidáta?
Jak rozpoznat úrověň motivace Vašich zaměstnanců a co by vlastně mělo být tím správným měřítkem? Je to poměrně snadné, ale ne vždy se na to hledí z tohoto úhlu pohledu. Přečtěte si, jak být v oblastni ověřování motivace tak trochu napřed.
Druhy motivace vašich potencionálních zaměstnanců
Úroveň motivace může být u každého člověka jiná, a proto nemůžeme říct, že někdo buď je, nebo není motivovaný. Je na jakési pomyslné škále motivace na nějaké konkrétní úrovni. Abychom kandidátům na zaměstnání nerozkryli karty, nemůžeme zde uvést konkrétní otázky, jež byste mohli použít při pohovoru na zjištění úrovně motivace. Můžeme ale vysvětlit jeden jednoduchý princip, který vám může pomoci rychleji se zorientovat v motivaci kandidátů.
Motivační škála má dva krajní typy lidí, žádný svět však
není černo-bílý
Klíčovou roli zde hraje pozornost, tedy kam je pozornost nasměrována. Víme, že pokud kandidát mnoho své pozornosti věnuje výšce platu, benefitům a dalším výhodám, je více nasměrovaný na takzvané "inflow", čímž myslíme tok dovnitř. Více ho motivuje to, co získá pro sebe a co k sobě přitáhne. Opačným případem je pozornost nasměrovaná ven, tedy "outflow". Tento člověk má zájem o samotnou práci. Chce ji dělat, protože ho baví a dává mu smysl. Neznamená to samozřejmě, že by nepožadoval za práci plat, ale není to pro něj to nejdůležitější, na co upírá svou pozornost. Outflow orientovanou osobu mnohem více zajímá, o čem konkrétní práce bude, jaká je její náplň, smysl a podobné aspekty. Jedná se vlastně o orientaci na samotný výkon práce.

Jaký je rozdíl mezi fungováním inflow a outflow orientovaného zaměstnance?
Inflow orientovaný pracovník
Od takového člověka můžeme očekávat, že bude velmi pečlivě propočítávat svou mzdu, dožadovat se proplácení i sebemenších výloh a poměrně hodně pracovní doby stráví tím, že bude prosazovat zvýšení svého platu. Bohužel kvůli tomu, že je jeho pozornost fixovaná na inflow, nemá dost pozornosti na outflow (a teprve díky outflow může přijít inflow), a tak neustále řeší problém, jak si dobře vydělat.
V případě, kdy od něj potřebujete nějakou práci navíc nebo chystáte změnu platové politiky, která je více zaměřená na výsledky, to může být pro něj tak velký problém, že jednoduše vaši firmu opustí. Ale předtím pořádně rozvíří vody a zaměstná nejen vás, ale nejméně půlku vašeho týmu.
Jeho postoj je: Nejprve mi zaplaťte a já pak budu ochoten něco udělat.
Outflow orientovaný pracovník
Protože tato osoba opravdu ráda pracuje a je pro ni přirozené posouvat věci kupředu, pak je to právě to, na co má většinu času upřenou pozornost. Díky tomu většinou nemá problém dobře vydělávat a udržet si dlouhodobě pracovní místo. Pokud by jej chtěl někdo zneužívat a nezaplatil mu za jeho chvályhodný výkon, půjde jednoduše outflow dělat jinam. Tento typ lidí chtějí všude. Nemusíte jej pobízet, aby byl ochoten pracovat, přispívat a chápe základní princip, že nejprve musí něco dát a pak také něco dostane.
Jeho postoj je: Když budu dělat dostatek hodnotného outflow, inflow přijde.
Toto jsou samozřejmě dva extrémní případy. V praxi se nezřídka setkáte také s lidmi, kteří jsou na motivační škále na úrovních někde mezi nimi. Na této škále však existuje bod, jehož překročení znamená, že před sebou máte člověka, který hledá způsob, jak získat co nejvíce ze spolupráce s vámi pro sebe. Jakmile pro tohoto člověka už nemáte další výhody, snadno přesídlí jinam.
Naučte se rozpoznat outflow orientované lidi, a ty získejte do svého týmu. Motivovat je je snadné a spolupracovat s nimi pak také. Můžete samozřejmě zaměstnat také inflow orientované lidi, ale neočekávejte od nich vysokou loajalitu a připravte se na to, že vám dá určitou práci je směrovat na to, aby se věnovali raději zvládání své práce namísto nahánění příplatků, pojištění a stravenek.
Zdroj fotografií: Thinkstock
Chcete se dozvědět více o tom, jak rozpoznat motivaci u kandidáta?
Přihlašte se na některý z našich klíčových seminářů, které už pomohly spousta firmám
najít ty správné zaměstnance.
Další články
Nejčastější překážky na cestě k objevení talentu
Není tak úplně jednoduché objevit svůj talent. To, v čem jsme opravdu dobří, co nám sedí a v čem můžeme dosahovat skvělých výsledků s relativně malou námahou. Když se nám to podaří, je to skvělé. Pak se totiž při tom, co děláme, i bavíme a máme z toho požitek. Jak s takovým objevováním pomoct ostatním a mít tak tým lidí, kteří jsou na správném místě?
celý článekPřehled klíčových změn v zákoníku práce: Na co se připravit v roce 2025
Rok 2025 přinese několik změn v zákoníku práce, které mají za cíl zjednodušit administrativní procesy a zvýšit flexibilitu pracovních vztahů. Díky Petře Kubáčové z Accace Legal s.r.o. jsme připravili článek, který přináší přehled nejvýznamnějších změn, které nás čekají od ledna 2025, a zejména navrhovaných úprav, které se (k 1.12.2024) stále nacházejí v legislativním procesu.
celý článekDANIEL TOVTH: Když nechápete potenciál svých lidí, nemůžete jim pomoct být lepší
Zavřete oči a představte si úřad, ve kterém pracují lidé, co se rádi vzdělávají a neustále se pídí po tom, jak věci zlepšit. Úřad, jehož zaměstnanci si vzájemně pomáhají a pracují na vlastním potenciálu. Máte? Otevřete oči a přečtěte si rozhovor se skutečným člověkem, který přesně na takovém místě zastává funkci vedoucího odboru kanceláře ředitelky úřadu. Je to Daniel Tovth z Krajského úřadu Karlovarského kraje.
celý článekTéměř 200 kandidátů na brigádnickou pozici za 14 dní? Bez Performie jsem si to neuměla představit, říká ředitelka MushGO
Společnost MushGO je prodejcem vybavení pro psy a psí sporty se zaměřením na mushing (běh a jízda na koloběžce, do níž je zapojen i čtyřnohý kamarád). Má 6 zaměstnanců a v jednu chvíli potřebovali přijmout nejméně 6 brigádníků na podporu prodeje. Zdálo se jim to nemožné, ale nakonec se nám to společně vydařilo za 4 týdny a inzerce nás navíc stála necelou pětistovku.
celý článek