Představa, že dáme šanci někomu, jehož přínos byl doposud téměř mizivý, nebo dokonce mínusový, s tím, že právě u nás změní svůj postoj a produktivní začne být, je velmi romantická, ale také vysoce nepravděpodobná. Možná právě proto o takových příbězích natáčí Hollywood své filmy, protože jsou tak výjimečné. Pojďme opustit Hollywood a oblíbené "happy endy“ a podívejme se na to, jak je to doopravdy a co si z toho můžeme
vytěžit pro svůj tým.


Pojďme rovnou k věci. Doporučujeme vám zvolit spíše praktický nežli romantický přístup a při rozhodování, s kým spojíte svou pracovní budoucnost, využít princip recidivy. Definice slova „recidiva“ je opakované upadnutí do nějaké nežádoucí situace a běžně tento výraz uslyšíte v souvislosti s kriminalitou nebo lékařstvím. Nicméně i v oblasti produktivity má své místo.  

Je vysoce nepravděpodobné, že by člověk, který za sebou nemá žádnou reálnou produkci (tedy hodnotné výsledky), právě od teď a právě u nás začal produkovat jako o život. Je pravděpodobnější, že i když se budete snažit, vysvětlíte mu vše důležité a budete se mu opravdu věnovat, výsledky se nedostaví.

Nemá to nic společného s inteligencí ani zkušenostmi. Jde o to, že lidé, kteří se snažili práci víceméně vyhnout, nebo dokonce v práci škodit, se nepoučí a nezmění snadno. Ne, ani když je někdo za to z té práce vyhodí, ani když se je snaží jejich okolí změnit.

Proto si raději vybírejte své spolupracovníky z těch, kteří se nemají v zásadě za co stydět a u kterých bude zkoumání jejich minulosti docela příjemná práce. Když budou jejich dobré výsledky v minulosti jasné, jednoduché a ověřitelné, je to velmi dobrá známka toho, že je před vámi šikovný člen týmu s potenciálem. Dobrá zpráva je, že takových je stále ještě velká část.


Ještě od nás nedostáváte každé dva týdny odborné tipy z oblasti budování týmu a výběru zaměstnanců?


Předchozí výsledky jsou zásadní, nepřehlížejte je

U předchozí produkce se dívejte na celkový přínos, nelpěte na podobnosti nebo rozdílnosti pozice nebo výmluvách kandidáta. Jednoduše pokud za ním jsou prokazatelné výsledky, je to dobrý indikátor, jestliže tam nejsou, je to velmi špatný indikátor. Doporučujeme se na toto při výběru zaměřit a považovat to za zásadní kritérium pro přijetí nového zaměstnance.

Produkce kandidáta 1

Je velice pravděpodobné, že pokud má za sebou váš uchazeč prokazatelně dobré výsledky, můžete očekávat, že je bude mít u vás. A pokud je mít nebude, určitě ho to bude samotného trápit. 

Produkce kandidáta 2

Kandidát, jehož výsledky nejsou výrazné a je dost těžké v jeho minulosti vůbec nějaké najít, s obrovskou pravděpodobností nebude mít výsledky ani u vás. Bylo by bláhové to zkoušet. 

A pokud ještě nejste kompletně vyškolení našimi klíčovými semináři, kde se produktivita probírá ze všech úhlů, mám tu pro vás kratičký jednoduchý návod, jak poznat, že před vámi sedí někdo s potenciálem mít skvělé výsledky. Má váš uchazeč v oblasti produktivity více plusů nebo mínusů?

  • Uchazeč nemá žádný problém s doložením vysoké úrovně produkce v předchozím zaměstnání.
  • Prokázal, že jeho výsledky v předchozím zaměstnání byly dobré.
  • Jeho produkce se během let zvyšovala.
  • Kandidát byl ve složité situaci a dokázal, že se s ní uměl vypořádat.
  • V jeho popisu produkce nejsou žádné „díry“, které nemohou být snadno vysvětleny.
  • Projevil jasný zájem v části pohovoru, která se vztahovala k produktivitě a výsledkům.
  • Nemá problém vám poskytnout kontakty na své bývalé nadřízené kvůli referencím.
  • Kandidát není schopen poskytnout žádné důkazy o úspěšné produkci v předchozích zaměstnáních.
  • Žádné dobré výsledky v předchozích zaměstnáních vyprodukoval.
  • Jeho výsledky se během let snižovaly nebo nedokáže vysvětlit, jak se dopracoval ke zmíněným výsledkům.
  • Má velké potíže definovat, jaké hodnotné výsledky vyprodukoval.
  • Nikdy nebo zřídka se potýkal se složitými úkoly.
  • V jeho produkci existují „díry“, které není schopen uspokojivě vysvětlit.
  • Neprojevil žádný nebo jen malý zájem při rozhovoru o předchozích výsledcích.
  • Uchazeč není ochotný nabídnout kontakty pro ověření referencí, nebo se vymlouvá.

Chcete i vy mít tým plný produktivních lidí? 


Přihlaste se na seminář Jak vytvořit a udržet skvělý tým.


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

LUCIE SPÁČILOVÁ: Chci dosáhnout toho, aby byla práce obecně vnímána jako pozitivní součást života


Tento rozhovor vyšel ve výročním čísle našeho časopisu. Běžně se u nás můžete setkat s úspěšnou osobností z praxe českých firem, která příkladně ukazuje, kam až je možné to dotáhnout. Pro jubilejní číslo časopisu jsme se rozhodli udělat tento rozhovor s Lucií Spáčilovou, ředitelkou Performie.

celý článek

ROMAN ŠEBELA: Díky personalistce mám čas na strategii a firma více zakázek


Představte si šéfa firmy, který má tolik energie, že dokáže pracovat za tři a vést firmu s miliardovými obraty. A představte si okamžik, kdy přijde na to, že musí něco změnit, aby se neudřel a měl stále chuť firmu posouvat dál. Je vám to povědomé? Možná bychom tohle mohli říct o každém, kdo se někdy pustil do podnikání a začalo se mu dařit. Jak se na to ale dívá Roman Šebela z developerské společnosti MIG s.r.o.?

celý článek

7 tipů, jak zvládnout zpětnou vazbu


Existuje mnoho tipů a rad na téma zpětné vazby, pravidelných rozhovorů a celkově k práci se zaměstnanci. Cílem je většinou jejich větší angažovanost, loajalita a zodpovědnost. Ať už jsou nástroje nebo postupy sebevíc sofistikované, pokud nejsou absolutní základy v pořádku, je to k ničemu.  Mnoho úsilí a veliká snaha vytvořit efekt a na konci rozpaky. Nikdo z toho nebude mít ve finále radost ani užitek.

celý článek

Personalista ve firmě: Zbytečný luxus, nebo největší výhra?


Odpověď na častou otázku „Jak velká firma už má mít personalistu nebo HR oddělení?“ může poskytnout analýza více oblastí firmy. Na tuto otázku i mnoho dalších se v následující, článku zaměřila Lucie Spáčilová. 

celý článek