Znáte to? Najmete nového zaměstnance a po nějaké době zjistíte, že jeho výsledky nejsou takové, jaké by měly být. A místo toho posloucháte spíše řeči. To podle průzkumu Asociace malých a středních podniků a živnostníků (AMSP ČR) trápí více než polovinu českých firem.


Jak často říkáme, i malá skupina dokáže udělat zázraky, pokud je složená z opravdu produktivních lidí. Mnohdy se může stát, že je produktivita chápaná pouze jako taková efektivita výkonu, kterou je možné ovlivňovat nastavením procesů nebo doučit pomocí pouček. Jedná se ale o něco mnohem zásadnějšího.

Průzkum AMSP ČR, který zpracovala společnost Ipsos

Na pohovorech často slyšíme, jak je kandidát zvyklý pracovat, jak mu nevadí přesčasy a umí opravdu tvrdě „makat“. Většina lidí ale neví, že se dá produktivita měřit a že si tak jejich tvrzení můžete snadno ověřit.


Více si o produktivitě můžete přečíst v našem časopise DOBRODRUŽSTVÍ PERSONALISTIKY


Tuto skutečnost často řešíme i na našem semináři, kde klientům objasňujeme, jak prověřit produktivitu kandidáta a jak ji pomocí pár otázek zjistit. Nejedná se přitom o velké vypočítávání tabulek a grafů, ale o pár vět, které vám dokážou utříbit váš názor. Produktivita je jedním z klíčových faktorů, na které bychom se měli zaměřit. Je totiž vysoce nepravděpodobné, že by člověk, který za sebou nemá žádné reálné výsledky, právě u vás začal produkovat jako o život.

„Produktivita nevychází z postavení, pravomocí ani vzdělání. Je to osobní přístup a postoj každého jednotlivce.“
Lucie Spáčilová, výkonná ředitelka ve společnosti Performia, spol. s r.o.

Pětina zaměstnanců je problémová

Jak se z průzkumu ukázalo, problém je daleko hlubší. Firmy často neví, jak nábor začít. Z dotázaných 7 % uvedlo, že je pro ně obtížné zformulovat náborové inzeráty a další 4 % neví, na co se u náboru zaměřit.

Pokud personalista nebo člověk, který se u vás věnuje najímání lidí, neví, jak nábor začít a jak ho vést, je dost možné, že ve firmě nemáte ty nejlepší zaměstnance. A zároveň pokud personalistovi pořádně nevysvětlíme, koho na obsazovanou potřebujeme, a nedáme mu nástroje, pomocí kterých by tyto lidi do firmy přivedl, není to právě jednoduchý úkol.

Co (ne)může způsobit nedostatečně proškolený personalista, se můžete dočíst v našem článku.

Průzkum AMSP ČR, který zpracovala společnost Ipsos

Může se pak snadno stát, že vám do firmy nepřijme produktivní zaměstnance, ale proklouznou vám takzvaní potížisté. Z průzkumu AMSP ČR dále vyplývá, že firmy až 20 % svých zaměstnanců považují za problémové.

V Performii se tak řídíme heslem: „Tým je jen tak silný, jak je silný jeho nejslabší článek.“

Pokud vás zajímá celé znění průzkumu AMSP, na kterém jsme se podíleli, můžete si ho přečíst zde.

Zdroj fotografie: freepik.com

Chcete i vy mít tým plný produktivních lidí? 


Přihlaste se na náš seminář. 


KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem


Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.

celý článek

Z PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti


Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?

celý článek

Jak ztratit kandidáta v deseti krocích


Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.

celý článek

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek