Co české firmy neví? Jak odhalit produktivitu při náboru
Znáte to? Najmete nového zaměstnance a po nějaké době zjistíte, že jeho výsledky nejsou takové, jaké by měly být. A místo toho posloucháte spíše řeči. To podle průzkumu Asociace malých a středních podniků a živnostníků (AMSP ČR) trápí více než polovinu českých firem.
Jak často říkáme, i malá skupina dokáže udělat zázraky, pokud je složená z opravdu produktivních lidí. Mnohdy se může stát, že je produktivita chápaná pouze jako taková efektivita výkonu, kterou je možné ovlivňovat nastavením procesů nebo doučit pomocí pouček. Jedná se ale o něco mnohem zásadnějšího.

Průzkum AMSP ČR, který zpracovala společnost Ipsos
Na pohovorech často slyšíme, jak je kandidát zvyklý pracovat, jak mu nevadí přesčasy a umí opravdu tvrdě „makat“. Většina lidí ale neví, že se dá produktivita měřit a že si tak jejich tvrzení můžete snadno ověřit.

Více si o produktivitě můžete přečíst v našem časopise DOBRODRUŽSTVÍ PERSONALISTIKY
Tuto skutečnost často řešíme i na našem semináři, kde klientům objasňujeme, jak prověřit produktivitu kandidáta a jak ji pomocí pár otázek zjistit. Nejedná se přitom o velké vypočítávání tabulek a grafů, ale o pár vět, které vám dokážou utříbit váš názor. Produktivita je jedním z klíčových faktorů, na které bychom se měli zaměřit. Je totiž vysoce nepravděpodobné, že by člověk, který za sebou nemá žádné reálné výsledky, právě u vás začal produkovat jako o život.

„Produktivita nevychází z postavení, pravomocí ani vzdělání. Je to osobní přístup a postoj každého jednotlivce.“
Pětina zaměstnanců je problémová
Jak se z průzkumu ukázalo, problém je daleko hlubší. Firmy často neví, jak nábor začít. Z dotázaných 7 % uvedlo, že je pro ně obtížné zformulovat náborové inzeráty a další 4 % neví, na co se u náboru zaměřit.
Pokud personalista nebo člověk, který se u vás věnuje najímání lidí, neví, jak nábor začít a jak ho vést, je dost možné, že ve firmě nemáte ty nejlepší zaměstnance. A zároveň pokud personalistovi pořádně nevysvětlíme, koho na obsazovanou potřebujeme, a nedáme mu nástroje, pomocí kterých by tyto lidi do firmy přivedl, není to právě jednoduchý úkol.
Co (ne)může způsobit nedostatečně proškolený personalista, se můžete dočíst v našem článku.

Může se pak snadno stát, že vám do firmy nepřijme produktivní zaměstnance, ale proklouznou vám takzvaní potížisté. Z průzkumu AMSP ČR dále vyplývá, že firmy až 20 % svých zaměstnanců považují za problémové.
V Performii se tak řídíme heslem: „Tým je jen tak silný, jak je silný jeho nejslabší článek.“
Pokud vás zajímá celé znění průzkumu AMSP, na kterém jsme se podíleli, můžete si ho přečíst zde.
Zdroj fotografie: freepik.com
Chcete i vy mít tým plný produktivních lidí?
Přihlaste se na náš seminář.
Další články
Proč jsme tak fixovaní na první dojem?
Někteří personalisté mají tendenci klást velký důraz na první dojem, který z kandidáta mají. To ale někdy může být obrovská chyba. Neznamená to ale, že na prvním dojmu nikdy nezáleží, jen že se mnohdy přeceňuje. Nejen v HR. Proč to tak je a kdy si na to dát pozor? Tím se zabýval napsal Marten Runow, expert na budování produktivních týmů.
celý článekZ PRAXE: Je produktivita opravdu tak důležitá?
Jak důležitá je produktivita pro významného výrobce obalů, profíka z oboru stavebního klempířství a výjimečnou reklamní agenturu? Proč a jak měří výsledky svých lidí a proč je podle nich právě sledování produktivity u lidí klíčové? Odpovědi jsme hledali u úspěšných českých firem, na které jsme náležitě pyšní.
celý článekNejvětší bariéra při hledání zaměstnanců podle firem? Nedostatek kvalitních kandidátů
Jaké jsou největší bariéry při hledání nových zaměstnanců? A co firmy nejvíce odrazuje? Na to se zaměřili při průzkumu AMSP. Co české firmy nejvíce trápí?
celý článekPETR RINGER: Je důležité hledat, co v lidech je, a podle toho s nimi pracovat
Představte si, že máte šéfa, který má za sebou 24 let zkušeností ve firmě, díky nim rozumí všem procesům ve vašem oddělení, nemá problém s vámi třeba i v sobotu jít do práce, je pro něj důležité, že se jeho lidé posouvají, a navíc oplývá skromností, kterou by mu mnozí mohli závidět. Ne, není to popis filmové postavy z nedělní pohádky, mluvím tu o Petru Ringerovi, živém manažerovi výroby ze společnosti Karel Kaňák, s.r.o. Jak se dívá na motivaci právě on?
celý článek