Co české firmy neví? Jak odhalit produktivitu při náboru
Znáte to? Najmete nového zaměstnance a po nějaké době zjistíte, že jeho výsledky nejsou takové, jaké by měly být. A místo toho posloucháte spíše řeči. To podle průzkumu Asociace malých a středních podniků a živnostníků (AMSP ČR) trápí více než polovinu českých firem.
Jak často říkáme, i malá skupina dokáže udělat zázraky, pokud je složená z opravdu produktivních lidí. Mnohdy se může stát, že je produktivita chápaná pouze jako taková efektivita výkonu, kterou je možné ovlivňovat nastavením procesů nebo doučit pomocí pouček. Jedná se ale o něco mnohem zásadnějšího.

Průzkum AMSP ČR, který zpracovala společnost Ipsos
Na pohovorech často slyšíme, jak je kandidát zvyklý pracovat, jak mu nevadí přesčasy a umí opravdu tvrdě „makat“. Většina lidí ale neví, že se dá produktivita měřit a že si tak jejich tvrzení můžete snadno ověřit.

Více si o produktivitě můžete přečíst v našem časopise DOBRODRUŽSTVÍ PERSONALISTIKY
Tuto skutečnost často řešíme i na našem semináři, kde klientům objasňujeme, jak prověřit produktivitu kandidáta a jak ji pomocí pár otázek zjistit. Nejedná se přitom o velké vypočítávání tabulek a grafů, ale o pár vět, které vám dokážou utříbit váš názor. Produktivita je jedním z klíčových faktorů, na které bychom se měli zaměřit. Je totiž vysoce nepravděpodobné, že by člověk, který za sebou nemá žádné reálné výsledky, právě u vás začal produkovat jako o život.

„Produktivita nevychází z postavení, pravomocí ani vzdělání. Je to osobní přístup a postoj každého jednotlivce.“
Pětina zaměstnanců je problémová
Jak se z průzkumu ukázalo, problém je daleko hlubší. Firmy často neví, jak nábor začít. Z dotázaných 7 % uvedlo, že je pro ně obtížné zformulovat náborové inzeráty a další 4 % neví, na co se u náboru zaměřit.
Pokud personalista nebo člověk, který se u vás věnuje najímání lidí, neví, jak nábor začít a jak ho vést, je dost možné, že ve firmě nemáte ty nejlepší zaměstnance. A zároveň pokud personalistovi pořádně nevysvětlíme, koho na obsazovanou potřebujeme, a nedáme mu nástroje, pomocí kterých by tyto lidi do firmy přivedl, není to právě jednoduchý úkol.
Co (ne)může způsobit nedostatečně proškolený personalista, se můžete dočíst v našem článku.

Může se pak snadno stát, že vám do firmy nepřijme produktivní zaměstnance, ale proklouznou vám takzvaní potížisté. Z průzkumu AMSP ČR dále vyplývá, že firmy až 20 % svých zaměstnanců považují za problémové.
V Performii se tak řídíme heslem: „Tým je jen tak silný, jak je silný jeho nejslabší článek.“
Pokud vás zajímá celé znění průzkumu AMSP, na kterém jsme se podíleli, můžete si ho přečíst zde.
Zdroj fotografie: freepik.com
Chcete i vy mít tým plný produktivních lidí?
Přihlaste se na náš seminář.
Další články
Z PRAXE: Co způsobuje koncept PPM v českých firmách
Koncept PPM pokrývá mnoho oblastí, a když s ním začínáte, je téměř nemožné věnovat se všem najednou. Už teď ale známe české firmy, které koncept PPM zavedly, a právě v těch jsme se zeptali, jak jim v praxi funguje a jaké další kroky chystají.
celý článekKdo vás připraví o nejlepší kandidáty? Vaše vlastní předsudky!
Od té doby, co na většinu pozic nečekají za vraty firem zástupy kandidátů, jsou předsudky nevděčným luxusem. Některé jsou už tak zažité, že je lidé pokládají za platné zákonitosti, se kterými je prostě potřeba počítat. Například takový věk. Spousta lidí je opravdu přesvědčena, že mladý člověk má v sobě automaticky více pracovního entusiasmu nežli lidé starší. Vychází to ze zkušenosti, ze sociologického výzkumu nebo je to jen chybná domněnka? Pojďme se na to podívat blíže.
celý článekInzerce: Co přitáhne ty nejlepší uchazeče
Ačkoli se může zdát, že inzerát není ve výběrovém řízení tak důležitý prvek, je to možná právě naopak. Možná se nám ti nejšikovnější ani nepřihlásí, protože je inzerát nezaujme nebo v něm požadujeme něco, bez čeho bychom se možná klidně obešli. Abychom se na to podívali z jiné perspektivy, zeptali jsme se úspěšných uchazečů, kteří už dnes jsou velmi hodnotným článkem firmy, jak inzerci vnímají oni.
celý článekNábor lidí do výroby? Mission possible!
Vhodného kandidáta aby dnes člověk pohledal a u pozic ve výrobě to platí dvojnásob. Nedávno jsme pomáhali jedné naší klientce přenastavit náborový proces, a protože se nám tato strategie vydařila a vhodného zaměstnance jsme nakonec našli, rádi bychom se s vámi o celý proces a změny v něm podělili. Někdy se totiž může zdát, že najít vhodného člověka je doslova mission impossible neboli nemožná mise. My vám však chceme ukázat, jak z mission impossible pár kroky udělat mission possible. Zkrátka, že uspět je možné.
celý článek