Znáte to? Najmete nového zaměstnance a po nějaké době zjistíte, že jeho výsledky nejsou takové, jaké by měly být. A místo toho posloucháte spíše řeči. To podle průzkumu Asociace malých a středních podniků a živnostníků (AMSP ČR) trápí více než polovinu českých firem.


Jak často říkáme, i malá skupina dokáže udělat zázraky, pokud je složená z opravdu produktivních lidí. Mnohdy se může stát, že je produktivita chápaná pouze jako taková efektivita výkonu, kterou je možné ovlivňovat nastavením procesů nebo doučit pomocí pouček. Jedná se ale o něco mnohem zásadnějšího.

Průzkum AMSP ČR, který zpracovala společnost Ipsos

Na pohovorech často slyšíme, jak je kandidát zvyklý pracovat, jak mu nevadí přesčasy a umí opravdu tvrdě „makat“. Většina lidí ale neví, že se dá produktivita měřit a že si tak jejich tvrzení můžete snadno ověřit.


Více si o produktivitě můžete přečíst v našem časopise DOBRODRUŽSTVÍ PERSONALISTIKY


Tuto skutečnost často řešíme i na našem semináři, kde klientům objasňujeme, jak prověřit produktivitu kandidáta a jak ji pomocí pár otázek zjistit. Nejedná se přitom o velké vypočítávání tabulek a grafů, ale o pár vět, které vám dokážou utříbit váš názor. Produktivita je jedním z klíčových faktorů, na které bychom se měli zaměřit. Je totiž vysoce nepravděpodobné, že by člověk, který za sebou nemá žádné reálné výsledky, právě u vás začal produkovat jako o život.

„Produktivita nevychází z postavení, pravomocí ani vzdělání. Je to osobní přístup a postoj každého jednotlivce.“
Lucie Spáčilová, výkonná ředitelka ve společnosti Performia, spol. s r.o.

Pětina zaměstnanců je problémová

Jak se z průzkumu ukázalo, problém je daleko hlubší. Firmy často neví, jak nábor začít. Z dotázaných 7 % uvedlo, že je pro ně obtížné zformulovat náborové inzeráty a další 4 % neví, na co se u náboru zaměřit.

Pokud personalista nebo člověk, který se u vás věnuje najímání lidí, neví, jak nábor začít a jak ho vést, je dost možné, že ve firmě nemáte ty nejlepší zaměstnance. A zároveň pokud personalistovi pořádně nevysvětlíme, koho na obsazovanou potřebujeme, a nedáme mu nástroje, pomocí kterých by tyto lidi do firmy přivedl, není to právě jednoduchý úkol.

Co (ne)může způsobit nedostatečně proškolený personalista, se můžete dočíst v našem článku.

Průzkum AMSP ČR, který zpracovala společnost Ipsos

Může se pak snadno stát, že vám do firmy nepřijme produktivní zaměstnance, ale proklouznou vám takzvaní potížisté. Z průzkumu AMSP ČR dále vyplývá, že firmy až 20 % svých zaměstnanců považují za problémové.

V Performii se tak řídíme heslem: „Tým je jen tak silný, jak je silný jeho nejslabší článek.“

Pokud vás zajímá celé znění průzkumu AMSP, na kterém jsme se podíleli, můžete si ho přečíst zde.

Zdroj fotografie: freepik.com

Chcete i vy mít tým plný produktivních lidí? 


Přihlaste se na náš seminář. 


O autorovi článku

Renata Daniová

Renaty hlavním výsledkem práce je odbřemeněné marketingové a PR oddělení, takže věci, které za den udělá, často ani na prstech obou rukou nespočítáte. Mimo to má na starosti aktuální informace na našich webových stránkách, všechny publikace, které vydáváme, předplatné našeho časopisu nebo přípravu odborných přednášek. Bez její pomoci si to už naše marketingové oddělení neumí představit.

Proč jsme tak fixovaní na první dojem?


Někteří personalisté mají tendenci klást velký důraz na první dojem, který z kandidáta mají. To ale někdy může být obrovská chyba. Neznamená to ale, že na prvním dojmu nikdy nezáleží, jen že se mnohdy přeceňuje. Nejen v HR. Proč to tak je a kdy si na to dát pozor? Tím se zabýval napsal Marten Runow, expert na budování produktivních týmů.

celý článek

Z PRAXE: Je produktivita opravdu tak důležitá?


Jak důležitá je produktivita pro významného výrobce obalů, profíka z oboru stavebního klempířství a výjimečnou reklamní agenturu? Proč a jak měří výsledky svých lidí a proč je podle nich právě sledování produktivity u lidí klíčové? Odpovědi jsme hledali u úspěšných českých firem, na které jsme náležitě pyšní.

celý článek

Největší bariéra při hledání zaměstnanců podle firem? Nedostatek kvalitních kandidátů


Jaké jsou největší bariéry při hledání nových zaměstnanců? A co firmy nejvíce odrazuje? Na to se zaměřili při průzkumu AMSP. Co české firmy nejvíce trápí?

celý článek

PETR RINGER: Je důležité hledat, co v lidech je, a podle toho s nimi pracovat


Představte si, že máte šéfa, který má za sebou 24 let zkušeností ve firmě, díky nim rozumí všem procesům ve vašem oddělení, nemá problém s vámi třeba i v sobotu jít do práce, je pro něj důležité, že se jeho lidé posouvají, a navíc oplývá skromností, kterou by mu mnozí mohli závidět. Ne, není to popis filmové postavy z nedělní pohádky, mluvím tu o Petru Ringerovi, živém manažerovi výroby ze společnosti Karel Kaňák, s.r.o. Jak se dívá na motivaci právě on?

celý článek