Dáte na první dojem? Kolik dobrých kandidátů jste přehlédli

Výběr na základě dojmu může přinést do organizace dobře vypadajícího ničitele. Tato věc však může dopadnout i naopak. Může se stát, že na pohovor přijde skvělý pracovník, který neudělá dobrý dojem. Ohrnete nad ním nos a zavoláte raději dalšího kandidáta.


Nedejte na první dojem

Představte si, že hledáte velmi spolehlivé auto. Robustní, výkonné a bezpečné. Když ho vybíráte, vyběhne z džungle zablácené, omlácené auto s motorem běžícím na vysoké obrátky, na výfuku se nacházejí ještě zbytky bláta a vody, takže spod vozidla vycházejí oblaka páry. Kusy hnusného smradlavého bláta zůstaly pod blatníky. Na dveřích vidíte na plechu důlky, které tam zanechal útočící nosorožec.

Síla dobrého dojmu?

Od předváděného auta očekáváte, že bude umyté, bez jediného škrábance, s naleštěnými chromovými částmi a pneumatiky budou jako uhel, boční strany bílé. Výkonnost lidí ani aut se nedá vždy posuzovat podle toho, jak vypadá na první pohled. Nikdo by nemohl namítat, že kandidát by měl mít tolik rozumu, aby přišel na pohovor upravený a udělal dobrý dojem.

Problém moderní doby

Většina se bude snažit udělat dobrý dojem. Ale jestliže jste profesionálové, tak byste už měli vědět, že existuje určité procento velmi dobrých pracovníků, jejichž povahové rysy jim brání prezentovat se na úrovni, a už nepoužívat první dojem při výběru lidí.

V některých krajinách se rozvede více jak 50 % manželství? Víte proč? Protože toto je oblast, kde lidé nejvíce spoléhají na první dojem, „chemii“ a hormony. Problém moderní doby je povrchnost.


Výkonnost lidí ani aut se nedá vždy posuzovat podle toho, jak vypadá na první pohled.

Část výkonných lidí má problém s prezentací sama sebe

Představujeme dva tipy lidí, jež jsou produktivní, ale neumí se tolik prodat na pohovoru jako profesionální vychloubači.

Kandidáti bez povrchní masky

Mají pocit, že sebechvála je trapná, dokonce hříšná, ne nadarmo se označuje pýcha za jeden ze sedmi hlavních hříchů. Tento člověk směřuje většinu pozornosti na výkon, očekává, že když no někdo chce mít, musí jeho kvality odhalit. Nerad o sobě hovoří, nerad se chválí, když ho někdo pochválí, tak se zapře a bude v rozpacích.
 

Kandidáti bez smyslu pro dobrý dojem

Někteří lidé mají jen malý smysl pro dobrý dojem. Jsou roztržití, netrpěliví a nedbají na nepodstatné detaily, jako je dobré oblečení nebo sebejisté vystupování. Jestliže je něco důležité, tak na to dbají, ale určitě nejsou mistři detailu. Jeden z předpokladů vysokého výkonu je schopnost nekoukat na druhořadé věci. Jestliže chcete urazit cestu skrz Amazonii, potřebujete odstranit velké stromy a buldozerem prorazit průsek. Stačí zprvu úzká a hrbolatá cesta. Jestliže perfekcionisté budou vyměřovat laserem první kilometr cesty, aby u něj dosáhli odchylky nepřesahující jeden cm, tak ten výkonný člověk už mezitím urazí 100 kilometrů.

Performia- lidé v maskách

Text: Pavol Timko
Zdroj fotografií: Thinkstock

Chcete se dozvědět, jak napsat inzerát tak, aby se přihlásili
právě ti kandidáti, které hledáte?
 

Přijďte na naší odbornou přednášku Jak efektivně vybírat zaměstnance a nekoupit zajíce v pytli.


Čas hraje ve vedení firmy obrovskou roli, shoduje se šéf a personalistka


V práci se neuvěřitelně doplňují, vzájemně si šetří čas a mají podobný pohled na věc. On je ředitel, ona jeho asistentka a personalistka v jedné osobě. Oba si jsou vědomí, že právě jejich čas ovlivňuje to, zda a jak se firmě podaří dosáhnout vysněných cílů. Máme tu pro vás, tentokrát trochu netypicky, dvojrozhovor s Jaroslavem Vondřičkou a Eliškou Jiráskovou ze společnosti V Invest Development s.r.o.

celý článek

Slovník pojmů z oblasti HR


Protože chceme, abyste se v moderní „džungli“ pojmů neztratili, připravili jsme pro vás slovníček pojmů z oblasti personalistiky.

celý článek

Jak na náborové video?


Podle průzkumů vnímáme až 80 % všech informací zrakem a 94 % lidí si pamatuje obrázek lépe než text. A v době, kdy světem vládnou Youtubeři a Insta stories (krátká videa na sociální síti Instagram), je více než jasné, že díky náborovým videím můžeme velmi efektivně oslovit požadovanou cílovou skupinu. Jak konkrétně mohou taková videa pomoci náboru?

celý článek

INZERCE NA SOCIÁLNÍCH SÍTÍCH: Zapomeňte na celé inzeráty


Sociální sítě jsou velmi rychlé a živé médium. Jejich uživatelé od nich očekávají stručná jasná hesla a sdělení. S dlouhými texty, které jsou typické pro klasickou psanou inzerci volných pracovních pozic, zde rozhodně „nepochodíte“. Proč ne a jak to vzít za správný konec?

celý článek