Dáte na první dojem? Kolik dobrých kandidátů jste přehlédli

Výběr na základě dojmu může přinést do organizace dobře vypadajícího ničitele. Tato věc však může dopadnout i naopak. Může se stát, že na pohovor přijde skvělý pracovník, který neudělá dobrý dojem. Ohrnete nad ním nos a zavoláte raději dalšího kandidáta.


Nedejte na první dojem

Představte si, že hledáte velmi spolehlivé auto. Robustní, výkonné a bezpečné. Když ho vybíráte, vyběhne z džungle zablácené, omlácené auto s motorem běžícím na vysoké obrátky, na výfuku se nacházejí ještě zbytky bláta a vody, takže spod vozidla vycházejí oblaka páry. Kusy hnusného smradlavého bláta zůstaly pod blatníky. Na dveřích vidíte na plechu důlky, které tam zanechal útočící nosorožec.

Síla dobrého dojmu?

Od předváděného auta očekáváte, že bude umyté, bez jediného škrábance, s naleštěnými chromovými částmi a pneumatiky budou jako uhel, boční strany bílé. Výkonnost lidí ani aut se nedá vždy posuzovat podle toho, jak vypadá na první pohled. Nikdo by nemohl namítat, že kandidát by měl mít tolik rozumu, aby přišel na pohovor upravený a udělal dobrý dojem.

Problém moderní doby

Většina se bude snažit udělat dobrý dojem. Ale jestliže jste profesionálové, tak byste už měli vědět, že existuje určité procento velmi dobrých pracovníků, jejichž povahové rysy jim brání prezentovat se na úrovni, a už nepoužívat první dojem při výběru lidí.

V některých krajinách se rozvede více jak 50 % manželství? Víte proč? Protože toto je oblast, kde lidé nejvíce spoléhají na první dojem, „chemii“ a hormony. Problém moderní doby je povrchnost.


Výkonnost lidí ani aut se nedá vždy posuzovat podle toho, jak vypadá na první pohled.

Část výkonných lidí má problém s prezentací sama sebe

Představujeme dva tipy lidí, jež jsou produktivní, ale neumí se tolik prodat na pohovoru jako profesionální vychloubači.

Kandidáti bez povrchní masky

Mají pocit, že sebechvála je trapná, dokonce hříšná, ne nadarmo se označuje pýcha za jeden ze sedmi hlavních hříchů. Tento člověk směřuje většinu pozornosti na výkon, očekává, že když no někdo chce mít, musí jeho kvality odhalit. Nerad o sobě hovoří, nerad se chválí, když ho někdo pochválí, tak se zapře a bude v rozpacích.
 

Kandidáti bez smyslu pro dobrý dojem

Někteří lidé mají jen malý smysl pro dobrý dojem. Jsou roztržití, netrpěliví a nedbají na nepodstatné detaily, jako je dobré oblečení nebo sebejisté vystupování. Jestliže je něco důležité, tak na to dbají, ale určitě nejsou mistři detailu. Jeden z předpokladů vysokého výkonu je schopnost nekoukat na druhořadé věci. Jestliže chcete urazit cestu skrz Amazonii, potřebujete odstranit velké stromy a buldozerem prorazit průsek. Stačí zprvu úzká a hrbolatá cesta. Jestliže perfekcionisté budou vyměřovat laserem první kilometr cesty, aby u něj dosáhli odchylky nepřesahující jeden cm, tak ten výkonný člověk už mezitím urazí 100 kilometrů.

Performia- lidé v maskách

Text: Pavol Timko
Zdroj fotografií: Thinkstock

Chcete se dozvědět, jak napsat inzerát tak, aby se přihlásili
právě ti kandidáti, které hledáte?
 

Přijďte na naší odbornou přednášku Jak efektivně vybírat zaměstnance a nekoupit zajíce v pytli.


Proč pokračovat v najímání, když ostatní propouští?


Poslední dobou jsme ve společnosti svědky zajímavého jevu, který můžeme nazvat jako kolektivní chování. To je popisováno jako výrazně odlišné od chování jednotlivce, který se rozhoduje sám za sebe bez vlivu skupiny. Emoce, kterou se vyznačovalo a stále ještě v mnohých ohledech vyznačuje chování společnosti v posledních pár měsících, je strach.

celý článek

Dvě vlastnosti, které mají vliv na vaši sebedůvěru


Během posledních pár měsíců jsme měli možnost pozorovat různé reakce našeho okolí. Někteří lidé měli strach, byli jako opaření, někteří panikařili a dělali rozhodnutí, která s odstupem času byla přinejmenším zbytečná. Jiní se zase až moc „netrápili“ a propásli tím příležitosti a další zas svým přístupem příjemně překvapili a přispěli k lepšímu zvládnutí celé situace. Tohle celé souvisí mimo jiné i se sebedůvěrou. Na čem je taková sebedůvěra lidí postavená a proč ji Češi nemají moc velkou? Možná budete překvapeni.

celý článek

TOMÁŠ TRČKA: Pro šéfy by měla být zásadní jistota, že mají lidi na správných místech


Přibližně před dvěma lety jsme pomáhali ve společnosti Emco najít toho správného člověka na pozici finančního ředitele. To, že je produktivní, má dobrou motivaci a skvělý osobnostní potenciál tehdy ještě dovršil tím, že byl ochotný dělat telefonický pohovor o víkendu v sedm ráno. Mezi 180 kandidáty jsme vybrali Tomáše Trčku a sami sobě teď gratulujeme. Tento skromný profík je dnes totiž pro společnost Emco důležitým pevným bodem.

celý článek

Najděte správného obchodníka a nespoléhejte přitom na štěstí


Někdy se u klientů setkávám s tím, že je pro ně těžké najít skutečně dobrého obchodníka. Jeho prací je „prodávat“ se a takto k tomu často přistupuje i při samotném pohovoru. Proto může být těžší rozklíčovat, zda dotyčný bude pro firmu přínosem a opravdu bude přinášet nové obchody.

celý článek