Dáte na první dojem? Kolik dobrých kandidátů jste přehlédli
Výběr na základě dojmu může přinést do organizace dobře vypadajícího ničitele. Tato věc však může dopadnout i naopak. Může se stát, že na pohovor přijde skvělý pracovník, který neudělá dobrý dojem. Ohrnete nad ním nos a zavoláte raději dalšího kandidáta.
Nedejte na první dojem
Představte si, že hledáte velmi spolehlivé auto. Robustní, výkonné a bezpečné. Když ho vybíráte, vyběhne z džungle zablácené, omlácené auto s motorem běžícím na vysoké obrátky, na výfuku se nacházejí ještě zbytky bláta a vody, takže spod vozidla vycházejí oblaka páry. Kusy hnusného smradlavého bláta zůstaly pod blatníky. Na dveřích vidíte na plechu důlky, které tam zanechal útočící nosorožec.
Síla dobrého dojmu?
Od předváděného auta očekáváte, že bude umyté, bez jediného škrábance, s naleštěnými chromovými částmi a pneumatiky budou jako uhel, boční strany bílé. Výkonnost lidí ani aut se nedá vždy posuzovat podle toho, jak vypadá na první pohled. Nikdo by nemohl namítat, že kandidát by měl mít tolik rozumu, aby přišel na pohovor upravený a udělal dobrý dojem.
Problém moderní doby
Většina se bude snažit udělat dobrý dojem. Ale jestliže jste profesionálové, tak byste už měli vědět, že existuje určité procento velmi dobrých pracovníků, jejichž povahové rysy jim brání prezentovat se na úrovni, a už nepoužívat první dojem při výběru lidí.
V některých krajinách se rozvede více jak 50 % manželství? Víte proč? Protože toto je oblast, kde lidé nejvíce spoléhají na první dojem, „chemii“ a hormony. Problém moderní doby je povrchnost.
Výkonnost lidí ani aut se nedá vždy posuzovat podle toho, jak vypadá na první pohled.
Část výkonných lidí má problém s prezentací sama sebe
Představujeme dva tipy lidí, jež jsou produktivní, ale neumí se tolik prodat na pohovoru jako profesionální vychloubači.
Kandidáti bez povrchní masky
Mají pocit, že sebechvála je trapná, dokonce hříšná, ne nadarmo se označuje pýcha za jeden ze sedmi hlavních hříchů. Tento člověk směřuje většinu pozornosti na výkon, očekává, že když no někdo chce mít, musí jeho kvality odhalit. Nerad o sobě hovoří, nerad se chválí, když ho někdo pochválí, tak se zapře a bude v rozpacích.
Kandidáti bez smyslu pro dobrý dojem
Někteří lidé mají jen malý smysl pro dobrý dojem. Jsou roztržití, netrpěliví a nedbají na nepodstatné detaily, jako je dobré oblečení nebo sebejisté vystupování. Jestliže je něco důležité, tak na to dbají, ale určitě nejsou mistři detailu. Jeden z předpokladů vysokého výkonu je schopnost nekoukat na druhořadé věci. Jestliže chcete urazit cestu skrz Amazonii, potřebujete odstranit velké stromy a buldozerem prorazit průsek. Stačí zprvu úzká a hrbolatá cesta. Jestliže perfekcionisté budou vyměřovat laserem první kilometr cesty, aby u něj dosáhli odchylky nepřesahující jeden cm, tak ten výkonný člověk už mezitím urazí 100 kilometrů.

Text: Pavol Timko
Zdroj fotografií: Thinkstock
Chcete se dozvědět, jak napsat inzerát tak, aby se přihlásili
právě ti kandidáti, které hledáte?
Přijďte na naší odbornou přednášku Jak efektivně vybírat zaměstnance a nekoupit zajíce v pytli.
Další články
3 důvody, proč přes všechny snahy nábor nových lidí nefunguje
Možná jste někdy byli v situaci, kdy jste se snažili všemožnými cestami získat do své společnosti kvalitní pracovníky. Inzerovali jste na všech možných i nemožných pracovních portálech, spolupracovali se školami, aktivně využívali sociálních sítí, ale dlouhodobě bez pořádného výsledku, tedy bez nového šikovného kolegy na palubě. Čím to může být? Mám pro vás tři možnosti.
celý článekV ČÍSLECH: Jak se české firmy starají o psychické a fyzické zdraví lidí na home officu
Legislativa a bezpečnost práce je jeden rozměr, druhý je ten obyčejně lidský. Jak pečujeme o zdraví lidí na home officu a děláme toho opravdu dost? Přinášíme aktuální čísla a praktické tipy od reálných firem, které můžete ihned použít.
celý článekTestování na covid a GDPR. Jak na to?
Není testování jako testování. Momentálně budeme mluvit o testování na koronavirus. To je povinné i pro firmy, které mají nad 10 zaměstnanců. Jak ale výsledky testů uchovat tak, aby nedošlo k porušení GDPR?
celý článekChcete znát budoucnost? Prozkoumejte minulost!
Představa, že dáme šanci někomu, jehož přínos byl doposud téměř mizivý, nebo dokonce mínusový, s tím, že právě u nás změní svůj postoj a produktivní začne být, je velmi romantická, ale také vysoce nepravděpodobná. Možná právě proto o takových příbězích natáčí Hollywood své filmy, protože jsou tak výjimečné. Pojďme opustit Hollywood a oblíbené happy endy“ a podívejme se na to, jak je to doopravdy a co si z toho můžeme vytěžit pro svůj tým.
celý článek