Jak může jeden zaměstnanec demotivovat své kolegy

Otázkou, která leží v hlavách personalistů, vedoucích a majitelů firem, je, jak správně motivovat své zaměstnance. Dobře víme, že motivovaní lidé mají více energie, přichází s novými nápady, těší se do práce, podávají lepší výsledky a svým nasazením často nadchnou i ostatní. Pojďme se na motivaci podívat z druhé strany - ne na to, co energii dává, ale co produktivním jedincům jejich energii do práce bere.


Představte si pracovitého člověka, pro kterého je důležitá kvalita jeho práce a to, že ji odvádí včas. K tomu je pro něj důležité, aby dělal něco smysluplného.

A tento člověk musí denně řešit to, že jinému kolegovi se až tak moc do práce nechce a má na všechno dost času. Když od něj získá požadovanou informaci, tak polovina chybí nebo je dodána pozdě. Dokonce se snaží s kolegou zvládat to, že by měl odvádět práci, za kterou ho firma platí. Často sám nestíhá, protože práce podobných "velmi zaneprázdněných" kolegů zůstává na jeho stole.

Co se stane, když to tak necháte?

Většina lidí se s tím svěří šéfovi, někteří přímo, jiní náznakem. A pokud je postoj jeho vedoucího "s tím se už nedá nic dělat, sám jsem to několikrát zkoušel změnit, ale nejde to" nebo "víš, jak je těžké se s lidmi rozloučit, to není jen tak", co se pak děje dál?

Performia- demotivovany muz

Náš pracovitý zaměstnanec hodinu i více denně dělá práci, kterou by dělat nemusel.

A co tedy dělá ten, který ji má dělat?

  • V práci se rozčiluje, chybí mu dobrá nálada a kolegové ho mohou vnímat jako podrážděného - šéf mu dokonce navrhne, aby si vzal dovolenou, že už je toho na něj mnoho. Myslíte, že to zabere?
  • Přichází z práce domů ne zrovna v dobrém rozpoložení, o problémech v práci přemýšlí i v noci.

Tento zaměstnanec asi není zrovna motivován do práce, že? A myslíte, že v tomto případě zafunguje dát zaměstnanci větší odměnu, koupit mu nový notebook nebo ho poslat na seminář? Určitě ne.
 

Co udělat s lidmi, kteří neodvádí dobrou práci a je třeba je rozhýbat?

1. Sepište jasné úkoly či cíle, kterých chcete, aby dosáhli.
2. Stanovte přesné datum, do kterých chcete, aby byla práce hotová.
3. Seznamte s tím daného člověka a vyzvěte ho k akci.
4. Pokud se daný člověk nevrhne do práce a nezačne ve směru k daným cílům vyvíjet aktivitu, je to špatný indikátor.
5. Pokud ho musíte neustále přemlouvat, aby začal něco dělat, a musíte mu vymýšlet cesty, kterými by mohl k cíli dojít, děláte jeho práci a měli byste si také za to dát jeho mzdu.
6. V určený termín si s ním sedněte a zhodnoťte splnění úkolů. Jsou hotovy jen na 50 %? Podívejte se na to takto: kdybyste zákazníkovi dali jen z poloviny hotový produkt nebo službu, přijal by ji?

Naučte se s jistotou už při výběru najít takového zaměstnance, který bude produkovat, a ochraňte tak všechny ty, kteří už ve vaší společnosti pilně pracují!!

Zdroj fotografií: Thinkstock

Naučte se s jistotou vybírat produktivní lidi do vaší společnosti!
 

Neodkládejte to a přijďte co nejdříve na náš praktický seminář Jak vytvořit a udržet skvělý tým, jde o jeden z našich klíčových seminářů, po kterých naši klienti několikrát zlepšili výběr a hodnocení
svých zaměstnanců.


O autorovi článku

Marta Machovská

Marta v Performii pracuje už od roku 2007 a pečuje o více než 80 firem v Brně a okolí. Pro své klienty je velmi důležitým pevným bodem a díky svým zkušenostem z různých oborů a velké ochotě pomáhat dokáže fundovaně pomoci a poradit. Aktuálně je na rodičovské dovolené, ale pořád tu pro své klienty minimálně na telefonu.

Znát potenciál svých lidí? Nezbytné!


Možná více než kdy jindy firmy začínají zkoumat efektivitu jednotlivých členů týmu. Doba si žádá pracovat více a tvrději za stejné nebo dokonce menší peníze. Takto se firmy snaží udržet nad vodou v současné nestandardní situaci. Je to doba, která se více či méně dotkla všech a její dozvuky tu s námi ještě chvíli zřejmě budou.

celý článek

Uspěje manažer doby pohodové i v době krizové?


Současná doba mi připomíná klasický začátek amerického akčního filmu. Z naprosto standardní rutiny se najednou hlavní hrdinové ocitnou uprostřed katastrofy. A právě v této šílené době se přede všechny postaví někdo, kdo ostatní vede a díky komu je zachráněn celý svět. Nebo alespoň jeho část. Existuje vůbec takový hrdina v našem reálném světě?

celý článek

RADKA TESAŘÍKOVÁ: Dobrý nábor je trvalé vytváření kvalitního pracovního prostředí


Radka Tesaříková pracuje ve společnosti Karel Kaňák, s.r.o. už od roku 2017. Její přístup k zaměstnancům a náboru jako takovému velmi přesně koresponduje s tím, jak se firmě daří. V současné době patří k předním českým výrobcům výsekových strojů a lídrům v oblasti opracovávání materiálů. Jak do tak specifického oboru hledají zaměstnance a do jaké míry reputace firmy dokáže ovlivnit rozhodnutí uchazečů?

celý článek

Jaký vliv mají negativní emoce na výsledky firmy


Emoce v týmech zásadně ovlivňují nejen náladu, ale i samotný výkon vašich lidí. Určitě jste již měli možnost zpozorovat, že když je v týmu dobrá nálada, většinou je doprovázená vysokou produkcí a schopností řešit přicházející problémy s lehkostí a bez zaváhání. Naopak pokud jste zaznamenali v týmu špatnou náladu, většinou to šlo ruku v ruce s tím, že někteří lidé nebyli plně vytíženi a každý problém byl zbytečně dlouho "rozmazáván".

celý článek