Jak může jeden zaměstnanec demotivovat své kolegy

Otázkou, která leží v hlavách personalistů, vedoucích a majitelů firem, je, jak správně motivovat své zaměstnance. Dobře víme, že motivovaní lidé mají více energie, přichází s novými nápady, těší se do práce, podávají lepší výsledky a svým nasazením často nadchnou i ostatní. Pojďme se na motivaci podívat z druhé strany - ne na to, co energii dává, ale co produktivním jedincům jejich energii do práce bere.


Představte si pracovitého člověka, pro kterého je důležitá kvalita jeho práce a to, že ji odvádí včas. K tomu je pro něj důležité, aby dělal něco smysluplného.

A tento člověk musí denně řešit to, že jinému kolegovi se až tak moc do práce nechce a má na všechno dost času. Když od něj získá požadovanou informaci, tak polovina chybí nebo je dodána pozdě. Dokonce se snaží s kolegou zvládat to, že by měl odvádět práci, za kterou ho firma platí. Často sám nestíhá, protože práce podobných "velmi zaneprázdněných" kolegů zůstává na jeho stole.

Co se stane, když to tak necháte?

Většina lidí se s tím svěří šéfovi, někteří přímo, jiní náznakem. A pokud je postoj jeho vedoucího "s tím se už nedá nic dělat, sám jsem to několikrát zkoušel změnit, ale nejde to" nebo "víš, jak je těžké se s lidmi rozloučit, to není jen tak", co se pak děje dál?

Performia- demotivovany muz

Náš pracovitý zaměstnanec hodinu i více denně dělá práci, kterou by dělat nemusel.

A co tedy dělá ten, který ji má dělat?

  • V práci se rozčiluje, chybí mu dobrá nálada a kolegové ho mohou vnímat jako podrážděného - šéf mu dokonce navrhne, aby si vzal dovolenou, že už je toho na něj mnoho. Myslíte, že to zabere?
  • Přichází z práce domů ne zrovna v dobrém rozpoložení, o problémech v práci přemýšlí i v noci.

Tento zaměstnanec asi není zrovna motivován do práce, že? A myslíte, že v tomto případě zafunguje dát zaměstnanci větší odměnu, koupit mu nový notebook nebo ho poslat na seminář? Určitě ne.
 

Co udělat s lidmi, kteří neodvádí dobrou práci a je třeba je rozhýbat?

1. Sepište jasné úkoly či cíle, kterých chcete, aby dosáhli.
2. Stanovte přesné datum, do kterých chcete, aby byla práce hotová.
3. Seznamte s tím daného člověka a vyzvěte ho k akci.
4. Pokud se daný člověk nevrhne do práce a nezačne ve směru k daným cílům vyvíjet aktivitu, je to špatný indikátor.
5. Pokud ho musíte neustále přemlouvat, aby začal něco dělat, a musíte mu vymýšlet cesty, kterými by mohl k cíli dojít, děláte jeho práci a měli byste si také za to dát jeho mzdu.
6. V určený termín si s ním sedněte a zhodnoťte splnění úkolů. Jsou hotovy jen na 50 %? Podívejte se na to takto: kdybyste zákazníkovi dali jen z poloviny hotový produkt nebo službu, přijal by ji?

Naučte se s jistotou už při výběru najít takového zaměstnance, který bude produkovat, a ochraňte tak všechny ty, kteří už ve vaší společnosti pilně pracují!!

Zdroj fotografií: Thinkstock

Naučte se s jistotou vybírat produktivní lidi do vaší společnosti!
 

Neodkládejte to a přijďte co nejdříve na náš praktický seminář Jak vytvořit a udržet skvělý tým, jde o jeden z našich klíčových seminářů, po kterých naši klienti několikrát zlepšili výběr a hodnocení
svých zaměstnanců.


O autorovi článku

Marta Machovská

Marta v Performii pracuje už od roku 2007 a pečuje o více než 80 firem v Brně a okolí. Pro své klienty je velmi důležitým pevným bodem a díky svým zkušenostem z různých oborů a velké ochotě pomáhat dokáže fundovaně pomoci a poradit.

3 důvody, proč přes všechny snahy nábor nových lidí nefunguje


Možná jste někdy byli v situaci, kdy jste se snažili všemožnými cestami získat do své společnosti kvalitní pracovníky. Inzerovali jste na všech možných i nemožných pracovních portálech, spolupracovali se školami, aktivně využívali sociálních sítí, ale dlouhodobě bez pořádného výsledku, tedy bez nového šikovného kolegy na palubě. Čím to může být? Mám pro vás tři možnosti.

celý článek

V ČÍSLECH: Jak se české firmy starají o psychické a fyzické zdraví lidí na home officu


Legislativa a bezpečnost práce je jeden rozměr, druhý je ten obyčejně lidský. Jak pečujeme o zdraví lidí na home officu a děláme toho opravdu dost? Přinášíme aktuální čísla a praktické tipy od reálných firem, které můžete ihned použít.

celý článek

Testování na covid a GDPR. Jak na to?


Není testování jako testování. Momentálně budeme mluvit o testování na koronavirus. To je povinné i pro firmy, které mají nad 10 zaměstnanců. Jak ale výsledky testů uchovat tak, aby nedošlo k porušení GDPR?

celý článek

Chcete znát budoucnost? Prozkoumejte minulost!


Představa, že dáme šanci někomu, jehož přínos byl doposud téměř mizivý, nebo dokonce mínusový, s tím, že právě u nás změní svůj postoj a produktivní začne být, je velmi romantická, ale také vysoce nepravděpodobná. Možná právě proto o takových příbězích natáčí Hollywood své filmy, protože jsou tak výjimečné. Pojďme opustit Hollywood a oblíbené happy endy“ a podívejme se na to, jak je to doopravdy a co si z toho můžeme vytěžit pro svůj tým.

celý článek