Jak může jeden zaměstnanec demotivovat své kolegy

Otázkou, která leží v hlavách personalistů, vedoucích a majitelů firem, je, jak správně motivovat své zaměstnance. Dobře víme, že motivovaní lidé mají více energie, přichází s novými nápady, těší se do práce, podávají lepší výsledky a svým nasazením často nadchnou i ostatní. Pojďme se na motivaci podívat z druhé strany - ne na to, co energii dává, ale co produktivním jedincům jejich energii do práce bere.


Představte si pracovitého člověka, pro kterého je důležitá kvalita jeho práce a to, že ji odvádí včas. K tomu je pro něj důležité, aby dělal něco smysluplného.

A tento člověk musí denně řešit to, že jinému kolegovi se až tak moc do práce nechce a má na všechno dost času. Když od něj získá požadovanou informaci, tak polovina chybí nebo je dodána pozdě. Dokonce se snaží s kolegou zvládat to, že by měl odvádět práci, za kterou ho firma platí. Často sám nestíhá, protože práce podobných "velmi zaneprázdněných" kolegů zůstává na jeho stole.

Co se stane, když to tak necháte?

Většina lidí se s tím svěří šéfovi, někteří přímo, jiní náznakem. A pokud je postoj jeho vedoucího "s tím se už nedá nic dělat, sám jsem to několikrát zkoušel změnit, ale nejde to" nebo "víš, jak je těžké se s lidmi rozloučit, to není jen tak", co se pak děje dál?

Performia- demotivovany muz

Náš pracovitý zaměstnanec hodinu i více denně dělá práci, kterou by dělat nemusel.

A co tedy dělá ten, který ji má dělat?

  • V práci se rozčiluje, chybí mu dobrá nálada a kolegové ho mohou vnímat jako podrážděného - šéf mu dokonce navrhne, aby si vzal dovolenou, že už je toho na něj mnoho. Myslíte, že to zabere?
  • Přichází z práce domů ne zrovna v dobrém rozpoložení, o problémech v práci přemýšlí i v noci.

Tento zaměstnanec asi není zrovna motivován do práce, že? A myslíte, že v tomto případě zafunguje dát zaměstnanci větší odměnu, koupit mu nový notebook nebo ho poslat na seminář? Určitě ne.
 

Co udělat s lidmi, kteří neodvádí dobrou práci a je třeba je rozhýbat?

1. Sepište jasné úkoly či cíle, kterých chcete, aby dosáhli.
2. Stanovte přesné datum, do kterých chcete, aby byla práce hotová.
3. Seznamte s tím daného člověka a vyzvěte ho k akci.
4. Pokud se daný člověk nevrhne do práce a nezačne ve směru k daným cílům vyvíjet aktivitu, je to špatný indikátor.
5. Pokud ho musíte neustále přemlouvat, aby začal něco dělat, a musíte mu vymýšlet cesty, kterými by mohl k cíli dojít, děláte jeho práci a měli byste si také za to dát jeho mzdu.
6. V určený termín si s ním sedněte a zhodnoťte splnění úkolů. Jsou hotovy jen na 50 %? Podívejte se na to takto: kdybyste zákazníkovi dali jen z poloviny hotový produkt nebo službu, přijal by ji?

Naučte se s jistotou už při výběru najít takového zaměstnance, který bude produkovat, a ochraňte tak všechny ty, kteří už ve vaší společnosti pilně pracují!!

Zdroj fotografií: Thinkstock

Naučte se s jistotou vybírat produktivní lidi do vaší společnosti!
 

Neodkládejte to a přijďte co nejdříve na náš praktický seminář Jak vytvořit a udržet skvělý tým, jde o jeden z našich klíčových seminářů, po kterých naši klienti několikrát zlepšili výběr a hodnocení
svých zaměstnanců.


O autorovi článku

Marta Machovská

Marta v Performii pracuje už od roku 2007 a pečuje o více než 80 firem v Brně a okolí. Pro své klienty je velmi důležitým pevným bodem a díky svým zkušenostem z různých oborů a velké ochotě pomáhat dokáže fundovaně pomoci a poradit. Aktuálně je na rodičovské dovolené, ale pořád tu pro své klienty minimálně na telefonu.

Klepat se doma strachy, nebo se stát hrdinou? Jak to vidí jedna šéfka


Nechci šířit paniku, nechci nadávat na vládu a ani se nechci doma klepat strachy. Chci se k věcem postavit čelem a udělat to nejlepší pro co nejvíce lidí. Toto jsou tipy od jedné šéfky, která nerada poslouchá televizní zprávy, dělá to, co jí dává smysl, a nestahuje gatě ještě před brodem.

celý článek

Máte rozjeté "výběrko"? Pokračujte online


„Zrušili jsme pohovory, protože se s kandidáty vzhledem k situaci nemůžeme potkat,“ říká mi do telefonu klientka, když jsem se jí ptala, jak se jim nyní daří. Trochu mě to zaskočilo a nedovedla jsem si představit, že bych udělala to samé.

celý článek

Když naloďování nefunguje


Určitě to znáte. Máte konečně vybráno a kandidát se vám podpisem pracovní smlouvy dostává do fáze zaškolování (dnes často pojmenovávané jako onboarding – tedy jakési naloďování). Protože nováček si na sebe na začátku ještě úplně nevydělává, snažíte se tuto „dobu zaškolovací“ co nejvíce zkrátit. Postupně ale zjišťujete, že to na nováčka nějak nefunguje. Kde se stala chyba?

celý článek

Je najímání v současné době bláznivý nápad?


I když je dnes náročné myslet na něco jiného než na to všudypřítomné téma, ne všechny firmy musí nutně zastavit veškerou svou aktivitu a přestat se dívat do budoucnosti. Starat se o ni je totiž teď totiž velmi důležité.

celý článek