Jak může jeden zaměstnanec demotivovat své kolegy
Otázkou, která leží v hlavách personalistů, vedoucích a majitelů firem, je, jak správně motivovat své zaměstnance. Dobře víme, že motivovaní lidé mají více energie, přichází s novými nápady, těší se do práce, podávají lepší výsledky a svým nasazením často nadchnou i ostatní. Pojďme se na motivaci podívat z druhé strany - ne na to, co energii dává, ale co produktivním jedincům jejich energii do práce bere.
Představte si pracovitého člověka, pro kterého je důležitá kvalita jeho práce a to, že ji odvádí včas. K tomu je pro něj důležité, aby dělal něco smysluplného.
A tento člověk musí denně řešit to, že jinému kolegovi se až tak moc do práce nechce a má na všechno dost času. Když od něj získá požadovanou informaci, tak polovina chybí nebo je dodána pozdě. Dokonce se snaží s kolegou zvládat to, že by měl odvádět práci, za kterou ho firma platí. Často sám nestíhá, protože práce podobných "velmi zaneprázdněných" kolegů zůstává na jeho stole.
Co se stane, když to tak necháte?
Většina lidí se s tím svěří šéfovi, někteří přímo, jiní náznakem. A pokud je postoj jeho vedoucího "s tím se už nedá nic dělat, sám jsem to několikrát zkoušel změnit, ale nejde to" nebo "víš, jak je těžké se s lidmi rozloučit, to není jen tak", co se pak děje dál?

Náš pracovitý zaměstnanec hodinu i více denně dělá práci, kterou by dělat nemusel.
A co tedy dělá ten, který ji má dělat?
- V práci se rozčiluje, chybí mu dobrá nálada a kolegové ho mohou vnímat jako podrážděného - šéf mu dokonce navrhne, aby si vzal dovolenou, že už je toho na něj mnoho. Myslíte, že to zabere?
- Přichází z práce domů ne zrovna v dobrém rozpoložení, o problémech v práci přemýšlí i v noci.
Tento zaměstnanec asi není zrovna motivován do práce, že? A myslíte, že v tomto případě zafunguje dát zaměstnanci větší odměnu, koupit mu nový notebook nebo ho poslat na seminář? Určitě ne.
Co udělat s lidmi, kteří neodvádí dobrou práci a je třeba je rozhýbat?
1. Sepište jasné úkoly či cíle, kterých chcete, aby dosáhli.
2. Stanovte přesné datum, do kterých chcete, aby byla práce hotová.
3. Seznamte s tím daného člověka a vyzvěte ho k akci.
4. Pokud se daný člověk nevrhne do práce a nezačne ve směru k daným cílům vyvíjet aktivitu, je to špatný indikátor.
5. Pokud ho musíte neustále přemlouvat, aby začal něco dělat, a musíte mu vymýšlet cesty, kterými by mohl k cíli dojít, děláte jeho práci a měli byste si také za to dát jeho mzdu.
6. V určený termín si s ním sedněte a zhodnoťte splnění úkolů. Jsou hotovy jen na 50 %? Podívejte se na to takto: kdybyste zákazníkovi dali jen z poloviny hotový produkt nebo službu, přijal by ji?
Naučte se s jistotou už při výběru najít takového zaměstnance, který bude produkovat, a ochraňte tak všechny ty, kteří už ve vaší společnosti pilně pracují!!
Zdroj fotografií: Thinkstock
Naučte se s jistotou vybírat produktivní lidi do vaší společnosti!
Neodkládejte to a přijďte co nejdříve na náš praktický seminář Jak vytvořit a udržet skvělý tým, jde o jeden z našich klíčových seminářů, po kterých naši klienti několikrát zlepšili výběr a hodnocení
svých zaměstnanců.
Další články
Z PRAXE: Co způsobuje koncept PPM v českých firmách
Koncept PPM pokrývá mnoho oblastí, a když s ním začínáte, je téměř nemožné věnovat se všem najednou. Už teď ale známe české firmy, které koncept PPM zavedly, a právě v těch jsme se zeptali, jak jim v praxi funguje a jaké další kroky chystají.
celý článekKdo vás připraví o nejlepší kandidáty? Vaše vlastní předsudky!
Od té doby, co na většinu pozic nečekají za vraty firem zástupy kandidátů, jsou předsudky nevděčným luxusem. Některé jsou už tak zažité, že je lidé pokládají za platné zákonitosti, se kterými je prostě potřeba počítat. Například takový věk. Spousta lidí je opravdu přesvědčena, že mladý člověk má v sobě automaticky více pracovního entusiasmu nežli lidé starší. Vychází to ze zkušenosti, ze sociologického výzkumu nebo je to jen chybná domněnka? Pojďme se na to podívat blíže.
celý článekInzerce: Co přitáhne ty nejlepší uchazeče
Ačkoli se může zdát, že inzerát není ve výběrovém řízení tak důležitý prvek, je to možná právě naopak. Možná se nám ti nejšikovnější ani nepřihlásí, protože je inzerát nezaujme nebo v něm požadujeme něco, bez čeho bychom se možná klidně obešli. Abychom se na to podívali z jiné perspektivy, zeptali jsme se úspěšných uchazečů, kteří už dnes jsou velmi hodnotným článkem firmy, jak inzerci vnímají oni.
celý článekNábor lidí do výroby? Mission possible!
Vhodného kandidáta aby dnes člověk pohledal a u pozic ve výrobě to platí dvojnásob. Nedávno jsme pomáhali jedné naší klientce přenastavit náborový proces, a protože se nám tato strategie vydařila a vhodného zaměstnance jsme nakonec našli, rádi bychom se s vámi o celý proces a změny v něm podělili. Někdy se totiž může zdát, že najít vhodného člověka je doslova mission impossible neboli nemožná mise. My vám však chceme ukázat, jak z mission impossible pár kroky udělat mission possible. Zkrátka, že uspět je možné.
celý článek