Jak může jeden zaměstnanec demotivovat své kolegy

Otázkou, která leží v hlavách personalistů, vedoucích a majitelů firem, je, jak správně motivovat své zaměstnance. Dobře víme, že motivovaní lidé mají více energie, přichází s novými nápady, těší se do práce, podávají lepší výsledky a svým nasazením často nadchnou i ostatní. Pojďme se na motivaci podívat z druhé strany - ne na to, co energii dává, ale co produktivním jedincům jejich energii do práce bere.


Představte si pracovitého člověka, pro kterého je důležitá kvalita jeho práce a to, že ji odvádí včas. K tomu je pro něj důležité, aby dělal něco smysluplného.

A tento člověk musí denně řešit to, že jinému kolegovi se až tak moc do práce nechce a má na všechno dost času. Když od něj získá požadovanou informaci, tak polovina chybí nebo je dodána pozdě. Dokonce se snaží s kolegou zvládat to, že by měl odvádět práci, za kterou ho firma platí. Často sám nestíhá, protože práce podobných "velmi zaneprázdněných" kolegů zůstává na jeho stole.

Co se stane, když to tak necháte?

Většina lidí se s tím svěří šéfovi, někteří přímo, jiní náznakem. A pokud je postoj jeho vedoucího "s tím se už nedá nic dělat, sám jsem to několikrát zkoušel změnit, ale nejde to" nebo "víš, jak je těžké se s lidmi rozloučit, to není jen tak", co se pak děje dál?

Performia- demotivovany muz

Náš pracovitý zaměstnanec hodinu i více denně dělá práci, kterou by dělat nemusel.

A co tedy dělá ten, který ji má dělat?

  • V práci se rozčiluje, chybí mu dobrá nálada a kolegové ho mohou vnímat jako podrážděného - šéf mu dokonce navrhne, aby si vzal dovolenou, že už je toho na něj mnoho. Myslíte, že to zabere?
  • Přichází z práce domů ne zrovna v dobrém rozpoložení, o problémech v práci přemýšlí i v noci.

Tento zaměstnanec asi není zrovna motivován do práce, že? A myslíte, že v tomto případě zafunguje dát zaměstnanci větší odměnu, koupit mu nový notebook nebo ho poslat na seminář? Určitě ne.
 

Co udělat s lidmi, kteří neodvádí dobrou práci a je třeba je rozhýbat?

1. Sepište jasné úkoly či cíle, kterých chcete, aby dosáhli.
2. Stanovte přesné datum, do kterých chcete, aby byla práce hotová.
3. Seznamte s tím daného člověka a vyzvěte ho k akci.
4. Pokud se daný člověk nevrhne do práce a nezačne ve směru k daným cílům vyvíjet aktivitu, je to špatný indikátor.
5. Pokud ho musíte neustále přemlouvat, aby začal něco dělat, a musíte mu vymýšlet cesty, kterými by mohl k cíli dojít, děláte jeho práci a měli byste si také za to dát jeho mzdu.
6. V určený termín si s ním sedněte a zhodnoťte splnění úkolů. Jsou hotovy jen na 50 %? Podívejte se na to takto: kdybyste zákazníkovi dali jen z poloviny hotový produkt nebo službu, přijal by ji?

Naučte se s jistotou už při výběru najít takového zaměstnance, který bude produkovat, a ochraňte tak všechny ty, kteří už ve vaší společnosti pilně pracují!!

Zdroj fotografií: Thinkstock

Naučte se s jistotou vybírat produktivní lidi do vaší společnosti!
 

Neodkládejte to a přijďte co nejdříve na náš praktický seminář Jak vytvořit a udržet skvělý tým, jde o jeden z našich klíčových seminářů, po kterých naši klienti několikrát zlepšili výběr a hodnocení
svých zaměstnanců.


O autorovi článku

Marta Machovská

Marta v Performii pracuje už od roku 2007 a pečuje o více než 80 firem v Brně a okolí. Pro své klienty je velmi důležitým pevným bodem a díky svým zkušenostem z různých oborů a velké ochotě pomáhat dokáže fundovaně pomoci a poradit. Aktuálně je na rodičovské dovolené, ale pořád tu pro své klienty minimálně na telefonu.

Šárka Marčíková: Bez spolupráce s managementem by to nešlo


„Nečekala jsem, že by to mohlo vyjít,“ říká dnes Šárka Marčíková o tom, jak se jí podařilo získat místo personalistky ve společnosti Bonita Group Service s.r.o., kam nastoupila teprve před osmi měsíci bez zkušenosti v oboru. Od té doby už přijala čtrnáct nových lidí včetně obchodníků. Mimo jiné jí to výrazně usnadňuje důkladná příprava a komunikace s managementem. Jak to celé vidí mladá personalistka, která je ve firmě poměrně čerstvě? Právě to je ten pohled, který jsme se vám tentokrát rozhodli přinést.

celý článek

Kde ušetřit čas? Investujte ho do správných věcí


Vstávají vám vlasy na hlavě, když se vás někdo zeptá „Máš čas?“? Máte pocit, že už jste natolik efektivní, že lepší už to nebude, ale stále byste potřebovali nějaký ten čas navíc? Pak možná svůj čas neinvestujete tím správným směrem.

celý článek

Jak vypadá měření osobnosti u nás a v zahraničí


V době, kdy se čím dál výrazněji pracuje na tom, aby šikovní lidé z firmy neodcházeli, ještě mnohem více rezonuje téma testování osobnostního potenciálu. Schopnost porozumět lidem se rázem přesouvá na první koleje zájmu nejen českých firem. Protože jsme známí naším U-testem, který se na osobnost velmi podrobně dívá, rozhodli jsme se tuto rubriku věnovat právě jemu. A věřím, že ač je to trochu jednostranné, dozvíte se velmi zajímavé informace.

celý článek

SOCIÁLNÍ SÍTĚ: Kdo má vlastně tvořit jejich obsah?


Často v českých firmách narážíme na otázku, kdo má vlastně tvořit obsah sociálních sítí. První nás možná napadne samotný správce, tedy osoba, která dostala sociální sítě na starosti. Od ní se často očekává, že sama naplní obsah firemních stránek na sociálních sítích. Nicméně úplně tomu tak nemusí a možná ani nemá být.

celý článek