Máte ambice svou firmu rozvíjet? Pak vám je asi jasné, že bez toho, aby se rozvíjeli také lidé uvnitř ní, to nepůjde. Rozvoj je přirozený, pokud vychází z nějaké potřeby – to je v nás tak nějak odjakživa. Nezřídka se ale stává, že je ve firmě potřebný intenzivnější či rychlejší rozvoj jednotlivců nebo konkrétní skupiny. Když vám jde váš člověk naproti, a dokonce se na svůj posun těší, je to snadné, pokud se ale brání, nemáte velkou šanci.
Tento článek vyšel v lednu 2024 v časopise HR Forum
Potřebujete své lidi vzdělat, posunout v jejich schopnostech, aby dokázali zvládnout, ustát, vyprodukovat víc? Rozhodně je to skvělá cesta k tomu, jak jako firma lépe prosperovat. Je tu ale pár kroků, co je třeba udělat, abyste mohli uspět. Mám pro vás tři body, které celé vaší snaze mohou pomoci. Tady jsou:
1. Prozkoumejte oblast, kterou chcete rozvíjet
Prozkoumejte pozici, oddělení, projekt, kde se chystáte pustit do rozvoje. Soustřeďte se na konkrétní výsledek, na to, jaká je tam efektivita, kvalita, rychlost. Jaké kompetence, dovednosti, schopnosti a talenty k dosažení současných výsledků osoba používá? Případně zjistěte, je-li si osoba vědoma toho, co by se dalo zlepšit.
Děláte k tomu průběžnou zpětnou vazbu? Pak ji právě pro vzdělávání a rozvoj zaměstnanců můžete skvěle použít. Ale pozor! Pracujte s fakty, ne s dojmy.
2. Načrtněte si, kam se chcete dostat
Co se má díky rozvoji lidí konkrétně zlepšit nebo posunout. Jaké přesně oblasti a schopnosti bude potřeba rozvinout? Pokud není jasné, co to přesně je, nebo je to mlhavé, ideálně hledejte a dívejte se tam, kde to funguje skvěle. Například pokud vaše HR oddělení získává nového pracovníka horko těžko a lidé často odchází a personalista zároveň neví, jak tuto oblast zlepšit, je ideální umožnit HR oddělení setkání s nějakou firmou, kde to funguje dobře. Inspirace se určitě dostaví. Co jak dělat, v čem se zlepšit a na čem zapracovat pak nabere jasné obrysy.
3. Buďte si jistí, že chce
Pokud konkrétní člověk vidí: a) jaký je současný stav, b) kam to chce dostat a c) co je potřeba udělat, nemělo by být těžké ho přimět, aby na sobě pracoval a rozvíjel své schopnosti. Pokud a, b a c vidí jen šéf, který zaměstnance kritizuje a bez jeho souhlasu ho přihlásí na školení, může se celý rozvoj zcela minout účinkem. Buďte si proto jistí, že se váš člověk opravdu rozvíjet chce.
Tvrdohlavec, rutinér a technik
Pokud chcete někoho dovést k tomu, aby se vzdělával, zlepšoval, rozvíjel, je dobré vědět, koho máte před sebou a jak tedy na něj. Mám pro vás tři typy lidí na ukázku, jak ke každému přistupovat.
Co když před sebou máte tvrdohlavce? Nejspíš víte, že je dost náročné změnit jeho vnímání světa, hlediska a názory. Právě proto je nezbytně nutné, aby rozvoj byl vlastně něco, co chce v první řadě on. Je to jako s opravdu velkým balvanem. Když s ním nehnete ve směru, kterým potřebujete, začněte jakýmkoli směrem, kterým on povolí, a když bude v pohybu, tak je spíš šance, že se shodnete na žádoucím směru.
Rutinéra, tedy někoho, kdo nemá rád změny, velmi nenadchnete novinkami, vychytávkami a nahodilým rozvojem. Nebrání se rozvoji, ale potřebuje mapu a informace, které mu pomohou se v tom zorientovat. Rutinéři určitě nejsou lidé, které hodíte do vody a oni se sami od sebe něco nového naučí. Než aby to udělali, raději budou do konce života dělat činnost neefetkivně, ale tak, jak jsou zvyklí. Kromě toho, že musíte změnu vyžadovat, musíte jim také pomoct dostat nové věci do rutiny. Interní školení seniorů, pomoc zkušeného kolegy nebo návod určitě ocení a jejich ochota se zvýší.
Pracujete na rozvoji s techniky? Tito lidé často ve své práci hledají to, co nefunguje, a komunikace je s nimi někdy složitá. Často narazíte na jejich stížnosti, protože prostě hledají chyby i tam, kde je za to nikdo neplatí. Proto, když za technikem přijdete s tím, že se bude rozvíjet a zlepšovat, je dost možné, že vám bude vysvětlovat, jak nesmyslný nápad to je. Vypadá to, že o nic takového nestojí. Ale doopravdy je pro něho (pokud je to profík) nesmírně důležité být v kontaktu s moderními technologiemi ze svého oboru. Dopřejte mu je. A pokud chcete, aby se rozvíjel i jinde, dejte mu na výběr.
Motivujte skrze potvrzení
Chcete své lidi k rozvoji namotivovat? Pak je to nejsnazší skrze potvrzení toho, co už je teď velmi dobré. Když se pokusíte někoho motivovat ke zlepšení tím, že ho budete neustále upozorňovat na jeho nedostatky, pravděpodobně narazíte. Můžete mít stokrát pravdu, ale pokud nedáte najevo, že na dotyčném vidíte i to, co je v pořádku, nevytvoříte mnoho ochoty se posunout.
Možná si sami vybavíte nějakého oblíbeného učitele, který mohl být klidně přísný a chtěl po vás hodně, ale tím, že na vás zároveň viděl i to, co vám jde, a ocenil to, byli jste mnohem ochotnější jeho rady a doporučení vyslyšet. Možná jste zjistili, že jste právě v tomto předmětu udělali velké pokroky. Tak přesně takto to funguje. To, že někomu něco jde, neberte jako automatiku. Řekněte druhému, že to vidíte. Pak ve chvíli, kdy budete chtít, aby se opravdu v něčem posunul a on to bude vnímat jako kritiku, bude mnohem snazší udržet jeho zájem a ochotu v tomto směru jít.
Na závěr mám pro vás takový baťovský tip. Když neumíš, naučíme tě. Když nechceš, vyměníme tě. Netolerujte zaměstnance, kteří přes veškerou vaši snahu nechtějí sami sebe zlepšovat. Není to dobré pro něj a pro jeho výsledky, ale také to negativně ovlivňuje zbytek týmu.
Text: Lucie Spáčilová
Foto: freepik.com , canva.com
Chcete vědět, jak vytvořit tým plný lidí s chutí se rozvíjet?
Přijďte na klíčový seminář "Jak vytvořit a udržet skvělý tým".
Další články
Přehled klíčových změn v zákoníku práce: Na co se připravit v roce 2025
Rok 2025 přinese několik změn v zákoníku práce, které mají za cíl zjednodušit administrativní procesy a zvýšit flexibilitu pracovních vztahů. Díky Petře Kubáčové z Accace Legal s.r.o. jsme připravili článek, který přináší přehled nejvýznamnějších změn, které nás čekají od ledna 2025, a zejména navrhovaných úprav, které se (k 1.12.2024) stále nacházejí v legislativním procesu.
celý článekDANIEL TOVTH: Když nechápete potenciál svých lidí, nemůžete jim pomoct být lepší
Zavřete oči a představte si úřad, ve kterém pracují lidé, co se rádi vzdělávají a neustále se pídí po tom, jak věci zlepšit. Úřad, jehož zaměstnanci si vzájemně pomáhají a pracují na vlastním potenciálu. Máte? Otevřete oči a přečtěte si rozhovor se skutečným člověkem, který přesně na takovém místě zastává funkci vedoucího odboru kanceláře ředitelky úřadu. Je to Daniel Tovth z Krajského úřadu Karlovarského kraje.
celý článekTéměř 200 kandidátů na brigádnickou pozici za 14 dní? Bez Performie jsem si to neuměla představit, říká ředitelka MushGO
Společnost MushGO je prodejcem vybavení pro psy a psí sporty se zaměřením na mushing (běh a jízda na koloběžce, do níž je zapojen i čtyřnohý kamarád). Má 6 zaměstnanců a v jednu chvíli potřebovali přijmout nejméně 6 brigádníků na podporu prodeje. Zdálo se jim to nemožné, ale nakonec se nám to společně vydařilo za 4 týdny a inzerce nás navíc stála necelou pětistovku.
celý článekOLDŘICH A MARCELA BEZCHLEBOVI: Rozloučit se s brzdiči je psychicky náročné, ale nutné
Z receptů ve starých kuchařských knihách vytvořili skvělé produkty a založili rodinnou konzervárnu Via Delicia v Zábřehu na Moravě. Oba jsou srdcaři, kteří svou práci milují. O to horší bylo období, kdy se museli rozloučit s neproduktivními zaměstnanci a s těmi, kdo firmu záměrně brzdili. Jak náročné to bylo a jak takovou situaci zvládnout? O tom jsem si povídala s manželi Oldřichem a Marcelou Bezchlebovými, ředitelem a ekonomkou rodinné firmy Via Delicia.
celý článek