Jak v lidech vzbudit chuť se rozvíjet

Máte ambice svou firmu rozvíjet? Pak vám je asi jasné, že bez toho, aby se rozvíjeli také lidé uvnitř ní, to nepůjde. Rozvoj je přirozený, pokud vychází z nějaké potřeby – to je v nás tak nějak odjakživa. Nezřídka se ale stává, že je ve firmě potřebný intenzivnější či rychlejší rozvoj jednotlivců nebo konkrétní skupiny. Když vám jde váš člověk naproti, a dokonce se na svůj posun těší, je to snadné, pokud se ale brání, nemáte velkou šanci.

Tento článek vyšel v lednu 2024 v časopise HR Forum


Potřebujete své lidi vzdělat, posunout v jejich schopnostech, aby dokázali zvládnout, ustát, vyprodukovat víc? Rozhodně je to skvělá cesta k tomu, jak jako firma lépe prosperovat. Je tu ale pár kroků, co je třeba udělat, abyste mohli uspět. Mám pro vás tři body, které celé vaší snaze mohou pomoci. Tady jsou:

1. Prozkoumejte oblast, kterou chcete rozvíjet

Prozkoumejte pozici, oddělení, projekt, kde se chystáte pustit do rozvoje. Soustřeďte se na konkrétní výsledek, na to, jaká je tam efektivita, kvalita, rychlost. Jaké kompetence, dovednosti, schopnosti a talenty k dosažení současných výsledků osoba používá? Případně zjistěte, je-li si osoba vědoma toho, co by se dalo zlepšit.

Děláte k tomu průběžnou zpětnou vazbu? Pak ji právě pro vzdělávání a rozvoj zaměstnanců můžete skvěle použít. Ale pozor! Pracujte s fakty, ne s dojmy.

2. Načrtněte si, kam se chcete dostat

Co se má díky rozvoji lidí konkrétně zlepšit nebo posunout. Jaké přesně oblasti a schopnosti bude potřeba rozvinout? Pokud není jasné, co to přesně je, nebo je to mlhavé, ideálně hledejte a dívejte se tam, kde to funguje skvěle. Například pokud vaše HR oddělení získává nového pracovníka horko těžko a lidé často odchází a personalista zároveň neví, jak tuto oblast zlepšit, je ideální umožnit HR oddělení setkání s nějakou firmou, kde to funguje dobře. Inspirace se určitě dostaví. Co jak dělat, v čem se zlepšit a na čem zapracovat pak nabere jasné obrysy.

3. Buďte si jistí, že chce

Pokud konkrétní člověk vidí: a) jaký je současný stav, b) kam to chce dostat a c) co je potřeba udělat, nemělo by být těžké ho přimět, aby na sobě pracoval a rozvíjel své schopnosti. Pokud a, b a c vidí jen šéf, který zaměstnance kritizuje a bez jeho souhlasu ho přihlásí na školení, může se celý rozvoj zcela minout účinkem. Buďte si proto jistí, že se váš člověk opravdu rozvíjet chce.

Tvrdohlavec, rutinér a technik

Pokud chcete někoho dovést k tomu, aby se vzdělával, zlepšoval, rozvíjel, je dobré vědět, koho máte před sebou a jak tedy na něj. Mám pro vás tři typy lidí na ukázku, jak ke každému přistupovat.

Co když před sebou máte tvrdohlavce? Nejspíš víte, že je dost náročné změnit jeho vnímání světa, hlediska a názory. Právě proto je nezbytně nutné, aby rozvoj byl vlastně něco, co chce v první řadě on. Je to jako s opravdu velkým balvanem. Když s ním nehnete ve směru, kterým potřebujete, začněte jakýmkoli směrem, kterým on povolí, a když bude v pohybu, tak je spíš šance, že se shodnete na žádoucím směru.

Rutinéra, tedy někoho, kdo nemá rád změny, velmi nenadchnete novinkami, vychytávkami a nahodilým rozvojem. Nebrání se rozvoji, ale potřebuje mapu a informace, které mu pomohou se v tom zorientovat. Rutinéři určitě nejsou lidé, které hodíte do vody a oni se sami od sebe něco nového naučí. Než aby to udělali, raději budou do konce života dělat činnost neefetkivně, ale tak, jak jsou zvyklí. Kromě toho, že musíte změnu vyžadovat, musíte jim také pomoct dostat nové věci do rutiny. Interní školení seniorů, pomoc zkušeného kolegy nebo návod určitě ocení a jejich ochota se zvýší.

„Pokud chcete někoho dovést k tomu, aby se vzdělával, zlepšoval, rozvíjel, je dobré vědět, koho máte před sebou a jak tedy na něj“

Pracujete na rozvoji s techniky? Tito lidé často ve své práci hledají to, co nefunguje, a komunikace je s nimi někdy složitá. Často narazíte na jejich stížnosti, protože prostě hledají chyby i tam, kde je za to nikdo neplatí. Proto, když za technikem přijdete s tím, že se bude rozvíjet a zlepšovat, je dost možné, že vám bude vysvětlovat, jak nesmyslný nápad to je. Vypadá to, že o nic takového nestojí. Ale doopravdy je pro něho (pokud je to profík) nesmírně důležité být v kontaktu s moderními technologiemi ze svého oboru. Dopřejte mu je. A pokud chcete, aby se rozvíjel i jinde, dejte mu na výběr.

Motivujte skrze potvrzení

Chcete své lidi k rozvoji namotivovat? Pak je to nejsnazší skrze potvrzení toho, co už je teď velmi dobré. Když se pokusíte někoho motivovat ke zlepšení tím, že ho budete neustále upozorňovat na jeho nedostatky, pravděpodobně narazíte. Můžete mít stokrát pravdu, ale pokud nedáte najevo, že na dotyčném vidíte i to, co je v pořádku, nevytvoříte mnoho ochoty se posunout.

Možná si sami vybavíte nějakého oblíbeného učitele, který mohl být klidně přísný a chtěl po vás hodně, ale tím, že na vás zároveň viděl i to, co vám jde, a ocenil to, byli jste mnohem ochotnější jeho rady a doporučení vyslyšet. Možná jste zjistili, že jste právě v tomto předmětu udělali velké pokroky. Tak přesně takto to funguje. To, že někomu něco jde, neberte jako automatiku. Řekněte druhému, že to vidíte. Pak ve chvíli, kdy budete chtít, aby se opravdu v něčem posunul a on to bude vnímat jako kritiku, bude mnohem snazší udržet jeho zájem a ochotu v tomto směru jít.

Na závěr mám pro vás takový baťovský tip. Když neumíš, naučíme tě. Když nechceš, vyměníme tě. Netolerujte zaměstnance, kteří přes veškerou vaši snahu nechtějí sami sebe zlepšovat. Není to dobré pro něj a pro jeho výsledky, ale také to negativně ovlivňuje zbytek týmu.

Text: Lucie Spáčilová 
Foto: freepik.com , canva.com

Chcete vědět, jak vytvořit tým plný lidí s chutí se rozvíjet?   
 

Přijďte na klíčový seminář "Jak vytvořit a udržet skvělý tým".


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem


Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.

celý článek

Z PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti


Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?

celý článek

Jak ztratit kandidáta v deseti krocích


Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.

celý článek

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek