JAN COUFAL: Pokud firma nemůže fungovat bez vás, jste pro ni obrovským nebezpečím
Jestli se vám někdy zdálo, že jednoduchost je známkou slabosti, či dokonce neodbornosti, při rozhovoru s výkonným ředitelem společnosti CZECH PROMOTION group, s.r.o., by vás tohle zdání asi rychle přešlo. Jan Coufal je prototypem úspěšného, profesionálního a zároveň velmi lidského a skromného šéfa firmy, který vám velmi jasně a nekomplikovaně vysvětlí, že dělat chyby je to nejlepší pro váš růst.
Rozhovor vyšel v 24. čísle časopisu DOBRODRUŽSTVÍ PERSONALISTIKY.
Člověk má tendenci říct, že CZECH PROMOTION je prostě reklamní agentura. Mám u vás ale pocit, že to není přesné, a chuť hledat něco barvitějšího. Mohl byste to, co děláte, popsat svými slovy?
No, myslím, že opravdu nejsme obyčejná reklamní agentura. Jsme velmi specifičtí tím, že nám je úplně jedno, jestli naše řešení nebo náš spot vyhraje nějakou soutěž. Zatím jsme se do žádné nikdy nepřihlásili. Při naší práci se snažíme být extrémně pragmatičtí. Zajímá nás, jestli klientovi pomůžeme k úspěchu. Nedávno jsme se rozhodli, že budeme více komunikovat naše motto: Tvoříme lídry trhu. Vybereme si vždycky menšího nebo středního klienta a dlouhou a mravenčí prací se snažíme udělat z něj lídra trhu. A myslím, že se nám to docela daří. Mezi naše největší úspěchy patří třeba Alza, kuchyně Oresi, Strážnické brambůrky, Marlenka, Barny's, Prace.cz, Atmoskop, Vekra, Koupelny Ptáček a mnoho dalších.
Proč zrovna reklama a marketing? Jak jste se k tomu dostali?
Mými nejbližšími kolegy kdysi v rádiu Bonton byli Milan Drozen a Michal Růžička. Milan působil jako šéf marketingu a Michal byl nejlepším obchodníkem. V roce 2005 koupili rádio Francouzi. Ti už nechtěli, abychom věnovali tolik pozornosti klientům a jejich marketingovému řešení. Chtěli, abychom se zařadili do jejich procesů a prodávali reklamní čas v podstatě jako komoditu. My jsme ale byli jako malé rádio zvyklí věnovat velkou pozornost obsahu spotů našich malých lokálních klientů. Museli jsme zařídit, aby kampaně byly úspěšné a klienti se nám vraceli. Tak jsme si řekli, že to vlastně můžeme dělat dál a nemusíme u toho působit jako zaměstnanci rádia. To nakonec vedlo k založení CZECH PROMOTION.
Velmi často konzultujete s firmami jejich marketingovou strategii. Co je ta největší chyba, kterou v téhle oblasti české firmy dělají?
Myslím, že největší chyba je, že často nemají žádnou marketingovou strategii. Zaměňují marketing, kreativu, reklamu i média a vlastně se jen snaží udělat něco vtipného, protože si myslí, že to tak má být. Když vás bolí zub, jdete k zubaři, když máte právní problém, jdete k právníkovi, když potřebujete vytvořit finanční výkazy, jdete za účetním. Ovšem když chtějí majitelé firmy správný marketing, troufnou si na to většinou sami. Často jen se základními znalostmi a prakticky bez zkušeností. Jsem přesvědčen, že dlouhodobě to pak ty majitele stojí mnohem víc peněz než špatné finanční výkazy nebo zpackaný právní spor. Ale náklady ušlých příležitostí se velmi špatně posuzují.
Začínali jste ve třech a dnes máte přes 100 lidí. Co bylo při nabírání nových a nových lidí nejtěžší?
Jako asi ve všem jsme si museli projít spoustou slepých uliček. Ty chyby, které jsme udělali, jsme ale proměnili ve zkušenosti. A naše zkušenosti jsou to nejcennější, co dnes máme. Mnohdy říkám lidem kolem sebe: „Nebojte se udělat chybu, protože chyba vás posune mnohem dál, než když něco uděláte správně a neznáte přesný důvod, proč jste to tak udělali.“ To důležité je, se z těchto chyb poučit. Pro nás bylo nejtěžší zjistit, jak vybudovat ten správný tým. Často jsme se nechali opíjet přátelskou sociální maskou kolegů a trpěli jsme i neproduktivitu. Tímto způsobem jsme promrhali miliony korun. Dělali jsme zkrátka v personalistice stejné chyby, jako dělají naši klienti v marketingu. Mysleli jsme si, že to zvládneme sami.
V 24. čísle časopisu jsme se zaměřili na to, jak využít jakoukoli kritickou situaci ve firmě ve svůj prospěch. V jaké situaci jste byli vy v době tzv. velké recese v letech 2008 a 2009?
Krize je teď opravdu velké téma. V roce 2009 jsme nicméně žádnou krizi nepocítili. Byli jsme o jedenáct let mladší a v práci běžně trávili i šestnáct hodin denně. Vnímali jsme krizi jako obrovskou příležitost. Média byla levnější, lidé se víc dívali na televizi, ve které bylo méně reklamy, tedy konkurence. Zkrátka ideální situace k budování značek. I díky těmto faktorům se nám podařilo přesvědčit například majitele Alzy, aby investoval více peněz do marketingu a reklamy. On to opravdu udělal a během tohoto krizového roku Alza vyrostla o miliardu.
Když se na tehdejší krizi podíváte dnešníma očima (s větším balíkem zkušeností na zádech), je něco, co byste sám sobě do toho období poradil? Udělal byste něco jinak?
Kdybych tehdy věděl to, co vím dnes, určitě by se mi podařilo zlomit mnohem více klientů, aby i oni viděli krizi jako příležitost. Víc věcí pracovně jsme asi udělat nemohli. Možná bych svému tehdejšímu já poradil brát celou situaci s větším nadhledem. Abych více odpočíval a věnoval se rodině. Určitě už bych obědy netrávil pracovní diskuzí nad cheeseburgerem u McDonalda, ale udělal bych si čas na dobrý oběd, odpočinek i sport, který mi vždycky pomůže vyčistit si hlavu a přijít na nové, originální nápady.
Jakou roli podle vás v době reorganizace firmy, v době, kdy je třeba zapojit záložní síly a vymyslet, jak zvládnout nějakou kritickou situaci, hrají lidé, které máte v týmu?
Samozřejmě hrají naprosto klíčovou roli. I sebelepší manažer se nemůže rozkrájet a veškerou práci udělat sám. Musí pracovat i prostřednictvím svých kolegů. Určitě máte ve firmě člověka, o kterém víte, že se na něj můžete naprosto skálopevně spolehnout, který přichází se skvělými nápady a energie z něj jen srší. A nepochybně tam máte i kolegu, o kterém víte, že když mu zadáte nějakou práci, budete ho muset kontrolovat a honit, aby ji dotáhl včas a ve správné kvalitě. Já se raději obklopuji těmi prvními.
Existuje něco, co se stále ohledně lidí a jejich osobnostního potenciálu učíte?
Neustále se učím, jak správně využít potenciál každého člena týmu. Každý z nás je skvělý v něčem jiném. Když se vám podaří naplno využít silné stránky každého jedince a zároveň vhodnou technikou potlačit i jeho přirozené slabiny, máte napůl vyhráno. Pak už jen vydržet, nepolevovat a makat.
Když se řekne „stabilizovat firmu“, co vás jako první napadne?
Asi budu velmi pragmatický. V první řadě je potřeba dívat se na příjmy společnosti, v druhé řadě na náklady. Pokud od příjmů odečtete náklady a zbyde vám zisk, nejspíš to děláte docela dobře. Dále už jen musíte zabezpečit, aby to fungovalo dlouhodobě a ideálně bez vás. Protože pokud to bez vás fungovat nemůže, tak jste pro svoji firmu obrovským nebezpečím. Vaše firma je vaší vinou nestabilní.
Už před několika lety jste ve firmě zavedli vlastní akademii. Co to pro vás dnes znamená?
Díky ní můžeme dnes hrdě říci, že naši zaměstnanci jsou skuteční odborníci. Díky tomu poskytujeme našim zákazníkům mnohem kvalitnější služby, než kdybychom se pravidelnému vzdělávání našich lidí nevěnovali systémově a s takovou péčí.
Kdybyste měl šéfovi firmy v těžkém období poradit jen jednu věc týkající se jeho lidí, jaká by to byla?Velmi důkladně se rozhodujte, než někoho přijmete. Opravdu dobře si prověřte, jestli byl kandidát v minulosti výkonný. A naopak, pokud už někomu nevěříte, že zvládne úkoly, které mu potřebujete zadat, pak neváhejte a velmi rychle se ho zbavte, protože jeden neproduktivní nebo „brzdící“ člověk táhne dolů celý váš tým. ■
PROFIL: Jan Coufal
Ačkoli dnes působí v oblasti reklamy, vystudoval původně obor Elektrotechnika. Před tím, než v roce 2006 spolu s Milanem Drozenem a Michalem Růžičkou založil společnost CZECH PROMOTION, vedl marketingové oddělení v Tesle nebo obchodní oddělení v rádiu Bonton. Patří mezi ty, kteří nedokážou dělat jen jednu věc, a tak třeba mimo jiné založil společnost se sportovním vybavením bikero.cz s.r.o. Kdyby nepracoval pro bikero ani CZECH PROMOTION, věnoval by se internetu, počítačům nebo programování.
Osobně si nejvíc cení toho, že je jak v pracovním, tak osobním životě obklopen mnoha skvělými lidmi. A asi vás nepřekvapí, že i koníčků má spoustu. Patří mezi ně kolo, lezení v Himálaji, kiting, cesty s přáteli za dobrým vínem, sportovní auta ze sedmdesátých let, fotografování či točení cestovatelských filmů.
Poznejte, zda v týmu máte ty správné lidi
Přihlaste se na náš klíčový seminář, který Vám v tom dodá jistotu.
Další články
Přehled klíčových změn v zákoníku práce: Na co se připravit v roce 2025
Rok 2025 přinese několik změn v zákoníku práce, které mají za cíl zjednodušit administrativní procesy a zvýšit flexibilitu pracovních vztahů. Díky Petře Kubáčové z Accace Legal s.r.o. jsme připravili článek, který přináší přehled nejvýznamnějších změn, které nás čekají od ledna 2025, a zejména navrhovaných úprav, které se (k 1.12.2024) stále nacházejí v legislativním procesu.
celý článekDANIEL TOVTH: Když nechápete potenciál svých lidí, nemůžete jim pomoct být lepší
Zavřete oči a představte si úřad, ve kterém pracují lidé, co se rádi vzdělávají a neustále se pídí po tom, jak věci zlepšit. Úřad, jehož zaměstnanci si vzájemně pomáhají a pracují na vlastním potenciálu. Máte? Otevřete oči a přečtěte si rozhovor se skutečným člověkem, který přesně na takovém místě zastává funkci vedoucího odboru kanceláře ředitelky úřadu. Je to Daniel Tovth z Krajského úřadu Karlovarského kraje.
celý článekTéměř 200 kandidátů na brigádnickou pozici za 14 dní? Bez Performie jsem si to neuměla představit, říká ředitelka MushGO
Společnost MushGO je prodejcem vybavení pro psy a psí sporty se zaměřením na mushing (běh a jízda na koloběžce, do níž je zapojen i čtyřnohý kamarád). Má 6 zaměstnanců a v jednu chvíli potřebovali přijmout nejméně 6 brigádníků na podporu prodeje. Zdálo se jim to nemožné, ale nakonec se nám to společně vydařilo za 4 týdny a inzerce nás navíc stála necelou pětistovku.
celý článekOLDŘICH A MARCELA BEZCHLEBOVI: Rozloučit se s brzdiči je psychicky náročné, ale nutné
Z receptů ve starých kuchařských knihách vytvořili skvělé produkty a založili rodinnou konzervárnu Via Delicia v Zábřehu na Moravě. Oba jsou srdcaři, kteří svou práci milují. O to horší bylo období, kdy se museli rozloučit s neproduktivními zaměstnanci a s těmi, kdo firmu záměrně brzdili. Jak náročné to bylo a jak takovou situaci zvládnout? O tom jsem si povídala s manželi Oldřichem a Marcelou Bezchlebovými, ředitelem a ekonomkou rodinné firmy Via Delicia.
celý článek