KATEŘINA GRYGOVÁ: Zaměstnanci jsou jako moje děti. Snažím se zjistit, co by je naplňovalo
Pokud chcete mít úspěšnou firmu, musíte mít ty správné lidi. To vám opakujeme pořád dokola. Poznat, kdo je jaký a kdo se hodí na jakou pozici, je ale často nelehký úkol. Výrazně vám v tom může pomoci personální audit, díky kterému své lidi opravdu poznáte. Objevit potenciál svých zaměstnanců se rozhodla i Kateřina Grygová, jednatelka ve společnosti BENKO KLIMA s.r.o., která měla jasný cíl – zjistit, jak své zaměstnance dále posunout.

„Ve firmě jsme vybrali ty nejšikovnější zaměstnance, kterým jsme předali zpětnou vazbu z našich dotazníků osobnostního potenciálu tak, aby se mohli dále posunout. Paní Grygová chtěla zjistit, jak jim pomoct a dále je vzdělávat, aby mohli být ještě úspěšnější,“ říká Marta Machovská, konzultantka Performia, která ve firmě audit vyhodnocovala.
Jak se zaměstnanci k auditu postavili a jaký byl výsledek testování? Na to nám odpověděla samotná paní Grygová, jednatelka ve společnosti BENKO KLIMA s.r.o.
Proč jste se rozhodla pustit do personálního auditu?
Mým cílem bylo zjistit, zda konkrétní náplň práce zaměstnancům vyhovuje, zda jim vyhovuje zaměstnanecký poměr, zda s nimi můžeme dlouhodobě počítat. Chtěla jsem vědět, jak je dále vzdělávat a profesně rozvíjet, jakou další práci pro ně můžeme či nemůžeme výhledově plánovat.
A jaké byly reakce zaměstnanců, když se dozvěděli, že máte audit v plánu?
Zaměstnanci reagovali pozitivně – někteří trošku s obavou, co vyjde najevo, někteří bez obav (ti mladší). Po zhodnocení výsledků vnímám pozitivní reakci – na danou práci se hodí a jsou v ní dobří. Vyšlo také najevo, na čem mohou zapracovat a na co si dát pozor, i to všichni přijali pozitivně.

„Není to jako certifikát o školení, který založíme do složky zaměstnance a odškrtneme si, že absolvoval. K výsledkům testu se po čase vracím, protože každý z nás se vyvíjí a zraje.“
Jak pracujete s výsledky auditu?
Ráda bych uvedla, že se nejedná o jednorázovou záležitost. Není to jako certifikát o školení, který založíme do složky zaměstnance a odškrtneme si, že absolvoval. K výsledkům testu se po čase vracím, protože každý z nás se vyvíjí a zraje. Stává se, že i po letech se tam dočtu něco „nového“, jelikož se u zaměstnance projeví vlastnosti, které jsme předtím neviděli. Test je ale odhalil již v minulosti a my je nyní vidíme.
Co je podle vás důležité při zhodnocování výsledků auditu vždy udělat?
Od prvního testování se zabýváme otázkami jako: Kdo je jaký člověk? Jaká práce mu vyhovuje? Jaká práce mu nevyhovuje? Zjišťujeme, zda má či nemá výsledky a proč, zda se chce či nechce vzdělávat, zda má rád kontakt s lidmi. Když se něco nepodaří, hledáme příčiny a autory chyb, pátráme po tom, co je vedlo k rozhodnutí, které nebylo správné, a co udělat pro to, aby se příště rozhodli správně. Už se dokonce nebojím rozhodnutí, že občas někdo musí z kola ven. Není to příjemné, ale zatím se vždy stalo to, že se vyčistil vzduch a začalo se více pracovat. Jako by to najednou mělo smysl a posunulo nás to kupředu.
"Snažíme se, aby naši zaměstnanci nechodili do práce jen proto, že potřebují peníze."
Zmiňovala jste hlavně to, jak důležité je, zda zaměstnance práce baví a naplňuje ho. Je to pro vás velmi důležité?
Samozřejmě, každý musí občas dělat i to, co ho nebaví, ale to k životu patří. Snažíme se, aby naši zaměstnanci nechodili do práce jen proto, že potřebují peníze. Takže, když vidím elektrikáře, jak mu zajiskří oči nad výkresem rozvaděče, který má začít vyrábět a ozve se „Aha!" ve chvíli, kdy pochopí, jak to celé má fungovat a na co to je, sbalí výkres a utrousí: „Na to se těším, to mě baví.", je to pro mě nádhera.
Ve Vaší firmě se sama věnujete i personalistice a výběru lidí. Jak se v téhle roli cítíte?
Jsem vzděláním technik, ne psycholog. Nikdy jsem si nemyslela, že se budu takovými otázkami zabývat. Jsme ale malá firma (20 zaměstnanců) a na své zaměstnance se dívám tak trošku jako na své děti. Snažím se zjistit, co by je bavilo a naplňovalo, a na takovou práci a pozici je (pokud možno) nasměrovat. Protože jen v tom, co nás baví, můžeme být nejlepší.
Znáte potenciál Vašich lidí?
Poznejte Vaše zaměstnance a zefektivněte chod firmy.
Další články
Kvalita interní komunikace ovlivňuje váš celkový úspěch, shodují se tři různé skupiny
Podíváme na to, jak může interní komunikace fungovat v komunitě, jaké to je v terénu daleko od centrály a až příliš blízko kritickým situacím a v čem tkví záludnosti komunikace mezi pobočkami po celém světě. Abyste se nám v tom neztratili, celé to uzavřeme jednou věcí, kterou bychom v každém z případů měli udělat jako první.
celý článekJANA JIŘINCOVÁ: Interní komunikace pomáhá, aby lidé ve firmě šli stejným směrem
Představte si firmu, která sídlí v malé vesnici v západních Čechách. Firmu, která vznikla ve stodole a dnes má již tři provozovny. Firmu, která za poslední tři roky vyrostla z 200 zaměstnanců na bezmála 400. Firmu, která je plná pracovitých lidí zaměřených na výsledek. Taková firma vážně existuje. Jmenuje se KLAUS Timber a.s. a v čele jejího personálního oddělení stojí již od roku 2013 Jana Jiřincová.
celý článekHledání práce je peklo, říká nemálo uchazečů
Tentokrát jsme se podívali na předsudky v náboru z pohledu uchazečů, kteří se s nimi potkali na vlastní kůži. Naším cílem není jen předložit vám jejich špatné zkušenosti, ale spíše vám ukázat, že předsudky jsou v náboru pořád ještě až příliš „doma“ a že to pro vás může v určitém ohledu být výhoda.
celý článekMÅRTEN RUNOW: Když někoho najímáte, ujistěte se, že to pomůže prosperitě firmy
Koncept PPM vznikl pod taktovkou dvou specialistů na lidi. Jedním spolutvůrcem pojmu PPM je Lucie Spáčilová. Druhým je pak Mårten Runow, mezinárodně uznávaný expert na budování produktivních týmů a zakladatel společnosti Performia International. Pojďme se podívat, co o PPM říká on.
celý článek