KATEŘINA GRYGOVÁ: Zaměstnanci jsou jako moje děti. Snažím se zjistit, co by je naplňovalo

Pokud chcete mít úspěšnou firmu, musíte mít ty správné lidi. To vám opakujeme pořád dokola. Poznat, kdo je jaký a kdo se hodí na jakou pozici, je ale často nelehký úkol. Výrazně vám v tom může pomoci personální audit, díky kterému své lidi opravdu poznáte. Objevit potenciál svých zaměstnanců se rozhodla i Kateřina Grygová, jednatelka ve společnosti BENKO KLIMA s.r.o., která měla jasný cíl – zjistit, jak své zaměstnance dále posunout.


 „Ve firmě jsme vybrali ty nejšikovnější zaměstnance, kterým jsme předali zpětnou vazbu z našich dotazníků osobnostního potenciálu tak, aby se mohli dále posunout. Paní Grygová chtěla zjistit, jak jim pomoct a dále je vzdělávat, aby mohli být ještě úspěšnější,“ říká Marta Machovská, konzultantka Performia, která ve firmě audit vyhodnocovala.

Jak se zaměstnanci k auditu postavili a jaký byl výsledek testování? Na to nám odpověděla samotná paní Grygová, jednatelka ve společnosti BENKO KLIMA s.r.o.

Proč jste se rozhodla pustit do personálního auditu?
Mým cílem bylo zjistit, zda konkrétní náplň práce zaměstnancům vyhovuje, zda jim vyhovuje zaměstnanecký poměr, zda s nimi můžeme dlouhodobě počítat. Chtěla jsem vědět, jak je dále vzdělávat a profesně rozvíjet, jakou další práci pro ně můžeme či nemůžeme výhledově plánovat.

A jaké byly reakce zaměstnanců, když se dozvěděli, že máte audit v plánu?
Zaměstnanci reagovali pozitivně – někteří trošku s obavou, co vyjde najevo, někteří bez obav (ti mladší). Po zhodnocení výsledků vnímám pozitivní reakci – na danou práci se hodí a jsou v ní dobří. Vyšlo také najevo, na čem mohou zapracovat a na co si dát pozor, i to všichni přijali pozitivně.

„Není to jako certifikát o školení, který založíme do složky zaměstnance a odškrtneme si, že absolvoval. K výsledkům testu se po čase vracím, protože každý z nás se vyvíjí a zraje.“
Kateřina Grygová, jednatelka ve společnosti BENKO KLIMA s.r.o.

Jak pracujete s výsledky auditu?
Ráda bych uvedla, že se nejedná o jednorázovou záležitost. Není to jako certifikát o školení, který založíme do složky zaměstnance a odškrtneme si, že absolvoval. K výsledkům testu se po čase vracím, protože každý z nás se vyvíjí a zraje. Stává se, že i po letech se tam dočtu něco „nového“, jelikož se u zaměstnance projeví vlastnosti, které jsme předtím neviděli. Test je ale odhalil již v minulosti a my je nyní vidíme.

Co je podle vás důležité při zhodnocování výsledků auditu vždy udělat?
Od prvního testování se zabýváme otázkami jako: Kdo je jaký člověk? Jaká práce mu vyhovuje? Jaká práce mu nevyhovuje? Zjišťujeme, zda má či nemá výsledky a proč, zda se chce či nechce vzdělávat, zda má rád kontakt s lidmi. Když se něco nepodaří, hledáme příčiny a autory chyb, pátráme po tom, co je vedlo k rozhodnutí, které nebylo správné, a co udělat pro to, aby se příště rozhodli správně. Už se dokonce nebojím rozhodnutí, že občas někdo musí z kola ven. Není to příjemné, ale zatím se vždy stalo to, že se vyčistil vzduch a začalo se více pracovat. Jako by to najednou mělo smysl a posunulo nás to kupředu.

"Snažíme se, aby naši zaměstnanci nechodili do práce jen proto, že potřebují peníze."
Kateřina Grygová, jednatelka ve společnosti BENKO KLIMA s.r.o.

Zmiňovala jste hlavně to, jak důležité je, zda zaměstnance práce baví a naplňuje ho. Je to pro vás velmi důležité?
Samozřejmě, každý musí občas dělat i to, co ho nebaví, ale to k životu patří. Snažíme se, aby naši zaměstnanci nechodili do práce jen proto, že potřebují peníze. Takže, když vidím elektrikáře, jak mu zajiskří oči nad výkresem rozvaděče, který má začít vyrábět a ozve se „Aha!" ve chvíli, kdy pochopí, jak to celé má fungovat a na co to je, sbalí výkres a utrousí: „Na to se těším, to mě baví.", je to pro mě nádhera.

Ve Vaší firmě se sama věnujete i personalistice a výběru lidí. Jak se v téhle roli cítíte?

Jsem vzděláním technik, ne psycholog. Nikdy jsem si nemyslela, že se budu takovými otázkami zabývat. Jsme ale malá firma (20 zaměstnanců) a na své zaměstnance se dívám tak trošku jako na své děti. Snažím se zjistit, co by je bavilo a naplňovalo, a na takovou práci a pozici je (pokud možno) nasměrovat. Protože jen v tom, co nás baví, můžeme být nejlepší.

Znáte potenciál Vašich lidí? 

Poznejte Vaše zaměstnance a zefektivněte chod firmy. 


TOMÁŠ TRČKA: Pro šéfy by měla být zásadní jistota, že mají lidi na správných místech


Přibližně před dvěma lety jsme pomáhali ve společnosti Emco najít toho správného člověka na pozici finančního ředitele. To, že je produktivní, má dobrou motivaci a skvělý osobnostní potenciál tehdy ještě dovršil tím, že byl ochotný dělat telefonický pohovor o víkendu v sedm ráno. Mezi 180 kandidáty jsme vybrali Tomáše Trčku a sami sobě teď gratulujeme. Tento skromný profík je dnes totiž pro společnost Emco důležitým pevným bodem.

celý článek

Najděte správného obchodníka a nespoléhejte přitom na štěstí


Někdy se u klientů setkávám s tím, že je pro ně těžké najít skutečně dobrého obchodníka. Jeho prací je „prodávat“ se a takto k tomu často přistupuje i při samotném pohovoru. Proto může být těžší rozklíčovat, zda dotyčný bude pro firmu přínosem a opravdu bude přinášet nové obchody.

celý článek

Nejdražší chyby při reorganizaci firmy


Současná situace donutila spoustu firem zamyslet se nad tím, zda lze dělat věci lépe a efektivněji v menším počtu zaměstnanců. Některé jsou třeba donuceny propouštět, aby se udržel chod společnosti. Vždy když přichází čas reorganizace či restrukturalizace, vyvstává otázka: Koho si v týmu nechat?

celý článek

Znát potenciál svých lidí? Nezbytné!


Možná více než kdy jindy firmy začínají zkoumat efektivitu jednotlivých členů týmu. Doba si žádá pracovat více a tvrději za stejné nebo dokonce menší peníze. Takto se firmy snaží udržet nad vodou v současné nestandardní situaci. Je to doba, která se více či méně dotkla všech a její dozvuky tu s námi ještě chvíli zřejmě budou.

celý článek