KATEŘINA GRYGOVÁ: Zaměstnanci jsou jako moje děti. Snažím se zjistit, co by je naplňovalo

Pokud chcete mít úspěšnou firmu, musíte mít ty správné lidi. To vám opakujeme pořád dokola. Poznat, kdo je jaký a kdo se hodí na jakou pozici, je ale často nelehký úkol. Výrazně vám v tom může pomoci personální audit, díky kterému své lidi opravdu poznáte. Objevit potenciál svých zaměstnanců se rozhodla i Kateřina Grygová, jednatelka ve společnosti BENKO KLIMA s.r.o., která měla jasný cíl – zjistit, jak své zaměstnance dále posunout.


 „Ve firmě jsme vybrali ty nejšikovnější zaměstnance, kterým jsme předali zpětnou vazbu z našich dotazníků osobnostního potenciálu tak, aby se mohli dále posunout. Paní Grygová chtěla zjistit, jak jim pomoct a dále je vzdělávat, aby mohli být ještě úspěšnější,“ říká Marta Machovská, konzultantka Performia, která ve firmě audit vyhodnocovala.

Jak se zaměstnanci k auditu postavili a jaký byl výsledek testování? Na to nám odpověděla samotná paní Grygová, jednatelka ve společnosti BENKO KLIMA s.r.o.

Proč jste se rozhodla pustit do personálního auditu?
Mým cílem bylo zjistit, zda konkrétní náplň práce zaměstnancům vyhovuje, zda jim vyhovuje zaměstnanecký poměr, zda s nimi můžeme dlouhodobě počítat. Chtěla jsem vědět, jak je dále vzdělávat a profesně rozvíjet, jakou další práci pro ně můžeme či nemůžeme výhledově plánovat.

A jaké byly reakce zaměstnanců, když se dozvěděli, že máte audit v plánu?
Zaměstnanci reagovali pozitivně – někteří trošku s obavou, co vyjde najevo, někteří bez obav (ti mladší). Po zhodnocení výsledků vnímám pozitivní reakci – na danou práci se hodí a jsou v ní dobří. Vyšlo také najevo, na čem mohou zapracovat a na co si dát pozor, i to všichni přijali pozitivně.

„Není to jako certifikát o školení, který založíme do složky zaměstnance a odškrtneme si, že absolvoval. K výsledkům testu se po čase vracím, protože každý z nás se vyvíjí a zraje.“
Kateřina Grygová, jednatelka ve společnosti BENKO KLIMA s.r.o.

Jak pracujete s výsledky auditu?
Ráda bych uvedla, že se nejedná o jednorázovou záležitost. Není to jako certifikát o školení, který založíme do složky zaměstnance a odškrtneme si, že absolvoval. K výsledkům testu se po čase vracím, protože každý z nás se vyvíjí a zraje. Stává se, že i po letech se tam dočtu něco „nového“, jelikož se u zaměstnance projeví vlastnosti, které jsme předtím neviděli. Test je ale odhalil již v minulosti a my je nyní vidíme.

Co je podle vás důležité při zhodnocování výsledků auditu vždy udělat?
Od prvního testování se zabýváme otázkami jako: Kdo je jaký člověk? Jaká práce mu vyhovuje? Jaká práce mu nevyhovuje? Zjišťujeme, zda má či nemá výsledky a proč, zda se chce či nechce vzdělávat, zda má rád kontakt s lidmi. Když se něco nepodaří, hledáme příčiny a autory chyb, pátráme po tom, co je vedlo k rozhodnutí, které nebylo správné, a co udělat pro to, aby se příště rozhodli správně. Už se dokonce nebojím rozhodnutí, že občas někdo musí z kola ven. Není to příjemné, ale zatím se vždy stalo to, že se vyčistil vzduch a začalo se více pracovat. Jako by to najednou mělo smysl a posunulo nás to kupředu.

"Snažíme se, aby naši zaměstnanci nechodili do práce jen proto, že potřebují peníze."
Kateřina Grygová, jednatelka ve společnosti BENKO KLIMA s.r.o.

Zmiňovala jste hlavně to, jak důležité je, zda zaměstnance práce baví a naplňuje ho. Je to pro vás velmi důležité?
Samozřejmě, každý musí občas dělat i to, co ho nebaví, ale to k životu patří. Snažíme se, aby naši zaměstnanci nechodili do práce jen proto, že potřebují peníze. Takže, když vidím elektrikáře, jak mu zajiskří oči nad výkresem rozvaděče, který má začít vyrábět a ozve se „Aha!" ve chvíli, kdy pochopí, jak to celé má fungovat a na co to je, sbalí výkres a utrousí: „Na to se těším, to mě baví.", je to pro mě nádhera.

Ve Vaší firmě se sama věnujete i personalistice a výběru lidí. Jak se v téhle roli cítíte?

Jsem vzděláním technik, ne psycholog. Nikdy jsem si nemyslela, že se budu takovými otázkami zabývat. Jsme ale malá firma (20 zaměstnanců) a na své zaměstnance se dívám tak trošku jako na své děti. Snažím se zjistit, co by je bavilo a naplňovalo, a na takovou práci a pozici je (pokud možno) nasměrovat. Protože jen v tom, co nás baví, můžeme být nejlepší.

Znáte potenciál Vašich lidí? 

Poznejte Vaše zaměstnance a zefektivněte chod firmy. 


Z PRAXE: Jak může změna inzerce vylepšit nábor?


„Požadujeme/nabízíme“ už v inzerátech na obsazované pozice dávno patří do starého železa, dá-li se to tak říct. Inzerce může vypadat úplně jinak a při jejím šíření jsou nejúspěšnější ti, kdo neztrácejí kreativitu. Podívali jsme se na to s těmi, kdo před nějakou dobou svůj přístup k inzerování volných pozic ve firmě změnili. Co jim to přineslo a co je podle nich to nejzásadnější? To se dozvíte v jejich odpovědích na následující otázky.

celý článek

Když nemáte dobře motivované lidi, žádné benefity to nezachrání


Práce se pořád ještě z velké části bez lidí prostě neudělá, a tak je tu jeden nástroj, který vám jako manažerovi může výrazně pomoci, když víte, jak s ním zacházet – motivace. I proto jsem pro vás vytáhli z našich nejčtenějších článků o motivaci to nejpodstatnější. Věříme, že vám to bude k užitku.

celý článek

Úzké propojení HR a vedení je pro úspěch zásadní, shodují se ředitelé českých firem


I když se koncept PPM jeví jako nový a moderní, neznamená to, že už jej v některých firmách přirozeně nepoužívají. Právě takové firmy jsme pro vás našli a já jsem zvědavá, jak to máte v porovnání s nimi vy. Jsou tam podobné znaky? Pak vám gratuluji! Máte na čem pracovat? To je normální, vždy je co zlepšovat.

celý článek

Flexibilita je téma dneška! Rozhodovat bude, jestli se s ní správně vypořádáme


Home office, sdílená pracovní místa, měnící se pracovní doba nebo práce ze zahraničí. To jsou témata současného světa byznysu, která se skloňují až příliš často na to, abychom je mohli ignorovat. A všechna kladou na firmy stejný nárok – flexibilitu. Proto jsme se podívali do dvou českých firem, abychom viděli, jak se s ní vypořádávají. V obou případech jde evidentně o úspěšný model plný inspirace.

celý článek