KAVALIERGLASS: Může firma s 1500 zaměstnanci udržet rodinnou atmosféru?
Před více než 180 lety na místě dění nebylo nic. Pouze prázdné louky a v dáli se kroutila řeka Sázava. Jak plynul čas, změnil se nejen pohled na okolí, ale také střed města Sázava. Kolem firmy KAVALIERGLASS vzniklo město a společnost se dostala do středu celého města a navázala na českou sklářskou tradici v Česku.
Pojem „české sklo“ zná skoro každý, patří totiž k tomu nejkvalitnějšímu, co naše země vyprodukovala, a co si získalo celosvětový věhlas. K tomu přispěl i František Kavalír, který v roce 1837 založil sklárnu KAVALIERGLASS. Ta je nyní výjimečná díky produkci borosilikátového skla, tedy velmi odolného, tvrdého skla, které lidé znají pod značkou SIMAX.
Za ty roky se z malého domečku, kde František Kavalír začínal, stala velká budova, která pojímá 1500 zaměstnanců. Jedním z nich se stal i Michal Kabelka, dnes vedoucí lidských zdrojů.
Prázdné fráze vám lidé „nezbaští“
Ukočírovat takové množství zaměstnanců není snadné. Každý má vlastní osobnost, vlastní názor, představy i problémy. Jak s takovým počtem lidí pracovat, aby byli spokojení a zároveň odváděli dobrou práci? KAVALIERGLASS přišla s jasným konceptem – ctí otevřené myšlení, spolupráci a komunikaci, respekt a osobní rozvoj. Ano, někomu se může zdát, že se jedná o klišé, které používá mnoho firem. „Teď budeme nově vypouštět do firmy desatero zaměstnance, které jednoduchou formou obrázků a textu ukazuje, co my od zaměstnanců vyžadujeme, a zároveň to, co jsme jim schopni nabídnout. Je to takové hmotnější uchopení těch hodnot tak, aby nezůstalo jen u prázdných frází,“ řekl k tomu Michal Kabelka, vedoucí personálního úseku a dokazuje, že o klišé v tomto případě určitě nejde.
Jak se ale říká, nikomu se problémy nevyhýbají a v takovém množství lidí to ani není možné. Někdy se můžeme dostat do nelehké situace, která je stresová a která může ovlivnit pohodu ve firmě. Vedoucí pracovník ale nemá možnost jen tak selhat, má zodpovědnost za lidi. Jak Michal Kabelka říká, důležitá je komunikace se zaměstnanci.
Nelze jen tak vydat rozkaz a věřit, že lidi udělají přesně to, co po nich chcete. „Já jim prostě řeknu, proč se to má dělat, proč to dává smysl. To „proč“ je vždy důležité, pokud se za „proč“ skrývá pouze „protože to říkám“, lidi na svou stranu nedostanete,“ zdůrazňuje.
Na našich stránkách si můžete přečíst celý rozhovor s Michalem Kabelkou, který v KAVALIERGLASS pracuje jako vedoucí lidských zdrojů.
Jak si udržuje psychickou odolnost? A jak zlepšuje zaměstnancům náladu?
To se dozvíte zde.
Imunita zaměstnance jako důležitý faktor úspěchu
Tuto pohodu ale doprovází další faktor, a tím je dobrá imunita zaměstnance. Abychom mohli naplno fungovat, neměli pracovní problémy, nezabývali jsme se zbytečnostmi, musíme mít dobrou odolnost a vybudovanou jakousi imunitu. Tu šéf, majitel nebo manažer musí budovat nejen u sebe, ale také v tom pomoci svému okolí. „Já posiluji imunitu zaměstnanců tím, že předávám pozitivní energii. Řeknu: „Problém? Super pojďme ho vyřešit." Když tohle naučím vedoucí a mistry, pak to začne fungovat,“ vysvětluje Michal Kabelka. Nesmí se ale jednat o přetvářku. Jak sám Kabelka přiznává, v KAVALIERGLASS tento přístup funguje, protože je opravdový. Tento návod můžete předat, pouze pokud s ním souzníte a sami podle tohoto přístupu žijete.
Poznat na pohovoru, zda člověk bude imunní vůči stresu, zda bude mít pozitivní přístup, není snadné. Někteří mají nasazenou sociální masku, kterou není snadné strhnout. Na to je třeba nástroj, který vám pomůže. „Jsem za Performia testy strašně rád. Velmi mi to zjednodušuje nábor. Díky těmto nástrojům od Performie jsem do firmy schopen efektivně najít opravdu šikovné lidi,“ říká Kabelka. Při množství zaměstnanců, která KAVALIERGLASS zaměstnává, by bylo zcela nemožné, vybrat ty správné. A zároveň dodává: „Pořád se ještě učím, že na světě jsou i lidé, kteří umí lhát do očí. Tak trochu sundávám růžové brýle.“
Práce s lidmi je různorodá, každý z nás je jiný, a tak i výběr zaměstnance může být náročný a může personalistovi zamotat hlavu. Najít člověka, který se vám při prvním problému nezhroutí, je oříšek, který bez pomoci může být nereálný. Naštěstí žijeme v pokrokové době, kdy máme technologické vychytávky, které nám s tím pomohou. A ty mohou být k nezaplacení.
Zdroj fotografií: archiv KAVALIERGLASS a Michala Kabelky
Chcete i vy mít tým plný produktivních lidí?
Přihlaste se na seminář Jak vytvořit a udržet skvělý tým.
Další články
DANIEL TOVTH: Když nechápete potenciál svých lidí, nemůžete jim pomoct být lepší
Zavřete oči a představte si úřad, ve kterém pracují lidé, co se rádi vzdělávají a neustále se pídí po tom, jak věci zlepšit. Úřad, jehož zaměstnanci si vzájemně pomáhají a pracují na vlastním potenciálu. Máte? Otevřete oči a přečtěte si rozhovor se skutečným člověkem, který přesně na takovém místě zastává funkci vedoucího odboru kanceláře ředitelky úřadu. Je to Daniel Tovth z Krajského úřadu Karlovarského kraje.
celý článekTéměř 200 kandidátů na brigádnickou pozici za 14 dní? Bez Performie jsem si to neuměla představit, říká ředitelka MushGO
Společnost MushGO je prodejcem vybavení pro psy a psí sporty se zaměřením na mushing (běh a jízda na koloběžce, do níž je zapojen i čtyřnohý kamarád). Má 6 zaměstnanců a v jednu chvíli potřebovali přijmout nejméně 6 brigádníků na podporu prodeje. Zdálo se jim to nemožné, ale nakonec se nám to společně vydařilo za 4 týdny a inzerce nás navíc stála necelou pětistovku.
celý článekOLDŘICH A MARCELA BEZCHLEBOVI: Rozloučit se s brzdiči je psychicky náročné, ale nutné
Z receptů ve starých kuchařských knihách vytvořili skvělé produkty a založili rodinnou konzervárnu Via Delicia v Zábřehu na Moravě. Oba jsou srdcaři, kteří svou práci milují. O to horší bylo období, kdy se museli rozloučit s neproduktivními zaměstnanci a s těmi, kdo firmu záměrně brzdili. Jak náročné to bylo a jak takovou situaci zvládnout? O tom jsem si povídala s manželi Oldřichem a Marcelou Bezchlebovými, ředitelem a ekonomkou rodinné firmy Via Delicia.
celý článek6 věcí, které by měl manažer o svých lidech vědět
Když jste šéf a vedete lidi, máte dvě možnosti, jak k vedení přistoupit. Buď budete souhlasit s tím, že lidé jsou komplikovaní a vést je, že je těžká a nevděčná práce, nebo se rozhodnete lidem lépe porozumět, aby bylo společné fungování pro vás i pro ně snazší a třeba vám přinášelo i radost. Pokud jste se rozhodli pro druhou variantu, najdete tu pár základních věcí, které byste měli o svých lidech vědět, a zdroje, kde se můžete případně dozvědět ještě víc.
celý článek