KAVALIERGLASS: Může firma s 1500 zaměstnanci udržet rodinnou atmosféru?

Před více než 180 lety na místě dění nebylo nic. Pouze prázdné louky a v dáli se kroutila řeka Sázava. Jak plynul čas, změnil se nejen pohled na okolí, ale také střed města Sázava. Kolem firmy KAVALIERGLASS vzniklo město a společnost se dostala do středu celého města a navázala na českou sklářskou tradici v Česku.  


Pojem „české sklo“ zná skoro každý, patří totiž k tomu nejkvalitnějšímu, co naše země vyprodukovala, a co si získalo celosvětový věhlas. K tomu přispěl i František Kavalír, který v roce 1837 založil sklárnu KAVALIERGLASS. Ta je nyní výjimečná díky produkci borosilikátového skla, tedy velmi odolného, tvrdého skla, které lidé znají pod značkou SIMAX.

Za ty roky se z malého domečku, kde František Kavalír začínal, stala velká budova, která pojímá 1500 zaměstnanců. Jedním z nich se stal i Michal Kabelka, dnes vedoucí lidských zdrojů.

Pohled z nebe na společnost KAVALIERGLASS 

Základy továrny vznikly před 180 lety na zelené louce a je vidět, že vše ostatní v Sázavě vyrostlo okolo ní

 

Prázdné fráze vám lidé „nezbaští“

Ukočírovat takové množství zaměstnanců není snadné. Každý má vlastní osobnost, vlastní názor, představy i problémy. Jak s takovým počtem lidí pracovat, aby byli spokojení a zároveň odváděli dobrou práci? KAVALIERGLASS přišla s jasným konceptem – ctí otevřené myšlení, spolupráci a komunikaci, respekt a osobní rozvoj. Ano, někomu se může zdát, že se jedná o klišé, které používá mnoho firem. „Teď budeme nově vypouštět do firmy desatero zaměstnance, které jednoduchou formou obrázků a textu ukazuje, co my od zaměstnanců vyžadujeme, a zároveň to, co jsme jim schopni nabídnout. Je to takové hmotnější uchopení těch hodnot tak, aby nezůstalo jen u prázdných frází,“ řekl k tomu Michal Kabelka, vedoucí personálního úseku a dokazuje, že o klišé v tomto případě určitě nejde.

Jak se ale říká, nikomu se problémy nevyhýbají a v takovém množství lidí to ani není možné. Někdy se můžeme dostat do nelehké situace, která je stresová a která může ovlivnit pohodu ve firmě. Vedoucí pracovník ale nemá možnost jen tak selhat, má zodpovědnost za lidi. Jak Michal Kabelka říká, důležitá je komunikace se zaměstnanci.

Nelze jen tak vydat rozkaz a věřit, že lidi udělají přesně to, co po nich chcete. „Já jim prostě řeknu, proč se to má dělat, proč to dává smysl. To „proč“ je vždy důležité, pokud se za „proč“ skrývá pouze „protože to říkám“, lidi na svou stranu nedostanete,“ zdůrazňuje.


Na našich stránkách si můžete přečíst celý rozhovor s Michalem Kabelkou, který v KAVALIERGLASS pracuje jako vedoucí lidských zdrojů. 

Jak si udržuje psychickou odolnost? A jak zlepšuje zaměstnancům náladu? 

To se dozvíte zde


Imunita zaměstnance jako důležitý faktor úspěchu

Tuto pohodu ale doprovází další faktor, a tím je dobrá imunita zaměstnance. Abychom mohli naplno fungovat, neměli pracovní problémy, nezabývali jsme se zbytečnostmi, musíme mít dobrou odolnost a vybudovanou jakousi imunitu. Tu šéf, majitel nebo manažer musí budovat nejen u sebe, ale také v tom pomoci svému okolí. „Já posiluji imunitu zaměstnanců tím, že předávám pozitivní energii. Řeknu: „Problém? Super pojďme ho vyřešit." Když tohle naučím vedoucí a mistry, pak to začne fungovat,“ vysvětluje Michal Kabelka. Nesmí se ale jednat o přetvářku. Jak sám Kabelka přiznává, v KAVALIERGLASS tento přístup funguje, protože je opravdový. Tento návod můžete předat, pouze pokud s ním souzníte a sami podle tohoto přístupu žijete.

Poznat na pohovoru, zda člověk bude imunní vůči stresu, zda bude mít pozitivní přístup, není snadné. Někteří mají nasazenou sociální masku, kterou není snadné strhnout. Na to je třeba nástroj, který vám pomůže. „Jsem za Performia testy strašně rád. Velmi mi to zjednodušuje nábor. Díky těmto nástrojům od Performie jsem do firmy schopen efektivně najít opravdu šikovné lidi,“ říká Kabelka. Při množství zaměstnanců, která KAVALIERGLASS zaměstnává, by bylo zcela nemožné, vybrat ty správné. A zároveň dodává: „Pořád se ještě učím, že na světě jsou i lidé, kteří umí lhát do očí. Tak trochu sundávám růžové brýle.“

Práce s lidmi je různorodá, každý z nás je jiný, a tak i výběr zaměstnance může být náročný a může personalistovi zamotat hlavu. Najít člověka, který se vám při prvním problému nezhroutí, je oříšek, který bez pomoci může být nereálný. Naštěstí žijeme v pokrokové době, kdy máme technologické vychytávky, které nám s tím pomohou. A ty mohou být k nezaplacení.

Zdroj fotografií: archiv KAVALIERGLASS a Michala Kabelky

Chcete i vy mít tým plný produktivních lidí? 


Přihlaste se na seminář Jak vytvořit a udržet skvělý tým.


Co nám o našich lidech řekla doba home officová?


To, že nám doba pandemická v mnohém otevřela oči, je zřejmé. V oblasti výkonnosti a loajality zaměstnanců zažívalo mnoho firem doslova očistec. O to bolestivější procitnutí to bylo, když to přišlo do zcela idylické doby, kdy panoval všeobecný blahobyt. Zaměstnanci si mohli práci vybírat a zaměstnavatelé si často ani nevšimli, že platí za nedokonalou, nedokončenou nebo pomalou práci. Poučili jsme se? A na co bychom si nově měli dát pozor?

celý článek

5 tipů pro hladkou spolupráci HR a vedoucího při náboru


Jak by mělo personální oddělení komunikovat s vedoucími, když vybírá nové zaměstnance do jejich týmu? Máme pro vás 5 tipů.

celý článek

Víte, kdo brzdí vaši firmu?


Brzdič, skrytý nepřítel, had, travič studní – to všechno jsou výrazy (a zazněly i peprnější), které popisují člověka, který rozkládá firmu zevnitř. Bývá těžké ho objevit, protože se dokáže umně skrýt. Čím vyšší IQ má, tím lépe umí všechno kolem sebe zkomplikovat. Těžko se tak rozplétá klubko zmatených informací, které se po firmě šíří. Jak někoho takového rozpoznat a nesplést si ho s někým, kdo prostě jen občas nemá svůj den?

celý článek

Nábor v krizi? Změňte přístup ke kandidátům


Ať už potřebujete doplnit tým o jednoho schopného člověka, nebo se pouštíte do rozsáhlého najímání, vždy potřebujete být efektivní a úspěšní. Nikdo patrně nestojí o dlouhé a drahé výběrové řízení, dlouhé a drahé zaškolování, dlouhé a drahé propouštění, aby později začal znovu od nuly. Změnila současná doba nějak charakteristiku uchazečů? A jak být dnes maximálně efektivní a úspěšný v oblasti náboru?

celý článek