KAVALIERGLASS: Může firma s 1500 zaměstnanci udržet rodinnou atmosféru?

Před více než 180 lety na místě dění nebylo nic. Pouze prázdné louky a v dáli se kroutila řeka Sázava. Jak plynul čas, změnil se nejen pohled na okolí, ale také střed města Sázava. Kolem firmy KAVALIERGLASS vzniklo město a společnost se dostala do středu celého města a navázala na českou sklářskou tradici v Česku.  


Pojem „české sklo“ zná skoro každý, patří totiž k tomu nejkvalitnějšímu, co naše země vyprodukovala, a co si získalo celosvětový věhlas. K tomu přispěl i František Kavalír, který v roce 1837 založil sklárnu KAVALIERGLASS. Ta je nyní výjimečná díky produkci borosilikátového skla, tedy velmi odolného, tvrdého skla, které lidé znají pod značkou SIMAX.

Za ty roky se z malého domečku, kde František Kavalír začínal, stala velká budova, která pojímá 1500 zaměstnanců. Jedním z nich se stal i Michal Kabelka, dnes vedoucí lidských zdrojů.

Pohled z nebe na společnost KAVALIERGLASS 

Základy továrny vznikly před 180 lety na zelené louce a je vidět, že vše ostatní v Sázavě vyrostlo okolo ní

 

Prázdné fráze vám lidé „nezbaští“

Ukočírovat takové množství zaměstnanců není snadné. Každý má vlastní osobnost, vlastní názor, představy i problémy. Jak s takovým počtem lidí pracovat, aby byli spokojení a zároveň odváděli dobrou práci? KAVALIERGLASS přišla s jasným konceptem – ctí otevřené myšlení, spolupráci a komunikaci, respekt a osobní rozvoj. Ano, někomu se může zdát, že se jedná o klišé, které používá mnoho firem. „Teď budeme nově vypouštět do firmy desatero zaměstnance, které jednoduchou formou obrázků a textu ukazuje, co my od zaměstnanců vyžadujeme, a zároveň to, co jsme jim schopni nabídnout. Je to takové hmotnější uchopení těch hodnot tak, aby nezůstalo jen u prázdných frází,“ řekl k tomu Michal Kabelka, vedoucí personálního úseku a dokazuje, že o klišé v tomto případě určitě nejde.

Jak se ale říká, nikomu se problémy nevyhýbají a v takovém množství lidí to ani není možné. Někdy se můžeme dostat do nelehké situace, která je stresová a která může ovlivnit pohodu ve firmě. Vedoucí pracovník ale nemá možnost jen tak selhat, má zodpovědnost za lidi. Jak Michal Kabelka říká, důležitá je komunikace se zaměstnanci.

Nelze jen tak vydat rozkaz a věřit, že lidi udělají přesně to, co po nich chcete. „Já jim prostě řeknu, proč se to má dělat, proč to dává smysl. To „proč“ je vždy důležité, pokud se za „proč“ skrývá pouze „protože to říkám“, lidi na svou stranu nedostanete,“ zdůrazňuje.


Na našich stránkách si můžete přečíst celý rozhovor s Michalem Kabelkou, který v KAVALIERGLASS pracuje jako vedoucí lidských zdrojů. 

Jak si udržuje psychickou odolnost? A jak zlepšuje zaměstnancům náladu? 

To se dozvíte zde


Imunita zaměstnance jako důležitý faktor úspěchu

Tuto pohodu ale doprovází další faktor, a tím je dobrá imunita zaměstnance. Abychom mohli naplno fungovat, neměli pracovní problémy, nezabývali jsme se zbytečnostmi, musíme mít dobrou odolnost a vybudovanou jakousi imunitu. Tu šéf, majitel nebo manažer musí budovat nejen u sebe, ale také v tom pomoci svému okolí. „Já posiluji imunitu zaměstnanců tím, že předávám pozitivní energii. Řeknu: „Problém? Super pojďme ho vyřešit." Když tohle naučím vedoucí a mistry, pak to začne fungovat,“ vysvětluje Michal Kabelka. Nesmí se ale jednat o přetvářku. Jak sám Kabelka přiznává, v KAVALIERGLASS tento přístup funguje, protože je opravdový. Tento návod můžete předat, pouze pokud s ním souzníte a sami podle tohoto přístupu žijete.

Poznat na pohovoru, zda člověk bude imunní vůči stresu, zda bude mít pozitivní přístup, není snadné. Někteří mají nasazenou sociální masku, kterou není snadné strhnout. Na to je třeba nástroj, který vám pomůže. „Jsem za Performia testy strašně rád. Velmi mi to zjednodušuje nábor. Díky těmto nástrojům od Performie jsem do firmy schopen efektivně najít opravdu šikovné lidi,“ říká Kabelka. Při množství zaměstnanců, která KAVALIERGLASS zaměstnává, by bylo zcela nemožné, vybrat ty správné. A zároveň dodává: „Pořád se ještě učím, že na světě jsou i lidé, kteří umí lhát do očí. Tak trochu sundávám růžové brýle.“

Práce s lidmi je různorodá, každý z nás je jiný, a tak i výběr zaměstnance může být náročný a může personalistovi zamotat hlavu. Najít člověka, který se vám při prvním problému nezhroutí, je oříšek, který bez pomoci může být nereálný. Naštěstí žijeme v pokrokové době, kdy máme technologické vychytávky, které nám s tím pomohou. A ty mohou být k nezaplacení.

Zdroj fotografií: archiv KAVALIERGLASS a Michala Kabelky

Chcete i vy mít tým plný produktivních lidí? 


Přihlaste se na seminář Jak vytvořit a udržet skvělý tým.


KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem


Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.

celý článek

Z PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti


Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?

celý článek

Jak ztratit kandidáta v deseti krocích


Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.

celý článek

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek