MICHAL KABELKA: Chceš být odolnější? Dostaň se do průšvihu a vytáhni se z něj

Když je řeč o odolnosti, nemohli jsme si k rozhovoru vybrat mezi našimi klienty nikoho lepšího. Michal Kabelka, dnes vedoucí lidských zdrojů ve společnosti KAVALIERGLASS, a.s., byl úspěšný podnikatel, který si prošel nemalými potížemi a rozhodl se je přetavit ve svou vlastní imunitu. Dnes své zkušenosti s věčně dobrou náladou předává jako běžný zaměstnanec, který pro velkou výrobní firmu doslova dýchá.

Živě se s Michalem Kabelkou můžete potkat 15. června 2021 na konferenci Moderní tredy v HR.

Rozhovor vyšel v DOBRODRUŽSTVÍ PERSONALISTIKY v únoru 2021.


Už v názvu vaší firmy KAVALIERGLASS je slyšet to slovo „sklo“. Umíte popsat, co ale vlastně všechno se sklem děláte a kde se s vašimi produkty můžeme setkat?
Jsme jedna z největších skláren na světě. Výjimeční jsme tím, že máme borosilikátové sklo, tedy velmi odolné, tvrdé sklo, někteří ho znají pod značkou SIMAX. Najdete ho mimo jiné v domácích potřebách, aktuálně třeba v prodejnách IKEA po celém světě. Mimo to děláme také průmyslové, laboratorní i technické sklo a více než 90 % výroby putuje do zahraničí.

Dočetla jsem se, že firma má již 180letou tradici. Jak si mám tak dlouhou tradici představit?
První huť skláren a dnešní základy továrny vznikly před více než 180 lety v podstatě na zelené louce a do dnes můžete vidět, že vše ostatní v Sázavě vyrostlo okolo ní. Kromě toho ve výrobě najdete desítky let staré, velmi kvalitní sklářské formy a téměř z každé místní rodiny u nás pracuje alespoň jeden člen.

"Hodnoty jsou moc hezké, ale já jdu hlavně po tom, jak se projevují. Třeba respekt vůči zaměstnancům pro mě znamená otevřenou diskuzi."

Ve čtyřech závodech máte dohromady 1 500 zaměstnanců a hlásáte, že mezi vaše hodnoty patří třeba otevřené myšlení, spolupráce a komunikace, respekt či osobní rozvoj. Jak je vůbec možné takové hodnoty přenést do praxe v takovém počtu lidí?
To jste trefila „hřebíček na hlavičku“. Tyto hodnoty jsou klasické fráze, u kterých si každý řekne: „Jasně, kdo by nerespektoval zaměstnance, kdo by nechtěl mít otevřené myšlení?“. Já momentálně intenzivně pracuji na tom, aby byly i pravdivé. Teď budeme nově vypouštět do firmy desatero zaměstnance, které jednoduchou formou obrázků a textu ukazuje, co my od zaměstnanců vyžadujeme, a zároveň to, co jsme jim schopni nabídnout. Je to takové hmotnější uchopení těch hodnot tak, aby nezůstalo jen u prázdných frází. Připravuji na to kampaň, která poběží tři měsíce a v rámci které budeme každý týden sdílet a po celé firmě vyvěšovat jednu hodnotu z desatera.

Například?
„Sdílej to pozitivní. Negativní se snaž změnit.“

Z toho, co říkáte, je vidět, že jste spíše muž činu, že vás zajímají spíše výsledky než slova. Je to tak
Přesně tak! Hodnoty jsou moc hezké, ale já jdu hlavně po tom, jak se projevují. Třeba respekt vůči zaměstnancům pro mě znamená otevřenou diskuzi. Aby tohle celé ve firmě fungovalo, je mimo to nutné pracovat i s vedoucími, a to je něco, o co se tu dnes snažím. Chci, aby uměli komunikovat, uměli sdílet, nebáli se zeptat a mohli to tak celé posouvat na své lidi.

Základy továrny vznikly před 180 lety na zelené louce a je vidět, že vše ostatní v Sázavě vyrostlo okolo ní

Pohled z nebe na společnost KAVALIERGLASS 

Co bylo doposud na vaší současné pozici to nejtěžší, čemu jste musel čelit a jak jste to vyřešil?
To asi neumím říct. Kdykoli se něco nepodaří, beru to jako prostor pro posun. Teď tu třeba nastavujeme nový adaptační proces nováčků, který by normálně asi nebylo snadné mezi lidi prosadit. Ale oni na to vlastně čekali, takže to nakonec bylo v podstatě snadné.

Jak to děláte?
Já jim prostě řeknu, proč se to má dělat, proč to dává smysl. Osobně nemám problém řešit nepříjemné záležitosti i běžného, řadového dělníka a tím často dostanu lidi na svou stranu. To „proč“ je vždy hrozně důležité. Pokud se za „proč“ skrývá pouze „protože to říkám“, lidi na svou stranu nedostanete.

Když se řekne „imunita zaměstnance“, co si pod tím představíte?
Odolnost zaměstnanců spatřuji i v tom, že jsou schopní v tom počtu lidí snášet někdy nespravedlivě rozdělenou pozornost šéfů. To, že si řeknou: „I když je můj mistr větší kámoš s někým jiným, i tak do práce chodím a chci ji dělat.“


Společnost KAVALIERGLASS je evropským výrobcem borosilikátového skla, který má již 180 letou tradici. Nabízí velmi široký sortiment varného skla pro domácnost, průmyslového, laboratorního a technického skla a mnoho dalšího. Jejich výrobky můžete najít pod značkami Simax® a Kavalier®, nabízí ale i řešení na míru pod značkou zákazníka. 


Vedoucí pracovníci bývají často velmi odolní a silní, ale je podle vás vůbec možné, aby naučili i své podřízené jisté odolnosti vůči stresu, schopnosti zvládat nelehké situace a zodpovědnosti? Je nějaký recept, jak vy sám posilujete imunitu vašich lidí?
Možné to určitě je. Já to předávám pozitivní energií. Řeknu: „Problém? Super, pojďme ho vyřešit!“ Když tohle naučím vedoucí a mistry, pak to začne fungovat. Na tento rok chystám online akademii, které říkám „řidičák pro vedoucího“, ve které se budou učit vše od základů, jako je třeba komunikace, až po formální techniky a dovednosti.

Pokud ale tu myšlenku nebudete vy sama ze své pozice dodržovat a budete chodit do práce unavená, nemůžete tu pozitivní energii ani hodnoty dál přenést. Takže návod na to, jak to předat, je sám to žít. U mě třeba lidé ví, že mi můžou kdykoli zavolat, kdykoli za mnou přijít nebo požádat o radu, a projevuje se to například tím, že se na svůj tým mohu spolehnout, že v tom prostě nejedu sám. Nesnažím se jít cestou „já, já, já“, najdu si spolupracovníky a pak tu kárku tlačíme spolu. Zastávám názor, že každý vedoucí pracovník má takové podřízené, jaké si zaslouží. A můj styl vedení asi funguje.

Mně se někdy stává, že když pořád držím pozitivní přístup k věci, občas to lidem kolem mě připadá nereálné. Máte to stejně?
Uvědomuji si, že ta pozitivita může pro někoho být zvláštní a někdo si řekne: „Ježíš, co je to za magora?!“ Já na začátku tu svou energii trochu krotím a jdu po faktické stránce věci. Shrnu, jaký je problém, a ukážu, jaké by mohl mít řešení. Nesnažím se tedy za každou cenu být emočně vysoko a řešit všechny problémy ostatních.

„Osobně nemám problém řešit nepříjemné záležitosti i běžného, řadového dělníka a tím často dostanu lidi na svou stranu.“

Protože jste do firmy přišel přes námi vedené výběrové řízení na pozici personálního manažera, tak o vás vím, že jste v minulosti čelil nemalým problémům a velmi dobře jste je zvládl. Co to bylo?
Měl jsem sportovní halu a někdo mi ji prostě zapálil. Jeden den jsem byl podnikatel a druhý den jsem měl desítky milionů v popelu. Mimo to jsem ještě zjistil, že mě okrádali společníci. Celé je to v tuto chvíli u soudu a já už se na to momentálně dívám zpovzdálí. Věděl jsem, kdo to udělal a co se stalo, a uvědomil jsem si, že se musím rozhodnout. Buď půjdu do boje s nespravedlností a budu se snažit změnit možná nezměnitelné, nebo se budu dívat na to, co chci do budoucna. A je vám asi jasné, jak jsem se rozhodl.

Byla to obrovská škola, takový menší Harvard s velmi drahým školným, ale díky tomu jsem tam, kde teď jsem. To, co jsem si z mých podnikatelských let odnesl, je ponaučení, že „všechno zlé je pro něco dobré“. To se snažím v současné době předávat svým lidem, protože to pro mě není prázdná fráze. Beru si teď na sebe i těžké věci, do kterých se ostatním nechce, a vlastně mě to vnitřně nabíjí.

Nedávno mi volala jedna mistrová, že má hrozný problém. Po pár minutách jsme končili rozhovor s tím, že je problém vyřešen. To jsou ty situace, které mi dobíjí baterky a zároveň ostatním ukazuji, že to jde!

Uměl byste říct, kde vzít odvahu se náročným věcem postavit?
To jsou dlouhodobé zkušenosti. To se bohužel naučit nedá. Kdyby to měl být nějaký recept, zněl by asi takto: „Dostaň se do průšvihu a vytáhni se z něj!“ Protože to člověku imunitu určitě dodá. Ale je to trochu divná rada, že?

„To, co jsem si z mých podnikatelských let odnesl, je ponaučení, že „všechno zlé je pro něco dobré“. To se snažím v současné době předávat svým lidem, protože to pro mě není prázdná fráze.“

Pomáhají vám dotazníky a testy osobnostního potenciálu (U-testy) od Performie, které využíváte jako vyškolený klient s neomezeným přístupem?
Jsem za ně strašně rád, velmi mi to zjednodušuje nábor. Nedávno jsem například hledal nového člena vedení. Měl jsem skvělý pocit, když jsem dokázal z padesáti lidí vybrat tři, kteří se řediteli všichni opravdu líbili. Díky těmto nástrojům od Performie jsem do firmy schopen efektivně najít opravdu šikovné lidi. A dnes s dotazníky postupně seznamuji jednotlivé vedoucí, kterým to pomáhá pracovat se svými lidmi a jejich potenciálem.

Kdybyste měl dát jednu jedinou radu někomu, kdo čelí náročné situaci, jak by zněla?
Neboj se toho a zkus to! Když spadneš, získáš jedinečnou příležitost naučit se vstát.

Je něco, co se ohledně lidí i vy stále učíte?
Jsem a priori nastavený tak, že lidé kolem mě jsou dobří. Pořád se ještě učím, že na světě jsou i lidé, kteří umí lhát do očí. Tak trochu sundávám růžové brýle.


 

PROFIL: MICHAL KABELKA

Na Fakultě tělesné výchovy a sportu na Univerzitě Karlově vystudoval obor Management sportu. Od vysoké školy v oblasti sportu a služeb podnikal a současná pozice je jeho prvním zaměstnáním. Ač se skok ze sportu k personalistice může na první pohled zdát zvláštní, byla personalistika podle jeho slov jasná volba. Po celou dobu podnikání totiž pracoval s lidmi a i všechny jeho brigády při škole směřovaly do vzdělávání a osobnostního rozvoje.

V listopadu 2019 nastoupil po výběrovém řízení v režii Performie do společnosti KAVALIERGLASS na nově vzniklou pozici vedoucího personálního odboru.

Za svůj největší životní úspěch považuje to, že má skvělou rodinu, a to, že se dostal na pozici vedoucího lidských zdrojů v takto velké společnosti a vede si na ní dobře. Na své práci miluje velký prostor pro seberealizaci a důvěru od vedení a dnes už si ani neumí představit, že by dělal něco jiného.

Svůj volný čas věnuje malé dceři a rodině a kromě toho miluje sporty (lyžování, plavání, fotbal).

Foto: archiv společnosti KAVALIERGLASS a Michala Kabelky

Chcete mít ve svém týmu stejně produktivní a úspěšné zaměstnance?


Přihlaste se na náš klíčový seminář "Jak vytvořit a udržet skvělý tým". 


O autorovi článku

Barbora Hartmannová

Bára je kreativec v pravém slova smyslu a s nadšením se vrhá do nových nápadů. Zároveň má skvělý "marketingový čuch" na to, co nejvíce funguje, a schopnost to držet a nepustit. Jako někdo, kdo nese PR firmy, je absolutně na svém místě, protože Báru není možné nemít rád. Připravuje třeba časopis Dobrodružství personalistiky nebo články pro média a pravidelně vás seznamuje s tím, co je u nás nového.

KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem


Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.

celý článek

Z PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti


Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?

celý článek

Jak ztratit kandidáta v deseti krocích


Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.

celý článek

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek