„Ahoj, mám se nic moc… Všichni jsme na home officu, vedení s námi nekomunikuje a porady jsou zrušené. Prostě chaos.“ Takovou odpověď jsem obdržela od své klientky na dotaz, jak se jí nyní v této nestandardní době daří. V ten moment, a na základě dalších podnětů ze strany klientů, jsem si uvědomila, že komunikace se v některých firmách dnes dost zanedbává.


Samozřejmě na jednu stranu chápu, že vedení se soustředí na jiné věci (např. jak udržet firmu nad vodou) a komunikace je pro ně momentálně nepodstatnou záležitostí. Na druhou stranu je zodpovědné za dobrou psychickou pohodu zaměstnanců na pracovišti (i v případě home officu). Určitě se shodneme na tom, že to pravé bohatství každé firmy se skrývá v lidech samotných. Rozpoložení pracovníků, ve větší či menší míře, ovlivňuje kvalitu vašeho produktu či služby. I ten nejlepší produkt může ztratit na atraktivitě, pokud se o jeho prodej stará kritický či vystrašený obchodník.

Proto by interní komunikace, zvláště v náročnějším období, měla nabírat na intenzitě. Můžeme tím naše lidi trochu uklidnit a zamezíme tak vytváření domněnek či šíření nepravdivých informací. Existuje takové manažerské pravidlo, že pokud zaměstnanci nemají informace od managementu, budou si vytvářet vlastní. A možná ze zkušenosti víte, že ty často  bývají daleko od pravdy. Proto máte dvě možnosti – buď budou mít pravdivé informace od vedení, nebo dáte prostor jejich představivosti a lidem, kteří se zaměřují na šíření špatných či poplašných zpráv. Druhá varianta většinou členy týmu dosti znejistí a vyvolá v nich strach a pochybnosti. A shodneme se na tom, že toto nejsou emoce, které by lidi vybízeli k větší produktivitě a kreativitě v jejich práci. 

Doporučuji mluvit o cílech a plánech společnosti, mluvit s jednotlivými odděleními a týmy, a to nejlépe dennodenně. Ukazujte, že firma stále pokračuje ve své práci (i když možná někdy v omezeném režimu). Určitě je také na místě sdílet úspěchy (i ty dílčí).

Spoustu lidí je nynější situací negativně ovlivněno, vnímají velké množství negativních zpráv z televize a sociálních sítí. Tyto informace rozhodně na náladě nepřidají a tento postoj můžeme zvrátit pouze tím, že ukazujeme naopak pozitivní věci. Proto vytvořte prostor pro společnou komunikaci a sdílejte dobré zprávy. V dnešní době plné moderních technologií je toto otázka několika málo kliknutí. Vedení by v tomto mělo jít příkladem a pravidelně zde přispívat. Uvidíte, že časem se začnou přidávat i ostatní.

Říká se, že firma je živá do té míry, do jaké komunikuje. Proto nenechte svou firmu vyhasnout a neuvádějte své lidi do strachu a nejistoty tím, že s nimi nemluvíte. Může to být otázka několika málo minut denně, které ale ve výsledku udělají zázrak.

Zdroj fotografií: Freepik.com

Chcete pravidelně dostávat podobné rady, které Vám pomohou v podnikání? 

Přihlaste se k odběru našich TIPŮ A TRIKŮ
a získejte v oblasti výběru a vedení lidí větší jistotu.


O autorovi článku

Hana Slačálková

Hanka si personalistiku oblíbila od prvního okamžiku a velmi rychle se stala opravdovým odborníkem na tuto oblast. Její nováčkovské nadšení se jí neztratilo a neustále se s ním vrhá do nové práce. Nejčastěji přednáší o výběru a hodnocení zaměstnanců. Vidět ji přednášet je opravdový koncert někoho, kdo to miluje a zároveň se s účastníky seminářů moc "nemazlí", když ví, že jim to pomůže. K tomu navíc pomáhá firmám v Praze a okolí vybrat ty pravé nebo nastavit fungující personální oddělení.

Proč jsme tak fixovaní na první dojem?


Někteří personalisté mají tendenci klást velký důraz na první dojem, který z kandidáta mají. To ale někdy může být obrovská chyba. Neznamená to ale, že na prvním dojmu nikdy nezáleží, jen že se mnohdy přeceňuje. Nejen v HR. Proč to tak je a kdy si na to dát pozor? Tím se zabýval napsal Marten Runow, expert na budování produktivních týmů.

celý článek

Z PRAXE: Je produktivita opravdu tak důležitá?


Jak důležitá je produktivita pro významného výrobce obalů, profíka z oboru stavebního klempířství a výjimečnou reklamní agenturu? Proč a jak měří výsledky svých lidí a proč je podle nich právě sledování produktivity u lidí klíčové? Odpovědi jsme hledali u úspěšných českých firem, na které jsme náležitě pyšní.

celý článek

Co české firmy neví? Jak odhalit produktivitu při náboru


Při najímání nás některé specifické faktory kandidáta mohou ovlivnit a my se rozhodneme, že by do našeho týmu nezapadnul. Existují určité parametry, které u nového zaměstnance hledáme a které bychom potřebovaly. Může se ale stát, že nás ve výběru něco omezuje. A naše představy to nejsou.

celý článek

Největší bariéra při hledání zaměstnanců podle firem? Nedostatek kvalitních kandidátů


Jaké jsou největší bariéry při hledání nových zaměstnanců? A co firmy nejvíce odrazuje? Na to se zaměřili při průzkumu AMSP. Co české firmy nejvíce trápí?

celý článek