„Ahoj, mám se nic moc… Všichni jsme na home officu, vedení s námi nekomunikuje a porady jsou zrušené. Prostě chaos.“ Takovou odpověď jsem obdržela od své klientky na dotaz, jak se jí nyní v této nestandardní době daří. V ten moment, a na základě dalších podnětů ze strany klientů, jsem si uvědomila, že komunikace se v některých firmách dnes dost zanedbává.


Samozřejmě na jednu stranu chápu, že vedení se soustředí na jiné věci (např. jak udržet firmu nad vodou) a komunikace je pro ně momentálně nepodstatnou záležitostí. Na druhou stranu je zodpovědné za dobrou psychickou pohodu zaměstnanců na pracovišti (i v případě home officu). Určitě se shodneme na tom, že to pravé bohatství každé firmy se skrývá v lidech samotných. Rozpoložení pracovníků, ve větší či menší míře, ovlivňuje kvalitu vašeho produktu či služby. I ten nejlepší produkt může ztratit na atraktivitě, pokud se o jeho prodej stará kritický či vystrašený obchodník.

Proto by interní komunikace, zvláště v náročnějším období, měla nabírat na intenzitě. Můžeme tím naše lidi trochu uklidnit a zamezíme tak vytváření domněnek či šíření nepravdivých informací. Existuje takové manažerské pravidlo, že pokud zaměstnanci nemají informace od managementu, budou si vytvářet vlastní. A možná ze zkušenosti víte, že ty často  bývají daleko od pravdy. Proto máte dvě možnosti – buď budou mít pravdivé informace od vedení, nebo dáte prostor jejich představivosti a lidem, kteří se zaměřují na šíření špatných či poplašných zpráv. Druhá varianta většinou členy týmu dosti znejistí a vyvolá v nich strach a pochybnosti. A shodneme se na tom, že toto nejsou emoce, které by lidi vybízely k větší produktivitě a kreativitě v jejich práci. 

Doporučuji mluvit o cílech a plánech společnosti, mluvit s jednotlivými odděleními a týmy, a to nejlépe dennodenně. Ukazujte, že firma stále pokračuje ve své práci (i když možná někdy v omezeném režimu). Určitě je také na místě sdílet úspěchy (i ty dílčí).

Spousta lidí je nynější situací negativně ovlivněno, vnímají velké množství negativních zpráv z televize a sociálních sítí. Tyto informace rozhodně na náladě nepřidají a tento postoj můžeme zvrátit pouze tím, že ukazujeme naopak pozitivní věci. Proto vytvořte prostor pro společnou komunikaci a sdílejte dobré zprávy. V dnešní době plné moderních technologií je toto otázka několika málo kliknutí. Vedení by v tomto mělo jít příkladem a pravidelně zde přispívat. Uvidíte, že časem se začnou přidávat i ostatní.

Říká se, že firma je živá do té míry, do jaké komunikuje. Proto nenechte svou firmu vyhasnout a neuvádějte své lidi do strachu a nejistoty tím, že s nimi nemluvíte. Může to být otázka několika málo minut denně, které ale ve výsledku udělají zázrak.

Zdroj fotografií: Freepik.com

Chcete pravidelně dostávat podobné rady, které Vám pomohou v podnikání? 

Přihlaste se k odběru našich TIPŮ A TRIKŮ
a získejte v oblasti výběru a vedení lidí větší jistotu.


O autorovi článku

Hana Slačálková

Hanka si personalistiku oblíbila od prvního okamžiku. Do každé práce se vrhá s nováčkovským nadšením, i když už je ostříleným profesionálem. Její agenda je široká, nejčastěji ale přednáší o výběru a hodnocení zaměstnanců. Její přednášky jsou opravdovým zážitkem – Hanka totiž do nich vkládá energii sobě vlastní a účastníci seminářů oceňují její upřímnost a otevřenost, se kterou s nimi jedná. Kromě přednášek a seminářů také pomáhá firmám v Praze a okolí vybrat ty správné kolegy nebo nastavit fungující personální oddělení.

KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem


Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.

celý článek

Z PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti


Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?

celý článek

Jak ztratit kandidáta v deseti krocích


Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.

celý článek

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek