„Ahoj, mám se nic moc… Všichni jsme na home officu, vedení s námi nekomunikuje a porady jsou zrušené. Prostě chaos.“ Takovou odpověď jsem obdržela od své klientky na dotaz, jak se jí nyní v této nestandardní době daří. V ten moment, a na základě dalších podnětů ze strany klientů, jsem si uvědomila, že komunikace se v některých firmách dnes dost zanedbává.


Samozřejmě na jednu stranu chápu, že vedení se soustředí na jiné věci (např. jak udržet firmu nad vodou) a komunikace je pro ně momentálně nepodstatnou záležitostí. Na druhou stranu je zodpovědné za dobrou psychickou pohodu zaměstnanců na pracovišti (i v případě home officu). Určitě se shodneme na tom, že to pravé bohatství každé firmy se skrývá v lidech samotných. Rozpoložení pracovníků, ve větší či menší míře, ovlivňuje kvalitu vašeho produktu či služby. I ten nejlepší produkt může ztratit na atraktivitě, pokud se o jeho prodej stará kritický či vystrašený obchodník.

Proto by interní komunikace, zvláště v náročnějším období, měla nabírat na intenzitě. Můžeme tím naše lidi trochu uklidnit a zamezíme tak vytváření domněnek či šíření nepravdivých informací. Existuje takové manažerské pravidlo, že pokud zaměstnanci nemají informace od managementu, budou si vytvářet vlastní. A možná ze zkušenosti víte, že ty často  bývají daleko od pravdy. Proto máte dvě možnosti – buď budou mít pravdivé informace od vedení, nebo dáte prostor jejich představivosti a lidem, kteří se zaměřují na šíření špatných či poplašných zpráv. Druhá varianta většinou členy týmu dosti znejistí a vyvolá v nich strach a pochybnosti. A shodneme se na tom, že toto nejsou emoce, které by lidi vybízeli k větší produktivitě a kreativitě v jejich práci. 

Doporučuji mluvit o cílech a plánech společnosti, mluvit s jednotlivými odděleními a týmy, a to nejlépe dennodenně. Ukazujte, že firma stále pokračuje ve své práci (i když možná někdy v omezeném režimu). Určitě je také na místě sdílet úspěchy (i ty dílčí).

Spoustu lidí je nynější situací negativně ovlivněno, vnímají velké množství negativních zpráv z televize a sociálních sítí. Tyto informace rozhodně na náladě nepřidají a tento postoj můžeme zvrátit pouze tím, že ukazujeme naopak pozitivní věci. Proto vytvořte prostor pro společnou komunikaci a sdílejte dobré zprávy. V dnešní době plné moderních technologií je toto otázka několika málo kliknutí. Vedení by v tomto mělo jít příkladem a pravidelně zde přispívat. Uvidíte, že časem se začnou přidávat i ostatní.

Říká se, že firma je živá do té míry, do jaké komunikuje. Proto nenechte svou firmu vyhasnout a neuvádějte své lidi do strachu a nejistoty tím, že s nimi nemluvíte. Může to být otázka několika málo minut denně, které ale ve výsledku udělají zázrak.

Zdroj fotografií: Freepik.com

Chcete pravidelně dostávat podobné rady, které Vám pomohou v podnikání? 

Přihlaste se k odběru našich TIPŮ A TRIKŮ
a získejte v oblasti výběru a vedení lidí větší jistotu.


O autorovi článku

Hana Slačálková

Hanka si personalistiku oblíbila od prvního okamžiku a velmi rychle se stala opravdovým odborníkem na tuto oblast. Její nováčkovské nadšení se jí neztratilo a neustále se s ním vrhá do nové práce. Nejčastěji přednáší o výběru a hodnocení zaměstnanců. Vidět ji přednášet je opravdový koncert někoho, kdo to miluje a zároveň se s účastníky seminářů moc "nemazlí", když ví, že jim to pomůže. K tomu navíc pomáhá firmám v Praze a okolí vybrat ty pravé nebo nastavit fungující personální oddělení.

Dvě ingredience, bez kterých se dobrý personalista na pohovoru neobejde


Dobrá komunikace je základ všeho. Lidé spolu mluví dennodenně. Ptáme se, odpovídáme a zároveň posloucháme. Někdy se ale stává, že sice slyšíme, co nám ten druhý říká, ale nevnímáme. Při povídání s přáteli to není tak zásadní problém. Ten nastává až ve chvíli, kdy například máte pohovory.

celý článek

TÝM TEST: Jak zvládnout každou náročnou situaci?


Ať už jste teď, nebo v budoucnu budete v nějaké náročné situaci, vždy myslete na to, že řešení existuje. A abyste se z toho rychleji vymotali, připravili jsme pro vás takový zjednodušený testík, který vás dovede k tomu správnému řešení. A je vám asi jasné, že je opět spojen s vaším týmem a lidmi, které ve firmě máte.

celý článek

Rutinér, milovník změn a vedení firmy. Vražedná kombinace, nebo příběh s dobrým koncem?


Sehrané vedení se vzájemným porozuměním i v době krize je úspěšnější nežli nesjednocené vedení, které se dohadovalo už před krizí. To je asi každému nad slunce jasné. Co když máme ale ve vedení dva úspěšné, rozumné manažery, z nichž je ale jeden milovníkem změn a druhý upřednostňuje rutinu a raději nic nemění? Je možné tyhle pohledy na věc sladit tak, aby se firma i se svými lidmi nerozpadla na kousky a oba si o sehraném vedení nemuseli nechat jen zdát? Podívejme se na jeden konkrétní příklad.

celý článek

Mårten Runow: To nejhorší řešení kritické situace je nedělat nic


Marten Runow už poznal příběhy tisíce firem, a proto jsme věděli, že jeho pohled na kritické okamžiky, které mnoho z nich prožívalo a prožívá, nám toto téma osvětlí i z dalšího úhlu. Co má dělat šéf firmy, když se firmě nedaří? Jak v tu chvíli zacházet s lidmi, které má na palubě? Nebo jak má šéf jako někdo, na koho jsou upřeny nejedny oči, ustát stres, který je s takovým obdobím nepochybně spojen? Pojďme si spolu s Martenem Runowem na tyhle otázky odpovědět

celý článek