„Ahoj, mám se nic moc… Všichni jsme na home officu, vedení s námi nekomunikuje a porady jsou zrušené. Prostě chaos.“ Takovou odpověď jsem obdržela od své klientky na dotaz, jak se jí nyní v této nestandardní době daří. V ten moment, a na základě dalších podnětů ze strany klientů, jsem si uvědomila, že komunikace se v některých firmách dnes dost zanedbává.


Samozřejmě na jednu stranu chápu, že vedení se soustředí na jiné věci (např. jak udržet firmu nad vodou) a komunikace je pro ně momentálně nepodstatnou záležitostí. Na druhou stranu je zodpovědné za dobrou psychickou pohodu zaměstnanců na pracovišti (i v případě home officu). Určitě se shodneme na tom, že to pravé bohatství každé firmy se skrývá v lidech samotných. Rozpoložení pracovníků, ve větší či menší míře, ovlivňuje kvalitu vašeho produktu či služby. I ten nejlepší produkt může ztratit na atraktivitě, pokud se o jeho prodej stará kritický či vystrašený obchodník.

Proto by interní komunikace, zvláště v náročnějším období, měla nabírat na intenzitě. Můžeme tím naše lidi trochu uklidnit a zamezíme tak vytváření domněnek či šíření nepravdivých informací. Existuje takové manažerské pravidlo, že pokud zaměstnanci nemají informace od managementu, budou si vytvářet vlastní. A možná ze zkušenosti víte, že ty často  bývají daleko od pravdy. Proto máte dvě možnosti – buď budou mít pravdivé informace od vedení, nebo dáte prostor jejich představivosti a lidem, kteří se zaměřují na šíření špatných či poplašných zpráv. Druhá varianta většinou členy týmu dosti znejistí a vyvolá v nich strach a pochybnosti. A shodneme se na tom, že toto nejsou emoce, které by lidi vybízeli k větší produktivitě a kreativitě v jejich práci. 

Doporučuji mluvit o cílech a plánech společnosti, mluvit s jednotlivými odděleními a týmy, a to nejlépe dennodenně. Ukazujte, že firma stále pokračuje ve své práci (i když možná někdy v omezeném režimu). Určitě je také na místě sdílet úspěchy (i ty dílčí).

Spoustu lidí je nynější situací negativně ovlivněno, vnímají velké množství negativních zpráv z televize a sociálních sítí. Tyto informace rozhodně na náladě nepřidají a tento postoj můžeme zvrátit pouze tím, že ukazujeme naopak pozitivní věci. Proto vytvořte prostor pro společnou komunikaci a sdílejte dobré zprávy. V dnešní době plné moderních technologií je toto otázka několika málo kliknutí. Vedení by v tomto mělo jít příkladem a pravidelně zde přispívat. Uvidíte, že časem se začnou přidávat i ostatní.

Říká se, že firma je živá do té míry, do jaké komunikuje. Proto nenechte svou firmu vyhasnout a neuvádějte své lidi do strachu a nejistoty tím, že s nimi nemluvíte. Může to být otázka několika málo minut denně, které ale ve výsledku udělají zázrak.

Zdroj fotografií: Freepik.com

Chcete pravidelně dostávat podobné rady, které Vám pomohou v podnikání? 

Přihlaste se k odběru našich TIPŮ A TRIKŮ
a získejte v oblasti výběru a vedení lidí větší jistotu.


O autorovi článku

Hana Slačálková

Hanka si personalistiku oblíbila od prvního okamžiku a velmi rychle se stala opravdovým odborníkem na tuto oblast. Její nováčkovské nadšení se jí neztratilo a neustále se s ním vrhá do nové práce. Nejčastěji přednáší o výběru a hodnocení zaměstnanců. Vidět ji přednášet je opravdový koncert někoho, kdo to miluje a zároveň se s účastníky seminářů moc "nemazlí", když ví, že jim to pomůže. K tomu navíc pomáhá firmám v Praze a okolí vybrat ty pravé nebo nastavit fungující personální oddělení.

Z PRAXE: Co způsobuje koncept PPM v českých firmách


Koncept PPM pokrývá mnoho oblastí, a když s ním začínáte, je téměř nemožné věnovat se všem najednou. Už teď ale známe české firmy, které koncept PPM zavedly, a právě v těch jsme se zeptali, jak jim v praxi funguje a jaké další kroky chystají.

celý článek

Kdo vás připraví o nejlepší kandidáty? Vaše vlastní předsudky!


Od té doby, co na většinu pozic nečekají za vraty firem zástupy kandidátů, jsou předsudky nevděčným luxusem. Některé jsou už tak zažité, že je lidé pokládají za platné zákonitosti, se kterými je prostě potřeba počítat. Například takový věk. Spousta lidí je opravdu přesvědčena, že mladý člověk má v sobě automaticky více pracovního entusiasmu nežli lidé starší. Vychází to ze zkušenosti, ze sociologického výzkumu nebo je to jen chybná domněnka? Pojďme se na to podívat blíže.

celý článek

Inzerce: Co přitáhne ty nejlepší uchazeče


Ačkoli se může zdát, že inzerát není ve výběrovém řízení tak důležitý prvek, je to možná právě naopak. Možná se nám ti nejšikovnější ani nepřihlásí, protože je inzerát nezaujme nebo v něm požadujeme něco, bez čeho bychom se možná klidně obešli. Abychom se na to podívali z jiné perspektivy, zeptali jsme se úspěšných uchazečů, kteří už dnes jsou velmi hodnotným článkem firmy, jak inzerci vnímají oni.

celý článek

Nábor lidí do výroby? Mission possible!


Vhodného kandidáta aby dnes člověk pohledal a u pozic ve výrobě to platí dvojnásob. Nedávno jsme pomáhali jedné naší klientce přenastavit náborový proces, a protože se nám tato strategie vydařila a vhodného zaměstnance jsme nakonec našli, rádi bychom se s vámi o celý proces a změny v něm podělili. Někdy se totiž může zdát, že najít vhodného člověka je doslova mission impossible neboli nemožná mise. My vám však chceme ukázat, jak z mission impossible pár kroky udělat mission possible. Zkrátka, že uspět je možné.

celý článek