Když kandidát „ví, že nic neví“, máte z poloviny vyhráno!

Věděli jste, že existuje škála vědění? Je to velmi zajímavá škála, která ukazuje různé úrovně vědění a hlavně to, jak se osoba, která dané úrovně dosahuje, projevuje. Prozradíme vám, na jaké úrovni vědění by měl být zaměstnanec, aby se vám s ním dobře pracovalo.


Nejvyšší úrovní na škále vědění je jednoduše úroveň VÍM. Je to stav, kdy má člověk dostatek informací a zároveň vlastního pozorování. Pokud člověk v nějaké oblasti či situaci dosahuje této úrovně vědění, má v ní i prokazatelně dobré výsledky. Takovéto úrovně může dosáhnout kdokoli z nás, a také ji dosahujeme. Všude tam, kde jste si jisti tím, že dokážete vytvořit výborný výsledek, a vlastně ho standardně vytváříte, jste na úrovni VÍM. Může to být příprava kávy, ale také třeba prodej vašeho produktu. Pokud vždy, když se do této aktivity pustíte, je na konci výborný výsledek, je to ONO.

Performia - Když kandidáti "ví, že nic neví"

Jak se projevuje člověk na této úrovni vědění?

Znáte profesionální sportovce, umělce nebo třeba kolegy, kteří zvládají věci rychle a se skvělými výsledky, zatímco jiným to připadá jako malý zázrak? Tak to jsou lidé, kteří jsou v té konkrétní oblasti na úrovni vědění nejvýše. Zajímavé je, že ačkoli se zdá, že jsou dokonalí, neporazitelní a neomylní, stále trénují, zlepšují se, studují a zajímají se o vše, co ta konkrétní oblast obsahuje.

O stupeň nižší úroveň vědění je VÍM, ŽE NEVÍM. I když to zní jako „špatná zpráva“, je to vlastně velmi dobrá úroveň, která umožňuje lidem zlepšovat se. To, že si člověk uvědomuje, že mu chybí nějaké informace nebo vlastní pozorování, znamená, že je jen krůček od toho si je doplnit a vyhoupnout se na kýženou nejvyšší úroveň.

Jak se projevuje?

Setkali jste se už s někým, kdo se toužil naučit něco, co vy už dávno perfektně ovládáte? Jistě jste si všimli, jak hodně se ptá. Tato osoba hledá způsob, jak se dostat na nejvyšší úroveň, a je vděčná za každou pomocnou ruku. Díky tomu se jí to může lehce podařit! Máte-li takového zaměstnance, pak mu jednoduše poskytněte chybějící informace či vlastní pozorování, a tím ho v této cestě vzhůru maximálně podpoříte. S těmito lidmi je velmi snadné pracovat a trénovat je.

Tyto dvě úrovně jsou ve své podstatě úrovněmi duševního zdraví. Lidi, kteří se ve většině oblastí nebo činností pohybují v těchto dvou úrovních, můžeme označit jako duševně zdravé.

Nejnižší úroveň vědění nazýváme MYSLÍM SI, ŽE VÍM, nebo také NEVÍM, ŽE NEVÍM. Na této úrovni je osoba přesvědčena, že VÍ, avšak na rozdíl od nejvyšší úrovně o tom neexistují žádné důkazy ve formě dobrých výsledků. Toto je doopravdy nepříjemná úroveň, protože osoba věří tomu, že dělá věci správě tak, jak je dělá, i když místo dobrých výsledků dosahuje selhání. Pokud v životě člověka převládá tato úroveň vědění, zastavil svůj vlastní rozvoj a vlastně začal být méně duševně zdravý.

Jak se projevuje?

Tady můžeme klidně použít výraz „brouk pytlík“. Je to osoba, která vše ví a nic nového se nemůže dovědět. Na první pohled může působit jako odborník a záměna s nejvyšší úrovní není vyloučena. Ale pokud svou pozornost zaměříte na její výsledky v oblastech, kde „ví“, zjistíte, že výborné rozhodně nejsou. Možná jste se setkali s obchodníkem, který nechtěl na školení, protože o prodeji ví vše. To je v pořádku, ale proč je tedy hluboko pod plánem? Postoj tohoto člověka je smutně odmítavý a vlastně tak sám sobě blokuje cestu ke zlepšení. Věřte mi, s takovými lidmi je těžké, až nemožné, spolupracovat!

Pokud k vám na pohovor přichází osoba a říká: „O této oblasti nevím nic, ale chci se to naučit“, je to 100 krát lepší, než když před vámi sedí někdo, kdo tvrdí, že už všechno ví, a jeho výsledky 
potvrzují opak!

Zdroj fotografií: Pixabay

Chcete se dozvědět více o tom, jak udržet lidi v týmu?

Přijdťe na náš klíčový seminář Jak vytvořit a udržet skvělý tým.


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

Personalistu ve firmě běžně máte. Ať už chcete, nebo ne


Ve společnosti není konkrétní osoba, která by měla na starosti nábor nových pracovníků, jejich efektivní zapracování a kontrolu nad kvalitou zaměstnanců. Nicméně každý šéf divize, oddělení nebo například mistr jím částečně je. Ve chvíli, kdy mu vzniká potřeba najít zaměstnance, nebo má pod kontrolou zapracování nováčka či řeší kvalifikaci jednotlivce, je vlastně personalistou. Otázkou je, zda je to opravdu efektivní, funkční a finančně výhodnější, než si dopřát ten „luxus“ a mít vlastního personalistu. Pojďme se na toto podívat blíže.

celý článek

Mårten Runow: Prodejci jsou mistři sebeprezentace


Podle zakladatele společnosti Performia Mårtena Runowa ze Švédska je obchodník jedna z nejtestovanějších kategorií či pozic v systému Performia vůbec. Proto jsme se ho zeptali na některé věci, které by mohli naše téma „prodejci“ doplnit. Tady je od něj několik bodů k tomu, co je u prodejců důležité sledovat, jak to mají ve Švédsku a čeho se při najímání obchodníků vyvarovat.

celý článek

Jak díky správné prezentaci na sociálních sítích přilákat ty pravé kolegy?


Pokud chcete přilákat do firmy loajální pracovníky, kterým rozhodně není jedno, pro jakou firmu budou pracovat (my jim říkáme „srdcaři“), je naprosto klíčové jasně a srozumitelně komunikovat, jakým směrem se jako firma ubíráte a co je přidanou hodnotou vašich produktů a služeb. Jak by správně měla vypadat prezentace firmy na sociálních sítích?

celý článek

Bez sociálních sítí už to v náboru nepůjde. Vážně!


Když se podíváme kolem sebe, je jasné, že sociální sítě hýbou světem. Můžeme to pozorovat v našem běžném životě, spousta aktivit a informací o dění kolem nás se odehrává právě tam. Ano, kvalita těchto informací je mnohdy diskutabilní, ale tak to chodí asi úplně ve všem (vše má své pro a proti). Co víme ale jistě, je, že sílu sociálních sítí nelze popřít – a to ani v oblasti výběru zaměstnanců.

celý článek