Když kandidát „ví, že nic neví“, máte z poloviny vyhráno!

Věděli jste, že existuje škála vědění? Je to velmi zajímavá škála, která ukazuje různé úrovně vědění a hlavně to, jak se osoba, která dané úrovně dosahuje, projevuje. Prozradíme vám, na jaké úrovni vědění by měl být zaměstnanec, aby se vám s ním dobře pracovalo.


Nejvyšší úrovní na škále vědění je jednoduše úroveň VÍM. Je to stav, kdy má člověk dostatek informací a zároveň vlastního pozorování. Pokud člověk v nějaké oblasti či situaci dosahuje této úrovně vědění, má v ní i prokazatelně dobré výsledky. Takovéto úrovně může dosáhnout kdokoli z nás, a také ji dosahujeme. Všude tam, kde jste si jisti tím, že dokážete vytvořit výborný výsledek, a vlastně ho standardně vytváříte, jste na úrovni VÍM. Může to být příprava kávy, ale také třeba prodej vašeho produktu. Pokud vždy, když se do této aktivity pustíte, je na konci výborný výsledek, je to ONO.

Performia - Když kandidáti "ví, že nic neví"

Jak se projevuje člověk na této úrovni vědění?

Znáte profesionální sportovce, umělce nebo třeba kolegy, kteří zvládají věci rychle a se skvělými výsledky, zatímco jiným to připadá jako malý zázrak? Tak to jsou lidé, kteří jsou v té konkrétní oblasti na úrovni vědění nejvýše. Zajímavé je, že ačkoli se zdá, že jsou dokonalí, neporazitelní a neomylní, stále trénují, zlepšují se, studují a zajímají se o vše, co ta konkrétní oblast obsahuje.

O stupeň nižší úroveň vědění je VÍM, ŽE NEVÍM. I když to zní jako „špatná zpráva“, je to vlastně velmi dobrá úroveň, která umožňuje lidem zlepšovat se. To, že si člověk uvědomuje, že mu chybí nějaké informace nebo vlastní pozorování, znamená, že je jen krůček od toho si je doplnit a vyhoupnout se na kýženou nejvyšší úroveň.

Jak se projevuje?

Setkali jste se už s někým, kdo se toužil naučit něco, co vy už dávno perfektně ovládáte? Jistě jste si všimli, jak hodně se ptá. Tato osoba hledá způsob, jak se dostat na nejvyšší úroveň, a je vděčná za každou pomocnou ruku. Díky tomu se jí to může lehce podařit! Máte-li takového zaměstnance, pak mu jednoduše poskytněte chybějící informace či vlastní pozorování, a tím ho v této cestě vzhůru maximálně podpoříte. S těmito lidmi je velmi snadné pracovat a trénovat je.

Tyto dvě úrovně jsou ve své podstatě úrovněmi duševního zdraví. Lidi, kteří se ve většině oblastí nebo činností pohybují v těchto dvou úrovních, můžeme označit jako duševně zdravé.

Nejnižší úroveň vědění nazýváme MYSLÍM SI, ŽE VÍM, nebo také NEVÍM, ŽE NEVÍM. Na této úrovni je osoba přesvědčena, že VÍ, avšak na rozdíl od nejvyšší úrovně o tom neexistují žádné důkazy ve formě dobrých výsledků. Toto je doopravdy nepříjemná úroveň, protože osoba věří tomu, že dělá věci správě tak, jak je dělá, i když místo dobrých výsledků dosahuje selhání. Pokud v životě člověka převládá tato úroveň vědění, zastavil svůj vlastní rozvoj a vlastně začal být méně duševně zdravý.

Jak se projevuje?

Tady můžeme klidně použít výraz „brouk pytlík“. Je to osoba, která vše ví a nic nového se nemůže dovědět. Na první pohled může působit jako odborník a záměna s nejvyšší úrovní není vyloučena. Ale pokud svou pozornost zaměříte na její výsledky v oblastech, kde „ví“, zjistíte, že výborné rozhodně nejsou. Možná jste se setkali s obchodníkem, který nechtěl na školení, protože o prodeji ví vše. To je v pořádku, ale proč je tedy hluboko pod plánem? Postoj tohoto člověka je smutně odmítavý a vlastně tak sám sobě blokuje cestu ke zlepšení. Věřte mi, s takovými lidmi je těžké, až nemožné, spolupracovat!

Pokud k vám na pohovor přichází osoba a říká: „O této oblasti nevím nic, ale chci se to naučit“, je to 100 krát lepší, než když před vámi sedí někdo, kdo tvrdí, že už všechno ví, a jeho výsledky 
potvrzují opak!

Zdroj fotografií: Pixabay

Chcete se dozvědět více o tom, jak udržet lidi v týmu?

Přijdťe na náš klíčový seminář Jak vytvořit a udržet skvělý tým.


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

Slovník pojmů z oblasti HR


Protože chceme, abyste se v moderní „džungli“ pojmů neztratili, připravili jsme pro vás slovníček pojmů z oblasti personalistiky.

celý článek

Jak na náborové video?


Podle průzkumů vnímáme až 80 % všech informací zrakem a 94 % lidí si pamatuje obrázek lépe než text. A v době, kdy světem vládnou Youtubeři a Insta stories (krátká videa na sociální síti Instagram), je více než jasné, že díky náborovým videím můžeme velmi efektivně oslovit požadovanou cílovou skupinu. Jak konkrétně mohou taková videa pomoci náboru?

celý článek

INZERCE NA SOCIÁLNÍCH SÍTÍCH: Zapomeňte na celé inzeráty


Sociální sítě jsou velmi rychlé a živé médium. Jejich uživatelé od nich očekávají stručná jasná hesla a sdělení. S dlouhými texty, které jsou typické pro klasickou psanou inzerci volných pracovních pozic, zde rozhodně „nepochodíte“. Proč ne a jak to vzít za správný konec?

celý článek

Šárka Marčíková: Bez spolupráce s managementem by to nešlo


„Nečekala jsem, že by to mohlo vyjít,“ říká dnes Šárka Marčíková o tom, jak se jí podařilo získat místo personalistky ve společnosti Bonita Group Service s.r.o., kam nastoupila teprve před osmi měsíci bez zkušenosti v oboru. Od té doby už přijala čtrnáct nových lidí včetně obchodníků. Mimo jiné jí to výrazně usnadňuje důkladná příprava a komunikace s managementem. Jak to celé vidí mladá personalistka, která je ve firmě poměrně čerstvě? Právě to je ten pohled, který jsme se vám tentokrát rozhodli přinést.

celý článek