Stalo se Vám někdy, že jste neměli čas na výběrové řízení, i když jste si původně mysleli, že ho mít budete? Pověřili jste výběrem někoho, kdo s tím nemá zkušenosti? Zjistěte, komu výběr můžete svěřit a komu raději ne.


Občas se u svých klientů setkávám s touto situací: Ředitel společnosti se rozhodne hledat nového kolegu do svého týmu. Jelikož zná naši společnost a know-how, pomocí kterého dokážeme identifikovat produktivní pracovníky (v minulosti se účastnil našich seminářů a ví, jakým způsobem pracujeme), rozhodne se z důvodu časové vytíženosti nechat prvotní selekci na nás.

Týden po začátku výběrového řízení výše uvedený ředitel zjišťuje, že se nyní musí naplno věnovat jiné činnosti (např. rozvoji obchodu), a komunikaci s námi a výběr lidí na pohovor nechává např. na své asistence či na jiném kolegovi. V tento moment začíná spolupráce pokulhávat. Tento "provizorní personalista" ale začne zamítat námi doporučené kandidáty pouze na základě nerelevantních údajů v životopisech. Proč? Důvodů může být hned několik:

  • Pověřený zaměstnanec nemá funkční informace a postupy, o které by se mohl opřít při rozhodování, zda si kandidáta na pohovor pozve či ne. Případně na co se během pohovoru ptát. Je to podobná situace jako s řízením vozu. Na začátku potřebujete informace, jak se auto vůbec řídí, a je k tomu nutné dodat základní trénink. Posadit nováčka do vozu a říct „jeď do Brna“ je neefektivní a je malá pravděpodobnost, že dotyčný dosáhne požadovaného cíle.
Performia- komu svěřit výběr zaměstnanců?

  • Stejně jako je pro obchodníka klíčové, aby měl vysoký tah na bránu, je u personalisty (kterým se Váš kolega automaticky stává, pokud ho pověřujete vedením výběrového řízení) důležité, aby byl výkonný (tzv. „tahoun“). Proč? Osoba zaměřená na činnosti (tzv. „vykonavač“) na pohovoru tahouna nepozná. Není jí totiž jasný koncept výsledků práce, po kterých se každý personalista musí pídit během pohovoru.

TIP 1: Pokud pověřujete některého z kolegů výběrem, ujistěte se, že je to skutečně výkonný člověk, který ví, co je výsledkem jeho práce, dokáže své výsledky kvantifikovat a umí je porovnat s ostatními.

  • Shodneme se jistě na tom, že každá pozice si žádá jiný osobnostní potenciál. Vyžadujeme jiný osobnostní profil pro manažera a jiný pro účetní. Pokud tedy pověřujete podřízené či kolegy výběrem zaměstnanců, je nutné, aby měli také vhodný osobnostní potenciál.


TIP 2: U personalisty (nebo kohokoliv, kdo dělá výběrová řízení) je klíčové udržovat si vůči ostatním čestné a spravedlivé hledisko a nemít tendence lidi škatulkovat (např. starší člověk = neproduktivní kandidát), zároveň nemít fixní ideje (např. vysokoškolský titul = záruka kvality kandidáta). Tyto vlastnosti spolehlivě prověříte v našem U-testu osobnosti.


Ještě od nás nedostáváte každé dva týdny odborné tipy z oblasti budování týmu a výběru zaměstnanců?


Jak správně připravit výběrové řízení?

Pokud se chystáte na výběr nového pracovníka (byť s pomocí nějaké agentury, která udělá prvotní preselekci za Vás), doporučuji následovné:

Performia- komu svěřit výběr zaměstnánců?
  1. Ještě před samotným spuštěním výběrového řízení připravte pracovní místo pro budoucího kolegu a vypracujte plán zaškolení.
  2. Ve svém diáři si vždy dopředu vymezte minimálně 1 den v týdnu, kdy se budete věnovat pohovorům s kandidáty, ověřování referencí apod. Berte to jako pevnou věc, a nikdy si do vymezeného času nedávejte jinou práci či schůzky. Když se náhodou ve vybraném termínu neuskuteční pohovor, tak jistě najdete něco, čemu se můžete věnovat.
  3. Dopředu si určete zástupce, který Vás může v případě potřeby ve výběru zastoupit. Vybranou osobu prověřte stran produktivity a osobnostního potenciálu. Také je vhodné, aby absolvoval minimálně naši úvodní odbornou přednášku o výběru zaměstnanců. Zde dostane informace o tom, co je ve výběru důležité a na co nemusí klást takový důraz.

Přejeme Vám šťastnou ruku při výběru těch správných produktivců do Vašeho týmu!

Zdroj fotografií: Thinkstock Freepik

Chcete se dozvědět více o výběru zaměstnanců?
 

Absolvovujte naši úvodní odbornou přednášku o výběru zaměstnanců. Zde dostane informace o tom, co je ve výběru důležité a na co nemusí klást takový důraz. Nyní je přednáška i online!


O autorovi článku

Hana Slačálková

Hanka si personalistiku oblíbila od prvního okamžiku. Do každé práce se vrhá s nováčkovským nadšením, i když už je ostříleným profesionálem. Její agenda je široká, nejčastěji ale přednáší o výběru a hodnocení zaměstnanců. Její přednášky jsou opravdovým zážitkem – Hanka totiž do nich vkládá energii sobě vlastní a účastníci seminářů oceňují její upřímnost a otevřenost, se kterou s nimi jedná. Kromě přednášek a seminářů také pomáhá firmám v Praze a okolí vybrat ty správné kolegy nebo nastavit fungující personální oddělení.

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek

Jak v lidech vzbudit chuť se rozvíjet


Máte ambice svou firmu rozvíjet? Pak vám je asi jasné, že bez toho, aby se rozvíjeli také lidé uvnitř ní, to nepůjde. Rozvoj je přirozený, pokud vychází z nějaké potřeby – to je v nás tak nějak odjakživa. Nezřídka se ale stává, že je ve firmě potřebný intenzivnější či rychlejší rozvoj jednotlivců nebo konkrétní skupiny. Když vám jde váš člověk naproti, a dokonce se na svůj posun těší, je to snadné, pokud se ale brání, nemáte velkou šanci.

celý článek

Z PRAXE: Ovlivňuje interní komunikace spokojenost zaměstnanců?


Interní komunikaci se v poslední době věnuje stále více pozornosti a je pravda, že díky ní můžete přímo ovlivnit firemní kulturu i to, jak se lidem u vás ve firmě pracuje. Navíc existují různé kanály pro interní komunikaci. Co funguje ve firmách našich klientů? Nechte se inspirovat.

celý článek

Předsudků je na českém pracovním trhu ještě velmi mnoho


Čísla z nejrůznějších průzkumů bohužel ukazují, že předsudky u nás stále přetrvávají. Na druhou stranu stále častěji pozorujeme, že se v tom firmy pomalu zlepšují. Ti, kdo už dnes předsudky nemají nebo je postupně bourají, mají a budou mít velký náskok. Mohou totiž pro sebe získat výjimečné a loajální zaměstnance, které jinde kvůli některému z předsudků nechtěli. Podívejte se na jednotlivá čísla a zamyslete se u každého nad tím, jak jej ovlivňujete zrovna vy.

celý článek