Komu svěřit výběr zaměstnanců?
Stalo se Vám někdy, že jste neměli čas na výběrové řízení, i když jste si původně mysleli, že ho mít budete? Pověřili jste výběrem někoho, kdo s tím nemá zkušenosti? Zjistěte, komu výběr můžete svěřit a komu raději ne.
Občas se u svých klientů setkávám s touto situací: Ředitel společnosti se rozhodne hledat nového kolegu do svého týmu. Jelikož zná naši společnost a know-how, pomocí kterého dokážeme identifikovat produktivní pracovníky (v minulosti se účastnil našich seminářů a ví, jakým způsobem pracujeme), rozhodne se z důvodu časové vytíženosti nechat prvotní selekci na nás.
Týden po začátku výběrového řízení výše uvedený ředitel zjišťuje, že se nyní musí naplno věnovat jiné činnosti (např. rozvoji obchodu), a komunikaci s námi a výběr lidí na pohovor nechává např. na své asistence či na jiném kolegovi. V tento moment začíná spolupráce pokulhávat. Tento "provizorní personalista" ale začne zamítat námi doporučené kandidáty pouze na základě nerelevantních údajů v životopisech. Proč? Důvodů může být hned několik:
- Pověřený zaměstnanec nemá funkční informace a postupy, o které by se mohl opřít při rozhodování, zda si kandidáta na pohovor pozve či ne. Případně na co se během pohovoru ptát. Je to podobná situace jako s řízením vozu. Na začátku potřebujete informace, jak se auto vůbec řídí, a je k tomu nutné dodat základní trénink. Posadit nováčka do vozu a říct „jeď do Brna“ je neefektivní a je malá pravděpodobnost, že dotyčný dosáhne požadovaného cíle.

-
Stejně jako je pro obchodníka klíčové, aby měl vysoký tah na bránu, je u personalisty (kterým se Váš kolega automaticky stává, pokud ho pověřujete vedením výběrového řízení) důležité, aby byl výkonný (tzv. „tahoun“). Proč? Osoba zaměřená na činnosti (tzv. „vykonavač“) na pohovoru tahouna nepozná. Není jí totiž jasný koncept výsledků práce, po kterých se každý personalista musí pídit během pohovoru.
TIP 1: Pokud pověřujete některého z kolegů výběrem, ujistěte se, že je to skutečně výkonný člověk, který ví, co je výsledkem jeho práce, dokáže své výsledky kvantifikovat a umí je porovnat s ostatními.
- Shodneme se jistě na tom, že každá pozice si žádá jiný osobnostní potenciál. Vyžadujeme jiný osobnostní profil pro manažera a jiný pro účetní. Pokud tedy pověřujete podřízené či kolegy výběrem zaměstnanců, je nutné, aby měli také vhodný osobnostní potenciál.
TIP 2: U personalisty (nebo kohokoliv, kdo dělá výběrová řízení) je klíčové udržovat si vůči ostatním čestné a spravedlivé hledisko a nemít tendence lidi škatulkovat (např. starší člověk = neproduktivní kandidát), zároveň nemít fixní ideje (např. vysokoškolský titul = záruka kvality kandidáta). Tyto vlastnosti spolehlivě prověříte v našem U-testu osobnosti.
Ještě od nás nedostáváte každé dva týdny odborné tipy z oblasti budování týmu a výběru zaměstnanců?
Jak správně připravit výběrové řízení?
Pokud se chystáte na výběr nového pracovníka (byť s pomocí nějaké agentury, která udělá prvotní preselekci za Vás), doporučuji následovné:

- Ještě před samotným spuštěním výběrového řízení připravte pracovní místo pro budoucího kolegu a vypracujte plán zaškolení.
- Ve svém diáři si vždy dopředu vymezte minimálně 1 den v týdnu, kdy se budete věnovat pohovorům s kandidáty, ověřování referencí apod. Berte to jako pevnou věc, a nikdy si do vymezeného času nedávejte jinou práci či schůzky. Když se náhodou ve vybraném termínu neuskuteční pohovor, tak jistě najdete něco, čemu se můžete věnovat.
- Dopředu si určete zástupce, který Vás může v případě potřeby ve výběru zastoupit. Vybranou osobu prověřte stran produktivity a osobnostního potenciálu. Také je vhodné, aby absolvoval minimálně naši úvodní odbornou přednášku o výběru zaměstnanců. Zde dostane informace o tom, co je ve výběru důležité a na co nemusí klást takový důraz.
Přejeme Vám šťastnou ruku při výběru těch správných produktivců do Vašeho týmu!
Zdroj fotografií: Thinkstock Freepik
Chcete se dozvědět více o výběru zaměstnanců?
Absolvovujte naši úvodní odbornou přednášku o výběru zaměstnanců. Zde dostane informace o tom, co je ve výběru důležité a na co nemusí klást takový důraz. Nyní je přednáška i online!
Další články
Nejčastější překážky na cestě k objevení talentu
Není tak úplně jednoduché objevit svůj talent. To, v čem jsme opravdu dobří, co nám sedí a v čem můžeme dosahovat skvělých výsledků s relativně malou námahou. Když se nám to podaří, je to skvělé. Pak se totiž při tom, co děláme, i bavíme a máme z toho požitek. Jak s takovým objevováním pomoct ostatním a mít tak tým lidí, kteří jsou na správném místě?
celý článekPřehled klíčových změn v zákoníku práce: Na co se připravit v roce 2025
Rok 2025 přinese několik změn v zákoníku práce, které mají za cíl zjednodušit administrativní procesy a zvýšit flexibilitu pracovních vztahů. Díky Petře Kubáčové z Accace Legal s.r.o. jsme připravili článek, který přináší přehled nejvýznamnějších změn, které nás čekají od ledna 2025, a zejména navrhovaných úprav, které se (k 1.12.2024) stále nacházejí v legislativním procesu.
celý článekDANIEL TOVTH: Když nechápete potenciál svých lidí, nemůžete jim pomoct být lepší
Zavřete oči a představte si úřad, ve kterém pracují lidé, co se rádi vzdělávají a neustále se pídí po tom, jak věci zlepšit. Úřad, jehož zaměstnanci si vzájemně pomáhají a pracují na vlastním potenciálu. Máte? Otevřete oči a přečtěte si rozhovor se skutečným člověkem, který přesně na takovém místě zastává funkci vedoucího odboru kanceláře ředitelky úřadu. Je to Daniel Tovth z Krajského úřadu Karlovarského kraje.
celý článekTéměř 200 kandidátů na brigádnickou pozici za 14 dní? Bez Performie jsem si to neuměla představit, říká ředitelka MushGO
Společnost MushGO je prodejcem vybavení pro psy a psí sporty se zaměřením na mushing (běh a jízda na koloběžce, do níž je zapojen i čtyřnohý kamarád). Má 6 zaměstnanců a v jednu chvíli potřebovali přijmout nejméně 6 brigádníků na podporu prodeje. Zdálo se jim to nemožné, ale nakonec se nám to společně vydařilo za 4 týdny a inzerce nás navíc stála necelou pětistovku.
celý článek