Stalo se Vám někdy, že jste neměli čas na výběrové řízení, i když jste si původně mysleli, že ho mít budete? Pověřili jste výběrem někoho, kdo s tím nemá zkušenosti? Zjistěte, komu výběr můžete svěřit a komu raději ne.


Občas se u svých klientů setkávám s touto situací: Ředitel společnosti se rozhodne hledat nového kolegu do svého týmu. Jelikož zná naši společnost a know-how, pomocí kterého dokážeme identifikovat produktivní pracovníky (v minulosti se účastnil našich seminářů a ví, jakým způsobem pracujeme), rozhodne se z důvodu časové vytíženosti nechat prvotní selekci na nás.

Týden po začátku výběrového řízení výše uvedený ředitel zjišťuje, že se nyní musí naplno věnovat jiné činnosti (např. rozvoji obchodu), a komunikaci s námi a výběr lidí na pohovor nechává např. na své asistence či na jiném kolegovi. V tento moment začíná spolupráce pokulhávat. Tento "provizorní personalista" ale začne zamítat námi doporučené kandidáty pouze na základě nerelevantních údajů v životopisech. Proč? Důvodů může být hned několik:

  • Pověřený zaměstnanec nemá funkční informace a postupy, o které by se mohl opřít při rozhodování, zda si kandidáta na pohovor pozve či ne. Případně na co se během pohovoru ptát. Je to podobná situace jako s řízením vozu. Na začátku potřebujete informace, jak se auto vůbec řídí, a je k tomu nutné dodat základní trénink. Posadit nováčka do vozu a říct „jeď do Brna“ je neefektivní a je malá pravděpodobnost, že dotyčný dosáhne požadovaného cíle.
Performia- komu svěřit výběr zaměstnanců?

  • Stejně jako je pro obchodníka klíčové, aby měl vysoký tah na bránu, je u personalisty (kterým se Váš kolega automaticky stává, pokud ho pověřujete vedením výběrového řízení) důležité, aby byl výkonný (tzv. „tahoun“). Proč? Osoba zaměřená na činnosti (tzv. „vykonavač“) na pohovoru tahouna nepozná. Není jí totiž jasný koncept výsledků práce, po kterých se každý personalista musí pídit během pohovoru.

TIP 1: Pokud pověřujete některého z kolegů výběrem, ujistěte se, že je to skutečně výkonný člověk, který ví, co je výsledkem jeho práce, dokáže své výsledky kvantifikovat a umí je porovnat s ostatními.

  • Shodneme se jistě na tom, že každá pozice si žádá jiný osobnostní potenciál. Vyžadujeme jiný osobnostní profil pro manažera a jiný pro účetní. Pokud tedy pověřujete podřízené či kolegy výběrem zaměstnanců, je nutné, aby měli také vhodný osobnostní potenciál.


TIP 2: U personalisty (nebo kohokoliv, kdo dělá výběrová řízení) je klíčové udržovat si vůči ostatním čestné a spravedlivé hledisko a nemít tendence lidi škatulkovat (např. starší člověk = neproduktivní kandidát), zároveň nemít fixní ideje (např. vysokoškolský titul = záruka kvality kandidáta). Tyto vlastnosti spolehlivě prověříte v našem U-testu osobnosti.


Ještě od nás nedostáváte každé dva týdny odborné tipy z oblasti budování týmu a výběru zaměstnanců?


Jak správně připravit výběrové řízení?

Pokud se chystáte na výběr nového pracovníka (byť s pomocí nějaké agentury, která udělá prvotní preselekci za Vás), doporučuji následovné:

Performia- komu svěřit výběr zaměstnánců?
  1. Ještě před samotným spuštěním výběrového řízení připravte pracovní místo pro budoucího kolegu a vypracujte plán zaškolení.
  2. Ve svém diáři si vždy dopředu vymezte minimálně 1 den v týdnu, kdy se budete věnovat pohovorům s kandidáty, ověřování referencí apod. Berte to jako pevnou věc, a nikdy si do vymezeného času nedávejte jinou práci či schůzky. Když se náhodou ve vybraném termínu neuskuteční pohovor, tak jistě najdete něco, čemu se můžete věnovat.
  3. Dopředu si určete zástupce, který Vás může v případě potřeby ve výběru zastoupit. Vybranou osobu prověřte stran produktivity a osobnostního potenciálu. Také je vhodné, aby absolvoval minimálně naši úvodní odbornou přednášku o výběru zaměstnanců. Zde dostane informace o tom, co je ve výběru důležité a na co nemusí klást takový důraz.

Přejeme Vám šťastnou ruku při výběru těch správných produktivců do Vašeho týmu!

Zdroj fotografií: Thinkstock Freepik

Chcete se dozvědět více o výběru zaměstnanců?
 

Absolvovujte naši úvodní odbornou přednášku o výběru zaměstnanců. Zde dostane informace o tom, co je ve výběru důležité a na co nemusí klást takový důraz. Nyní je přednáška i online!


O autorovi článku

Hana Slačálková

Hanka si personalistiku oblíbila od prvního okamžiku a velmi rychle se stala opravdovým odborníkem na tuto oblast. Její nováčkovské nadšení se jí neztratilo a neustále se s ním vrhá do nové práce. Nejčastěji přednáší o výběru a hodnocení zaměstnanců. Vidět ji přednášet je opravdový koncert někoho, kdo to miluje a zároveň se s účastníky seminářů moc "nemazlí", když ví, že jim to pomůže. K tomu navíc pomáhá firmám v Praze a okolí vybrat ty pravé nebo nastavit fungující personální oddělení.

Václav a Barbora z VASKY: Mladá generace si často neuvědomuje, jak se má dobře


Oba už v teenagerovském věku lákal svět podnikání. On založil v osmnácti letech svou vlastní firmu na výrobu bot, která má dnes stamilionový roční obrat. Ona od svých devatenácti vyzkoušela nemálo různých prací a dnes je srdcem Vaškovy firmy. „Kéž bych byla v jejich věku tak uvědomělá jako oni,“ řekla jsem si po rozhovoru s nimi. O koho jde? O Václava Staňka, majitele obuvnické značky Vasky, a Barboru Čápkovou, jeho personalistku.

celý článek

Co nám o našich lidech řekla doba home officová?


To, že nám doba pandemická v mnohém otevřela oči, je zřejmé. V oblasti výkonnosti a loajality zaměstnanců zažívalo mnoho firem doslova očistec. O to bolestivější procitnutí to bylo, když to přišlo do zcela idylické doby, kdy panoval všeobecný blahobyt. Zaměstnanci si mohli práci vybírat a zaměstnavatelé si často ani nevšimli, že platí za nedokonalou, nedokončenou nebo pomalou práci. Poučili jsme se? A na co bychom si nově měli dát pozor?

celý článek

5 tipů pro hladkou spolupráci HR a vedoucího při náboru


Jak by mělo personální oddělení komunikovat s vedoucími, když vybírá nové zaměstnance do jejich týmu? Máme pro vás 5 tipů.

celý článek

Víte, kdo brzdí vaši firmu?


Brzdič, skrytý nepřítel, had, travič studní – to všechno jsou výrazy (a zazněly i peprnější), které popisují člověka, který rozkládá firmu zevnitř. Bývá těžké ho objevit, protože se dokáže umně skrýt. Čím vyšší IQ má, tím lépe umí všechno kolem sebe zkomplikovat. Těžko se tak rozplétá klubko zmatených informací, které se po firmě šíří. Jak někoho takového rozpoznat a nesplést si ho s někým, kdo prostě jen občas nemá svůj den?

celý článek