Mårten Runow: Obsazování technických pozic je specifické, ale ne nemožné
Jak se daří technicky zaměřeným firmám ve světě a v čem spočívá nelehkost budování týmu v těchto oborech? Nad tímto se zamyslel zakladatel a CEO společnosti
Performia Mårten Runow.
Úspěch jakékoli firmy je velmi výrazně založen na tom, zda uspěje v budování funkčního a produktivního týmu, nebo ne. Když budujete tým techniků, je to běžně založeno na stejných základech, které se aplikují, když budujete jakýkoliv jiný tým. To, v čem je to jiné u oborů plných techniků, je to, že součástí jejich práce bývá častokrát hledání chyb na věcech, strojích atd.
Dobrý technik dokáže často najít chybu nebo rozbitou součástku velmi rychle, aby zajistil, že vše bude zase fungovat. To se velmi liší například od práce obchodníka, který běžně nic nezíská, když najde to, co je špatně na klientovi, jeho produktu nebo přístupu. Tímto způsobem zřídkakdy získá souhlas a něco prodá.
Když jednáte s lidmi, dívejte se na to, co dělají dobře. Když pracujete s technickými věcmi, hledejte, co je špatně.
Problémem tedy je, že technikova „metoda dosahování úspěchu“, která spočívá v hledání chyb, se v mnoha případech přenáší také do oblasti fungování mezi lidmi – jednoduše hledají chyby i na lidech. A proto je budování týmu techniků opravdovou výzvou. Musíte se totiž naučit používat různé taktiky. Když jednáte s lidmi, dívejte se na to, co dělají dobře. Když pracujete s technickými věcmi, hledejte, co je špatně.

Zakladatel a CEO společnosti Performia Mårten Runow
Smíte najmout někoho, kdo je kritický, ale…
Když najímáte lidi na technické pozice, můžete přijmout i takové, kteří jsou velmi kritičtí, ALE je důležité ujistit se, že jsou kritičtí, protože chtějí, aby věci fungovaly. Potom je můžete naučit, že když spolupracují s kolegy, nemusejí hledat chyby, ale spíše to, co je správně.
Znamená to také, že když najímáte lidi na technické pozice, neměli byste je posuzovat podle toho, jak jsou milí nebo „v kolektivu oblíbení“. Velmi produktivní techniky, i když jsou osobně celkem kritičtí, váš tým přijme, protože budou v práci celkově úspěšní.
Otevřete si svou vlastní školu – jako ve Švédsku
Nedostatek dobrých techniků vnímáme i my ve Švédsku. Také ale velmi dobře vidíme, že ty nejúspěšnější firmy z technických oborů otevírají své vlastní školy, kde si vytrénují své vlastní nové techniky. Například společnost ABB má tří až čtyřletý program, do něhož lidi přijímá spolu s přijetím do firmy.
Nejen, že díky tomu můžete dávat technikům nižší plat, než by si řekl externí „odborník“, ale zároveň naučíte svoje lidi přesně to, co vy potřebujete. Nezapomeňte však, že trénovat a vzdělávat byste měli jen velmi produktivní lidi.
Na závěr si přečtěte 4 tipy k inzerci, které vám pomohou při obsazování technických pozic:
- Pište inzeráty, které opravdu vyzývají techniky. Použijte jejich jazyk, ale nezapomeňte na srozumitelnost.
- Když pracujete s novými technologiemi, nezapomeňte je v inzerátu zmínit.
- Když vám chybí kvalitní kandidáti, promyslete, zda by nebylo možné si nějaké „vychovat“.
- Již v inzerci zdůrazněte, že hledáte velmi produktivní osobu, která nemusí mít tolik zkušeností. Ale nesnažte se pozici „prodat“.
Text: Mårten Runow, CEO Performia International
Přeložila a upravila: Barbora Hartmannová
Zdroj fotografií: archiv Performia

E-book pro úspěšný pracovní inzerát
Již máte náš e-book s 10 tipy, jak napsat úspěšný pracovní inzerát? Můžete si jej stáhnout.
Další články
Kvalita interní komunikace ovlivňuje váš celkový úspěch, shodují se tři různé skupiny
Podíváme na to, jak může interní komunikace fungovat v komunitě, jaké to je v terénu daleko od centrály a až příliš blízko kritickým situacím a v čem tkví záludnosti komunikace mezi pobočkami po celém světě. Abyste se nám v tom neztratili, celé to uzavřeme jednou věcí, kterou bychom v každém z případů měli udělat jako první.
celý článekJANA JIŘINCOVÁ: Interní komunikace pomáhá, aby lidé ve firmě šli stejným směrem
Představte si firmu, která sídlí v malé vesnici v západních Čechách. Firmu, která vznikla ve stodole a dnes má již tři provozovny. Firmu, která za poslední tři roky vyrostla z 200 zaměstnanců na bezmála 400. Firmu, která je plná pracovitých lidí zaměřených na výsledek. Taková firma vážně existuje. Jmenuje se KLAUS Timber a.s. a v čele jejího personálního oddělení stojí již od roku 2013 Jana Jiřincová.
celý článekHledání práce je peklo, říká nemálo uchazečů
Tentokrát jsme se podívali na předsudky v náboru z pohledu uchazečů, kteří se s nimi potkali na vlastní kůži. Naším cílem není jen předložit vám jejich špatné zkušenosti, ale spíše vám ukázat, že předsudky jsou v náboru pořád ještě až příliš „doma“ a že to pro vás může v určitém ohledu být výhoda.
celý článekMÅRTEN RUNOW: Když někoho najímáte, ujistěte se, že to pomůže prosperitě firmy
Koncept PPM vznikl pod taktovkou dvou specialistů na lidi. Jedním spolutvůrcem pojmu PPM je Lucie Spáčilová. Druhým je pak Mårten Runow, mezinárodně uznávaný expert na budování produktivních týmů a zakladatel společnosti Performia International. Pojďme se podívat, co o PPM říká on.
celý článek