Mårten Runow: Obsazování technických pozic je specifické, ale ne nemožné

Jak se daří technicky zaměřeným firmám ve světě a v čem spočívá nelehkost budování týmu v těchto oborech? Nad tímto se zamyslel zakladatel a CEO společnosti
Performia Mårten Runow.


Úspěch jakékoli firmy je velmi výrazně založen na tom, zda uspěje v budování funkčního a produktivního týmu, nebo ne. Když budujete tým techniků, je to běžně založeno na stejných základech, které se aplikují, když budujete jakýkoliv jiný tým. To, v čem je to jiné u oborů plných techniků, je to, že součástí jejich práce bývá častokrát hledání chyb na věcech, strojích atd.

Dobrý technik dokáže často najít chybu nebo rozbitou součástku velmi rychle, aby zajistil, že vše bude zase fungovat. To se velmi liší například od práce obchodníka, který běžně nic nezíská, když najde to, co je špatně na klientovi, jeho produktu nebo přístupu. Tímto způsobem zřídkakdy získá souhlas a něco prodá.


Když jednáte s lidmi, dívejte se na to, co dělají dobře. Když pracujete s technickými věcmi, hledejte, co je špatně.

Problémem tedy je, že technikova „metoda dosahování úspěchu“, která spočívá v hledání chyb, se v mnoha případech přenáší také do oblasti fungování mezi lidmi – jednoduše hledají chyby i na lidech. A proto je budování týmu techniků opravdovou výzvou. Musíte se totiž naučit používat různé taktiky. Když jednáte s lidmi, dívejte se na to, co dělají dobře. Když pracujete s technickými věcmi, hledejte, co je špatně.

 zakladatel a CEO společnosti Performia Mårten Runow

 Zakladatel a CEO společnosti Performia Mårten Runow

Smíte najmout někoho, kdo je kritický, ale…

Když najímáte lidi na technické pozice, můžete přijmout i takové, kteří jsou velmi kritičtí, ALE je důležité ujistit se, že jsou kritičtí, protože chtějí, aby věci fungovaly. Potom je můžete naučit, že když spolupracují s kolegy, nemusejí hledat chyby, ale spíše to, co je správně.

Znamená to také, že když najímáte lidi na technické pozice, neměli byste je posuzovat podle toho, jak jsou milí nebo „v kolektivu oblíbení“. Velmi produktivní techniky, i když jsou osobně celkem kritičtí, váš tým přijme, protože budou v práci celkově úspěšní.

Otevřete si svou vlastní školu – jako ve Švédsku

Nedostatek dobrých techniků vnímáme i my ve Švédsku. Také ale velmi dobře vidíme, že ty nejúspěšnější firmy z technických oborů otevírají své vlastní školy, kde si vytrénují své vlastní nové techniky. Například společnost ABB má tří až čtyřletý program, do něhož lidi přijímá spolu s přijetím do firmy.

Nejen, že díky tomu můžete dávat technikům nižší plat, než by si řekl externí „odborník“, ale zároveň naučíte svoje lidi přesně to, co vy potřebujete. Nezapomeňte však, že trénovat a vzdělávat byste měli jen velmi produktivní lidi.

Na závěr si přečtěte 4 tipy k inzerci, které vám pomohou při obsazování technických pozic:

  1. Pište inzeráty, které opravdu vyzývají techniky. Použijte jejich jazyk, ale nezapomeňte na srozumitelnost.
  2. Když pracujete s novými technologiemi, nezapomeňte je v inzerátu zmínit.
  3. Když vám chybí kvalitní kandidáti, promyslete, zda by nebylo možné si nějaké „vychovat“.
  4. Již v inzerci zdůrazněte, že hledáte velmi produktivní osobu, která nemusí mít tolik zkušeností. Ale nesnažte se pozici „prodat“.

Text: Mårten Runow, CEO Performia International
Přeložila a upravila: Barbora Hartmannová
Zdroj fotografií: archiv Performia

Performia-ebook jak napsat úspěšný pracovní inzerát

E-book pro úspěšný pracovní inzerát 

Již máte náš e-book s 10 tipy, jak napsat úspěšný pracovní inzerát? Můžete si jej stáhnout.
 


O autorovi článku

Barbora Hartmannová

Bára je kreativec v pravém slova smyslu a s nadšením se vrhá do nových nápadů. Zároveň má skvělý "marketingový čuch" na to, co nejvíce funguje, a schopnost to držet a nepustit. Jako někdo, kdo nese PR firmy, je absolutně na svém místě, protože Báru není možné nemít rád. Připravuje třeba časopis Dobrodružství personalistiky nebo články pro média a pravidelně vás seznamuje s tím, co je u nás nového.

Šárka Marčíková: Bez spolupráce s managementem by to nešlo


„Nečekala jsem, že by to mohlo vyjít,“ říká dnes Šárka Marčíková o tom, jak se jí podařilo získat místo personalistky ve společnosti Bonita Group Service s.r.o., kam nastoupila teprve před osmi měsíci bez zkušenosti v oboru. Od té doby už přijala čtrnáct nových lidí včetně obchodníků. Mimo jiné jí to výrazně usnadňuje důkladná příprava a komunikace s managementem. Jak to celé vidí mladá personalistka, která je ve firmě poměrně čerstvě? Právě to je ten pohled, který jsme se vám tentokrát rozhodli přinést.

celý článek

Kde ušetřit čas? Investujte ho do správných věcí


Vstávají vám vlasy na hlavě, když se vás někdo zeptá „Máš čas?“? Máte pocit, že už jste natolik efektivní, že lepší už to nebude, ale stále byste potřebovali nějaký ten čas navíc? Pak možná svůj čas neinvestujete tím správným směrem.

celý článek

Jak vypadá měření osobnosti u nás a v zahraničí


V době, kdy se čím dál výrazněji pracuje na tom, aby šikovní lidé z firmy neodcházeli, ještě mnohem více rezonuje téma testování osobnostního potenciálu. Schopnost porozumět lidem se rázem přesouvá na první koleje zájmu nejen českých firem. Protože jsme známí naším U-testem, který se na osobnost velmi podrobně dívá, rozhodli jsme se tuto rubriku věnovat právě jemu. A věřím, že ač je to trochu jednostranné, dozvíte se velmi zajímavé informace.

celý článek

SOCIÁLNÍ SÍTĚ: Kdo má vlastně tvořit jejich obsah?


Často v českých firmách narážíme na otázku, kdo má vlastně tvořit obsah sociálních sítí. První nás možná napadne samotný správce, tedy osoba, která dostala sociální sítě na starosti. Od ní se často očekává, že sama naplní obsah firemních stránek na sociálních sítích. Nicméně úplně tomu tak nemusí a možná ani nemá být.

celý článek