Mårten Runow: Obsazování technických pozic je specifické, ale ne nemožné

Jak se daří technicky zaměřeným firmám ve světě a v čem spočívá nelehkost budování týmu v těchto oborech? Nad tímto se zamyslel zakladatel a CEO společnosti
Performia Mårten Runow.


Úspěch jakékoli firmy je velmi výrazně založen na tom, zda uspěje v budování funkčního a produktivního týmu, nebo ne. Když budujete tým techniků, je to běžně založeno na stejných základech, které se aplikují, když budujete jakýkoliv jiný tým. To, v čem je to jiné u oborů plných techniků, je to, že součástí jejich práce bývá častokrát hledání chyb na věcech, strojích atd.

Dobrý technik dokáže často najít chybu nebo rozbitou součástku velmi rychle, aby zajistil, že vše bude zase fungovat. To se velmi liší například od práce obchodníka, který běžně nic nezíská, když najde to, co je špatně na klientovi, jeho produktu nebo přístupu. Tímto způsobem zřídkakdy získá souhlas a něco prodá.


Když jednáte s lidmi, dívejte se na to, co dělají dobře. Když pracujete s technickými věcmi, hledejte, co je špatně.

Problémem tedy je, že technikova „metoda dosahování úspěchu“, která spočívá v hledání chyb, se v mnoha případech přenáší také do oblasti fungování mezi lidmi – jednoduše hledají chyby i na lidech. A proto je budování týmu techniků opravdovou výzvou. Musíte se totiž naučit používat různé taktiky. Když jednáte s lidmi, dívejte se na to, co dělají dobře. Když pracujete s technickými věcmi, hledejte, co je špatně.

 zakladatel a CEO společnosti Performia Mårten Runow

 Zakladatel a CEO společnosti Performia Mårten Runow

Smíte najmout někoho, kdo je kritický, ale…

Když najímáte lidi na technické pozice, můžete přijmout i takové, kteří jsou velmi kritičtí, ALE je důležité ujistit se, že jsou kritičtí, protože chtějí, aby věci fungovaly. Potom je můžete naučit, že když spolupracují s kolegy, nemusejí hledat chyby, ale spíše to, co je správně.

Znamená to také, že když najímáte lidi na technické pozice, neměli byste je posuzovat podle toho, jak jsou milí nebo „v kolektivu oblíbení“. Velmi produktivní techniky, i když jsou osobně celkem kritičtí, váš tým přijme, protože budou v práci celkově úspěšní.

Otevřete si svou vlastní školu – jako ve Švédsku

Nedostatek dobrých techniků vnímáme i my ve Švédsku. Také ale velmi dobře vidíme, že ty nejúspěšnější firmy z technických oborů otevírají své vlastní školy, kde si vytrénují své vlastní nové techniky. Například společnost ABB má tří až čtyřletý program, do něhož lidi přijímá spolu s přijetím do firmy.

Nejen, že díky tomu můžete dávat technikům nižší plat, než by si řekl externí „odborník“, ale zároveň naučíte svoje lidi přesně to, co vy potřebujete. Nezapomeňte však, že trénovat a vzdělávat byste měli jen velmi produktivní lidi.

Na závěr si přečtěte 4 tipy k inzerci, které vám pomohou při obsazování technických pozic:

  1. Pište inzeráty, které opravdu vyzývají techniky. Použijte jejich jazyk, ale nezapomeňte na srozumitelnost.
  2. Když pracujete s novými technologiemi, nezapomeňte je v inzerátu zmínit.
  3. Když vám chybí kvalitní kandidáti, promyslete, zda by nebylo možné si nějaké „vychovat“.
  4. Již v inzerci zdůrazněte, že hledáte velmi produktivní osobu, která nemusí mít tolik zkušeností. Ale nesnažte se pozici „prodat“.

Text: Mårten Runow, CEO Performia International
Přeložila a upravila: Barbora Hartmannová
Zdroj fotografií: archiv Performia

Performia-ebook jak napsat úspěšný pracovní inzerát

E-book pro úspěšný pracovní inzerát 

Již máte náš e-book s 10 tipy, jak napsat úspěšný pracovní inzerát? Můžete si jej stáhnout.
 


O autorovi článku

Barbora Hartmannová

Bára je kreativec v pravém slova smyslu a s nadšením se vrhá do nových nápadů. Zároveň má skvělý "marketingový čuch" na to, co nejvíce funguje, a schopnost to držet a nepustit. Jako někdo, kdo nese PR firmy, je absolutně na svém místě, protože Báru není možné nemít rád. Připravuje třeba časopis Dobrodružství personalistiky nebo články pro média a pravidelně vás seznamuje s tím, co je u nás nového.

KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem


Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.

celý článek

Z PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti


Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?

celý článek

Jak ztratit kandidáta v deseti krocích


Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.

celý článek

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek