Mårten Runow: Obsazování technických pozic je specifické, ale ne nemožné

Jak se daří technicky zaměřeným firmám ve světě a v čem spočívá nelehkost budování týmu v těchto oborech? Nad tímto se zamyslel zakladatel a CEO společnosti
Performia Mårten Runow.


Úspěch jakékoli firmy je velmi výrazně založen na tom, zda uspěje v budování funkčního a produktivního týmu, nebo ne. Když budujete tým techniků, je to běžně založeno na stejných základech, které se aplikují, když budujete jakýkoliv jiný tým. To, v čem je to jiné u oborů plných techniků, je to, že součástí jejich práce bývá častokrát hledání chyb na věcech, strojích atd.

Dobrý technik dokáže často najít chybu nebo rozbitou součástku velmi rychle, aby zajistil, že vše bude zase fungovat. To se velmi liší například od práce obchodníka, který běžně nic nezíská, když najde to, co je špatně na klientovi, jeho produktu nebo přístupu. Tímto způsobem zřídkakdy získá souhlas a něco prodá.


Když jednáte s lidmi, dívejte se na to, co dělají dobře. Když pracujete s technickými věcmi, hledejte, co je špatně.

Problémem tedy je, že technikova „metoda dosahování úspěchu“, která spočívá v hledání chyb, se v mnoha případech přenáší také do oblasti fungování mezi lidmi – jednoduše hledají chyby i na lidech. A proto je budování týmu techniků opravdovou výzvou. Musíte se totiž naučit používat různé taktiky. Když jednáte s lidmi, dívejte se na to, co dělají dobře. Když pracujete s technickými věcmi, hledejte, co je špatně.

 zakladatel a CEO společnosti Performia Mårten Runow

 Zakladatel a CEO společnosti Performia Mårten Runow

Smíte najmout někoho, kdo je kritický, ale…

Když najímáte lidi na technické pozice, můžete přijmout i takové, kteří jsou velmi kritičtí, ALE je důležité ujistit se, že jsou kritičtí, protože chtějí, aby věci fungovaly. Potom je můžete naučit, že když spolupracují s kolegy, nemusejí hledat chyby, ale spíše to, co je správně.

Znamená to také, že když najímáte lidi na technické pozice, neměli byste je posuzovat podle toho, jak jsou milí nebo „v kolektivu oblíbení“. Velmi produktivní techniky, i když jsou osobně celkem kritičtí, váš tým přijme, protože budou v práci celkově úspěšní.

Otevřete si svou vlastní školu – jako ve Švédsku

Nedostatek dobrých techniků vnímáme i my ve Švédsku. Také ale velmi dobře vidíme, že ty nejúspěšnější firmy z technických oborů otevírají své vlastní školy, kde si vytrénují své vlastní nové techniky. Například společnost ABB má tří až čtyřletý program, do něhož lidi přijímá spolu s přijetím do firmy.

Nejen, že díky tomu můžete dávat technikům nižší plat, než by si řekl externí „odborník“, ale zároveň naučíte svoje lidi přesně to, co vy potřebujete. Nezapomeňte však, že trénovat a vzdělávat byste měli jen velmi produktivní lidi.

Na závěr si přečtěte 4 tipy k inzerci, které vám pomohou při obsazování technických pozic:

  1. Pište inzeráty, které opravdu vyzývají techniky. Použijte jejich jazyk, ale nezapomeňte na srozumitelnost.
  2. Když pracujete s novými technologiemi, nezapomeňte je v inzerátu zmínit.
  3. Když vám chybí kvalitní kandidáti, promyslete, zda by nebylo možné si nějaké „vychovat“.
  4. Již v inzerci zdůrazněte, že hledáte velmi produktivní osobu, která nemusí mít tolik zkušeností. Ale nesnažte se pozici „prodat“.

Text: Mårten Runow, CEO Performia International
Přeložila a upravila: Barbora Hartmannová
Zdroj fotografií: archiv Performia

Performia-ebook jak napsat úspěšný pracovní inzerát

E-book pro úspěšný pracovní inzerát 

Již máte náš e-book s 10 tipy, jak napsat úspěšný pracovní inzerát? Můžete si jej stáhnout.
 


O autorovi článku

Barbora Hartmannová

Bára je kreativec v pravém slova smyslu a s nadšením se vrhá do nových nápadů. Zároveň má skvělý "marketingový čuch" na to, co nejvíce funguje, a schopnost to držet a nepustit. Jako někdo, kdo nese PR firmy, je absolutně na svém místě, protože Báru není možné nemít rád. Připravuje třeba časopis Dobrodružství personalistiky nebo články pro média a pravidelně vás seznamuje s tím, co je u nás nového.

Konec výmluv! Na co české firmy při náboru zapomínají


Situace na pracovním trhu se dnes jeví jako opravdu nesnadná a komplikovaná, zvlášť pro dlouhé zástu-py firem, které hledají nové, kvalitní zaměstnance. Když se výběr nedaří, je tedy nejsnazší říct, že je to kvůli přetlaku na pracovním trhu. Rozhodně to nezní jako špatný argument, ale je to opravdu jen o tom? Nebo můžeme ovlivnit mnohem více, než vůbec tušíme?

celý článek

LUCIE SPÁČILOVÁ: Krize otevřela manažerům oči


„Věděla jsem vždycky, že chci dělat něco s lidmi a pro lidi. Baví mě pomáhat firmám nabírat správné, nadšené lidi a vytvářet kulturu, v níž se lidé a týmy rozvíjejí, a práce jim dává smysl,“ řekla mi Lucie Spáčilová, ředitelka a zakladatelka společnosti Performia, která se specializuje na oblast personalistiky, vedení lidí a hodnocení zaměstnanců.

celý článek

Pravěké HR v moderní době nepřežije!


Už sedmnáct let pozorujeme účinnost, respektive neúčinnost tradičních metod výběru a hodnocení personálu. Metody vnímané jako základní, neodmyslitelné a obvyklé jsou ale z hlediska dnešních potřeb úplně nedostatečné a přinejmenším pokulhávající.

celý článek

ANDREA TKAČUKOVÁ: Zaměstnávání cizinců není tak složité, když víte, koho se zeptat


Uvažovali jste někdy o tom, že zaměstnáte cizince? A taky jste si v tu chvíli řekli: „Nemám ponětí, jak se to dělá.“? Pak jsme právě pro vás připravili tenhle rozhovor. Andrea Tkačuková je spoluzakladatelka a výkonná ředitelka agentury Foreigners, se kterou ročně pomáhá tisícům cizinců, aby u nás měli lehčí start. Co je na tom nejsložitější, odkud k nám proudí nejvíce cizinců a co je pro vás jako zaměstnavatele při zaměstnávání cizinců úplný základ?

celý článek