Největší bariéra při hledání zaměstnanců podle firem? Nedostatek kvalitních kandidátů

Jaké jsou největší bariéry při hledání nových zaměstnanců? A co firmy nejvíce odrazuje? Na to se zaměřili při průzkumu AMSP. Co české firmy nejvíce trápí? 


Podle průzkumu Asociace malých a středních podniků a živnostníků (AMSP), na kterém jsme se podíleli a který zpracovala společnost Ipsos, až 62 % zaměstnavatelů má problém s nedostatkem kvalitních zaměstnanců na trhu práce. Jak se ale může zdát, nejedná se o nedostatečné vzdělání nebo praxi, ale o ochotu uchazečů opravdu pracovat a o jejich nedostatečný zájem učit se nové věci.

Průzkum AMSP ČR, který zpracovala společnost Ipsos

Doba se posouvá dopředu a například v technických oborech je celoživotní studium a vzdělávání naprostou nezbytností. Veškeré poznatky se v horizontu pár let mění a člověk musí být připravený se dále vzdělávat.

„Existují dva předpoklady, které jsou u člověka důležité pro to, aby v práci dobře fungoval. Jsou to kompetence a ochota. Ať už ve svém stávajícím týmu nebo u lidí vně firmy můžeme vidět různé varianty skombinování těchto dvou předpokladů, Nezapomínejte na OCHOTU kandidáta znalosti použít!“
Iva Schulzová, Performia partner pro Čechy

Pokud vás zajímá, jak se zaměřit na ochotu zaměstnanců, přečtěte si náš článek Znalosti? Skvělé! Ale co když chybí něco zásadního?

Peníze nejsou všechno

Z průzkumu také vyplynulo, že až 14 % zaměstnavatelů se setkalo s vysokými mzdovými nároky. Možná se vám stalo, že se vám hlásili kandidáti s takovými požadavky, které jste nechtěli nebo ani nemohli splnit. Během naší praxe jsme narazili na průzkum jednoho odborníka na nábor, který uvedl, že pokud v inzerátu nezveřejníte plat, připravujete se o možné kandidáty. To je sice možné. Otázkou ale je, o jaké lidi vlastně přicházíte.

Průzkum AMSP, který zpracovala společnost Ipsos

Ze zkušeností víme, že platové podmínky v inzerátu vyhledávají především lidé, kteří nemají tu nejlepší motivaci a k uspokojení jim stačí vysoké finanční ohodnocení. Tento člověk vás zpravidla brzy opustí, především pokud dostane vyšší nabídku. Jeho ochota učit se nové věci bude také velmi nízká. A o takové zaměstnance většinou opravdu nestojíme.


Jak zaměstnance motivovat, když ne penězi? To si můžete přečíst v jednom čísle našeho časopisu Dobrodružství personalistiky

Pokud i vás se tyto problémy týkají, zaměřte se na inzeráty, které vydáváte. Určete si, co skrz ně chcete sdělit a jaké lidi ve firmě opravdu chcete. Díky správně napsanému inzerátu oslovíte motivované lidi, kteří se budou ochotni i nadále posouvat. Jedná se o prvotní kontakt, díky kterému oslovíte potencionálního zaměstnance, a to, jak v něm komunikujete, se odrazí v tom, jací lidé se vám přihlásí. 


Pokud vás zajímá celé znění průzkumu AMSP, na kterém jsme se podíleli, můžete si ho přečíst zde.

Zdroj fotografie: freepik.com

Poznejte, zda v týmu máte ty správné namotivované lidi.


Přihlaste se na náš klíčový seminář, který Vám v tom dodá jistotu. 


LUCIE SPÁČILOVÁ: Chci dosáhnout toho, aby byla práce obecně vnímána jako pozitivní součást života


Tento rozhovor vyšel ve výročním čísle našeho časopisu. Běžně se u nás můžete setkat s úspěšnou osobností z praxe českých firem, která příkladně ukazuje, kam až je možné to dotáhnout. Pro jubilejní číslo časopisu jsme se rozhodli udělat tento rozhovor s Lucií Spáčilovou, ředitelkou Performie.

celý článek

ROMAN ŠEBELA: Díky personalistce mám čas na strategii a firma více zakázek


Představte si šéfa firmy, který má tolik energie, že dokáže pracovat za tři a vést firmu s miliardovými obraty. A představte si okamžik, kdy přijde na to, že musí něco změnit, aby se neudřel a měl stále chuť firmu posouvat dál. Je vám to povědomé? Možná bychom tohle mohli říct o každém, kdo se někdy pustil do podnikání a začalo se mu dařit. Jak se na to ale dívá Roman Šebela z developerské společnosti MIG s.r.o.?

celý článek

7 tipů, jak zvládnout zpětnou vazbu


Existuje mnoho tipů a rad na téma zpětné vazby, pravidelných rozhovorů a celkově k práci se zaměstnanci. Cílem je většinou jejich větší angažovanost, loajalita a zodpovědnost. Ať už jsou nástroje nebo postupy sebevíc sofistikované, pokud nejsou absolutní základy v pořádku, je to k ničemu.  Mnoho úsilí a veliká snaha vytvořit efekt a na konci rozpaky. Nikdo z toho nebude mít ve finále radost ani užitek.

celý článek

Personalista ve firmě: Zbytečný luxus, nebo největší výhra?


Odpověď na častou otázku „Jak velká firma už má mít personalistu nebo HR oddělení?“ může poskytnout analýza více oblastí firmy. Na tuto otázku i mnoho dalších se v následující, článku zaměřila Lucie Spáčilová. 

celý článek