Největší bariéra při hledání zaměstnanců podle firem? Nedostatek kvalitních kandidátů

Jaké jsou největší bariéry při hledání nových zaměstnanců? A co firmy nejvíce odrazuje? Na to se zaměřili při průzkumu AMSP. Co české firmy nejvíce trápí? 


Podle průzkumu Asociace malých a středních podniků a živnostníků (AMSP), na kterém jsme se podíleli a který zpracovala společnost Ipsos, až 62 % zaměstnavatelů má problém s nedostatkem kvalitních zaměstnanců na trhu práce. Jak se ale může zdát, nejedná se o nedostatečné vzdělání nebo praxi, ale o ochotu uchazečů opravdu pracovat a o jejich nedostatečný zájem učit se nové věci.

Průzkum AMSP ČR, který zpracovala společnost Ipsos

Doba se posouvá dopředu a například v technických oborech je celoživotní studium a vzdělávání naprostou nezbytností. Veškeré poznatky se v horizontu pár let mění a člověk musí být připravený se dále vzdělávat.

„Existují dva předpoklady, které jsou u člověka důležité pro to, aby v práci dobře fungoval. Jsou to kompetence a ochota. Ať už ve svém stávajícím týmu nebo u lidí vně firmy můžeme vidět různé varianty skombinování těchto dvou předpokladů, Nezapomínejte na OCHOTU kandidáta znalosti použít!“
Iva Schulzová, Performia partner pro Čechy

Pokud vás zajímá, jak se zaměřit na ochotu zaměstnanců, přečtěte si náš článek Znalosti? Skvělé! Ale co když chybí něco zásadního?

Peníze nejsou všechno

Z průzkumu také vyplynulo, že až 14 % zaměstnavatelů se setkalo s vysokými mzdovými nároky. Možná se vám stalo, že se vám hlásili kandidáti s takovými požadavky, které jste nechtěli nebo ani nemohli splnit. Během naší praxe jsme narazili na průzkum jednoho odborníka na nábor, který uvedl, že pokud v inzerátu nezveřejníte plat, připravujete se o možné kandidáty. To je sice možné. Otázkou ale je, o jaké lidi vlastně přicházíte.

Průzkum AMSP, který zpracovala společnost Ipsos

Ze zkušeností víme, že platové podmínky v inzerátu vyhledávají především lidé, kteří nemají tu nejlepší motivaci a k uspokojení jim stačí vysoké finanční ohodnocení. Tento člověk vás zpravidla brzy opustí, především pokud dostane vyšší nabídku. Jeho ochota učit se nové věci bude také velmi nízká. A o takové zaměstnance většinou opravdu nestojíme.


Jak zaměstnance motivovat, když ne penězi? To si můžete přečíst v jednom čísle našeho časopisu Dobrodružství personalistiky

Pokud i vás se tyto problémy týkají, zaměřte se na inzeráty, které vydáváte. Určete si, co skrz ně chcete sdělit a jaké lidi ve firmě opravdu chcete. Díky správně napsanému inzerátu oslovíte motivované lidi, kteří se budou ochotni i nadále posouvat. Jedná se o prvotní kontakt, díky kterému oslovíte potencionálního zaměstnance, a to, jak v něm komunikujete, se odrazí v tom, jací lidé se vám přihlásí. 


Pokud vás zajímá celé znění průzkumu AMSP, na kterém jsme se podíleli, můžete si ho přečíst zde.

Zdroj fotografie: freepik.com

Poznejte, zda v týmu máte ty správné namotivované lidi.


Přihlaste se na náš klíčový seminář, který Vám v tom dodá jistotu. 


Z PRAXE: Jak může změna inzerce vylepšit nábor?


„Požadujeme/nabízíme“ už v inzerátech na obsazované pozice dávno patří do starého železa, dá-li se to tak říct. Inzerce může vypadat úplně jinak a při jejím šíření jsou nejúspěšnější ti, kdo neztrácejí kreativitu. Podívali jsme se na to s těmi, kdo před nějakou dobou svůj přístup k inzerování volných pozic ve firmě změnili. Co jim to přineslo a co je podle nich to nejzásadnější? To se dozvíte v jejich odpovědích na následující otázky.

celý článek

Když nemáte dobře motivované lidi, žádné benefity to nezachrání


Práce se pořád ještě z velké části bez lidí prostě neudělá, a tak je tu jeden nástroj, který vám jako manažerovi může výrazně pomoci, když víte, jak s ním zacházet – motivace. I proto jsem pro vás vytáhli z našich nejčtenějších článků o motivaci to nejpodstatnější. Věříme, že vám to bude k užitku.

celý článek

Úzké propojení HR a vedení je pro úspěch zásadní, shodují se ředitelé českých firem


I když se koncept PPM jeví jako nový a moderní, neznamená to, že už jej v některých firmách přirozeně nepoužívají. Právě takové firmy jsme pro vás našli a já jsem zvědavá, jak to máte v porovnání s nimi vy. Jsou tam podobné znaky? Pak vám gratuluji! Máte na čem pracovat? To je normální, vždy je co zlepšovat.

celý článek

Flexibilita je téma dneška! Rozhodovat bude, jestli se s ní správně vypořádáme


Home office, sdílená pracovní místa, měnící se pracovní doba nebo práce ze zahraničí. To jsou témata současného světa byznysu, která se skloňují až příliš často na to, abychom je mohli ignorovat. A všechna kladou na firmy stejný nárok – flexibilitu. Proto jsme se podívali do dvou českých firem, abychom viděli, jak se s ní vypořádávají. V obou případech jde evidentně o úspěšný model plný inspirace.

celý článek