Největší bariéra při hledání zaměstnanců podle firem? Nedostatek kvalitních kandidátů

Jaké jsou největší bariéry při hledání nových zaměstnanců? A co firmy nejvíce odrazuje? Na to se zaměřili při průzkumu AMSP. Co české firmy nejvíce trápí? 


Podle průzkumu Asociace malých a středních podniků a živnostníků (AMSP), na kterém jsme se podíleli a který zpracovala společnost Ipsos, až 62 % zaměstnavatelů má problém s nedostatkem kvalitních zaměstnanců na trhu práce. Jak se ale může zdát, nejedná se o nedostatečné vzdělání nebo praxi, ale o ochotu uchazečů opravdu pracovat a o jejich nedostatečný zájem učit se nové věci.

Průzkum AMSP ČR, který zpracovala společnost Ipsos

Doba se posouvá dopředu a například v technických oborech je celoživotní studium a vzdělávání naprostou nezbytností. Veškeré poznatky se v horizontu pár let mění a člověk musí být připravený se dále vzdělávat.

„Existují dva předpoklady, které jsou u člověka důležité pro to, aby v práci dobře fungoval. Jsou to kompetence a ochota. Ať už ve svém stávajícím týmu nebo u lidí vně firmy můžeme vidět různé varianty skombinování těchto dvou předpokladů, Nezapomínejte na OCHOTU kandidáta znalosti použít!“
Iva Schulzová, Performia partner pro Čechy

Pokud vás zajímá, jak se zaměřit na ochotu zaměstnanců, přečtěte si náš článek Znalosti? Skvělé! Ale co když chybí něco zásadního?

Peníze nejsou všechno

Z průzkumu také vyplynulo, že až 14 % zaměstnavatelů se setkalo s vysokými mzdovými nároky. Možná se vám stalo, že se vám hlásili kandidáti s takovými požadavky, které jste nechtěli nebo ani nemohli splnit. Během naší praxe jsme narazili na průzkum jednoho odborníka na nábor, který uvedl, že pokud v inzerátu nezveřejníte plat, připravujete se o možné kandidáty. To je sice možné. Otázkou ale je, o jaké lidi vlastně přicházíte.

Průzkum AMSP, který zpracovala společnost Ipsos

Ze zkušeností víme, že platové podmínky v inzerátu vyhledávají především lidé, kteří nemají tu nejlepší motivaci a k uspokojení jim stačí vysoké finanční ohodnocení. Tento člověk vás zpravidla brzy opustí, především pokud dostane vyšší nabídku. Jeho ochota učit se nové věci bude také velmi nízká. A o takové zaměstnance většinou opravdu nestojíme.


Jak zaměstnance motivovat, když ne penězi? To si můžete přečíst v jednom čísle našeho časopisu Dobrodružství personalistiky

Pokud i vás se tyto problémy týkají, zaměřte se na inzeráty, které vydáváte. Určete si, co skrz ně chcete sdělit a jaké lidi ve firmě opravdu chcete. Díky správně napsanému inzerátu oslovíte motivované lidi, kteří se budou ochotni i nadále posouvat. Jedná se o prvotní kontakt, díky kterému oslovíte potencionálního zaměstnance, a to, jak v něm komunikujete, se odrazí v tom, jací lidé se vám přihlásí. 


Pokud vás zajímá celé znění průzkumu AMSP, na kterém jsme se podíleli, můžete si ho přečíst zde.

Zdroj fotografie: freepik.com

Poznejte, zda v týmu máte ty správné namotivované lidi.


Přihlaste se na náš klíčový seminář, který Vám v tom dodá jistotu. 


3 důvody, proč přes všechny snahy nábor nových lidí nefunguje


Možná jste někdy byli v situaci, kdy jste se snažili všemožnými cestami získat do své společnosti kvalitní pracovníky. Inzerovali jste na všech možných i nemožných pracovních portálech, spolupracovali se školami, aktivně využívali sociálních sítí, ale dlouhodobě bez pořádného výsledku, tedy bez nového šikovného kolegy na palubě. Čím to může být? Mám pro vás tři možnosti.

celý článek

V ČÍSLECH: Jak se české firmy starají o psychické a fyzické zdraví lidí na home officu


Legislativa a bezpečnost práce je jeden rozměr, druhý je ten obyčejně lidský. Jak pečujeme o zdraví lidí na home officu a děláme toho opravdu dost? Přinášíme aktuální čísla a praktické tipy od reálných firem, které můžete ihned použít.

celý článek

Testování na covid a GDPR. Jak na to?


Není testování jako testování. Momentálně budeme mluvit o testování na koronavirus. To je povinné i pro firmy, které mají nad 10 zaměstnanců. Jak ale výsledky testů uchovat tak, aby nedošlo k porušení GDPR?

celý článek

Chcete znát budoucnost? Prozkoumejte minulost!


Představa, že dáme šanci někomu, jehož přínos byl doposud téměř mizivý, nebo dokonce mínusový, s tím, že právě u nás změní svůj postoj a produktivní začne být, je velmi romantická, ale také vysoce nepravděpodobná. Možná právě proto o takových příbězích natáčí Hollywood své filmy, protože jsou tak výjimečné. Pojďme opustit Hollywood a oblíbené happy endy“ a podívejme se na to, jak je to doopravdy a co si z toho můžeme vytěžit pro svůj tým.

celý článek