Největší bariéra při hledání zaměstnanců podle firem? Nedostatek kvalitních kandidátů

Jaké jsou největší bariéry při hledání nových zaměstnanců? A co firmy nejvíce odrazuje? Na to se zaměřili při průzkumu AMSP. Co české firmy nejvíce trápí? 


Podle průzkumu Asociace malých a středních podniků a živnostníků (AMSP), na kterém jsme se podíleli a který zpracovala společnost Ipsos, až 62 % zaměstnavatelů má problém s nedostatkem kvalitních zaměstnanců na trhu práce. Jak se ale může zdát, nejedná se o nedostatečné vzdělání nebo praxi, ale o ochotu uchazečů opravdu pracovat a o jejich nedostatečný zájem učit se nové věci.

Průzkum AMSP ČR, který zpracovala společnost Ipsos

Doba se posouvá dopředu a například v technických oborech je celoživotní studium a vzdělávání naprostou nezbytností. Veškeré poznatky se v horizontu pár let mění a člověk musí být připravený se dále vzdělávat.

„Existují dva předpoklady, které jsou u člověka důležité pro to, aby v práci dobře fungoval. Jsou to kompetence a ochota. Ať už ve svém stávajícím týmu nebo u lidí vně firmy můžeme vidět různé varianty skombinování těchto dvou předpokladů, Nezapomínejte na OCHOTU kandidáta znalosti použít!“
Iva Schulzová, Performia partner pro Čechy

Pokud vás zajímá, jak se zaměřit na ochotu zaměstnanců, přečtěte si náš článek Znalosti? Skvělé! Ale co když chybí něco zásadního?

Peníze nejsou všechno

Z průzkumu také vyplynulo, že až 14 % zaměstnavatelů se setkalo s vysokými mzdovými nároky. Možná se vám stalo, že se vám hlásili kandidáti s takovými požadavky, které jste nechtěli nebo ani nemohli splnit. Během naší praxe jsme narazili na průzkum jednoho odborníka na nábor, který uvedl, že pokud v inzerátu nezveřejníte plat, připravujete se o možné kandidáty. To je sice možné. Otázkou ale je, o jaké lidi vlastně přicházíte.

Průzkum AMSP, který zpracovala společnost Ipsos

Ze zkušeností víme, že platové podmínky v inzerátu vyhledávají především lidé, kteří nemají tu nejlepší motivaci a k uspokojení jim stačí vysoké finanční ohodnocení. Tento člověk vás zpravidla brzy opustí, především pokud dostane vyšší nabídku. Jeho ochota učit se nové věci bude také velmi nízká. A o takové zaměstnance většinou opravdu nestojíme.


Jak zaměstnance motivovat, když ne penězi? To si můžete přečíst v jednom čísle našeho časopisu Dobrodružství personalistiky

Pokud i vás se tyto problémy týkají, zaměřte se na inzeráty, které vydáváte. Určete si, co skrz ně chcete sdělit a jaké lidi ve firmě opravdu chcete. Díky správně napsanému inzerátu oslovíte motivované lidi, kteří se budou ochotni i nadále posouvat. Jedná se o prvotní kontakt, díky kterému oslovíte potencionálního zaměstnance, a to, jak v něm komunikujete, se odrazí v tom, jací lidé se vám přihlásí. 


Pokud vás zajímá celé znění průzkumu AMSP, na kterém jsme se podíleli, můžete si ho přečíst zde.

Zdroj fotografie: freepik.com

Poznejte, zda v týmu máte ty správné namotivované lidi.


Přihlaste se na náš klíčový seminář, který Vám v tom dodá jistotu. 


KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem


Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.

celý článek

Z PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti


Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?

celý článek

Jak ztratit kandidáta v deseti krocích


Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.

celý článek

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek