Největší bariéra při hledání zaměstnanců podle firem? Nedostatek kvalitních kandidátů
Jaké jsou největší bariéry při hledání nových zaměstnanců? A co firmy nejvíce odrazuje? Na to se zaměřili při průzkumu AMSP. Co české firmy nejvíce trápí?
Podle průzkumu Asociace malých a středních podniků a živnostníků (AMSP), na kterém jsme se podíleli a který zpracovala společnost Ipsos, až 62 % zaměstnavatelů má problém s nedostatkem kvalitních zaměstnanců na trhu práce. Jak se ale může zdát, nejedná se o nedostatečné vzdělání nebo praxi, ale o ochotu uchazečů opravdu pracovat a o jejich nedostatečný zájem učit se nové věci.

Průzkum AMSP ČR, který zpracovala společnost Ipsos
Doba se posouvá dopředu a například v technických oborech je celoživotní studium a vzdělávání naprostou nezbytností. Veškeré poznatky se v horizontu pár let mění a člověk musí být připravený se dále vzdělávat.

„Existují dva předpoklady, které jsou u člověka důležité pro to, aby v práci dobře fungoval. Jsou to kompetence a ochota. Ať už ve svém stávajícím týmu nebo u lidí vně firmy můžeme vidět různé varianty skombinování těchto dvou předpokladů, Nezapomínejte na OCHOTU kandidáta znalosti použít!“
Pokud vás zajímá, jak se zaměřit na ochotu zaměstnanců, přečtěte si náš článek Znalosti? Skvělé! Ale co když chybí něco zásadního?
Peníze nejsou všechno
Z průzkumu také vyplynulo, že až 14 % zaměstnavatelů se setkalo s vysokými mzdovými nároky. Možná se vám stalo, že se vám hlásili kandidáti s takovými požadavky, které jste nechtěli nebo ani nemohli splnit. Během naší praxe jsme narazili na průzkum jednoho odborníka na nábor, který uvedl, že pokud v inzerátu nezveřejníte plat, připravujete se o možné kandidáty. To je sice možné. Otázkou ale je, o jaké lidi vlastně přicházíte.

Průzkum AMSP, který zpracovala společnost Ipsos
Ze zkušeností víme, že platové podmínky v inzerátu vyhledávají především lidé, kteří nemají tu nejlepší motivaci a k uspokojení jim stačí vysoké finanční ohodnocení. Tento člověk vás zpravidla brzy opustí, především pokud dostane vyšší nabídku. Jeho ochota učit se nové věci bude také velmi nízká. A o takové zaměstnance většinou opravdu nestojíme.

Pokud i vás se tyto problémy týkají, zaměřte se na inzeráty, které vydáváte. Určete si, co skrz ně chcete sdělit a jaké lidi ve firmě opravdu chcete. Díky správně napsanému inzerátu oslovíte motivované lidi, kteří se budou ochotni i nadále posouvat. Jedná se o prvotní kontakt, díky kterému oslovíte potencionálního zaměstnance, a to, jak v něm komunikujete, se odrazí v tom, jací lidé se vám přihlásí.
Pokud vás zajímá celé znění průzkumu AMSP, na kterém jsme se podíleli, můžete si ho přečíst zde.
Zdroj fotografie: freepik.com
Poznejte, zda v týmu máte ty správné namotivované lidi.
Přihlaste se na náš klíčový seminář, který Vám v tom dodá jistotu.
Další články
Proč jsme tak fixovaní na první dojem?
Někteří personalisté mají tendenci klást velký důraz na první dojem, který z kandidáta mají. To ale někdy může být obrovská chyba. Neznamená to ale, že na prvním dojmu nikdy nezáleží, jen že se mnohdy přeceňuje. Nejen v HR. Proč to tak je a kdy si na to dát pozor? Tím se zabýval napsal Marten Runow, expert na budování produktivních týmů.
celý článekZ PRAXE: Je produktivita opravdu tak důležitá?
Jak důležitá je produktivita pro významného výrobce obalů, profíka z oboru stavebního klempířství a výjimečnou reklamní agenturu? Proč a jak měří výsledky svých lidí a proč je podle nich právě sledování produktivity u lidí klíčové? Odpovědi jsme hledali u úspěšných českých firem, na které jsme náležitě pyšní.
celý článekCo české firmy neví? Jak odhalit produktivitu při náboru
Při najímání nás některé specifické faktory kandidáta mohou ovlivnit a my se rozhodneme, že by do našeho týmu nezapadnul. Existují určité parametry, které u nového zaměstnance hledáme a které bychom potřebovaly. Může se ale stát, že nás ve výběru něco omezuje. A naše představy to nejsou.
celý článekPETR RINGER: Je důležité hledat, co v lidech je, a podle toho s nimi pracovat
Představte si, že máte šéfa, který má za sebou 24 let zkušeností ve firmě, díky nim rozumí všem procesům ve vašem oddělení, nemá problém s vámi třeba i v sobotu jít do práce, je pro něj důležité, že se jeho lidé posouvají, a navíc oplývá skromností, kterou by mu mnozí mohli závidět. Ne, není to popis filmové postavy z nedělní pohádky, mluvím tu o Petru Ringerovi, živém manažerovi výroby ze společnosti Karel Kaňák, s.r.o. Jak se dívá na motivaci právě on?
celý článek