OVĚŘOVÁNÍ REFERENCÍ: 2 tipy, na co při tom nezapomenout

Ověřujete při výběrovém řízení reference na potenciální uchazeče? Pokud ne, určitě začněte. A pokud ano, přečtěte si kratičké shrnutí toho, na co se při tom zaměřit.


Při ověřování referencí se vyplatí být konkrétní!

Jsme známí tím, že prosazujeme ověřování referencí u bývalých zaměstnavatelů. Doporučujeme prověřit reference na konkrétního kandidáta u 2 až 3 (nebo i více) předchozích zaměstnavatelů, pokud vám to pomůže se rozhodnout o jeho přijetí.

Důležité jsou při ověřování referencí dvě věci:

  • na co se ptáte
  • a jak dobře umíte získat odpověď na otázku.


Na co se ptát při ověřování referencí?

Neplýtvejte čas otázkami typu "co byste mi o něm řekl?". Dostanete totiž obecnou a sociální odpověď, případně odpověď zkreslenou empatií nebo antipatií dotázaného vůči kandidátovi.

TIP pro vhodnou otázku: "Kdybyste obsazoval pozici odpovídající jeho kvalifikaci, přijal
byste ho znovu?"

Performia- ověřování referencí

Jak opravdu získat odpověď na otázku?

TIP k získání odpovědi na otázku: Každé delší zamyšlení před odpovědí berte jako indikátor toho, že má osoba v hlavě jinou odpověď, než kterou Vám dává. Proto to oslovte: "Trochu jste se zamyslel, co vás napadlo?".

Nezapomeňte udělat dotazování příjemné a osobě předem poděkujte za věnovaný čas. Určitě se zvýší její ochota odpovídat!

Dobré ověření referencí vám může ušetřit mnoho nepříjemných překvapení a pomůže vybrat toho pravého kandidáta!


Zdroje fotografií: Thinkstock

Chcete mít jistotu, že má kandidát, kterého si vyberete, opravdu dobré reference?


Ověříme reference za vás! Stačí vyplnit odpovědní formulář.


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

LUCIE SPÁČILOVÁ: Chci dosáhnout toho, aby byla práce obecně vnímána jako pozitivní součást života


Tento rozhovor vyšel ve výročním čísle našeho časopisu. Běžně se u nás můžete setkat s úspěšnou osobností z praxe českých firem, která příkladně ukazuje, kam až je možné to dotáhnout. Pro jubilejní číslo časopisu jsme se rozhodli udělat tento rozhovor s Lucií Spáčilovou, ředitelkou Performie.

celý článek

ROMAN ŠEBELA: Díky personalistce mám čas na strategii a firma více zakázek


Představte si šéfa firmy, který má tolik energie, že dokáže pracovat za tři a vést firmu s miliardovými obraty. A představte si okamžik, kdy přijde na to, že musí něco změnit, aby se neudřel a měl stále chuť firmu posouvat dál. Je vám to povědomé? Možná bychom tohle mohli říct o každém, kdo se někdy pustil do podnikání a začalo se mu dařit. Jak se na to ale dívá Roman Šebela z developerské společnosti MIG s.r.o.?

celý článek

7 tipů, jak zvládnout zpětnou vazbu


Existuje mnoho tipů a rad na téma zpětné vazby, pravidelných rozhovorů a celkově k práci se zaměstnanci. Cílem je většinou jejich větší angažovanost, loajalita a zodpovědnost. Ať už jsou nástroje nebo postupy sebevíc sofistikované, pokud nejsou absolutní základy v pořádku, je to k ničemu.  Mnoho úsilí a veliká snaha vytvořit efekt a na konci rozpaky. Nikdo z toho nebude mít ve finále radost ani užitek.

celý článek

Personalista ve firmě: Zbytečný luxus, nebo největší výhra?


Odpověď na častou otázku „Jak velká firma už má mít personalistu nebo HR oddělení?“ může poskytnout analýza více oblastí firmy. Na tuto otázku i mnoho dalších se v následující, článku zaměřila Lucie Spáčilová. 

celý článek