OVĚŘOVÁNÍ REFERENCÍ: 2 tipy, na co při tom nezapomenout

Ověřujete při výběrovém řízení reference na potenciální uchazeče? Pokud ne, určitě začněte. A pokud ano, přečtěte si kratičké shrnutí toho, na co se při tom zaměřit.


Při ověřování referencí se vyplatí být konkrétní!

Jsme známí tím, že prosazujeme ověřování referencí u bývalých zaměstnavatelů. Doporučujeme prověřit reference na konkrétního kandidáta u 2 až 3 (nebo i více) předchozích zaměstnavatelů, pokud Vám to pomůže se rozhodnout o jeho přijetí.

Důležité jsou při ověřování referencí dvě věci:

  • na co se ptáte
  • a jak dobře umíte získat odpověď na otázku.


Na co se ptát při ověřování referencí?

Neplýtvejte čas otázkami typu "co byste mi o něm řekl?". Dostanete totiž obecnou a sociální odpověď, případně odpověď zkreslenou empatií nebo antipatií dotázaného vůči kandidátovi.

TIP pro vhodnou otázku: "Kdybyste obsazoval pozici odpovídající jeho kvalifikaci, přijal
byste ho znovu?"

Performia- ověřování referencí

Jak opravdu získat odpověď na otázku?

TIP k získání odpovědi na otázku: Každé delší zamyšlení před odpovědí berte jako indikátor toho, že má osoba v hlavě jinou odpověď, než kterou Vám dává. Proto to oslovte: "Trochu jste se zamyslel, co vás napadlo?".

Nezapomeňte udělat dotazování příjemné a osobě předem poděkujte za věnovaný čas. Určitě se zvýší její ochota odpovídat!

Dobré ověření referencí Vám může ušetřit mnoho nepříjemných překvapení a pomůže vybrat toho pravého kandidáta!


Zdroje fotografií: Thinkstock

Chcete mít jistotu, že má kandidát, kterého si vyberete, opravdu dobré reference?


Ověříme reference za Vás! Stačí vyplnit odpovědní formulář.


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

Znát potenciál svých lidí? Nezbytné!


Možná více než kdy jindy firmy začínají zkoumat efektivitu jednotlivých členů týmu. Doba si žádá pracovat více a tvrději za stejné nebo dokonce menší peníze. Takto se firmy snaží udržet nad vodou v současné nestandardní situaci. Je to doba, která se více či méně dotkla všech a její dozvuky tu s námi ještě chvíli zřejmě budou.

celý článek

Uspěje manažer doby pohodové i v době krizové?


Současná doba mi připomíná klasický začátek amerického akčního filmu. Z naprosto standardní rutiny se najednou hlavní hrdinové ocitnou uprostřed katastrofy. A právě v této šílené době se přede všechny postaví někdo, kdo ostatní vede a díky komu je zachráněn celý svět. Nebo alespoň jeho část. Existuje vůbec takový hrdina v našem reálném světě?

celý článek

RADKA TESAŘÍKOVÁ: Dobrý nábor je trvalé vytváření kvalitního pracovního prostředí


Radka Tesaříková pracuje ve společnosti Karel Kaňák, s.r.o. už od roku 2017. Její přístup k zaměstnancům a náboru jako takovému velmi přesně koresponduje s tím, jak se firmě daří. V současné době patří k předním českým výrobcům výsekových strojů a lídrům v oblasti opracovávání materiálů. Jak do tak specifického oboru hledají zaměstnance a do jaké míry reputace firmy dokáže ovlivnit rozhodnutí uchazečů?

celý článek

Jaký vliv mají negativní emoce na výsledky firmy


Emoce v týmech zásadně ovlivňují nejen náladu, ale i samotný výkon vašich lidí. Určitě jste již měli možnost zpozorovat, že když je v týmu dobrá nálada, většinou je doprovázená vysokou produkcí a schopností řešit přicházející problémy s lehkostí a bez zaváhání. Naopak pokud jste zaznamenali v týmu špatnou náladu, většinou to šlo ruku v ruce s tím, že někteří lidé nebyli plně vytíženi a každý problém byl zbytečně dlouho "rozmazáván".

celý článek