OVĚŘOVÁNÍ REFERENCÍ: 2 tipy, na co při tom nezapomenout

Ověřujete při výběrovém řízení reference na potenciální uchazeče? Pokud ne, určitě začněte. A pokud ano, přečtěte si kratičké shrnutí toho, na co se při tom zaměřit.


Při ověřování referencí se vyplatí být konkrétní!

Jsme známí tím, že prosazujeme ověřování referencí u bývalých zaměstnavatelů. Doporučujeme prověřit reference na konkrétního kandidáta u 2 až 3 (nebo i více) předchozích zaměstnavatelů, pokud Vám to pomůže se rozhodnout o jeho přijetí.

Důležité jsou při ověřování referencí dvě věci:

  • na co se ptáte
  • a jak dobře umíte získat odpověď na otázku.


Na co se ptát při ověřování referencí?

Neplýtvejte čas otázkami typu "co byste mi o něm řekl?". Dostanete totiž obecnou a sociální odpověď, případně odpověď zkreslenou empatií nebo antipatií dotázaného vůči kandidátovi.

TIP pro vhodnou otázku: "Kdybyste obsazoval pozici odpovídající jeho kvalifikaci, přijal
byste ho znovu?"

Performia- ověřování referencí

Jak opravdu získat odpověď na otázku?

TIP k získání odpovědi na otázku: Každé delší zamyšlení před odpovědí berte jako indikátor toho, že má osoba v hlavě jinou odpověď, než kterou Vám dává. Proto to oslovte: "Trochu jste se zamyslel, co vás napadlo?".

Nezapomeňte udělat dotazování příjemné a osobě předem poděkujte za věnovaný čas. Určitě se zvýší její ochota odpovídat!

Dobré ověření referencí Vám může ušetřit mnoho nepříjemných překvapení a pomůže vybrat toho pravého kandidáta!


Zdroje fotografií: Thinkstock

Chcete mít jistotu, že má kandidát, kterého si vyberete, opravdu dobré reference?


Ověříme reference za Vás! Stačí vyplnit odpovědní formulář.


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

Z PRAXE: Proč a jak sestavují úspěšné firmy personální strategii


Tentokrát jsme naše klienty vyzpovídali ohledně toho, jak to mají ve firmách s personální strategií a co je na té strategii vlastně tak podstatného. Najdete v tom inspiraci i pro sebe?

celý článek

PŘÍKLAD Z PRAXE: Správný inzerát je pořád základ


Nízká nezaměstnanost se nás neustále snaží přesvědčovat o tom, že lidé nejsou. Ale jak kdysi řekl zakladatel Performie  Marten Runow: „Nemusí vás zajímat, zda je nezaměstnanost 10 % nebo 2 %, stějnětejně primárně stojíte o ty, kteří tu práci mají.“ A to je rozhodně něco, pod co se osobně ráda podepíšu. Lidi prostě jsou, jen je třeba k nim hledat ty správné cesty a vědět, jak je oslovit.

celý článek

EVA SVOBODOVÁ: Řeči nemají cenu, důležité jsou výstupy


Již od roku 2006 stojí jako generální ředitelka v čele Asociace malých a středních podniků a živnostníků České republiky. Během jejího působení asociace pomohla nemalému množství českých firem prosadit jejich zájmy a třeba i přežít. Spolu s Karlem Havlíčkem, současným vicepremiérem a ministrem průmyslu a obchodu a bývalým předsedou asociace, vybudovali z AMSP ČR silnou značku, která budí respekt nejen u podnikatelů, ale také u vlády.

celý článek

Proč někdy i ty nejmodernější motivační nástroje nefungují?


Na současnou napjatou situaci na trhu práce už si stěžovat nemůžeme. Pokud jste jako firma ještě stále nezačali pracovat na konkrétních strategiích, změnách a inovacích tak, abyste se přizpůsobili této době, pravděpodobně jste propásli spoustu dobrých příležitostí. Ve kterých třech oblastech se firmy za poslední roky nejvíce posunuly a proč některé inovace nezafungovaly a nezafungují ani v budoucnu, i kdybyste se rozkrájeli?

celý článek