Zkušená konzultantka Lenka Komorousová odpovídá na otázky, které vám mohou dobře osvětlit problematiku přijímání lidí, a to díky jejím dlouholetým zkušenostem
v práci s personalisty.


Lenka Komorousová již šestým rokem pracuje na pozici konzultantky ve společnosti Performia. Rádi jsme tak využili její bohaté zkušenosti v oblasti personálních auditů, které dodávala v desítkách firem v Praze a západních Čechách. Její postřehy a užitečné rady si můžete přečíst zde.

Co vede manažery a personalisty k tomu uskutečnit personální audit?

Podle mých zkušeností, chtějí nejčastěji znát opravdový potenciál svých lidí. Poznat nebo potvrdit si to, kde mají silné a slabé stránky, a pomocí toho zefektivnit jejich práci. Chtějí přijít na to, proč jejich lidé jednají tak, jak jednají.

Cílem je celou firmu posunout trochu dál, být efektivnější s lepšími vztahy. Pokud firma není ve svém oboru ta nejlevnější, brzy pochopí, že na lidech hodně záleží, když chce uspět.

Performia- personální audit očima zkušené konzultantky

Jak se na to dívají sami zaměstnanci?

Jestliže ve firmě panují dobré vztahy a otevřená komunikace, pak jsou otevření a ochotní i sami zaměstnanci. Je však vždy dobré lidem vysvětlit o co se jedná a co je čeká, protože personální audit nemá za cíl „propouštět". Naopak. Má vyzdvihnout ty, kteří ve firmě pracují s výsledky a o kterých celý rok (někdy léta) neslyšíte. Zjistila jsem, že většina zaměstnanců chce, aby se firmě dařilo lépe. Lidé bývají zvědaví, jak dopadnou. Je pro ně důležitá zpětná vazba. Osvědčilo se mi osobně se s těmito lidmi setkat a probrat výsledky.

Jaký je výsledek personálního auditu? Co firmám přináší?

Velmi častým zjištěním je odlišná nebo nepřesná představa zaměstnanců o tom, za co jsou vlastně placeni. Vedení ví velmi dobře, za co své lidi chce odměňovat. Ne vždy jim to však dostatečně nebo srozumitelně komunikuje. Vždy jsou v týmu pracovníci, kterým to stačí říct jednou a pak už dodávají svůj produkt bez komplikací. Je dobré vědět, kteří to jsou. Jsou však i takoví, kteří potřebují více vedení, abyste z nich dostali dobrý výkon. No a jistě je hodnotné vědět i o těch, kteří nutně potřebují nasměrovat, aby netáhli za opačný konec provazu.

Zajímavá je také oblast motivace. Na 100% mohu říct, že nejsou všichni lidé motivováni penězi. Jednání a komunikace vedení nebo manažerů má na motivaci zaměstnanců výrazný vliv. Je tedy moudré zjistit, co kterého pracovníka motivuje.

Také je důležité odhalení osobnostní stránky. Můžeme zde zjistit, na jaké pracovní pozici by byla osoba ještě úspěšnější nebo jak může na té stávající pozici zvýšit své výkony. Vyhodnocení osobnostního dotazníku předkládá dost podrobný „návod" na to, jak pracovníka vést k úspěchu. V neposlední řadě se nadřízeným často uleví, když porozumí někdy zvláštnímu chování a nepřiměřeným reakcím svých pracovníků.

Navíc každý pracovník dostane vyhodnocení formou osobního pohovoru, který obsahuje množství doporučení. Taková doporučení, která může okamžitě aplikovat ve své práci.

Jakým firmám bys personální audit doporučila?

Všem firmám, které si uvědomují, že je jejich opravdová síla a úspěch záleží na kvalitních lidech, které má na své palubě. Audity jsem dělala v malých firmách i velkých společnostech, všude to vedlo k lepšímu porozumění v rámci týmu, zvýšení výkonnosti jednotlivců a potažmo celé firmy. A řekněte, která společnost by toto nechtěla?

Držím Vám všem palce při tvoření svých týmů.

S pozdravem,

Lenka Komorousová,
regionální partner Performia s.r.o.

Zdroj fotografií: Thinkstock

Přemýšlíte, jak provést personální audit co nejlépe? A chcete z něj mít opravdu hodnotné výstupy, které Vám do budoucna pomohou?
 

Přečtěte si více na našich webových stránkách.


O autorovi článku

Lenka Komorousová

Lenka má za sebou více jak 7 let v roli konzultanta Performie. Od října roku 2014 pak působí jako podpora našich licencovaných VIP klientů. Další, ale rozhodně ne poslední rolí, kterou Lenka v Performii má je koordinátor Performia klubu, v rámci kterého pořádá brunche, odborné webináře a networkingové akce. Na pozici produkčního manažera EXE služeb pak uplatní svoje zkušenosti z oblasti výběru zaměstnanců.

KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem


Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.

celý článek

Z PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti


Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?

celý článek

Jak ztratit kandidáta v deseti krocích


Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.

celý článek

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek