Zkušená konzultantka Lenka Komorousová odpovídá na otázky, které vám mohou dobře osvětlit problematiku přijímání lidí, a to díky jejím dlouholetým zkušenostem
v práci s personalisty.


Lenka Komorousová již šestým rokem pracuje na pozici konzultantky ve společnosti Performia. Rádi jsme tak využili její bohaté zkušenosti v oblasti personálních auditů, které dodávala v desítkách firem v Praze a západních Čechách. Její postřehy a užitečné rady si můžete přečíst zde.

Co vede manažery a personalisty k tomu uskutečnit personální audit?

Podle mých zkušeností, chtějí nejčastěji znát opravdový potenciál svých lidí. Poznat nebo potvrdit si to, kde mají silné a slabé stránky, a pomocí toho zefektivnit jejich práci. Chtějí přijít na to, proč jejich lidé jednají tak, jak jednají.

Cílem je celou firmu posunout trochu dál, být efektivnější s lepšími vztahy. Pokud firma není ve svém oboru ta nejlevnější, brzy pochopí, že na lidech hodně záleží, když chce uspět.

Performia- personální audit očima zkušené konzultantky

Jak se na to dívají sami zaměstnanci?

Jestliže ve firmě panují dobré vztahy a otevřená komunikace, pak jsou otevření a ochotní i sami zaměstnanci. Je však vždy dobré lidem vysvětlit o co se jedná a co je čeká, protože personální audit nemá za cíl „propouštět". Naopak. Má vyzdvihnout ty, kteří ve firmě pracují s výsledky a o kterých celý rok (někdy léta) neslyšíte. Zjistila jsem, že většina zaměstnanců chce, aby se firmě dařilo lépe. Lidé bývají zvědaví, jak dopadnou. Je pro ně důležitá zpětná vazba. Osvědčilo se mi osobně se s těmito lidmi setkat a probrat výsledky.

Jaký je výsledek personálního auditu? Co firmám přináší?

Velmi častým zjištěním je odlišná nebo nepřesná představa zaměstnanců o tom, za co jsou vlastně placeni. Vedení ví velmi dobře, za co své lidi chce odměňovat. Ne vždy jim to však dostatečně nebo srozumitelně komunikuje. Vždy jsou v týmu pracovníci, kterým to stačí říct jednou a pak už dodávají svůj produkt bez komplikací. Je dobré vědět, kteří to jsou. Jsou však i takoví, kteří potřebují více vedení, abyste z nich dostali dobrý výkon. No a jistě je hodnotné vědět i o těch, kteří nutně potřebují nasměrovat, aby netáhli za opačný konec provazu.

Zajímavá je také oblast motivace. Na 100% mohu říct, že nejsou všichni lidé motivováni penězi. Jednání a komunikace vedení nebo manažerů má na motivaci zaměstnanců výrazný vliv. Je tedy moudré zjistit, co kterého pracovníka motivuje.

Také je důležité odhalení osobnostní stránky. Můžeme zde zjistit, na jaké pracovní pozici by byla osoba ještě úspěšnější nebo jak může na té stávající pozici zvýšit své výkony. Vyhodnocení osobnostního dotazníku předkládá dost podrobný „návod" na to, jak pracovníka vést k úspěchu. V neposlední řadě se nadřízeným často uleví, když porozumí někdy zvláštnímu chování a nepřiměřeným reakcím svých pracovníků.

Navíc každý pracovník dostane vyhodnocení formou osobního pohovoru, který obsahuje množství doporučení. Taková doporučení, která může okamžitě aplikovat ve své práci.

Jakým firmám bys personální audit doporučila?

Všem firmám, které si uvědomují, že je jejich opravdová síla a úspěch záleží na kvalitních lidech, které má na své palubě. Audity jsem dělala v malých firmách i velkých společnostech, všude to vedlo k lepšímu porozumění v rámci týmu, zvýšení výkonnosti jednotlivců a potažmo celé firmy. A řekněte, která společnost by toto nechtěla?

Držím Vám všem palce při tvoření svých týmů.

S pozdravem,

Lenka Komorousová,
regionální partner Performia s.r.o.

Zdroj fotografií: Thinkstock

Přemýšlíte, jak provést personální audit co nejlépe? A chcete z něj mít opravdu hodnotné výstupy, které Vám do budoucna pomohou?
 

Přečtěte si více na našich webových stránkách.


O autorovi článku

Lenka Komorousová

Lenka má více než 7 let zkušeností na pozici konzultanta Performia, takže přesně ví, jak v konkrétním případě našim VIP klientům s najímáním či hodnocením zaměstnanců poradit. Celkově velmi ráda pomáhá lidem a nelze si toho při komunikaci s ní nevšimnout. Naši VIP klienti jsou u ní jako v bavlnce.

Proč jsme tak fixovaní na první dojem?


Někteří personalisté mají tendenci klást velký důraz na první dojem, který z kandidáta mají. To ale někdy může být obrovská chyba. Neznamená to ale, že na prvním dojmu nikdy nezáleží, jen že se mnohdy přeceňuje. Nejen v HR. Proč to tak je a kdy si na to dát pozor? Tím se zabýval napsal Marten Runow, expert na budování produktivních týmů.

celý článek

Z PRAXE: Je produktivita opravdu tak důležitá?


Jak důležitá je produktivita pro významného výrobce obalů, profíka z oboru stavebního klempířství a výjimečnou reklamní agenturu? Proč a jak měří výsledky svých lidí a proč je podle nich právě sledování produktivity u lidí klíčové? Odpovědi jsme hledali u úspěšných českých firem, na které jsme náležitě pyšní.

celý článek

Co české firmy neví? Jak odhalit produktivitu při náboru


Při najímání nás některé specifické faktory kandidáta mohou ovlivnit a my se rozhodneme, že by do našeho týmu nezapadnul. Existují určité parametry, které u nového zaměstnance hledáme a které bychom potřebovaly. Může se ale stát, že nás ve výběru něco omezuje. A naše představy to nejsou.

celý článek

Největší bariéra při hledání zaměstnanců podle firem? Nedostatek kvalitních kandidátů


Jaké jsou největší bariéry při hledání nových zaměstnanců? A co firmy nejvíce odrazuje? Na to se zaměřili při průzkumu AMSP. Co české firmy nejvíce trápí?

celý článek