Zkušená konzultantka Lenka Komorousová odpovídá na otázky, které vám mohou dobře osvětlit problematiku přijímání lidí, a to díky jejím dlouholetým zkušenostem
v práci s personalisty.


Lenka Komorousová již šestým rokem pracuje na pozici konzultantky ve společnosti Performia. Rádi jsme tak využili její bohaté zkušenosti v oblasti personálních auditů, které dodávala v desítkách firem v Praze a západních Čechách. Její postřehy a užitečné rady si můžete přečíst zde.

Co vede manažery a personalisty k tomu uskutečnit personální audit?

Podle mých zkušeností, chtějí nejčastěji znát opravdový potenciál svých lidí. Poznat nebo potvrdit si to, kde mají silné a slabé stránky, a pomocí toho zefektivnit jejich práci. Chtějí přijít na to, proč jejich lidé jednají tak, jak jednají.

Cílem je celou firmu posunout trochu dál, být efektivnější s lepšími vztahy. Pokud firma není ve svém oboru ta nejlevnější, brzy pochopí, že na lidech hodně záleží, když chce uspět.

Performia- personální audit očima zkušené konzultantky

Jak se na to dívají sami zaměstnanci?

Jestliže ve firmě panují dobré vztahy a otevřená komunikace, pak jsou otevření a ochotní i sami zaměstnanci. Je však vždy dobré lidem vysvětlit o co se jedná a co je čeká, protože personální audit nemá za cíl „propouštět". Naopak. Má vyzdvihnout ty, kteří ve firmě pracují s výsledky a o kterých celý rok (někdy léta) neslyšíte. Zjistila jsem, že většina zaměstnanců chce, aby se firmě dařilo lépe. Lidé bývají zvědaví, jak dopadnou. Je pro ně důležitá zpětná vazba. Osvědčilo se mi osobně se s těmito lidmi setkat a probrat výsledky.

Jaký je výsledek personálního auditu? Co firmám přináší?

Velmi častým zjištěním je odlišná nebo nepřesná představa zaměstnanců o tom, za co jsou vlastně placeni. Vedení ví velmi dobře, za co své lidi chce odměňovat. Ne vždy jim to však dostatečně nebo srozumitelně komunikuje. Vždy jsou v týmu pracovníci, kterým to stačí říct jednou a pak už dodávají svůj produkt bez komplikací. Je dobré vědět, kteří to jsou. Jsou však i takoví, kteří potřebují více vedení, abyste z nich dostali dobrý výkon. No a jistě je hodnotné vědět i o těch, kteří nutně potřebují nasměrovat, aby netáhli za opačný konec provazu.

Zajímavá je také oblast motivace. Na 100% mohu říct, že nejsou všichni lidé motivováni penězi. Jednání a komunikace vedení nebo manažerů má na motivaci zaměstnanců výrazný vliv. Je tedy moudré zjistit, co kterého pracovníka motivuje.

Také je důležité odhalení osobnostní stránky. Můžeme zde zjistit, na jaké pracovní pozici by byla osoba ještě úspěšnější nebo jak může na té stávající pozici zvýšit své výkony. Vyhodnocení osobnostního dotazníku předkládá dost podrobný „návod" na to, jak pracovníka vést k úspěchu. V neposlední řadě se nadřízeným často uleví, když porozumí někdy zvláštnímu chování a nepřiměřeným reakcím svých pracovníků.

Navíc každý pracovník dostane vyhodnocení formou osobního pohovoru, který obsahuje množství doporučení. Taková doporučení, která může okamžitě aplikovat ve své práci.

Jakým firmám bys personální audit doporučila?

Všem firmám, které si uvědomují, že je jejich opravdová síla a úspěch záleží na kvalitních lidech, které má na své palubě. Audity jsem dělala v malých firmách i velkých společnostech, všude to vedlo k lepšímu porozumění v rámci týmu, zvýšení výkonnosti jednotlivců a potažmo celé firmy. A řekněte, která společnost by toto nechtěla?

Držím Vám všem palce při tvoření svých týmů.

S pozdravem,

Lenka Komorousová,
regionální partner Performia s.r.o.

Zdroj fotografií: Thinkstock

Přemýšlíte, jak provést personální audit co nejlépe? A chcete z něj mít opravdu hodnotné výstupy, které Vám do budoucna pomohou?
 

Přečtěte si více na našich webových stránkách.


O autorovi článku

Lenka Komorousová

Lenka má více než 7 let zkušeností na pozici konzultanta Performia, takže přesně ví, jak v konkrétním případě našim VIP klientům s najímáním či hodnocením zaměstnanců poradit. Celkově velmi ráda pomáhá lidem a nelze si toho při komunikaci s ní nevšimnout. Naši VIP klienti jsou u ní jako v bavlnce.

Čas hraje ve vedení firmy obrovskou roli, shoduje se šéf a personalistka


V práci se neuvěřitelně doplňují, vzájemně si šetří čas a mají podobný pohled na věc. On je ředitel, ona jeho asistentka a personalistka v jedné osobě. Oba si jsou vědomí, že právě jejich čas ovlivňuje to, zda a jak se firmě podaří dosáhnout vysněných cílů. Máme tu pro vás, tentokrát trochu netypicky, dvojrozhovor s Jaroslavem Vondřičkou a Eliškou Jiráskovou ze společnosti V Invest Development s.r.o.

celý článek

Slovník pojmů z oblasti HR


Protože chceme, abyste se v moderní „džungli“ pojmů neztratili, připravili jsme pro vás slovníček pojmů z oblasti personalistiky.

celý článek

Jak na náborové video?


Podle průzkumů vnímáme až 80 % všech informací zrakem a 94 % lidí si pamatuje obrázek lépe než text. A v době, kdy světem vládnou Youtubeři a Insta stories (krátká videa na sociální síti Instagram), je více než jasné, že díky náborovým videím můžeme velmi efektivně oslovit požadovanou cílovou skupinu. Jak konkrétně mohou taková videa pomoci náboru?

celý článek

INZERCE NA SOCIÁLNÍCH SÍTÍCH: Zapomeňte na celé inzeráty


Sociální sítě jsou velmi rychlé a živé médium. Jejich uživatelé od nich očekávají stručná jasná hesla a sdělení. S dlouhými texty, které jsou typické pro klasickou psanou inzerci volných pracovních pozic, zde rozhodně „nepochodíte“. Proč ne a jak to vzít za správný konec?

celý článek