Zkušená konzultantka Lenka Komorousová odpovídá na otázky, které vám mohou dobře osvětlit problematiku přijímání lidí, a to díky jejím dlouholetým zkušenostem
v práci s personalisty.


Lenka Komorousová již šestým rokem pracuje na pozici konzultantky ve společnosti Performia. Rádi jsme tak využili její bohaté zkušenosti v oblasti personálních auditů, které dodávala v desítkách firem v Praze a západních Čechách. Její postřehy a užitečné rady si můžete přečíst zde.

Co vede manažery a personalisty k tomu uskutečnit personální audit?

Podle mých zkušeností, chtějí nejčastěji znát opravdový potenciál svých lidí. Poznat nebo potvrdit si to, kde mají silné a slabé stránky, a pomocí toho zefektivnit jejich práci. Chtějí přijít na to, proč jejich lidé jednají tak, jak jednají.

Cílem je celou firmu posunout trochu dál, být efektivnější s lepšími vztahy. Pokud firma není ve svém oboru ta nejlevnější, brzy pochopí, že na lidech hodně záleží, když chce uspět.

Performia- personální audit očima zkušené konzultantky

Jak se na to dívají sami zaměstnanci?

Jestliže ve firmě panují dobré vztahy a otevřená komunikace, pak jsou otevření a ochotní i sami zaměstnanci. Je však vždy dobré lidem vysvětlit o co se jedná a co je čeká, protože personální audit nemá za cíl „propouštět". Naopak. Má vyzdvihnout ty, kteří ve firmě pracují s výsledky a o kterých celý rok (někdy léta) neslyšíte. Zjistila jsem, že většina zaměstnanců chce, aby se firmě dařilo lépe. Lidé bývají zvědaví, jak dopadnou. Je pro ně důležitá zpětná vazba. Osvědčilo se mi osobně se s těmito lidmi setkat a probrat výsledky.

Jaký je výsledek personálního auditu? Co firmám přináší?

Velmi častým zjištěním je odlišná nebo nepřesná představa zaměstnanců o tom, za co jsou vlastně placeni. Vedení ví velmi dobře, za co své lidi chce odměňovat. Ne vždy jim to však dostatečně nebo srozumitelně komunikuje. Vždy jsou v týmu pracovníci, kterým to stačí říct jednou a pak už dodávají svůj produkt bez komplikací. Je dobré vědět, kteří to jsou. Jsou však i takoví, kteří potřebují více vedení, abyste z nich dostali dobrý výkon. No a jistě je hodnotné vědět i o těch, kteří nutně potřebují nasměrovat, aby netáhli za opačný konec provazu.

Zajímavá je také oblast motivace. Na 100% mohu říct, že nejsou všichni lidé motivováni penězi. Jednání a komunikace vedení nebo manažerů má na motivaci zaměstnanců výrazný vliv. Je tedy moudré zjistit, co kterého pracovníka motivuje.

Také je důležité odhalení osobnostní stránky. Můžeme zde zjistit, na jaké pracovní pozici by byla osoba ještě úspěšnější nebo jak může na té stávající pozici zvýšit své výkony. Vyhodnocení osobnostního dotazníku předkládá dost podrobný „návod" na to, jak pracovníka vést k úspěchu. V neposlední řadě se nadřízeným často uleví, když porozumí někdy zvláštnímu chování a nepřiměřeným reakcím svých pracovníků.

Navíc každý pracovník dostane vyhodnocení formou osobního pohovoru, který obsahuje množství doporučení. Taková doporučení, která může okamžitě aplikovat ve své práci.

Jakým firmám bys personální audit doporučila?

Všem firmám, které si uvědomují, že je jejich opravdová síla a úspěch záleží na kvalitních lidech, které má na své palubě. Audity jsem dělala v malých firmách i velkých společnostech, všude to vedlo k lepšímu porozumění v rámci týmu, zvýšení výkonnosti jednotlivců a potažmo celé firmy. A řekněte, která společnost by toto nechtěla?

Držím Vám všem palce při tvoření svých týmů.

S pozdravem,

Lenka Komorousová,
regionální partner Performia s.r.o.

Zdroj fotografií: Thinkstock

Přemýšlíte, jak provést personální audit co nejlépe? A chcete z něj mít opravdu hodnotné výstupy, které Vám do budoucna pomohou?
 

Přečtěte si více na našich webových stránkách.


O autorovi článku

Lenka Komorousová

Lenka má více než 7 let zkušeností na pozici konzultanta Performia, takže přesně ví, jak v konkrétním případě našim VIP klientům s najímáním či hodnocením zaměstnanců poradit. Celkově velmi ráda pomáhá lidem a nelze si toho při komunikaci s ní nevšimnout. Naši VIP klienti jsou u ní jako v bavlnce.

LUCIE SPÁČILOVÁ: Chci dosáhnout toho, aby byla práce obecně vnímána jako pozitivní součást života


Tento rozhovor vyšel ve výročním čísle našeho časopisu. Běžně se u nás můžete setkat s úspěšnou osobností z praxe českých firem, která příkladně ukazuje, kam až je možné to dotáhnout. Pro jubilejní číslo časopisu jsme se rozhodli udělat tento rozhovor s Lucií Spáčilovou, ředitelkou Performie.

celý článek

ROMAN ŠEBELA: Díky personalistce mám čas na strategii a firma více zakázek


Představte si šéfa firmy, který má tolik energie, že dokáže pracovat za tři a vést firmu s miliardovými obraty. A představte si okamžik, kdy přijde na to, že musí něco změnit, aby se neudřel a měl stále chuť firmu posouvat dál. Je vám to povědomé? Možná bychom tohle mohli říct o každém, kdo se někdy pustil do podnikání a začalo se mu dařit. Jak se na to ale dívá Roman Šebela z developerské společnosti MIG s.r.o.?

celý článek

7 tipů, jak zvládnout zpětnou vazbu


Existuje mnoho tipů a rad na téma zpětné vazby, pravidelných rozhovorů a celkově k práci se zaměstnanci. Cílem je většinou jejich větší angažovanost, loajalita a zodpovědnost. Ať už jsou nástroje nebo postupy sebevíc sofistikované, pokud nejsou absolutní základy v pořádku, je to k ničemu.  Mnoho úsilí a veliká snaha vytvořit efekt a na konci rozpaky. Nikdo z toho nebude mít ve finále radost ani užitek.

celý článek

Personalista ve firmě: Zbytečný luxus, nebo největší výhra?


Odpověď na častou otázku „Jak velká firma už má mít personalistu nebo HR oddělení?“ může poskytnout analýza více oblastí firmy. Na tuto otázku i mnoho dalších se v následující, článku zaměřila Lucie Spáčilová. 

celý článek