Zkušená konzultantka Lenka Komorousová odpovídá na otázky, které vám mohou dobře osvětlit problematiku přijímání lidí, a to díky jejím dlouholetým zkušenostem
v práci s personalisty.


Lenka Komorousová již šestým rokem pracuje na pozici konzultantky ve společnosti Performia. Rádi jsme tak využili její bohaté zkušenosti v oblasti personálních auditů, které dodávala v desítkách firem v Praze a západních Čechách. Její postřehy a užitečné rady si můžete přečíst zde.

Co vede manažery a personalisty k tomu uskutečnit personální audit?

Podle mých zkušeností, chtějí nejčastěji znát opravdový potenciál svých lidí. Poznat nebo potvrdit si to, kde mají silné a slabé stránky, a pomocí toho zefektivnit jejich práci. Chtějí přijít na to, proč jejich lidé jednají tak, jak jednají.

Cílem je celou firmu posunout trochu dál, být efektivnější s lepšími vztahy. Pokud firma není ve svém oboru ta nejlevnější, brzy pochopí, že na lidech hodně záleží, když chce uspět.

Performia- personální audit očima zkušené konzultantky

Jak se na to dívají sami zaměstnanci?

Jestliže ve firmě panují dobré vztahy a otevřená komunikace, pak jsou otevření a ochotní i sami zaměstnanci. Je však vždy dobré lidem vysvětlit o co se jedná a co je čeká, protože personální audit nemá za cíl „propouštět". Naopak. Má vyzdvihnout ty, kteří ve firmě pracují s výsledky a o kterých celý rok (někdy léta) neslyšíte. Zjistila jsem, že většina zaměstnanců chce, aby se firmě dařilo lépe. Lidé bývají zvědaví, jak dopadnou. Je pro ně důležitá zpětná vazba. Osvědčilo se mi osobně se s těmito lidmi setkat a probrat výsledky.

Jaký je výsledek personálního auditu? Co firmám přináší?

Velmi častým zjištěním je odlišná nebo nepřesná představa zaměstnanců o tom, za co jsou vlastně placeni. Vedení ví velmi dobře, za co své lidi chce odměňovat. Ne vždy jim to však dostatečně nebo srozumitelně komunikuje. Vždy jsou v týmu pracovníci, kterým to stačí říct jednou a pak už dodávají svůj produkt bez komplikací. Je dobré vědět, kteří to jsou. Jsou však i takoví, kteří potřebují více vedení, abyste z nich dostali dobrý výkon. No a jistě je hodnotné vědět i o těch, kteří nutně potřebují nasměrovat, aby netáhli za opačný konec provazu.

Zajímavá je také oblast motivace. Na 100% mohu říct, že nejsou všichni lidé motivováni penězi. Jednání a komunikace vedení nebo manažerů má na motivaci zaměstnanců výrazný vliv. Je tedy moudré zjistit, co kterého pracovníka motivuje.

Také je důležité odhalení osobnostní stránky. Můžeme zde zjistit, na jaké pracovní pozici by byla osoba ještě úspěšnější nebo jak může na té stávající pozici zvýšit své výkony. Vyhodnocení osobnostního dotazníku předkládá dost podrobný „návod" na to, jak pracovníka vést k úspěchu. V neposlední řadě se nadřízeným často uleví, když porozumí někdy zvláštnímu chování a nepřiměřeným reakcím svých pracovníků.

Navíc každý pracovník dostane vyhodnocení formou osobního pohovoru, který obsahuje množství doporučení. Taková doporučení, která může okamžitě aplikovat ve své práci.

Jakým firmám bys personální audit doporučila?

Všem firmám, které si uvědomují, že je jejich opravdová síla a úspěch záleží na kvalitních lidech, které má na své palubě. Audity jsem dělala v malých firmách i velkých společnostech, všude to vedlo k lepšímu porozumění v rámci týmu, zvýšení výkonnosti jednotlivců a potažmo celé firmy. A řekněte, která společnost by toto nechtěla?

Držím Vám všem palce při tvoření svých týmů.

S pozdravem,

Lenka Komorousová,
regionální partner Performia s.r.o.

Zdroj fotografií: Thinkstock

Přemýšlíte, jak provést personální audit co nejlépe? A chcete z něj mít opravdu hodnotné výstupy, které Vám do budoucna pomohou?
 

Přečtěte si více na našich webových stránkách.


O autorovi článku

Lenka Komorousová

Lenka má více než 7 let zkušeností na pozici konzultanta Performia, takže přesně ví, jak v konkrétním případě našim VIP klientům s najímáním či hodnocením zaměstnanců poradit. Celkově velmi ráda pomáhá lidem a nelze si toho při komunikaci s ní nevšimnout. Naši VIP klienti jsou u ní jako v bavlnce.

Z PRAXE: Co způsobuje koncept PPM v českých firmách


Koncept PPM pokrývá mnoho oblastí, a když s ním začínáte, je téměř nemožné věnovat se všem najednou. Už teď ale známe české firmy, které koncept PPM zavedly, a právě v těch jsme se zeptali, jak jim v praxi funguje a jaké další kroky chystají.

celý článek

Kdo vás připraví o nejlepší kandidáty? Vaše vlastní předsudky!


Od té doby, co na většinu pozic nečekají za vraty firem zástupy kandidátů, jsou předsudky nevděčným luxusem. Některé jsou už tak zažité, že je lidé pokládají za platné zákonitosti, se kterými je prostě potřeba počítat. Například takový věk. Spousta lidí je opravdu přesvědčena, že mladý člověk má v sobě automaticky více pracovního entusiasmu nežli lidé starší. Vychází to ze zkušenosti, ze sociologického výzkumu nebo je to jen chybná domněnka? Pojďme se na to podívat blíže.

celý článek

Inzerce: Co přitáhne ty nejlepší uchazeče


Ačkoli se může zdát, že inzerát není ve výběrovém řízení tak důležitý prvek, je to možná právě naopak. Možná se nám ti nejšikovnější ani nepřihlásí, protože je inzerát nezaujme nebo v něm požadujeme něco, bez čeho bychom se možná klidně obešli. Abychom se na to podívali z jiné perspektivy, zeptali jsme se úspěšných uchazečů, kteří už dnes jsou velmi hodnotným článkem firmy, jak inzerci vnímají oni.

celý článek

Nábor lidí do výroby? Mission possible!


Vhodného kandidáta aby dnes člověk pohledal a u pozic ve výrobě to platí dvojnásob. Nedávno jsme pomáhali jedné naší klientce přenastavit náborový proces, a protože se nám tato strategie vydařila a vhodného zaměstnance jsme nakonec našli, rádi bychom se s vámi o celý proces a změny v něm podělili. Někdy se totiž může zdát, že najít vhodného člověka je doslova mission impossible neboli nemožná mise. My vám však chceme ukázat, jak z mission impossible pár kroky udělat mission possible. Zkrátka, že uspět je možné.

celý článek