Jsou pozice, které jsou pro vás hůře obsaditelné? Potřebovali byste větší příliv kandidátů nebo se nehlásí dostatečně kvalitní uchazeči?


Je spousta populárních pozic, jako je v některých firmách asistentka či obchodník, kde bývá spíše problémem zvládnout velké množství zaslaných životopisů. Pak se ale najednou i pozice, kde můžeme být zaskočeni velmi malou odezvou. A to je dost zásadní překážka při výběrovém řízení. Pokud se navíc jedná o pracovní místa, kde je nedostatek kandidátů už dlouhodobým trendem, je potřeba vytvořit vlastní HR politiku a podpořit personální marketing.

Jaké kroky můžete udělat?

1) Anketu mezi pracovníky (může být i anonymní), v níž vám zodpoví otázky tohoto typu:
- „Když jste v minulosti hledali práci, co rozhodlo o tom, že jste začali pracovat u nás?“
- „Proč byste doporučili svému známému, aby u nás pracoval?“
- „Odkud jste se o naší firmě dozvěděli a proč jste nastoupili právě k nám“?

Cílem těchto otázek je zmapovat, odkud a proč k vám lidé nastoupili, a výrazně podpořit ty správné toky.

2) U dlouhodobě těžko obsaditelných pozic je nezbytné více podpořit své PR a tím povědomí o vaší firmě v oblasti, kde působíte. Články do místních novin či odborných časopisů (příspěvky na odborné weby) je něco, co by ve vaší firmě nemělo chybět. Nemyslím tím inzerovat své pozice, ale připravit poutavý článek například o nových technologiích, které ve firmě máte. Pokud máte jedinečný produkt, tak vysvětlit jeho účel či výjimečnost.

3) Dobrá firemní kultura je základem. Jestliže v týmu není dobrá atmosféra, lidé si neustále stěžují a vyjadřují nesouhlas s firmou, a to může velmi ovlivnit příliv nových lidí. Nezapomeňte, že tyto řeči nezůstávají jen ve firmě, ale rychle se rozšiřují i za její brány. Pokud výše zmíněnou anketu doplníte těmito otázkami, může vás to nasměrovat na oblasti, které buď můžete více zdůraznit při komunikaci s kandidáty a v inzerátu, nebo je ve firmě zlepšit:

- „Co je na naší firmě pozitivního?“
- „Je něco, co bychom měli změnit, aby se vám lépe pracovalo?“

4) Komunikace se školami (ať učňovského, středoškolského nebo vysokoškolského charakteru) je něco, co většinou nemá rychlý efekt, ale pomáhá vytvořit nový zdroj uchazečů z hlediska dlouhodobého. A předpokládám, že nábor lidí vás bude zajímat i za dva, tři, pět let. Dnešní akcí si můžete zjednodušit práci v budoucnu. Připravte prezentaci, přednášku pro studenty, pozvěte je do vaší firmy a vysvětlete specifikace vaší výroby nebo je nechejte podílet se na nějakém projektu.

Asi vám to připadá jako spousta práce. Ano, je to spousta práce! Zmíněné kroky však nejsou jen rychlou „náplastí“ ale funkční „léčbou“.

Zdroj fotografií: Thinkstock

Nevíte si rady?
 

Kontaktujte nás. Zavolejte nám nebo napište e-mail! A my se Vám co nejříve ozveme.


O autorovi článku

Marta Machovská

Marta v Performii pracuje už od roku 2007 a pečuje o více než 80 firem v Brně a okolí. Pro své klienty je velmi důležitým pevným bodem a díky svým zkušenostem z různých oborů a velké ochotě pomáhat dokáže fundovaně pomoci a poradit.

Co lidi na jejich šéfech nejvíc štve a kdo za to může?


Nevyvážený work-life balance, neférové odměňování, špatná firemní kultura, nemožnost růstu, pocit nedoceněnosti, nesoulad s firemními hodnotami. To jsou nejčastější důvody k odchodu ze zaměstnání, které uvádějí zahraniční i české průzkumy. Jedna dlouholetá stálice mezi nimi ještě chybí – špatný šéf či vedení. Co ale ten „špatný šéf“ pro lidi vlastně znamená?

celý článek

Role šéfa je čím dál náročnější, ale řešení existuje


Všimli jste si v posledních letech toho, že když nějaký lídr něco vyhlásí či rozhodne, je velmi často spíše zpochybňován než následován? Lidé tráví čas diskusí, zda je jeho rozhodnutí správné, a často se přiklánějí k názorům amatérů či ke zdrojům, které jsou pro danou oblast nekompetentní. Čím to je? A vede z toho nějaká cesta ven?

celý článek

7 největších chyb v inzerci a jak je napravit


Pokud vám inzerce na volné pozice nefunguje, je nejspíš něco špatně. Ale také máte určitě možnost to nějak změnit a tím to zlepšit. Jaké největší chyby v inzerátech nejčastěji vídáme? A jak si s nimi poradit, abyste měli šanci přitáhnout ty pravé kolegy? K těm největším chybám jsme vám připravili i konkrétní příklady z praxe. Autory inzerátů záměrně neuvádíme, protože každý má šanci se zlepšit, že?

celý článek

Předsudky snižují šanci získat do týmu ty nejlepší


Matky po rodičovské budou pořád doma s nemocnými dětmi. Starší lidé nestíhají tempo mladého týmu. Člověk bez zkušeností v oboru nám toho moc nepřinese. Lidé těsně po škole k nám půjdou jen načerpat zkušenosti do dalších zaměstnání. Je vám to povědomé? A víte, že kvůli předsudkům pro sebe možná nezískáte ty nejlepší?

celý článek