Jsou pozice, které jsou pro vás hůře obsaditelné? Potřebovali byste větší příliv kandidátů nebo se nehlásí dostatečně kvalitní uchazeči?


Je spousta populárních pozic, jako je v některých firmách asistentka či obchodník, kde bývá spíše problémem zvládnout velké množství zaslaných životopisů. Pak se ale najednou i pozice, kde můžeme být zaskočeni velmi malou odezvou. A to je dost zásadní překážka při výběrovém řízení. Pokud se navíc jedná o pracovní místa, kde je nedostatek kandidátů už dlouhodobým trendem, je potřeba vytvořit vlastní HR politiku a podpořit personální marketing.

Jaké kroky můžete udělat?

1) Anketu mezi pracovníky (může být i anonymní), v níž vám zodpoví otázky tohoto typu:
- „Když jste v minulosti hledali práci, co rozhodlo o tom, že jste začali pracovat u nás?“
- „Proč byste doporučili svému známému, aby u nás pracoval?“
- „Odkud jste se o naší firmě dozvěděli a proč jste nastoupili právě k nám“?

Cílem těchto otázek je zmapovat, odkud a proč k vám lidé nastoupili, a výrazně podpořit ty správné toky.

2) U dlouhodobě těžko obsaditelných pozic je nezbytné více podpořit své PR a tím povědomí o vaší firmě v oblasti, kde působíte. Články do místních novin či odborných časopisů (příspěvky na odborné weby) je něco, co by ve vaší firmě nemělo chybět. Nemyslím tím inzerovat své pozice, ale připravit poutavý článek například o nových technologiích, které ve firmě máte. Pokud máte jedinečný produkt, tak vysvětlit jeho účel či výjimečnost.

3) Dobrá firemní kultura je základem. Jestliže v týmu není dobrá atmosféra, lidé si neustále stěžují a vyjadřují nesouhlas s firmou, a to může velmi ovlivnit příliv nových lidí. Nezapomeňte, že tyto řeči nezůstávají jen ve firmě, ale rychle se rozšiřují i za její brány. Pokud výše zmíněnou anketu doplníte těmito otázkami, může vás to nasměrovat na oblasti, které buď můžete více zdůraznit při komunikaci s kandidáty a v inzerátu, nebo je ve firmě zlepšit:

- „Co je na naší firmě pozitivního?“
- „Je něco, co bychom měli změnit, aby se vám lépe pracovalo?“

4) Komunikace se školami (ať učňovského, středoškolského nebo vysokoškolského charakteru) je něco, co většinou nemá rychlý efekt, ale pomáhá vytvořit nový zdroj uchazečů z hlediska dlouhodobého. A předpokládám, že nábor lidí vás bude zajímat i za dva, tři, pět let. Dnešní akcí si můžete zjednodušit práci v budoucnu. Připravte prezentaci, přednášku pro studenty, pozvěte je do vaší firmy a vysvětlete specifikace vaší výroby nebo je nechejte podílet se na nějakém projektu.

Asi vám to připadá jako spousta práce. Ano, je to spousta práce! Zmíněné kroky však nejsou jen rychlou „náplastí“ ale funkční „léčbou“.

Zdroj fotografií: Thinkstock

Nevíte si rady?
 

Kontaktujte nás. Zavolejte nám nebo napište e-mail! A my se Vám co nejříve ozveme.


O autorovi článku

Marta Machovská

Marta v Performii pracuje už od roku 2007 a pečuje o více než 80 firem v Brně a okolí. Pro své klienty je velmi důležitým pevným bodem a díky svým zkušenostem z různých oborů a velké ochotě pomáhat dokáže fundovaně pomoci a poradit.

Z PRAXE: Jak může změna inzerce vylepšit nábor?


„Požadujeme/nabízíme“ už v inzerátech na obsazované pozice dávno patří do starého železa, dá-li se to tak říct. Inzerce může vypadat úplně jinak a při jejím šíření jsou nejúspěšnější ti, kdo neztrácejí kreativitu. Podívali jsme se na to s těmi, kdo před nějakou dobou svůj přístup k inzerování volných pozic ve firmě změnili. Co jim to přineslo a co je podle nich to nejzásadnější? To se dozvíte v jejich odpovědích na následující otázky.

celý článek

Když nemáte dobře motivované lidi, žádné benefity to nezachrání


Práce se pořád ještě z velké části bez lidí prostě neudělá, a tak je tu jeden nástroj, který vám jako manažerovi může výrazně pomoci, když víte, jak s ním zacházet – motivace. I proto jsem pro vás vytáhli z našich nejčtenějších článků o motivaci to nejpodstatnější. Věříme, že vám to bude k užitku.

celý článek

Úzké propojení HR a vedení je pro úspěch zásadní, shodují se ředitelé českých firem


I když se koncept PPM jeví jako nový a moderní, neznamená to, že už jej v některých firmách přirozeně nepoužívají. Právě takové firmy jsme pro vás našli a já jsem zvědavá, jak to máte v porovnání s nimi vy. Jsou tam podobné znaky? Pak vám gratuluji! Máte na čem pracovat? To je normální, vždy je co zlepšovat.

celý článek

Flexibilita je téma dneška! Rozhodovat bude, jestli se s ní správně vypořádáme


Home office, sdílená pracovní místa, měnící se pracovní doba nebo práce ze zahraničí. To jsou témata současného světa byznysu, která se skloňují až příliš často na to, abychom je mohli ignorovat. A všechna kladou na firmy stejný nárok – flexibilitu. Proto jsme se podívali do dvou českých firem, abychom viděli, jak se s ní vypořádávají. V obou případech jde evidentně o úspěšný model plný inspirace.

celý článek