Jsou pozice, které jsou pro vás hůře obsaditelné? Potřebovali byste větší příliv kandidátů nebo se nehlásí dostatečně kvalitní uchazeči?


Je spousta populárních pozic, jako je v některých firmách asistentka či obchodník, kde bývá spíše problémem zvládnout velké množství zaslaných životopisů. Pak se ale najednou i pozice, kde můžeme být zaskočeni velmi malou odezvou. A to je dost zásadní překážka při výběrovém řízení. Pokud se navíc jedná o pracovní místa, kde je nedostatek kandidátů už dlouhodobým trendem, je potřeba vytvořit vlastní HR politiku a podpořit personální marketing.

Jaké kroky můžete udělat?

1) Anketu mezi pracovníky (může být i anonymní), v níž vám zodpoví otázky tohoto typu:
- „Když jste v minulosti hledali práci, co rozhodlo o tom, že jste začali pracovat u nás?“
- „Proč byste doporučili svému známému, aby u nás pracoval?“
- „Odkud jste se o naší firmě dozvěděli a proč jste nastoupili právě k nám“?

Cílem těchto otázek je zmapovat, odkud a proč k vám lidé nastoupili, a výrazně podpořit ty správné toky.

2) U dlouhodobě těžko obsaditelných pozic je nezbytné více podpořit své PR a tím povědomí o vaší firmě v oblasti, kde působíte. Články do místních novin či odborných časopisů (příspěvky na odborné weby) je něco, co by ve vaší firmě nemělo chybět. Nemyslím tím inzerovat své pozice, ale připravit poutavý článek například o nových technologiích, které ve firmě máte. Pokud máte jedinečný produkt, tak vysvětlit jeho účel či výjimečnost.

3) Dobrá firemní kultura je základem. Jestliže v týmu není dobrá atmosféra, lidé si neustále stěžují a vyjadřují nesouhlas s firmou, a to může velmi ovlivnit příliv nových lidí. Nezapomeňte, že tyto řeči nezůstávají jen ve firmě, ale rychle se rozšiřují i za její brány. Pokud výše zmíněnou anketu doplníte těmito otázkami, může vás to nasměrovat na oblasti, které buď můžete více zdůraznit při komunikaci s kandidáty a v inzerátu, nebo je ve firmě zlepšit:

- „Co je na naší firmě pozitivního?“
- „Je něco, co bychom měli změnit, aby se vám lépe pracovalo?“

4) Komunikace se školami (ať učňovského, středoškolského nebo vysokoškolského charakteru) je něco, co většinou nemá rychlý efekt, ale pomáhá vytvořit nový zdroj uchazečů z hlediska dlouhodobého. A předpokládám, že nábor lidí vás bude zajímat i za dva, tři, pět let. Dnešní akcí si můžete zjednodušit práci v budoucnu. Připravte prezentaci, přednášku pro studenty, pozvěte je do vaší firmy a vysvětlete specifikace vaší výroby nebo je nechejte podílet se na nějakém projektu.

Asi vám to připadá jako spousta práce. Ano, je to spousta práce! Zmíněné kroky však nejsou jen rychlou „náplastí“ ale funkční „léčbou“.

Zdroj fotografií: Thinkstock

Nevíte si rady?
 

Kontaktujte nás. Zavolejte nám nebo napište e-mail! A my se Vám co nejříve ozveme.


O autorovi článku

Marta Machovská

Marta v Performii pracuje už od roku 2007 a pečuje o více než 80 firem v Brně a okolí. Pro své klienty je velmi důležitým pevným bodem a díky svým zkušenostem z různých oborů a velké ochotě pomáhat dokáže fundovaně pomoci a poradit. Aktuálně je na rodičovské dovolené, ale pořád tu pro své klienty minimálně na telefonu.

Rutinér, milovník změn a vedení firmy. Vražedná kombinace, nebo příběh s dobrým koncem?


Sehrané vedení se vzájemným porozuměním i v době krize je úspěšnější nežli nesjednocené vedení, které se dohadovalo už před krizí. To je asi každému nad slunce jasné. Co když máme ale ve vedení dva úspěšné, rozumné manažery, z nichž je ale jeden milovníkem změn a druhý upřednostňuje rutinu a raději nic nemění? Je možné tyhle pohledy na věc sladit tak, aby se firma i se svými lidmi nerozpadla na kousky a oba si o sehraném vedení nemuseli nechat jen zdát? Podívejme se na jeden konkrétní příklad.

celý článek

Mårten Runow: To nejhorší řešení kritické situace je nedělat nic


Marten Runow už poznal příběhy tisíce firem, a proto jsme věděli, že jeho pohled na kritické okamžiky, které mnoho z nich prožívalo a prožívá, nám toto téma osvětlí i z dalšího úhlu. Co má dělat šéf firmy, když se firmě nedaří? Jak v tu chvíli zacházet s lidmi, které má na palubě? Nebo jak má šéf jako někdo, na koho jsou upřeny nejedny oči, ustát stres, který je s takovým obdobím nepochybně spojen? Pojďme si spolu s Martenem Runowem na tyhle otázky odpovědět

celý článek

Personalistka a šéf: Je důležité najít potenciál člověka a dále ho rozvíjet


Najít motivaci u svých lidí je základ úspěšného podnikání. Pokud zaměstnáváte zdravotně znevýhodněné osoby, může být hledání obtížnější. I přesto MYJÓMI družstvo invalidů, které se věnuje především ručním kompletačním a montážním pracím, zaměstnává bezmála čtyři stovky lidí s nějakým typem zdravotního znevýhodnění. Máme tu pro vás dvojrozhovor se spolumajitelem a současně předsedou představenstva MYJÓMI družstva invalidů Petrem Horkým a personalistkou společnosti Alenou Drábkovou.

celý článek

JAN COUFAL: Pokud firma nemůže fungovat bez vás, jste pro ni obrovským nebezpečím


Jestli se vám někdy zdálo, že jednoduchost je známkou slabosti, či dokonce neodbornosti, při rozhovoru s výkonným ředitelem společnosti CZECH PROMOTION group, s.r.o., by vás tohle zdání asi rychle přešlo. Jan Coufal je prototypem úspěšného, profesionálního a zároveň velmi lidského a skromného šéfa firmy, který vám velmi jasně a nekomplikovaně vysvětlí, že dělat chyby je to nejlepší pro váš růst.

celý článek