Jsou pozice, které jsou pro vás hůře obsaditelné? Potřebovali byste větší příliv kandidátů nebo se nehlásí dostatečně kvalitní uchazeči?


Je spousta populárních pozic, jako je v některých firmách asistentka či obchodník, kde bývá spíše problémem zvládnout velké množství zaslaných životopisů. Pak se ale najednou i pozice, kde můžeme být zaskočeni velmi malou odezvou. A to je dost zásadní překážka při výběrovém řízení. Pokud se navíc jedná o pracovní místa, kde je nedostatek kandidátů už dlouhodobým trendem, je potřeba vytvořit vlastní HR politiku a podpořit personální marketing.

Jaké kroky můžete udělat?

1) Anketu mezi pracovníky (může být i anonymní), v níž vám zodpoví otázky tohoto typu:
- „Když jste v minulosti hledali práci, co rozhodlo o tom, že jste začali pracovat u nás?“
- „Proč byste doporučili svému známému, aby u nás pracoval?“
- „Odkud jste se o naší firmě dozvěděli a proč jste nastoupili právě k nám“?

Cílem těchto otázek je zmapovat, odkud a proč k vám lidé nastoupili, a výrazně podpořit ty správné toky.

2) U dlouhodobě těžko obsaditelných pozic je nezbytné více podpořit své PR a tím povědomí o vaší firmě v oblasti, kde působíte. Články do místních novin či odborných časopisů (příspěvky na odborné weby) je něco, co by ve vaší firmě nemělo chybět. Nemyslím tím inzerovat své pozice, ale připravit poutavý článek například o nových technologiích, které ve firmě máte. Pokud máte jedinečný produkt, tak vysvětlit jeho účel či výjimečnost.

3) Dobrá firemní kultura je základem. Jestliže v týmu není dobrá atmosféra, lidé si neustále stěžují a vyjadřují nesouhlas s firmou, a to může velmi ovlivnit příliv nových lidí. Nezapomeňte, že tyto řeči nezůstávají jen ve firmě, ale rychle se rozšiřují i za její brány. Pokud výše zmíněnou anketu doplníte těmito otázkami, může vás to nasměrovat na oblasti, které buď můžete více zdůraznit při komunikaci s kandidáty a v inzerátu, nebo je ve firmě zlepšit:

- „Co je na naší firmě pozitivního?“
- „Je něco, co bychom měli změnit, aby se vám lépe pracovalo?“

4) Komunikace se školami (ať učňovského, středoškolského nebo vysokoškolského charakteru) je něco, co většinou nemá rychlý efekt, ale pomáhá vytvořit nový zdroj uchazečů z hlediska dlouhodobého. A předpokládám, že nábor lidí vás bude zajímat i za dva, tři, pět let. Dnešní akcí si můžete zjednodušit práci v budoucnu. Připravte prezentaci, přednášku pro studenty, pozvěte je do vaší firmy a vysvětlete specifikace vaší výroby nebo je nechejte podílet se na nějakém projektu.

Asi vám to připadá jako spousta práce. Ano, je to spousta práce! Zmíněné kroky však nejsou jen rychlou „náplastí“ ale funkční „léčbou“.

Zdroj fotografií: Thinkstock

Nevíte si rady?
 

Kontaktujte nás. Zavolejte nám nebo napište e-mail! A my se Vám co nejříve ozveme.


O autorovi článku

Marta Machovská

Marta v Performii pracuje už od roku 2007 a pečuje o více než 80 firem v Brně a okolí. Pro své klienty je velmi důležitým pevným bodem a díky svým zkušenostem z různých oborů a velké ochotě pomáhat dokáže fundovaně pomoci a poradit. Aktuálně je na rodičovské dovolené, ale pořád tu pro své klienty minimálně na telefonu.

Vzít či nevzít? Aneb co s již vybraným kandidátem?


Přestože ještě před pár týdny jsme měli jasno ohledně budoucnosti, dnes je vše jinak a vy jste se možná dostali do situace, kdy nevíte, jestli nového zaměstnance přijmout. Musíte zvážit nové faktory a různé otázky, které dosud nebyly aktuální. Co s tím?

celý článek

Klepat se doma strachy, nebo se stát hrdinou? Jak to vidí jedna šéfka


Nechci šířit paniku, nechci nadávat na vládu a ani se nechci doma klepat strachy. Chci se k věcem postavit čelem a udělat to nejlepší pro co nejvíce lidí. Toto jsou tipy od jedné šéfky, která nerada poslouchá televizní zprávy, dělá to, co jí dává smysl, a nestahuje gatě ještě před brodem.

celý článek

Máte rozjeté "výběrko"? Pokračujte online


„Zrušili jsme pohovory, protože se s kandidáty vzhledem k situaci nemůžeme potkat,“ říká mi do telefonu klientka, když jsem se jí ptala, jak se jim nyní daří. Trochu mě to zaskočilo a nedovedla jsem si představit, že bych udělala to samé.

celý článek

Když naloďování nefunguje


Určitě to znáte. Máte konečně vybráno a kandidát se vám podpisem pracovní smlouvy dostává do fáze zaškolování (dnes často pojmenovávané jako onboarding – tedy jakési naloďování). Protože nováček si na sebe na začátku ještě úplně nevydělává, snažíte se tuto „dobu zaškolovací“ co nejvíce zkrátit. Postupně ale zjišťujete, že to na nováčka nějak nefunguje. Kde se stala chyba?

celý článek