Jsou pozice, které jsou pro vás hůře obsaditelné? Potřebovali byste větší příliv kandidátů nebo se nehlásí dostatečně kvalitní uchazeči?


Je spousta populárních pozic, jako je v některých firmách asistentka či obchodník, kde bývá spíše problémem zvládnout velké množství zaslaných životopisů. Pak se ale najednou i pozice, kde můžeme být zaskočeni velmi malou odezvou. A to je dost zásadní překážka při výběrovém řízení. Pokud se navíc jedná o pracovní místa, kde je nedostatek kandidátů už dlouhodobým trendem, je potřeba vytvořit vlastní HR politiku a podpořit personální marketing.

Jaké kroky můžete udělat?

1) Anketu mezi pracovníky (může být i anonymní), v níž vám zodpoví otázky tohoto typu:
- „Když jste v minulosti hledali práci, co rozhodlo o tom, že jste začali pracovat u nás?“
- „Proč byste doporučili svému známému, aby u nás pracoval?“
- „Odkud jste se o naší firmě dozvěděli a proč jste nastoupili právě k nám“?

Cílem těchto otázek je zmapovat, odkud a proč k vám lidé nastoupili, a výrazně podpořit ty správné toky.

2) U dlouhodobě těžko obsaditelných pozic je nezbytné více podpořit své PR a tím povědomí o vaší firmě v oblasti, kde působíte. Články do místních novin či odborných časopisů (příspěvky na odborné weby) je něco, co by ve vaší firmě nemělo chybět. Nemyslím tím inzerovat své pozice, ale připravit poutavý článek například o nových technologiích, které ve firmě máte. Pokud máte jedinečný produkt, tak vysvětlit jeho účel či výjimečnost.

3) Dobrá firemní kultura je základem. Jestliže v týmu není dobrá atmosféra, lidé si neustále stěžují a vyjadřují nesouhlas s firmou, a to může velmi ovlivnit příliv nových lidí. Nezapomeňte, že tyto řeči nezůstávají jen ve firmě, ale rychle se rozšiřují i za její brány. Pokud výše zmíněnou anketu doplníte těmito otázkami, může vás to nasměrovat na oblasti, které buď můžete více zdůraznit při komunikaci s kandidáty a v inzerátu, nebo je ve firmě zlepšit:

- „Co je na naší firmě pozitivního?“
- „Je něco, co bychom měli změnit, aby se vám lépe pracovalo?“

4) Komunikace se školami (ať učňovského, středoškolského nebo vysokoškolského charakteru) je něco, co většinou nemá rychlý efekt, ale pomáhá vytvořit nový zdroj uchazečů z hlediska dlouhodobého. A předpokládám, že nábor lidí vás bude zajímat i za dva, tři, pět let. Dnešní akcí si můžete zjednodušit práci v budoucnu. Připravte prezentaci, přednášku pro studenty, pozvěte je do vaší firmy a vysvětlete specifikace vaší výroby nebo je nechejte podílet se na nějakém projektu.

Asi vám to připadá jako spousta práce. Ano, je to spousta práce! Zmíněné kroky však nejsou jen rychlou „náplastí“ ale funkční „léčbou“.

Zdroj fotografií: Thinkstock

Nevíte si rady?
 

Kontaktujte nás. Zavolejte nám nebo napište e-mail! A my se Vám co nejříve ozveme.


O autorovi článku

Marta Machovská

Marta v Performii pracuje už od roku 2007 a pečuje o více než 80 firem v Brně a okolí. Pro své klienty je velmi důležitým pevným bodem a díky svým zkušenostem z různých oborů a velké ochotě pomáhat dokáže fundovaně pomoci a poradit.

KAVALIERGLASS: Může firma s 1500 zaměstnanci udržet rodinnou atmosféru?


Před více než 180 lety na místě dění nebylo nic. Pouze prázdné louky a v dáli se kroutila řeka Sázava. Jak plynul čas, změnil se nejen pohled na okolí, ale také střed města Sázava. Kolem firmy KAVALIERGLASS vzniklo město a společnost se dostala do středu celého města a navázala na českou sklářskou tradici v Česku.

celý článek

Mileniálové a jim podobná „sebranka“


Dnes už je téměř nemožné, abyste alespoň jednou neslyšeli něco o generaci takzvaných mileniálů. Co to ale vlastně ve skutečnosti znamená, jak se liší od ostatních generací, jak se projevují na trhu práce a proč se o nich dnes tak moc mluví?

celý článek

Proč je důležité motivovat své zaměstnance? A jak to udělat správně?


Když chceme, aby nás život bavil, potřebujeme motivaci téměř ke každé naší činnosti. Pro někoho ale nemusí být snadné ji najít. Motivovat sám sebe může být mnohdy těžší než motivovat své okolí. Jak motivaci vlastně definovat? Co lidi demotivuje? A jak motivaci najít sám pro sebe? O to se s námi podělili tři úspěšní ředitelé českých firem.

celý článek

MICHAL KABELKA: Chceš být odolnější? Dostaň se do průšvihu a vytáhni se z něj


Když je řeč o odolnosti, nemohli jsme si k rozhovoru vybrat mezi našimi klienty nikoho lepšího. Michal Kabelka, dnes vedoucí lidských zdrojů ve společnosti KAVALIERGLASS, a.s., byl úspěšný podnikatel, který si prošel nemalými potížemi a rozhodl se je přetavit ve svou vlastní imunitu. Dnes své zkušenosti s věčně dobrou náladou předává jako běžný zaměstnanec, který pro velkou výrobní firmu doslova dýchá.

celý článek