POHLED ZE ŠVÉDSKA: Personalista a jeho role očima Mårtena Runowa

Zakladatel společnosti Performia Mårten Runow ze Švédska považuje pozici personalisty, či chcete-li HR manažera, za jednu z nejdůležitějších ve firmě. Jak velká firma by měla personalistu určitě mít, zda může personalista ovlivnit zisk firmy a co by dobrému personalistovi nemělo chybět, se od něj dozvíte v tomto článku.


Švédský pohled na personalistu


Ve Švédsku se personalistům přikládá různá míra důležitosti, a to zejména proto, že role personalisty se v jednotlivých firmách liší. V mnoha společnostech tvoří výběr zaměstnanců jen poměrně malou část toho, co dělají. Manažeři firem mají tendenci „používat HR“ do té míry, do jaké jim pomáhá. Pokud tedy personální oddělení například nenajímá dobré lidi, častokrát převezmou manažeři oblast najímání sami.
Jakou míru důležitosti personalistům dávají? Důležitost je jim přisuzována podle toho, jaké množství hodnotné práce personální oddělení firmě poskytuje.
 

Je personalista důležitý?


Personalista je jedním z nejdůležitějších ve firmě, vzhledem k tomu, že je zodpovědný za vznik a udržování jistého uspořádání firmy. Dokonce když se nedaří generálnímu řediteli, je právě úkolem HR manažera, aby tuto situaci spolu s vedením firmy zvládl. Mimo to, že starost o personál, školení lidí a najímání nových zaměstnanců jsou naprosto klíčové faktory pro úspěch společnosti. Jednoduše nemůžete tyto „funkce“ personalisty přejít, jinak budete mít velký problém se zvládáním nedostatečného pořádku, nízké produkce a nakonec i s klesající konkurenceschopností firmy.

Firmy na tuto roli personalisty častokrát zapomínají, a to vede až k tomu, že management musí častokrát pracovat dvakrát tak tvrdě, aby vůbec dosáhl těch správných výsledků.

Performia- čas

Kdy je čas na personalistu?


Každá firma by měla mít svého personalistu. I když to někdy může znamenat, že personalista bude zastávat několik různých postů, jde-li o velmi malou firmu. Názor, že firma nemusí mít pro tuto oblast nikoho, je něco, za co může firma zaplatit velmi vysokou cenu.Pokud firma neumí zaškolit a trénovat personalistu a následkem toho nevidí žádné jeho výsledky, neznamená to, že by měla uvažovat o tom, zda vůbec potřebuje personalistu.

3 faktory podstatné pro příjem dobrého personalisty

  1. Pokud hledáme personalistu, pak to první, co by nás mělo zajímat, je produktivita. To je naprostá nutnost. Produkce je základem vysokých emocí a toho, že se člověku daří, a pokud se personalista bude starat o cokoliv jiného, jen ne o produkci celé skupiny (která zahrnuje i její nové členy), bude muset pořád zvládat problémy.
     
  2. Druhým faktorem při výběru personalisty je to, že musí MÍT RÁD lidi. To je velmi jednoduché. Nemůžete opravdu úspěšně dělat něco, co nemáte rádi, a je-li vaší prací přijímat a řídit lidi, je dobré je jednoduše mít rád.
     
  3. Třetím faktorem pro výběr personalisty je to, že personalista by měl ideálně mít opravdu vysokou úroveň správného odhadu, to znamená, že by měl být schopen vidět, s čím lidé souhlasí/nesouhlasí a jaká je jejich realita v rámci skupiny.

Pokud by to měla být jen jedna věc, kterou musíme při výběru lidí pro oblast HR sledovat, pak by to byla kombinace správného odhadu a vysoké produktivity.
 

Ovlivňuje personalista zisk firmy?


Dobrý personalista rozhodně ovlivňuje zisk firmy. Nejenom, že může do firmy přivést více peněz, ale může také výrazně ovlivnit její velikost a zvýšit její životaschopnost. Velmi málo pozic ve firmě (jestli vůbec nějaké) má tak výrazný dlouhodobý vliv na firemní ziskovost jako právě pozice v oblasti HR. Dobře obsazené personální oddělení firmě zároveň přináší stabilitu a dlouhověkost.

Zdroj fotografií: Pixabay, archiv Performia International

Ještě stále zvažujete, zda mít ve své firmě personalistu?
 

Přijďte na náš klíčový seminář Jak vytvořit a udržet skvělý tým a neztrácejte dále svůj čas.


Značka zaměstnavatele bez živých sociálních sítí? To je bláznovství!


Je možné, že jste si na našich stránkách už o „employer branding“ (budování značky zaměstnavatele) něco přečetli. Jak ale souvisí s náborem a přitahováním kvalitních zaměstnanců a proč je naprosto pošetilé nebýt v dnešní době aktivní na sociálních sítích? A na co si dát na sociálních sítích pozor a kde brát pořád inspiraci pro nové a nové příspěvky?

celý článek

Dvě ingredience, bez kterých se dobrý personalista na pohovoru neobejde


Dobrá komunikace je základ všeho. Lidé spolu mluví dennodenně. Ptáme se, odpovídáme a zároveň posloucháme. Někdy se ale stává, že sice slyšíme, co nám ten druhý říká, ale nevnímáme. Při povídání s přáteli to není tak zásadní problém. Ten nastává až ve chvíli, kdy například máte pohovory.

celý článek

TÝM TEST: Jak zvládnout každou náročnou situaci?


Ať už jste teď, nebo v budoucnu budete v nějaké náročné situaci, vždy myslete na to, že řešení existuje. A abyste se z toho rychleji vymotali, připravili jsme pro vás takový zjednodušený testík, který vás dovede k tomu správnému řešení. A je vám asi jasné, že je opět spojen s vaším týmem a lidmi, které ve firmě máte.

celý článek

Rutinér, milovník změn a vedení firmy. Vražedná kombinace, nebo příběh s dobrým koncem?


Sehrané vedení se vzájemným porozuměním i v době krize je úspěšnější nežli nesjednocené vedení, které se dohadovalo už před krizí. To je asi každému nad slunce jasné. Co když máme ale ve vedení dva úspěšné, rozumné manažery, z nichž je ale jeden milovníkem změn a druhý upřednostňuje rutinu a raději nic nemění? Je možné tyhle pohledy na věc sladit tak, aby se firma i se svými lidmi nerozpadla na kousky a oba si o sehraném vedení nemuseli nechat jen zdát? Podívejme se na jeden konkrétní příklad.

celý článek