POHLED ZE ŠVÉDSKA: Personalista a jeho role očima Mårtena Runowa

Zakladatel společnosti Performia Mårten Runow ze Švédska považuje pozici personalisty, či chcete-li HR manažera, za jednu z nejdůležitějších ve firmě. Jak velká firma by měla personalistu určitě mít, zda může personalista ovlivnit zisk firmy a co by dobrému personalistovi nemělo chybět, se od něj dozvíte v tomto článku.


Švédský pohled na personalistu


Ve Švédsku se personalistům přikládá různá míra důležitosti, a to zejména proto, že role personalisty se v jednotlivých firmách liší. V mnoha společnostech tvoří výběr zaměstnanců jen poměrně malou část toho, co dělají. Manažeři firem mají tendenci „používat HR“ do té míry, do jaké jim pomáhá. Pokud tedy personální oddělení například nenajímá dobré lidi, častokrát převezmou manažeři oblast najímání sami.
Jakou míru důležitosti personalistům dávají? Důležitost je jim přisuzována podle toho, jaké množství hodnotné práce personální oddělení firmě poskytuje.
 

Je personalista důležitý?


Personalista je jedním z nejdůležitějších ve firmě, vzhledem k tomu, že je zodpovědný za vznik a udržování jistého uspořádání firmy. Dokonce když se nedaří generálnímu řediteli, je právě úkolem HR manažera, aby tuto situaci spolu s vedením firmy zvládl. Mimo to, že starost o personál, školení lidí a najímání nových zaměstnanců jsou naprosto klíčové faktory pro úspěch společnosti. Jednoduše nemůžete tyto „funkce“ personalisty přejít, jinak budete mít velký problém se zvládáním nedostatečného pořádku, nízké produkce a nakonec i s klesající konkurenceschopností firmy.

Firmy na tuto roli personalisty častokrát zapomínají, a to vede až k tomu, že management musí častokrát pracovat dvakrát tak tvrdě, aby vůbec dosáhl těch správných výsledků.

Performia- čas

Kdy je čas na personalistu?


Každá firma by měla mít svého personalistu. I když to někdy může znamenat, že personalista bude zastávat několik různých postů, jde-li o velmi malou firmu. Názor, že firma nemusí mít pro tuto oblast nikoho, je něco, za co může firma zaplatit velmi vysokou cenu.Pokud firma neumí zaškolit a trénovat personalistu a následkem toho nevidí žádné jeho výsledky, neznamená to, že by měla uvažovat o tom, zda vůbec potřebuje personalistu.

3 faktory podstatné pro příjem dobrého personalisty

  1. Pokud hledáme personalistu, pak to první, co by nás mělo zajímat, je produktivita. To je naprostá nutnost. Produkce je základem vysokých emocí a toho, že se člověku daří, a pokud se personalista bude starat o cokoliv jiného, jen ne o produkci celé skupiny (která zahrnuje i její nové členy), bude muset pořád zvládat problémy.
     
  2. Druhým faktorem při výběru personalisty je to, že musí MÍT RÁD lidi. To je velmi jednoduché. Nemůžete opravdu úspěšně dělat něco, co nemáte rádi, a je-li vaší prací přijímat a řídit lidi, je dobré je jednoduše mít rád.
     
  3. Třetím faktorem pro výběr personalisty je to, že personalista by měl ideálně mít opravdu vysokou úroveň správného odhadu, to znamená, že by měl být schopen vidět, s čím lidé souhlasí/nesouhlasí a jaká je jejich realita v rámci skupiny.

Pokud by to měla být jen jedna věc, kterou musíme při výběru lidí pro oblast HR sledovat, pak by to byla kombinace správného odhadu a vysoké produktivity.
 

Ovlivňuje personalista zisk firmy?


Dobrý personalista rozhodně ovlivňuje zisk firmy. Nejenom, že může do firmy přivést více peněz, ale může také výrazně ovlivnit její velikost a zvýšit její životaschopnost. Velmi málo pozic ve firmě (jestli vůbec nějaké) má tak výrazný dlouhodobý vliv na firemní ziskovost jako právě pozice v oblasti HR. Dobře obsazené personální oddělení firmě zároveň přináší stabilitu a dlouhověkost.

Zdroj fotografií: Pixabay, archiv Performia International

Ještě stále zvažujete, zda mít ve své firmě personalistu?
 

Přijďte na náš klíčový seminář Jak vytvořit a udržet skvělý tým a neztrácejte dále svůj čas.


Konec výmluv! Na co české firmy při náboru zapomínají


Situace na pracovním trhu se dnes jeví jako opravdu nesnadná a komplikovaná, zvlášť pro dlouhé zástu-py firem, které hledají nové, kvalitní zaměstnance. Když se výběr nedaří, je tedy nejsnazší říct, že je to kvůli přetlaku na pracovním trhu. Rozhodně to nezní jako špatný argument, ale je to opravdu jen o tom? Nebo můžeme ovlivnit mnohem více, než vůbec tušíme?

celý článek

LUCIE SPÁČILOVÁ: Krize otevřela manažerům oči


„Věděla jsem vždycky, že chci dělat něco s lidmi a pro lidi. Baví mě pomáhat firmám nabírat správné, nadšené lidi a vytvářet kulturu, v níž se lidé a týmy rozvíjejí, a práce jim dává smysl,“ řekla mi Lucie Spáčilová, ředitelka a zakladatelka společnosti Performia, která se specializuje na oblast personalistiky, vedení lidí a hodnocení zaměstnanců.

celý článek

Pravěké HR v moderní době nepřežije!


Už sedmnáct let pozorujeme účinnost, respektive neúčinnost tradičních metod výběru a hodnocení personálu. Metody vnímané jako základní, neodmyslitelné a obvyklé jsou ale z hlediska dnešních potřeb úplně nedostatečné a přinejmenším pokulhávající.

celý článek

ANDREA TKAČUKOVÁ: Zaměstnávání cizinců není tak složité, když víte, koho se zeptat


Uvažovali jste někdy o tom, že zaměstnáte cizince? A taky jste si v tu chvíli řekli: „Nemám ponětí, jak se to dělá.“? Pak jsme právě pro vás připravili tenhle rozhovor. Andrea Tkačuková je spoluzakladatelka a výkonná ředitelka agentury Foreigners, se kterou ročně pomáhá tisícům cizinců, aby u nás měli lehčí start. Co je na tom nejsložitější, odkud k nám proudí nejvíce cizinců a co je pro vás jako zaměstnavatele při zaměstnávání cizinců úplný základ?

celý článek