POHLED ZE ŠVÉDSKA: Personalista a jeho role očima Mårtena Runowa

Zakladatel společnosti Performia Mårten Runow ze Švédska považuje pozici personalisty, či chcete-li HR manažera, za jednu z nejdůležitějších ve firmě. Jak velká firma by měla personalistu určitě mít, zda může personalista ovlivnit zisk firmy a co by dobrému personalistovi nemělo chybět, se od něj dozvíte v tomto článku.


Švédský pohled na personalistu


Ve Švédsku se personalistům přikládá různá míra důležitosti, a to zejména proto, že role personalisty se v jednotlivých firmách liší. V mnoha společnostech tvoří výběr zaměstnanců jen poměrně malou část toho, co dělají. Manažeři firem mají tendenci „používat HR“ do té míry, do jaké jim pomáhá. Pokud tedy personální oddělení například nenajímá dobré lidi, častokrát převezmou manažeři oblast najímání sami.
Jakou míru důležitosti personalistům dávají? Důležitost je jim přisuzována podle toho, jaké množství hodnotné práce personální oddělení firmě poskytuje.
 

Je personalista důležitý?


Personalista je jedním z nejdůležitějších ve firmě, vzhledem k tomu, že je zodpovědný za vznik a udržování jistého uspořádání firmy. Dokonce když se nedaří generálnímu řediteli, je právě úkolem HR manažera, aby tuto situaci spolu s vedením firmy zvládl. Mimo to, že starost o personál, školení lidí a najímání nových zaměstnanců jsou naprosto klíčové faktory pro úspěch společnosti. Jednoduše nemůžete tyto „funkce“ personalisty přejít, jinak budete mít velký problém se zvládáním nedostatečného pořádku, nízké produkce a nakonec i s klesající konkurenceschopností firmy.

Firmy na tuto roli personalisty častokrát zapomínají, a to vede až k tomu, že management musí častokrát pracovat dvakrát tak tvrdě, aby vůbec dosáhl těch správných výsledků.

Performia- čas

Kdy je čas na personalistu?


Každá firma by měla mít svého personalistu. I když to někdy může znamenat, že personalista bude zastávat několik různých postů, jde-li o velmi malou firmu. Názor, že firma nemusí mít pro tuto oblast nikoho, je něco, za co může firma zaplatit velmi vysokou cenu.Pokud firma neumí zaškolit a trénovat personalistu a následkem toho nevidí žádné jeho výsledky, neznamená to, že by měla uvažovat o tom, zda vůbec potřebuje personalistu.

3 faktory podstatné pro příjem dobrého personalisty

  1. Pokud hledáme personalistu, pak to první, co by nás mělo zajímat, je produktivita. To je naprostá nutnost. Produkce je základem vysokých emocí a toho, že se člověku daří, a pokud se personalista bude starat o cokoliv jiného, jen ne o produkci celé skupiny (která zahrnuje i její nové členy), bude muset pořád zvládat problémy.
     
  2. Druhým faktorem při výběru personalisty je to, že musí MÍT RÁD lidi. To je velmi jednoduché. Nemůžete opravdu úspěšně dělat něco, co nemáte rádi, a je-li vaší prací přijímat a řídit lidi, je dobré je jednoduše mít rád.
     
  3. Třetím faktorem pro výběr personalisty je to, že personalista by měl ideálně mít opravdu vysokou úroveň správného odhadu, to znamená, že by měl být schopen vidět, s čím lidé souhlasí/nesouhlasí a jaká je jejich realita v rámci skupiny.

Pokud by to měla být jen jedna věc, kterou musíme při výběru lidí pro oblast HR sledovat, pak by to byla kombinace správného odhadu a vysoké produktivity.
 

Ovlivňuje personalista zisk firmy?


Dobrý personalista rozhodně ovlivňuje zisk firmy. Nejenom, že může do firmy přivést více peněz, ale může také výrazně ovlivnit její velikost a zvýšit její životaschopnost. Velmi málo pozic ve firmě (jestli vůbec nějaké) má tak výrazný dlouhodobý vliv na firemní ziskovost jako právě pozice v oblasti HR. Dobře obsazené personální oddělení firmě zároveň přináší stabilitu a dlouhověkost.

Zdroj fotografií: Pixabay, archiv Performia International

Ještě stále zvažujete, zda mít ve své firmě personalistu?
 

Přijďte na náš klíčový seminář Jak vytvořit a udržet skvělý tým a neztrácejte dále svůj čas.


Z PRAXE: Co způsobuje koncept PPM v českých firmách


Koncept PPM pokrývá mnoho oblastí, a když s ním začínáte, je téměř nemožné věnovat se všem najednou. Už teď ale známe české firmy, které koncept PPM zavedly, a právě v těch jsme se zeptali, jak jim v praxi funguje a jaké další kroky chystají.

celý článek

Kdo vás připraví o nejlepší kandidáty? Vaše vlastní předsudky!


Od té doby, co na většinu pozic nečekají za vraty firem zástupy kandidátů, jsou předsudky nevděčným luxusem. Některé jsou už tak zažité, že je lidé pokládají za platné zákonitosti, se kterými je prostě potřeba počítat. Například takový věk. Spousta lidí je opravdu přesvědčena, že mladý člověk má v sobě automaticky více pracovního entusiasmu nežli lidé starší. Vychází to ze zkušenosti, ze sociologického výzkumu nebo je to jen chybná domněnka? Pojďme se na to podívat blíže.

celý článek

Inzerce: Co přitáhne ty nejlepší uchazeče


Ačkoli se může zdát, že inzerát není ve výběrovém řízení tak důležitý prvek, je to možná právě naopak. Možná se nám ti nejšikovnější ani nepřihlásí, protože je inzerát nezaujme nebo v něm požadujeme něco, bez čeho bychom se možná klidně obešli. Abychom se na to podívali z jiné perspektivy, zeptali jsme se úspěšných uchazečů, kteří už dnes jsou velmi hodnotným článkem firmy, jak inzerci vnímají oni.

celý článek

Nábor lidí do výroby? Mission possible!


Vhodného kandidáta aby dnes člověk pohledal a u pozic ve výrobě to platí dvojnásob. Nedávno jsme pomáhali jedné naší klientce přenastavit náborový proces, a protože se nám tato strategie vydařila a vhodného zaměstnance jsme nakonec našli, rádi bychom se s vámi o celý proces a změny v něm podělili. Někdy se totiž může zdát, že najít vhodného člověka je doslova mission impossible neboli nemožná mise. My vám však chceme ukázat, jak z mission impossible pár kroky udělat mission possible. Zkrátka, že uspět je možné.

celý článek