POHLED ZE ŠVÉDSKA: Personalista a jeho role očima Mårtena Runowa

Zakladatel společnosti Performia Mårten Runow ze Švédska považuje pozici personalisty, či chcete-li HR manažera, za jednu z nejdůležitějších ve firmě. Jak velká firma by měla personalistu určitě mít, zda může personalista ovlivnit zisk firmy a co by dobrému personalistovi nemělo chybět, se od něj dozvíte v tomto článku.


Švédský pohled na personalistu


Ve Švédsku se personalistům přikládá různá míra důležitosti, a to zejména proto, že role personalisty se v jednotlivých firmách liší. V mnoha společnostech tvoří výběr zaměstnanců jen poměrně malou část toho, co dělají. Manažeři firem mají tendenci „používat HR“ do té míry, do jaké jim pomáhá. Pokud tedy personální oddělení například nenajímá dobré lidi, častokrát převezmou manažeři oblast najímání sami.
Jakou míru důležitosti personalistům dávají? Důležitost je jim přisuzována podle toho, jaké množství hodnotné práce personální oddělení firmě poskytuje.
 

Je personalista důležitý?


Personalista je jedním z nejdůležitějších ve firmě, vzhledem k tomu, že je zodpovědný za vznik a udržování jistého uspořádání firmy. Dokonce když se nedaří generálnímu řediteli, je právě úkolem HR manažera, aby tuto situaci spolu s vedením firmy zvládl. Mimo to, že starost o personál, školení lidí a najímání nových zaměstnanců jsou naprosto klíčové faktory pro úspěch společnosti. Jednoduše nemůžete tyto „funkce“ personalisty přejít, jinak budete mít velký problém se zvládáním nedostatečného pořádku, nízké produkce a nakonec i s klesající konkurenceschopností firmy.

Firmy na tuto roli personalisty častokrát zapomínají, a to vede až k tomu, že management musí častokrát pracovat dvakrát tak tvrdě, aby vůbec dosáhl těch správných výsledků.

Performia- čas

Kdy je čas na personalistu?


Každá firma by měla mít svého personalistu. I když to někdy může znamenat, že personalista bude zastávat několik různých postů, jde-li o velmi malou firmu. Názor, že firma nemusí mít pro tuto oblast nikoho, je něco, za co může firma zaplatit velmi vysokou cenu.Pokud firma neumí zaškolit a trénovat personalistu a následkem toho nevidí žádné jeho výsledky, neznamená to, že by měla uvažovat o tom, zda vůbec potřebuje personalistu.

3 faktory podstatné pro příjem dobrého personalisty

  1. Pokud hledáme personalistu, pak to první, co by nás mělo zajímat, je produktivita. To je naprostá nutnost. Produkce je základem vysokých emocí a toho, že se člověku daří, a pokud se personalista bude starat o cokoliv jiného, jen ne o produkci celé skupiny (která zahrnuje i její nové členy), bude muset pořád zvládat problémy.
     
  2. Druhým faktorem při výběru personalisty je to, že musí MÍT RÁD lidi. To je velmi jednoduché. Nemůžete opravdu úspěšně dělat něco, co nemáte rádi, a je-li vaší prací přijímat a řídit lidi, je dobré je jednoduše mít rád.
     
  3. Třetím faktorem pro výběr personalisty je to, že personalista by měl ideálně mít opravdu vysokou úroveň správného odhadu, to znamená, že by měl být schopen vidět, s čím lidé souhlasí/nesouhlasí a jaká je jejich realita v rámci skupiny.

Pokud by to měla být jen jedna věc, kterou musíme při výběru lidí pro oblast HR sledovat, pak by to byla kombinace správného odhadu a vysoké produktivity.
 

Ovlivňuje personalista zisk firmy?


Dobrý personalista rozhodně ovlivňuje zisk firmy. Nejenom, že může do firmy přivést více peněz, ale může také výrazně ovlivnit její velikost a zvýšit její životaschopnost. Velmi málo pozic ve firmě (jestli vůbec nějaké) má tak výrazný dlouhodobý vliv na firemní ziskovost jako právě pozice v oblasti HR. Dobře obsazené personální oddělení firmě zároveň přináší stabilitu a dlouhověkost.

Zdroj fotografií: Pixabay, archiv Performia International

Ještě stále zvažujete, zda mít ve své firmě personalistu?
 

Přijďte na náš klíčový seminář Jak vytvořit a udržet skvělý tým a neztrácejte dále svůj čas.


KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem


Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.

celý článek

Z PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti


Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?

celý článek

Jak ztratit kandidáta v deseti krocích


Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.

celý článek

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek