Přetahování lidí od konkurence. Dobře nebo špatně?

Je lákání lidí od konkurence na osobní výhody a jejich přeplácení správnou cestou náboru?Před časem jsem se u svého klienta setkala s tím, že si do své firmy „přetáhl“ pracovníka od konkurence. Nabídl mu vyšší plat a mnoho dalších osobních výhod. Po necelém roce však za ním tento pracovník přišel, že dostal lepší nabídku, a odešel.


Protože prodej jejich produktů je dlouhodobou záležitostí (na celém projektu se pracuje asi rok), veškeré vložené počáteční náklady (a to nemluvně o nákladech za mzdu) se mu nevrátily. Toto ho navíc na čas odradilo od hledání dalšího člověka a expanze firmy tím byla pozastavena.

Proč se tento způsob získání zaměstnance nevydařil?

Důvodů je hned několik:

  • Nového zaměstnance nalákal na finance a osobní výhody. To znamená, že je tento pracovník zaměřen pouze na to, co vy mu jako firma můžete nabídnout. Takže jeho loajalita vůči společnosti není příliš vysoká.
  • Lidé se ve své podstatě velmi nemění a věci jako pracovitost a čestnost je u nich hluboce zakořeněná. Proto můžeme často předvídat jejich chování. Pokud se tedy osoba nechala jednou přetáhnout z důvodu financí či jiných osobních výhod, tak je dost možné, že se tato situace bude opakovat. Akorát vy budete tentokrát v roli toho zaměstnavatele, který přichází o kolegu.
  • Nemůžeme také pominout fakt, že přetahování zaměstnanců od konkurence je v podstatě neetická záležitost. Vžijte se do role toho, kdo přijal nového člověka do firmy, na začátku mu věnoval spoustu času a energie, abyste ho vyškolil a učinil ho plně kompetentním, o finančních nákladech ani nemluvně. A teď si představte, že přijde někdo od konkurence a tuto klíčovou osobu vám vezme. Není to úplně příjemná představa, že? Nedělejme tedy to, co nechceme, aby druzí dělali nám – to je základ etiky.

Jak tedy do firmy přilákat schopné lidi a také si je udržet?

Vyhněte se přetahování na základě finančních a osobních výhod. Soustřeďte se spíše na to, aby kandidáti opravdu chtěli pracovat pro vás, pro vaši firmu, a aby byli ze samotné práce nadšení. V opačném případě budou loajální jen do výše svého platu. A zde má téměř každá firma jistá omezení.

Personální marketing je důležitá součást každé firmy, pokud chce k sobě přilákat zapálené a schopné lidi. Když máte tuto oblast dobře ošetřenou, pak nemusíte jít do té hloupé „hry o přetahování a přeplácení“.

Zdroj fotografií: Thinkstock

Chcete se dozvědět více o tom, jak přilákat schopné lidi a jak si je udržet v týmu?

Přihlašte se na náši úvodní přednášku, kde se dozvíte plno užitečných informací.


O autorovi článku

Hana Slačálková

Hanka si personalistiku oblíbila od prvního okamžiku. Do každé práce se vrhá s nováčkovským nadšením, i když už je ostříleným profesionálem. Její agenda je široká, nejčastěji ale přednáší o výběru a hodnocení zaměstnanců. Její přednášky jsou opravdovým zážitkem – Hanka totiž do nich vkládá energii sobě vlastní a účastníci seminářů oceňují její upřímnost a otevřenost, se kterou s nimi jedná. Kromě přednášek a seminářů také pomáhá firmám v Praze a okolí vybrat ty správné kolegy nebo nastavit fungující personální oddělení.

Co lidi na jejich šéfech nejvíc štve a kdo za to může?


Nevyvážený work-life balance, neférové odměňování, špatná firemní kultura, nemožnost růstu, pocit nedoceněnosti, nesoulad s firemními hodnotami. To jsou nejčastější důvody k odchodu ze zaměstnání, které uvádějí zahraniční i české průzkumy. Jedna dlouholetá stálice mezi nimi ještě chybí – špatný šéf či vedení. Co ale ten „špatný šéf“ pro lidi vlastně znamená?

celý článek

Role šéfa je čím dál náročnější, ale řešení existuje


Všimli jste si v posledních letech toho, že když nějaký lídr něco vyhlásí či rozhodne, je velmi často spíše zpochybňován než následován? Lidé tráví čas diskusí, zda je jeho rozhodnutí správné, a často se přiklánějí k názorům amatérů či ke zdrojům, které jsou pro danou oblast nekompetentní. Čím to je? A vede z toho nějaká cesta ven?

celý článek

7 největších chyb v inzerci a jak je napravit


Pokud vám inzerce na volné pozice nefunguje, je nejspíš něco špatně. Ale také máte určitě možnost to nějak změnit a tím to zlepšit. Jaké největší chyby v inzerátech nejčastěji vídáme? A jak si s nimi poradit, abyste měli šanci přitáhnout ty pravé kolegy? K těm největším chybám jsme vám připravili i konkrétní příklady z praxe. Autory inzerátů záměrně neuvádíme, protože každý má šanci se zlepšit, že?

celý článek

Předsudky snižují šanci získat do týmu ty nejlepší


Matky po rodičovské budou pořád doma s nemocnými dětmi. Starší lidé nestíhají tempo mladého týmu. Člověk bez zkušeností v oboru nám toho moc nepřinese. Lidé těsně po škole k nám půjdou jen načerpat zkušenosti do dalších zaměstnání. Je vám to povědomé? A víte, že kvůli předsudkům pro sebe možná nezískáte ty nejlepší?

celý článek