Přetahování lidí od konkurence. Dobře nebo špatně?

Je lákání lidí od konkurence na osobní výhody a jejich přeplácení správnou cestou náboru?Před časem jsem se u svého klienta setkala s tím, že si do své firmy „přetáhl“ pracovníka od konkurence. Nabídl mu vyšší plat a mnoho dalších osobních výhod. Po necelém roce však za ním tento pracovník přišel, že dostal lepší nabídku, a odešel.


Protože prodej jejich produktů je dlouhodobou záležitostí (na celém projektu se pracuje asi rok), veškeré vložené počáteční náklady (a to nemluvně o nákladech za mzdu) se mu nevrátily. Toto ho navíc na čas odradilo od hledání dalšího člověka a expanze firmy tím byla pozastavena.

Proč se tento způsob získání zaměstnance nevydařil?

Důvodů je hned několik:

  • Nového zaměstnance nalákal na finance a osobní výhody. To znamená, že je tento pracovník zaměřen pouze na to, co vy mu jako firma můžete nabídnout. Takže jeho loajalita vůči společnosti není příliš vysoká.
  • Lidé se ve své podstatě velmi nemění a věci jako pracovitost a čestnost je u nich hluboce zakořeněná. Proto můžeme často předvídat jejich chování. Pokud se tedy osoba nechala jednou přetáhnout z důvodu financí či jiných osobních výhod, tak je dost možné, že se tato situace bude opakovat. Akorát vy budete tentokrát v roli toho zaměstnavatele, který přichází o kolegu.
  • Nemůžeme také pominout fakt, že přetahování zaměstnanců od konkurence je v podstatě neetická záležitost. Vžijte se do role toho, kdo přijal nového člověka do firmy, na začátku mu věnoval spoustu času a energie, abyste ho vyškolil a učinil ho plně kompetentním, o finančních nákladech ani nemluvně. A teď si představte, že přijde někdo od konkurence a tuto klíčovou osobu vám vezme. Není to úplně příjemná představa, že? Nedělejme tedy to, co nechceme, aby druzí dělali nám – to je základ etiky.

Jak tedy do firmy přilákat schopné lidi a také si je udržet?

Vyhněte se přetahování na základě finančních a osobních výhod. Soustřeďte se spíše na to, aby kandidáti opravdu chtěli pracovat pro vás, pro vaši firmu, a aby byli ze samotné práce nadšení. V opačném případě budou loajální jen do výše svého platu. A zde má téměř každá firma jistá omezení.

Personální marketing je důležitá součást každé firmy, pokud chce k sobě přilákat zapálené a schopné lidi. Když máte tuto oblast dobře ošetřenou, pak nemusíte jít do té hloupé „hry o přetahování a přeplácení“.

Zdroj fotografií: Thinkstock

Chcete se dozvědět více o tom, jak přilákat schopné lidi a jak si je udržet v týmu?

Přihlašte se na náši úvodní přednášku, kde se dozvíte plno užitečných informací.


O autorovi článku

Hana Slačálková

Hanka si personalistiku oblíbila od prvního okamžiku a velmi rychle se stala opravdovým odborníkem na tuto oblast. Její nováčkovské nadšení se jí neztratilo a neustále se s ním vrhá do nové práce. Nejčastěji přednáší o výběru a hodnocení zaměstnanců. Vidět ji přednášet je opravdový koncert někoho, kdo to miluje a zároveň se s účastníky seminářů moc "nemazlí", když ví, že jim to pomůže. K tomu navíc pomáhá firmám v Praze a okolí vybrat ty pravé nebo nastavit fungující personální oddělení.

Značka zaměstnavatele bez živých sociálních sítí? To je bláznovství!


Je možné, že jste si na našich stránkách už o „employer branding“ (budování značky zaměstnavatele) něco přečetli. Jak ale souvisí s náborem a přitahováním kvalitních zaměstnanců a proč je naprosto pošetilé nebýt v dnešní době aktivní na sociálních sítích? A na co si dát na sociálních sítích pozor a kde brát pořád inspiraci pro nové a nové příspěvky?

celý článek

Dvě ingredience, bez kterých se dobrý personalista na pohovoru neobejde


Dobrá komunikace je základ všeho. Lidé spolu mluví dennodenně. Ptáme se, odpovídáme a zároveň posloucháme. Někdy se ale stává, že sice slyšíme, co nám ten druhý říká, ale nevnímáme. Při povídání s přáteli to není tak zásadní problém. Ten nastává až ve chvíli, kdy například máte pohovory.

celý článek

TÝM TEST: Jak zvládnout každou náročnou situaci?


Ať už jste teď, nebo v budoucnu budete v nějaké náročné situaci, vždy myslete na to, že řešení existuje. A abyste se z toho rychleji vymotali, připravili jsme pro vás takový zjednodušený testík, který vás dovede k tomu správnému řešení. A je vám asi jasné, že je opět spojen s vaším týmem a lidmi, které ve firmě máte.

celý článek

Rutinér, milovník změn a vedení firmy. Vražedná kombinace, nebo příběh s dobrým koncem?


Sehrané vedení se vzájemným porozuměním i v době krize je úspěšnější nežli nesjednocené vedení, které se dohadovalo už před krizí. To je asi každému nad slunce jasné. Co když máme ale ve vedení dva úspěšné, rozumné manažery, z nichž je ale jeden milovníkem změn a druhý upřednostňuje rutinu a raději nic nemění? Je možné tyhle pohledy na věc sladit tak, aby se firma i se svými lidmi nerozpadla na kousky a oba si o sehraném vedení nemuseli nechat jen zdát? Podívejme se na jeden konkrétní příklad.

celý článek