Přetahování lidí od konkurence. Dobře nebo špatně?

Je lákání lidí od konkurence na osobní výhody a jejich přeplácení správnou cestou náboru?Před časem jsem se u svého klienta setkala s tím, že si do své firmy „přetáhl“ pracovníka od konkurence. Nabídl mu vyšší plat a mnoho dalších osobních výhod. Po necelém roce však za ním tento pracovník přišel, že dostal lepší nabídku, a odešel.


Protože prodej jejich produktů je dlouhodobou záležitostí (na celém projektu se pracuje asi rok), veškeré vložené počáteční náklady (a to nemluvně o nákladech za mzdu) se mu nevrátily. Toto ho navíc na čas odradilo od hledání dalšího člověka a expanze firmy tím byla pozastavena.

Proč se tento způsob získání zaměstnance nevydařil?

Důvodů je hned několik:

  • Nového zaměstnance nalákal na finance a osobní výhody. To znamená, že je tento pracovník zaměřen pouze na to, co vy mu jako firma můžete nabídnout. Takže jeho loajalita vůči společnosti není příliš vysoká.
  • Lidé se ve své podstatě velmi nemění a věci jako pracovitost a čestnost je u nich hluboce zakořeněná. Proto můžeme často předvídat jejich chování. Pokud se tedy osoba nechala jednou přetáhnout z důvodu financí či jiných osobních výhod, tak je dost možné, že se tato situace bude opakovat. Akorát vy budete tentokrát v roli toho zaměstnavatele, který přichází o kolegu.
  • Nemůžeme také pominout fakt, že přetahování zaměstnanců od konkurence je v podstatě neetická záležitost. Vžijte se do role toho, kdo přijal nového člověka do firmy, na začátku mu věnoval spoustu času a energie, abyste ho vyškolil a učinil ho plně kompetentním, o finančních nákladech ani nemluvně. A teď si představte, že přijde někdo od konkurence a tuto klíčovou osobu vám vezme. Není to úplně příjemná představa, že? Nedělejme tedy to, co nechceme, aby druzí dělali nám – to je základ etiky.

Jak tedy do firmy přilákat schopné lidi a také si je udržet?

Vyhněte se přetahování na základě finančních a osobních výhod. Soustřeďte se spíše na to, aby kandidáti opravdu chtěli pracovat pro vás, pro vaši firmu, a aby byli ze samotné práce nadšení. V opačném případě budou loajální jen do výše svého platu. A zde má téměř každá firma jistá omezení.

Personální marketing je důležitá součást každé firmy, pokud chce k sobě přilákat zapálené a schopné lidi. Když máte tuto oblast dobře ošetřenou, pak nemusíte jít do té hloupé „hry o přetahování a přeplácení“.

Zdroj fotografií: Thinkstock

Chcete se dozvědět více o tom, jak přilákat schopné lidi a jak si je udržet v týmu?

Přihlašte se na náši úvodní přednášku, kde se dozvíte plno užitečných informací.


O autorovi článku

Hana Slačálková

Hanka si personalistiku oblíbila od prvního okamžiku a velmi rychle se stala opravdovým odborníkem na tuto oblast. Její nováčkovské nadšení se jí neztratilo a neustále se s ním vrhá do nové práce. Nejčastěji přednáší o výběru a hodnocení zaměstnanců. Vidět ji přednášet je opravdový koncert někoho, kdo to miluje a zároveň se s účastníky seminářů moc "nemazlí", když ví, že jim to pomůže. K tomu navíc pomáhá firmám v Praze a okolí vybrat ty pravé nebo nastavit fungující personální oddělení.

3 důvody, proč přes všechny snahy nábor nových lidí nefunguje


Možná jste někdy byli v situaci, kdy jste se snažili všemožnými cestami získat do své společnosti kvalitní pracovníky. Inzerovali jste na všech možných i nemožných pracovních portálech, spolupracovali se školami, aktivně využívali sociálních sítí, ale dlouhodobě bez pořádného výsledku, tedy bez nového šikovného kolegy na palubě. Čím to může být? Mám pro vás tři možnosti.

celý článek

V ČÍSLECH: Jak se české firmy starají o psychické a fyzické zdraví lidí na home officu


Legislativa a bezpečnost práce je jeden rozměr, druhý je ten obyčejně lidský. Jak pečujeme o zdraví lidí na home officu a děláme toho opravdu dost? Přinášíme aktuální čísla a praktické tipy od reálných firem, které můžete ihned použít.

celý článek

Testování na covid a GDPR. Jak na to?


Není testování jako testování. Momentálně budeme mluvit o testování na koronavirus. To je povinné i pro firmy, které mají nad 10 zaměstnanců. Jak ale výsledky testů uchovat tak, aby nedošlo k porušení GDPR?

celý článek

Chcete znát budoucnost? Prozkoumejte minulost!


Představa, že dáme šanci někomu, jehož přínos byl doposud téměř mizivý, nebo dokonce mínusový, s tím, že právě u nás změní svůj postoj a produktivní začne být, je velmi romantická, ale také vysoce nepravděpodobná. Možná právě proto o takových příbězích natáčí Hollywood své filmy, protože jsou tak výjimečné. Pojďme opustit Hollywood a oblíbené happy endy“ a podívejme se na to, jak je to doopravdy a co si z toho můžeme vytěžit pro svůj tým.

celý článek