Přetahování lidí od konkurence. Dobře nebo špatně?
Je lákání lidí od konkurence na osobní výhody a jejich přeplácení správnou cestou náboru?Před časem jsem se u svého klienta setkala s tím, že si do své firmy „přetáhl“ pracovníka od konkurence. Nabídl mu vyšší plat a mnoho dalších osobních výhod. Po necelém roce však za ním tento pracovník přišel, že dostal lepší nabídku, a odešel.
Protože prodej jejich produktů je dlouhodobou záležitostí (na celém projektu se pracuje asi rok), veškeré vložené počáteční náklady (a to nemluvně o nákladech za mzdu) se mu nevrátily. Toto ho navíc na čas odradilo od hledání dalšího člověka a expanze firmy tím byla pozastavena.
Proč se tento způsob získání zaměstnance nevydařil?
Důvodů je hned několik:
- Nového zaměstnance nalákal na finance a osobní výhody. To znamená, že je tento pracovník zaměřen pouze na to, co vy mu jako firma můžete nabídnout. Takže jeho loajalita vůči společnosti není příliš vysoká.
- Lidé se ve své podstatě velmi nemění a věci jako pracovitost a čestnost je u nich hluboce zakořeněná. Proto můžeme často předvídat jejich chování. Pokud se tedy osoba nechala jednou přetáhnout z důvodu financí či jiných osobních výhod, tak je dost možné, že se tato situace bude opakovat. Akorát vy budete tentokrát v roli toho zaměstnavatele, který přichází o kolegu.
- Nemůžeme také pominout fakt, že přetahování zaměstnanců od konkurence je v podstatě neetická záležitost. Vžijte se do role toho, kdo přijal nového člověka do firmy, na začátku mu věnoval spoustu času a energie, abyste ho vyškolil a učinil ho plně kompetentním, o finančních nákladech ani nemluvně. A teď si představte, že přijde někdo od konkurence a tuto klíčovou osobu vám vezme. Není to úplně příjemná představa, že? Nedělejme tedy to, co nechceme, aby druzí dělali nám – to je základ etiky.
Jak tedy do firmy přilákat schopné lidi a také si je udržet?
Vyhněte se přetahování na základě finančních a osobních výhod. Soustřeďte se spíše na to, aby kandidáti opravdu chtěli pracovat pro vás, pro vaši firmu, a aby byli ze samotné práce nadšení. V opačném případě budou loajální jen do výše svého platu. A zde má téměř každá firma jistá omezení.
Personální marketing je důležitá součást každé firmy, pokud chce k sobě přilákat zapálené a schopné lidi. Když máte tuto oblast dobře ošetřenou, pak nemusíte jít do té hloupé „hry o přetahování a přeplácení“.
Zdroj fotografií: Thinkstock
Chcete se dozvědět více o tom, jak přilákat schopné lidi a jak si je udržet v týmu?
Přihlašte se na náši úvodní přednášku, kde se dozvíte plno užitečných informací.
Další články
KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem
Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.
celý článekZ PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti
Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?
celý článekJak ztratit kandidáta v deseti krocích
Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.
celý článek5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci
Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.
celý článek