PŘÍKLAD Z PRAXE: Správný inzerát je pořád základ

Nízká nezaměstnanost se nás neustále snaží přesvědčovat o tom, že lidé nejsou. Ale jak kdysi řekl zakladatel Performie Marten Runow: „Nemusí vás zajímat, zda je nezaměstnanost 10 % nebo 2 %, stějně primárně stojíte o ty, kteří tu práci mají.“ A to je rozhodně něco, pod co se osobně ráda podepíšu. Lidi prostě jsou, jen je třeba k nim hledat ty správné cesty a vědět, jak je oslovit.

Jednou z nich může být dobře napsaný inzerát, který je umístěný na správné místo. Mám tu pro vás jeden příklad přímo z praxe.

Hledá se cukrář/ka

Pražská restaurace Prosecco hledala šikovného člověka na pozici cukrář/ka. Šli cestou klasické inzerce, kdy na pracovním portále www.prace.cz a v několika facebookových skupinách, které sdružují lidi pracující v gastronomii, vydali inzerát v tomto znění:


Do mladého kolektivu italské restaurace hledáme novou posilu na pozici cukrář/ka. Výuční list není podmínkou, takže pokud je pečení tvůj koníček, ozvi se a mi tě vše naučíme.


Jaký byl výsledek? Přihlásilo se 8 lidí, z nichž na pohovor přišli pouze dva. Další tři se alespoň omluvili, zbylí tři se neozvali vůbec. Vybrán nebyl nikdo.

Po tomto neúspěšném kole jsme pro danou restauraci vytvořili inzerát dle našich metod a doporučení, které předáváme na našem dvoudenním semináři. Vypadal takto: 


Taky jseš ten blázen, kterého gastro prostě baví? 

Ahoj, jsem Věrka Hladká a pracuji jako šéfcukrářka v italské restauraci Prosecco na Proseku. Shoda názvů? Neřekla bych… Svou práci opravdu žereme a jsme i tak trochu perfekcionisti. Baví nás, když naši zákazníci zažívají úplný gastro porno.  Právě hledám do svého týmu novou šikovnou posilu na pozici

Cukrář/ka

Na co se u nás můžeš těšit?

  • pečení koláčů, bábovek a sušenek
  • přípravu teplých dezertů

Ale pozor! Nehledáme „stroj“, který to bude bezmyšlenkovitě sekat jako kdysi Baťa cvičky, ale někoho, kdo bude přicházet i s vlastními nápady.

Cukrařina je u nás opravdu různorodá… od restaurační až po catering. Super je, že to není furt to samé dokola. Ale nebudeme ti lhát, je to občas taky solidní makačka. Slíbit ti však můžeme jedno – nebudeš na to nikdy sám/sama! Máme totiž super kolektiv, který je zvyklý si pomáhat. Taky nejsme fandové házení nováčků „do vody“, takže se můžeš určitě těšit i na detailní zaškolení.

Když ti to půjde od ruky a uvidíme tvou chuť se posouvat, je zde možnost růstu a tvého dalšího rozvoje. Své dobré lidi školíme a podporujeme v tom, aby byli ještě lepší. O hladu tě taky během směny nenecháme a dobré finanční ohodnocení je samozřejmostí.

Vidíš to podobně jako já a tušíš, že by tě to bavilo? Tak pošli svůj životopis na e-mail … nebo volej na … Těším se na tebe.


Jak zafungovala změna inzerátu?

Změněný inzerát byl opět propagován v několika uzavřených či veřejných facebookových skupinách, které sdružují lidi pracující v gastronomii. Nebylo využito inzerce na www.prace.cz (takže se ušetřily jisté náklady).

A jaký byl výsledek? Přihlásilo se 28 lidí a na pohovor jich dorazilo 21. Z nich 12 lidí postoupilo do druhého kola, čímž je zkušební den, a z nich vybrali 3 finalisty. Jeden z nich následně nastoupil jako posila cukrářského týmu.  

Kandidáti byli během pohovoru dotazováni, proč na danou pozici reagovali. Často zmiňovali,  že se jim líbil text inzerátu. Někteří si mysleli, že ho psala sama šéfcukrářka. Když se dozvěděli, že to psala trénovaná a zkušená HR konzultantka, byli překvapeni a říkali, že takových "lidských" inzerátu by to chtělo více, protože z nich často mají pocit, že nemají péct, ale dělat matematické rovnice. Vybraná kandidátka prozradila, že se jí inzerát líbil, zvláště proto, že byl vtipný, jasný a nabitý energii.

Na tomto příkladu můžete vidět, že lidé skutečně jsou. Jen je třeba se nad sestavením inzerátu a jeho umístěním více zamyslet a být tvořiví. To je něco, s čím vám určitě může Performia pomoci. Určitě to bude vybočení ze zajetých kolejí, bude to stát nějakou námahu, ale výsledek bude stát za to! Těšíme se na Vás na našem klíčovém semináři Jak vytvořit a udržet skvělý tým

Zdroj obrázku: freepik

Chcete do týmu najímat jen opravdu produktivní zaměstnance?
Staňte se profesionálem na ověřování produktivity! 

Přijďte na náš klíčový seminář Jak vytvořit a udržet skvělý tým.


O autorovi článku

Hana Slačálková

Hanka si personalistiku oblíbila od prvního okamžiku a velmi rychle se stala opravdovým odborníkem na tuto oblast. Její nováčkovské nadšení se jí neztratilo a neustále se s ním vrhá do nové práce. Nejčastěji přednáší o výběru a hodnocení zaměstnanců. Vidět ji přednášet je opravdový koncert někoho, kdo to miluje a zároveň se s účastníky seminářů moc "nemazlí", když ví, že jim to pomůže. K tomu navíc pomáhá firmám v Praze a okolí vybrat ty pravé nebo nastavit fungující personální oddělení.

Klepat se doma strachy, nebo se stát hrdinou? Jak to vidí jedna šéfka


Nechci šířit paniku, nechci nadávat na vládu a ani se nechci doma klepat strachy. Chci se k věcem postavit čelem a udělat to nejlepší pro co nejvíce lidí. Toto jsou tipy od jedné šéfky, která nerada poslouchá televizní zprávy, dělá to, co jí dává smysl, a nestahuje gatě ještě před brodem.

celý článek

Máte rozjeté "výběrko"? Pokračujte online


„Zrušili jsme pohovory, protože se s kandidáty vzhledem k situaci nemůžeme potkat,“ říká mi do telefonu klientka, když jsem se jí ptala, jak se jim nyní daří. Trochu mě to zaskočilo a nedovedla jsem si představit, že bych udělala to samé.

celý článek

Když naloďování nefunguje


Určitě to znáte. Máte konečně vybráno a kandidát se vám podpisem pracovní smlouvy dostává do fáze zaškolování (dnes často pojmenovávané jako onboarding – tedy jakési naloďování). Protože nováček si na sebe na začátku ještě úplně nevydělává, snažíte se tuto „dobu zaškolovací“ co nejvíce zkrátit. Postupně ale zjišťujete, že to na nováčka nějak nefunguje. Kde se stala chyba?

celý článek

Je najímání v současné době bláznivý nápad?


I když je dnes náročné myslet na něco jiného než na to všudypřítomné téma, ne všechny firmy musí nutně zastavit veškerou svou aktivitu a přestat se dívat do budoucnosti. Starat se o ni je totiž teď totiž velmi důležité.

celý článek