PŘÍKLAD Z PRAXE: Správný inzerát je pořád základ

Nízká nezaměstnanost se nás neustále snaží přesvědčovat o tom, že lidé nejsou. Ale jak kdysi řekl zakladatel Performie Marten Runow: „Nemusí vás zajímat, zda je nezaměstnanost 10 % nebo 2 %, stějně primárně stojíte o ty, kteří tu práci mají.“ A to je rozhodně něco, pod co se osobně ráda podepíšu. Lidi prostě jsou, jen je třeba k nim hledat ty správné cesty a vědět, jak je oslovit.

Jednou z nich může být dobře napsaný inzerát, který je umístěný na správné místo. Mám tu pro vás jeden příklad přímo z praxe.

Hledá se cukrář/ka

Pražská restaurace Prosecco hledala šikovného člověka na pozici cukrář/ka. Šli cestou klasické inzerce, kdy na pracovním portále www.prace.cz a v několika facebookových skupinách, které sdružují lidi pracující v gastronomii, vydali inzerát v tomto znění:


Do mladého kolektivu italské restaurace hledáme novou posilu na pozici cukrář/ka. Výuční list není podmínkou, takže pokud je pečení tvůj koníček, ozvi se a mi tě vše naučíme.


Jaký byl výsledek? Přihlásilo se 8 lidí, z nichž na pohovor přišli pouze dva. Další tři se alespoň omluvili, zbylí tři se neozvali vůbec. Vybrán nebyl nikdo.

Po tomto neúspěšném kole jsme pro danou restauraci vytvořili inzerát dle našich metod a doporučení, které předáváme na našem dvoudenním semináři. Vypadal takto: 


Taky jseš ten blázen, kterého gastro prostě baví? 

Ahoj, jsem Věrka Hladká a pracuji jako šéfcukrářka v italské restauraci Prosecco na Proseku. Shoda názvů? Neřekla bych… Svou práci opravdu žereme a jsme i tak trochu perfekcionisti. Baví nás, když naši zákazníci zažívají úplný gastro porno.  Právě hledám do svého týmu novou šikovnou posilu na pozici

Cukrář/ka

Na co se u nás můžeš těšit?

  • pečení koláčů, bábovek a sušenek
  • přípravu teplých dezertů

Ale pozor! Nehledáme „stroj“, který to bude bezmyšlenkovitě sekat jako kdysi Baťa cvičky, ale někoho, kdo bude přicházet i s vlastními nápady.

Cukrařina je u nás opravdu různorodá… od restaurační až po catering. Super je, že to není furt to samé dokola. Ale nebudeme ti lhát, je to občas taky solidní makačka. Slíbit ti však můžeme jedno – nebudeš na to nikdy sám/sama! Máme totiž super kolektiv, který je zvyklý si pomáhat. Taky nejsme fandové házení nováčků „do vody“, takže se můžeš určitě těšit i na detailní zaškolení.

Když ti to půjde od ruky a uvidíme tvou chuť se posouvat, je zde možnost růstu a tvého dalšího rozvoje. Své dobré lidi školíme a podporujeme v tom, aby byli ještě lepší. O hladu tě taky během směny nenecháme a dobré finanční ohodnocení je samozřejmostí.

Vidíš to podobně jako já a tušíš, že by tě to bavilo? Tak pošli svůj životopis na e-mail … nebo volej na … Těším se na tebe.


Jak zafungovala změna inzerátu?

Změněný inzerát byl opět propagován v několika uzavřených či veřejných facebookových skupinách, které sdružují lidi pracující v gastronomii. Nebylo využito inzerce na www.prace.cz (takže se ušetřily jisté náklady).

A jaký byl výsledek? Přihlásilo se 28 lidí a na pohovor jich dorazilo 21. Z nich 12 lidí postoupilo do druhého kola, čímž je zkušební den, a z nich vybrali 3 finalisty. Jeden z nich následně nastoupil jako posila cukrářského týmu.  

Kandidáti byli během pohovoru dotazováni, proč na danou pozici reagovali. Často zmiňovali,  že se jim líbil text inzerátu. Někteří si mysleli, že ho psala sama šéfcukrářka. Když se dozvěděli, že to psala trénovaná a zkušená HR konzultantka, byli překvapeni a říkali, že takových "lidských" inzerátu by to chtělo více, protože z nich často mají pocit, že nemají péct, ale dělat matematické rovnice. Vybraná kandidátka prozradila, že se jí inzerát líbil, zvláště proto, že byl vtipný, jasný a nabitý energii.

Na tomto příkladu můžete vidět, že lidé skutečně jsou. Jen je třeba se nad sestavením inzerátu a jeho umístěním více zamyslet a být tvořiví. To je něco, s čím vám určitě může Performia pomoci. Určitě to bude vybočení ze zajetých kolejí, bude to stát nějakou námahu, ale výsledek bude stát za to! Těšíme se na Vás na našem klíčovém semináři Jak vytvořit a udržet skvělý tým

Zdroj obrázku: freepik

Chcete do týmu najímat jen opravdu produktivní zaměstnance?
Staňte se profesionálem na ověřování produktivity! 

Přijďte na náš klíčový seminář Jak vytvořit a udržet skvělý tým.


O autorovi článku

Hana Slačálková

Hanka si personalistiku oblíbila od prvního okamžiku. Do každé práce se vrhá s nováčkovským nadšením, i když už je ostříleným profesionálem. Její agenda je široká, nejčastěji ale přednáší o výběru a hodnocení zaměstnanců. Její přednášky jsou opravdovým zážitkem – Hanka totiž do nich vkládá energii sobě vlastní a účastníci seminářů oceňují její upřímnost a otevřenost, se kterou s nimi jedná. Kromě přednášek a seminářů také pomáhá firmám v Praze a okolí vybrat ty správné kolegy nebo nastavit fungující personální oddělení.

KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem


Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.

celý článek

Z PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti


Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?

celý článek

Jak ztratit kandidáta v deseti krocích


Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.

celý článek

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek