V dnešní době většina zaměstnavatelů zapomíná na důležitou věc, na produktivitu, jež je transparentním ukazatelem úspěšnosti firmy. Výkonnost jednotlivých zaměstnanců určuje míru jejich přínosu firmě. Bohužel ne ve všech firmách je standardem ji pravidelně měřit.


Na čem záleží úspěšnost firmy?

Mnoho zaměstnavatelů či manažerů si říká: „Moji lidé přece vědí, co je náplní jejich práce, a tím se řídí.“ „Nebudu je přece prudit, aby vyplňovali tabulky se svými výsledky práce, vždyť to zabírá zbytečně čas.“ „V mém týmu jsou přece dobří zaměstnanci a pracují naplno tak jako já, proč bych to měřil.“

Produktivita jako samozřejmost?

Někteří zaměstnanci nejsou produktivní tak, jak si jejich šéf myslí. Jedni prostě pracují a v klidu si produkují - je to pro ně samozřejmostí. Nepotřebují si dělat žádnou reklamu. Ve firmách, kde se produktivita neměří, o nich šéfové vědí jenom málo, protože s nimi vlastně ani nepřijdou do kontaktu. Nevidí důvod je kontaktovat, když s nimi nejsou trable. „Problémy nedělají, VÝRAZNĚ úspěšní také nejsou, tak co.“ Ale je opravdu dobré věnovat pozornost těm, kteří nedělají nic? Jak byste se na místě výkonného pracovníka cítili vy, kdyby si vás šéf nevšímal? Pokud budete měřit produktivitu svých zaměstnanců, budete vědět, komu svůj drahocenný čas věnovat a před kým ho chránit.


V mém týmu jsou přece dobří zaměstnanci a pracují naplno tak jako já, proč bych to měřil.

Kdo pracuje pro vás a kdo pro sebe?

Druhý typ lidí, kterým jste dosud věnovali svou pozornost, je ten, jenž kolem sebe vytváří dojem NEPOSTRADELNOSTI. Jsou to zaměstnanci ovládající umění zveličovat své výsledky, a působit tím na ostatní. Moc toho nevyprodukují, ale když už něco, tak si dají řádně záležet na tom, aby to věděli všichni. Jako jejich nadřízený si všimnete rozruchu a začnete se zajímat. Většinou však bohužel o nesprávnou osobu. Možná, že právě nejvíce produktivní člověk je tou šedou myškou schovávající se v zadní části kanceláře. Tím, že svou pozornost věnujete těmto „sebepropagantům“, je ujišťujete, že jejich způsob tzv. „práce“ funguje a že v tom mohou pokračovat vesele dál.

Proč výsledky firmy klesají?

Někdy se může stát, že slyšíte i o opravdu výkonných lidech. Nemůžete to tedy brát tak, že pokud je někdo proslulý, tak má nízkou produktivitu a naopak. Produktivitu prostě musíte začít měřit, abyste zjistili, kdo z nich je skutečně výkonný a kdo ne.

Dost zaměstnavatelů dělá začátečnickou chybu při měření produktivity. Nejdříve zjistí, kdo vykonává více a kdo méně, a pak svou pozorností „odmění“ ty neproduktivní a produktivních si opět nevšímá. Šéf se snaží zvládat problémové zaměstnance a zapomíná ocenit ty, kteří jsou opravdu výkonní, protože mu to připadá jako samozřejmost. Pak se diví, proč se problémy se zaměstnanci ještě zvětšují, proč výsledky firmy klesají a loajální zaměstnanci odcházejí. Svou pozornost je dobré spravedlivě rozložit.

Jak si udržet loajalitu k firmě

Měření produktivity zaměstnanců jasně ukáže, kdo je pro firmu skutečný poklad a kdo si na něj jen hraje. Jasně vám ukáže komu věnovat více své pozornosti a komu méně. Takto dostanete lepší výsledky a loajální zaměstnanci ve firmě zůstanou. „Sebepropaganti“ zjistí, že pozornosti se jim dostane pouze, pokud budou opravdu pracovat a podávat výkony jako ostatní. Problémoví zaměstnanci se buď napraví, nebo odejdou.

Vaše firma bude vzkvétat a vy budete klidně spát, protože oceňujete ty nejlepší, kteří podrží vaši firmu i v těžkých časech. Měření produktivity zaměstnanců je základní nástroj každého šéfa. Když ji měříte, nemáte se čeho obávat.

Zdroj fotografií: Thinkstock
 

Chcete se naučit měřit produktivitu?

Přijďte na naší přednášku, která se koná každý měsíc v Praze, Brně a dalších městech


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

LUCIE SPÁČILOVÁ: Chci dosáhnout toho, aby byla práce obecně vnímána jako pozitivní součást života


Tento rozhovor vyšel ve výročním čísle našeho časopisu. Běžně se u nás můžete setkat s úspěšnou osobností z praxe českých firem, která příkladně ukazuje, kam až je možné to dotáhnout. Pro jubilejní číslo časopisu jsme se rozhodli udělat tento rozhovor s Lucií Spáčilovou, ředitelkou Performie.

celý článek

ROMAN ŠEBELA: Díky personalistce mám čas na strategii a firma více zakázek


Představte si šéfa firmy, který má tolik energie, že dokáže pracovat za tři a vést firmu s miliardovými obraty. A představte si okamžik, kdy přijde na to, že musí něco změnit, aby se neudřel a měl stále chuť firmu posouvat dál. Je vám to povědomé? Možná bychom tohle mohli říct o každém, kdo se někdy pustil do podnikání a začalo se mu dařit. Jak se na to ale dívá Roman Šebela z developerské společnosti MIG s.r.o.?

celý článek

7 tipů, jak zvládnout zpětnou vazbu


Existuje mnoho tipů a rad na téma zpětné vazby, pravidelných rozhovorů a celkově k práci se zaměstnanci. Cílem je většinou jejich větší angažovanost, loajalita a zodpovědnost. Ať už jsou nástroje nebo postupy sebevíc sofistikované, pokud nejsou absolutní základy v pořádku, je to k ničemu.  Mnoho úsilí a veliká snaha vytvořit efekt a na konci rozpaky. Nikdo z toho nebude mít ve finále radost ani užitek.

celý článek

Personalista ve firmě: Zbytečný luxus, nebo největší výhra?


Odpověď na častou otázku „Jak velká firma už má mít personalistu nebo HR oddělení?“ může poskytnout analýza více oblastí firmy. Na tuto otázku i mnoho dalších se v následující, článku zaměřila Lucie Spáčilová. 

celý článek