V dnešní době většina zaměstnavatelů zapomíná na důležitou věc, na produktivitu, jež je transparentním ukazatelem úspěšnosti firmy. Výkonnost jednotlivých zaměstnanců určuje míru jejich přínosu firmě. Bohužel ne ve všech firmách je standardem ji pravidelně měřit.


Na čem záleží úspěšnost firmy?

Mnoho zaměstnavatelů či manažerů si říká: „Moji lidé přece vědí, co je náplní jejich práce, a tím se řídí.“ „Nebudu je přece prudit, aby vyplňovali tabulky se svými výsledky práce, vždyť to zabírá zbytečně čas.“ „V mém týmu jsou přece dobří zaměstnanci a pracují naplno tak jako já, proč bych to měřil.“

Produktivita jako samozřejmost?

Někteří zaměstnanci nejsou produktivní tak, jak si jejich šéf myslí. Jedni prostě pracují a v klidu si produkují - je to pro ně samozřejmostí. Nepotřebují si dělat žádnou reklamu. Ve firmách, kde se produktivita neměří, o nich šéfové vědí jenom málo, protože s nimi vlastně ani nepřijdou do kontaktu. Nevidí důvod je kontaktovat, když s nimi nejsou trable. „Problémy nedělají, VÝRAZNĚ úspěšní také nejsou, tak co.“ Ale je opravdu dobré věnovat pozornost těm, kteří nedělají nic? Jak byste se na místě výkonného pracovníka cítili vy, kdyby si vás šéf nevšímal? Pokud budete měřit produktivitu svých zaměstnanců, budete vědět, komu svůj drahocenný čas věnovat a před kým ho chránit.


V mém týmu jsou přece dobří zaměstnanci a pracují naplno tak jako já, proč bych to měřil.

Kdo pracuje pro vás a kdo pro sebe?

Druhý typ lidí, kterým jste dosud věnovali svou pozornost, je ten, jenž kolem sebe vytváří dojem NEPOSTRADELNOSTI. Jsou to zaměstnanci ovládající umění zveličovat své výsledky, a působit tím na ostatní. Moc toho nevyprodukují, ale když už něco, tak si dají řádně záležet na tom, aby to věděli všichni. Jako jejich nadřízený si všimnete rozruchu a začnete se zajímat. Většinou však bohužel o nesprávnou osobu. Možná, že právě nejvíce produktivní člověk je tou šedou myškou schovávající se v zadní části kanceláře. Tím, že svou pozornost věnujete těmto „sebepropagantům“, je ujišťujete, že jejich způsob tzv. „práce“ funguje a že v tom mohou pokračovat vesele dál.

Proč výsledky firmy klesají?

Někdy se může stát, že slyšíte i o opravdu výkonných lidech. Nemůžete to tedy brát tak, že pokud je někdo proslulý, tak má nízkou produktivitu a naopak. Produktivitu prostě musíte začít měřit, abyste zjistili, kdo z nich je skutečně výkonný a kdo ne.

Dost zaměstnavatelů dělá začátečnickou chybu při měření produktivity. Nejdříve zjistí, kdo vykonává více a kdo méně, a pak svou pozorností „odmění“ ty neproduktivní a produktivních si opět nevšímá. Šéf se snaží zvládat problémové zaměstnance a zapomíná ocenit ty, kteří jsou opravdu výkonní, protože mu to připadá jako samozřejmost. Pak se diví, proč se problémy se zaměstnanci ještě zvětšují, proč výsledky firmy klesají a loajální zaměstnanci odcházejí. Svou pozornost je dobré spravedlivě rozložit.

Jak si udržet loajalitu k firmě

Měření produktivity zaměstnanců jasně ukáže, kdo je pro firmu skutečný poklad a kdo si na něj jen hraje. Jasně vám ukáže komu věnovat více své pozornosti a komu méně. Takto dostanete lepší výsledky a loajální zaměstnanci ve firmě zůstanou. „Sebepropaganti“ zjistí, že pozornosti se jim dostane pouze, pokud budou opravdu pracovat a podávat výkony jako ostatní. Problémoví zaměstnanci se buď napraví, nebo odejdou.

Vaše firma bude vzkvétat a vy budete klidně spát, protože oceňujete ty nejlepší, kteří podrží vaši firmu i v těžkých časech. Měření produktivity zaměstnanců je základní nástroj každého šéfa. Když ji měříte, nemáte se čeho obávat.

Zdroj fotografií: Thinkstock
 

Chcete se naučit měřit produktivitu?

Přijďte na naší přednášku, která se koná každý měsíc v Praze, Brně a dalších městech


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

Rutinér, milovník změn a vedení firmy. Vražedná kombinace, nebo příběh s dobrým koncem?


Sehrané vedení se vzájemným porozuměním i v době krize je úspěšnější nežli nesjednocené vedení, které se dohadovalo už před krizí. To je asi každému nad slunce jasné. Co když máme ale ve vedení dva úspěšné, rozumné manažery, z nichž je ale jeden milovníkem změn a druhý upřednostňuje rutinu a raději nic nemění? Je možné tyhle pohledy na věc sladit tak, aby se firma i se svými lidmi nerozpadla na kousky a oba si o sehraném vedení nemuseli nechat jen zdát? Podívejme se na jeden konkrétní příklad.

celý článek

Mårten Runow: To nejhorší řešení kritické situace je nedělat nic


Marten Runow už poznal příběhy tisíce firem, a proto jsme věděli, že jeho pohled na kritické okamžiky, které mnoho z nich prožívalo a prožívá, nám toto téma osvětlí i z dalšího úhlu. Co má dělat šéf firmy, když se firmě nedaří? Jak v tu chvíli zacházet s lidmi, které má na palubě? Nebo jak má šéf jako někdo, na koho jsou upřeny nejedny oči, ustát stres, který je s takovým obdobím nepochybně spojen? Pojďme si spolu s Martenem Runowem na tyhle otázky odpovědět

celý článek

Personalistka a šéf: Je důležité najít potenciál člověka a dále ho rozvíjet


Najít motivaci u svých lidí je základ úspěšného podnikání. Pokud zaměstnáváte zdravotně znevýhodněné osoby, může být hledání obtížnější. I přesto MYJÓMI družstvo invalidů, které se věnuje především ručním kompletačním a montážním pracím, zaměstnává bezmála čtyři stovky lidí s nějakým typem zdravotního znevýhodnění. Máme tu pro vás dvojrozhovor se spolumajitelem a současně předsedou představenstva MYJÓMI družstva invalidů Petrem Horkým a personalistkou společnosti Alenou Drábkovou.

celý článek

JAN COUFAL: Pokud firma nemůže fungovat bez vás, jste pro ni obrovským nebezpečím


Jestli se vám někdy zdálo, že jednoduchost je známkou slabosti, či dokonce neodbornosti, při rozhovoru s výkonným ředitelem společnosti CZECH PROMOTION group, s.r.o., by vás tohle zdání asi rychle přešlo. Jan Coufal je prototypem úspěšného, profesionálního a zároveň velmi lidského a skromného šéfa firmy, který vám velmi jasně a nekomplikovaně vysvětlí, že dělat chyby je to nejlepší pro váš růst.

celý článek