V dnešní době většina zaměstnavatelů zapomíná na důležitou věc, na produktivitu, jež je transparentním ukazatelem úspěšnosti firmy. Výkonnost jednotlivých zaměstnanců určuje míru jejich přínosu firmě. Bohužel ne ve všech firmách je standardem ji pravidelně měřit.


Na čem záleží úspěšnost firmy?

Mnoho zaměstnavatelů či manažerů si říká: „Moji lidé přece vědí, co je náplní jejich práce, a tím se řídí.“ „Nebudu je přece prudit, aby vyplňovali tabulky se svými výsledky práce, vždyť to zabírá zbytečně čas.“ „V mém týmu jsou přece dobří zaměstnanci a pracují naplno tak jako já, proč bych to měřil.“

Produktivita jako samozřejmost?

Někteří zaměstnanci nejsou produktivní tak, jak si jejich šéf myslí. Jedni prostě pracují a v klidu si produkují - je to pro ně samozřejmostí. Nepotřebují si dělat žádnou reklamu. Ve firmách, kde se produktivita neměří, o nich šéfové vědí jenom málo, protože s nimi vlastně ani nepřijdou do kontaktu. Nevidí důvod je kontaktovat, když s nimi nejsou trable. „Problémy nedělají, VÝRAZNĚ úspěšní také nejsou, tak co.“ Ale je opravdu dobré věnovat pozornost těm, kteří nedělají nic? Jak byste se na místě výkonného pracovníka cítili vy, kdyby si vás šéf nevšímal? Pokud budete měřit produktivitu svých zaměstnanců, budete vědět, komu svůj drahocenný čas věnovat a před kým ho chránit.


V mém týmu jsou přece dobří zaměstnanci a pracují naplno tak jako já, proč bych to měřil.

Kdo pracuje pro vás a kdo pro sebe?

Druhý typ lidí, kterým jste dosud věnovali svou pozornost, je ten, jenž kolem sebe vytváří dojem NEPOSTRADELNOSTI. Jsou to zaměstnanci ovládající umění zveličovat své výsledky, a působit tím na ostatní. Moc toho nevyprodukují, ale když už něco, tak si dají řádně záležet na tom, aby to věděli všichni. Jako jejich nadřízený si všimnete rozruchu a začnete se zajímat. Většinou však bohužel o nesprávnou osobu. Možná, že právě nejvíce produktivní člověk je tou šedou myškou schovávající se v zadní části kanceláře. Tím, že svou pozornost věnujete těmto „sebepropagantům“, je ujišťujete, že jejich způsob tzv. „práce“ funguje a že v tom mohou pokračovat vesele dál.

Proč výsledky firmy klesají?

Někdy se může stát, že slyšíte i o opravdu výkonných lidech. Nemůžete to tedy brát tak, že pokud je někdo proslulý, tak má nízkou produktivitu a naopak. Produktivitu prostě musíte začít měřit, abyste zjistili, kdo z nich je skutečně výkonný a kdo ne.

Dost zaměstnavatelů dělá začátečnickou chybu při měření produktivity. Nejdříve zjistí, kdo vykonává více a kdo méně, a pak svou pozorností „odmění“ ty neproduktivní a produktivních si opět nevšímá. Šéf se snaží zvládat problémové zaměstnance a zapomíná ocenit ty, kteří jsou opravdu výkonní, protože mu to připadá jako samozřejmost. Pak se diví, proč se problémy se zaměstnanci ještě zvětšují, proč výsledky firmy klesají a loajální zaměstnanci odcházejí. Svou pozornost je dobré spravedlivě rozložit.

Jak si udržet loajalitu k firmě

Měření produktivity zaměstnanců jasně ukáže, kdo je pro firmu skutečný poklad a kdo si na něj jen hraje. Jasně vám ukáže komu věnovat více své pozornosti a komu méně. Takto dostanete lepší výsledky a loajální zaměstnanci ve firmě zůstanou. „Sebepropaganti“ zjistí, že pozornosti se jim dostane pouze, pokud budou opravdu pracovat a podávat výkony jako ostatní. Problémoví zaměstnanci se buď napraví, nebo odejdou.

Vaše firma bude vzkvétat a vy budete klidně spát, protože oceňujete ty nejlepší, kteří podrží vaši firmu i v těžkých časech. Měření produktivity zaměstnanců je základní nástroj každého šéfa. Když ji měříte, nemáte se čeho obávat.

Zdroj fotografií: Thinkstock
 

Chcete se naučit měřit produktivitu?

Přijďte na naší přednášku, která se koná každý měsíc v Praze, Brně a dalších městech


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek

Jak v lidech vzbudit chuť se rozvíjet


Máte ambice svou firmu rozvíjet? Pak vám je asi jasné, že bez toho, aby se rozvíjeli také lidé uvnitř ní, to nepůjde. Rozvoj je přirozený, pokud vychází z nějaké potřeby – to je v nás tak nějak odjakživa. Nezřídka se ale stává, že je ve firmě potřebný intenzivnější či rychlejší rozvoj jednotlivců nebo konkrétní skupiny. Když vám jde váš člověk naproti, a dokonce se na svůj posun těší, je to snadné, pokud se ale brání, nemáte velkou šanci.

celý článek

Z PRAXE: Ovlivňuje interní komunikace spokojenost zaměstnanců?


Interní komunikaci se v poslední době věnuje stále více pozornosti a je pravda, že díky ní můžete přímo ovlivnit firemní kulturu i to, jak se lidem u vás ve firmě pracuje. Navíc existují různé kanály pro interní komunikaci. Co funguje ve firmách našich klientů? Nechte se inspirovat.

celý článek

Předsudků je na českém pracovním trhu ještě velmi mnoho


Čísla z nejrůznějších průzkumů bohužel ukazují, že předsudky u nás stále přetrvávají. Na druhou stranu stále častěji pozorujeme, že se v tom firmy pomalu zlepšují. Ti, kdo už dnes předsudky nemají nebo je postupně bourají, mají a budou mít velký náskok. Mohou totiž pro sebe získat výjimečné a loajální zaměstnance, které jinde kvůli některému z předsudků nechtěli. Podívejte se na jednotlivá čísla a zamyslete se u každého nad tím, jak jej ovlivňujete zrovna vy.

celý článek