V dnešní době většina zaměstnavatelů zapomíná na důležitou věc, na produktivitu, jež je transparentním ukazatelem úspěšnosti firmy. Výkonnost jednotlivých zaměstnanců určuje míru jejich přínosu firmě. Bohužel ne ve všech firmách je standardem ji pravidelně měřit.


Na čem záleží úspěšnost firmy?

Mnoho zaměstnavatelů či manažerů si říká: „Moji lidé přece vědí, co je náplní jejich práce, a tím se řídí.“ „Nebudu je přece prudit, aby vyplňovali tabulky se svými výsledky práce, vždyť to zabírá zbytečně čas.“ „V mém týmu jsou přece dobří zaměstnanci a pracují naplno tak jako já, proč bych to měřil.“

Produktivita jako samozřejmost?

Někteří zaměstnanci nejsou produktivní tak, jak si jejich šéf myslí. Jedni prostě pracují a v klidu si produkují - je to pro ně samozřejmostí. Nepotřebují si dělat žádnou reklamu. Ve firmách, kde se produktivita neměří, o nich šéfové vědí jenom málo, protože s nimi vlastně ani nepřijdou do kontaktu. Nevidí důvod je kontaktovat, když s nimi nejsou trable. „Problémy nedělají, VÝRAZNĚ úspěšní také nejsou, tak co.“ Ale je opravdu dobré věnovat pozornost těm, kteří nedělají nic? Jak byste se na místě výkonného pracovníka cítili vy, kdyby si vás šéf nevšímal? Pokud budete měřit produktivitu svých zaměstnanců, budete vědět, komu svůj drahocenný čas věnovat a před kým ho chránit.


V mém týmu jsou přece dobří zaměstnanci a pracují naplno tak jako já, proč bych to měřil.

Kdo pracuje pro vás a kdo pro sebe?

Druhý typ lidí, kterým jste dosud věnovali svou pozornost, je ten, jenž kolem sebe vytváří dojem NEPOSTRADELNOSTI. Jsou to zaměstnanci ovládající umění zveličovat své výsledky, a působit tím na ostatní. Moc toho nevyprodukují, ale když už něco, tak si dají řádně záležet na tom, aby to věděli všichni. Jako jejich nadřízený si všimnete rozruchu a začnete se zajímat. Většinou však bohužel o nesprávnou osobu. Možná, že právě nejvíce produktivní člověk je tou šedou myškou schovávající se v zadní části kanceláře. Tím, že svou pozornost věnujete těmto „sebepropagantům“, je ujišťujete, že jejich způsob tzv. „práce“ funguje a že v tom mohou pokračovat vesele dál.

Proč výsledky firmy klesají?

Někdy se může stát, že slyšíte i o opravdu výkonných lidech. Nemůžete to tedy brát tak, že pokud je někdo proslulý, tak má nízkou produktivitu a naopak. Produktivitu prostě musíte začít měřit, abyste zjistili, kdo z nich je skutečně výkonný a kdo ne.

Dost zaměstnavatelů dělá začátečnickou chybu při měření produktivity. Nejdříve zjistí, kdo vykonává více a kdo méně, a pak svou pozorností „odmění“ ty neproduktivní a produktivních si opět nevšímá. Šéf se snaží zvládat problémové zaměstnance a zapomíná ocenit ty, kteří jsou opravdu výkonní, protože mu to připadá jako samozřejmost. Pak se diví, proč se problémy se zaměstnanci ještě zvětšují, proč výsledky firmy klesají a loajální zaměstnanci odcházejí. Svou pozornost je dobré spravedlivě rozložit.

Jak si udržet loajalitu k firmě

Měření produktivity zaměstnanců jasně ukáže, kdo je pro firmu skutečný poklad a kdo si na něj jen hraje. Jasně vám ukáže komu věnovat více své pozornosti a komu méně. Takto dostanete lepší výsledky a loajální zaměstnanci ve firmě zůstanou. „Sebepropaganti“ zjistí, že pozornosti se jim dostane pouze, pokud budou opravdu pracovat a podávat výkony jako ostatní. Problémoví zaměstnanci se buď napraví, nebo odejdou.

Vaše firma bude vzkvétat a vy budete klidně spát, protože oceňujete ty nejlepší, kteří podrží vaši firmu i v těžkých časech. Měření produktivity zaměstnanců je základní nástroj každého šéfa. Když ji měříte, nemáte se čeho obávat.

Zdroj fotografií: Thinkstock
 

Chcete se naučit měřit produktivitu?

Přijďte na naší přednášku, která se koná každý měsíc v Praze, Brně a dalších městech


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

TOMÁŠ TRČKA: Pro šéfy by měla být zásadní jistota, že mají lidi na správných místech


Přibližně před dvěma lety jsme pomáhali ve společnosti Emco najít toho správného člověka na pozici finančního ředitele. To, že je produktivní, má dobrou motivaci a skvělý osobnostní potenciál tehdy ještě dovršil tím, že byl ochotný dělat telefonický pohovor o víkendu v sedm ráno. Mezi 180 kandidáty jsme vybrali Tomáše Trčku a sami sobě teď gratulujeme. Tento skromný profík je dnes totiž pro společnost Emco důležitým pevným bodem.

celý článek

Najděte správného obchodníka a nespoléhejte přitom na štěstí


Někdy se u klientů setkávám s tím, že je pro ně těžké najít skutečně dobrého obchodníka. Jeho prací je „prodávat“ se a takto k tomu často přistupuje i při samotném pohovoru. Proto může být těžší rozklíčovat, zda dotyčný bude pro firmu přínosem a opravdu bude přinášet nové obchody.

celý článek

Nejdražší chyby při reorganizaci firmy


Současná situace donutila spoustu firem zamyslet se nad tím, zda lze dělat věci lépe a efektivněji v menším počtu zaměstnanců. Některé jsou třeba donuceny propouštět, aby se udržel chod společnosti. Vždy když přichází čas reorganizace či restrukturalizace, vyvstává otázka: Koho si v týmu nechat?

celý článek

KATEŘINA GRYGOVÁ: Zaměstnanci jsou jako moje děti. Snažím se zjistit, co by je naplňovalo


Pokud chcete mít úspěšnou firmu, musíte mít ty správné lidi. To Vám opakujeme pořád dokola. Poznat, kdo je jaký a kdo se hodí na jakou pozici, je ale často nelehký úkol. Výrazně Vám v tom může pomoci personální audit, díky kterému své lidi opravdu poznáte. Objevit potenciál svých zaměstnanců se rozhodla i Kateřina Grygová, jednatelka ve společnosti BENKO KLIMA s.r.o., která měla jasný cíl – zjistit, jak své zaměstnance dále posunout.

celý článek