PRODEJCI: Poslední samurajové v komunikaci

Možná i vy znáte lidi, kteří říkají „prodejce bych nikdy nemohl dělat“ s trochu nadřazeným tónem. Každá pracovní pozice má nějakou popularitu a také veřejnost má o ní nějaké mínění. I pozice prodejce nebo obchodního zástupce ji má.


Možná jste se setkali s názory veřejnosti, že obchodníci jsou vlezlí, lháři nebo dokonce podvodníci. Samozřejmě, že to souvisí s nějakou nedobrou osobní zkušeností, ale jak to tedy s obchodnickou prací doopravdy je?

Všimli jste si, že v dnešní moderní době, kdy máme k dispozici všechny ty vymoženosti, jako jsou mobilní telefony, SMSky, internet, sociální sítě atd., je téměř neslušné oslovit někoho neznámého na ulici nebo si v restauraci přisednout ke stolu? Nebo například prohodit pár slov s lidmi na zastávce či v čekárně. Všichni jsou dnes ponořeni do svého uzavřeného světa. Dokonce i firmy stále častěji komunikují pouze e-mailem a jsou velmi uzavřené.

Obchodní zástupce je tak trochu hrdina dnešní doby

Obchodní zástupce je tak trochu hrdina dnešní doby, protože on dělá to, co ostatní tak moderně potlačují - komunikuje. Jeho hlavním nástrojem k práci je osobní komunikace. Jde někam, kde nikoho nezná, a začne komunikovat. Tato ochota startovat komunikaci je základním předpokladem pro to, aby mohla vzniknout nějaká spolupráce. Proto je prodejce jakýmsi posledním samurajem.

Na pozici prodejce by se tedy nikdo neměl dívat svrchu, nebo jí dokonce pohrdat. Prodejci jsou jedni z mála lidí, kteří jsou ochotni navazovat komunikaci s neznámými lidmi a vytvářet aktivní vztahy.

Performia- prodejci

Praktický tip pro výběr toho pravého prodejce

Když máte před sebou kandidáta na pozici prodejce, zjistěte, zda chce práci prodejce opravdu dělat, anebo je jen donucen okolnostmi. Jděte na to od lesa. Zeptejte se ho na to, jaká je jeho vysněná práce, proč se poprvé rozhodl jít do prodeje, co mu ta práce přináší. Pokud bude jeho snová práce zcela odlišná od prodeje a na další otázky bude odpovídat ploše, je možné, že je pro něj práce obchodníka jen nějakým východiskem z nesnadné situace. Zvolte tedy raději kandidáta, který práci prodejce dělat doopravdy chce.

Zdroj fotografií: Thinkstock

Chcete se dozvědět více?
 

Toto je jeden z mnoha doporučení, která vám můžeme ohledně výběru prodejců a práce s nimi dát.
Abyste se dozvěděli více, kontaktujte nás.


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem


Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.

celý článek

Z PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti


Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?

celý článek

Jak ztratit kandidáta v deseti krocích


Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.

celý článek

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek