PRODEJCI: Poslední samurajové v komunikaci

Možná i vy znáte lidi, kteří říkají „prodejce bych nikdy nemohl dělat“ s trochu nadřazeným tónem. Každá pracovní pozice má nějakou popularitu a také veřejnost má o ní nějaké mínění. I pozice prodejce nebo obchodního zástupce ji má.


Možná jste se setkali s názory veřejnosti, že obchodníci jsou vlezlí, lháři nebo dokonce podvodníci. Samozřejmě, že to souvisí s nějakou nedobrou osobní zkušeností, ale jak to tedy s obchodnickou prací doopravdy je?

Všimli jste si, že v dnešní moderní době, kdy máme k dispozici všechny ty vymoženosti, jako jsou mobilní telefony, SMSky, internet, sociální sítě atd., je téměř neslušné oslovit někoho neznámého na ulici nebo si v restauraci přisednout ke stolu? Nebo například prohodit pár slov s lidmi na zastávce či v čekárně. Všichni jsou dnes ponořeni do svého uzavřeného světa. Dokonce i firmy stále častěji komunikují pouze e-mailem a jsou velmi uzavřené.

Obchodní zástupce je tak trochu hrdina dnešní doby

Obchodní zástupce je tak trochu hrdina dnešní doby, protože on dělá to, co ostatní tak moderně potlačují - komunikuje. Jeho hlavním nástrojem k práci je osobní komunikace. Jde někam, kde nikoho nezná, a začne komunikovat. Tato ochota startovat komunikaci je základním předpokladem pro to, aby mohla vzniknout nějaká spolupráce. Proto je prodejce jakýmsi posledním samurajem.

Na pozici prodejce by se tedy nikdo neměl dívat svrchu, nebo jí dokonce pohrdat. Prodejci jsou jedni z mála lidí, kteří jsou ochotni navazovat komunikaci s neznámými lidmi a vytvářet aktivní vztahy.

Performia- prodejci

Praktický tip pro výběr toho pravého prodejce

Když máte před sebou kandidáta na pozici prodejce, zjistěte, zda chce práci prodejce opravdu dělat, anebo je jen donucen okolnostmi. Jděte na to od lesa. Zeptejte se ho na to, jaká je jeho vysněná práce, proč se poprvé rozhodl jít do prodeje, co mu ta práce přináší. Pokud bude jeho snová práce zcela odlišná od prodeje a na další otázky bude odpovídat ploše, je možné, že je pro něj práce obchodníka jen nějakým východiskem z nesnadné situace. Zvolte tedy raději kandidáta, který práci prodejce dělat doopravdy chce.

Zdroj fotografií: Thinkstock

Chcete se dozvědět více?
 

Toto je jeden z mnoha doporučení, která vám můžeme ohledně výběru prodejců a práce s nimi dát.
Abyste se dozvěděli více, kontaktujte nás.


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

Vzít či nevzít? Aneb co s již vybraným kandidátem?


Přestože ještě před pár týdny jsme měli jasno ohledně budoucnosti, dnes je vše jinak a vy jste se možná dostali do situace, kdy nevíte, jestli nového zaměstnance přijmout. Musíte zvážit nové faktory a různé otázky, které dosud nebyly aktuální. Co s tím?

celý článek

Klepat se doma strachy, nebo se stát hrdinou? Jak to vidí jedna šéfka


Nechci šířit paniku, nechci nadávat na vládu a ani se nechci doma klepat strachy. Chci se k věcem postavit čelem a udělat to nejlepší pro co nejvíce lidí. Toto jsou tipy od jedné šéfky, která nerada poslouchá televizní zprávy, dělá to, co jí dává smysl, a nestahuje gatě ještě před brodem.

celý článek

Máte rozjeté "výběrko"? Pokračujte online


„Zrušili jsme pohovory, protože se s kandidáty vzhledem k situaci nemůžeme potkat,“ říká mi do telefonu klientka, když jsem se jí ptala, jak se jim nyní daří. Trochu mě to zaskočilo a nedovedla jsem si představit, že bych udělala to samé.

celý článek

Když naloďování nefunguje


Určitě to znáte. Máte konečně vybráno a kandidát se vám podpisem pracovní smlouvy dostává do fáze zaškolování (dnes často pojmenovávané jako onboarding – tedy jakési naloďování). Protože nováček si na sebe na začátku ještě úplně nevydělává, snažíte se tuto „dobu zaškolovací“ co nejvíce zkrátit. Postupně ale zjišťujete, že to na nováčka nějak nefunguje. Kde se stala chyba?

celý článek