PRODEJCI: Poslední samurajové v komunikaci

Možná i vy znáte lidi, kteří říkají „prodejce bych nikdy nemohl dělat“ s trochu nadřazeným tónem. Každá pracovní pozice má nějakou popularitu a také veřejnost má o ní nějaké mínění. I pozice prodejce nebo obchodního zástupce ji má.


Možná jste se setkali s názory veřejnosti, že obchodníci jsou vlezlí, lháři nebo dokonce podvodníci. Samozřejmě, že to souvisí s nějakou nedobrou osobní zkušeností, ale jak to tedy s obchodnickou prací doopravdy je?

Všimli jste si, že v dnešní moderní době, kdy máme k dispozici všechny ty vymoženosti, jako jsou mobilní telefony, SMSky, internet, sociální sítě atd., je téměř neslušné oslovit někoho neznámého na ulici nebo si v restauraci přisednout ke stolu? Nebo například prohodit pár slov s lidmi na zastávce či v čekárně. Všichni jsou dnes ponořeni do svého uzavřeného světa. Dokonce i firmy stále častěji komunikují pouze e-mailem a jsou velmi uzavřené.

Obchodní zástupce je tak trochu hrdina dnešní doby

Obchodní zástupce je tak trochu hrdina dnešní doby, protože on dělá to, co ostatní tak moderně potlačují - komunikuje. Jeho hlavním nástrojem k práci je osobní komunikace. Jde někam, kde nikoho nezná, a začne komunikovat. Tato ochota startovat komunikaci je základním předpokladem pro to, aby mohla vzniknout nějaká spolupráce. Proto je prodejce jakýmsi posledním samurajem.

Na pozici prodejce by se tedy nikdo neměl dívat svrchu, nebo jí dokonce pohrdat. Prodejci jsou jedni z mála lidí, kteří jsou ochotni navazovat komunikaci s neznámými lidmi a vytvářet aktivní vztahy.

Performia- prodejci

Praktický tip pro výběr toho pravého prodejce

Když máte před sebou kandidáta na pozici prodejce, zjistěte, zda chce práci prodejce opravdu dělat, anebo je jen donucen okolnostmi. Jděte na to od lesa. Zeptejte se ho na to, jaká je jeho vysněná práce, proč se poprvé rozhodl jít do prodeje, co mu ta práce přináší. Pokud bude jeho snová práce zcela odlišná od prodeje a na další otázky bude odpovídat ploše, je možné, že je pro něj práce obchodníka jen nějakým východiskem z nesnadné situace. Zvolte tedy raději kandidáta, který práci prodejce dělat doopravdy chce.

Zdroj fotografií: Thinkstock

Chcete se dozvědět více?
 

Toto je jeden z mnoha doporučení, která vám můžeme ohledně výběru prodejců a práce s nimi dát.
Abyste se dozvěděli více, kontaktujte nás.


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

Přehled klíčových změn v zákoníku práce: Na co se připravit v roce 2025


Rok 2025 přinese několik změn v zákoníku práce, které mají za cíl zjednodušit administrativní procesy a zvýšit flexibilitu pracovních vztahů. Díky Petře Kubáčové z Accace Legal s.r.o. jsme připravili článek, který přináší přehled nejvýznamnějších změn, které nás čekají od ledna 2025, a zejména navrhovaných úprav, které se (k 1.12.2024) stále nacházejí v legislativním procesu.

celý článek

DANIEL TOVTH: Když nechápete potenciál svých lidí, nemůžete jim pomoct být lepší


Zavřete oči a představte si úřad, ve kterém pracují lidé, co se rádi vzdělávají a neustále se pídí po tom, jak věci zlepšit. Úřad, jehož zaměstnanci si vzájemně pomáhají a pracují na vlastním potenciálu. Máte? Otevřete oči a přečtěte si rozhovor se skutečným člověkem, který přesně na takovém místě zastává funkci vedoucího odboru kanceláře ředitelky úřadu. Je to Daniel Tovth z Krajského úřadu Karlovarského kraje.

celý článek

Téměř 200 kandidátů na brigádnickou pozici za 14 dní? Bez Performie jsem si to neuměla představit, říká ředitelka MushGO


Společnost MushGO je prodejcem vybavení pro psy a psí sporty se zaměřením na mushing (běh a jízda na koloběžce, do níž je zapojen i čtyřnohý kamarád). Má 6 zaměstnanců a v jednu chvíli potřebovali přijmout nejméně 6 brigádníků na podporu prodeje. Zdálo se jim to nemožné, ale nakonec se nám to společně vydařilo za 4 týdny a inzerce nás navíc stála necelou pětistovku.

celý článek

OLDŘICH A MARCELA BEZCHLEBOVI: Rozloučit se s brzdiči je psychicky náročné, ale nutné


Z receptů ve starých kuchařských knihách vytvořili skvělé produkty a založili rodinnou konzervárnu Via Delicia v Zábřehu na Moravě. Oba jsou srdcaři, kteří svou práci milují. O to horší bylo období, kdy se museli rozloučit s neproduktivními zaměstnanci a s těmi, kdo firmu záměrně brzdili. Jak náročné to bylo a jak takovou situaci zvládnout? O tom jsem si povídala s manželi Oldřichem a Marcelou Bezchlebovými, ředitelem a ekonomkou rodinné firmy Via Delicia.

celý článek