Radka Tesaříková pracuje ve společnosti Karel Kaňák, s.r.o. už od roku 2017. Její přístup k zaměstnancům a náboru jako takovému velmi přesně koresponduje s tím, jak se firmě daří. V současné době patří k předním českým výrobcům výsekových strojů a lídrům v oblasti opracovávání materiálů. Jak do tak specifického oboru hledají zaměstnance a do jaké míry reputace firmy dokáže ovlivnit rozhodnutí uchazečů?


Kolik máte v současné době zaměstnanců?
Firma Karel Kaňák s. r. o. má nyní 85 zaměstnanců na hlavní pracovní poměr.

Jakou jste měli za rok 2019 fluktuaci zaměstnanců?
„V roce 2019 jsme do našeho týmu úspěšně přijali 12 nových zaměstnanců a pracovní poměr byl z různých důvodů ukončen s 5 zaměstnanci.

Jakou nejnižší pozici jste za pomoci nástrojů Performia vybírala, a nakopak jakou nejvyšší? Vidíte v tom nějaký rozdíl?
Každá pozice vyžaduje odlišné schopnosti. Mám zkušenost s tím, že větší počet zájemců  je na administrativní a manažerské pozice a menší počet zájemců na pozice do výroby. Je tedy paradoxně obtížnější najít šikovného výrobního dělníka nebo konstruktéra. Obsazovala jsem pozice od úklidu (které však v naší firmě považujeme za velmi důležité, protože čistota je na první pohled nejviditelnější vizitkou firmy), přes výrobní dělníky, kde klademe důraz na manuální zručnost, až k administrativním pracovníkům a konstruktérům, kde se předpokládá velmi dobré technické myšlení.

Podle mě mají všechny pozice společného jmenovatele, a tím je ochota učit se nové věci. Obor naší činnosti je velmi specifický, není pro nás tedy až tak směrodatné, jaké oblasti se kandidát dosud věnoval, jako to, jak byl na svých předchozích pozicích úspěšný a jakou má motivaci naučit se něco jiného. Rozdíl pak vidím u těch pozic, které jsou v kontaktu se zákazníky nebo vedou kolektiv lidí, u nich je nezbytná vysoká úroveň komunikačních dovedností a schopnost nalézat řešení.

"Podle mě mají všechny pozice společného jmenovatele, a tím je ochota učit se nové věci," říká Radka Tesaříková (na fotce v červeném)

V posledních pár letech jsme velmi často slýchali u českých firem frázi „nejsou lidi“. Jak jste se k tomuhle názoru postavili vy?
Lidí je pořád stejně, i když v některých obdobích možná nejsou „volní“ na pracovním trhu. Snažíme se nastavit celkovou prezentaci firmy a potažmo inzerci pracovní pozice tak, aby je přitáhla, a pak vést otevřeně a svižně komunikaci s kandidátem. Považuji opravdu za stěžejní, jaký obraz a reference má firma ve svém okolí, a ten se vytváří jen dobrým přístupem ke svým zaměstnancům. Mnoho z našich kandidátů nám říká, že slyšeli doporučení na naši firmu, což nás vždy velmi potěší. Nábor podle mě není nějakou jednorázovou nebo krátkodobou akcí, ale trvalým vytvářením kvalitního pracovního prostředí.

Chystáte se teď začít využívat dotazníky k práci se současnými zaměstnanci. Jak přesně to chcete udělat a jaké nástroje k tomu budete používat?
Dotazníky jsme už pro práci se stávajícími zaměstnanci využili, například při jejich posunu na jinou pozici, nebo když měli sami zájem o takovou sebereflexi. Plánuji dále pomocí dotazníků poskytovat podporu jak pracovníkům, tak vedoucím v jednotlivých týmech. Upřednostňuji individuální postup, takže chci kolegům nabízet U-test jako nástroj pro zlepšení porozumění vůči sobě samému a vedoucím jako prostředek pro cílené vedení lidí právě v té oblasti, ve které potřebují.

Společnost Karel Kaňák, s.r.o. funguje již od roku 1991 a zabývají se výrobou výsekových strojů a opracováváním materiálů

V čem vidíte přínos toho, že může využívat celý online systém a podporu ze strany Performie?
Přínos podpory ze strany Performie je obrovský, ať už pro vlastní výběrové řízení, nebo celkově pro práci s lidmi. Systém výběrového řízení je velmi logický a propracovaný, zachycuje opravdu nejdůležitější aspekty výběru nového zaměstnance, má pevné body, o které se můžeme opřít, a tak víme, že vybereme správně. Velmi si vážím osobního nasazení pracovnic Performie, na které se můžu kdykoliv obrátit. Skvělé jsou „brunche“ a jakékoliv akce organizované Performií, protože ve velmi příjemné atmosféře se ke mně vždy dostalo spoustu účinné a přitom ve své podstatě jednoduché inspirace, která zkvalitnila mou práci.


PROFIL: Radka Tesaříková

Radka Tesaříková pracuje ve společnosti Karel Kaňák, s.r.o. jako personalistka. Do firmy nastoupila v roce 2017 a velmi rychle se chopila své práce. Má na starost výběr nových zaměstnanců a práci se stávajícími zaměstnanci, a protože víme, že firmě se opravdu daří, můžeme říci, že je v tom i její velký kus práce.
Vystudovala sociální práci a má zkušenosti z neziskového sektoru, kde je podle jejích slov potřeba z mála zdrojů vytvořit hodně „muziky“. Je ráda s lidmi, zastává názor, že dobré vztahy jsou základem dobré práce. Má ráda hudbu, folklor a práci ve vinohradě a rodinném vinařství.

Zdroj fotografie: archiv společnosti Karel Kaňák a Radky Tesaříkové

Získejte inspiraci v oblasti budování týmu a tipy přímo z praxe.


Naše tipy a triky zasíláme každé dva týdny přímo do Vaší e-mailové schránky.


O autorovi článku

Barbora Hartmannová

Bára je kreativec v pravém slova smyslu a s nadšením se vrhá do nových nápadů. Zároveň má skvělý "marketingový čuch" na to, co nejvíce funguje, a schopnost to držet a nepustit. Jako někdo, kdo nese PR firmy, je absolutně na svém místě, protože Báru není možné nemít rád. Připravuje třeba časopis Dobrodružství personalistiky nebo články pro média a pravidelně vás seznamuje s tím, co je u nás nového.

LUCIE SPÁČILOVÁ: Chci dosáhnout toho, aby byla práce obecně vnímána jako pozitivní součást života


Tento rozhovor vyšel ve výročním čísle našeho časopisu. Běžně se u nás můžete setkat s úspěšnou osobností z praxe českých firem, která příkladně ukazuje, kam až je možné to dotáhnout. Pro jubilejní číslo časopisu jsme se rozhodli udělat tento rozhovor s Lucií Spáčilovou, ředitelkou Performie.

celý článek

ROMAN ŠEBELA: Díky personalistce mám čas na strategii a firma více zakázek


Představte si šéfa firmy, který má tolik energie, že dokáže pracovat za tři a vést firmu s miliardovými obraty. A představte si okamžik, kdy přijde na to, že musí něco změnit, aby se neudřel a měl stále chuť firmu posouvat dál. Je vám to povědomé? Možná bychom tohle mohli říct o každém, kdo se někdy pustil do podnikání a začalo se mu dařit. Jak se na to ale dívá Roman Šebela z developerské společnosti MIG s.r.o.?

celý článek

7 tipů, jak zvládnout zpětnou vazbu


Existuje mnoho tipů a rad na téma zpětné vazby, pravidelných rozhovorů a celkově k práci se zaměstnanci. Cílem je většinou jejich větší angažovanost, loajalita a zodpovědnost. Ať už jsou nástroje nebo postupy sebevíc sofistikované, pokud nejsou absolutní základy v pořádku, je to k ničemu.  Mnoho úsilí a veliká snaha vytvořit efekt a na konci rozpaky. Nikdo z toho nebude mít ve finále radost ani užitek.

celý článek

Personalista ve firmě: Zbytečný luxus, nebo největší výhra?


Odpověď na častou otázku „Jak velká firma už má mít personalistu nebo HR oddělení?“ může poskytnout analýza více oblastí firmy. Na tuto otázku i mnoho dalších se v následující, článku zaměřila Lucie Spáčilová. 

celý článek