Radka Tesaříková pracuje ve společnosti Karel Kaňák, s.r.o. už od roku 2017. Její přístup k zaměstnancům a náboru jako takovému velmi přesně koresponduje s tím, jak se firmě daří. V současné době patří k předním českým výrobcům výsekových strojů a lídrům v oblasti opracovávání materiálů. Jak do tak specifického oboru hledají zaměstnance a do jaké míry reputace firmy dokáže ovlivnit rozhodnutí uchazečů?


Kolik máte v současné době zaměstnanců?
Firma Karel Kaňák s. r. o. má nyní 85 zaměstnanců na hlavní pracovní poměr.

Jakou jste měli za rok 2019 fluktuaci zaměstnanců?
„V roce 2019 jsme do našeho týmu úspěšně přijali 12 nových zaměstnanců a pracovní poměr byl z různých důvodů ukončen s 5 zaměstnanci.

Jakou nejnižší pozici jste za pomoci nástrojů Performia vybírala, a nakopak jakou nejvyšší? Vidíte v tom nějaký rozdíl?
Každá pozice vyžaduje odlišné schopnosti. Mám zkušenost s tím, že větší počet zájemců  je na administrativní a manažerské pozice a menší počet zájemců na pozice do výroby. Je tedy paradoxně obtížnější najít šikovného výrobního dělníka nebo konstruktéra. Obsazovala jsem pozice od úklidu (které však v naší firmě považujeme za velmi důležité, protože čistota je na první pohled nejviditelnější vizitkou firmy), přes výrobní dělníky, kde klademe důraz na manuální zručnost, až k administrativním pracovníkům a konstruktérům, kde se předpokládá velmi dobré technické myšlení.

Podle mě mají všechny pozice společného jmenovatele, a tím je ochota učit se nové věci. Obor naší činnosti je velmi specifický, není pro nás tedy až tak směrodatné, jaké oblasti se kandidát dosud věnoval, jako to, jak byl na svých předchozích pozicích úspěšný a jakou má motivaci naučit se něco jiného. Rozdíl pak vidím u těch pozic, které jsou v kontaktu se zákazníky nebo vedou kolektiv lidí, u nich je nezbytná vysoká úroveň komunikačních dovedností a schopnost nalézat řešení.

"Podle mě mají všechny pozice společného jmenovatele, a tím je ochota učit se nové věci," říká Radka Tesaříková (na fotce v červeném)

V posledních pár letech jsme velmi často slýchali u českých firem frázi „nejsou lidi“. Jak jste se k tomuhle názoru postavili vy?
Lidí je pořád stejně, i když v některých obdobích možná nejsou „volní“ na pracovním trhu. Snažíme se nastavit celkovou prezentaci firmy a potažmo inzerci pracovní pozice tak, aby je přitáhla, a pak vést otevřeně a svižně komunikaci s kandidátem. Považuji opravdu za stěžejní, jaký obraz a reference má firma ve svém okolí, a ten se vytváří jen dobrým přístupem ke svým zaměstnancům. Mnoho z našich kandidátů nám říká, že slyšeli doporučení na naši firmu, což nás vždy velmi potěší. Nábor podle mě není nějakou jednorázovou nebo krátkodobou akcí, ale trvalým vytvářením kvalitního pracovního prostředí.

Chystáte se teď začít využívat dotazníky k práci se současnými zaměstnanci. Jak přesně to chcete udělat a jaké nástroje k tomu budete používat?
Dotazníky jsme už pro práci se stávajícími zaměstnanci využili, například při jejich posunu na jinou pozici, nebo když měli sami zájem o takovou sebereflexi. Plánuji dále pomocí dotazníků poskytovat podporu jak pracovníkům, tak vedoucím v jednotlivých týmech. Upřednostňuji individuální postup, takže chci kolegům nabízet U-test jako nástroj pro zlepšení porozumění vůči sobě samému a vedoucím jako prostředek pro cílené vedení lidí právě v té oblasti, ve které potřebují.

Společnost Karel Kaňák, s.r.o. funguje již od roku 1991 a zabývají se výrobou výsekových strojů a opracováváním materiálů

V čem vidíte přínos toho, že může využívat celý online systém a podporu ze strany Performie?
Přínos podpory ze strany Performie je obrovský, ať už pro vlastní výběrové řízení, nebo celkově pro práci s lidmi. Systém výběrového řízení je velmi logický a propracovaný, zachycuje opravdu nejdůležitější aspekty výběru nového zaměstnance, má pevné body, o které se můžeme opřít, a tak víme, že vybereme správně. Velmi si vážím osobního nasazení pracovnic Performie, na které se můžu kdykoliv obrátit. Skvělé jsou „brunche“ a jakékoliv akce organizované Performií, protože ve velmi příjemné atmosféře se ke mně vždy dostalo spoustu účinné a přitom ve své podstatě jednoduché inspirace, která zkvalitnila mou práci.


PROFIL: Radka Tesaříková

Radka Tesaříková pracuje ve společnosti Karel Kaňák, s.r.o. jako personalistka. Do firmy nastoupila v roce 2017 a velmi rychle se chopila své práce. Má na starost výběr nových zaměstnanců a práci se stávajícími zaměstnanci, a protože víme, že firmě se opravdu daří, můžeme říci, že je v tom i její velký kus práce.
Vystudovala sociální práci a má zkušenosti z neziskového sektoru, kde je podle jejích slov potřeba z mála zdrojů vytvořit hodně „muziky“. Je ráda s lidmi, zastává názor, že dobré vztahy jsou základem dobré práce. Má ráda hudbu, folklor a práci ve vinohradě a rodinném vinařství.

Zdroj fotografie: archiv společnosti Karel Kaňák a Radky Tesaříkové

Získejte inspiraci a tipy přímo z praxe od zástupců úspěšných českých firem. 


Nenechte si ujít říjnovou KONFERENCI Moderní trendy HR 2020!


O autorovi článku

Barbora Hartmannová

Bára je kreativec v pravém slova smyslu a s nadšením se vrhá do nových nápadů. Zároveň má skvělý "marketingový čuch" na to, co nejvíce funguje, a schopnost to držet a nepustit. Jako někdo, kdo nese PR firmy, je absolutně na svém místě, protože Báru není možné nemít rád. Připravuje třeba časopis Dobrodružství personalistiky nebo články pro média a pravidelně vás seznamuje s tím, co je u nás nového.

Proč pokračovat v najímání, když ostatní propouští?


Poslední dobou jsme ve společnosti svědky zajímavého jevu, který můžeme nazvat jako kolektivní chování. To je popisováno jako výrazně odlišné od chování jednotlivce, který se rozhoduje sám za sebe bez vlivu skupiny. Emoce, kterou se vyznačovalo a stále ještě v mnohých ohledech vyznačuje chování společnosti v posledních pár měsících, je strach.

celý článek

Dvě vlastnosti, které mají vliv na vaši sebedůvěru


Během posledních pár měsíců jsme měli možnost pozorovat různé reakce našeho okolí. Někteří lidé měli strach, byli jako opaření, někteří panikařili a dělali rozhodnutí, která s odstupem času byla přinejmenším zbytečná. Jiní se zase až moc „netrápili“ a propásli tím příležitosti a další zas svým přístupem příjemně překvapili a přispěli k lepšímu zvládnutí celé situace. Tohle celé souvisí mimo jiné i se sebedůvěrou. Na čem je taková sebedůvěra lidí postavená a proč ji Češi nemají moc velkou? Možná budete překvapeni.

celý článek

TOMÁŠ TRČKA: Pro šéfy by měla být zásadní jistota, že mají lidi na správných místech


Přibližně před dvěma lety jsme pomáhali ve společnosti Emco najít toho správného člověka na pozici finančního ředitele. To, že je produktivní, má dobrou motivaci a skvělý osobnostní potenciál tehdy ještě dovršil tím, že byl ochotný dělat telefonický pohovor o víkendu v sedm ráno. Mezi 180 kandidáty jsme vybrali Tomáše Trčku a sami sobě teď gratulujeme. Tento skromný profík je dnes totiž pro společnost Emco důležitým pevným bodem.

celý článek

Najděte správného obchodníka a nespoléhejte přitom na štěstí


Někdy se u klientů setkávám s tím, že je pro ně těžké najít skutečně dobrého obchodníka. Jeho prací je „prodávat“ se a takto k tomu často přistupuje i při samotném pohovoru. Proto může být těžší rozklíčovat, zda dotyčný bude pro firmu přínosem a opravdu bude přinášet nové obchody.

celý článek