Radka Tesaříková pracuje ve společnosti Karel Kaňák, s.r.o. už od roku 2017. Její přístup k zaměstnancům a náboru jako takovému velmi přesně koresponduje s tím, jak se firmě daří. V současné době patří k předním českým výrobcům výsekových strojů a lídrům v oblasti opracovávání materiálů. Jak do tak specifického oboru hledají zaměstnance a do jaké míry reputace firmy dokáže ovlivnit rozhodnutí uchazečů?


Kolik máte v současné době zaměstnanců?
Firma Karel Kaňák s. r. o. má nyní 85 zaměstnanců na hlavní pracovní poměr.

Jakou jste měli za rok 2019 fluktuaci zaměstnanců?
„V roce 2019 jsme do našeho týmu úspěšně přijali 12 nových zaměstnanců a pracovní poměr byl z různých důvodů ukončen s 5 zaměstnanci.

Jakou nejnižší pozici jste za pomoci nástrojů Performia vybírala, a nakopak jakou nejvyšší? Vidíte v tom nějaký rozdíl?
Každá pozice vyžaduje odlišné schopnosti. Mám zkušenost s tím, že větší počet zájemců  je na administrativní a manažerské pozice a menší počet zájemců na pozice do výroby. Je tedy paradoxně obtížnější najít šikovného výrobního dělníka nebo konstruktéra. Obsazovala jsem pozice od úklidu (které však v naší firmě považujeme za velmi důležité, protože čistota je na první pohled nejviditelnější vizitkou firmy), přes výrobní dělníky, kde klademe důraz na manuální zručnost, až k administrativním pracovníkům a konstruktérům, kde se předpokládá velmi dobré technické myšlení.

Podle mě mají všechny pozice společného jmenovatele, a tím je ochota učit se nové věci. Obor naší činnosti je velmi specifický, není pro nás tedy až tak směrodatné, jaké oblasti se kandidát dosud věnoval, jako to, jak byl na svých předchozích pozicích úspěšný a jakou má motivaci naučit se něco jiného. Rozdíl pak vidím u těch pozic, které jsou v kontaktu se zákazníky nebo vedou kolektiv lidí, u nich je nezbytná vysoká úroveň komunikačních dovedností a schopnost nalézat řešení.

"Podle mě mají všechny pozice společného jmenovatele, a tím je ochota učit se nové věci," říká Radka Tesaříková (na fotce v červeném)

V posledních pár letech jsme velmi často slýchali u českých firem frázi „nejsou lidi“. Jak jste se k tomuhle názoru postavili vy?
Lidí je pořád stejně, i když v některých obdobích možná nejsou „volní“ na pracovním trhu. Snažíme se nastavit celkovou prezentaci firmy a potažmo inzerci pracovní pozice tak, aby je přitáhla, a pak vést otevřeně a svižně komunikaci s kandidátem. Považuji opravdu za stěžejní, jaký obraz a reference má firma ve svém okolí, a ten se vytváří jen dobrým přístupem ke svým zaměstnancům. Mnoho z našich kandidátů nám říká, že slyšeli doporučení na naši firmu, což nás vždy velmi potěší. Nábor podle mě není nějakou jednorázovou nebo krátkodobou akcí, ale trvalým vytvářením kvalitního pracovního prostředí.

Chystáte se teď začít využívat dotazníky k práci se současnými zaměstnanci. Jak přesně to chcete udělat a jaké nástroje k tomu budete používat?
Dotazníky jsme už pro práci se stávajícími zaměstnanci využili, například při jejich posunu na jinou pozici, nebo když měli sami zájem o takovou sebereflexi. Plánuji dále pomocí dotazníků poskytovat podporu jak pracovníkům, tak vedoucím v jednotlivých týmech. Upřednostňuji individuální postup, takže chci kolegům nabízet U-test jako nástroj pro zlepšení porozumění vůči sobě samému a vedoucím jako prostředek pro cílené vedení lidí právě v té oblasti, ve které potřebují.

Společnost Karel Kaňák, s.r.o. funguje již od roku 1991 a zabývají se výrobou výsekových strojů a opracováváním materiálů

V čem vidíte přínos toho, že může využívat celý online systém a podporu ze strany Performie?
Přínos podpory ze strany Performie je obrovský, ať už pro vlastní výběrové řízení, nebo celkově pro práci s lidmi. Systém výběrového řízení je velmi logický a propracovaný, zachycuje opravdu nejdůležitější aspekty výběru nového zaměstnance, má pevné body, o které se můžeme opřít, a tak víme, že vybereme správně. Velmi si vážím osobního nasazení pracovnic Performie, na které se můžu kdykoliv obrátit. Skvělé jsou „brunche“ a jakékoliv akce organizované Performií, protože ve velmi příjemné atmosféře se ke mně vždy dostalo spoustu účinné a přitom ve své podstatě jednoduché inspirace, která zkvalitnila mou práci.


PROFIL: Radka Tesaříková

Radka Tesaříková pracuje ve společnosti Karel Kaňák, s.r.o. jako personalistka. Do firmy nastoupila v roce 2017 a velmi rychle se chopila své práce. Má na starost výběr nových zaměstnanců a práci se stávajícími zaměstnanci, a protože víme, že firmě se opravdu daří, můžeme říci, že je v tom i její velký kus práce.
Vystudovala sociální práci a má zkušenosti z neziskového sektoru, kde je podle jejích slov potřeba z mála zdrojů vytvořit hodně „muziky“. Je ráda s lidmi, zastává názor, že dobré vztahy jsou základem dobré práce. Má ráda hudbu, folklor a práci ve vinohradě a rodinném vinařství.

Zdroj fotografie: archiv společnosti Karel Kaňák a Radky Tesaříkové

Získejte inspiraci v oblasti budování týmu a tipy přímo z praxe.


Naše tipy a triky zasíláme každé dva týdny přímo do Vaší e-mailové schránky.


O autorovi článku

Barbora Hartmannová

Bára je kreativec v pravém slova smyslu a s nadšením se vrhá do nových nápadů. Zároveň má skvělý "marketingový čuch" na to, co nejvíce funguje, a schopnost to držet a nepustit. Jako někdo, kdo nese PR firmy, je absolutně na svém místě, protože Báru není možné nemít rád. Připravuje třeba časopis Dobrodružství personalistiky nebo články pro média a pravidelně vás seznamuje s tím, co je u nás nového.

KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem


Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.

celý článek

Z PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti


Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?

celý článek

Jak ztratit kandidáta v deseti krocích


Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.

celý článek

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek