Radka Tesaříková pracuje ve společnosti Karel Kaňák, s.r.o. už od roku 2017. Její přístup k zaměstnancům a náboru jako takovému velmi přesně koresponduje s tím, jak se firmě daří. V současné době patří k předním českým výrobcům výsekových strojů a lídrům v oblasti opracovávání materiálů. Jak do tak specifického oboru hledají zaměstnance a do jaké míry reputace firmy dokáže ovlivnit rozhodnutí uchazečů?


Kolik máte v současné době zaměstnanců?
Firma Karel Kaňák s. r. o. má nyní 85 zaměstnanců na hlavní pracovní poměr.

Jakou jste měli za rok 2019 fluktuaci zaměstnanců?
„V roce 2019 jsme do našeho týmu úspěšně přijali 12 nových zaměstnanců a pracovní poměr byl z různých důvodů ukončen s 5 zaměstnanci.

Jakou nejnižší pozici jste za pomoci nástrojů Performia vybírala, a nakopak jakou nejvyšší? Vidíte v tom nějaký rozdíl?
Každá pozice vyžaduje odlišné schopnosti. Mám zkušenost s tím, že větší počet zájemců  je na administrativní a manažerské pozice a menší počet zájemců na pozice do výroby. Je tedy paradoxně obtížnější najít šikovného výrobního dělníka nebo konstruktéra. Obsazovala jsem pozice od úklidu (které však v naší firmě považujeme za velmi důležité, protože čistota je na první pohled nejviditelnější vizitkou firmy), přes výrobní dělníky, kde klademe důraz na manuální zručnost, až k administrativním pracovníkům a konstruktérům, kde se předpokládá velmi dobré technické myšlení.

Podle mě mají všechny pozice společného jmenovatele, a tím je ochota učit se nové věci. Obor naší činnosti je velmi specifický, není pro nás tedy až tak směrodatné, jaké oblasti se kandidát dosud věnoval, jako to, jak byl na svých předchozích pozicích úspěšný a jakou má motivaci naučit se něco jiného. Rozdíl pak vidím u těch pozic, které jsou v kontaktu se zákazníky nebo vedou kolektiv lidí, u nich je nezbytná vysoká úroveň komunikačních dovedností a schopnost nalézat řešení.

"Podle mě mají všechny pozice společného jmenovatele, a tím je ochota učit se nové věci," říká Radka Tesaříková (na fotce v červeném)

V posledních pár letech jsme velmi často slýchali u českých firem frázi „nejsou lidi“. Jak jste se k tomuhle názoru postavili vy?
Lidí je pořád stejně, i když v některých obdobích možná nejsou „volní“ na pracovním trhu. Snažíme se nastavit celkovou prezentaci firmy a potažmo inzerci pracovní pozice tak, aby je přitáhla, a pak vést otevřeně a svižně komunikaci s kandidátem. Považuji opravdu za stěžejní, jaký obraz a reference má firma ve svém okolí, a ten se vytváří jen dobrým přístupem ke svým zaměstnancům. Mnoho z našich kandidátů nám říká, že slyšeli doporučení na naši firmu, což nás vždy velmi potěší. Nábor podle mě není nějakou jednorázovou nebo krátkodobou akcí, ale trvalým vytvářením kvalitního pracovního prostředí.

Chystáte se teď začít využívat dotazníky k práci se současnými zaměstnanci. Jak přesně to chcete udělat a jaké nástroje k tomu budete používat?
Dotazníky jsme už pro práci se stávajícími zaměstnanci využili, například při jejich posunu na jinou pozici, nebo když měli sami zájem o takovou sebereflexi. Plánuji dále pomocí dotazníků poskytovat podporu jak pracovníkům, tak vedoucím v jednotlivých týmech. Upřednostňuji individuální postup, takže chci kolegům nabízet U-test jako nástroj pro zlepšení porozumění vůči sobě samému a vedoucím jako prostředek pro cílené vedení lidí právě v té oblasti, ve které potřebují.

Společnost Karel Kaňák, s.r.o. funguje již od roku 1991 a zabývají se výrobou výsekových strojů a opracováváním materiálů

V čem vidíte přínos toho, že může využívat celý online systém a podporu ze strany Performie?
Přínos podpory ze strany Performie je obrovský, ať už pro vlastní výběrové řízení, nebo celkově pro práci s lidmi. Systém výběrového řízení je velmi logický a propracovaný, zachycuje opravdu nejdůležitější aspekty výběru nového zaměstnance, má pevné body, o které se můžeme opřít, a tak víme, že vybereme správně. Velmi si vážím osobního nasazení pracovnic Performie, na které se můžu kdykoliv obrátit. Skvělé jsou „brunche“ a jakékoliv akce organizované Performií, protože ve velmi příjemné atmosféře se ke mně vždy dostalo spoustu účinné a přitom ve své podstatě jednoduché inspirace, která zkvalitnila mou práci.


PROFIL: Radka Tesaříková

Radka Tesaříková pracuje ve společnosti Karel Kaňák, s.r.o. jako personalistka. Do firmy nastoupila v roce 2017 a velmi rychle se chopila své práce. Má na starost výběr nových zaměstnanců a práci se stávajícími zaměstnanci, a protože víme, že firmě se opravdu daří, můžeme říci, že je v tom i její velký kus práce.
Vystudovala sociální práci a má zkušenosti z neziskového sektoru, kde je podle jejích slov potřeba z mála zdrojů vytvořit hodně „muziky“. Je ráda s lidmi, zastává názor, že dobré vztahy jsou základem dobré práce. Má ráda hudbu, folklor a práci ve vinohradě a rodinném vinařství.

Zdroj fotografie: archiv společnosti Karel Kaňák a Radky Tesaříkové

Získejte inspiraci a tipy přímo z praxe od zástupců úspěšných českých firem. 


Nenechte si ujít říjnovou KONFERENCI Moderní trendy HR 2020!


O autorovi článku

Barbora Hartmannová

Bára je kreativec v pravém slova smyslu a s nadšením se vrhá do nových nápadů. Zároveň má skvělý "marketingový čuch" na to, co nejvíce funguje, a schopnost to držet a nepustit. Jako někdo, kdo nese PR firmy, je absolutně na svém místě, protože Báru není možné nemít rád. Připravuje třeba časopis Dobrodružství personalistiky nebo články pro média a pravidelně vás seznamuje s tím, co je u nás nového.

Dvě ingredience, bez kterých se dobrý personalista na pohovoru neobejde


Dobrá komunikace je základ všeho. Lidé spolu mluví dennodenně. Ptáme se, odpovídáme a zároveň posloucháme. Někdy se ale stává, že sice slyšíme, co nám ten druhý říká, ale nevnímáme. Při povídání s přáteli to není tak zásadní problém. Ten nastává až ve chvíli, kdy například máte pohovory.

celý článek

TÝM TEST: Jak zvládnout každou náročnou situaci?


Ať už jste teď, nebo v budoucnu budete v nějaké náročné situaci, vždy myslete na to, že řešení existuje. A abyste se z toho rychleji vymotali, připravili jsme pro vás takový zjednodušený testík, který vás dovede k tomu správnému řešení. A je vám asi jasné, že je opět spojen s vaším týmem a lidmi, které ve firmě máte.

celý článek

Rutinér, milovník změn a vedení firmy. Vražedná kombinace, nebo příběh s dobrým koncem?


Sehrané vedení se vzájemným porozuměním i v době krize je úspěšnější nežli nesjednocené vedení, které se dohadovalo už před krizí. To je asi každému nad slunce jasné. Co když máme ale ve vedení dva úspěšné, rozumné manažery, z nichž je ale jeden milovníkem změn a druhý upřednostňuje rutinu a raději nic nemění? Je možné tyhle pohledy na věc sladit tak, aby se firma i se svými lidmi nerozpadla na kousky a oba si o sehraném vedení nemuseli nechat jen zdát? Podívejme se na jeden konkrétní příklad.

celý článek

Mårten Runow: To nejhorší řešení kritické situace je nedělat nic


Marten Runow už poznal příběhy tisíce firem, a proto jsme věděli, že jeho pohled na kritické okamžiky, které mnoho z nich prožívalo a prožívá, nám toto téma osvětlí i z dalšího úhlu. Co má dělat šéf firmy, když se firmě nedaří? Jak v tu chvíli zacházet s lidmi, které má na palubě? Nebo jak má šéf jako někdo, na koho jsou upřeny nejedny oči, ustát stres, který je s takovým obdobím nepochybně spojen? Pojďme si spolu s Martenem Runowem na tyhle otázky odpovědět

celý článek