Protože chceme, abyste se v moderní „džungli“ pojmů neztratili, připravili jsme pro vás slovníček pojmů z oblasti personalistiky a vedení lidí.

A

Ačko je pojem, který označuje absenci, neúčast na pracovišti.

Age management (z angličtiny) řízení firmy, které zohledňuje věk zaměstnanců a má za cíl, aby se věkově odlišné skupiny pracovníků pozitivně ovlivňovaly a aby každý zaměstnanec (nezávisle na jeho věku) měl možnost využít svůj potenciál a nebyl znevýhodněn kvůli svému věku.

Agilní HR je pojem, kterým označujeme způsob řízení lidských zdrojů, při němž využíváme schopnost rychlé reakce na změny, při němž jsme výrazně inovativní a přizpůsobiví a neustále se učíme a rozvíjíme.

Assessment centrum (z angl. „to assess“ – „měřit“) je specifická forma výběrového řízení, v níž se využívají modelové situace ve skupinách, které jsou zaměřené na kandidátovy schopnosti potřebné ke zvládnutí pozice, na kterou se hlásí.

B

Benefity jsou výhody, které zaměstnavatel poskytuje zaměstnanci mimo mzdu. Mohou být hmotné, finanční nebo v podobě nadstandartní služby. Nejsou vymahatelné ani upravované zákonem.

C

CV (zkr. curriculum vitae, z lat. „běh života“) znamená akademický nebo profesní životopis, který se přikládá k žádostem o zaměstnání, k článkům v odborných časopisech, žádostem o granty apod. Obsahuje hlavní životní data, průběh vzdělání, zastávaná místa, případně i další údaje, pokud mají význam vzhledem k danému účelu.

D

Digitalizace v HR je v poslední době velmi používaný pojem, pod kterým se skrývají hlavně veškeré nové technologie, které personalistům pomáhají v najímání. Příkladem jsou třeba sociální sítě pro inzerci, Skype, ZOOM nebo Microsoft Teams pro video pohovory nebo programy, které usnadňují komunikaci s kandidáty.

E

E-learning je výuka a kvalifikace za pomocí výpočetní techniky a internetu.

Emoční inteligence je pojem používaný k popsání schopnosti zvládat emoce a vcítit se do emocí druhých lidí.

Employer branding se překládá jako „budování značky zaměstnavatele“. Je založeno na aktivitách, které podporují dobré jméno firmy, a ideálně vzbuzuje u potenciálních zaměstnanců pocit, že chtějí pracovat zrovna u nich.

Empowerment (z angl. zmocnění, posílení) se používá k označení stylu vedení lidí, při němž se pracuje s posilováním zodpovědnosti, samostatnosti i schopnosti zaměstnanců rozhodovat.

Engagement (z angl. zapojení, čtěte ingejčment) je dnes v oblasti lidských zdrojů velmi často používaným pojmem a používá se pro označení metody řízení firmy, která se zaměřuje na to, aby lidé vnímali svého zaměstnavatele pozitivně a cítili se více vtažení (angažovaní) do dění ve firmě.

F

Feedback (z angl. zpětná vazba, názor, čtěte fídbek). Původně technický pojem popisující zpětnou vazbu, v pracovní praxi vyslovení nebo napsání názoru.

H

Happiness management (z angl. management - štěstí, čtěte hepines menežment) je dnes moderní zejména ve velkých firmách, kde se setkáte i s tak zvanými happiness manažery. Je to jakýsi systém řízení, v němž je štěstí zaměstnanců jeden z nejdůležitějších faktorů, který by měl pomoct dovést zaměstnance a firmu k lepším výsledkům.

Headhunting (doslovný překlad z angl. je „lovení hlav“, čtěte hedhanting) označuje způsob hledání zaměstnanců pomocí přetahování od jiných firem. Týká se většinou vysokých pozic či velmi specializovaných pozic.

Home office (čtěte houmofis) je označení práce z domova (z angl. home = doma, office = kancelář), kdy zaměstnanec nepracuje přímo ve firmě, ale z domova nebo jiného místa. Toto má každá firma nastaveno jinak. V některých je to běžná praxe, u některých je možná jen v omezeném množství, v jiných zase vůbec. Záleží samozřejmě i na tom, o jakou práci jde a zda je práce mimo sídlo firmy vůbec možná. (Chcete využívat home office i u vás? A nastavili jste ta správná pravidla?)

HR (čtěte ejč ár) je již poměrně známá zkratka pojmu human resources, tedy jednoduše lidské zdroje.

K

Koučink (angl. coaching) je metoda, pomocí které trenér či vedoucí vede svého svěřence k samostatnému dosahování cílů. Díky práci s jeho potenciálem pomáhá metoda koučovanému vlastním uvažováním přicházet na řešení. Klade si mimo jiné za cíl zvýšit jeho výkon.

Komunikace (z lat. „communicare“ – „sdílet, radit se“) znamená vzájemné předávání sdílených významů mezi dvěma a více lidmi, výměnu informací, sdělování a dorozumívání. Podle nástrojů, které zvolíme se může dělit na komunikaci synchronní - vyžaduje nebo předpokládá okamžitou reakci druhé strany (např. chaty, telefonování, videokonference apod.) – a asynchronní - čili taková, kterou si příjemce může otevřít kdykoli a sám si zvolí čas (např. e-mail).

L

Leadership (z angl. vedení, vůdcovství) je pojem, o kterém se v personalistice mluví hlavně ve spojitosti se schopností vést tým lidí, které by měl mít vedoucí (lídr). Lídr by v tomto pojetí neměl být pouze nadřízeným, ale měl by být i oporou a příkladem pro své lidi.

M

Mentoring (z angl. mentorování) je jedna z metod vzdělávání zaměstnanců na pracovišti, která je založená na tom, že zkušený pracovník (mentor) má na starosti méně zkušeného kolegu nebo úplného nováčka a pravidelně ho pomocí koučinku vzdělává.

Mindfulness je pojem, který je v současné době velmi moderní a který označuje jakousi schopnost soustředění mysli na přítomný okamžik a přijetí věcí tak, jak jsou. Jde o určitý druh meditace, o níž se dost mluví i na poli lidských zdrojů. Jeho dopad na výkonnost ale potvrzen zatím nebyl.

Mzda je odměna za vykonanou práci pro zaměstnance, kteří pracují v soukromých firmách.

O

Onboarding (z angl. dostávání na palubu) je vlastně jakýsi adaptační proces nového zaměstnance, tedy jinými slovy systematické začlenění nováčka do pracovního systému organizace a její firemní kultury. Začlenění probíhá nejdříve s personálním oddělením, poté s jeho nadřízeným. Dobrý onboarding by měl snižovat fluktuaci zaměstnanců během prvních měsíců práce.

Outsourcing personální práce znamená, že se pro některé personální úkony využívají externí služby. Klasickým příkladem je výběr personálu personální agenturou.


Ještě od nás nedostáváte každé dva týdny odborné tipy z oblasti budování týmu a výběru zaměstnanců?


P

PPM je zkratka anglického Personnel Productivity Manager (Management), tedy manažer pro produktivitu personálu. Autorem konceptu je Mårten Runow, zakladatel Performia International ze Švédska, a Lucie Spáčilová, ředitelka společnosti Performia Česká republika. Více o konceptu najdete zde.

PLAT je odměna za vykonanou práci pro státní zaměstnance a ty, kteří pracují pro kraje, obce, rozpočtové a příspěvkové organizace. Rozpočtová organizace je např. národní výbor, soud apod. Příspěvková organizace je právnická osoba zřízená k plnění úkolů ve veřejném zájmu (veřejnoprávní nezisková organizace).  

R

Recruitment (angl. nábor, najímání) je výraz, kterým se dnes velmi často pojmenovává výběr zaměstnanců.

Remote management (angl. „remote“ – „vzdálený“) je řízení týmu na dálku. Kupř. pracují-li jeho členové na home officu.

S

Sabatikl neboli tvůrčí volno je označení pro placené, částečně placené nebo neplacené volno poskytované například vysokými školami vysokoškolským učitelům za účelem vědecké práce, sebevzdělávání, práce na publikaci a/nebo psychohygieny. Trvá obvykle déle než dva měsíce, nejčastěji šest nebo dvanáct měsíců. V přeneseném slova smyslu jde o volno od práce za jistým účelem i v mimoakademické oblasti. Sabatikly využívají např. vysokoškolští učitelé, pastoři, karikaturisté, hudebníci, sportovci a manažeři.

Skills (soft skills, hard skills) je slovo, které označuje dovednosti či znalosti člověka a často se v oblasti HR využívá. Soft skills (angl. jemné, „měkké“ dovednosti) jsou jakési interpersonální dovednosti jako je kooperace, komunikační schopnosti, osobní efektivita, sebereflexe, plánování, zvládání zátěže apod. Mezi hard skills (angl. tvrdé dovednosti) naopak patří takové dovednosti, které se dají změřit či otestovat. Je to například schopnost pracovat s určitým strojem či počítačovým programem, ale i teoretické znalosti oboru, cizí jazyky či schopnost řídit auto.

T

Talent management (z angl. řízení talentů) je sousloví, kterým označujeme proces, při kterém se do firmy nabírají talentovaní lidé a jejich talent (tedy schopnosti, nadání na nějakou oblast, které jim umožňuje pro firmu efektivně pracovat) se cíleně rozvíjí a pravidelně udržuje skrze různé programy, umisťování lidí do různých částí společnosti či učení se vzájemně od sebe. Talent se při takovém způsobu řízení považuje za hlavní zdroj dobrého fungování firmy.

Teambuilding (z angl. budování týmu) se dnes velmi často používá k označení různých společných týmových aktivit od oslav až po sportovní vyžití. Původně ale tento termín vznikl pro označení metody budování týmu.

W

Work-life balance je pojem, který označuje rovnováhu pracovního a osobního života. Schopnost tyto dvě oblasti vyvážit je na každém z nás a my v Performii na to máme trochu vlastní pohled (zjednodušeně věříme, že když někoho práce naplňuje, nevadí mu trávit prací více času, než je obvyklé). V oblasti pracovní tomuto tématu pomáhají flexibilní úvazky, práce z domova či na dálku nebo třeba pružná pracovní doba.

Wellbeing je Světovou zdravotnickou organizací (WHO) definován jako "Stav životní pohody, v níž každý jedinec realizuje svůj vlastní potenciál, dokáže se vyrovnat s běžnými stresy života, dovede pracovat produktivně a užitečně a je schopen přispět k rozvoji své komunity."  Wellbeing stojí na pěti klíčových pilířích: kvalitní vztahy, které udržujeme se svými blízkými a přáteli, nadšení pro to, co nás naplňuje a co máme možnost dělat každý den, bezpečnost a stabilitu našich financí, sounáležitost s prostředím, ve kterém žijeme a naše celkové duševní a fyzické zdraví.

Z

Zpětná vazba 360° je metoda anonymního hodnocení pracovního výkonu jednotlivce, k níž se využívají dotazníky. Zaměstnanec je hodnocen svými nadřízenými, podřízenými i kolegy a současně hodnotí i sám sebe. Tím vznikne jakési ucelené hodnocení konkrétní osoby, které má dát hodnocenému zpětnou vazbu o jeho fungování v práci.


Existuje nějaký pojem, na který jste narazili a tady jej nevidíte? Napište nám to na adresu marketing@performia.cz, velmi rádi jej pro vás objasníme a sem doplníme.

Zdroje: cs.wikipedia.org, www.hrnews.cz
„Slovník vybraných pojmů z oblasti řízení lidských zdrojů“ V. Kulhavý, J. Procházka, E. Lysoňková, A. Wyrobková a spol., Masarykova univerzita 2014

Chcete zefektivnit svůj nábor?

Přijďte se podívat na naši odbornou přednášku, kde vám ukážeme, jak jednoduchý nábor může být, když umíte hned rozeznat, zda je kandidát produktivní.


O autorovi článku

Barbora Hartmannová

Bára je kreativec v pravém slova smyslu a s nadšením se vrhá do nových nápadů. Zároveň má skvělý "marketingový čuch" na to, co nejvíce funguje, a schopnost to držet a nepustit. Jako někdo, kdo nese PR firmy, je absolutně na svém místě, protože Báru není možné nemít rád. Připravuje třeba časopis Dobrodružství personalistiky nebo články pro média a pravidelně vás seznamuje s tím, co je u nás nového.

KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem


Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.

celý článek

Z PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti


Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?

celý článek

Jak ztratit kandidáta v deseti krocích


Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.

celý článek

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek