Protože chceme, abyste se v moderní „džungli“ pojmů neztratili, připravili jsme pro vás slovníček pojmů z oblasti personalistiky a vedení lidí.

A

Age management (z angl.je řízení firmy, které zohledňuje věk zaměstnanců a má za cíl, aby se věkově odlišné skupiny pracovníků pozitivně ovlivňovali a aby každý zaměstnanec (nezávisle na jeho věku) měl možnost využít svůj potenciál a nebyl znevýhodněn kvůli svému věku.

Agilní HR je pojem, kterým označujeme způsob řízení lidských zdrojů, při němž využíváme schopnost rychlé reakce na změny, při němž jsme výrazně inovativní a přizpůsobiví a neustále se učíme a rozvíjíme.

Assessment centrum (z angl. „to assess“ – „měřit“) je specifická forma výběrového řízení, v níž se využívají modelové situace ve skupinách, které jsou zaměřené na kandidátovy schopnosti potřebné ke zvládnutí pozice, na kterou se hlásí.

D

Digitalizace v HR je v poslední době velmi používaný pojem, pod kterým se skrývají hlavně veškeré nové technologie, které personalistům pomáhají v najímání. Příkladem jsou třeba sociální sítě pro inzerci, Skype pro videopohovory nebo programy, které usnadňují komunikaci s kandidáty.

E

E-learning je výuka a kvalifikace za pomocí výpočetní techniky a internetu.

Emoční inteligence je pojem používaný k popsání schopnosti zvládat emoce a vcítit se do emocí ostatních.

Employer branding se překládá jako „budování značky zaměstnavatele“ a je založeno na aktivitách, které podporují dobré jméno firmy a ideálně vzbuzuje u potenciálních zaměstnanců pocit, že chtějí pracovat zrovna u nich.

Empowerment (z angl. zmocnění, posílení) se používá k označení stylu vedení lidí, při němž se pracuje s posilováním zodpovědnosti, samostatnosti i schopnosti zaměstnanců rozhodovat.

Engagement (z angl. zapojení) je dnes v oblasti lidských zdrojů velmi často používaným pojmem a používá se pro označení metody řízení firmy, která se zaměřuje na to, aby lidé vnímali svého zaměstnavatele pozitivně a cítili se více vtažení (angažovaní) do dění ve firmě.

H

Happinesss management (z angl. management štěstí) je dnes moderní zejména ve velkých firmách, kde se setkáte i s tak zvanými happiness manažery. Je to jakýsi systém řízení, v němž je štěstí zaměstnanců jeden z nejdůležitějších faktorů, které by měly pomoci dovést zaměstnance a firmu k lepším výsledkům.

Headhunting (doslovný překlad z angl. je „lovení hlav“) označuje způsob hledání zaměstnanců pomocí přetahování od jiných firem. Týká se většinou vysokých či velmi specializovaných pozic.

HR (čtěte ejč ár) je již poměrně známá zkratka pojmu human resources, tedy jednoduše lidské zdroje.

K

Koučink (angl. coaching) je metoda, pomocí které trenér či vedoucí vede svého svěřence k samostatnému dosahování cílů. Díky práci s jeho potenciálem pomáhá metoda koučovanému vlastním uvažováním přicházet na řešení a klade si mimo jiné za cíl zvýšit jeho výkon.

L

Leadership (z angl. vedení, vůdcovství) je pojem, o kterém se v personalistice mluví hlavně ve spojitosti se schopnostmi vést tým lidí, které by měl mít vedoucí (lídr). Lídr by v tomto pojetí neměl být pouze nadřízeným, ale měl by být i oporou a příkladem pro své lidi.

M

Mentoring (z angl. mentorování) je jedna z metod vzdělávání zaměstnanců na pracovišti, která je založená na tom, že zkušený pracovník (mentor) má na starosti méně zkušeného kolegu nebo úplného nováčka a pravidelně ho pomocí koučinku vzdělává a uschopňuje.

Mindfulness je pojem, který je v současné době velmi moderní a který označuje jakousi schopnost soustředění mysli na přítomný okamžik a přijetí věcí tak, jak jsou. Jde určitý druh meditace, o níž se dost mluví i na poli lidských zdrojů. Jeho dopad na výkonnost ale potvrzen zatím nebyl.

O

Onboarding (z angl. dostávání na palubu) je vlastně jakýsi adaptační proces nového zaměstnance, tedy jinými slovy systematické začlenění nováčka do pracovního systému organizace a její firemní kultury. Začlenění probíhá nejdříve s personálním oddělením, poté s jeho nadřízeným. Dobrý onboarding by měl snižovat fluktuaci zaměstnanců během prvních měsíců práce.

Outsourcing personální práce znamená, že se pro některé personální úkony využívají externí služby. Klasickým příkladem je výběr personálu personální agenturou.

R

Recruitment (angl. nábor, najímání) je výraz, kterým se dnes velmi často pojmenovává výběr zaměstnanců, proces náboru nových lidí.

S

Skills (soft skills, hard skills) je slovo, které označuje dovednosti či znalosti člověka a často se v oblasti HR využívá. Soft skills (angl. jemné, „měkké“ dovednosti) jsou jakési interpersonální dovednosti jako je kooperace, komunikační schopnosti, osobní efektivita, sebereflexe, plánování, zvládání zátěže apod. Mezi hard skills (angl. tvrdé dovednosti) naopak patří takové dovednosti, které se dají změřit či otestovat. Je to například schopnost pracovat s určitým strojem či počítačovým programem, ale i teoretické znalosti oboru, cizí jazyky či schopnost řídit auto.

T

Talent management (z angl. řízení talentů) je sousloví, kterým označujeme proces, při kterém se do firmy nabírají talentovaní lidé a jejich talent (tedy schopnosti, nadání na nějakou oblast, které jim umožňuje pro firmu efektivně pracovat) se cíleně rozvíjí a pravidelně udržuje skrze různé programy, umisťování lidí do různých částí společnosti či učení se vzájemně od sebe. Talent se při takovém způsobu řízení považuje za hlavní zdroj dobrého fungování firmy.

Teambuilding (z angl. budování týmu) se dnes velmi často používá k označení různých společných týmových aktivit od oslav až po sportovní vyžití. Původně ale tento termín vznikl pro označení metody budování týmu.

W

Work-life balance je pojem, který označuje velmi moderní téma dneška, a to rovnováhu pracovního a osobního života. Schopnost tyto dvě oblasti vyvážit je na každém z nás a my v Performii na to máme trochu vlastní pohled (zjednodušeně věříme, že když někoho práce naplňuje, nevadí člověku trávit prací více prací, než je obvyklé). V oblasti pracovní tomuto tématu pomáhají flexibilní úvazky, práce z domova či na dálku nebo třeba pružná pracovní doba.

Z

Zpětná vazba 360° je metoda anonymního hodnocení pracovního výkonu jednotlivce, k níž se využívají dotazníky. Zaměstnanec je hodnocen svými nadřízenými, podřízenými i kolegy a současně hodnotí i sám sebe. Tím tak vznikne jakési ucelené hodnocení konkrétní osoby, které má dát hodnocenému zpětnou vazbu o jeho fungování v práci.


Existuje nějaký pojem, na který jste narazili a tady jej nevidíte? Napište nám to na adresu marketing@performia.cz, velmi rádi jej pro vás objasníme a sem doplníme.

Zdroje: cs.wikipedia.org, www.hrnews.cz
„Slovník vybraných pojmů z oblasti řízení lidských zdrojů“ V. Kulhavý, J. Procházka, E. Lysoňková, A. Wyrobková a spol., Masarykova univerzita 2014

Chcete zefektivnit svůj nábor?

Přijďte se podívat na naši odbornou přednášku, kde vám ukážeme, jak jednoduchý nábor může být, když umíte hned rozeznat, zda je kandidát produktivní.


O autorovi článku

Barbora Hartmannová

Bára je kreativec v pravém slova smyslu a s nadšením se vrhá do nových nápadů. Zároveň má skvělý "marketingový čuch" na to, co nejvíce funguje, a schopnost to držet a nepustit. Jako někdo, kdo nese PR firmy, je absolutně na svém místě, protože Báru není možné nemít rád. Připravuje třeba časopis Dobrodružství personalistiky nebo články pro média a pravidelně vás seznamuje s tím, co je u nás nového.

Čas hraje ve vedení firmy obrovskou roli, shoduje se šéf a personalistka


V práci se neuvěřitelně doplňují, vzájemně si šetří čas a mají podobný pohled na věc. On je ředitel, ona jeho asistentka a personalistka v jedné osobě. Oba si jsou vědomí, že právě jejich čas ovlivňuje to, zda a jak se firmě podaří dosáhnout vysněných cílů. Máme tu pro vás, tentokrát trochu netypicky, dvojrozhovor s Jaroslavem Vondřičkou a Eliškou Jiráskovou ze společnosti V Invest Development s.r.o.

celý článek

Jak na náborové video?


Podle průzkumů vnímáme až 80 % všech informací zrakem a 94 % lidí si pamatuje obrázek lépe než text. A v době, kdy světem vládnou Youtubeři a Insta stories (krátká videa na sociální síti Instagram), je více než jasné, že díky náborovým videím můžeme velmi efektivně oslovit požadovanou cílovou skupinu. Jak konkrétně mohou taková videa pomoci náboru?

celý článek

INZERCE NA SOCIÁLNÍCH SÍTÍCH: Zapomeňte na celé inzeráty


Sociální sítě jsou velmi rychlé a živé médium. Jejich uživatelé od nich očekávají stručná jasná hesla a sdělení. S dlouhými texty, které jsou typické pro klasickou psanou inzerci volných pracovních pozic, zde rozhodně „nepochodíte“. Proč ne a jak to vzít za správný konec?

celý článek

Šárka Marčíková: Bez spolupráce s managementem by to nešlo


„Nečekala jsem, že by to mohlo vyjít,“ říká dnes Šárka Marčíková o tom, jak se jí podařilo získat místo personalistky ve společnosti Bonita Group Service s.r.o., kam nastoupila teprve před osmi měsíci bez zkušenosti v oboru. Od té doby už přijala čtrnáct nových lidí včetně obchodníků. Mimo jiné jí to výrazně usnadňuje důkladná příprava a komunikace s managementem. Jak to celé vidí mladá personalistka, která je ve firmě poměrně čerstvě? Právě to je ten pohled, který jsme se vám tentokrát rozhodli přinést.

celý článek