PPM*: Manažer pro produktivitu personálu

*PPM = Personnel Productivity Manager (manažer pro produktivitu personálu)

Měli jste někdy pocit, že personalista by měl být někým, kdo úzce spolupracuje s vedením firmy, a není jen administrativním pracovníkem, který nabírá, propouští a vyřizuje papíry? A je vám už teď zřejmá důležitost člověka, který umí do týmu vybrat ty nejkvalitnější zaměstnance, udržet je v ní a hlavně zajistit, že mají takové výsledky, kvůli kterým jste je přijali? Pokud ano, nejspíš už tento koncept z části máte zavedený.

Zjistěte, kdo je novodobý manažer pro produktivitu personálu, co by měl znát a jak může firmu vystřelit o několik úrovní výš?


Co znamená zkratka PPM a kdo je jejím autorem?

PPM™ (čtěte pí pí em) je zkratka anglického Personnel Productivity Manager (Management), tedy manažer pro produktivitu personálu. Autorem konceptu je Mårten Runow, zakladatel Performia International ze Švédska, a Lucie Spáčilová, ředitelka společnosti Performia Česká republika.

V květnu se v Praze uskutečnila konference Moderní trendy HR 2022, na které přelomový koncept představil mezinárodně uznávaný odborník na budování týmů, výběr a hodnocení zaměstnanců Mårten Runow

Proč byste ve firmě měli PPM potřebovat?

Z více než třicetileté mezinárodní praxe jsme vypozorovali, že pouhý nábor a administrativa pro fungující pracovní tým (nebo týmy) naprosto nestačí. Dlouhodobě úspěšné firmy v oblasti personální dělají mnohem víc, a kromě vyšších celkových výsledků firmy u nich vidíme i nižší fluktuaci, vyšší efektivitu a produktivitu zaměstnanců a celkově lepší atmosféru v týmu a spokojenost zaměstnanců.

To už stojí za zvážení, co myslíte?


Jak se stát PPM?

Kromě toho, že někdo, komu dnes říkáme personalista nebo HR manažer, musí hlavně umět vybrat skvělé produktivní lidi, by měl mít ještě další zásadní schopnosti a role, na které se dnes v mnoha firmách zapomíná. Námi nově pojmenovaný manažer pro produktivitu personálu (PPM™) by kromě náboru měl navíc znát a dobře chápat dalších 20 oblastí, které pod PPM* patří a které dohromady tvoří celek pro úspěšné firmy v budoucnu nenahraditelný.
Mårten Runow, zakladatel Performia International a autor tohoto konceptu

Co by měl pravý PPM mít?

1.

Schopnost rozlišit, kdo pomáhá a kdo se veze

Měl by umět s naprostou jistotou rozpoznat produktivní lidi od těch, kdo se jen povezou, ještě před tím, než je do firmy přijme. Pokud si v tomhle nejsou vaši vedoucí a personalista moc jistí, začněte klíčovými semináři o budování produktivního týmu.

2.

Schopnost hladce začlenit nováčka do týmu

Měl by umět hladce, správným tempem a efektivně provést nováčka úvodním zaškolením a začleněním do týmu, kde bude pracovat. I když se tohoto procesu často účastní už i vedoucí týmu či oddělení, tím, kdo na to dohlíží, je vždy PPM.

3.

Schopnost předat koncept výsledku práce

Měl by si být jistý, že nováček, který nastoupil přesně ví, co je výsledkem jeho práce. Ne, že jen ví, jaké činnosti má vykonávat, ale ví také, co přesně se od něj na konci těchto činností očekává. I tohle se ve firmách velmi často nechává pouze na vedoucích nebo vůbec nedělá. PPM by měl být tím, který na to dohlíží, je to totiž jedna ze zásadních věcí pro úspěch nováčka a ve výsledku celého týmu.

...

A je toho mnohem víc

Zní to jako něco, co už u vás dávno děláte? Pak vás možná budou zajímat další body, kterých je ještě 17. Neděste se, je dost možné, že mnoho z nich už děláte nebo máte na seznamu nápadů. Pokud chcete ale být úspěšnou firmou budoucnosti, tohle jsou pro vás bez nadsázky pevné základy vašeho úspěchu.


Přečtěte si o konceptu PPM

O konceptu jsme napsali už několik článků do médií a další stále přibývají. Dozvědět více se můžete třeba tady:

Pravěké HR v moderní době nepřežije
(vyšlo v časopise DOBRODRUŽSTVÍ PERSNALISTIKY)

Nebo si poslechněte podcast (v angličtině)

Mårten Runow byl hostem našeho podcastu O lidech, Barbora Hartmannová s ním mluvila o manažerovi pro produktivitu zaměstnanců.

Podcast je dostupný pouze v anglickém jazyce.


Říkají o konceptu PPM

Jsem jedna z prvních, kdo měl šanci obsadit nově koncipovanou pozici PPM před jejím zveřejněním na konferenci. Ve chvíli nástupu nováčka na pozici PPM jsem onemocněla a tři týdny jsem nepřišla do práce. Filip nelenil, a i když zatím nevěděl přesně, jak na to, hned se pustil do vstupních pohovorů a testování zájemců. A já jenom koukala. On to bere tak, že prostě jen začal dělat to, proč byl přijatý. Já to beru jako něco výjimečného a jsem ráda, že právě on je na pozici PPM.
Jana Jáčová, majitelka a ředitelka společnosti UOL účetnictví s.r.o.
Mám soukromou radost, že PPM už vlastně druhým rokem jsem a že jsem si jeho vytvoření prosadila už v loňském roce. Jen ta pozice ještě neměla název. Dávalo mi to smysl už tenkrát a letošní konference od Performie naší správnou cestu jen potvrdila. Pokud budou pod kontrolou všechny oblasti PPM, je téměř jisté, že firma musí prosperovat!
Ilona Ptáčníková, personální manažerka ze společnosti VIS IT, s.r.o.
Pozice personalisty nebo chcete-li HR manažera, má dnes bohužel velmi často mezi lidmi špatnou pověst. Děje se to často proto, že v oblasti výběru a hodnocení zaměstnanců pořád ještě chybí funkční know-how, které zajistí, že lidé přijatí do firmy jsou opravdu produktivní, zaměření na práci a výsledek a chtějí svou práci někam posouvat. Takto sestavený tým pro mnoho lidí stále patří do kategorie „vysněná práce“.
Lucie Spáčilová, ředitelka české Performie, spoluautorka konceptu

Chcete o konceptu vědět více? Ozvěte se nám!

Po vyplnění formuláře se vám ozveme a společně zjistíme, co bychom pro vás mohli udělat.

Vyplněním formuláře si objednáváte vlastně jen to, že se vám ozveme, nic závazného.