Z PRAXE: Co způsobuje koncept PPM v českých firmách
Koncept PPM pokrývá mnoho oblastí, a když s ním začínáte, je téměř nemožné věnovat se všem najednou. Už teď ale známe české firmy, které koncept PPM zavedly, a právě v těch jsme se zeptali, jak jim v praxi funguje a jaké další kroky chystají.
Tento článek vyšel ve 32. čísle časopisu DOBRODRUŽSTVÍ PERSONALISTIKY.
1. Kdy jste si uvědomili, že HR by nemělo stát jen na administrativě a náboru, ale na komplexnější práci s lidmi? A proč by to tak podle vás vlastně mělo být?
2. Jaké oblasti z konceptu PPM (Personnel Productivity Management – management produktivity personálu) jste kromě náboru kvalitních lidí již zavedli? Jaký efekt to ve firmě má?
3. Jaké další kroky máte v plánu a co si od toho slibujete?
Luboš Galeta
ředitel sekce Vnitřní služby ve společnosti SERVIS CLIMAX a.s.
Celkový počet zaměstnanců: 630
Za poslední rok přibylo 100 zaměstnanců.
S Performií spolupracují 15 let
1. Společnost Servis Climax je založena na lidech a práci s nimi. Nejčastěji naši zaměstnanci oceňují právě kolektiv a celkovou atmosféru ve firmě.
Začínali jsme s desítkami zaměstnanců, všichni se osobně znali a bylo jednodušší reagovat na jejich individuální potřeby. Jak jsme narostli, postupně se tato péče začala vytrácet. Lidé začali odcházet. V té chvíli nám došlo, že tímto směrem jít nemůžeme. Díky současnému personálnímu oddělení, podpoře vedení, externích spolupracovníků a firemních srdcařů se vracíme tam, kde jsme začínali. A proč by to tak mělo být? Stejně jako u dárků vás přeci více potěší ten, který je vybraný přímo pro vás.
2. Téměř v každé místnosti u nás najdete osobní statistiky zobrazující produkty jednotlivých zaměstnanců vycházející z klobouků (= popis pracovní pozice, pozn. redakce) a z organizační tabule. Díky tomu dobře monitorujeme, co se nám daří, kde je potřeba přitlačit a kdo je za danou oblast zodpovědný. Dbáme také na komunikaci se zaměstnanci, a to běžnými poradami, pravidelným hodnocením, TV smyčkou, firemním časopisem i setkáními se zaměstnanci. Díky tomu víme, že jsme kus cesty ušli a jaký kopec nás ještě čeká.
3. V příštím roce bychom se rádi zaměřili na procesy ve firmě, jejich zjednodušování a nápravu těch, které nefungují nebo jsou zastaralé. S tím bude souviset také oprava a vyřazení směrnic a revize orgboardu (= organizační tabule zobrazující strukturu firmy, pozn. redakce). I nadále chceme pokračovat ve zlepšování komunikace, kde se zaměříme na to, jak co nejjednodušeji komunikovat, kam chceme společně směřovat.
Veronika Baumruková
prokurista ve firmě BAUMRUK & BAUMRUK s.r.o.
Celkový počet zaměstnanců: 136 (106 kmenových + 30 agenturních)
Za poslední 2 roky přibylo 35 zaměstnanců.
S Performií spolupracují 4 roky
1. Jako rodinná firma si uvědomujeme význam výběru našich zaměstnanců již velmi dlouho. V roce 2009 jsme díky velké strojírenské krizi čelili nedostatku finančních prostředků. Hrozilo propouštění i krach celé společnosti.
Naši dlouholetí zaměstnanci fungovali jako celek díky vzájemným vazbám a tomu, že jim práce dávala smysl. Jen díky jejich odhodlání se nám podařilo krizi přečkat bez propuštění jediného zaměstnance. Uvědomili jsme si, že stabilní tým je to nejcennější, co máme.
Personalista je první branou do společnosti. Proto by se měl zajímat o to, jaký kandidát se do firmy hlásí, ale i o to, co v práci potřebuje, aby byl produktivní a spokojený. Práce nám musí dávat smysl a k vytváření hodnot potřebujeme parťáky, bez nich to nejde. Proto by mělo HR stát na komplexnější práci s lidmi, nejen na administrativním výběru podle životopisů. S manželem jsme se tedy rozhodli, že absolvujeme školení pro výběr kandidátů od Performie a postupně si budeme kandidáty testovat sami.
2. Vždy jsme se k zaměstnancům chovali kolegiálně a dávali jim pravomoci, které s sebou samozřejmě přináší i zodpovědnost. Čím více pravomocí měli, tím více se cítili být členy týmu a vytvářeli hodnoty ne proto, že jim to někdo nařídil, ale proto, že jim to dávalo smysl.
V čele společnosti je pouze majitel a jednatel v jedné osobě. Ostatní oddělení vede vždy jeden vedoucí, který vykonává jak roli mistra ve výrobě, tak manažera. Zodpovídá za oddělení jak v oblasti personální, tak výrobní i technické. V poslední době jsme se rozrostli, tak postupně rozšiřujeme základnu vedoucích o „parťáka“ ve stejné linii, který stávajícímu vedoucímu pomáhá. Absence manažerů v různých stupních řízení pak dává lidem větší prostor pro vlastní zodpovědnost a zároveň nedochází ke ztrátě v přenosu informací (pracovník – vedoucí – majitel).
Z konceptu PPM jsme nejvíce zapracovali na produktivitě práce u výrobních pozic, zefektivnění předávání informací a vzdělávání. Pořádáme pravidelná školení v oblasti firemní spolupráce a vzájemných vztahů. Podporujeme studium cizích jazyků na různých jazykových úrovních. V různých oblastech poskytujeme rozšiřování kvalifikace a odborné vzdělávání technických pracovníků. V technických oblastech jsme na absolutní špičce v moderních technologiích, automatizaci a propojenosti systému s výrobními zařízeními.
3. Nyní máme v plánu personální audit stávajících zaměstnanců a dotažení kompletních klobouků pro jednotlivé profese.
Kamila Pokorná
jednatelka společnosti Pokorny industries s.r.o.
Celkový počet zaměstnanců: 95
Za poslední 2 roky přibylo 20 zaměstnanců.
S Performií spolupracují 14 let
2. Z oblasti konceptu PPM jsme zavedli nábor kvalitních lidí i pravidelné měření produktivity u jednotlivých pozic. Hodnocení jsou stanovena na základě významu a časové náročnosti činností. Vývoj produktivity pravidelně monitorujeme pomocí grafů a hledáme silné i slabé stránky. Snažíme se podporovat dobrou produktivitu a motivovat lidi k lepším výsledkům. Tato podpora je zaměřena na osobní rozvoj (odborné, jazykové i další vzdělávání) a vytváření podmínek pro rozvoj kreativity jednotlivců. Efektem ve firmě je širší nabídka produktů i služeb, lepší podpora zákazníků a zlepšování vnitrofiremních procesů.
3. Dále plánujeme kroky zaměřené zhruba stejně jako do teď. Pustíme se do zlepšování náboru a podpory produktivních lidí i jejich činností ve firmě. Věříme, že tak posuneme naše týmy zase o kus dál.
Rozhovor připravila: Barbora Berková
Rozhovor byl pořízen v prosinci 2022.
Foto: archiv dotazovaných, shutterstock.com
Chcete začít cestu ke svému vlastnímu PPM?
Prvním krokem je klíčový seminář Jak vytvořit a udržet skvělý tým.
Další články
Co lidi na jejich šéfech nejvíc štve a kdo za to může?
Nevyvážený work-life balance, neférové odměňování, špatná firemní kultura, nemožnost růstu, pocit nedoceněnosti, nesoulad s firemními hodnotami. To jsou nejčastější důvody k odchodu ze zaměstnání, které uvádějí zahraniční i české průzkumy. Jedna dlouholetá stálice mezi nimi ještě chybí – špatný šéf či vedení. Co ale ten „špatný šéf“ pro lidi vlastně znamená?
celý článekRole šéfa je čím dál náročnější, ale řešení existuje
Všimli jste si v posledních letech toho, že když nějaký lídr něco vyhlásí či rozhodne, je velmi často spíše zpochybňován než následován? Lidé tráví čas diskusí, zda je jeho rozhodnutí správné, a často se přiklánějí k názorům amatérů či ke zdrojům, které jsou pro danou oblast nekompetentní. Čím to je? A vede z toho nějaká cesta ven?
celý článek7 největších chyb v inzerci a jak je napravit
Pokud vám inzerce na volné pozice nefunguje, je nejspíš něco špatně. Ale také máte určitě možnost to nějak změnit a tím to zlepšit. Jaké největší chyby v inzerátech nejčastěji vídáme? A jak si s nimi poradit, abyste měli šanci přitáhnout ty pravé kolegy? K těm největším chybám jsme vám připravili i konkrétní příklady z praxe. Autory inzerátů záměrně neuvádíme, protože každý má šanci se zlepšit, že?
celý článekPředsudky snižují šanci získat do týmu ty nejlepší
Matky po rodičovské budou pořád doma s nemocnými dětmi. Starší lidé nestíhají tempo mladého týmu. Člověk bez zkušeností v oboru nám toho moc nepřinese. Lidé těsně po škole k nám půjdou jen načerpat zkušenosti do dalších zaměstnání. Je vám to povědomé? A víte, že kvůli předsudkům pro sebe možná nezískáte ty nejlepší?
celý článek