Možná více než kdy jindy firmy začínají zkoumat efektivitu jednotlivých členů týmu. Doba si žádá pracovat více a tvrději za stejné nebo dokonce menší peníze. Takto se firmy snaží udržet nad vodou v současné nestandardní situaci. Je to doba, která se více či méně dotkla všech a její dozvuky tu s námi ještě chvíli zřejmě budou.


Aby toto vaše organizace ustála a rychle se vrátila „do sedla“, potřebujete v týmu lidi, kteří budou ochotní a hlavně pracovití. Zkrátka zaměstnanci, kteří dokážou dosahovat hodnotných výsledků. Jejich úroveň produktivity je vysoká, až nadprůměrná. Zaměřit se na výkonnostní potenciál člověka je základním stavebním kamenem pro váš další úspěch.

Jakmile zajistím, že součástí mého týmu jsou skutečně pracovití lidé, měl bych se jako šéf či personalista zaměřit na jejich osobnostní potenciál. Rozbor osobnosti jedince nám poskytne odpovědi na otázky typu: Hodí se na pozici, kterou momentálně zastává? Jaké jsou jeho silné stránky? Kde jsou jeho „slabiny“ a jak mohu v pozici vedoucího pracovat na tom, abychom je společně eliminovali?

To, že mám v týmu výkonného obchodníka, z něj automaticky nedělá výkonného vedoucího obchodu. Pokud se totiž podíváme na tyto dvě pozice, určitě se shodneme na tom, že u obchodníka jsou klíčové určité osobnostní rysy a u vedoucího jiné. Firmy často dělají tu chybu, že vezmou svého nejlepšího řadového pracovníka a udělají z něj šéfa nebo ho přesunou na jinou pozici, aby využili jeho potenciál, který si ale dopředu neprověří. Pak jsou obě strany nemile překvapené až zklamané, protože ne vždy to funguje.  

Pionýr, nebo rutinér?

Co se týče osobnosti člověka, každý je opravdu jedinečný jako otisk prstu. Nenajdete na světě dvě naprosto totožné osobnosti. Pokud bychom ale mohli udělat takové základní rozdělení, co se týče přístupu a vnímání práce, máme tu dvě skupiny lidí – PIONÝRY A RUTINÉRY.

Pionýr je člověk, který ke své práci potřebuje neustále nějakou výzvu. Má rád nové věci a do neznámých oblastí se nebojí „skočit po hlavě“. Pionýři ze zásady nečtou návody a učí se praktickou zkušeností. Rutinní a stále se opakující činnosti ho nudí a způsobují jeho demotivaci.

Pokud ve vaší společnosti bylo třeba udělat nějaké změny a jednat flexibilně, pionýři určitě plesali nadšením. Tato osobnost se hodí na pozice, kde je možnost tvořit, budovat a něco neustále posouvat či vyvíjet, patří sem například tvorba akvizic, vybudování nové pobočky či nastavení pravidel a procesů (tzv. budování na zelené louce).

Naopak rutinéři mají rádi přesně dané postupy a pravidla. K novým věcem přistupují přinejmenším konzervativně. Každou změnu důkladně promýšlí a než se pustí do nové oblasti, nejdříve se v dané problematice vzdělají a načerpají informace o tom, jak co mají udělat. Rádi studují manuály, nejsou totiž příznivci metody „pokus – omyl“.

Možná se vám u těchto lidí stalo, že jednali trochu zdrženlivě a mohli působit jako "brzdy“, pokud bylo třeba dělat rychlé změny a reagovat velmi flexibilně na tržní situaci. To ale neznamená, že by to s firmou mysleli špatně. Je to o jejich vnitřním nastavení a ve firmách se vyskytují pozice, kde je tento typ osobnosti skutečně žádoucí, například finance, účetnictví či jakýkoliv post, kde převládá ustálená náplň práce a do značné míry je rutinní.

Ani špatná, ani dobrá osobnost

Na těchto dvou případech můžete vidět, že ani jedna z uvedených osobností není špatná, jen má jiný přístup k práci a hodí se na jinou pozici. Toto je ale pouze základ pro rozklíčování osobnostního potenciálu. Jsou zde další parametry, které určují úspěch člověka na dané pozici například úroveň zodpovědnosti, schopnost nacházet rychlá a efektivní řešení, úroveň diplomacie, empatie, zda se dotyčný dokáže prosazovat v náročných situacích pod tlakem a mnoho dalšího.

Určitě na trhu najdete celou řadu osobnostních dotazníků, které vám poodkryjí možnosti dané osoby. My v Performii používáme svůj vlastní, takzvaný U-test. Výhodou je, že je zaměřený na pracovní oblasti a spolehlivě identifikuje silné a slabé stránky daného člověka.

Kromě výsledků vám naši konzultanti jsou schopni sdělit praktické tipy, jak zaměstnance vést, aby svých výsledků dosahovali rychleji a efektivněji. Toto je prospěšné nejen pro firmu, ale i pro samotné pracovníky, protože je díky tomu jejich práce více baví a naplňuje. A to je v podstatě účel personálního auditu.

Zdroj fotografií: Freepik.com

Využíváte opravdu potenciál svých lidí? 


Zjistěte to a zefektivněte celkový chod firmy.


O autorovi článku

Hana Slačálková

Hanka si personalistiku oblíbila od prvního okamžiku a velmi rychle se stala opravdovým odborníkem na tuto oblast. Její nováčkovské nadšení se jí neztratilo a neustále se s ním vrhá do nové práce. Nejčastěji přednáší o výběru a hodnocení zaměstnanců. Vidět ji přednášet je opravdový koncert někoho, kdo to miluje a zároveň se s účastníky seminářů moc "nemazlí", když ví, že jim to pomůže. K tomu navíc pomáhá firmám v Praze a okolí vybrat ty pravé nebo nastavit fungující personální oddělení.

Konec výmluv! Na co české firmy při náboru zapomínají


Situace na pracovním trhu se dnes jeví jako opravdu nesnadná a komplikovaná, zvlášť pro dlouhé zástu-py firem, které hledají nové, kvalitní zaměstnance. Když se výběr nedaří, je tedy nejsnazší říct, že je to kvůli přetlaku na pracovním trhu. Rozhodně to nezní jako špatný argument, ale je to opravdu jen o tom? Nebo můžeme ovlivnit mnohem více, než vůbec tušíme?

celý článek

LUCIE SPÁČILOVÁ: Krize otevřela manažerům oči


„Věděla jsem vždycky, že chci dělat něco s lidmi a pro lidi. Baví mě pomáhat firmám nabírat správné, nadšené lidi a vytvářet kulturu, v níž se lidé a týmy rozvíjejí, a práce jim dává smysl,“ řekla mi Lucie Spáčilová, ředitelka a zakladatelka společnosti Performia, která se specializuje na oblast personalistiky, vedení lidí a hodnocení zaměstnanců.

celý článek

Pravěké HR v moderní době nepřežije!


Už sedmnáct let pozorujeme účinnost, respektive neúčinnost tradičních metod výběru a hodnocení personálu. Metody vnímané jako základní, neodmyslitelné a obvyklé jsou ale z hlediska dnešních potřeb úplně nedostatečné a přinejmenším pokulhávající.

celý článek

ANDREA TKAČUKOVÁ: Zaměstnávání cizinců není tak složité, když víte, koho se zeptat


Uvažovali jste někdy o tom, že zaměstnáte cizince? A taky jste si v tu chvíli řekli: „Nemám ponětí, jak se to dělá.“? Pak jsme právě pro vás připravili tenhle rozhovor. Andrea Tkačuková je spoluzakladatelka a výkonná ředitelka agentury Foreigners, se kterou ročně pomáhá tisícům cizinců, aby u nás měli lehčí start. Co je na tom nejsložitější, odkud k nám proudí nejvíce cizinců a co je pro vás jako zaměstnavatele při zaměstnávání cizinců úplný základ?

celý článek