Lidí na pracovním trhu je málo a těch opravdu dobrých ještě méně. Firmy pochopily, že výkonní zaměstnanci s dobrým osobnostním potenciálem jsou základním stavebním kamenem pro úspěch. Proč je tak důležité znát potenciál svých lidí a co můžeme dokázat, když přesně víme, koho v týmu máme? 


Dobu covidu už máme za sebou. Přichází však nové výzvy, kdy je pro firmy stěžejní udržet se "v sedle" a k tomu potřebujete v týmu lidi, kteří budou ochotní a hlavně pracovití. Zkrátka zaměstnanci, kteří dokážou dosahovat hodnotných výsledků. Jejich úroveň produktivity je vysoká, až nadprůměrná. Zaměřit se na výkonnostní potenciál člověka je základním stavebním kamenem pro váš další úspěch.

Jakmile zajistím, že součástí mého týmu jsou skutečně pracovití lidé, měl bych se jako šéf či personalista zaměřit na jejich osobnostní potenciál. Rozbor osobnosti jedince nám poskytne odpovědi na otázky typu: Hodí se na pozici, kterou momentálně zastává? Jaké jsou jeho silné stránky? Kde jsou jeho „slabiny“ a jak mohu v pozici vedoucího pracovat na tom, abychom je společně eliminovali?

To, že mám v týmu výkonného obchodníka, z něj automaticky nedělá výkonného vedoucího obchodu. Pokud se totiž podíváme na tyto dvě pozice, určitě se shodneme na tom, že u obchodníka jsou klíčové určité osobnostní rysy a u vedoucího jiné. Firmy často dělají tu chybu, že vezmou svého nejlepšího řadového pracovníka a udělají z něj šéfa nebo ho přesunou na jinou pozici, aby využili jeho potenciál, který si ale dopředu neprověří. Pak jsou obě strany nemile překvapené až zklamané, protože ne vždy to funguje.  

Pionýr, nebo rutinér?

Co se týče osobnosti člověka, každý je opravdu jedinečný jako otisk prstu. Nenajdete na světě dvě naprosto totožné osobnosti. Pokud bychom ale mohli udělat takové základní rozdělení, co se týče přístupu a vnímání práce, máme tu dvě skupiny lidí – PIONÝRY A RUTINÉRY.

Pionýr je člověk, který ke své práci potřebuje neustále nějakou výzvu. Má rád nové věci a do neznámých oblastí se nebojí „skočit po hlavě“. Pionýři ze zásady nečtou návody a učí se praktickou zkušeností. Rutinní a stále se opakující činnosti ho nudí a způsobují jeho demotivaci.

Pokud ve vaší společnosti bylo třeba udělat nějaké změny a jednat flexibilně, pionýři určitě plesali nadšením. Tato osobnost se hodí na pozice, kde je možnost tvořit, budovat a něco neustále posouvat či vyvíjet, patří sem například tvorba akvizic, vybudování nové pobočky či nastavení pravidel a procesů (tzv. budování na zelené louce).

Naopak rutinéři mají rádi přesně dané postupy a pravidla. K novým věcem přistupují přinejmenším konzervativně. Každou změnu důkladně promýšlí a než se pustí do nové oblasti, nejdříve se v dané problematice vzdělají a načerpají informace o tom, jak co mají udělat. Rádi studují manuály, nejsou totiž příznivci metody „pokus – omyl“.

Možná se vám u těchto lidí stalo, že jednali trochu zdrženlivě a mohli působit jako "brzdy“, pokud bylo třeba dělat rychlé změny a reagovat velmi flexibilně na tržní situaci. To ale neznamená, že by to s firmou mysleli špatně. Je to o jejich vnitřním nastavení a ve firmách se vyskytují pozice, kde je tento typ osobnosti skutečně žádoucí. Například finance, účetnictví či jakýkoliv post, kde převládá ustálená náplň práce a do značné míry je rutinní.

Ani špatná, ani dobrá osobnost

Na těchto dvou případech můžete vidět, že ani jedna z uvedených osobností není špatná, jen má jiný přístup k práci a hodí se na jinou pozici. Toto je ale pouze základ pro rozklíčování osobnostního potenciálu. Jsou zde další parametry, které určují úspěch člověka na dané pozici. Například úroveň zodpovědnosti, schopnost nacházet rychlá a efektivní řešení, úroveň diplomacie, empatie, zda se dotyčný dokáže prosazovat v náročných situacích pod tlakem a mnoho dalšího.

Určitě na trhu najdete celou řadu osobnostních dotazníků, které vám poodkryjí možnosti dané osoby. My v Performii používáme svůj vlastní, takzvaný U-test. Výhodou je, že je zaměřený na pracovní oblasti a spolehlivě identifikuje silné a slabé stránky daného člověka.

Kromě výsledků vám naši konzultanti jsou schopni sdělit praktické tipy, jak zaměstnance vést, aby svých výsledků dosahovali rychleji a efektivněji. Toto je prospěšné nejen pro firmu, ale i pro samotné pracovníky, protože je díky tomu jejich práce více baví a naplňuje. A to je v podstatě účel personálního auditu.

Zdroj fotografií: Freepik.com

Využíváte opravdu potenciál svých lidí? 


Zjistěte to a zefektivněte celkový chod firmy.


O autorovi článku

Hana Slačálková

Hanka si personalistiku oblíbila od prvního okamžiku. Do každé práce se vrhá s nováčkovským nadšením, i když už je ostříleným profesionálem. Její agenda je široká, nejčastěji ale přednáší o výběru a hodnocení zaměstnanců. Její přednášky jsou opravdovým zážitkem – Hanka totiž do nich vkládá energii sobě vlastní a účastníci seminářů oceňují její upřímnost a otevřenost, se kterou s nimi jedná. Kromě přednášek a seminářů také pomáhá firmám v Praze a okolí vybrat ty správné kolegy nebo nastavit fungující personální oddělení.

Přehled klíčových změn v zákoníku práce: Na co se připravit v roce 2025


Rok 2025 přinese několik změn v zákoníku práce, které mají za cíl zjednodušit administrativní procesy a zvýšit flexibilitu pracovních vztahů. Díky Petře Kubáčové z Accace Legal s.r.o. jsme připravili článek, který přináší přehled nejvýznamnějších změn, které nás čekají od ledna 2025, a zejména navrhovaných úprav, které se (k 1.12.2024) stále nacházejí v legislativním procesu.

celý článek

DANIEL TOVTH: Když nechápete potenciál svých lidí, nemůžete jim pomoct být lepší


Zavřete oči a představte si úřad, ve kterém pracují lidé, co se rádi vzdělávají a neustále se pídí po tom, jak věci zlepšit. Úřad, jehož zaměstnanci si vzájemně pomáhají a pracují na vlastním potenciálu. Máte? Otevřete oči a přečtěte si rozhovor se skutečným člověkem, který přesně na takovém místě zastává funkci vedoucího odboru kanceláře ředitelky úřadu. Je to Daniel Tovth z Krajského úřadu Karlovarského kraje.

celý článek

Téměř 200 kandidátů na brigádnickou pozici za 14 dní? Bez Performie jsem si to neuměla představit, říká ředitelka MushGO


Společnost MushGO je prodejcem vybavení pro psy a psí sporty se zaměřením na mushing (běh a jízda na koloběžce, do níž je zapojen i čtyřnohý kamarád). Má 6 zaměstnanců a v jednu chvíli potřebovali přijmout nejméně 6 brigádníků na podporu prodeje. Zdálo se jim to nemožné, ale nakonec se nám to společně vydařilo za 4 týdny a inzerce nás navíc stála necelou pětistovku.

celý článek

OLDŘICH A MARCELA BEZCHLEBOVI: Rozloučit se s brzdiči je psychicky náročné, ale nutné


Z receptů ve starých kuchařských knihách vytvořili skvělé produkty a založili rodinnou konzervárnu Via Delicia v Zábřehu na Moravě. Oba jsou srdcaři, kteří svou práci milují. O to horší bylo období, kdy se museli rozloučit s neproduktivními zaměstnanci a s těmi, kdo firmu záměrně brzdili. Jak náročné to bylo a jak takovou situaci zvládnout? O tom jsem si povídala s manželi Oldřichem a Marcelou Bezchlebovými, ředitelem a ekonomkou rodinné firmy Via Delicia.

celý článek