Vybíráte zaměstnance podle životopisů? Má to svá úskalí!

Na dotaz „Jak napsat životopis“ najdete na internetu více než 500 000 odkazů. Některé z nich jsou zcela jistě neškodné, ale spousta z nich právě komplikují práci personalistům a lidem, kteří mají z desítek a stovek kandidátů vybrat ty postupující.


V čem nám životopis může zkomplikovat výběr zaměstnance?

Kandidát zde najde návody na to:

  • jak zaujmout a projít u personalisty
  • jak vylepšit životopis, aby oslovil
  • jak z malé zkušenosti udělat velkou
  • co zatajit a co naopak zdůraznit, by udělal dojem
  • … a mnohé další

Takzvaní „PR lidé“ mají vyšperkované CV, ale jejich přístup k práci může být zcela jiný, než jak se to jeví z jejich životopisu. Naopak ten, kdo prostě "jen" pracuje, může napsat velmi jednoduchý a strohý životopis.

Pokud tedy první selekci provádíme na základě dojmu z životopisu, může se stát, že ti opravdu dobří kandidáti neprojdou.
 

Jak správně využívat CV při výběru zaměstnanců?

Máme pro vás pár tipů, které vám v tom mohou pomoci:

  • Oprostěte se od sledování toho, zda je životopis graficky krásný a zajímavý nebo ne (pokud ovšem neobsazujete místo grafika). Žádné „kudrlinky“ nejsou zárukou toho, že práce bude udělána lépe a rychleji.
  • Berte CV jako takovou rozšířenou vizitku s údaji o tom, kde uchazeč bydlí, přibližným přehledem toho, jaké školy absolvoval a kde pracoval.
  • Pozor na jakékoli sebehodnocení v životopise obsažené, jako například „Jsem velmi pozitivní člověk se smyslem pro týmovou práci. Jsem aktivní a mám zodpovědný přístup k práci.“ Není totiž možné se spolehnout na to, že osoba píše pravdu. Více než upřímnost zde jde o efekt a zalíbení.
  • Fotografie jsou často zavádějící. Nejen že jejich úroveň může být profesionální až zcela amatérská, ale také to, že někdo vypadá sympaticky a důvěryhodně ještě neznamená, že takový také bude.
  • Životopis je zdrojem vašich dalších konkrétních dotazů, které z něj mohou vyvstat:
  1. Jaký byl důvod změny práce, oboru, směru?
  2. Proč studoval právě tu školu, nebo absolvoval zahraniční pobyt?
  3. Co stojí za některými časovými nesrovnalostmi a chybějícími informacemi?
  4. Jaké jsou důvody častých změn práce, rychlého odchodu nebo přerušení podnikání?
  5. Zároveň může být životopis podkladem k ověření znalostí, které uchazeč uvádí (jazyky, PC ovládání a další).
     

TIP NAVÍC!

Připravte si 2 až 3 otázky a zavolejte uchazečům nebo jim je pošlete e-mailem. Zeptejte se jich na to, co je pro vás opravdu rozhodující. Například „Proč se ucházíte o tuto práci?“, „Jak byste popsal své zkušenosti s přímým prodejem?“, nebo „Jak dlouho jste aktivním řidičem?“ V telefonu můžete slyšet ochotu a emoci kandidáta, při e-mailové komunikaci zase můžete pozorvat rychlost jeho reakce.

Výhodou je rychlost získání pro vás důležitých informací a ušetření času stráveného na pohovorech.

Věděli jste, že až 30 % informací, které o sobě uchazeči na pohovoru uvádějí, jsou lež?
Použijte U-Test osobnosti a zjistěte přesně ještě před pohovorem, zda stojí za to věnovat mu svůj čas a zda má k obsazované pozici určité předpoklady.

Zdroj fotografií: Thinkstock

Chcete umět lépe poznat, jakého kandidáta máte před sebou, ještě před pohovorem a mít ve svém týmu jen produktivní lidi?


Přijďte na náš klíčový seminář Jak se vyznat v lidech a využít jejich potenciál.


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem


Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.

celý článek

Z PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti


Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?

celý článek

Jak ztratit kandidáta v deseti krocích


Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.

celý článek

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek