Vybíráte zaměstnance podle životopisů? Má to svá úskalí!

Na dotaz „Jak napsat životopis“ najdete na internetu více než 500 000 odkazů. Některé z nich jsou zcela jistě neškodné, ale spousta z nich právě komplikují práci personalistům a lidem, kteří mají z desítek a stovek kandidátů vybrat ty postupující.


V čem nám životopis může zkomplikovat výběr zaměstnance?

Kandidát zde najde návody na to:

  • jak zaujmout a projít u personalisty
  • jak vylepšit životopis, aby oslovil
  • jak z malé zkušenosti udělat velkou
  • co zatajit a co naopak zdůraznit, by udělal dojem
  • … a mnohé další

Takzvaní „PR lidé“ mají vyšperkované CV, ale jejich přístup k práci může být zcela jiný, než jak se to jeví z jejich životopisu. Naopak ten, kdo prostě "jen" pracuje, může napsat velmi jednoduchý a strohý životopis.

Pokud tedy první selekci provádíme na základě dojmu z životopisu, může se stát, že ti opravdu dobří kandidáti neprojdou.
 

Jak správně využívat CV při výběru zaměstnanců?

Máme pro vás pár tipů, které vám v tom mohou pomoci:

  • Oprostěte se od sledování toho, zda je životopis graficky krásný a zajímavý nebo ne (pokud ovšem neobsazujete místo grafika). Žádné „kudrlinky“ nejsou zárukou toho, že práce bude udělána lépe a rychleji.
  • Berte CV jako takovou rozšířenou vizitku s údaji o tom, kde uchazeč bydlí, přibližným přehledem toho, jaké školy absolvoval a kde pracoval.
  • Pozor na jakékoli sebehodnocení v životopise obsažené, jako například „Jsem velmi pozitivní člověk se smyslem pro týmovou práci. Jsem aktivní a mám zodpovědný přístup k práci.“ Není totiž možné se spolehnout na to, že osoba píše pravdu. Více než upřímnost zde jde o efekt a zalíbení.
  • Fotografie jsou často zavádějící. Nejen že jejich úroveň může být profesionální až zcela amatérská, ale také to, že někdo vypadá sympaticky a důvěryhodně ještě neznamená, že takový také bude.
  • Životopis je zdrojem vašich dalších konkrétních dotazů, které z něj mohou vyvstat:
  1. Jaký byl důvod změny práce, oboru, směru?
  2. Proč studoval právě tu školu, nebo absolvoval zahraniční pobyt?
  3. Co stojí za některými časovými nesrovnalostmi a chybějícími informacemi?
  4. Jaké jsou důvody častých změn práce, rychlého odchodu nebo přerušení podnikání?
  5. Zároveň může být životopis podkladem k ověření znalostí, které uchazeč uvádí (jazyky, PC ovládání a další).
     

TIP NAVÍC!

Připravte si 2 až 3 otázky a zavolejte uchazečům nebo jim je pošlete e-mailem. Zeptejte se jich na to, co je pro vás opravdu rozhodující. Například „Proč se ucházíte o tuto práci?“, „Jak byste popsal své zkušenosti s přímým prodejem?“, nebo „Jak dlouho jste aktivním řidičem?“ V telefonu můžete slyšet ochotu a emoci kandidáta, při e-mailové komunikaci zase můžete pozorvat rychlost jeho reakce.

Výhodou je rychlost získání pro vás důležitých informací a ušetření času stráveného na pohovorech.

Věděli jste, že až 30 % informací, které o sobě uchazeči na pohovoru uvádějí, jsou lež?
Použijte U-Test osobnosti a zjistěte přesně ještě před pohovorem, zda stojí za to věnovat mu svůj čas a zda má k obsazované pozici určité předpoklady.

Zdroj fotografií: Thinkstock

Chcete umět lépe poznat, jakého kandidáta máte před sebou, ještě před pohovorem a mít ve svém týmu jen produktivní lidi?


Přijďte na náš klíčový seminář Jak se vyznat v lidech a využít jejich potenciál.


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

Z PRAXE: Jak si české firmy poradily v situaci, kdy není kvalitních kandidátů nazbyt


I když se může zdát, že na trhu práce „nejsou lidi“, je možné s tím něco dělat. Jaké zvolit cesty, aby se vás výmluva, že „nejsou lidi“, už nemusela týkat? A jak najít kvalitního uchazeče právě ve chvíli, kdy ho hledáte? Na to jsme se zeptali našich nejúspěšnějších klientů.

celý článek

JANA JÁČOVÁ: Na náboru musíte pracovat trvale, jinak nefunguje


Zatímco jedni stále opakují, že „nejsou lidi“, jiní hledají cesty, jak je najít, ať už je doba jakákoli. K druhé skupince patří i Jana Jáčová, majitelka společnosti UOL Účetnictví. Zatímco si ostatní stěžují na nedostatek lidí, ona nabírá stovky brigádníků, točí videa na LinkedIn a TikTok a expanduje ve všech směrech.

celý článek

ANDREA BOHAČÍKOVÁ: Když chcete adaptovat rodiče po rodičovské do práce, musí na to být naladěný celý tým


Ačkoli je u nás stále situace s nedostatkem kvalitních uchazečů v některých oborech až kritická, je tu pořád jedna skupina, které se práce hledá těžce. Jsou to matky či otcové po rodičovské dovolené. O tom jsme si povídali s ředitelkou a zakladatelkou vzdělávací a networkingové platformy M.arter ANDREOU BOHAČÍKOVOU.

celý článek

Zaměření na cíl výrazně pomáhá zvládnout jakoukoli stresovou situaci, shoduje se Australan s Kostaričankou


Kostaričanku Evelissu Cubero a Australana Garetha Jekela spojuje nejen to, že oba založili pobočku Performie, ale také to, že oba kromě toho působí ještě v úplně jiném odvětví. Jaké zkušenosti si odnesli z budování firmy úplně „od píky“ a jak se dívají na posilování odolnosti zaměstnanců ze svých zeměpisně velmi odlišných pohledů?

celý článek