Vybíráte zaměstnance podle životopisů? Má to svá úskalí!

Na dotaz „Jak napsat životopis“ najdete na internetu na 280 tisíc odkazů. Některé z nich jsou zcela jistě neškodné, ale spousta z nich právě komplikují práci personalistům a lidem, kteří mají z desítek a stovek kandidátů vybrat ty postupující.


V čem nám životopis může zkomplikovat výběr zaměstnance?

Kandidát zde najde návody na to:

  • jak zaujmout a projít u personalisty
  • jak vylepšit životopis, aby oslovil
  • jak z malé zkušenosti udělat velkou
  • co zatajit a co naopak zdůraznit, by udělal dojem
  • … a mnohé další

Takzvaní „PR lidé“ mají vyšperkované CV, ale jejich přístup k práci může být zcela jiný, než jak se to jeví z jejich životopisu. Naopak ten, kdo prostě "jen" pracuje, může napsat velmi jednoduchý a strohý životopis.

Pokud tedy první selekci provádíme na základě dojmu z životopisu, může se stát, že ti opravdu dobří kandidáti neprojdou.
 

Jak správně využívat CV při výběru zaměstnanců?

Máme pro vás pár tipů, které vám v tom mohou pomoci:

  • Oprostěte se od sledování toho, zda je životopis graficky krásný a zajímavý nebo ne (pokud ovšem neobsazujete místo grafika). Žádné „kudrlinky“ nejsou zárukou toho, že práce bude udělána lépe a rychleji.
  • Berte CV jako takovou rozšířenou vizitku s údaji o tom, kde uchazeč bydlí, přibližným přehledem toho, jaké školy absolvoval a kde pracoval.
  • Pozor na jakékoli sebehodnocení v životopise obsažené, jako například „Jsem velmi pozitivní člověk se smyslem pro týmovou práci. Jsem aktivní a mám zodpovědný přístup k práci.“ Není totiž možné se spolehnout na to, že osoba píše pravdu. Více než upřímnost zde jde o efekt a zalíbení.
  • Fotografie jsou často zavádějící. Nejen že jejich úroveň může být profesionální až zcela amatérská, ale také to, že někdo vypadá sympaticky a důvěryhodně ještě neznamená, že takový také bude.
  • Životopis je zdrojem vašich dalších konkrétních dotazů, které z něj mohou vyvstat:
  1. Jaký byl důvod změny práce, oboru, směru?
  2. Proč studoval právě tu školu, nebo absolvoval zahraniční pobyt?
  3. Co stojí za některými časovými nesrovnalostmi a chybějícími informacemi?
  4. Jaké jsou důvody častých změn práce, rychlého odchodu nebo přerušení podnikání?
  5. Zároveň může být životopis podkladem k ověření znalostí, které uchazeč uvádí (jazyky, PC ovládání a další).
     

TIP NAVÍC!

Připravte si 2 až 3 otázky a zavolejte uchazečům nebo jim je pošlete e-mailem. Zeptejte se jich na to, co je pro vás opravdu rozhodující. Například „Proč se ucházíte o tuto práci?“, „Jak byste popsal své zkušenosti s přímým prodejem?“, nebo „Jak dlouho jste aktivním řidičem?“ V telefonu můžete slyšet ochotu a emoci kandidáta, při e-mailové komunikaci zase můžete pozorvat rychlost jeho reakce.

Výhodou je rychlost získání pro vás důležitých informací a ušetření času stráveného na pohovorech.

Věděli jste, že až 30 % informací, které o sobě uchazeči na pohovoru uvádějí, jsou lež?
Použijte U-Test osobnosti a zjistěte přesně ještě před pohovorem, zda stojí za to věnovat mu svůj čas a zda má k obsazované pozici určité předpoklady.

Zdroj fotografií: Thinkstock

Chcete umět lépe poznat, jakého kandidáta máte před sebou, ještě před pohovorem a mít ve svém týmu jen produktivní lidi?


Přijďte na náš klíčový seminář Jak se vyznat v lidech a využít jejich potenciál.


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

Personalistu ve firmě běžně máte. Ať už chcete, nebo ne


Ve společnosti není konkrétní osoba, která by měla na starosti nábor nových pracovníků, jejich efektivní zapracování a kontrolu nad kvalitou zaměstnanců. Nicméně každý šéf divize, oddělení nebo například mistr jím částečně je. Ve chvíli, kdy mu vzniká potřeba najít zaměstnance, nebo má pod kontrolou zapracování nováčka či řeší kvalifikaci jednotlivce, je vlastně personalistou. Otázkou je, zda je to opravdu efektivní, funkční a finančně výhodnější, než si dopřát ten „luxus“ a mít vlastního personalistu. Pojďme se na toto podívat blíže.

celý článek

Mårten Runow: Prodejci jsou mistři sebeprezentace


Podle zakladatele společnosti Performia Mårtena Runowa ze Švédska je obchodník jedna z nejtestovanějších kategorií či pozic v systému Performia vůbec. Proto jsme se ho zeptali na některé věci, které by mohli naše téma „prodejci“ doplnit. Tady je od něj několik bodů k tomu, co je u prodejců důležité sledovat, jak to mají ve Švédsku a čeho se při najímání obchodníků vyvarovat.

celý článek

Jak díky správné prezentaci na sociálních sítích přilákat ty pravé kolegy?


Pokud chcete přilákat do firmy loajální pracovníky, kterým rozhodně není jedno, pro jakou firmu budou pracovat (my jim říkáme „srdcaři“), je naprosto klíčové jasně a srozumitelně komunikovat, jakým směrem se jako firma ubíráte a co je přidanou hodnotou vašich produktů a služeb. Jak by správně měla vypadat prezentace firmy na sociálních sítích?

celý článek

Bez sociálních sítí už to v náboru nepůjde. Vážně!


Když se podíváme kolem sebe, je jasné, že sociální sítě hýbou světem. Můžeme to pozorovat v našem běžném životě, spousta aktivit a informací o dění kolem nás se odehrává právě tam. Ano, kvalita těchto informací je mnohdy diskutabilní, ale tak to chodí asi úplně ve všem (vše má své pro a proti). Co víme ale jistě, je, že sílu sociálních sítí nelze popřít – a to ani v oblasti výběru zaměstnanců.

celý článek