Vybíráte zaměstnance podle životopisů? Má to svá úskalí!

Na dotaz „Jak napsat životopis“ najdete na internetu na 280 tisíc odkazů. Některé z nich jsou zcela jistě neškodné, ale spousta z nich právě komplikují práci personalistům a lidem, kteří mají z desítek a stovek kandidátů vybrat ty postupující.


V čem nám životopis může zkomplikovat výběr zaměstnance?

Kandidát zde najde návody na to:

  • jak zaujmout a projít u personalisty
  • jak vylepšit životopis, aby oslovil
  • jak z malé zkušenosti udělat velkou
  • co zatajit a co naopak zdůraznit, by udělal dojem
  • … a mnohé další

Takzvaní „PR lidé“ mají vyšperkované CV, ale jejich přístup k práci může být zcela jiný, než jak se to jeví z jejich životopisu. Naopak ten, kdo prostě "jen" pracuje, může napsat velmi jednoduchý a strohý životopis.

Pokud tedy první selekci provádíme na základě dojmu z životopisu, může se stát, že ti opravdu dobří kandidáti neprojdou.
 

Jak správně využívat CV při výběru zaměstnanců?

Máme pro vás pár tipů, které vám v tom mohou pomoci:

  • Oprostěte se od sledování toho, zda je životopis graficky krásný a zajímavý nebo ne (pokud ovšem neobsazujete místo grafika). Žádné „kudrlinky“ nejsou zárukou toho, že práce bude udělána lépe a rychleji.
  • Berte CV jako takovou rozšířenou vizitku s údaji o tom, kde uchazeč bydlí, přibližným přehledem toho, jaké školy absolvoval a kde pracoval.
  • Pozor na jakékoli sebehodnocení v životopise obsažené, jako například „Jsem velmi pozitivní člověk se smyslem pro týmovou práci. Jsem aktivní a mám zodpovědný přístup k práci.“ Není totiž možné se spolehnout na to, že osoba píše pravdu. Více než upřímnost zde jde o efekt a zalíbení.
  • Fotografie jsou často zavádějící. Nejen že jejich úroveň může být profesionální až zcela amatérská, ale také to, že někdo vypadá sympaticky a důvěryhodně ještě neznamená, že takový také bude.
  • Životopis je zdrojem vašich dalších konkrétních dotazů, které z něj mohou vyvstat:
  1. Jaký byl důvod změny práce, oboru, směru?
  2. Proč studoval právě tu školu, nebo absolvoval zahraniční pobyt?
  3. Co stojí za některými časovými nesrovnalostmi a chybějícími informacemi?
  4. Jaké jsou důvody častých změn práce, rychlého odchodu nebo přerušení podnikání?
  5. Zároveň může být životopis podkladem k ověření znalostí, které uchazeč uvádí (jazyky, PC ovládání a další).
     

TIP NAVÍC!

Připravte si 2 až 3 otázky a zavolejte uchazečům nebo jim je pošlete e-mailem. Zeptejte se jich na to, co je pro vás opravdu rozhodující. Například „Proč se ucházíte o tuto práci?“, „Jak byste popsal své zkušenosti s přímým prodejem?“, nebo „Jak dlouho jste aktivním řidičem?“ V telefonu můžete slyšet ochotu a emoci kandidáta, při e-mailové komunikaci zase můžete pozorvat rychlost jeho reakce.

Výhodou je rychlost získání pro vás důležitých informací a ušetření času stráveného na pohovorech.

Věděli jste, že až 30 % informací, které o sobě uchazeči na pohovoru uvádějí, jsou lež?
Použijte U-Test osobnosti a zjistěte přesně ještě před pohovorem, zda stojí za to věnovat mu svůj čas a zda má k obsazované pozici určité předpoklady.

Zdroj fotografií: Thinkstock

Chcete umět lépe poznat, jakého kandidáta máte před sebou, ještě před pohovorem a mít ve svém týmu jen produktivní lidi?


Přijďte na náš klíčový seminář Jak se vyznat v lidech a využít jejich potenciál.


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

3 důvody, proč přes všechny snahy nábor nových lidí nefunguje


Možná jste někdy byli v situaci, kdy jste se snažili všemožnými cestami získat do své společnosti kvalitní pracovníky. Inzerovali jste na všech možných i nemožných pracovních portálech, spolupracovali se školami, aktivně využívali sociálních sítí, ale dlouhodobě bez pořádného výsledku, tedy bez nového šikovného kolegy na palubě. Čím to může být? Mám pro vás tři možnosti.

celý článek

V ČÍSLECH: Jak se české firmy starají o psychické a fyzické zdraví lidí na home officu


Legislativa a bezpečnost práce je jeden rozměr, druhý je ten obyčejně lidský. Jak pečujeme o zdraví lidí na home officu a děláme toho opravdu dost? Přinášíme aktuální čísla a praktické tipy od reálných firem, které můžete ihned použít.

celý článek

Testování na covid a GDPR. Jak na to?


Není testování jako testování. Momentálně budeme mluvit o testování na koronavirus. To je povinné i pro firmy, které mají nad 10 zaměstnanců. Jak ale výsledky testů uchovat tak, aby nedošlo k porušení GDPR?

celý článek

Chcete znát budoucnost? Prozkoumejte minulost!


Představa, že dáme šanci někomu, jehož přínos byl doposud téměř mizivý, nebo dokonce mínusový, s tím, že právě u nás změní svůj postoj a produktivní začne být, je velmi romantická, ale také vysoce nepravděpodobná. Možná právě proto o takových příbězích natáčí Hollywood své filmy, protože jsou tak výjimečné. Pojďme opustit Hollywood a oblíbené happy endy“ a podívejme se na to, jak je to doopravdy a co si z toho můžeme vytěžit pro svůj tým.

celý článek