Určitě si vybavíte situaci, kdy se váš zaměstnanec nebo třeba kolega hroutí nad pro něj nezvládnutelným úkolem. Nebo věci vzdává ještě dřív, než se do nich doopravdy pustí. Jak rádi byste ho viděli odolnějšího! Bylo by to skvělé pro něj, pro vás a také pro celou firmu.

Jak to můžete jako šéf ovlivnit? Jak nastartovat nebo posílit něčí odolnost? Ráda bych vám popsala tři z mého hlediska hlavní faktory, které doopravdy mohou posílit imunitu každého zaměstnance.


1. Výsledky vždy až na prvním místě

Výsledky! Možná se to od nás zdá až trochu moc urputné, ale opravdu je to tak jednoduché, životem prověřené. Když člověk dosahuje dobrých výsledků, cítí se dobře. Jeho osobní morálka je na vysoké úrovni. Hotové hodnotné věci člověku poskytují určitý pozitivní odstup, díky kterému může lépe vidět rozdíly mezi drobnostmi, a být tak ještě efektivnější, profesionálnější a analytičtější.

Možná jste si podobných efektů všimli u dětí. Pokud je necháte (někdy trochu přinutíte) pomáhat, mají ze sebe dobrý pocit. Jejich morálka obecně stoupne a fungování s nimi je jednoduše bezproblémové. Naopak tam, kde jim dopřejeme ten luxus nicnedělání (tedy žádná práce v domácnosti nebo třeba na zahradě) a tolerujeme jim to, koledujeme si o neadekvátní reakce, hádky a napjaté situace na denním pořádku.

Takže snaha být hodný, udělat pro své děti vše a vyžadovat od nich jen minimum, vyústí v pocit marnosti a nevděčnosti. A pak nám dojde trpělivost a nastolíme „tvrdý režim“, děti jsou v šoku a nechápou, co se vám tak najednou nelíbí. Úkolem rodiče je, aby naučil dítě samostatnosti a soběstačnosti. A dítě toho může dosáhnout právě tehdy, když za sebou uvidí výsledky a bude nápomocné.

U zaměstnanců je to podobné. Úkolem šéfa není postarat se o zaměstnance v tom smyslu, že by neměl žádné problémy a dělal jen to, co ho baví, výměnou za plný servis a maximální plat. Nejen že to není reálné, pokud vaše firma sídlí na této planetě, ale také to vůbec není žádoucí. S takovým zaměstnancem by totiž brzy nebylo k vydržení. Stejně jako s puberťákem, který vás nemůže vystát, a přitom bez vás nepřežije.

Úkolem šéfa je vést své lidi tak, aby byli v plné produkci, měli skvělé výsledky na svých postech a aby plně přispívali týmu a celé firmě. Za to by samo sebou dostávali odměnu ve formě odpovídající mzdy, proplacené dovolené, kvalitního vybavení, příjemného pracovního prostředí, vzdělávání, podpory a pomoci od šéfa i kolegů a v neposlední řadě také možnosti seberealizace.

Klíčem je jakási optimální výměna. Pokud jako šéf dopustíte, že zaměstnanec nepřispívá dostatečně, a přesto měsíc co měsíc dostává plnou podporu a odměnu stejně jako zaměstnanec, který produkuje naplno, koledujete si o problémy. Snížení odměny, odmítnutí pomoci nebo speciální podpory v případě, kdy zaměstnanec nevytváří takovou produkci, jakou očekáváte, je možné. Lepším řešením je však takového člověka k výsledkům přivést. To je úkol šéfa. Aby toho byl schopen, musí si všimnout, že někdo neprodukuje optimálně, porozumět tomu, co za tím je, a velmi jednoznačně a zároveň empaticky pomoct zaměstnanci opět dosáhnout požadované úrovně produkce a tu dál očekávat.

V zásadě produktivní lidé nesnáší, když nemají výsledky. Očekávají, že věříte v jejich schopnost je mít a že je od nich budete vyžadovat.
Luie Spáčilová

2. Neustálé napojení na zdroj energie zvané účel

Známým faktem je, že právě motivace je tím hlavním zdrojem energie pro cokoli. Představa, že jsou zaměstnanci motivovaní, a tedy ochotní dát energii do práce jen v období, kdy jim na jejich bankovním účtu přistála mzda, nebo těsně poté, co dostali pochvalu od šéfa, je frustrující. Jistý typ lidí to takto opravdu má. Práce s nimi bývá náročná a udržet jejich imunitu je namáhavé. Občas je přepadne viróza „jinde je to lepší“ a šéf má o zábavu postaráno. Ale pokud máte ve svém týmu zaměstnance, kteří jsou na tom s úrovní motivace lépe, máte možnost dodávat jim zdroj energie neustále.

Představte si účel firmy (to, proč firma existuje a funguje) jako elektrickou síť, která vede do všech kanceláří, na všechna pracoviště a ke každému zaměstnanci. Jestliže se vám povede připojit každého zaměstnance k této síti a zajistíte, že touto sítí bude neustále proudit energie, získáte obrovskou ochotu pracovat a spolupracovat pro celou firmu.

Energie je vlastně neustálé předkládání základního hodnotného účelu společnosti a jeho efektů. Možností, jak takový účel spolu s důkazy o jeho naplnění dostat k lidem, existuje nekonečné množství. Omezením je zde jen motivace zdroje, tedy nejvyššího vedení společnosti.

Přípojky pro každého jednotlivého člena týmu jsou vlastně jakési porozumění tomu, jak přímo on ze své pozice přispívá k naplňování účelu společnosti. I toto je úkolem šéfů. Měli by zajistit, že přípojky budou funkční, tedy že lidé porozumí svému přínosu.


Ještě od nás nedostáváte každé dva týdny odborné tipy z oblasti budování týmu a výběru zaměstnanců?


Pokud neproudí sítí energie nebo lidé nejsou do sítě připojeni, je imunita lidí značně oslabená. Může to pak vypadat tak, že manažer nebo personalista pobíhá po firmě a pomocí powerbanky se snaží rozpohybovat motivaci jednotlivců. Ale to už si představuji spíše jako první pomoc. Imunitu člověka ve smyslu generování energie, ochoty zvládnout vše, co přichází, a posouvání se dál můžete posilovat nepřetržitě. Klíčem je vytvořit síť a zajistit, aby k ní byli připojeni všichni.

3. Dobré vztahy vytvářejí ty nejlepší podmínky

Když zmiňuji dobré vztahy, myslím tím čisté, otevřené vztahy. Vztahy, kde je možná výměna názorů a lidé jsou ochotni převzít zodpovědnost za své činy, protože chybování není něco, co by je doživotně degradovalo. Vztahy, kde panuje zájem jeden o druhého a přirozeně vyvážená aktivní komunikace.

Tak, jak negativní vztahy dokážou imunitu oslabit, tak ji naopak ty pozitivní umějí posílit. Nedořešené spory, nevyřčené myšlenky, domněnky a podobné vztahové zádrhely na sebe vážou velké množství pozornosti vašich lidí a také oslabují záměr opravdu něco zvládnout. Udržováním otevřené a zároveň podporující komunikace mezi lidmi v týmu dosáhnete toho nejlepšího prostředí. Základem je iniciování komunikace mezi lidmi a dobrý vlastní příklad otevřenosti s empatií. Tak směle do toho.

Zdroj fotografií: freepik.com shutterstock.com

Chcete vědět, jak vytvořit skvělý tým a jak ho udržet v produkci?

Přijďte na klíčový seminář "Jak vytvořit a udržet skvělý tým".


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem


Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.

celý článek

Z PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti


Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?

celý článek

Jak ztratit kandidáta v deseti krocích


Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.

celý článek

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek