„Zadní vrátka“ aneb zkušební doba a doba určitá
Protože víme, že spolu s přijetím nového zaměstnance souvisí také ne nedůležitá administrativa, připravili jsme pro vás ve spolupráci s naším klientem Účetnictví on-line jakési administrativně-právní okénko. Doufáme, že vám v mnohém pomůže.
V tomto článku se budeme věnovat tomu, co nezapomenout při uzavírání pracovního poměru mezi naší firmou a zaměstnancem. Podíváme se na dva způsoby, které zaměstnavateli umožňují ještě si zaměstnance tak trochu „prověřit“ i po jeho přijetí. Jde o zkušební dobu a pracovní smlouvu na dobu určitou.
1. Zkušební doba
Při sjednávání zkušební doby je důležité dodržet pravidla, která určuje Zákoník práce. V opačném případě by se mohlo stát, že by zkušební doba byla sjednaná neplatně, a případné ukončení pracovního poměru po skončení zkušební doby není pro zaměstnavatele jednoduchou záležitostí.
Pravidla pro sjednávání zkušební doby:
1. Zkušební doba musí být sjednána vždy písemně, nejpozději v den nástupu. Zkušební doba sjednaná po tomto datu je neplatná.
2. Maximální doba sjednané zkušební doby jsou 3 měsíce po sobě jdoucí. Pouze u vedoucích zaměstnanců lze sjednat zkušební dobu v době trvání 6 měsíců.
3. Sjednaná zkušební doba nesmí být delší než polovina sjednaného pracovního poměru – týká se pracovních poměrů na dobu určitou.
4. Zkušební doba nesmí být dodatečně prodlužována.
Ještě od nás nedostáváte každé dva týdny odborné tipy z oblasti budování týmu a výběru zaměstnanců?
2. Pracovní poměr na dobu určitou
Maximální doba, na kterou lze sjednat tento pracovní poměr, jsou 3 roky. Opakovaně uzavřít tento pracovní poměr může zaměstnavatel se stejným zaměstnancem dvakrát. Při využití všech maximálních limitů může zaměstnanec pracovat pro stejného zaměstnavatele 9 let v režimu pracovního poměru na dobu určitou.
POZOR: Důležité u pracovního poměru na dobu určitou je hlídat den, který byl sjednán jako poslední den trvání pracovního poměru. Pokud zaměstnavatel i po tomto dni bude zaměstnanci přidělovat práci a zaměstnanec bude pro zaměstnavatele práci vykonávat, pracovní poměr se automaticky mění na pracovní poměr na dobu neurčitou.
Text: ve spolupráci s Účetnictví on-line, s.r.o. www.uol.cz
Zdroj fotografií: Pixabay
Chcete se dozvědět jak napsat inzerát tak, aby se přihlásili
právě ti kandidáti, které hledáte?
Přijďte na naší odbornou přednášku Jak efektivně vybírat zaměstnance a nekoupit zajíce v pytli.
Další články
KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem
Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.
celý článekZ PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti
Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?
celý článekJak ztratit kandidáta v deseti krocích
Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.
celý článek5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci
Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.
celý článek