Protože víme, že spolu s přijetím nového zaměstnance souvisí také ne nedůležitá administrativa, připravili jsme pro vás ve spolupráci s naším klientem Účetnictví on-line jakési administrativně-právní okénko. Doufáme, že vám v mnohém pomůže.


V tomto článku se budeme věnovat tomu, co nezapomenout při uzavírání pracovního poměru mezi naší firmou a zaměstnancem. Podíváme se na dva způsoby, které zaměstnavateli umožňují ještě si zaměstnance tak trochu „prověřit“ i po jeho přijetí. Jde o zkušební dobu a pracovní smlouvu na dobu určitou.

1. Zkušební doba

Při sjednávání zkušební doby je důležité dodržet pravidla, která určuje Zákoník práce. V opačném případě by se mohlo stát, že by zkušební doba byla sjednaná neplatně, a případné ukončení pracovního poměru po skončení zkušební doby není pro zaměstnavatele jednoduchou záležitostí. 

Pravidla pro sjednávání zkušební doby:

1. Zkušební doba musí být sjednána vždy písemně, nejpozději v den nástupu. Zkušební doba sjednaná po tomto datu je neplatná.
2. Maximální doba sjednané zkušební doby jsou 3 měsíce po sobě jdoucí. Pouze u vedoucích zaměstnanců lze sjednat zkušební dobu v době trvání 6 měsíců. 
3. Sjednaná zkušební doba nesmí být delší než polovina sjednaného pracovního poměru – týká se pracovních poměrů na dobu určitou.
4. Zkušební doba nesmí být dodatečně prodlužována.


Ještě od nás nedostáváte každé dva týdny odborné tipy z oblasti budování týmu a výběru zaměstnanců?


2. Pracovní poměr na dobu určitou

Maximální doba, na kterou lze sjednat tento pracovní poměr, jsou 3 roky. Opakovaně uzavřít tento pracovní poměr může zaměstnavatel se stejným zaměstnancem dvakrát. Při využití všech maximálních limitů může zaměstnanec pracovat pro stejného zaměstnavatele 9 let v režimu pracovního poměru na dobu určitou.

Perfomia- "zadní vrátka"

POZOR: Důležité u pracovního poměru na dobu určitou je hlídat den, který byl sjednán jako poslední den trvání pracovního poměru. Pokud zaměstnavatel i po tomto dni bude zaměstnanci přidělovat práci a zaměstnanec bude pro zaměstnavatele práci vykonávat, pracovní poměr se automaticky mění na pracovní poměr na dobu neurčitou.

Text: ve spolupráci s Účetnictví on-line, s.r.o. www.uol.cz
Zdroj fotografií: Pixabay

Chcete se dozvědět jak napsat inzerát tak, aby se přihlásili
právě ti kandidáti, které hledáte?
 

Přijďte na naší odbornou přednášku Jak efektivně vybírat zaměstnance a nekoupit zajíce v pytli. 


O autorovi článku

Barbora Hartmannová

Bára je kreativec v pravém slova smyslu a s nadšením se vrhá do nových nápadů. Zároveň má skvělý "marketingový čuch" na to, co nejvíce funguje, a schopnost to držet a nepustit. Jako někdo, kdo nese PR firmy, je absolutně na svém místě, protože Báru není možné nemít rád. Připravuje třeba časopis Dobrodružství personalistiky nebo články pro média a pravidelně vás seznamuje s tím, co je u nás nového.

7 největších chyb v inzerci a jak je napravit


Pokud vám inzerce na volné pozice nefunguje, je nejspíš něco špatně. Ale také máte určitě možnost to nějak změnit a tím to zlepšit. Jaké největší chyby v inzerátech nejčastěji vídáme? A jak si s nimi poradit, abyste měli šanci přitáhnout ty pravé kolegy? K těm největším chybám jsme vám připravili i konkrétní příklady z praxe. Autory inzerátů záměrně neuvádíme, protože každý má šanci se zlepšit, že?

celý článek

Předsudky snižují šanci získat do týmu ty nejlepší


Matky po rodičovské budou pořád doma s nemocnými dětmi. Starší lidé nestíhají tempo mladého týmu. Člověk bez zkušeností v oboru nám toho moc nepřinese. Lidé těsně po škole k nám půjdou jen načerpat zkušenosti do dalších zaměstnání. Je vám to povědomé? A víte, že kvůli předsudkům pro sebe možná nezískáte ty nejlepší?

celý článek

KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem


Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.

celý článek

Z PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti


Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?

celý článek