Protože víme, že spolu s přijetím nového zaměstnance souvisí také ne nedůležitá administrativa, připravili jsme pro vás ve spolupráci s naším klientem Účetnictví on-line jakési administrativně-právní okénko. Doufáme, že vám v mnohém pomůže.


V tomto článku se budeme věnovat tomu, co nezapomenout při uzavírání pracovního poměru mezi naší firmou a zaměstnancem. Podíváme se na dva způsoby, které zaměstnavateli umožňují ještě si zaměstnance tak trochu „prověřit“ i po jeho přijetí. Jde o zkušební dobu a pracovní smlouvu na dobu určitou.

1. Zkušební doba

Při sjednávání zkušební doby je důležité dodržet pravidla, která určuje Zákoník práce. V opačném případě by se mohlo stát, že by zkušební doba byla sjednaná neplatně, a případné ukončení pracovního poměru po skončení zkušební doby není pro zaměstnavatele jednoduchou záležitostí. 

Pravidla pro sjednávání zkušební doby:

1. Zkušební doba musí být sjednána vždy písemně, nejpozději v den nástupu. Zkušební doba sjednaná po tomto datu je neplatná.
2. Maximální doba sjednané zkušební doby jsou 3 měsíce po sobě jdoucí. Pouze u vedoucích zaměstnanců lze sjednat zkušební dobu v době trvání 6 měsíců. 
3. Sjednaná zkušební doba nesmí být delší než polovina sjednaného pracovního poměru – týká se pracovních poměrů na dobu určitou.
4. Zkušební doba nesmí být dodatečně prodlužována.


Ještě od nás nedostáváte každé dva týdny odborné tipy z oblasti budování týmu a výběru zaměstnanců?


2. Pracovní poměr na dobu určitou

Maximální doba, na kterou lze sjednat tento pracovní poměr, jsou 3 roky. Opakovaně uzavřít tento pracovní poměr může zaměstnavatel se stejným zaměstnancem dvakrát. Při využití všech maximálních limitů může zaměstnanec pracovat pro stejného zaměstnavatele 9 let v režimu pracovního poměru na dobu určitou.

Perfomia- "zadní vrátka"

POZOR: Důležité u pracovního poměru na dobu určitou je hlídat den, který byl sjednán jako poslední den trvání pracovního poměru. Pokud zaměstnavatel i po tomto dni bude zaměstnanci přidělovat práci a zaměstnanec bude pro zaměstnavatele práci vykonávat, pracovní poměr se automaticky mění na pracovní poměr na dobu neurčitou.

Text:  Alena Šťastná, Účetnictví on-line, s.r.o. www.uol.cz
Zdroj fotografií: Pixabay

Chcete se dozvědět jak napsat inzerát tak, aby se přihlásili
právě ti kandidáti, které hledáte?
 

Přijďte na naší odbornou přednášku Jak efektivně vybírat zaměstnance a nekoupit zajíce v pytli. 


O autorovi článku

Barbora Hartmannová

Bára je kreativec v pravém slova smyslu a s nadšením se vrhá do nových nápadů. Zároveň má skvělý "marketingový čuch" na to, co nejvíce funguje, a schopnost to držet a nepustit. Jako někdo, kdo nese PR firmy, je absolutně na svém místě, protože Báru není možné nemít rád. Připravuje třeba časopis Dobrodružství personalistiky nebo články pro média a pravidelně vás seznamuje s tím, co je u nás nového.

LUCIE SPÁČILOVÁ: Chci dosáhnout toho, aby byla práce obecně vnímána jako pozitivní součást života


Tento rozhovor vyšel ve výročním čísle našeho časopisu. Běžně se u nás můžete setkat s úspěšnou osobností z praxe českých firem, která příkladně ukazuje, kam až je možné to dotáhnout. Pro jubilejní číslo časopisu jsme se rozhodli udělat tento rozhovor s Lucií Spáčilovou, ředitelkou Performie.

celý článek

ROMAN ŠEBELA: Díky personalistce mám čas na strategii a firma více zakázek


Představte si šéfa firmy, který má tolik energie, že dokáže pracovat za tři a vést firmu s miliardovými obraty. A představte si okamžik, kdy přijde na to, že musí něco změnit, aby se neudřel a měl stále chuť firmu posouvat dál. Je vám to povědomé? Možná bychom tohle mohli říct o každém, kdo se někdy pustil do podnikání a začalo se mu dařit. Jak se na to ale dívá Roman Šebela z developerské společnosti MIG s.r.o.?

celý článek

7 tipů, jak zvládnout zpětnou vazbu


Existuje mnoho tipů a rad na téma zpětné vazby, pravidelných rozhovorů a celkově k práci se zaměstnanci. Cílem je většinou jejich větší angažovanost, loajalita a zodpovědnost. Ať už jsou nástroje nebo postupy sebevíc sofistikované, pokud nejsou absolutní základy v pořádku, je to k ničemu.  Mnoho úsilí a veliká snaha vytvořit efekt a na konci rozpaky. Nikdo z toho nebude mít ve finále radost ani užitek.

celý článek

Personalista ve firmě: Zbytečný luxus, nebo největší výhra?


Odpověď na častou otázku „Jak velká firma už má mít personalistu nebo HR oddělení?“ může poskytnout analýza více oblastí firmy. Na tuto otázku i mnoho dalších se v následující, článku zaměřila Lucie Spáčilová. 

celý článek