Protože víme, že spolu s přijetím nového zaměstnance souvisí také ne nedůležitá administrativa, připravili jsme pro vás ve spolupráci s naším klientem Účetnictví on-line jakési administrativně-právní okénko. Doufáme, že vám v mnohém pomůže.


V tomto článku se budeme věnovat tomu, co nezapomenout při uzavírání pracovního poměru mezi naší firmou a zaměstnancem. Podíváme se na dva způsoby, které zaměstnavateli umožňují ještě si zaměstnance tak trochu „prověřit“ i po jeho přijetí. Jde o zkušební dobu a pracovní smlouvu na dobu určitou.

1. Zkušební doba

Při sjednávání zkušební doby je důležité dodržet pravidla, která určuje Zákoník práce. V opačném případě by se mohlo stát, že by zkušební doba byla sjednaná neplatně, a případné ukončení pracovního poměru po skončení zkušební doby není pro zaměstnavatele jednoduchou záležitostí. 

Pravidla pro sjednávání zkušební doby:

1. Zkušební doba musí být sjednána vždy písemně, nejpozději v den nástupu. Zkušební doba sjednaná po tomto datu je neplatná.
2. Maximální doba sjednané zkušební doby jsou 3 měsíce po sobě jdoucí. Pouze u vedoucích zaměstnanců lze sjednat zkušební dobu v době trvání 6 měsíců. 
3. Sjednaná zkušební doba nesmí být delší než polovina sjednaného pracovního poměru – týká se pracovních poměrů na dobu určitou.
4. Zkušební doba nesmí být dodatečně prodlužována.

2. Pracovní poměr na dobu určitou

Maximální doba, na kterou lze sjednat tento pracovní poměr, jsou 3 roky. Opakovaně uzavřít tento pracovní poměr může zaměstnavatel se stejným zaměstnancem dvakrát. Při využití všech maximálních limitů může zaměstnanec pracovat pro stejného zaměstnavatele 9 let v režimu pracovního poměru na dobu určitou.

Perfomia- "zadní vrátka"

POZOR: Důležité u pracovního poměru na dobu určitou je hlídat den, který byl sjednán jako poslední den trvání pracovního poměru. Pokud zaměstnavatel i po tomto dni bude zaměstnanci přidělovat práci a zaměstnanec bude pro zaměstnavatele práci vykonávat, pracovní poměr se automaticky mění na pracovní poměr na dobu neurčitou.

Text:  Alena Šťastná, Účetnictví on-line, s.r.o. www.uol.cz
Zdroj fotografií: Pixabay

Chcete se dozvědět jak napsat inzerát tak, aby se přihlásili
právě ti kandidáti, které hledáte?
 

Přijďte na naší odbornou přednášku Jak efektivně vybírat zaměstnance a nekoupit zajíce v pytli. 


O autorovi článku

Barbora Hartmannová

Bára je kreativec v pravém slova smyslu a s nadšením se vrhá do nových nápadů. Zároveň má skvělý "marketingový čuch" na to, co nejvíce funguje, a schopnost to držet a nepustit. Jako někdo, kdo nese PR firmy, je absolutně na svém místě, protože Báru není možné nemít rád. Připravuje třeba časopis Dobrodružství personalistiky nebo články pro média a pravidelně vás seznamuje s tím, co je u nás nového.

INZERCE NA SOCIÁLNÍCH SÍTÍCH: Zapomeňte na celé inzeráty


Sociální sítě jsou velmi rychlé a živé médium. Jejich uživatelé od nich očekávají stručná jasná hesla a sdělení. S dlouhými texty, které jsou typické pro klasickou psanou inzerci volných pracovních pozic, zde rozhodně „nepochodíte“. Proč ne a jak to vzít za správný konec?

celý článek

Šárka Marčíková: Bez spolupráce s managementem by to nešlo


„Nečekala jsem, že by to mohlo vyjít,“ říká dnes Šárka Marčíková o tom, jak se jí podařilo získat místo personalistky ve společnosti Bonita Group Service s.r.o., kam nastoupila teprve před osmi měsíci bez zkušenosti v oboru. Od té doby už přijala čtrnáct nových lidí včetně obchodníků. Mimo jiné jí to výrazně usnadňuje důkladná příprava a komunikace s managementem. Jak to celé vidí mladá personalistka, která je ve firmě poměrně čerstvě? Právě to je ten pohled, který jsme se vám tentokrát rozhodli přinést.

celý článek

Kde ušetřit čas? Investujte ho do správných věcí


Vstávají vám vlasy na hlavě, když se vás někdo zeptá „Máš čas?“? Máte pocit, že už jste natolik efektivní, že lepší už to nebude, ale stále byste potřebovali nějaký ten čas navíc? Pak možná svůj čas neinvestujete tím správným směrem.

celý článek

Jak vypadá měření osobnosti u nás a v zahraničí


V době, kdy se čím dál výrazněji pracuje na tom, aby šikovní lidé z firmy neodcházeli, ještě mnohem více rezonuje téma testování osobnostního potenciálu. Schopnost porozumět lidem se rázem přesouvá na první koleje zájmu nejen českých firem. Protože jsme známí naším U-testem, který se na osobnost velmi podrobně dívá, rozhodli jsme se tuto rubriku věnovat právě jemu. A věřím, že ač je to trochu jednostranné, dozvíte se velmi zajímavé informace.

celý článek