Zaměstnanec, který nemá rád změny: Jak na něj?

Stalo se vám někdy, že jste oznámili vašim spolupracovníkům změnu pracovní náplně, firemní strategie nebo využívání CRM systému a následně se mezi nimi našli tací, kteří byli vůči těmto změnám odmítaví? Například nechtěli danou změnu přijmout.


Možná jste pozorovali, že když se tito lidé učili nové věci, byli neskutečně nervózní, a mysleli si, že to nezvládnou. Když už všichni vaši obchodníci používali nový CRM systém, byla na jeho stole pořád stejná kupa papírů a žlutých lepicích papírků s připomínkami dalších kroků?

Důvodem není to, že by tento člověk kategoricky odmítal jakoukoliv změnu k lepšímu. Jde jen o to, že tento člověk si libuje v oblastech, které dobře zná a vyzná se v nich. Jakákoliv případná změna způsobuje jeho neklid a nepohodu. Takovému člověku říkáme „rutinér“. Tento typ osobnosti se vyznačuje tímto:

  • Rád se pohybuje v oblastech, které dobře zná.
  • Veškeré změny přijímá s jistou skepsí a neklidem.
  • Než se vrhne do nějakého nového projektu, zjistí si o dané problematice co nejvíce informací. Vzdělá se a případně absolvuje nějaké školení.
  • Případné změny v jeho práci mu trvají déle než některým kolegům.
Performia- zamestnanec

Mám „rutinéra“ v týmu, co s ním? A na jakou pozici se vlastně hodí?

Určitě by se jeho náplň práce neměla příliš měnit. Měl by působit v oblastech, které dobře zná a kde ho nic nepřekvapí. Také jeho pracovní kolektiv a prostředí by mělo být stabilní – nemělo by se tam střídat příliš mnoho nových kolegů nebo se přemisťovat jeho pracovní místo (např. z jedné kanceláře do druhé). Zkrátka minimalizovat případné změny na minimum.

Typickou „rutinérskou“ pozicí je například účetní, finanční ředitel, ale může to být i prodejce! Může to být typ obchodníka, který má za úkol udržovat vztahy se stávajícími klienty. Ze začátku to pro něj bude těžké, ale jakmile všechny vaše zákazníky pozná, bude spokojen a bude se mu pracovat dobře.

Jak „rutinérovi“ sdělovat případné změny?

I kdyby byly změny velké a úžasné, utlumte své nadšení a ujistěte vašeho pracovníka, že pokud se bude některá ze změn týkat jeho osoby, bude velmi pečlivě informován, zaškolen a dostane dostatek prostoru se se změnou seznámit. A tak to také udělejte. Neukazujte mu, jak velké změny ho čekají na konci. Zbytečně by ho to vyděsilo, a vy byste museli bojovat s jeho počátečním odporem. Také se u každé změny ujistěte, že si je kolega vědom:

  • toho, co mu případná změna přinese (v čem to pomůže jemu nebo firmě);
  • účelu celé této změny (proč se tato věc musí změnit).

Jakmile vašeho zaměstnance či kolegu seznámíte s výše uvedenými body, je důležité mu dát prostor. Myšleno v tom smyslu, aby se sám rozhodl a přesvědčil o smyslu dané věci. Pokud do toho budete člověka jen tlačit, tak se spíše „zasekne“ a nebude ochoten případné změny podstoupit. A je přeci zbytečné přijít o výkonného pracovníka jen proto, že smýšlí jinak.

Zdroj fotografií: Thinkstock

Chcete s jistotou vědět, zda je váš spolupracovník rutinér nebo naopak člověk, který
miluje výzvy a nové věci?
 

Použijte náš U-test, který vám nejen tyto rysy spolehlivě odhalí.


O autorovi článku

Hana Slačálková

Hanka si personalistiku oblíbila od prvního okamžiku a velmi rychle se stala opravdovým odborníkem na tuto oblast. Její nováčkovské nadšení se jí neztratilo a neustále se s ním vrhá do nové práce. Nejčastěji přednáší o výběru a hodnocení zaměstnanců. Vidět ji přednášet je opravdový koncert někoho, kdo to miluje a zároveň se s účastníky seminářů moc "nemazlí", když ví, že jim to pomůže. K tomu navíc pomáhá firmám v Praze a okolí vybrat ty pravé nebo nastavit fungující personální oddělení.

Kvalita interní komunikace ovlivňuje váš celkový úspěch, shodují se tři různé skupiny


Podíváme na to, jak může interní komunikace fungovat v komunitě, jaké to je v terénu daleko od centrály a až příliš blízko kritickým situacím a v čem tkví záludnosti komunikace mezi pobočkami po celém světě. Abyste se nám v tom neztratili, celé to uzavřeme jednou věcí, kterou bychom v každém z případů měli udělat jako první.

celý článek

JANA JIŘINCOVÁ: Interní komunikace pomáhá, aby lidé ve firmě šli stejným směrem


Představte si firmu, která sídlí v malé vesnici v západních Čechách. Firmu, která vznikla ve stodole a dnes má již tři provozovny. Firmu, která za poslední tři roky vyrostla z 200 zaměstnanců na bezmála 400. Firmu, která je plná pracovitých lidí zaměřených na výsledek. Taková firma vážně existuje. Jmenuje se KLAUS Timber a.s. a v čele jejího personálního oddělení stojí již od roku 2013 Jana Jiřincová.

celý článek

Hledání práce je peklo, říká nemálo uchazečů


Tentokrát jsme se podívali na předsudky v náboru z pohledu uchazečů, kteří se s nimi potkali na vlastní kůži. Naším cílem není jen předložit vám jejich špatné zkušenosti, ale spíše vám ukázat, že předsudky jsou v náboru pořád ještě až příliš „doma“ a že to pro vás může v určitém ohledu být výhoda.

celý článek

MÅRTEN RUNOW: Když někoho najímáte, ujistěte se, že to pomůže prosperitě firmy


Koncept PPM vznikl pod taktovkou dvou specialistů na lidi. Jedním spolutvůrcem pojmu PPM je Lucie Spáčilová. Druhým je pak Mårten Runow, mezinárodně uznávaný expert na budování produktivních týmů a zakladatel společnosti Performia International. Pojďme se podívat, co o PPM říká on.

celý článek