Zaměstnanec, který nemá rád změny: Jak na něj?

Stalo se vám někdy, že jste oznámili vašim spolupracovníkům změnu pracovní náplně, firemní strategie nebo využívání CRM systému a následně se mezi nimi našli tací, kteří byli vůči těmto změnám odmítaví? Například nechtěli danou změnu přijmout.


Možná jste pozorovali, že když se tito lidé učili nové věci, byli neskutečně nervózní, a mysleli si, že to nezvládnou. Když už všichni vaši obchodníci používali nový CRM systém, byla na jeho stole pořád stejná kupa papírů a žlutých lepicích papírků s připomínkami dalších kroků?

Důvodem není to, že by tento člověk kategoricky odmítal jakoukoliv změnu k lepšímu. Jde jen o to, že tento člověk si libuje v oblastech, které dobře zná a vyzná se v nich. Jakákoliv případná změna způsobuje jeho neklid a nepohodu. Takovému člověku říkáme „rutinér“. Tento typ osobnosti se vyznačuje tímto:

  • Rád se pohybuje v oblastech, které dobře zná.
  • Veškeré změny přijímá s jistou skepsí a neklidem.
  • Než se vrhne do nějakého nového projektu, zjistí si o dané problematice co nejvíce informací. Vzdělá se a případně absolvuje nějaké školení.
  • Případné změny v jeho práci mu trvají déle než některým kolegům.
Performia- zamestnanec

Mám „rutinéra“ v týmu, co s ním? A na jakou pozici se vlastně hodí?

Určitě by se jeho náplň práce neměla příliš měnit. Měl by působit v oblastech, které dobře zná a kde ho nic nepřekvapí. Také jeho pracovní kolektiv a prostředí by mělo být stabilní – nemělo by se tam střídat příliš mnoho nových kolegů nebo se přemisťovat jeho pracovní místo (např. z jedné kanceláře do druhé). Zkrátka minimalizovat případné změny na minimum.

Typickou „rutinérskou“ pozicí je například účetní, finanční ředitel, ale může to být i prodejce! Může to být typ obchodníka, který má za úkol udržovat vztahy se stávajícími klienty. Ze začátku to pro něj bude těžké, ale jakmile všechny vaše zákazníky pozná, bude spokojen a bude se mu pracovat dobře.

Jak „rutinérovi“ sdělovat případné změny?

I kdyby byly změny velké a úžasné, utlumte své nadšení a ujistěte vašeho pracovníka, že pokud se bude některá ze změn týkat jeho osoby, bude velmi pečlivě informován, zaškolen a dostane dostatek prostoru se se změnou seznámit. A tak to také udělejte. Neukazujte mu, jak velké změny ho čekají na konci. Zbytečně by ho to vyděsilo, a vy byste museli bojovat s jeho počátečním odporem. Také se u každé změny ujistěte, že si je kolega vědom:

  • toho, co mu případná změna přinese (v čem to pomůže jemu nebo firmě);
  • účelu celé této změny (proč se tato věc musí změnit).

Jakmile vašeho zaměstnance či kolegu seznámíte s výše uvedenými body, je důležité mu dát prostor. Myšleno v tom smyslu, aby se sám rozhodl a přesvědčil o smyslu dané věci. Pokud do toho budete člověka jen tlačit, tak se spíše „zasekne“ a nebude ochoten případné změny podstoupit. A je přeci zbytečné přijít o výkonného pracovníka jen proto, že smýšlí jinak.

Zdroj fotografií: Thinkstock

Chcete s jistotou vědět, zda je váš spolupracovník rutinér nebo naopak člověk, který
miluje výzvy a nové věci?
 

Použijte náš U-test, který vám nejen tyto rysy spolehlivě odhalí.


O autorovi článku

Hana Slačálková

Hanka si personalistiku oblíbila od prvního okamžiku a velmi rychle se stala opravdovým odborníkem na tuto oblast. Její nováčkovské nadšení se jí neztratilo a neustále se s ním vrhá do nové práce. Nejčastěji přednáší o výběru a hodnocení zaměstnanců. Vidět ji přednášet je opravdový koncert někoho, kdo to miluje a zároveň se s účastníky seminářů moc "nemazlí", když ví, že jim to pomůže. K tomu navíc pomáhá firmám v Praze a okolí vybrat ty pravé nebo nastavit fungující personální oddělení.

LUCIE SPÁČILOVÁ: Chci dosáhnout toho, aby byla práce obecně vnímána jako pozitivní součást života


Tento rozhovor vyšel ve výročním čísle našeho časopisu. Běžně se u nás můžete setkat s úspěšnou osobností z praxe českých firem, která příkladně ukazuje, kam až je možné to dotáhnout. Pro jubilejní číslo časopisu jsme se rozhodli udělat tento rozhovor s Lucií Spáčilovou, ředitelkou Performie.

celý článek

ROMAN ŠEBELA: Díky personalistce mám čas na strategii a firma více zakázek


Představte si šéfa firmy, který má tolik energie, že dokáže pracovat za tři a vést firmu s miliardovými obraty. A představte si okamžik, kdy přijde na to, že musí něco změnit, aby se neudřel a měl stále chuť firmu posouvat dál. Je vám to povědomé? Možná bychom tohle mohli říct o každém, kdo se někdy pustil do podnikání a začalo se mu dařit. Jak se na to ale dívá Roman Šebela z developerské společnosti MIG s.r.o.?

celý článek

7 tipů, jak zvládnout zpětnou vazbu


Existuje mnoho tipů a rad na téma zpětné vazby, pravidelných rozhovorů a celkově k práci se zaměstnanci. Cílem je většinou jejich větší angažovanost, loajalita a zodpovědnost. Ať už jsou nástroje nebo postupy sebevíc sofistikované, pokud nejsou absolutní základy v pořádku, je to k ničemu.  Mnoho úsilí a veliká snaha vytvořit efekt a na konci rozpaky. Nikdo z toho nebude mít ve finále radost ani užitek.

celý článek

Personalista ve firmě: Zbytečný luxus, nebo největší výhra?


Odpověď na častou otázku „Jak velká firma už má mít personalistu nebo HR oddělení?“ může poskytnout analýza více oblastí firmy. Na tuto otázku i mnoho dalších se v následující, článku zaměřila Lucie Spáčilová. 

celý článek