Získejte návod na řešení problémů jednou pro vždy

Předpokládám, že každý z vašich zaměstnanců či kolegů během pracovního měsíce řeší spoustu rutinních věcí, zásadních úkolů a častokrát narazí i na nový problém, se kterým si musí poradit. Ti schopní najdou řešení sami a úspěšně si s potížemi poradí. Někdo to samozřejmě udělá lépe, někdo komplikovaněji. Ti méně schopní se obrátí na vás, vy najdete řešení, něco rozhodnete, něco uděláte. No, a jedeme dál, práce se nezastaví.


Stalo se vám ale někdy, že se podobná situace opakovala a vy jste přemýšleli, jak jste to minule zvládli? Nebo jste sháněli informace všude po firmě a doptávali se, kdo to tehdy vyřešil a jak to udělal? Najdete se čas od času v nebezpečné situaci a víte, že už v minulosti nějaká stejná či podobná proběhla? Je možné, že si s ní dokážete ve většině případů snadno poradit. Pokud však bude někdo jiný na vašem místě, bude stejně rychlý a efektivní?

Řešením je nastavit jednoduchý proces, díky kterému se průběžně mapují úspěšná řešení – sepisují se postupy nebo se zdokumentují kroky, které vedly ke zdárnému vyřešení nějaké naléhavé situace.

Pracujete na rozvoji vašich lidí a posíláte je na různá školení? Nechejte je, aby ze školení dali dohromady hodnotné tipy a doporučení pro své kolegy. Mohou to přednést na svolaném meetingu nebo jen jako zajímavý tip poslat e-mailem. Díky tomu se budou vaši zaměstnanci vzájemně obohacovat.

Nepředpokládejte však, že to stačí říci. Zaveďte raději jednoduchý systém, on-line formuláře, nebo stanovte osobu, která za to bude zodpovědná (bude to lidem připomínat, vyžadovat). To jsou ty správné nástroje, které vám v budoucnu pomohou vyvarovat se situace, kdy marně vzpomínáte, jak jste něco před časem vyřešili.

Performia- meeting ve firmě

Toto lze nastavit pro všechny pozice ve firmě. Jak na to?

  • Podívejte se a zajistěte, zda má vaše firma manuály, jak zvládnout konkrétní situace, se kterými se lidé mohou setkat.
     
  • Popřemýšlejte nad tím, při jakých událostech si mohou obchodníci vyměňovat své úspěšné akce. Pokud mají týdenní či měsíční společná setkání, pak to může být ta správná příležitost. Nechejte je, aby se na společné setkání připravili, prošli si svá jednání se zákazníky a podívali se na to, kde se co podařilo a čím by se chtěli „pochlubit“ ostatním. Pokud někde řešili nějaký problém a podařilo se to u zákazníka zvládnout, ptejte se, jak to udělali. Pokud narazili na něco, co se ukázalo jako neperspektivní, zajistěte, aby upozornili své kolegy, že toto není ta správná cesta.
     
  • Pokud váš programátor nebo IT specialista narazí na něco zásadního a podaří se mu to zvládnout, položte si otázku: „Kde to v budoucnu najdou noví pracovníci?“ Připravte manuál nebo místo na serveru, kde najdou noví i stálí pracovníci všechny tyto informace a zajistěte průběžné proškolování.
     
  • Velmi podobným způsobem to proveďte u každé pozice ve firmě. Sepisují například vaši technici, jak si poradili s nestandardními problémy či požadavky? Kdo a kde o tom informuje ostatní?

Je často velmi neefektivní, když se určité problémy ve firmě točí stále dokola. Díky systému předávání informací se mohou i nováčci poučit z minulosti a jako firma půjdete rychleji kupředu. Je zbytečné, aby si každý nováček procházel tím samým. Otázkou vždy jen je, co trvalého zůstává za každým jednotlivcem ve vaší firmě.

Zdoj fotografií: Thinkstock

Chcete mít jistotu, jak rozlišit produktivní kolegy od těch destruktivních?
 

Přijďte na naši přednášku "Jak efektivně vybírat  zaměstnance a nekoupit zajíce v pytli."


O autorovi článku

Marta Machovská

Marta v Performii pracuje už od roku 2007 a pečuje o více než 80 firem v Brně a okolí. Pro své klienty je velmi důležitým pevným bodem a díky svým zkušenostem z různých oborů a velké ochotě pomáhat dokáže fundovaně pomoci a poradit. Aktuálně je na rodičovské dovolené, ale pořád tu pro své klienty minimálně na telefonu.

PŘÍKLAD Z PRAXE: Správný inzerát je pořád základ


Nízká nezaměstnanost se nás neustále snaží přesvědčovat o tom, že lidé nejsou. Ale jak kdysi řekl zakladatel Performie  Marten Runow: „Nemusí vás zajímat, zda je nezaměstnanost 10 % nebo 2 %, stějnětejně primárně stojíte o ty, kteří tu práci mají.“ A to je rozhodně něco, pod co se osobně ráda podepíšu. Lidi prostě jsou, jen je třeba k nim hledat ty správné cesty a vědět, jak je oslovit.

celý článek

EVA SVOBODOVÁ: Řeči nemají cenu, důležité jsou výstupy


Již od roku 2006 stojí jako generální ředitelka v čele Asociace malých a středních podniků a živnostníků České republiky. Během jejího působení asociace pomohla nemalému množství českých firem prosadit jejich zájmy a třeba i přežít. Spolu s Karlem Havlíčkem, současným vicepremiérem a ministrem průmyslu a obchodu a bývalým předsedou asociace, vybudovali z AMSP ČR silnou značku, která budí respekt nejen u podnikatelů, ale také u vlády.

celý článek

Proč někdy i ty nejmodernější motivační nástroje nefungují?


Na současnou napjatou situaci na trhu práce už si stěžovat nemůžeme. Pokud jste jako firma ještě stále nezačali pracovat na konkrétních strategiích, změnách a inovacích tak, abyste se přizpůsobili této době, pravděpodobně jste propásli spoustu dobrých příležitostí. Ve kterých třech oblastech se firmy za poslední roky nejvíce posunuly a proč některé inovace nezafungovaly a nezafungují ani v budoucnu, i kdybyste se rozkrájeli?

celý článek

Bez podpory vedení to na sociálních sítích můžete zabalit


Ve své praxi se někdy setkáváme s tím, že na naše workshopy o sociálních sítích dorazí zaměstnanec společnosti s tím, že by chtěl začít aktivně komunikovat na sociálních sítích, aby zvýšil povědomí o firmě jako zaměstnavateli. Vždy hledáme řešení toho, jak efektivně rozproudit komunikaci na sociálních sítích a jaké příspěvky tam dávat, aby byl obsah pestrý a zajímavý. Nezřídka však narazíme na to, že vedení se toho nechce účastnit, nechce být v tomto ohledu propagováno a o fotografiích nemůže být ani řeč. V tento moment se u klientů dostáváme do slepé uličky.

celý článek