Získejte návod na řešení problémů jednou pro vždy

Předpokládám, že každý z vašich zaměstnanců či kolegů během pracovního měsíce řeší spoustu rutinních věcí, zásadních úkolů a častokrát narazí i na nový problém, se kterým si musí poradit. Ti schopní najdou řešení sami a úspěšně si s potížemi poradí. Někdo to samozřejmě udělá lépe, někdo komplikovaněji. Ti méně schopní se obrátí na vás, vy najdete řešení, něco rozhodnete, něco uděláte. No, a jedeme dál, práce se nezastaví.


Stalo se vám ale někdy, že se podobná situace opakovala a vy jste přemýšleli, jak jste to minule zvládli? Nebo jste sháněli informace všude po firmě a doptávali se, kdo to tehdy vyřešil a jak to udělal? Najdete se čas od času v nebezpečné situaci a víte, že už v minulosti nějaká stejná či podobná proběhla? Je možné, že si s ní dokážete ve většině případů snadno poradit. Pokud však bude někdo jiný na vašem místě, bude stejně rychlý a efektivní?

Řešením je nastavit jednoduchý proces, díky kterému se průběžně mapují úspěšná řešení – sepisují se postupy nebo se zdokumentují kroky, které vedly ke zdárnému vyřešení nějaké naléhavé situace.

Pracujete na rozvoji vašich lidí a posíláte je na různá školení? Nechejte je, aby ze školení dali dohromady hodnotné tipy a doporučení pro své kolegy. Mohou to přednést na svolaném meetingu nebo jen jako zajímavý tip poslat e-mailem. Díky tomu se budou vaši zaměstnanci vzájemně obohacovat.

Nepředpokládejte však, že to stačí říci. Zaveďte raději jednoduchý systém, on-line formuláře, nebo stanovte osobu, která za to bude zodpovědná (bude to lidem připomínat, vyžadovat). To jsou ty správné nástroje, které vám v budoucnu pomohou vyvarovat se situace, kdy marně vzpomínáte, jak jste něco před časem vyřešili.

Performia- meeting ve firmě

Toto lze nastavit pro všechny pozice ve firmě. Jak na to?

  • Podívejte se a zajistěte, zda má vaše firma manuály, jak zvládnout konkrétní situace, se kterými se lidé mohou setkat.
     
  • Popřemýšlejte nad tím, při jakých událostech si mohou obchodníci vyměňovat své úspěšné akce. Pokud mají týdenní či měsíční společná setkání, pak to může být ta správná příležitost. Nechejte je, aby se na společné setkání připravili, prošli si svá jednání se zákazníky a podívali se na to, kde se co podařilo a čím by se chtěli „pochlubit“ ostatním. Pokud někde řešili nějaký problém a podařilo se to u zákazníka zvládnout, ptejte se, jak to udělali. Pokud narazili na něco, co se ukázalo jako neperspektivní, zajistěte, aby upozornili své kolegy, že toto není ta správná cesta.
     
  • Pokud váš programátor nebo IT specialista narazí na něco zásadního a podaří se mu to zvládnout, položte si otázku: „Kde to v budoucnu najdou noví pracovníci?“ Připravte manuál nebo místo na serveru, kde najdou noví i stálí pracovníci všechny tyto informace a zajistěte průběžné proškolování.
     
  • Velmi podobným způsobem to proveďte u každé pozice ve firmě. Sepisují například vaši technici, jak si poradili s nestandardními problémy či požadavky? Kdo a kde o tom informuje ostatní?

Je často velmi neefektivní, když se určité problémy ve firmě točí stále dokola. Díky systému předávání informací se mohou i nováčci poučit z minulosti a jako firma půjdete rychleji kupředu. Je zbytečné, aby si každý nováček procházel tím samým. Otázkou vždy jen je, co trvalého zůstává za každým jednotlivcem ve vaší firmě.

Zdoj fotografií: Thinkstock

Chcete mít jistotu, jak rozlišit produktivní kolegy od těch destruktivních?
 

Přijďte na naši přednášku "Jak efektivně vybírat  zaměstnance a nekoupit zajíce v pytli."


O autorovi článku

Marta Machovská

Marta v Performii pracuje už od roku 2007 a pečuje o více než 80 firem v Brně a okolí. Pro své klienty je velmi důležitým pevným bodem a díky svým zkušenostem z různých oborů a velké ochotě pomáhat dokáže fundovaně pomoci a poradit.

Konec výmluv! Na co české firmy při náboru zapomínají


Situace na pracovním trhu se dnes jeví jako opravdu nesnadná a komplikovaná, zvlášť pro dlouhé zástu-py firem, které hledají nové, kvalitní zaměstnance. Když se výběr nedaří, je tedy nejsnazší říct, že je to kvůli přetlaku na pracovním trhu. Rozhodně to nezní jako špatný argument, ale je to opravdu jen o tom? Nebo můžeme ovlivnit mnohem více, než vůbec tušíme?

celý článek

LUCIE SPÁČILOVÁ: Krize otevřela manažerům oči


„Věděla jsem vždycky, že chci dělat něco s lidmi a pro lidi. Baví mě pomáhat firmám nabírat správné, nadšené lidi a vytvářet kulturu, v níž se lidé a týmy rozvíjejí, a práce jim dává smysl,“ řekla mi Lucie Spáčilová, ředitelka a zakladatelka společnosti Performia, která se specializuje na oblast personalistiky, vedení lidí a hodnocení zaměstnanců.

celý článek

Pravěké HR v moderní době nepřežije!


Už sedmnáct let pozorujeme účinnost, respektive neúčinnost tradičních metod výběru a hodnocení personálu. Metody vnímané jako základní, neodmyslitelné a obvyklé jsou ale z hlediska dnešních potřeb úplně nedostatečné a přinejmenším pokulhávající.

celý článek

ANDREA TKAČUKOVÁ: Zaměstnávání cizinců není tak složité, když víte, koho se zeptat


Uvažovali jste někdy o tom, že zaměstnáte cizince? A taky jste si v tu chvíli řekli: „Nemám ponětí, jak se to dělá.“? Pak jsme právě pro vás připravili tenhle rozhovor. Andrea Tkačuková je spoluzakladatelka a výkonná ředitelka agentury Foreigners, se kterou ročně pomáhá tisícům cizinců, aby u nás měli lehčí start. Co je na tom nejsložitější, odkud k nám proudí nejvíce cizinců a co je pro vás jako zaměstnavatele při zaměstnávání cizinců úplný základ?

celý článek