Získejte návod na řešení problémů jednou pro vždy

Předpokládám, že každý z vašich zaměstnanců či kolegů během pracovního měsíce řeší spoustu rutinních věcí, zásadních úkolů a častokrát narazí i na nový problém, se kterým si musí poradit. Ti schopní najdou řešení sami a úspěšně si s potížemi poradí. Někdo to samozřejmě udělá lépe, někdo komplikovaněji. Ti méně schopní se obrátí na vás, vy najdete řešení, něco rozhodnete, něco uděláte. No, a jedeme dál, práce se nezastaví.


Stalo se vám ale někdy, že se podobná situace opakovala a vy jste přemýšleli, jak jste to minule zvládli? Nebo jste sháněli informace všude po firmě a doptávali se, kdo to tehdy vyřešil a jak to udělal? Najdete se čas od času v nebezpečné situaci a víte, že už v minulosti nějaká stejná či podobná proběhla? Je možné, že si s ní dokážete ve většině případů snadno poradit. Pokud však bude někdo jiný na vašem místě, bude stejně rychlý a efektivní?

Řešením je nastavit jednoduchý proces, díky kterému se průběžně mapují úspěšná řešení – sepisují se postupy nebo se zdokumentují kroky, které vedly ke zdárnému vyřešení nějaké naléhavé situace.

Pracujete na rozvoji vašich lidí a posíláte je na různá školení? Nechejte je, aby ze školení dali dohromady hodnotné tipy a doporučení pro své kolegy. Mohou to přednést na svolaném meetingu nebo jen jako zajímavý tip poslat e-mailem. Díky tomu se budou vaši zaměstnanci vzájemně obohacovat.

Nepředpokládejte však, že to stačí říci. Zaveďte raději jednoduchý systém, on-line formuláře, nebo stanovte osobu, která za to bude zodpovědná (bude to lidem připomínat, vyžadovat). To jsou ty správné nástroje, které vám v budoucnu pomohou vyvarovat se situace, kdy marně vzpomínáte, jak jste něco před časem vyřešili.

Performia- meeting ve firmě

Toto lze nastavit pro všechny pozice ve firmě. Jak na to?

  • Podívejte se a zajistěte, zda má vaše firma manuály, jak zvládnout konkrétní situace, se kterými se lidé mohou setkat.
     
  • Popřemýšlejte nad tím, při jakých událostech si mohou obchodníci vyměňovat své úspěšné akce. Pokud mají týdenní či měsíční společná setkání, pak to může být ta správná příležitost. Nechejte je, aby se na společné setkání připravili, prošli si svá jednání se zákazníky a podívali se na to, kde se co podařilo a čím by se chtěli „pochlubit“ ostatním. Pokud někde řešili nějaký problém a podařilo se to u zákazníka zvládnout, ptejte se, jak to udělali. Pokud narazili na něco, co se ukázalo jako neperspektivní, zajistěte, aby upozornili své kolegy, že toto není ta správná cesta.
     
  • Pokud váš programátor nebo IT specialista narazí na něco zásadního a podaří se mu to zvládnout, položte si otázku: „Kde to v budoucnu najdou noví pracovníci?“ Připravte manuál nebo místo na serveru, kde najdou noví i stálí pracovníci všechny tyto informace a zajistěte průběžné proškolování.
     
  • Velmi podobným způsobem to proveďte u každé pozice ve firmě. Sepisují například vaši technici, jak si poradili s nestandardními problémy či požadavky? Kdo a kde o tom informuje ostatní?

Je často velmi neefektivní, když se určité problémy ve firmě točí stále dokola. Díky systému předávání informací se mohou i nováčci poučit z minulosti a jako firma půjdete rychleji kupředu. Je zbytečné, aby si každý nováček procházel tím samým. Otázkou vždy jen je, co trvalého zůstává za každým jednotlivcem ve vaší firmě.

Zdoj fotografií: Thinkstock

Chcete mít jistotu, jak rozlišit produktivní kolegy od těch destruktivních?
 

Přijďte na naši přednášku "Jak efektivně vybírat  zaměstnance a nekoupit zajíce v pytli."


O autorovi článku

Marta Machovská

Marta v Performii pracuje už od roku 2007 a pečuje o více než 80 firem v Brně a okolí. Pro své klienty je velmi důležitým pevným bodem a díky svým zkušenostem z různých oborů a velké ochotě pomáhat dokáže fundovaně pomoci a poradit. Aktuálně je na rodičovské dovolené, ale pořád tu pro své klienty minimálně na telefonu.

Personalistu ve firmě běžně máte. Ať už chcete, nebo ne


Ve společnosti není konkrétní osoba, která by měla na starosti nábor nových pracovníků, jejich efektivní zapracování a kontrolu nad kvalitou zaměstnanců. Nicméně každý šéf divize, oddělení nebo například mistr jím částečně je. Ve chvíli, kdy mu vzniká potřeba najít zaměstnance, nebo má pod kontrolou zapracování nováčka či řeší kvalifikaci jednotlivce, je vlastně personalistou. Otázkou je, zda je to opravdu efektivní, funkční a finančně výhodnější, než si dopřát ten „luxus“ a mít vlastního personalistu. Pojďme se na toto podívat blíže.

celý článek

Mårten Runow: Prodejci jsou mistři sebeprezentace


Podle zakladatele společnosti Performia Mårtena Runowa ze Švédska je obchodník jedna z nejtestovanějších kategorií či pozic v systému Performia vůbec. Proto jsme se ho zeptali na některé věci, které by mohli naše téma „prodejci“ doplnit. Tady je od něj několik bodů k tomu, co je u prodejců důležité sledovat, jak to mají ve Švédsku a čeho se při najímání obchodníků vyvarovat.

celý článek

Jak díky správné prezentaci na sociálních sítích přilákat ty pravé kolegy?


Pokud chcete přilákat do firmy loajální pracovníky, kterým rozhodně není jedno, pro jakou firmu budou pracovat (my jim říkáme „srdcaři“), je naprosto klíčové jasně a srozumitelně komunikovat, jakým směrem se jako firma ubíráte a co je přidanou hodnotou vašich produktů a služeb. Jak by správně měla vypadat prezentace firmy na sociálních sítích?

celý článek

Bez sociálních sítí už to v náboru nepůjde. Vážně!


Když se podíváme kolem sebe, je jasné, že sociální sítě hýbou světem. Můžeme to pozorovat v našem běžném životě, spousta aktivit a informací o dění kolem nás se odehrává právě tam. Ano, kvalita těchto informací je mnohdy diskutabilní, ale tak to chodí asi úplně ve všem (vše má své pro a proti). Co víme ale jistě, je, že sílu sociálních sítí nelze popřít – a to ani v oblasti výběru zaměstnanců.

celý článek