Vzdělávání zaměstnanců: Jak a koho vzdělávat?
Jak vzdělávat zaměstnance, jak vybrat ten správný seminář a kdy je na vzdělávání zaměstnance ta nejvhodnější doba? Na to jsme se zeptali dvou úspěšných žen z naší spřízněné firmy Business Success. Obě jsou na vedoucí pozici a ne zřídka řeší otázku koho a kdy vzdělávat - ať už interně nebo s klienty.
V Performia klientům pomáháme budovat tým, pomáháme vybírat kandidáty, hodnotit stávající personál za účelem jeho zlepšení a máme velkou radost, když se jim daří. Když do týmu přijmou schopného člověka, je to skvělé, ale rozhodně tím pro ně práce nekončí. I pracovník se skvělým potenciálem potřebuje správně nastartovat a řídit. Produktivní a dobře motivovaní lidé mají rádi fér ohodnocení, dobře zvládnutou organizaci a management, který ví, co dělá, a je inspirativní.
Právě v oblastech, které jsme popsali v poslední větě, máme velmi dobrou osobní zkušenost se vzdělávací a konzultační firmou Business Success. Spolu s nimi se staráme o desítky firem. My z hlediska získání kvalitních pracovníků a Business Success z hlediska vyladění firmy tak, aby byl úspěch jistý. Velké zkušenosti mají také se vzděláváním zaměstnanců, a proto jsme jim položili pár otázek, které by mohly přinést inspiraci i vám. Pokud budete mít dotaz nebo máte chuť zjistit, co pro vás mohou profesionálové z Business Success udělat, doporučujeme je kontaktovat.
Vzdělávání zaměstnanců: 3 otázky pro Vlastu Opelkovou

Vlasta OpelkováJe výkonnou ředitelkou společnosti Business Success již od roku 2011 a její hlavní náplní práce je strategické plánování, organizování a zvládání situací, lidí a produkce. |
1. Jak vybrat, koho ve firmě trénovat/vzdělávat?
Z vlastní zkušenosti bych doporučila investovat do nejlepších lidí. To se týká nejen vzdělávání. Tím „nejlepší“ myslím ty, kteří mají skvělou produkci, jsou loajální a jakákoliv investice do vzdělání se firmě vrátí ve formě lepší produkce. Zachraňovat člověka, který je jednou nohou na odchodu, tím, že mu dáme tedy nějaký seminář, to není úplně nejlepší způsob, jak investovat.
2. Jak vybrat seminář a trenéra?
Určitě je dobré vědět, co seminářem chci u sebe nebo svého člověka zlepšit, v čem ho chci vzdělat. A podle toho vybrat seminář. Jít na seminář s postojem "tak já to zkusím, má zajímavý název" je trochu sázka do loterie. A jak vybrat trenéra? Doporučila bych vybrat někoho z praxe. Někoho, kdo bude přednášet na základě vlastních zkušeností, nejen na základě nastudovaných informací a dat.
3. Co je dle tvých zkušeností největším problémem při vzdělávání lidí?
Pro šéfa je někdy těžké rozhodnout se, do koho investovat. Zůstane mi ten člověk? Vrátí se mi investice do jeho vzdělávání? Bude to k něčemu? Proto je důležitý výběr nejen lidí, které chci vzdělat, ale i správného semináře. Vzdělání je investice. A šéf by měl mít představu, jak se mu taková investice vrátí.
Vzdělávání zaměstnanců: 3 otázky pro Danu Kudovou

Dana Kudová
Je šéfkou brněnské pobočky Business Success od roku 2010 a má mimo jiné na starosti také expanzi v moravském regionu. Jménem Business Success spolupracuje také s hospodářskými komorami.
Kontakt: kudova@brn.success.cz
1. Jak ve firmě vybrat, koho trénovat/vzdělávat?
Jednoznačně správným kandidátem na školení je člověk, který má výsledky. Tento člověk investované peníze i čas do školení přinese zpět. Často se potkávám s tvrzením: „Vyškolíme toho nejslabšího, aby se nakopl k lepším výkonům.“ Tito lidé většinou hledají spíše výmluvy, než řešení a investice do nich se buď nevrátí vůbec, nebo v nějaké minimální hodnotě. A ještě u toho můžete demotivovat ty výkonné, protože jako šéf věnujeme svou pozornost těm nevýkonným, a ne těm výkonným, kteří táhnou produkci kupředu.
2. Jak vybrat seminář a trenéra?
Vybírejte to školení, které přináší výsledky, na které se lidé opakovaně těší, s trenérem, který svou práci umí a má výsledky. Naši trenéři jsou často tak vytížení, že jim na ostatní aktivity zbývá doslova pár dní v měsíci. Mají neskutečný počet zkušeností a znalostí. Tedy školit lidi či oddělení, které prokázalo nějaké výsledky, lidi, kteří hledají spíše řešení, než překážky. Trenér by měl vědět, co dělá, a mít za sebou výsledky.
Co se týče výběru semináře, je na místě vyzdvihnout testy Performia, ty ukáží plusy a mínusy daného člověka a na základě toho se dá lépe vyhodnotit, který seminář či kurz daný člověk potřebuje, aby dosahoval ještě lepších výsledků.
3. Co je dle vašich zkušeností největším problémem při vzdělávání lidí?
Největším problém je neškolit vůbec, ukončením školy vzdělání člověka zdaleka nekončí, spíše začíná. Můžeme se vzdělávat v naší vlastní práci, od profesních školení, vlastního popisu své práce až k těm motivačním seminářům o mezilidských vztazích, prodejních dovednostech atd. Většina těchto témat se na školách neučí. Kvalifikací se zrychlí produkce ve firmě, a tím i příjem do firmy. Ze zkušenosti vím, že nejen nám samotným, ale i našim klientům z mnoha oborů, vždy po kvalifikaci stoupne statistika přijmu peněz do firmy.
Zdroj fotografií: archiv Business Success, Thinkstock
Chcete se dozvědět více o našich testech?
Přihláště se na náš klíčový seminář Jak vytvořit a udržet skvělý tým.
Další články
MARKÉTA SOUHRADOVÁ: I když jsme korporát, daří se nám neztrácet lidský přístup
Když se řekne „korporát“, nemálo z nás si kromě benefitů a dobrého zápisu do životopisu vybaví i nemožnost věci flexibilně měnit, hromadu procesů a směrnic nebo malý zájem o názory jednotlivce. Ale když se řekne Wienerberger s.r.o., napadne mě téměř přesný opak. Více jsem si o tom všem povídala s country HR manažerkou firmy s více než tisícovkou zaměstnanců Markétou Souhradovou. Jsem zvědavá, co si o korporátech budete po přečtení myslet vy.
celý článekALŽBĚTA TRUPAROVÁ: Pocitům při návratu domů z náročné mise se nic nevyrovná
Personální a finanční manažerka Lékařů bez hranic Alžběta Truparová má za sebou devět misí. Působila v různých zemích, od Mexika, Ukrajiny a Iráku až po Súdán nebo Jemen. Samotných lékařů či zdravotnických pozic je v organizaci, která poskytuje zdravotnickou a humanitární pomoc v konfliktních oblastech, po přírodních katastrofách a při epidemiích, asi jen polovina. Bez odborníků v oblasti lidských zdrojů, financí, zásobování a bez dalších technických profesí by se totiž projekty ve více než sedmdesáti zemích světa neobešly.
celý článekVERONIKA KALLAUSCHOVÁ: Když je někdo produktivní a chce, vše ho naučíme
Představte si firmu plnou techniků. Máte? A teď si představte drobnou mladou holčinu, která rozhoduje o jejich přijetí do firmy, zaškolování a progresu. Jestli se vám to aspoň trochu povedlo, pak máte obrázek společnosti Backbone s.r.o. a její personalistky Veroniky Kallauschové, která je sama živým důkazem toho, že zdání klame a předsudky je lepší raději hodit do koše.
celý článekZtracená generace nebo skrytý potenciál? Co s dětmi, které se nedostaly na střední
Nadcházející generace, která právě skončila základní školu, se ocitá v obtížné situaci. Mnoho z nich se totiž z důvodu nedostatku kapacit nedostalo na střední školy s maturitou, což jim odepře možnost získat tradiční vysokoškolské vzdělání. Na trhu práce se tak v budoucnu objeví značné množství mladých lidí, kteří nebudou disponovat vysokoškolskými tituly. Tento vývoj vyvolává otázku: Není na čase změnit náš pohled na důležitost dosaženého vzdělání?
celý článek