3 důvody, proč přes všechny snahy nábor nových lidí nefunguje
Možná jste někdy byli v situaci, kdy jste se snažili všemožnými cestami získat do své společnosti kvalitní pracovníky. Inzerovali jste na všech možných i nemožných pracovních portálech, spolupracovali se školami, aktivně využívali sociálních sítí, ale dlouhodobě bez pořádného výsledku, tedy bez nového šikovného kolegy na palubě. Čím to může být? Mám pro vás tři možnosti.
Hledáte a hledáte, ale i přes všechny investované prostředky a vynaloženou energii do náboru zaměstnanců se stále nedostavuje požadovaný výsledek? To je situace, která demotivuje většinu lidí, kteří mají potřebu být v práci užiteční a chtějí vytvářet něco hodnotného. Problém ale nemusí být v samotném náboru nebo člověku, který výběrové řízení vede, ale spíše uvnitř firmy. Pokud se vám taková situace někdy stala, nebo se děje zrovna teď, prověřte si v následujících bodech, zda nevynakládáte zbytečnou energii do náboru, který je již předem odsouzen k neúspěchu.
Nemám v týmu nějakou „škodnou“?
Škodnou myslím osobu, která se možná jeví velmi aktivně a iniciativně, ale ve skutečnosti neodvádí dobrou práci. Před vedením se tváří jako pracant století, ale za jeho zády firmu pomlouvá a pomalu vytváří v týmu odbory. Je to člověk, který se specializuje na šíření špatných zpráv, zveličování problémů a dobré zprávy překrucuje k horšímu.
Tento člověk pod milou a přátelskou maskou aktivně pracuje na vytváření negativní atmosféry ve firmě. Tento potížista neboli „brzdič“ si velmi rád bere pod křídla vaše nováčky a vysvětluje jim, jak to u vás (ne)funguje a odrazuje je od spolupráce s vámi. Kvůli tomu možná nadějní šikovní lidé odchází ve zkušební době a „brzdiči“ si tím umocňují svou roli posledního loajálního člena vašeho týmu.
Ještě od nás nedostáváte každé dva týdny odborné tipy z oblasti budování týmu a výběru zaměstnanců?
Vedoucí oddělení je permanentně přetížený
Vedoucí, pro kterého posilu hledáte, nemá čas na stávající lidi, natož na zaškolení nového pracovníka. Díky této zaneprázdněnosti nemá prostor se ani věnovat výběrovému řízení a zajímat se o jeho průběh. Díky tomu se mohou odsouvat osobní pohovory s kandidáty nebo nábor jede tak nějak na volnoběh. V praxi to vypadá tak, že spustíte akci (např. vydání inzerátu), ale už jeho průběh už se nikdo nestará. To je jako kdybyste na D1 při řízení spustili tempomat a očekávali, že vás auto samo doveze do cíle vaší cesty bez toho, aniž byste museli držet volat nebo přibrzdit.
Mezi zaměstnanci vládne negativní atmosféra
Lidé jsou dlouhodobě nespokojeni, každý si hrabe na svém písečku a nezajímá se o ostatní, nebo dokonce ve firmě panuje strach cokoliv říct či udělat. Je dobré si uvědomit, že pokud jsou zaměstnanci frustrovaní z práce a nechodí tam rádi, rozhodně tento pocit nezůstává v prostoru vaší společnosti. O tomto nesouladu mají tendence pracovníci mluvit s rodinou nebo přáteli. A věřte, že tyto informace se pak šíří jako lavina širokou veřejností. To pak může mít za následek špatné jméno firmy a odradit spoustu uchazečů od toho, aby se vůbec do výběrového řízení přihlásili.
Možná vás při čtení těchto bodů napadlo několik dalších, které mohou brzdit váš náborový proces. Určitě je jich mnohem více. Ze své praxe však vnímám, že výše uvedené body jsou nejčastější. Pokud byste s některým z uvedených bodů potřebovali pomoct, neváhejte se na nás obrátit, jsme tu pro vás. Naším cílem je, abyste byli v oblasti náboru úspěšní a nebrali jste to jako nutné zlo.
Chcete i vy mít tým plný produktivních lidí?
Podívejte se na klíčové semináře, které ke skvělým týmům pomohly našim nejúspěšnějším klientům.
Další články
DANIEL TOVTH: Když nechápete potenciál svých lidí, nemůžete jim pomoct být lepší
Zavřete oči a představte si úřad, ve kterém pracují lidé, co se rádi vzdělávají a neustále se pídí po tom, jak věci zlepšit. Úřad, jehož zaměstnanci si vzájemně pomáhají a pracují na vlastním potenciálu. Máte? Otevřete oči a přečtěte si rozhovor se skutečným člověkem, který přesně na takovém místě zastává funkci vedoucího odboru kanceláře ředitelky úřadu. Je to Daniel Tovth z Krajského úřadu Karlovarského kraje.
celý článekTéměř 200 kandidátů na brigádnickou pozici za 14 dní? Bez Performie jsem si to neuměla představit, říká ředitelka MushGO
Společnost MushGO je prodejcem vybavení pro psy a psí sporty se zaměřením na mushing (běh a jízda na koloběžce, do níž je zapojen i čtyřnohý kamarád). Má 6 zaměstnanců a v jednu chvíli potřebovali přijmout nejméně 6 brigádníků na podporu prodeje. Zdálo se jim to nemožné, ale nakonec se nám to společně vydařilo za 4 týdny a inzerce nás navíc stála necelou pětistovku.
celý článekOLDŘICH A MARCELA BEZCHLEBOVI: Rozloučit se s brzdiči je psychicky náročné, ale nutné
Z receptů ve starých kuchařských knihách vytvořili skvělé produkty a založili rodinnou konzervárnu Via Delicia v Zábřehu na Moravě. Oba jsou srdcaři, kteří svou práci milují. O to horší bylo období, kdy se museli rozloučit s neproduktivními zaměstnanci a s těmi, kdo firmu záměrně brzdili. Jak náročné to bylo a jak takovou situaci zvládnout? O tom jsem si povídala s manželi Oldřichem a Marcelou Bezchlebovými, ředitelem a ekonomkou rodinné firmy Via Delicia.
celý článek6 věcí, které by měl manažer o svých lidech vědět
Když jste šéf a vedete lidi, máte dvě možnosti, jak k vedení přistoupit. Buď budete souhlasit s tím, že lidé jsou komplikovaní a vést je, že je těžká a nevděčná práce, nebo se rozhodnete lidem lépe porozumět, aby bylo společné fungování pro vás i pro ně snazší a třeba vám přinášelo i radost. Pokud jste se rozhodli pro druhou variantu, najdete tu pár základních věcí, které byste měli o svých lidech vědět, a zdroje, kde se můžete případně dozvědět ještě víc.
celý článek