Možná jste někdy byli v situaci, kdy jste se snažili všemožnými cestami získat do své společnosti kvalitní pracovníky. Inzerovali jste na všech možných i nemožných pracovních portálech, spolupracovali se školami, aktivně využívali sociálních sítí, ale dlouhodobě bez pořádného výsledku, tedy bez nového šikovného kolegy na palubě. Čím to může být? Mám pro vás tři možnosti.


Hledáte a hledáte, ale i přes všechny investované prostředky a vynaloženou energii do náboru zaměstnanců se stále nedostavuje požadovaný výsledek? To je situace, která demotivuje většinu lidí, kteří mají potřebu být v práci užiteční a chtějí vytvářet něco hodnotného. Problém ale nemusí být v samotném náboru nebo člověku, který výběrové řízení vede, ale spíše uvnitř firmy. Pokud se vám taková situace někdy stala, nebo se děje zrovna teď, prověřte si v následujících bodech, zda nevynakládáte zbytečnou energii do náboru, který je již předem odsouzen k neúspěchu.

Kdo ve vašem týmu škodí - Performia, výběr zaměstnanců

Nemám v týmu nějakou „škodnou“?

Škodnou myslím osobu, která se možná jeví velmi aktivně a iniciativně, ale ve skutečnosti neodvádí dobrou práci. Před vedením se tváří jako pracant století, ale za jeho zády firmu pomlouvá a pomalu vytváří v týmu odbory. Je to člověk, který se specializuje na šíření špatných zpráv, zveličování problémů a dobré zprávy překrucuje k horšímu.

Tento člověk pod milou a přátelskou maskou aktivně pracuje na vytváření negativní atmosféry ve firmě. Tento potížista neboli „brzdič“ si velmi rád bere pod křídla vaše nováčky a vysvětluje jim, jak to u vás (ne)funguje a odrazuje je od spolupráce s vámi. Kvůli tomu možná nadějní šikovní lidé odchází ve zkušební době a „brzdiči“ si tím umocňují svou roli posledního loajálního člena vašeho týmu.


Ještě od nás nedostáváte každé dva týdny odborné tipy z oblasti budování týmu a výběru zaměstnanců?


Vedoucí oddělení je permanentně přetížený

Vedoucí, pro kterého posilu hledáte, nemá čas na stávající lidi, natož na zaškolení nového pracovníka. Díky této zaneprázdněnosti nemá prostor se ani věnovat výběrovému řízení a zajímat se o jeho průběh. Díky tomu se mohou odsouvat osobní pohovory s kandidáty nebo nábor jede tak nějak na volnoběh. V praxi to vypadá tak, že spustíte akci (např. vydání inzerátu), ale už jeho průběh už se nikdo nestará. To je jako kdybyste na D1 při řízení spustili tempomat a očekávali, že vás auto samo doveze do cíle vaší cesty bez toho, aniž byste museli držet volat nebo přibrzdit.  

Přetížený manažer - Performia, výběr zaměstnanců

Mezi zaměstnanci vládne negativní atmosféra

Lidé jsou dlouhodobě nespokojeni, každý si hrabe na svém písečku a nezajímá se o ostatní, nebo dokonce ve firmě panuje strach cokoliv říct či udělat. Je dobré si uvědomit, že pokud jsou zaměstnanci frustrovaní z práce a nechodí tam rádi, rozhodně tento pocit nezůstává v prostoru vaší společnosti. O tomto nesouladu mají tendence pracovníci mluvit s rodinou nebo přáteli. A věřte, že tyto informace se pak šíří jako lavina širokou veřejností. To pak může mít za následek špatné jméno firmy a odradit spoustu uchazečů od toho, aby se vůbec do výběrového řízení přihlásili.

Možná vás při čtení těchto bodů napadlo několik dalších, které mohou brzdit váš náborový proces. Určitě je jich mnohem více. Ze své praxe však vnímám, že výše uvedené body jsou nejčastější. Pokud byste s některým z uvedených bodů potřebovali pomoct, neváhejte se na nás obrátit, jsme tu pro vás. Naším cílem je, abyste byli v oblasti náboru úspěšní a nebrali jste to jako nutné zlo.

Zdroj fotografií: freepik.com

Chcete i vy mít tým plný produktivních lidí? 


Podívejte se na klíčové semináře, které ke skvělým týmům pomohly našim nejúspěšnějším klientům.


O autorovi článku

Hana Slačálková

Hanka si personalistiku oblíbila od prvního okamžiku a velmi rychle se stala opravdovým odborníkem na tuto oblast. Její nováčkovské nadšení se jí neztratilo a neustále se s ním vrhá do nové práce. Nejčastěji přednáší o výběru a hodnocení zaměstnanců. Vidět ji přednášet je opravdový koncert někoho, kdo to miluje a zároveň se s účastníky seminářů moc "nemazlí", když ví, že jim to pomůže. K tomu navíc pomáhá firmám v Praze a okolí vybrat ty pravé nebo nastavit fungující personální oddělení.

Kvalita interní komunikace ovlivňuje váš celkový úspěch, shodují se tři různé skupiny


Podíváme na to, jak může interní komunikace fungovat v komunitě, jaké to je v terénu daleko od centrály a až příliš blízko kritickým situacím a v čem tkví záludnosti komunikace mezi pobočkami po celém světě. Abyste se nám v tom neztratili, celé to uzavřeme jednou věcí, kterou bychom v každém z případů měli udělat jako první.

celý článek

JANA JIŘINCOVÁ: Interní komunikace pomáhá, aby lidé ve firmě šli stejným směrem


Představte si firmu, která sídlí v malé vesnici v západních Čechách. Firmu, která vznikla ve stodole a dnes má již tři provozovny. Firmu, která za poslední tři roky vyrostla z 200 zaměstnanců na bezmála 400. Firmu, která je plná pracovitých lidí zaměřených na výsledek. Taková firma vážně existuje. Jmenuje se KLAUS Timber a.s. a v čele jejího personálního oddělení stojí již od roku 2013 Jana Jiřincová.

celý článek

Hledání práce je peklo, říká nemálo uchazečů


Tentokrát jsme se podívali na předsudky v náboru z pohledu uchazečů, kteří se s nimi potkali na vlastní kůži. Naším cílem není jen předložit vám jejich špatné zkušenosti, ale spíše vám ukázat, že předsudky jsou v náboru pořád ještě až příliš „doma“ a že to pro vás může v určitém ohledu být výhoda.

celý článek

MÅRTEN RUNOW: Když někoho najímáte, ujistěte se, že to pomůže prosperitě firmy


Koncept PPM vznikl pod taktovkou dvou specialistů na lidi. Jedním spolutvůrcem pojmu PPM je Lucie Spáčilová. Druhým je pak Mårten Runow, mezinárodně uznávaný expert na budování produktivních týmů a zakladatel společnosti Performia International. Pojďme se podívat, co o PPM říká on.

celý článek