Možná jste někdy byli v situaci, kdy jste se snažili všemožnými cestami získat do své společnosti kvalitní pracovníky. Inzerovali jste na všech možných i nemožných pracovních portálech, spolupracovali se školami, aktivně využívali sociálních sítí, ale dlouhodobě bez pořádného výsledku, tedy bez nového šikovného kolegy na palubě. Čím to může být? Mám pro vás tři možnosti.


Hledáte a hledáte, ale i přes všechny investované prostředky a vynaloženou energii do náboru zaměstnanců se stále nedostavuje požadovaný výsledek? To je situace, která demotivuje většinu lidí, kteří mají potřebu být v práci užiteční a chtějí vytvářet něco hodnotného. Problém ale nemusí být v samotném náboru nebo člověku, který výběrové řízení vede, ale spíše uvnitř firmy. Pokud se vám taková situace někdy stala, nebo se děje zrovna teď, prověřte si v následujících bodech, zda nevynakládáte zbytečnou energii do náboru, který je již předem odsouzen k neúspěchu.

Kdo ve vašem týmu škodí - Performia, výběr zaměstnanců

Nemám v týmu nějakou „škodnou“?

Škodnou myslím osobu, která se možná jeví velmi aktivně a iniciativně, ale ve skutečnosti neodvádí dobrou práci. Před vedením se tváří jako pracant století, ale za jeho zády firmu pomlouvá a pomalu vytváří v týmu odbory. Je to člověk, který se specializuje na šíření špatných zpráv, zveličování problémů a dobré zprávy překrucuje k horšímu.

Tento člověk pod milou a přátelskou maskou aktivně pracuje na vytváření negativní atmosféry ve firmě. Tento potížista neboli „brzdič“ si velmi rád bere pod křídla vaše nováčky a vysvětluje jim, jak to u vás (ne)funguje a odrazuje je od spolupráce s vámi. Kvůli tomu možná nadějní šikovní lidé odchází ve zkušební době a „brzdiči“ si tím umocňují svou roli posledního loajálního člena vašeho týmu.


Ještě od nás nedostáváte každé dva týdny odborné tipy z oblasti budování týmu a výběru zaměstnanců?


Vedoucí oddělení je permanentně přetížený

Vedoucí, pro kterého posilu hledáte, nemá čas na stávající lidi, natož na zaškolení nového pracovníka. Díky této zaneprázdněnosti nemá prostor se ani věnovat výběrovému řízení a zajímat se o jeho průběh. Díky tomu se mohou odsouvat osobní pohovory s kandidáty nebo nábor jede tak nějak na volnoběh. V praxi to vypadá tak, že spustíte akci (např. vydání inzerátu), ale už jeho průběh už se nikdo nestará. To je jako kdybyste na D1 při řízení spustili tempomat a očekávali, že vás auto samo doveze do cíle vaší cesty bez toho, aniž byste museli držet volat nebo přibrzdit.  

Přetížený manažer - Performia, výběr zaměstnanců

Mezi zaměstnanci vládne negativní atmosféra

Lidé jsou dlouhodobě nespokojeni, každý si hrabe na svém písečku a nezajímá se o ostatní, nebo dokonce ve firmě panuje strach cokoliv říct či udělat. Je dobré si uvědomit, že pokud jsou zaměstnanci frustrovaní z práce a nechodí tam rádi, rozhodně tento pocit nezůstává v prostoru vaší společnosti. O tomto nesouladu mají tendence pracovníci mluvit s rodinou nebo přáteli. A věřte, že tyto informace se pak šíří jako lavina širokou veřejností. To pak může mít za následek špatné jméno firmy a odradit spoustu uchazečů od toho, aby se vůbec do výběrového řízení přihlásili.

Možná vás při čtení těchto bodů napadlo několik dalších, které mohou brzdit váš náborový proces. Určitě je jich mnohem více. Ze své praxe však vnímám, že výše uvedené body jsou nejčastější. Pokud byste s některým z uvedených bodů potřebovali pomoct, neváhejte se na nás obrátit, jsme tu pro vás. Naším cílem je, abyste byli v oblasti náboru úspěšní a nebrali jste to jako nutné zlo.

Zdroj fotografií: freepik.com

Chcete i vy mít tým plný produktivních lidí? 


Podívejte se na klíčové semináře, které ke skvělým týmům pomohly našim nejúspěšnějším klientům.


O autorovi článku

Hana Slačálková

Hanka si personalistiku oblíbila od prvního okamžiku. Do každé práce se vrhá s nováčkovským nadšením, i když už je ostříleným profesionálem. Její agenda je široká, nejčastěji ale přednáší o výběru a hodnocení zaměstnanců. Její přednášky jsou opravdovým zážitkem – Hanka totiž do nich vkládá energii sobě vlastní a účastníci seminářů oceňují její upřímnost a otevřenost, se kterou s nimi jedná. Kromě přednášek a seminářů také pomáhá firmám v Praze a okolí vybrat ty správné kolegy nebo nastavit fungující personální oddělení.

Co lidi na jejich šéfech nejvíc štve a kdo za to může?


Nevyvážený work-life balance, neférové odměňování, špatná firemní kultura, nemožnost růstu, pocit nedoceněnosti, nesoulad s firemními hodnotami. To jsou nejčastější důvody k odchodu ze zaměstnání, které uvádějí zahraniční i české průzkumy. Jedna dlouholetá stálice mezi nimi ještě chybí – špatný šéf či vedení. Co ale ten „špatný šéf“ pro lidi vlastně znamená?

celý článek

Role šéfa je čím dál náročnější, ale řešení existuje


Všimli jste si v posledních letech toho, že když nějaký lídr něco vyhlásí či rozhodne, je velmi často spíše zpochybňován než následován? Lidé tráví čas diskusí, zda je jeho rozhodnutí správné, a často se přiklánějí k názorům amatérů či ke zdrojům, které jsou pro danou oblast nekompetentní. Čím to je? A vede z toho nějaká cesta ven?

celý článek

7 největších chyb v inzerci a jak je napravit


Pokud vám inzerce na volné pozice nefunguje, je nejspíš něco špatně. Ale také máte určitě možnost to nějak změnit a tím to zlepšit. Jaké největší chyby v inzerátech nejčastěji vídáme? A jak si s nimi poradit, abyste měli šanci přitáhnout ty pravé kolegy? K těm největším chybám jsme vám připravili i konkrétní příklady z praxe. Autory inzerátů záměrně neuvádíme, protože každý má šanci se zlepšit, že?

celý článek

Předsudky snižují šanci získat do týmu ty nejlepší


Matky po rodičovské budou pořád doma s nemocnými dětmi. Starší lidé nestíhají tempo mladého týmu. Člověk bez zkušeností v oboru nám toho moc nepřinese. Lidé těsně po škole k nám půjdou jen načerpat zkušenosti do dalších zaměstnání. Je vám to povědomé? A víte, že kvůli předsudkům pro sebe možná nezískáte ty nejlepší?

celý článek