7 kroků ke zvýšení výkonnosti obchodního týmu

Obchodní oddělení je srdcem celé společnosti. Úspěšnost firmy závisí ve větší míře na výkonnosti jednotlivých obchodníků. V dnešní době vysoké konkurence je třeba se pro uzavření obchodů snažit více než před 20 lety. Proto je nutné se zaměřit na produktivitu - výkonnost - vašich prodejců a na to, jak jejich produkci stále navyšovat. Proto tu máme pro vás několik tipů, jak na to.


   1. Zaveďte statistiky jednotlivých kroků, které vedou vaše obchodníky k uzavření zakázek. Například počet oslovených firem (telefonátů), počet absolvovaných schůzek, množství vytvořených cenových nabídek apod.

   2. Tyto statistiky by měli vaši prodejci odevzdávat každý týden, aby věděli, jak si v uplynulém období vedli, a vedení mělo přehled o aktivitách svých zaměstnanců.

   3. Zaveďte pravidelné porady obchodního oddělení na týdenní bázi. Na těchto poradách by měl každý obchodník prezentovat své výsledky za uplynulý týden (např. hodnota uzavřených zakázek) a výše uvedené zavedené statistiky. Také by zde měl každý pracovník sdělit plány na další týden (tzn. v jaké hodnotě plánuje uzavřít obchody v následujícím období). Pokud třeba některý z vašich prodejců dosáhne dobrých výsledků, veřejně jej za ně pochvalte. Dotyčný se může s kolegy podělit o to, jak svých úspěchů dosáhl. POZOR! Na tyto porady rozhodně nepatří výmluvy, proč se nedařilo nebo řešení problémů. Problémy v obchodě se mají řešit individuálně, aby to nebralo pozornost a energii ostatním členům týmu.

Performia- 7 kroků ke zvýšení výkonosti obchodního týmu
 

   4. Sdělujte obchodníkům různými způsoby účel vaší společnosti. Ukazujte jim také, jak je tento účel naplňován u vašich klientů. Pomůže vám to dostat je z případného zdůrazňování jejich denních problémů. Je to takový motor, který jim pomůže snadněji překonávat překážky v jejich práci.
 

   5. Odměňujte dobré výsledky jednotlivých obchodníků. Nemyslíme jen finanční ohodnocení, odměnou šéfa je také jeho pozornost obchodníkovi věnovaná. Někdy stačí jen pochvala před ostatními členy týmu či pozvání dotyčného na oběd. Je také třeba rozlišovat mezi obchodníky začátečníky a zkušenými matadory. Jejich produkce je různá, soustřeďte se spíše na jejich „osobní rekord“ než na srovnání s ostatními.
 

   6. Vymyslete pro své prodejce hry o drobné ceny. Například který prodejce uzavře ten den nejvyšší objednávku, dostane luxusní čokoládu. Je třeba si zjistit, co mají vaši lidé rádi a to jim dávat. Také můžete vymyslet soutěž pro celý tým. Například pokud v daném měsíci uzavřeme obchody v určité hodnotě, zorganizujeme si firemní výlet.
 

   7. Pravidelná kvalifikace prodejců je nedílnou součástí zvyšování jejich produktivity. Učí se, jak se v dané problematice zlepšovat a zefektivňovat. Nemusíte ani kupovat nákladná externí školení. Stačí jednou za 2 měsíce uspořádat jednodenní interní kvalifikaci. Můžete např. požádat vašeho nejlepšího obchodníka, aby sepsal a odprezentoval zbytku týmu své úspěšné akce v prodeji. Před touto kvalifikací můžete své obchodníky požádat, aby vám sepsali oblasti, ve kterých by se chtěli zlepšit, a těm se pak můžete přímo věnovat.
 

A JEŠTĚ JEDEN DŮLEŽITÝ TIP NA ZÁVĚR: Zjistěte skutečnou úroveň motivace svých lidí, abyste věděli, co jim máte dodávat, abyste je udrželi ve výkonu.

Zdroj fotografií: Thinkstock

A jak rozpoznat skutečnou úroveň produktivity a motivace vašich prodejců?
 

Nebo jak výše uvedené body uvést do praxe? To se dozvíte na našem klíčovém
semináři Jak vytvořit a udržet skvělý tým.


O autorovi článku

Hana Slačálková

Hanka si personalistiku oblíbila od prvního okamžiku a velmi rychle se stala opravdovým odborníkem na tuto oblast. Její nováčkovské nadšení se jí neztratilo a neustále se s ním vrhá do nové práce. Nejčastěji přednáší o výběru a hodnocení zaměstnanců. Vidět ji přednášet je opravdový koncert někoho, kdo to miluje a zároveň se s účastníky seminářů moc "nemazlí", když ví, že jim to pomůže. K tomu navíc pomáhá firmám v Praze a okolí vybrat ty pravé nebo nastavit fungující personální oddělení.

Z PRAXE: Jak si české firmy poradily v situaci, kdy není kvalitních kandidátů nazbyt


I když se může zdát, že na trhu práce „nejsou lidi“, je možné s tím něco dělat. Jaké zvolit cesty, aby se vás výmluva, že „nejsou lidi“, už nemusela týkat? A jak najít kvalitního uchazeče právě ve chvíli, kdy ho hledáte? Na to jsme se zeptali našich nejúspěšnějších klientů.

celý článek

JANA JÁČOVÁ: Na náboru musíte pracovat trvale, jinak nefunguje


Zatímco jedni stále opakují, že „nejsou lidi“, jiní hledají cesty, jak je najít, ať už je doba jakákoli. K druhé skupince patří i Jana Jáčová, majitelka společnosti UOL Účetnictví. Zatímco si ostatní stěžují na nedostatek lidí, ona nabírá stovky brigádníků, točí videa na LinkedIn a TikTok a expanduje ve všech směrech.

celý článek

ANDREA BOHAČÍKOVÁ: Když chcete adaptovat rodiče po rodičovské do práce, musí na to být naladěný celý tým


Ačkoli je u nás stále situace s nedostatkem kvalitních uchazečů v některých oborech až kritická, je tu pořád jedna skupina, které se práce hledá těžce. Jsou to matky či otcové po rodičovské dovolené. O tom jsme si povídali s ředitelkou a zakladatelkou vzdělávací a networkingové platformy M.arter ANDREOU BOHAČÍKOVOU.

celý článek

Zaměření na cíl výrazně pomáhá zvládnout jakoukoli stresovou situaci, shoduje se Australan s Kostaričankou


Kostaričanku Evelissu Cubero a Australana Garetha Jekela spojuje nejen to, že oba založili pobočku Performie, ale také to, že oba kromě toho působí ještě v úplně jiném odvětví. Jaké zkušenosti si odnesli z budování firmy úplně „od píky“ a jak se dívají na posilování odolnosti zaměstnanců ze svých zeměpisně velmi odlišných pohledů?

celý článek