Důležitost referencí aneb důvěřuj, ale prověřuj

V dnešní době internetu jsou kandidáti soustavně vzděláváni v tom, jak úspěšně zapůsobit při výběrovém řízení. Dostávají informace o tom, co si obléci na sebe, jak se chovat, a dokonce i co říkat. Není tedy právě jednoduché efektivně oddělit „zrno od plev“ a vybrat z většinou vysokého počtu uchazečů „toho pravého“.


Výkonnost uchazeče a jeho motivace

Nejdůležitější, mimo opravdu potřebných případných odborných znalostí, je vždy výkonnost uchazeče a jeho motivace. I přestože máme jistotu o splnění výše uvedených faktorů, nesmíme zapomenout na ověření referencí u všech možných zdrojů. Pokud je to možné, pak nejlépe u bývalých (či současných) přímých nadřízených uchazeče. Nemáte-li tu možnost, můžete například u sportovců kontaktovat jejich trenéry, u podnikatelů jejich klienty nebo partnery či zákazníky, dodavatele, odběratele… Prostě kohokoliv, kdo vám může potvrdit, co vám kandidát při pohovoru řekl.

Reference jsou základ

Stejně jako při pohovoru, tak i při referencích zjišťujeme výkonnost pracovníka, jeho motivaci a popř. odbornost. Pokud se získané informace shodují s tím, co nám řekl kandidát, je to ideální stav. Vhodné je také sledovat ochotu člověka, u kterého reference ověřujeme, a také případnou prodlevu mezi položením a zodpovězením otázky. Je prokázáno, že člověk, který ochotně na otázky odpovídá, nerozmýšlí se dlouze a projevuje dobrou emoci, má s dotyčným bývalým zaměstnancem dobré zkušenosti. Pokud dotazovaný ochotný není, zdá se vám, že nemá zrovna dobrou náladu, popř. po vaší otázce nastává dlouhá pauza (a to opakovaně), určitě tam bude něco negativního směrem k vašemu kandidátovi.

Performia-důležitost referencí

Nebojte se ověřovat reference

Vždy je však dobré ověřit reference alespoň ze dvou tří předchozích zaměstnání, brigád nebo praxí. Dotazovaný totiž může být někdo neproduktivní nebo neetický. Třeba právě kvůli němu váš kandidát odešel ze svého předchozího zaměstnání – kvůli tomu, že mezi sebou nenašli shodu. Pokud bychom kandidáta odepsali pouze na základě jedné špatné reference i přesto, že se nám dle předtím získaných informací líbil nejvíce, mohli bychom zbytečně přijít o šikovného člověka.

Může se samozřejmě stát, že vám kandidát nechce dát kontakt na nikoho, kdo by mohl reference na něj poskytnout. Nebo si myslí, že vám je nemůže dát. V tomto případě doporučujeme použití internetu k vyhledání personálního oddělení firmy, kde pracoval. Budete-li mít štěstí, tak vám poskytnou kontakt na osobu kompetentní k podání referencí na danou osobu, nebo vám sami potvrdí (či vyvrátí) kandidátova tvrzení o jeho přínosu firmě.


Ještě od nás nedostáváte každé dva týdny odborné tipy z oblasti budování týmu a výběru zaměstnanců?


Nezapomínejte na pojmy výsledek a motivace

Jedna z nejdůležitějších otázek při ověřování referencí je jakého výsledku zaměstnanec ve firmě dosáhl. Jako další pak úroveň jeho motivace. Rozhodně by neměl chybět ani dotaz, zda by bývalý zaměstnavatel s vaším kandidátem znovu navázal spolupráci, kdyby to bylo možné. Pak můžete položit jakoukoliv otázku, která vás napadne. Ideální jsou takové, které nějakým způsobem souvisí s pozicí, na niž se pracovník hlásí. Např. pokud přijímáte člověka na pozici chirurga, určitě je vhodné vědět, kolik operací dělal, jak byly úspěšné a proč si dotazovaný myslí, že je tento člověk vhodným odborníkem na pozici, kterou právě obsazujete.
 

Reference jsou třešničkou na dortu

Tento postup je možné použít na jakoukoliv jinou pozici ve vaší firmě. Určitě je dobré reference ověřovat až ve chvíli, kdy už pohovor s kandidátem proběhl a máte o něj skutečný zájem. Ověřit je můžete také před pohovorem, ale pokud zvolíte první variantu, umožní vám to porovnat údaje od kandidáta s informacemi od dotazovaného. Každopádně jakékoliv ověření je lepší než žádné.

Ověřováním referencí pomáháte opravdu šikovným lidem dostat se na vaši palubu a bráníte těm neproduktivním, aby se na ní bez obav vezli. Nikdy nepřijímejte člověka bez ověřených referencí – chráníte tím především sami sebe.

Zdroj fotografií: Thinkstock

Chcete vědět, jak správně a efektivně ověřit reference na kandidáta?

Přijďte k nám na seminář, kde tomuto tématu věnujeme nemalou část.


O autorovi článku

Iva Schulzová

Ivě nechybí zapálení pro práci, profesionalita, ale i smysl pro humor, který způsobuje, že spolupráce s ní je často opravdová zábava. Je výborný odborník ve své oblasti, ať už v pomoci klientům v hledání těch nejšikovnějších lidí, nebo v konzultaci a směrování klientů na tu správnou službu. Stará se o klienty v Praze a okolí a je trenérkou speciálních seminářů a tréninků.

Václav a Barbora z VASKY: Mladá generace si často neuvědomuje, jak se má dobře


Oba už v teenagerovském věku lákal svět podnikání. On založil v osmnácti letech svou vlastní firmu na výrobu bot, která má dnes stamilionový roční obrat. Ona od svých devatenácti vyzkoušela nemálo různých prací a dnes je srdcem Vaškovy firmy. „Kéž bych byla v jejich věku tak uvědomělá jako oni,“ řekla jsem si po rozhovoru s nimi. O koho jde? O Václava Staňka, majitele obuvnické značky Vasky, a Barboru Čápkovou, jeho personalistku.

celý článek

Co nám o našich lidech řekla doba home officová?


To, že nám doba pandemická v mnohém otevřela oči, je zřejmé. V oblasti výkonnosti a loajality zaměstnanců zažívalo mnoho firem doslova očistec. O to bolestivější procitnutí to bylo, když to přišlo do zcela idylické doby, kdy panoval všeobecný blahobyt. Zaměstnanci si mohli práci vybírat a zaměstnavatelé si často ani nevšimli, že platí za nedokonalou, nedokončenou nebo pomalou práci. Poučili jsme se? A na co bychom si nově měli dát pozor?

celý článek

5 tipů pro hladkou spolupráci HR a vedoucího při náboru


Jak by mělo personální oddělení komunikovat s vedoucími, když vybírá nové zaměstnance do jejich týmu? Máme pro vás 5 tipů.

celý článek

Víte, kdo brzdí vaši firmu?


Brzdič, skrytý nepřítel, had, travič studní – to všechno jsou výrazy (a zazněly i peprnější), které popisují člověka, který rozkládá firmu zevnitř. Bývá těžké ho objevit, protože se dokáže umně skrýt. Čím vyšší IQ má, tím lépe umí všechno kolem sebe zkomplikovat. Těžko se tak rozplétá klubko zmatených informací, které se po firmě šíří. Jak někoho takového rozpoznat a nesplést si ho s někým, kdo prostě jen občas nemá svůj den?

celý článek