Dvě ingredience, bez kterých se dobrý personalista na pohovoru neobejde
Dobrá komunikace je základ všeho. Lidé spolu mluví dennodenně. Ptáme se, odpovídáme a zároveň posloucháme. Někdy se ale stává, že sice slyšíme, co nám ten druhý říká, ale nevnímáme. Při povídání s přáteli to není tak zásadní problém. Ten nastává až ve chvíli, kdy například máte pohovory.
Pohovory patří mezi nejčastější činnost personalistů a HR manažerů. Pro zkušené to může být rutina, ale stále je to činnost, která vyžaduje plné soustředění a nelze ji dělat jen tak napůl. Pokud chcete dělat pohovory vždy na 100 %, vězte, že nestačí jen chytrý seznam otázek. Je toho víc, co potřebujete mít vyladěné, abyste vždy dosáhli maximálního možného výsledku.
Co na pohovoru potřebujete zjistit a jaký by měl mít výsledek?
Vždy musíte získat relevantní informace o kandidátovi, které vám pomohou se zodpovědně rozhodnout.
Toho není možné dosáhnout prostým povídáním si s kandidátem, ani on-line dotazníkem, ať už je sebelepší. Dokonce ani šestý smysl vám v tomto případě nepomůže. Je to vyladěná kombinace dvou aspektů, které rozhodnou o dosáhnutí efektivního výsledku z daného pohovoru.
Víte, co potřebujete k pohovorům?
Mám na mysli dvě ingredience, které způsobí, že vaše pohovory budou ty nejlepší na světě.
- Mít úplný koncept. Musíte přesně vědět, na co a jak se ptát. Měli byste být schopni pokládat ty správné otázky, vyhodnocovat je a následně se s jistotou rozhodnout o dalším kroku.
- Dovednost komunikace. Naučte se získat odpovědi na všechny vaše otázky. Nespokojte se s tím, když vám kandidát odpovídá na něco jiného, než jste se ho ptali. Je důležité umět někoho rozmluvit a být stále tím, kdo má rozhovor pod kontrolou a vede ho v příjemné rovině. S tím také souvisí schopnost nenechat se vyvést z daného konceptu a velmi přirozeně reagovat i na překvapivé situace a okolnosti.
Někdy nám na pohovoru může uniknout i jediný malý detail, který může ovlivnit náš úsudek. Stává se, že kandidát neodpoví přímo, ale kolem otázky pouze krouží anebo nás jeho odpověď tak šokuje, že ztratíme koncentraci a pohovor podle toho následně vypadá. Pokud je vaší ambicí stát se anebo udržet na úrovni nejlepších mistrů v pohovorech, doporučuji Komunikační trénink.
Jak to vypadá v praxi?
Jana Lagová pracuje na pozici personální ředitelky ve společnosti Gumex, spol. s.r.o. od roku 2009. Za tu dobu zvládla udělat nepřeberné množství pohovorů. V čem ji komunikační trénink dokázal pomoct? A jaké poznatky používá dodnes?
Když jste se na komunikační trénink přihlásila, měla jste pocit, že máte v komunikaci nějaké mezery?
S mým temperamentem a znamením (blíženec) je pro mě největší oříšek neskákat druhým do řeči. Tento zlozvyk se mi při pohovorech hodil, když bylo nutné zasáhnout a vrátit kandidáta k tématu. Chtěla jsem ale pracovat na tom, kdy je to spíše obtěžující a neprofesionální.
Je něco, co jste si přenesla do pracovního života a využíváte to?
Díky tréninku vím, že jsem schopna dlouho trpělivě sedět na poradách i pohovorech, zejména videopohovorech. Pomáhá mi to utlumit mou nutkavou potřebu mluvit, hýbat se a prudce reagovat. Nebýt tréninku, asi bych to v daný moment nemohla vydržet.
Komu byste komunikační trénink doporučila?
Všem, kteří jsou ochotni hrát hru, nejsou příliš svázáni a vědí, že musí něco zlepšit, ale pořád se jim to nedaří.
Zdroj fotografie: freepik.com
Chcete i vy zlepšit své komunikační dovednosti?
Pak potřebujete na náš "Komunikační soustředění nejen pro personalisty."
Další články
Přehled klíčových změn v zákoníku práce: Na co se připravit v roce 2025
Rok 2025 přinese několik změn v zákoníku práce, které mají za cíl zjednodušit administrativní procesy a zvýšit flexibilitu pracovních vztahů. Díky Petře Kubáčové z Accace Legal s.r.o. jsme připravili článek, který přináší přehled nejvýznamnějších změn, které nás čekají od ledna 2025, a zejména navrhovaných úprav, které se (k 1.12.2024) stále nacházejí v legislativním procesu.
celý článekDANIEL TOVTH: Když nechápete potenciál svých lidí, nemůžete jim pomoct být lepší
Zavřete oči a představte si úřad, ve kterém pracují lidé, co se rádi vzdělávají a neustále se pídí po tom, jak věci zlepšit. Úřad, jehož zaměstnanci si vzájemně pomáhají a pracují na vlastním potenciálu. Máte? Otevřete oči a přečtěte si rozhovor se skutečným člověkem, který přesně na takovém místě zastává funkci vedoucího odboru kanceláře ředitelky úřadu. Je to Daniel Tovth z Krajského úřadu Karlovarského kraje.
celý článekTéměř 200 kandidátů na brigádnickou pozici za 14 dní? Bez Performie jsem si to neuměla představit, říká ředitelka MushGO
Společnost MushGO je prodejcem vybavení pro psy a psí sporty se zaměřením na mushing (běh a jízda na koloběžce, do níž je zapojen i čtyřnohý kamarád). Má 6 zaměstnanců a v jednu chvíli potřebovali přijmout nejméně 6 brigádníků na podporu prodeje. Zdálo se jim to nemožné, ale nakonec se nám to společně vydařilo za 4 týdny a inzerce nás navíc stála necelou pětistovku.
celý článekOLDŘICH A MARCELA BEZCHLEBOVI: Rozloučit se s brzdiči je psychicky náročné, ale nutné
Z receptů ve starých kuchařských knihách vytvořili skvělé produkty a založili rodinnou konzervárnu Via Delicia v Zábřehu na Moravě. Oba jsou srdcaři, kteří svou práci milují. O to horší bylo období, kdy se museli rozloučit s neproduktivními zaměstnanci a s těmi, kdo firmu záměrně brzdili. Jak náročné to bylo a jak takovou situaci zvládnout? O tom jsem si povídala s manželi Oldřichem a Marcelou Bezchlebovými, ředitelem a ekonomkou rodinné firmy Via Delicia.
celý článek