Dvě ingredience, bez kterých se dobrý personalista na pohovoru neobejde

Dobrá komunikace je základ všeho. Lidé spolu mluví dennodenně. Ptáme se, odpovídáme a zároveň posloucháme. Někdy se ale stává, že sice slyšíme, co nám ten druhý říká, ale nevnímáme. Při povídání s přáteli to není tak zásadní problém. Ten nastává až ve chvíli, kdy například máte pohovory.


Pohovory patří mezi nejčastější činnost personalistů a HR manažerů. Pro zkušené to může být rutina, ale stále je to činnost, která vyžaduje plné soustředění a nelze ji dělat jen tak napůl. Pokud chcete dělat pohovory vždy na 100 %, vězte, že nestačí jen chytrý seznam otázek. Je toho víc, co potřebujete mít vyladěné, abyste vždy dosáhli maximálního možného výsledku.

Co na pohovoru potřebujete zjistit a jaký by měl mít výsledek?

Vždy musíte získat relevantní informace o kandidátovi, které vám pomohou se zodpovědně rozhodnout.
Toho není možné dosáhnout prostým povídáním si s kandidátem, ani on-line dotazníkem, ať už je sebelepší. Dokonce ani šestý smysl vám v tomto případě nepomůže. Je to vyladěná kombinace dvou aspektů, které rozhodnou o dosáhnutí efektivního výsledku z daného pohovoru.

„Získané zkušenosti z komunikačního tréninku člověk využívá každý den. Hlavně ve vypjatých situacích je důležité si uvědomit, že je nutné situaci uklidnit, zvládnout a poté v klidu vykomunikovat. Rozhodně jsem se naučila větší sebekontrole.“
Jana Jiřincová, personalistka ve společnosti KLAUS Timber a.s.

Víte, co potřebujete k pohovorům?

Mám na mysli dvě ingredience, které způsobí, že vaše pohovory budou ty nejlepší na světě.

  1. Mít úplný koncept. Musíte přesně vědět, na co a jak se ptát. Měli byste být schopni pokládat ty správné otázky, vyhodnocovat je a následně se s jistotou rozhodnout o dalším kroku.
  2. Dovednost komunikace. Naučte se získat odpovědi na všechny vaše otázky. Nespokojte se s tím, když vám kandidát odpovídá na něco jiného, než jste se ho ptali. Je důležité umět někoho rozmluvit a být stále tím, kdo má rozhovor pod kontrolou a vede ho v příjemné rovině. S tím také souvisí schopnost nenechat se vyvést z daného konceptu a velmi přirozeně reagovat i na překvapivé situace a okolnosti.

Někdy nám na pohovoru může uniknout i jediný malý detail, který může ovlivnit náš úsudek. Stává se, že kandidát neodpoví přímo, ale kolem otázky pouze krouží anebo nás jeho odpověď tak šokuje, že ztratíme koncentraci a pohovor podle toho následně vypadá. Pokud je vaší ambicí stát se anebo udržet na úrovni nejlepších mistrů v pohovorech, doporučuji Komunikační trénink.


Jak to vypadá v praxi?

Jana Lagová pracuje na pozici personální ředitelky ve společnosti Gumex, spol. s.r.o. od roku 2009. Za tu dobu zvládla udělat nepřeberné množství pohovorů. V čem ji komunikační trénink dokázal pomoct? A jaké poznatky používá dodnes?

Když jste se na komunikační trénink přihlásila, měla jste pocit, že máte v komunikaci nějaké mezery?
S mým temperamentem a znamením (blíženec) je pro mě největší oříšek neskákat druhým do řeči. Tento zlozvyk se mi při pohovorech hodil, když bylo nutné zasáhnout a vrátit kandidáta k tématu. Chtěla jsem ale pracovat na tom, kdy je to spíše obtěžující a neprofesionální.

Je něco, co jste si přenesla do pracovního života a využíváte to?
Díky tréninku vím, že jsem schopna dlouho trpělivě sedět na poradách i pohovorech, zejména videopohovorech. Pomáhá mi to utlumit mou nutkavou potřebu mluvit, hýbat se a prudce reagovat. Nebýt tréninku, asi bych to v daný moment nemohla vydržet.

Komu byste komunikační trénink doporučila?
Všem, kteří jsou ochotni hrát hru, nejsou příliš svázáni a vědí, že musí něco zlepšit, ale pořád se jim to nedaří. 

Zdroj fotografie: freepik.com

Chcete i vy zlepšit své komunikační dovednosti? 
 

Pak potřebujete na náš "Komunikační soustředění nejen pro personalisty."


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

LUCIE SPÁČILOVÁ: Chci dosáhnout toho, aby byla práce obecně vnímána jako pozitivní součást života


Tento rozhovor vyšel ve výročním čísle našeho časopisu. Běžně se u nás můžete setkat s úspěšnou osobností z praxe českých firem, která příkladně ukazuje, kam až je možné to dotáhnout. Pro jubilejní číslo časopisu jsme se rozhodli udělat tento rozhovor s Lucií Spáčilovou, ředitelkou Performie.

celý článek

ROMAN ŠEBELA: Díky personalistce mám čas na strategii a firma více zakázek


Představte si šéfa firmy, který má tolik energie, že dokáže pracovat za tři a vést firmu s miliardovými obraty. A představte si okamžik, kdy přijde na to, že musí něco změnit, aby se neudřel a měl stále chuť firmu posouvat dál. Je vám to povědomé? Možná bychom tohle mohli říct o každém, kdo se někdy pustil do podnikání a začalo se mu dařit. Jak se na to ale dívá Roman Šebela z developerské společnosti MIG s.r.o.?

celý článek

7 tipů, jak zvládnout zpětnou vazbu


Existuje mnoho tipů a rad na téma zpětné vazby, pravidelných rozhovorů a celkově k práci se zaměstnanci. Cílem je většinou jejich větší angažovanost, loajalita a zodpovědnost. Ať už jsou nástroje nebo postupy sebevíc sofistikované, pokud nejsou absolutní základy v pořádku, je to k ničemu.  Mnoho úsilí a veliká snaha vytvořit efekt a na konci rozpaky. Nikdo z toho nebude mít ve finále radost ani užitek.

celý článek

Personalista ve firmě: Zbytečný luxus, nebo největší výhra?


Odpověď na častou otázku „Jak velká firma už má mít personalistu nebo HR oddělení?“ může poskytnout analýza více oblastí firmy. Na tuto otázku i mnoho dalších se v následující, článku zaměřila Lucie Spáčilová. 

celý článek