To, že jednotlivé části firmy spolu musí kooperovat, je asi jasná věc. Avšak to, že právě oddělení HR má samo o sobě důležitou roli v této kooperaci až donedávna tak jasné nebylo. V čem a jak nejčastěji spolupracuje personální oddělení s dalšími částmi firmy? Podívejte se na to s námi.


VEDENÍ


Když jsou jasné cíle a hlavní strategie firmy, velmi rychle následuje otázka: „Kdo to udělá?“. Dostatečná komunikace o lidských zdrojích, které zabezpečí naplnění cílů, a jasně formulované očekávání ze strany vedení by byla rozhodně chytrá akce. Stejně tak jako vzít v úvahu situaci na trhu práce, dosavadní vývoj příjmu personálu, fluktuaci nebo celkovou spokojenost zaměstnanců. Pohled shora je zde na místě a minimálně na hlavních oblastech, jako je strategie najímání a udržení zaměstnanců, musí vedení a HR oddělení pracovat společně.

MARKETING A OBCHOD


Právě tato část firmy kontroluje ty nejlepší a největší komunikační kanály v oblasti, kde podnikáte. Ať už to jsou to firemní webové stránky, prezentační materiály nebo online kampaně. Toto vše potřebuje také HR oddělení, aby mohlo účinně působit na dostatečně velkou skupinu lidí a tím podpořit úspěch v najímání. Bez personálního marketingu a dostatečného „outflow“ (komunikace směrem ven) to už dnes jednoduše nepůjde.

VEŘEJNOST A PR


PR a HR spolu zdánlivě vůbec nesouvisí a budí dojem, že si každý tvoří na tom svém. Dnes ale ještě více než kdy jindy je i zde nutná kooperace. Jako zaměstnavatel má každá firma také svou konkurenci, musí se zviditelnit a tvořit své dobré jméno. Oddělení pro styk s veřejností má přístup v rámci své práce k věcem, které HR může, vlastně dnes musí hojně využívat. Například stávající zaměstnanci jsou specifickou skupinou veřejnosti, a třeba i u ní chceme být jako zaměstnavatel na dobré úrovni. Pro HR bude toto oddělení určitě inspirací a hodnotným partnerem v jejich snažení.

PRODUKCE


Když chybí lidé, a zejména kvalifikovaní lidé, trpí tím celá firma a cíle firmy jsou ohroženy. Proto je na místě poměrně intenzivní komunikace HR právě s tímto oddělením. Nestačí jen přehledy o tom, kde je koho potřeba doplnit nebo vyměnit, ale potřeba je také neustálá diskuse nad tím, jaký typ lidí je potřeba a kteří pracovníci se nejvíce osvědčili a proč. Čím více toto HR chápe, tím více dokáže vidět různé další souvislosti a je připravenější následně, když je potřeba, udělat ty pravé akce se skvělými výsledky.

KVALITA A KVALIFIKACE

Ne všechny společnosti mají velké oddělení kvality nebo kvalifikace lidí. Někdy je to jen malá součást produkce, která se na to specializuje. V rámci udržení a zvýšení kvality toto oddělení ověřuje produkty nebo služby, které společnost vytváří, nebo také trénuje personál. Zde je ještě mnoho prostoru, který není využitý, a HR pozornost sem určitě patří. Je dobré vědět, jaké jsou možnosti interní kvalifikace, ať už pro zvýšení úrovně znalostí stávajících pracovníků, nebo pro ty, kteří teprve nastoupí a potřebují kvalifikaci doplnit.

Zdroj fotografií: Shutterstock

Už máte svou personální strategii ?
 

Přijďte si ji sestavit na workshop s názvem "Moje personální strategie".
 


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

Z PRAXE: Jak si české firmy poradily v situaci, kdy není kvalitních kandidátů nazbyt


I když se může zdát, že na trhu práce „nejsou lidi“, je možné s tím něco dělat. Jaké zvolit cesty, aby se vás výmluva, že „nejsou lidi“, už nemusela týkat? A jak najít kvalitního uchazeče právě ve chvíli, kdy ho hledáte? Na to jsme se zeptali našich nejúspěšnějších klientů.

celý článek

JANA JÁČOVÁ: Na náboru musíte pracovat trvale, jinak nefunguje


Zatímco jedni stále opakují, že „nejsou lidi“, jiní hledají cesty, jak je najít, ať už je doba jakákoli. K druhé skupince patří i Jana Jáčová, majitelka společnosti UOL Účetnictví. Zatímco si ostatní stěžují na nedostatek lidí, ona nabírá stovky brigádníků, točí videa na LinkedIn a TikTok a expanduje ve všech směrech.

celý článek

ANDREA BOHAČÍKOVÁ: Když chcete adaptovat rodiče po rodičovské do práce, musí na to být naladěný celý tým


Ačkoli je u nás stále situace s nedostatkem kvalitních uchazečů v některých oborech až kritická, je tu pořád jedna skupina, které se práce hledá těžce. Jsou to matky či otcové po rodičovské dovolené. O tom jsme si povídali s ředitelkou a zakladatelkou vzdělávací a networkingové platformy M.arter ANDREOU BOHAČÍKOVOU.

celý článek

Zaměření na cíl výrazně pomáhá zvládnout jakoukoli stresovou situaci, shoduje se Australan s Kostaričankou


Kostaričanku Evelissu Cubero a Australana Garetha Jekela spojuje nejen to, že oba založili pobočku Performie, ale také to, že oba kromě toho působí ještě v úplně jiném odvětví. Jaké zkušenosti si odnesli z budování firmy úplně „od píky“ a jak se dívají na posilování odolnosti zaměstnanců ze svých zeměpisně velmi odlišných pohledů?

celý článek