HR versus ostatní oddělení firmy: Jak jsou vlastně propojená?
To, že jednotlivé části firmy spolu musí kooperovat, je asi jasná věc. Avšak to, že právě oddělení HR má samo o sobě důležitou roli v této kooperaci až donedávna tak jasné nebylo. V čem a jak nejčastěji spolupracuje personální oddělení s dalšími částmi firmy? Podívejte se na to s námi.

VEDENÍ
Když jsou jasné cíle a hlavní strategie firmy, velmi rychle následuje otázka: „Kdo to udělá?“. Dostatečná komunikace o lidských zdrojích, které zabezpečí naplnění cílů, a jasně formulované očekávání ze strany vedení by byla rozhodně chytrá akce. Stejně tak jako vzít v úvahu situaci na trhu práce, dosavadní vývoj příjmu personálu, fluktuaci nebo celkovou spokojenost zaměstnanců. Pohled shora je zde na místě a minimálně na hlavních oblastech, jako je strategie najímání a udržení zaměstnanců, musí vedení a HR oddělení pracovat společně.

MARKETING A OBCHOD
Právě tato část firmy kontroluje ty nejlepší a největší komunikační kanály v oblasti, kde podnikáte. Ať už to jsou to firemní webové stránky, prezentační materiály nebo online kampaně. Toto vše potřebuje také HR oddělení, aby mohlo účinně působit na dostatečně velkou skupinu lidí a tím podpořit úspěch v najímání. Bez personálního marketingu a dostatečného „outflow“ (komunikace směrem ven) to už dnes jednoduše nepůjde.

VEŘEJNOST A PR
PR a HR spolu zdánlivě vůbec nesouvisí a budí dojem, že si každý tvoří na tom svém. Dnes ale ještě více než kdy jindy je i zde nutná kooperace. Jako zaměstnavatel má každá firma také svou konkurenci, musí se zviditelnit a tvořit své dobré jméno. Oddělení pro styk s veřejností má přístup v rámci své práce k věcem, které HR může, vlastně dnes musí hojně využívat. Například stávající zaměstnanci jsou specifickou skupinou veřejnosti, a třeba i u ní chceme být jako zaměstnavatel na dobré úrovni. Pro HR bude toto oddělení určitě inspirací a hodnotným partnerem v jejich snažení.

PRODUKCE
Když chybí lidé, a zejména kvalifikovaní lidé, trpí tím celá firma a cíle firmy jsou ohroženy. Proto je na místě poměrně intenzivní komunikace HR právě s tímto oddělením. Nestačí jen přehledy o tom, kde je koho potřeba doplnit nebo vyměnit, ale potřeba je také neustálá diskuse nad tím, jaký typ lidí je potřeba a kteří pracovníci se nejvíce osvědčili a proč. Čím více toto HR chápe, tím více dokáže vidět různé další souvislosti a je připravenější následně, když je potřeba, udělat ty pravé akce se skvělými výsledky.

KVALITA A KVALIFIKACE
Ne všechny společnosti mají velké oddělení kvality nebo kvalifikace lidí. Někdy je to jen malá součást produkce, která se na to specializuje. V rámci udržení a zvýšení kvality toto oddělení ověřuje produkty nebo služby, které společnost vytváří, nebo také trénuje personál. Zde je ještě mnoho prostoru, který není využitý, a HR pozornost sem určitě patří. Je dobré vědět, jaké jsou možnosti interní kvalifikace, ať už pro zvýšení úrovně znalostí stávajících pracovníků, nebo pro ty, kteří teprve nastoupí a potřebují kvalifikaci doplnit.
Zdroj fotografií: Shutterstock
Už máte svou personální strategii ?
Přijďte si ji sestavit na workshop s názvem "Moje personální strategie".
Další články
Kvalita interní komunikace ovlivňuje váš celkový úspěch, shodují se tři různé skupiny
Podíváme na to, jak může interní komunikace fungovat v komunitě, jaké to je v terénu daleko od centrály a až příliš blízko kritickým situacím a v čem tkví záludnosti komunikace mezi pobočkami po celém světě. Abyste se nám v tom neztratili, celé to uzavřeme jednou věcí, kterou bychom v každém z případů měli udělat jako první.
celý článekJANA JIŘINCOVÁ: Interní komunikace pomáhá, aby lidé ve firmě šli stejným směrem
Představte si firmu, která sídlí v malé vesnici v západních Čechách. Firmu, která vznikla ve stodole a dnes má již tři provozovny. Firmu, která za poslední tři roky vyrostla z 200 zaměstnanců na bezmála 400. Firmu, která je plná pracovitých lidí zaměřených na výsledek. Taková firma vážně existuje. Jmenuje se KLAUS Timber a.s. a v čele jejího personálního oddělení stojí již od roku 2013 Jana Jiřincová.
celý článekHledání práce je peklo, říká nemálo uchazečů
Tentokrát jsme se podívali na předsudky v náboru z pohledu uchazečů, kteří se s nimi potkali na vlastní kůži. Naším cílem není jen předložit vám jejich špatné zkušenosti, ale spíše vám ukázat, že předsudky jsou v náboru pořád ještě až příliš „doma“ a že to pro vás může v určitém ohledu být výhoda.
celý článekMÅRTEN RUNOW: Když někoho najímáte, ujistěte se, že to pomůže prosperitě firmy
Koncept PPM vznikl pod taktovkou dvou specialistů na lidi. Jedním spolutvůrcem pojmu PPM je Lucie Spáčilová. Druhým je pak Mårten Runow, mezinárodně uznávaný expert na budování produktivních týmů a zakladatel společnosti Performia International. Pojďme se podívat, co o PPM říká on.
celý článek