Jak v týmu nejsnáze prosazovat změny?
Pokud chcete do týmu zavést něco nového, změnit něčí názor nebo hledisko, nemusí to být vždy snadné. Je možné, že jste se sami ocitli v situaci, kdy jste si byli jisti, že daná změna bude pro tým velmi hodnotná, ale tým ji nepřijal s takovým nadšením, jaké jste očekávali.
Možná se stalo, že tým vaše změny i úplně odmítl. Stojí to potom hodně úsilí a času se prosadit. Můžete to také udělat jednoznačným příkazem z pozice moci, to však není vždy ta nejlepší cesta.
Dá se tedy nějak předejít této nepříjemné situaci?
Ano, je to možné. Prozradím vám, jak je možné v týmu prosadit nové nápady a změny, aniž byste museli využívat síly moci.
V každém týmu existuje někdo, koho můžeme nazvat „názorovým vůdcem“. Nemusí to být vždy šéf, ani ta nejvýraznější osoba v týmu. Je to jednoduše někdo, jehož názor zajímá ostatní. Tato osoba díky své pozici v týmu dokáže pozitivně podpořit vaše snažení, ale také ho dokáže úplně zastavit. Přitom nemusí ani nic říkat. Stačí, když se na něj při poradě, kde prezentujete novou strategii, ostatní dívají.
Podle reakce, míry nadšení a emocí pochopí, zda jejich názorový vůdce tuto myšlenku podporuje nebo ne. Pak se přidají k němu, a to i hlasitě. Osoba, která je názorovým vůdcem, však velmi často ani netuší, že takovouto moc má.
Názorový vůdce vám může hodně pomoci, je tedy dobré vědět, kdo jím je.
Jak vám může pomoci názorový vůdce?
V první řadě je nutné zjistit, kdo ve vašem týmu tímto názorovým vůdcem je. Doporučujeme provést průzkum a zeptat se na to samotných členů týmu. Nespoléhejte se na to, že to sami odhadnete. Výsledky průzkumu vás mohou velmi překvapit. Mezi několik otázek tedy začleňte také otázku: „Čí názor, kromě názoru nadřízeného, vás zajímá?“ nebo „Kdo z týmu má podle vás v pracovní oblasti dobré názory?
Jedno jméno bude pravděpodobně převažovat.
Pokud potřebujete prosadit něco nového, možná ne úplně populárního, nebo komplikovanějšího, prezentujte vše nejprve názorovému vůdci. Konzultujte to s ním, zapojte ho do vývoje a vyvolejte v něm souhlas s danými věcmi. Pak teprve tuto novinku prezentujte i týmu.
Jednou za čas ověřte, zda se osoba názorového vůdce nezměnila tím, že zopakujete průzkum.
Zdroj fotografií: Thinkstock
Potřebujete pomoc rozeznat tipy lidí ve vašem týmu?
Pomůžeme vám na našem semináři Jak vytvořit a udržet skvělý tým
Další články
Z PRAXE: Jak si české firmy poradily v situaci, kdy není kvalitních kandidátů nazbyt
I když se může zdát, že na trhu práce „nejsou lidi“, je možné s tím něco dělat. Jaké zvolit cesty, aby se vás výmluva, že „nejsou lidi“, už nemusela týkat? A jak najít kvalitního uchazeče právě ve chvíli, kdy ho hledáte? Na to jsme se zeptali našich nejúspěšnějších klientů.
celý článekJANA JÁČOVÁ: Na náboru musíte pracovat trvale, jinak nefunguje
Zatímco jedni stále opakují, že „nejsou lidi“, jiní hledají cesty, jak je najít, ať už je doba jakákoli. K druhé skupince patří i Jana Jáčová, majitelka společnosti UOL Účetnictví. Zatímco si ostatní stěžují na nedostatek lidí, ona nabírá stovky brigádníků, točí videa na LinkedIn a TikTok a expanduje ve všech směrech.
celý článekANDREA BOHAČÍKOVÁ: Když chcete adaptovat rodiče po rodičovské do práce, musí na to být naladěný celý tým
Ačkoli je u nás stále situace s nedostatkem kvalitních uchazečů v některých oborech až kritická, je tu pořád jedna skupina, které se práce hledá těžce. Jsou to matky či otcové po rodičovské dovolené. O tom jsme si povídali s ředitelkou a zakladatelkou vzdělávací a networkingové platformy M.arter ANDREOU BOHAČÍKOVOU.
celý článekZaměření na cíl výrazně pomáhá zvládnout jakoukoli stresovou situaci, shoduje se Australan s Kostaričankou
Kostaričanku Evelissu Cubero a Australana Garetha Jekela spojuje nejen to, že oba založili pobočku Performie, ale také to, že oba kromě toho působí ještě v úplně jiném odvětví. Jaké zkušenosti si odnesli z budování firmy úplně „od píky“ a jak se dívají na posilování odolnosti zaměstnanců ze svých zeměpisně velmi odlišných pohledů?
celý článek