Jak v týmu nejsnáze prosazovat změny?
Pokud chcete do týmu zavést něco nového, změnit něčí názor nebo hledisko, nemusí to být vždy snadné. Je možné, že jste se sami ocitli v situaci, kdy jste si byli jisti, že daná změna bude pro tým velmi hodnotná, ale tým ji nepřijal s takovým nadšením, jaké jste očekávali.
Možná se stalo, že tým vaše změny i úplně odmítl. Stojí to potom hodně úsilí a času se prosadit. Můžete to také udělat jednoznačným příkazem z pozice moci, to však není vždy ta nejlepší cesta.
Dá se tedy nějak předejít této nepříjemné situaci?
Ano, je to možné. Prozradím vám, jak je možné v týmu prosadit nové nápady a změny, aniž byste museli využívat síly moci.
V každém týmu existuje někdo, koho můžeme nazvat „názorovým vůdcem“. Nemusí to být vždy šéf, ani ta nejvýraznější osoba v týmu. Je to jednoduše někdo, jehož názor zajímá ostatní. Tato osoba díky své pozici v týmu dokáže pozitivně podpořit vaše snažení, ale také ho dokáže úplně zastavit. Přitom nemusí ani nic říkat. Stačí, když se na něj při poradě, kde prezentujete novou strategii, ostatní dívají.
Podle reakce, míry nadšení a emocí pochopí, zda jejich názorový vůdce tuto myšlenku podporuje nebo ne. Pak se přidají k němu, a to i hlasitě. Osoba, která je názorovým vůdcem, však velmi často ani netuší, že takovouto moc má.
Názorový vůdce vám může hodně pomoci, je tedy dobré vědět, kdo jím je.
Jak vám může pomoci názorový vůdce?
V první řadě je nutné zjistit, kdo ve vašem týmu tímto názorovým vůdcem je. Doporučujeme provést průzkum a zeptat se na to samotných členů týmu. Nespoléhejte se na to, že to sami odhadnete. Výsledky průzkumu vás mohou velmi překvapit. Mezi několik otázek tedy začleňte také otázku: „Čí názor, kromě názoru nadřízeného, vás zajímá?“ nebo „Kdo z týmu má podle vás v pracovní oblasti dobré názory?
Jedno jméno bude pravděpodobně převažovat.
Pokud potřebujete prosadit něco nového, možná ne úplně populárního, nebo komplikovanějšího, prezentujte vše nejprve názorovému vůdci. Konzultujte to s ním, zapojte ho do vývoje a vyvolejte v něm souhlas s danými věcmi. Pak teprve tuto novinku prezentujte i týmu.
Jednou za čas ověřte, zda se osoba názorového vůdce nezměnila tím, že zopakujete průzkum.
Zdroj fotografií: Thinkstock
Potřebujete pomoc rozeznat tipy lidí ve vašem týmu?
Pomůžeme vám na našem semináři Jak vytvořit a udržet skvělý tým
Další články
Z PRAXE: Co způsobuje koncept PPM v českých firmách
Koncept PPM pokrývá mnoho oblastí, a když s ním začínáte, je téměř nemožné věnovat se všem najednou. Už teď ale známe české firmy, které koncept PPM zavedly, a právě v těch jsme se zeptali, jak jim v praxi funguje a jaké další kroky chystají.
celý článekKdo vás připraví o nejlepší kandidáty? Vaše vlastní předsudky!
Od té doby, co na většinu pozic nečekají za vraty firem zástupy kandidátů, jsou předsudky nevděčným luxusem. Některé jsou už tak zažité, že je lidé pokládají za platné zákonitosti, se kterými je prostě potřeba počítat. Například takový věk. Spousta lidí je opravdu přesvědčena, že mladý člověk má v sobě automaticky více pracovního entusiasmu nežli lidé starší. Vychází to ze zkušenosti, ze sociologického výzkumu nebo je to jen chybná domněnka? Pojďme se na to podívat blíže.
celý článekInzerce: Co přitáhne ty nejlepší uchazeče
Ačkoli se může zdát, že inzerát není ve výběrovém řízení tak důležitý prvek, je to možná právě naopak. Možná se nám ti nejšikovnější ani nepřihlásí, protože je inzerát nezaujme nebo v něm požadujeme něco, bez čeho bychom se možná klidně obešli. Abychom se na to podívali z jiné perspektivy, zeptali jsme se úspěšných uchazečů, kteří už dnes jsou velmi hodnotným článkem firmy, jak inzerci vnímají oni.
celý článekNábor lidí do výroby? Mission possible!
Vhodného kandidáta aby dnes člověk pohledal a u pozic ve výrobě to platí dvojnásob. Nedávno jsme pomáhali jedné naší klientce přenastavit náborový proces, a protože se nám tato strategie vydařila a vhodného zaměstnance jsme nakonec našli, rádi bychom se s vámi o celý proces a změny v něm podělili. Někdy se totiž může zdát, že najít vhodného člověka je doslova mission impossible neboli nemožná mise. My vám však chceme ukázat, jak z mission impossible pár kroky udělat mission possible. Zkrátka, že uspět je možné.
celý článek