Jak v týmu nejsnáze prosazovat změny?

Pokud chcete do týmu zavést něco nového, změnit něčí názor nebo hledisko, nemusí to být vždy snadné. Je možné, že jste se sami ocitli v situaci, kdy jste si byli jisti, že daná změna bude pro tým velmi hodnotná, ale tým ji nepřijal s takovým nadšením, jaké jste očekávali.


Možná se stalo, že to i úplně odmítl. Stojí to potom hodně úsilí a času se prosadit. Můžete to také udělat jednoznačným příkazem z pozice moci, to však není vždy ta nejlepší cesta.

Dá se tedy nějak předejít této nepříjemné situaci?

Ano, je to možné. Prozradím vám, jak je možné v týmu prosadit nové nápady a změny, aniž byste museli využívat síly moci.

V každém týmu existuje někdo, koho můžeme nazvat „názorovým vůdcem“. Nemusí to být vždy šéf, ani ta nejvýraznější osoba v týmu. Je to jednoduše někdo, jehož názor zajímá ostatní. Tato osoba díky své pozici v týmu dokáže pozitivně podpořit vaše snažení, ale také ho dokáže úplně zastavit. Přitom nemusí ani nic říkat. Stačí, když se na něj při poradě, kde prezentujete novou strategii, ostatní dívají.

Podle reakce, míry nadšení a emocí pochopí, zda jejich názorový vůdce tuto myšlenku podporuje nebo ne. Pak se přidají k němu, a to i hlasitě. Osoba, která je názorovým vůdcem, však velmi často ani netuší, že takovouto moc má.


Názorový vůdce vám může hodně pomoci, je tedy dobré vědět, kdo jím je.

Jak vám může pomoci názorový vůdce?

V první řadě je nutné zjistit, kdo ve vašem týmu tímto názorovým vůdcem je. Doporučujeme provést průzkum a zeptat se na to samotných členů týmu. Nespoléhejte se na to, že to sami odhadnete. Výsledky průzkumu vás mohou velmi překvapit. Mezi několik otázek tedy začleňte také otázku: „Čí názor, kromě názoru nadřízeného, vás zajímá?“ nebo „Kdo z týmu má podle vás v pracovní oblasti dobré názory?"


Jedno jméno bude pravděpodobně převažovat.
 

Pokud potřebujete prosadit něco nového, možná ne úplně populárního, nebo komplikovanějšího, prezentujte vše nejprve názorovému vůdci. Konzultujte to s ním, zapojte ho do vývoje a vyvolejte v něm souhlas s danými věcmi. Pak teprve tuto novinku prezentujte i týmu.

Jednou za čas ověřte, zda se osoba názorového vůdce nezměnila tím, že zopakujete průzkum.

Zdroj fotografií: Thinkstock

Potřebujete pomoc rozeznat tipy lidí ve Vašem týmu?

Kontaktujte nás, nebo se rovnou přihlašte na náš seminář Jak vytvořit a udržet skvělý tým, který 
Vám pomůže rozeznat vůdce v týmu.


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

Šárka Marčíková: Bez spolupráce s managementem by to nešlo


„Nečekala jsem, že by to mohlo vyjít,“ říká dnes Šárka Marčíková o tom, jak se jí podařilo získat místo personalistky ve společnosti Bonita Group Service s.r.o., kam nastoupila teprve před osmi měsíci bez zkušenosti v oboru. Od té doby už přijala čtrnáct nových lidí včetně obchodníků. Mimo jiné jí to výrazně usnadňuje důkladná příprava a komunikace s managementem. Jak to celé vidí mladá personalistka, která je ve firmě poměrně čerstvě? Právě to je ten pohled, který jsme se vám tentokrát rozhodli přinést.

celý článek

Kde ušetřit čas? Investujte ho do správných věcí


Vstávají vám vlasy na hlavě, když se vás někdo zeptá „Máš čas?“? Máte pocit, že už jste natolik efektivní, že lepší už to nebude, ale stále byste potřebovali nějaký ten čas navíc? Pak možná svůj čas neinvestujete tím správným směrem.

celý článek

Jak vypadá měření osobnosti u nás a v zahraničí


V době, kdy se čím dál výrazněji pracuje na tom, aby šikovní lidé z firmy neodcházeli, ještě mnohem více rezonuje téma testování osobnostního potenciálu. Schopnost porozumět lidem se rázem přesouvá na první koleje zájmu nejen českých firem. Protože jsme známí naším U-testem, který se na osobnost velmi podrobně dívá, rozhodli jsme se tuto rubriku věnovat právě jemu. A věřím, že ač je to trochu jednostranné, dozvíte se velmi zajímavé informace.

celý článek

SOCIÁLNÍ SÍTĚ: Kdo má vlastně tvořit jejich obsah?


Často v českých firmách narážíme na otázku, kdo má vlastně tvořit obsah sociálních sítí. První nás možná napadne samotný správce, tedy osoba, která dostala sociální sítě na starosti. Od ní se často očekává, že sama naplní obsah firemních stránek na sociálních sítích. Nicméně úplně tomu tak nemusí a možná ani nemá být.

celý článek