Jak v týmu nejsnáze prosazovat změny?

Pokud chcete do týmu zavést něco nového, změnit něčí názor nebo hledisko, nemusí to být vždy snadné. Je možné, že jste se sami ocitli v situaci, kdy jste si byli jisti, že daná změna bude pro tým velmi hodnotná, ale tým ji nepřijal s takovým nadšením, jaké jste očekávali.


Možná se stalo, že tým vaše změny i úplně odmítl. Stojí to potom hodně úsilí a času se prosadit. Můžete to také udělat jednoznačným příkazem z pozice moci, to však není vždy ta nejlepší cesta.

Dá se tedy nějak předejít této nepříjemné situaci?

Ano, je to možné. Prozradím vám, jak je možné v týmu prosadit nové nápady a změny, aniž byste museli využívat síly moci.

V každém týmu existuje někdo, koho můžeme nazvat „názorovým vůdcem“. Nemusí to být vždy šéf, ani ta nejvýraznější osoba v týmu. Je to jednoduše někdo, jehož názor zajímá ostatní. Tato osoba díky své pozici v týmu dokáže pozitivně podpořit vaše snažení, ale také ho dokáže úplně zastavit. Přitom nemusí ani nic říkat. Stačí, když se na něj při poradě, kde prezentujete novou strategii, ostatní dívají.

Podle reakce, míry nadšení a emocí pochopí, zda jejich názorový vůdce tuto myšlenku podporuje nebo ne. Pak se přidají k němu, a to i hlasitě. Osoba, která je názorovým vůdcem, však velmi často ani netuší, že takovouto moc má.

 

Názorový vůdce vám může hodně pomoci, je tedy dobré vědět, kdo jím je.

Jak vám může pomoci názorový vůdce?

V první řadě je nutné zjistit, kdo ve vašem týmu tímto názorovým vůdcem je. Doporučujeme provést průzkum a zeptat se na to samotných členů týmu. Nespoléhejte se na to, že to sami odhadnete. Výsledky průzkumu vás mohou velmi překvapit. Mezi několik otázek tedy začleňte také otázku: „Čí názor, kromě názoru nadřízeného, vás zajímá?“ nebo „Kdo z týmu má podle vás v pracovní oblasti dobré názory?

Jedno jméno bude pravděpodobně převažovat.

Pokud potřebujete prosadit něco nového, možná ne úplně populárního, nebo komplikovanějšího, prezentujte vše nejprve názorovému vůdci. Konzultujte to s ním, zapojte ho do vývoje a vyvolejte v něm souhlas s danými věcmi. Pak teprve tuto novinku prezentujte i týmu.

Jednou za čas ověřte, zda se osoba názorového vůdce nezměnila tím, že zopakujete průzkum.

Zdroj fotografií: Thinkstock

Potřebujete pomoc rozeznat tipy lidí ve vašem týmu?

Pomůžeme vám na našem semináři Jak vytvořit a udržet skvělý tým
 


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem


Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.

celý článek

Z PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti


Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?

celý článek

Jak ztratit kandidáta v deseti krocích


Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.

celý článek

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek