Emoce v týmech zásadně ovlivňují nejen náladu, ale i samotný výkon vašich lidí. Určitě jste již měli možnost zpozorovat, že když je v týmu dobrá nálada, většinou je doprovázená vysokou produkcí a schopností řešit přicházející problémy s lehkostí a bez zaváhání. Naopak pokud jste zaznamenali v týmu špatnou náladu, většinou to šlo ruku v ruce s tím, že někteří lidé nebyli plně vytíženi a každý problém byl zbytečně dlouho "rozmazáván".


Toto se týká nejen celé skupiny zaměstnanců, ale i jednotlivců. Každý člověk reaguje na jednu specifickou situaci svým osobitým způsobem a ta je vždy doprovázena určitou emocí. Proto pokud chcete i v dnešní nestandardní situaci zajistit vysokou produkci a dobrou náladu v týmu, je třeba se zaměřit na emoce svých kolegů a neustále pracovat na jejich zvyšování (zvedání nálady). A asi nemusím zdůrazňovat, že to, v jakém rozpoložení jsou Vaši lidé, určuje, zda budou Vámi zadané úkoly plně a včas vykonány, nebo budou odvedeny polovičatě či vůbec. Pojďme si to ukázat na dvou příkladech.

Co když mají strach?

Můžete mít pracovníka, který je ovládán emocí strachu. To v dnešní době není nic neobvyklého a není těžké do takové emoce „spadnout“. Takový člověk jedná iracionálně a bojí se udělat jakékoliv rozhodnutí, takže neustále váhá. Zřejmě je vám jasné, že od takového člověka nemůžete očekávat dobré výkony a už vůbec ne kreativní myšlení, které by do vaší firmy přineslo zajímavé nápady. Jak takový člověk vypadá, můžete vidět v následující kratičké ukázce vystřižené z našeho DVD.

Jak pomáhá nadšení?

Naopak zaměstnanec, který je v emoci nadšení, je připravený se pustit do akce a firmu jakýmkoliv způsobem podpořit. Možná hned neví, jak něco přesně udělat, ale je „žhavý“ se to naučit. Takoví lidé přichází s nápady a aktivně navrhují řešení přicházejících problémů. Je vám asi jasné, že pár takových lidí v týmu by způsobilo úžasné věci i v této nelehké době.

Emoce v podstatě také ovlivňují náš přístup k životu. Můžete to sami pozorovat na lidech i samotných společnostech. Jsou lidé, kteří samozřejmě nejsou nadšení z toho, co se dnes děje, ale hledají způsoby, jak si udržet práci, případně jakým jiným způsobem mohou společnosti přispět (např. založí skupinu pro šití roušek, jdou pomoci vymalovat prostory firmy apod.). Toto je jeden z identifikátorů vysoké emoce. Pak máme zase lidi, kteří sedí doma a čekají, jak se situace vyvine. „Trhnou hrůzou“, co s nimi bude, ale nejsou schopni jakékoliv akce – jsou ochromeni strachem. Podobný přístup mají i společnosti. Můžete vidět dvě společnosti, které podnikající ve stejném oboru, ale každá si najde jiný přístup k dané situaci. Některá vymýšlí jak dále fungovat, jiná zase zavře a čeká, co bude.

Dobrá emoce je klíč

Je tedy klíčové zajistit co nejvyšší možnou emoci (dobrou náladu) u co největšího počtu členů týmu. Může vám to pomoci se znovu postavit na nohy a udržet firmu nad vodou. Možností, jak na to, je celá řada. Doporučuji se v první řadě zaměřit na produkci jednotlivců. Samozřejmě chápu, že někteří nyní nemohou vykonávat svou práci, ale věřím, že ve vaší firmě je spousta jiné práce, která je třeba udělat (úklid skladu, vymalování kanceláře apod.). Případně určitě máte v týmu pár lidí, kteří jsou momentálně vzhledem k situaci přetížení a potřebují odlehčit. A jak se zpívá ve známé české písničce: „Dělání, dělání, všechny smutky zahání…“. Chytání lelků nevyvolá nadšení, ale maximálně nudu....

Pokud chcete své lidi posouvat v emocích nahoru a vyvolat v nich nadšení, je třeba se kromě produkce zaměřit na rozklíčování jejich současné emoce. Díky ní budete vědět, jak je rozhýbat a posouvat. Je vám asi jasné, že pokud na někoho, kdo pociťuje strach, nadšeně „vybalíte“ svůj plán na další týden, bude na vás koukat jako na blázna a nebude vás možná ani poslouchat. Je třeba jít na lidi postupně.

Skvělý praktický návod, jak na to, najdete v našem DVD Emoce na pracovišti. Toto video by podle mě mělo být povinnou výbavou všech vedoucích pracovníků a personalistů, kteří chtějí lépe pochopit své kolegy a podřízené a vést týmy k lepším výsledkům.

Zdroj fotografií: Performia 

Pochopte lépe emoce svých lidí
 

Pořiďte si naše DVD aktuálně v online verzi za speciální cenu.


O autorovi článku

Hana Slačálková

Hanka si personalistiku oblíbila od prvního okamžiku a velmi rychle se stala opravdovým odborníkem na tuto oblast. Její nováčkovské nadšení se jí neztratilo a neustále se s ním vrhá do nové práce. Nejčastěji přednáší o výběru a hodnocení zaměstnanců. Vidět ji přednášet je opravdový koncert někoho, kdo to miluje a zároveň se s účastníky seminářů moc "nemazlí", když ví, že jim to pomůže. K tomu navíc pomáhá firmám v Praze a okolí vybrat ty pravé nebo nastavit fungující personální oddělení.

Proč jsme tak fixovaní na první dojem?


Někteří personalisté mají tendenci klást velký důraz na první dojem, který z kandidáta mají. To ale někdy může být obrovská chyba. Neznamená to ale, že na prvním dojmu nikdy nezáleží, jen že se mnohdy přeceňuje. Nejen v HR. Proč to tak je a kdy si na to dát pozor? Tím se zabýval napsal Marten Runow, expert na budování produktivních týmů.

celý článek

Z PRAXE: Je produktivita opravdu tak důležitá?


Jak důležitá je produktivita pro významného výrobce obalů, profíka z oboru stavebního klempířství a výjimečnou reklamní agenturu? Proč a jak měří výsledky svých lidí a proč je podle nich právě sledování produktivity u lidí klíčové? Odpovědi jsme hledali u úspěšných českých firem, na které jsme náležitě pyšní.

celý článek

Co české firmy neví? Jak odhalit produktivitu při náboru


Při najímání nás některé specifické faktory kandidáta mohou ovlivnit a my se rozhodneme, že by do našeho týmu nezapadnul. Existují určité parametry, které u nového zaměstnance hledáme a které bychom potřebovaly. Může se ale stát, že nás ve výběru něco omezuje. A naše představy to nejsou.

celý článek

Největší bariéra při hledání zaměstnanců podle firem? Nedostatek kvalitních kandidátů


Jaké jsou největší bariéry při hledání nových zaměstnanců? A co firmy nejvíce odrazuje? Na to se zaměřili při průzkumu AMSP. Co české firmy nejvíce trápí?

celý článek