Emoce v týmech zásadně ovlivňují nejen náladu, ale i samotný výkon vašich lidí. Určitě jste již měli možnost zpozorovat, že když je v týmu dobrá nálada, většinou je doprovázená vysokou produkcí a schopností řešit přicházející problémy s lehkostí a bez zaváhání. Naopak pokud jste zaznamenali v týmu špatnou náladu, většinou to šlo ruku v ruce s tím, že někteří lidé nebyli plně vytíženi a každý problém byl zbytečně dlouho "rozmazáván".


Toto se týká nejen celé skupiny zaměstnanců, ale i jednotlivců. Každý člověk reaguje na jednu specifickou situaci svým osobitým způsobem a ta je vždy doprovázena určitou emocí. Proto pokud chcete i v dnešní nestandardní situaci zajistit vysokou produkci a dobrou náladu v týmu, je třeba se zaměřit na emoce svých kolegů a neustále pracovat na jejich zvyšování (zvedání nálady). A asi nemusím zdůrazňovat, že to, v jakém rozpoložení jsou Vaši lidé, určuje, zda budou Vámi zadané úkoly plně a včas vykonány, nebo budou odvedeny polovičatě či vůbec. Pojďme si to ukázat na dvou příkladech.

Co když mají strach?

Můžete mít pracovníka, který je ovládán emocí strachu. To v dnešní době není nic neobvyklého a není těžké do takové emoce „spadnout“. Takový člověk jedná iracionálně a bojí se udělat jakékoliv rozhodnutí, takže neustále váhá. Zřejmě je vám jasné, že od takového člověka nemůžete očekávat dobré výkony a už vůbec ne kreativní myšlení, které by do vaší firmy přineslo zajímavé nápady. Jak takový člověk vypadá, můžete vidět v následující kratičké ukázce vystřižené z našeho DVD.

Jak pomáhá nadšení?

Naopak zaměstnanec, který je v emoci nadšení, je připravený se pustit do akce a firmu jakýmkoliv způsobem podpořit. Možná hned neví, jak něco přesně udělat, ale je „žhavý“ se to naučit. Takoví lidé přichází s nápady a aktivně navrhují řešení přicházejících problémů. Je vám asi jasné, že pár takových lidí v týmu by způsobilo úžasné věci i v této nelehké době.

Emoce v podstatě také ovlivňují náš přístup k životu. Můžete to sami pozorovat na lidech i samotných společnostech. Jsou lidé, kteří samozřejmě nejsou nadšení z toho, co se dnes děje, ale hledají způsoby, jak si udržet práci, případně jakým jiným způsobem mohou společnosti přispět (např. založí skupinu pro šití roušek, jdou pomoci vymalovat prostory firmy apod.). Toto je jeden z identifikátorů vysoké emoce. Pak máme zase lidi, kteří sedí doma a čekají, jak se situace vyvine. „Trhnou hrůzou“, co s nimi bude, ale nejsou schopni jakékoliv akce – jsou ochromeni strachem. Podobný přístup mají i společnosti. Můžete vidět dvě společnosti, které podnikající ve stejném oboru, ale každá si najde jiný přístup k dané situaci. Některá vymýšlí jak dále fungovat, jiná zase zavře a čeká, co bude.

Dobrá emoce je klíč

Je tedy klíčové zajistit co nejvyšší možnou emoci (dobrou náladu) u co největšího počtu členů týmu. Může vám to pomoci se znovu postavit na nohy a udržet firmu nad vodou. Možností, jak na to, je celá řada. Doporučuji se v první řadě zaměřit na produkci jednotlivců. Samozřejmě chápu, že někteří nyní nemohou vykonávat svou práci, ale věřím, že ve vaší firmě je spousta jiné práce, která je třeba udělat (úklid skladu, vymalování kanceláře apod.). Případně určitě máte v týmu pár lidí, kteří jsou momentálně vzhledem k situaci přetížení a potřebují odlehčit. A jak se zpívá ve známé české písničce: „Dělání, dělání, všechny smutky zahání…“. Chytání lelků nevyvolá nadšení, ale maximálně nudu....

Pokud chcete své lidi posouvat v emocích nahoru a vyvolat v nich nadšení, je třeba se kromě produkce zaměřit na rozklíčování jejich současné emoce. Díky ní budete vědět, jak je rozhýbat a posouvat. Je vám asi jasné, že pokud na někoho, kdo pociťuje strach, nadšeně „vybalíte“ svůj plán na další týden, bude na vás koukat jako na blázna a nebude vás možná ani poslouchat. Je třeba jít na lidi postupně.

Skvělý praktický návod, jak na to, najdete v našem DVD Emoce na pracovišti. Toto video by podle mě mělo být povinnou výbavou všech vedoucích pracovníků a personalistů, kteří chtějí lépe pochopit své kolegy a podřízené a vést týmy k lepším výsledkům.

Zdroj fotografií: Performia 

Pochopte lépe emoce svých lidí
 

Pořiďte si naše DVD aktuálně v online verzi za speciální cenu.


O autorovi článku

Hana Slačálková

Hanka si personalistiku oblíbila od prvního okamžiku a velmi rychle se stala opravdovým odborníkem na tuto oblast. Její nováčkovské nadšení se jí neztratilo a neustále se s ním vrhá do nové práce. Nejčastěji přednáší o výběru a hodnocení zaměstnanců. Vidět ji přednášet je opravdový koncert někoho, kdo to miluje a zároveň se s účastníky seminářů moc "nemazlí", když ví, že jim to pomůže. K tomu navíc pomáhá firmám v Praze a okolí vybrat ty pravé nebo nastavit fungující personální oddělení.

Znát potenciál svých lidí? Nezbytné!


Možná více než kdy jindy firmy začínají zkoumat efektivitu jednotlivých členů týmu. Doba si žádá pracovat více a tvrději za stejné nebo dokonce menší peníze. Takto se firmy snaží udržet nad vodou v současné nestandardní situaci. Je to doba, která se více či méně dotkla všech a její dozvuky tu s námi ještě chvíli zřejmě budou.

celý článek

Uspěje manažer doby pohodové i v době krizové?


Současná doba mi připomíná klasický začátek amerického akčního filmu. Z naprosto standardní rutiny se najednou hlavní hrdinové ocitnou uprostřed katastrofy. A právě v této šílené době se přede všechny postaví někdo, kdo ostatní vede a díky komu je zachráněn celý svět. Nebo alespoň jeho část. Existuje vůbec takový hrdina v našem reálném světě?

celý článek

RADKA TESAŘÍKOVÁ: Dobrý nábor je trvalé vytváření kvalitního pracovního prostředí


Radka Tesaříková pracuje ve společnosti Karel Kaňák, s.r.o. už od roku 2017. Její přístup k zaměstnancům a náboru jako takovému velmi přesně koresponduje s tím, jak se firmě daří. V současné době patří k předním českým výrobcům výsekových strojů a lídrům v oblasti opracovávání materiálů. Jak do tak specifického oboru hledají zaměstnance a do jaké míry reputace firmy dokáže ovlivnit rozhodnutí uchazečů?

celý článek

Mluvte se svými zaměstnanci, nenechte kolovat drby


„Ahoj, mám se nic moc… Všichni jsme na home officu, vedení s námi nekomunikuje a porady jsou zrušené. Prostě chaos.“ Takovou odpověď jsem obdržela od své klientky na dotaz, jak se jí nyní v této nestandardní době daří. V ten moment, a na základě dalších podnětů ze strany klientů, jsem si uvědomila, že komunikace je v některých firmách v současnosti dosti zanedbaná.

celý článek