Emoce v týmech zásadně ovlivňují nejen náladu, ale i samotný výkon vašich lidí. Určitě jste již měli možnost zpozorovat, že když je v týmu dobrá nálada, většinou je doprovázená vysokou produkcí a schopností řešit přicházející problémy s lehkostí a bez zaváhání. Naopak pokud jste zaznamenali v týmu špatnou náladu, většinou to šlo ruku v ruce s tím, že někteří lidé nebyli plně vytíženi a každý problém byl zbytečně dlouho "rozmazáván".


Toto se týká nejen celé skupiny zaměstnanců, ale i jednotlivců. Každý člověk reaguje na jednu specifickou situaci svým osobitým způsobem a ta je vždy doprovázena určitou emocí. Proto pokud chcete i v dnešní nestandardní situaci zajistit vysokou produkci a dobrou náladu v týmu, je třeba se zaměřit na emoce svých kolegů a neustále pracovat na jejich zvyšování (zvedání nálady). A asi nemusím zdůrazňovat, že to, v jakém rozpoložení jsou Vaši lidé, určuje, zda budou Vámi zadané úkoly plně a včas vykonány, nebo budou odvedeny polovičatě či vůbec. Pojďme si to ukázat na dvou příkladech.

Co když mají strach?

Můžete mít pracovníka, který je ovládán emocí strachu. To v dnešní době není nic neobvyklého a není těžké do takové emoce „spadnout“. Takový člověk jedná iracionálně a bojí se udělat jakékoliv rozhodnutí, takže neustále váhá. Zřejmě je vám jasné, že od takového člověka nemůžete očekávat dobré výkony a už vůbec ne kreativní myšlení, které by do vaší firmy přineslo zajímavé nápady. Jak takový člověk vypadá, můžete vidět v následující kratičké ukázce vystřižené z našeho DVD.

Jak pomáhá nadšení?

Naopak zaměstnanec, který je v emoci nadšení, je připravený se pustit do akce a firmu jakýmkoliv způsobem podpořit. Možná hned neví, jak něco přesně udělat, ale je „žhavý“ se to naučit. Takoví lidé přichází s nápady a aktivně navrhují řešení přicházejících problémů. Je vám asi jasné, že pár takových lidí v týmu by způsobilo úžasné věci i v nelehké době.

Emoce v podstatě také ovlivňují náš přístup k životu. Můžete to sami pozorovat na lidech i samotných společnostech. Jsou lidé, kteří samozřejmě nejsou nadšení z toho, co se dnes děje, ale hledají způsoby, jak si udržet práci, případně jakým jiným způsobem mohou společnosti přispět (např. založí skupinu pro šití roušek, jdou pomoci vymalovat prostory firmy apod.). Toto je jeden z identifikátorů vysoké emoce. Pak máme zase lidi, kteří sedí doma a čekají, jak se situace vyvine. „Trhnou hrůzou“, co s nimi bude, ale nejsou schopni jakékoliv akce – jsou ochromeni strachem. Podobný přístup mají i společnosti. Můžete vidět dvě společnosti, které podnikající ve stejném oboru, ale každá si najde jiný přístup k dané situaci. Některá vymýšlí jak dále fungovat, jiná zase zavře a čeká, co bude.

Dobrá emoce je klíč

Je tedy klíčové zajistit co nejvyšší možnou emoci (dobrou náladu) u co největšího počtu členů týmu. Může vám to pomoci se znovu postavit na nohy a udržet firmu nad vodou. Možností, jak na to, je celá řada. Doporučuji se v první řadě zaměřit na produkci jednotlivců. Samozřejmě chápu, že někteří nyní nemohou vykonávat svou práci, ale věřím, že ve vaší firmě je spousta jiné práce, která je třeba udělat (úklid skladu, vymalování kanceláře apod.). Případně určitě máte v týmu pár lidí, kteří jsou momentálně přetížení a potřebují odlehčit. A jak se zpívá ve známé české písničce: „Dělání, dělání, všechny smutky zahání…“. Chytání lelků nevyvolá nadšení, ale maximálně nudu....

Pokud chcete své lidi posouvat v emocích nahoru a vyvolat v nich nadšení, je třeba se kromě produkce zaměřit na rozklíčování jejich současné emoce. Díky ní budete vědět, jak je rozhýbat a posouvat. Je vám asi jasné, že pokud na někoho, kdo pociťuje strach, nadšeně „vybalíte“ svůj plán na další týden, bude na vás koukat jako na blázna a nebude vás možná ani poslouchat. Je třeba jít na lidi postupně.

Skvělý praktický návod, jak na to, najdete v našem DVD Emoce na pracovišti. Toto video by podle mě mělo být povinnou výbavou všech vedoucích pracovníků a personalistů, kteří chtějí lépe pochopit své kolegy a podřízené a vést týmy k lepším výsledkům.

Zdroj fotografií: Performia 

Pochopte lépe emoce svých lidí
 

Pořiďte si naše DVD aktuálně v online verzi za speciální cenu.


O autorovi článku

Hana Slačálková

Hanka si personalistiku oblíbila od prvního okamžiku. Do každé práce se vrhá s nováčkovským nadšením, i když už je ostříleným profesionálem. Její agenda je široká, nejčastěji ale přednáší o výběru a hodnocení zaměstnanců. Její přednášky jsou opravdovým zážitkem – Hanka totiž do nich vkládá energii sobě vlastní a účastníci seminářů oceňují její upřímnost a otevřenost, se kterou s nimi jedná. Kromě přednášek a seminářů také pomáhá firmám v Praze a okolí vybrat ty správné kolegy nebo nastavit fungující personální oddělení.

KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem


Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.

celý článek

Z PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti


Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?

celý článek

Jak ztratit kandidáta v deseti krocích


Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.

celý článek

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek