Emoce v týmech zásadně ovlivňují nejen náladu, ale i samotný výkon vašich lidí. Určitě jste již měli možnost zpozorovat, že když je v týmu dobrá nálada, většinou je doprovázená vysokou produkcí a schopností řešit přicházející problémy s lehkostí a bez zaváhání. Naopak pokud jste zaznamenali v týmu špatnou náladu, většinou to šlo ruku v ruce s tím, že někteří lidé nebyli plně vytíženi a každý problém byl zbytečně dlouho "rozmazáván".


Toto se týká nejen celé skupiny zaměstnanců, ale i jednotlivců. Každý člověk reaguje na jednu specifickou situaci svým osobitým způsobem a ta je vždy doprovázena určitou emocí. Proto pokud chcete i v dnešní nestandardní situaci zajistit vysokou produkci a dobrou náladu v týmu, je třeba se zaměřit na emoce svých kolegů a neustále pracovat na jejich zvyšování (zvedání nálady). A asi nemusím zdůrazňovat, že to, v jakém rozpoložení jsou Vaši lidé, určuje, zda budou Vámi zadané úkoly plně a včas vykonány, nebo budou odvedeny polovičatě či vůbec. Pojďme si to ukázat na dvou příkladech.

Co když mají strach?

Můžete mít pracovníka, který je ovládán emocí strachu. To v dnešní době není nic neobvyklého a není těžké do takové emoce „spadnout“. Takový člověk jedná iracionálně a bojí se udělat jakékoliv rozhodnutí, takže neustále váhá. Zřejmě je vám jasné, že od takového člověka nemůžete očekávat dobré výkony a už vůbec ne kreativní myšlení, které by do vaší firmy přineslo zajímavé nápady. Jak takový člověk vypadá, můžete vidět v následující kratičké ukázce vystřižené z našeho DVD.

Jak pomáhá nadšení?

Naopak zaměstnanec, který je v emoci nadšení, je připravený se pustit do akce a firmu jakýmkoliv způsobem podpořit. Možná hned neví, jak něco přesně udělat, ale je „žhavý“ se to naučit. Takoví lidé přichází s nápady a aktivně navrhují řešení přicházejících problémů. Je vám asi jasné, že pár takových lidí v týmu by způsobilo úžasné věci i v nelehké době.

Emoce v podstatě také ovlivňují náš přístup k životu. Můžete to sami pozorovat na lidech i samotných společnostech. Jsou lidé, kteří samozřejmě nejsou nadšení z toho, co se dnes děje, ale hledají způsoby, jak si udržet práci, případně jakým jiným způsobem mohou společnosti přispět (např. založí skupinu pro šití roušek, jdou pomoci vymalovat prostory firmy apod.). Toto je jeden z identifikátorů vysoké emoce. Pak máme zase lidi, kteří sedí doma a čekají, jak se situace vyvine. „Trhnou hrůzou“, co s nimi bude, ale nejsou schopni jakékoliv akce – jsou ochromeni strachem. Podobný přístup mají i společnosti. Můžete vidět dvě společnosti, které podnikající ve stejném oboru, ale každá si najde jiný přístup k dané situaci. Některá vymýšlí jak dále fungovat, jiná zase zavře a čeká, co bude.

Dobrá emoce je klíč

Je tedy klíčové zajistit co nejvyšší možnou emoci (dobrou náladu) u co největšího počtu členů týmu. Může vám to pomoci se znovu postavit na nohy a udržet firmu nad vodou. Možností, jak na to, je celá řada. Doporučuji se v první řadě zaměřit na produkci jednotlivců. Samozřejmě chápu, že někteří nyní nemohou vykonávat svou práci, ale věřím, že ve vaší firmě je spousta jiné práce, která je třeba udělat (úklid skladu, vymalování kanceláře apod.). Případně určitě máte v týmu pár lidí, kteří jsou momentálně přetížení a potřebují odlehčit. A jak se zpívá ve známé české písničce: „Dělání, dělání, všechny smutky zahání…“. Chytání lelků nevyvolá nadšení, ale maximálně nudu....

Pokud chcete své lidi posouvat v emocích nahoru a vyvolat v nich nadšení, je třeba se kromě produkce zaměřit na rozklíčování jejich současné emoce. Díky ní budete vědět, jak je rozhýbat a posouvat. Je vám asi jasné, že pokud na někoho, kdo pociťuje strach, nadšeně „vybalíte“ svůj plán na další týden, bude na vás koukat jako na blázna a nebude vás možná ani poslouchat. Je třeba jít na lidi postupně.

Skvělý praktický návod, jak na to, najdete v našem DVD Emoce na pracovišti. Toto video by podle mě mělo být povinnou výbavou všech vedoucích pracovníků a personalistů, kteří chtějí lépe pochopit své kolegy a podřízené a vést týmy k lepším výsledkům.

Zdroj fotografií: Performia 

Pochopte lépe emoce svých lidí
 

Pořiďte si naše DVD aktuálně v online verzi za speciální cenu.


O autorovi článku

Hana Slačálková

Hanka si personalistiku oblíbila od prvního okamžiku. Do každé práce se vrhá s nováčkovským nadšením, i když už je ostříleným profesionálem. Její agenda je široká, nejčastěji ale přednáší o výběru a hodnocení zaměstnanců. Její přednášky jsou opravdovým zážitkem – Hanka totiž do nich vkládá energii sobě vlastní a účastníci seminářů oceňují její upřímnost a otevřenost, se kterou s nimi jedná. Kromě přednášek a seminářů také pomáhá firmám v Praze a okolí vybrat ty správné kolegy nebo nastavit fungující personální oddělení.

Nejčastější překážky na cestě k objevení talentu


Není tak úplně jednoduché objevit svůj talent. To, v čem jsme opravdu dobří, co nám sedí a v čem můžeme dosahovat skvělých výsledků s relativně malou námahou. Když se nám to podaří, je to skvělé. Pak se totiž při tom, co děláme, i bavíme a máme z toho požitek. Jak s takovým objevováním pomoct ostatním a mít tak tým lidí, kteří jsou na správném místě?

celý článek

Přehled klíčových změn v zákoníku práce: Na co se připravit v roce 2025


Rok 2025 přinese několik změn v zákoníku práce, které mají za cíl zjednodušit administrativní procesy a zvýšit flexibilitu pracovních vztahů. Díky Petře Kubáčové z Accace Legal s.r.o. jsme připravili článek, který přináší přehled nejvýznamnějších změn, které nás čekají od ledna 2025, a zejména navrhovaných úprav, které se (k 1.12.2024) stále nacházejí v legislativním procesu.

celý článek

DANIEL TOVTH: Když nechápete potenciál svých lidí, nemůžete jim pomoct být lepší


Zavřete oči a představte si úřad, ve kterém pracují lidé, co se rádi vzdělávají a neustále se pídí po tom, jak věci zlepšit. Úřad, jehož zaměstnanci si vzájemně pomáhají a pracují na vlastním potenciálu. Máte? Otevřete oči a přečtěte si rozhovor se skutečným člověkem, který přesně na takovém místě zastává funkci vedoucího odboru kanceláře ředitelky úřadu. Je to Daniel Tovth z Krajského úřadu Karlovarského kraje.

celý článek

Téměř 200 kandidátů na brigádnickou pozici za 14 dní? Bez Performie jsem si to neuměla představit, říká ředitelka MushGO


Společnost MushGO je prodejcem vybavení pro psy a psí sporty se zaměřením na mushing (běh a jízda na koloběžce, do níž je zapojen i čtyřnohý kamarád). Má 6 zaměstnanců a v jednu chvíli potřebovali přijmout nejméně 6 brigádníků na podporu prodeje. Zdálo se jim to nemožné, ale nakonec se nám to společně vydařilo za 4 týdny a inzerce nás navíc stála necelou pětistovku.

celý článek