Marten Runow už poznal příběhy tisíce firem, a proto jsme věděli, že jeho pohled na kritické okamžiky, které mnoho z nich prožívalo a prožívá, nám toto téma osvětlí i z dalšího úhlu. Co má dělat šéf firmy, když se firmě nedaří? Jak v tu chvíli zacházet s lidmi, které má na palubě? Nebo jak má šéf jako někdo, na koho jsou upřeny nejedny oči, ustát stres, který je s takovým obdobím nepochybně spojen? Pojďme si spolu s Martenem Runowem na tyhle otázky odpovědět

Článek vyšel v časopise DOBRODRUŽSTVÍ PERSONALISTIKY v červnu 2020.  


Velká švédská společnost Facit AB, která vyráběla mechanické kalkulačky, se v šedesátých letech rozhodla držet přesvědčení, že mechanické kalkulačky budou lidé stále používat, i když byly vyvinuté kalkulačky digitální. Protože se odmítala podívat na fakta trhu a přizpůsobit se změnám, rozpadla se firma s 8 000 zaměstnanci na kousíčky téměř přes noc.

Stejně tak vedení IBM, která patřila mezi velmi úspěšné firmy prodávající psací stroje, stálo kdysi před rozhodnutím, jak se přizpůsobit trhu. Protože jejich konkurence neudělala nic, velmi rychle se firmě IBM podařilo z obrovské části převzít trh jen tím, že se prostě přizpůsobila.

Z toho jednoznačně vyplývá, že je třeba se v kritické době zeptat na to, jestli je váš produkt stále ještě na dnešním trhu chtěný a aktuální. A pokud bychom měli mluvit o chybách, které firmy v takových situacích dělají, pak je to to, že přestanou komunikovat a dělají „mrtvé brouky“. To nejhorší řešení kritické situace je tedy nedělat nic, protože vždycky existuje něco, co můžete udělat.

„Stres a „blbá nálada“ je běžná známka toho, že jste v něčem výrazně neefektivní.“

Stres a blbá nálada

Stres a „blbá nálada“ je běžnou známkou toho, že jste v něčem výrazně neefektivní. Když jste v nesnázích, prostě začněte od sebe i svých lidí vyžadovat tvrdší práci, více výsledků a dokončených úkolů, které jste zadali. Když budete běhat od napůl udělanými a neudělanými věcmi, budete se velmi pravděpodobně cítit velmi ve stresu, a navíc za vámi bude vidět mnohem méně výsledků. Místo toho, abyste si říkali, „udělám to příští týden, “ řekněte si „udělám to hned,“ a dokončete to ještě dnes. I když dnes dokončíte prostě cokoliv vám přijde pod ruku, brzy začnete dělat důležitější věci, a až je dokončíte, určitě se budete cítit méně a méně ve stresu, a dokonce tím doplníte energii.

Dívejte se na ty, co bojují nejvíce

A protože už od nás nejspíš víte, že to nejcennější jsou dobří lidé v týmu, tou největší chybou ohledně lidí, kterou můžete v kritické situaci udělat, je nevšímat si těch nejlepších a nejtvrději pracujících.

Mám pro vás jednu jednoduchou radu. Srovnejte si to v tu chvíli se sportem. Je pět minut do konce zápasu a vy prohráváte o dva body. Tohle asi není ten správný čas prosazovat myšlenku, že každý musí dostat šanci hrát, je to tak? Ne, v takové situaci musíte být plně racionální a dívat se na to, kdo teď dělá svou práci nejlépe, ty nasadit do hry, a ty, kteří jsou trochu leniví, dělají chyby a běhají pomalu, naopak vyměnit.

Jednoduše když svou pozornost převedete na lidi, kteří za vás a firmu bojují, brzy si všimnete, že máte v týmu více lidí, kteří bojují za tým a celkově posouvají tým k lepšímu přežití.

Jak na lidi v době změn

Jak pracovat s týmem, když se spousta věcí mění a vy potřebujete, aby běžěli rychle v jednou konkrétním směru, i když je třeba úplně nový? Buďte jednoduší. Nedávejte jim deset různých plánů nebo matoucích nápadů, ale soustřeďte se na jeden hlavní plán, kterému všichni rozumí a dokáží ho následovat. Potom rozdělte povinnosti a zajistěte, aby lidé jasně rozuměli tomu, co je tou jejich částí, za kterou jsou zodpovědní. Čím nejistější bude v této situaci vedoucí, tím zmatenější a neefektivnější bude jeho tým.

Jednoduchost je síla, i když si všichni okolo myslí, že síla musí být komplikovaná. Protože každý, kdo dokáže, že jeho efektivní práce vypadá jednoduše, patří mezi ty nejsilnější. S velmi složitým plánem toho totiž nemůžete mnoho dosáhnout. Je velmi jednoduché být složitý a často je velmi těžké být jednoduchý. Dát lidem jednoduché úkoly a pochopitelné cíle je způsob, jak se rychleji dostat z problematických situací.

„Dát lidem jednoduché úkoly a pochopitelné cíle je způsob, jak se rychleji dostat z problematických situací.“

Jak poznáte, že váš tým nefunguje?

Když se díváte na to, že vám něco ve firmě nefunguje, určitě se můžete dívat i na lidi, které v ní máte. Jak se ale pozná, že tým není opravdu funkční? Jednoduše. Prostě doopravdy nevytváří dostatek hodnot, které firmě pomáhají přežít, nebo se dostatečně neposouvá.

Jediné, čím mohu zvýšit efektivitu každého jednoho člena týmu, je to, na co se zaměřím. Vyžaduje to vysokou míru vyžadování výsledků, osobní oddanosti a kompetence, ochoty komunikovat jasně, co chcete, a vysokou míru záměru směrovaného na vykonání práce. Protože když ztratíte své zaměření na posun, brzy ztratíte kontrolu a vliv na to, jestli se vám podaří projít náročným obdobím. Když neumíte rozeznat, zda jste se pohnuli o dva centimetry správným směrem, nebo o jeden centimetr směrem špatným, ztratíte kontrolu a nebudete schopni podržet tým tak, jak to od vás očekává.

Budete-li znát a držet cíl a směr a mluvit o tom, co uděláme dnes, tento týden, tento měsíc a podaří se vám udělat to, co je potřeba, bude to mnohem lepší než mluvit o velkých cílech, které většina lidí považuje za nereálné.        

A co firmy, kterým krize nahrává?

V každé době, ve které některé firmy zažívají propady, existují i firmy, kterým se naopak hodně daří a zažívají nejlepší časy. Nemusí to být ani v době globálních kritických okamžiků, může jít o situaci v jedné firmě, které se prostě náhle začalo více a více dařit. I tam je třeba být ostražitý. A možná i více než tam, kde se nedaří a přirozeně se začne hledat řešení.

Je skvělé, když vám statistiky letí vzhůru, ALE někdy to může být jen dočasné. V tomhle případě je velmi důležité porozumět tomu, že vašim prvním krokem musí být „šetření ve všem“. Odstraňte všechno, co není nezbytně nutné, kromě těch faktorů, které skutečně napomohli tomuto růstu. V takové situaci to není snadné, ale za žádných okolností nenahlížejte na situaci, kdy se vám daří, jako na něco, co je samozřejmé a co se teď stane novým standardem. Minimálně ne do chvíle, než uděláte zmíněný první krok.

Co se týče lidí, můžu říct, že toto období běžně není ani tím nejlepším časem pro nábor nových lidí. Nejdříve je lepší se podívat na to, jak věci a procesy zjednodušit a načrtnout směr aktivit a rutin tak, aby se vše dalo zvládnout. Ve chvíli, kdy zvládnete nárůst v produkci, podívejte se na oblasti, kde byste výrobu produktu či dodávání služby ještě zefektivnili. Až toto všechno uděláte, sami uvidíte, jestli potřebujete nové lidi, na jaké pozice a kolik.

Zdroj fotografií: Performia Internation freepik

Chcete se ujistit, že najmete ty správné lidi? 


Přihlaste se na naši přednášku Jak efektivně vybírat zaměstnance a nekoupit zajíce v pytli. 


O autorovi článku

Barbora Hartmannová

Bára je kreativec v pravém slova smyslu a s nadšením se vrhá do nových nápadů. Zároveň má skvělý "marketingový čuch" na to, co nejvíce funguje, a schopnost to držet a nepustit. Jako někdo, kdo nese PR firmy, je absolutně na svém místě, protože Báru není možné nemít rád. Připravuje třeba časopis Dobrodružství personalistiky nebo články pro média a pravidelně vás seznamuje s tím, co je u nás nového.

KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem


Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.

celý článek

Z PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti


Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?

celý článek

Jak ztratit kandidáta v deseti krocích


Boj o skvělé zaměstnance neutichl a firmy se předhání v tom, co jim nabídnout, aby je získali pro sebe. Možná i kvůli tomuto přístupu se některé organizace svým přístupem k výběrovému řízení nevědomky samy ochuzují o zajímavé uchazeče. Co dělají, že ztrácí u své cílové skupiny plusové body? Tady je deset chyb, které ve výběrových řízeních nejčastěji pozorujeme.

celý článek

5 nejčastějších chyb, které děláme v interní komunikaci


Interní komunikace je téma, o kterém se často mluví a píše, a přesto je stále žádané. Jako by mu firmy stále dostatečně nerozuměly. Základní otázkou není, jak interní komunikaci správně nastavit, ale proč se jí vůbec zabývat.

celý článek