Dnes už je téměř nemožné, abyste alespoň jednou neslyšeli něco o generaci takzvaných mileniálů. Co to ale vlastně ve skutečnosti znamená, jak se liší od ostatních generací, jak se projevují na trhu práce a proč se o nich dnes tak moc mluví? 


Jako generace se označuje skupina lidí, které spojuje podobné období, v němž vyrůstají, podobný styl života a způsob myšlení. Na tomto základě se v různých oborech rozšířilo pojmenování jednotlivých generací, z nichž jsme vybrali ty v současné době nejpoužívanější, a na ty se podíváme více z blízka a přidáme také pohled zaměstnavatele založený na našich zkušenostech.


GENERACE X: HUSÁKOVY DĚTI 

Narodili se přibližně mezi lety 1968 a 1982 (dnes jim je přibližně
37 až 51 let)

Říká se o nich, že jsou zvyklí hodně pracovat a nevadí jim pracovat přesčas nebo že jsou schopní si poradit třeba i s rozděláním ohně bez instrukcí z videa na internetu.

Generace X je také známá tím, že není tolik početná jako generace předchozí a s nimi se objevuje termín „stárnutí populace“. Podle různých průzkumů jsou to i ti, kdo mají Facebook, ale pořád ještě rádi volají.

Podle průzkumů čtou mnohem více než generace Y a peníze jsou pro ně hodnotou, na rozdíl od následující generace Y, pro níž jsou pouze prostředkem.

Jak to vidíme my?


GENERACE Y: Mileniálové 

Narodili se přibližně mezi lety 1983 a 1997 (dnes jim je přibližně
22 až 36 let)

Tato generace se označuje jako „mileniálové“ právě proto, že dospívali na přelomu tisíciletí, milénia. O mileniálech toho na internetu najdete, na rozdíl od generací předchozí i následující, opravdu hodně. Je to evidentně generace, na kterou je teď upřená velká pozornost. A není se čemu divit. Je to generace, která je v produktivním věku a leccos v jejich přístupu k práci a životu se s nimi začíná měnit.

Podle mnoha sociologických průzkumů se o nich říká, že požadují vyšší životní úroveň, ale velmi si hlídají svůj osobní život a nejsou už ochotní pracovat tolik, jako předchozí generace. V pracovním životě často požadují flexibilní pracovní dobu či místo výkonu práce. Pro komunikaci využívají internet, většinou mají několikero různých aplikací v mobilu a telefonovat moc nechtějí. Průzkum Association of Graduate Recruiters ukázal, že absolventi této generace čekají, že jim „vše spadne do klína“.

Jak to vidíme my?


GENERACE Z: Internetová generace

Narodili se někdy mezi lety 1998 a 2013 (dnes jim je 6 až 21 let)

Tuto generaci tvoří v současné době převážně teenageři, kteří už nezažili dobu bez internetu a chytrých telefonů, a právě proto se jim také říká internetová generace (někdy proto můžete vidět označení „generace I“). Rozdíl mezi generací Y a Z je právě v tom, že předchozí generace si ještě pamatuje život před rozšířením masových technologií.

Z toho všeho je vám asi jasné, že je to generace, která je zvyklá na velmi rychlou komunikaci a svět tak trochu vnímají přes dotykové displeje. Zároveň se dost zajímají o to, co je „v kurzu“, ale zajímají se také o zdravý životní styl nebo nově také třeba o globální otázky jako je ekologie.

Jak to vidíme my?


GENERACE ALPHA

Mimo tyto tři hlavní generace jich existuje ještě dalších pět, které jsou obecně známé. Zajímavá je třeba rostoucí „generace alfa“. Patří do ní lidé, kteří se narodili po roce 2014 a je to generace, která údajně bude odmítat školu, protože vše se dá najít na internetu, bude trávit hodně času u počítače a bude se vyhýbat lidské společnosti. Věříme, že to s nimi nakonec nebude tak marné.

A co si myslíte vy?

Zdroj informací: Wikipedia.org, Forbes.cz, kariera.ihned.cz, Lidovky.cz
Zdroj fotografie: freepik.cz

Chcete mít tým plný produktivních lidí? 


Přihlaste se na seminář Jak vytvořit a udržet skvělý tým.


O autorovi článku

Barbora Hartmannová

Bára je kreativec v pravém slova smyslu a s nadšením se vrhá do nových nápadů. Zároveň má skvělý "marketingový čuch" na to, co nejvíce funguje, a schopnost to držet a nepustit. Jako někdo, kdo nese PR firmy, je absolutně na svém místě, protože Báru není možné nemít rád. Připravuje třeba časopis Dobrodružství personalistiky nebo články pro média a pravidelně vás seznamuje s tím, co je u nás nového.

7 největších chyb v inzerci a jak je napravit


Pokud vám inzerce na volné pozice nefunguje, je nejspíš něco špatně. Ale také máte určitě možnost to nějak změnit a tím to zlepšit. Jaké největší chyby v inzerátech nejčastěji vídáme? A jak si s nimi poradit, abyste měli šanci přitáhnout ty pravé kolegy? K těm největším chybám jsme vám připravili i konkrétní příklady z praxe. Autory inzerátů záměrně neuvádíme, protože každý má šanci se zlepšit, že?

celý článek

Předsudky snižují šanci získat do týmu ty nejlepší


Matky po rodičovské budou pořád doma s nemocnými dětmi. Starší lidé nestíhají tempo mladého týmu. Člověk bez zkušeností v oboru nám toho moc nepřinese. Lidé těsně po škole k nám půjdou jen načerpat zkušenosti do dalších zaměstnání. Je vám to povědomé? A víte, že kvůli předsudkům pro sebe možná nezískáte ty nejlepší?

celý článek

KATEŘINA KREJČÍ: Tým nemůže fungovat, pokud nechceme rozumět lidem


Obor stavebnictví nevystudovala, a i přesto nastoupila do společnosti SLEZSKÉ STAVBY OPAVA s.r.o., kterou dnes vede jako jednatelka. Našla způsoby, jak se o oboru i lidech, které vede, dozvědět víc, a pochopila, že i její vedoucí musí lidem rozumět. Je spolurealizátorkou několika projektů, které podporují zručnost dětí a jejich kladný vztah k technickým oborům. Kateřina Krejčí rozhodně má o vedení firmy i lidí v ní co říct.

celý článek

Z PRAXE: Proč porozumění lidem zlepšuje manažerské schopnosti


Zapomeňte na ohraná klišé. Rozumět lidem není jen o vytváření společenských vztahů. Je to o odhalení potenciálu každého jednotlivce ve vašem týmu, je to společná cesta k cíli a je to také klíč k efektivnímu vedení lidí. Mohl by dirigent vést stohlavý orchestr, kdyby neznal dovednosti každého hudebníka? Pravděpodobně ano, ale poslouchat by se to nedalo. Stejně tak je tomu i v případě středního managementu. Zeptali jsme se několika zástupců českých firem, kteří vzdělávají své manažery právě v této oblasti, na to, co jim to přináší. Jste zvědaví?

celý článek