Dnes už je téměř nemožné, abyste alespoň jednou neslyšeli něco o generaci takzvaných mileniálů. Co to ale vlastně ve skutečnosti znamená, jak se liší od ostatních generací, jak se projevují na trhu práce a proč se o nich dnes tak moc mluví? 


Jako generace se označuje skupina lidí, které spojuje podobné období, v němž vyrůstají, podobný styl života a způsob myšlení. Na tomto základě se v různých oborech rozšířilo pojmenování jednotlivých generací, z nichž jsme vybrali ty v současné době nejpoužívanější, a na ty se podíváme více z blízka a přidáme také pohled zaměstnavatele založený na našich zkušenostech.


GENERACE X: HUSÁKOVY DĚTI 

Narodili se přibližně mezi lety 1968 a 1982 (dnes jim je přibližně
37 až 51 let)

Říká se o nich, že jsou zvyklí hodně pracovat a nevadí jim pracovat přesčas nebo že jsou schopní si poradit třeba i s rozděláním ohně bez instrukcí z videa na internetu.

Generace X je také známá tím, že není tolik početná jako generace předchozí a s nimi se objevuje termín „stárnutí populace“. Podle různých průzkumů jsou to i ti, kdo mají Facebook, ale pořád ještě rádi volají.

Podle průzkumů čtou mnohem více než generace Y a peníze jsou pro ně hodnotou, na rozdíl od následující generace Y, pro níž jsou pouze prostředkem.

Jak to vidíme my?


GENERACE Y: Mileniálové 

Narodili se přibližně mezi lety 1983 a 1997 (dnes jim je přibližně
22 až 36 let)

Tato generace se označuje jako „mileniálové“ právě proto, že dospívali na přelomu tisíciletí, milénia. O mileniálech toho na internetu najdete, na rozdíl od generací předchozí i následující, opravdu hodně. Je to evidentně generace, na kterou je teď upřená velká pozornost. A není se čemu divit. Je to generace, která je v produktivním věku a leccos v jejich přístupu k práci a životu se s nimi začíná měnit.

Podle mnoha sociologických průzkumů se o nich říká, že požadují vyšší životní úroveň, ale velmi si hlídají svůj osobní život a nejsou už ochotní pracovat tolik, jako předchozí generace. V pracovním životě často požadují flexibilní pracovní dobu či místo výkonu práce. Pro komunikaci využívají internet, většinou mají několikero různých aplikací v mobilu a telefonovat moc nechtějí. Průzkum Association of Graduate Recruiters ukázal, že absolventi této generace čekají, že jim „vše spadne do klína“.

Jak to vidíme my?


GENERACE Z: Internetová generace

Narodili se někdy mezi lety 1998 a 2013 (dnes jim je 6 až 21 let)

Tuto generaci tvoří v současné době převážně teenageři, kteří už nezažili dobu bez internetu a chytrých telefonů, a právě proto se jim také říká internetová generace (někdy proto můžete vidět označení „generace I“). Rozdíl mezi generací Y a Z je právě v tom, že předchozí generace si ještě pamatuje život před rozšířením masových technologií.

Z toho všeho je vám asi jasné, že je to generace, která je zvyklá na velmi rychlou komunikaci a svět tak trochu vnímají přes dotykové displeje. Zároveň se dost zajímají o to, co je „v kurzu“, ale zajímají se také o zdravý životní styl nebo nově také třeba o globální otázky jako je ekologie.

Jak to vidíme my?


GENERACE ALPHA

Mimo tyto tři hlavní generace jich existuje ještě dalších pět, které jsou obecně známé. Zajímavá je třeba rostoucí „generace alfa“. Patří do ní lidé, kteří se narodili po roce 2014 a je to generace, která údajně bude odmítat školu, protože vše se dá najít na internetu, bude trávit hodně času u počítače a bude se vyhýbat lidské společnosti. Věříme, že to s nimi nakonec nebude tak marné.

A co si myslíte vy?

Zdroj informací: Wikipedia.org, Forbes.cz, kariera.ihned.cz, Lidovky.cz
Zdroj fotografie: freepik.cz

Chcete mít tým plný produktivních lidí? 


Přihlaste se na seminář Jak vytvořit a udržet skvělý tým.


O autorovi článku

Barbora Hartmannová

Bára je kreativec v pravém slova smyslu a s nadšením se vrhá do nových nápadů. Zároveň má skvělý "marketingový čuch" na to, co nejvíce funguje, a schopnost to držet a nepustit. Jako někdo, kdo nese PR firmy, je absolutně na svém místě, protože Báru není možné nemít rád. Připravuje třeba časopis Dobrodružství personalistiky nebo články pro média a pravidelně vás seznamuje s tím, co je u nás nového.

Kvalita interní komunikace ovlivňuje váš celkový úspěch, shodují se tři různé skupiny


Podíváme na to, jak může interní komunikace fungovat v komunitě, jaké to je v terénu daleko od centrály a až příliš blízko kritickým situacím a v čem tkví záludnosti komunikace mezi pobočkami po celém světě. Abyste se nám v tom neztratili, celé to uzavřeme jednou věcí, kterou bychom v každém z případů měli udělat jako první.

celý článek

JANA JIŘINCOVÁ: Interní komunikace pomáhá, aby lidé ve firmě šli stejným směrem


Představte si firmu, která sídlí v malé vesnici v západních Čechách. Firmu, která vznikla ve stodole a dnes má již tři provozovny. Firmu, která za poslední tři roky vyrostla z 200 zaměstnanců na bezmála 400. Firmu, která je plná pracovitých lidí zaměřených na výsledek. Taková firma vážně existuje. Jmenuje se KLAUS Timber a.s. a v čele jejího personálního oddělení stojí již od roku 2013 Jana Jiřincová.

celý článek

Hledání práce je peklo, říká nemálo uchazečů


Tentokrát jsme se podívali na předsudky v náboru z pohledu uchazečů, kteří se s nimi potkali na vlastní kůži. Naším cílem není jen předložit vám jejich špatné zkušenosti, ale spíše vám ukázat, že předsudky jsou v náboru pořád ještě až příliš „doma“ a že to pro vás může v určitém ohledu být výhoda.

celý článek

MÅRTEN RUNOW: Když někoho najímáte, ujistěte se, že to pomůže prosperitě firmy


Koncept PPM vznikl pod taktovkou dvou specialistů na lidi. Jedním spolutvůrcem pojmu PPM je Lucie Spáčilová. Druhým je pak Mårten Runow, mezinárodně uznávaný expert na budování produktivních týmů a zakladatel společnosti Performia International. Pojďme se podívat, co o PPM říká on.

celý článek