Dnes už je téměř nemožné, abyste alespoň jednou neslyšeli něco o generaci takzvaných mileniálů. Co to ale vlastně ve skutečnosti znamená, jak se liší od ostatních generací, jak se projevují na trhu práce a proč se o nich dnes tak moc mluví? 


Jako generace se označuje skupina lidí, které spojuje podobné období, v němž vyrůstají, podobný styl života a způsob myšlení. Na tomto základě se v různých oborech rozšířilo pojmenování jednotlivých generací, z nichž jsme vybrali ty v současné době nejpoužívanější, a na ty se podíváme více z blízka a přidáme také pohled zaměstnavatele založený na našich zkušenostech.


GENERACE X: HUSÁKOVY DĚTI 

Narodili se přibližně mezi lety 1968 a 1982 (dnes jim je přibližně
37 až 51 let)

Říká se o nich, že jsou zvyklí hodně pracovat a nevadí jim pracovat přesčas nebo že jsou schopní si poradit třeba i s rozděláním ohně bez instrukcí z videa na internetu.

Generace X je také známá tím, že není tolik početná jako generace předchozí a s nimi se objevuje termín „stárnutí populace“. Podle různých průzkumů jsou to i ti, kdo mají Facebook, ale pořád ještě rádi volají.

Podle průzkumů čtou mnohem více než generace Y a peníze jsou pro ně hodnotou, na rozdíl od následující generace Y, pro níž jsou pouze prostředkem.

Jak to vidíme my?


GENERACE Y: Mileniálové 

Narodili se přibližně mezi lety 1983 a 1997 (dnes jim je přibližně
22 až 36 let)

Tato generace se označuje jako „mileniálové“ právě proto, že dospívali na přelomu tisíciletí, milénia. O mileniálech toho na internetu najdete, na rozdíl od generací předchozí i následující, opravdu hodně. Je to evidentně generace, na kterou je teď upřená velká pozornost. A není se čemu divit. Je to generace, která je v produktivním věku a leccos v jejich přístupu k práci a životu se s nimi začíná měnit.

Podle mnoha sociologických průzkumů se o nich říká, že požadují vyšší životní úroveň, ale velmi si hlídají svůj osobní život a nejsou už ochotní pracovat tolik, jako předchozí generace. V pracovním životě často požadují flexibilní pracovní dobu či místo výkonu práce. Pro komunikaci využívají internet, většinou mají několikero různých aplikací v mobilu a telefonovat moc nechtějí. Průzkum Association of Graduate Recruiters ukázal, že absolventi této generace čekají, že jim „vše spadne do klína“.

Jak to vidíme my?


GENERACE Z: Internetová generace

Narodili se někdy mezi lety 1998 a 2013 (dnes jim je 6 až 21 let)

Tuto generaci tvoří v současné době převážně teenageři, kteří už nezažili dobu bez internetu a chytrých telefonů, a právě proto se jim také říká internetová generace (někdy proto můžete vidět označení „generace I“). Rozdíl mezi generací Y a Z je právě v tom, že předchozí generace si ještě pamatuje život před rozšířením masových technologií.

Z toho všeho je vám asi jasné, že je to generace, která je zvyklá na velmi rychlou komunikaci a svět tak trochu vnímají přes dotykové displeje. Zároveň se dost zajímají o to, co je „v kurzu“, ale zajímají se také o zdravý životní styl nebo nově také třeba o globální otázky jako je ekologie.

Jak to vidíme my?


GENERACE ALPHA

Mimo tyto tři hlavní generace jich existuje ještě dalších pět, které jsou obecně známé. Zajímavá je třeba rostoucí „generace alfa“. Patří do ní lidé, kteří se narodili po roce 2014 a je to generace, která údajně bude odmítat školu, protože vše se dá najít na internetu, bude trávit hodně času u počítače a bude se vyhýbat lidské společnosti. Věříme, že to s nimi nakonec nebude tak marné.

A co si myslíte vy?

Zdroj informací: Wikipedia.org, Forbes.cz, kariera.ihned.cz, Lidovky.cz
Zdroj fotografie: freepik.cz

Chcete mít tým plný produktivních lidí? 


Přihlaste se na seminář Jak vytvořit a udržet skvělý tým.


O autorovi článku

Barbora Hartmannová

Bára je kreativec v pravém slova smyslu a s nadšením se vrhá do nových nápadů. Zároveň má skvělý "marketingový čuch" na to, co nejvíce funguje, a schopnost to držet a nepustit. Jako někdo, kdo nese PR firmy, je absolutně na svém místě, protože Báru není možné nemít rád. Připravuje třeba časopis Dobrodružství personalistiky nebo články pro média a pravidelně vás seznamuje s tím, co je u nás nového.

Úzké propojení HR a vedení je pro úspěch zásadní, shodují se ředitelé českých firem


I když se koncept PPM jeví jako nový a moderní, neznamená to, že už jej v některých firmách přirozeně nepoužívají. Právě takové firmy jsme pro vás našli a já jsem zvědavá, jak to máte v porovnání s nimi vy. Jsou tam podobné znaky? Pak vám gratuluji! Máte na čem pracovat? To je normální, vždy je co zlepšovat.

celý článek

Flexibilita je téma dneška! Rozhodovat bude, jestli se s ní správně vypořádáme


Home office, sdílená pracovní místa, měnící se pracovní doba nebo práce ze zahraničí. To jsou témata současného světa byznysu, která se skloňují až příliš často na to, abychom je mohli ignorovat. A všechna kladou na firmy stejný nárok – flexibilitu. Proto jsme se podívali do dvou českých firem, abychom viděli, jak se s ní vypořádávají. V obou případech jde evidentně o úspěšný model plný inspirace.

celý článek

Dnešní firmy velmi často neví, co vlastně od personalisty očekávat


Role HR oddělení ve firmě je až příliš často špatně pochopená. A možná právě proto nejen v Česku, ale po celém světě mnohdy slýcháme od šéfů firem otázku: „Kdy je ten správný čas na to mít personalistu?“ Pojďme se na to podívat z mezinárodní perspektivy.

celý článek

Nové trendy, kam se podíváš. Jak neriskovat a zároveň nezaspat?


Také jste si všimli, že není dne, kdy by na vás neútočily nabídky k využití všech těch moderních vymožeností dneška? Měli byste být na sociálních sítích, měli byste automatizovat a také digitalizovat, měli byste kvalifikovat personál skrze virtuální realitu a možná byste měli zaměstnávat lidi jen na čtyři dny v týdnu. Něco, co znělo před lety jako sci-fi, je dnes už běžně používáno. Jak ale neriskovat a zároveň nezaspat? Nesnadná otázka, že? Pojďme se podívat na to, na čem doopravdy záleží.

celý článek