Dnes už je téměř nemožné, abyste alespoň jednou neslyšeli něco o generaci takzvaných mileniálů. Co to ale vlastně ve skutečnosti znamená, jak se liší od ostatních generací, jak se projevují na trhu práce a proč se o nich dnes tak moc mluví? 


Jako generace se označuje skupina lidí, které spojuje podobné období, v němž vyrůstají, podobný styl života a způsob myšlení. Na tomto základě se v různých oborech rozšířilo pojmenování jednotlivých generací, z nichž jsme vybrali ty v současné době nejpoužívanější, a na ty se podíváme více z blízka a přidáme také pohled zaměstnavatele založený na našich zkušenostech.


GENERACE X: HUSÁKOVY DĚTI 

Narodili se přibližně mezi lety 1968 a 1982 (dnes jim je přibližně
37 až 51 let)

Říká se o nich, že jsou zvyklí hodně pracovat a nevadí jim pracovat přesčas nebo že jsou schopní si poradit třeba i s rozděláním ohně bez instrukcí z videa na internetu.

Generace X je také známá tím, že není tolik početná jako generace předchozí a s nimi se objevuje termín „stárnutí populace“. Podle různých průzkumů jsou to i ti, kdo mají Facebook, ale pořád ještě rádi volají.

Podle průzkumů čtou mnohem více než generace Y a peníze jsou pro ně hodnotou, na rozdíl od následující generace Y, pro níž jsou pouze prostředkem.

Jak to vidíme my?


GENERACE Y: Mileniálové 

Narodili se přibližně mezi lety 1983 a 1997 (dnes jim je přibližně
22 až 36 let)

Tato generace se označuje jako „mileniálové“ právě proto, že dospívali na přelomu tisíciletí, milénia. O mileniálech toho na internetu najdete, na rozdíl od generací předchozí i následující, opravdu hodně. Je to evidentně generace, na kterou je teď upřená velká pozornost. A není se čemu divit. Je to generace, která je v produktivním věku a leccos v jejich přístupu k práci a životu se s nimi začíná měnit.

Podle mnoha sociologických průzkumů se o nich říká, že požadují vyšší životní úroveň, ale velmi si hlídají svůj osobní život a nejsou už ochotní pracovat tolik, jako předchozí generace. V pracovním životě často požadují flexibilní pracovní dobu či místo výkonu práce. Pro komunikaci využívají internet, většinou mají několikero různých aplikací v mobilu a telefonovat moc nechtějí. Průzkum Association of Graduate Recruiters ukázal, že absolventi této generace čekají, že jim „vše spadne do klína“.

Jak to vidíme my?


GENERACE Z: Internetová generace

Narodili se někdy mezi lety 1998 a 2013 (dnes jim je 6 až 21 let)

Tuto generaci tvoří v současné době převážně teenageři, kteří už nezažili dobu bez internetu a chytrých telefonů, a právě proto se jim také říká internetová generace (někdy proto můžete vidět označení „generace I“). Rozdíl mezi generací Y a Z je právě v tom, že předchozí generace si ještě pamatuje život před rozšířením masových technologií.

Z toho všeho je vám asi jasné, že je to generace, která je zvyklá na velmi rychlou komunikaci a svět tak trochu vnímají přes dotykové displeje. Zároveň se dost zajímají o to, co je „v kurzu“, ale zajímají se také o zdravý životní styl nebo nově také třeba o globální otázky jako je ekologie.

Jak to vidíme my?


GENERACE ALPHA

Mimo tyto tři hlavní generace jich existuje ještě dalších pět, které jsou obecně známé. Zajímavá je třeba rostoucí „generace alfa“. Patří do ní lidé, kteří se narodili po roce 2014 a je to generace, která údajně bude odmítat školu, protože vše se dá najít na internetu, bude trávit hodně času u počítače a bude se vyhýbat lidské společnosti. Věříme, že to s nimi nakonec nebude tak marné.

A co si myslíte vy?

Zdroj informací: Wikipedia.org, Forbes.cz, kariera.ihned.cz, Lidovky.cz
Zdroj fotografie: freepik.cz

Chcete mít tým plný produktivních lidí? 


Přihlaste se na seminář Jak vytvořit a udržet skvělý tým.


O autorovi článku

Barbora Hartmannová

Bára je kreativec v pravém slova smyslu a s nadšením se vrhá do nových nápadů. Zároveň má skvělý "marketingový čuch" na to, co nejvíce funguje, a schopnost to držet a nepustit. Jako někdo, kdo nese PR firmy, je absolutně na svém místě, protože Báru není možné nemít rád. Připravuje třeba časopis Dobrodružství personalistiky nebo články pro média a pravidelně vás seznamuje s tím, co je u nás nového.

Největší mýty o moderní motivaci zaměstnanců


Nejspíš jste toho o motivaci už slyšeli a četli mnoho. A když se v nějaké oblasti hodně napíše, vzniká v ní také hodně mýtů. Pojďme se podívat na to, jaké mýty se o motivaci šíří nejvíce a jak mohly překroutit náš celkový pohled na to, jak vlastně motivovat své lidi nebo sebe sama.

celý článek

Jak mít dobré vztahy na pracovišti?


Dobré vztahy na pracovišti chce asi každý. Podívejme se společně na zásadní faktory, které vztahy výrazně ovlivňují a na které se ve firmách docela často zapomíná. 

celý článek

Petr Havlík: Ohlédnout se za kolemjedoucím autem a vidět výsledek svojí práce je rozhodně silný pocit


Petr Havlík, výkonný ředitel firmy SWELL, je jedním z těch, kteří ušli kus obdivuhodné cesty a stále jsou si vědomi, jak důležití jsou pro firmu lidé. V rozhovoru jsme si mimo jiné povídali o tom, jakým způsobem hledají do firmy ty správné „srdcaře“ a v čem jsou technické pozice kreativní.

celý článek

Sdílená pracovní místa. Pro někoho výhoda, pro někoho peklo


Doba covidová nám ukázala, že home office je možný na více pozicích, než jsme si mysleli. Firmy byly do značné míry donuceny vzhledem k okolnostem přejít na tento styl práce bez ohledu na to, zda se jim to líbí, či nikoliv.

celý článek